Keskenmenon jälkeen plussanneet talvella 2013-2014

Miss_piggyllä alkaa olla jännittävät paikat :D Pidä meidät tilanteen tasalla, poitsuhan saattaa tulla jo hyvissä ajoin ennen laskettua aikaa jos paikat on kypsät :)

Mites muut loppupäässä jännittelevät odottajat? Joko zannukalle syntyi kaksoset? :)
 
miss_piggy
ralliruutu, täytyypä raportoida tänne välillä tilannetta :D Mullahan ei sitten mitään tablettia tai vastaavaa härveliä oo, että kun tulee lähtö sairaalaan, niin sen tietää sitten siitä jos en käy täällä kyylimässä pariin päivään :) Kännykällä on niin vaivalloista päivitellä mitään kun pieni näyttö eikä oo ees mitään nettiyhteyttä puhelimessa, paitsi sairaalassa vissiin ilmanen wlan..

On täälläkin aika rauhallinen tuo asukki, esim. tänäänkään ei oo liikkunu juurikaan paljon. Ja aina ne neuvolassa jaksaa kysellä että tuntuuko liikkeet ja jos sanon että ei kovin paljon niin heti ollaan siitä liikelaskennasta sössöttämässä, mutta kun se ei vaan oo koskaan toiminu mulla! Mulle riittää kun äippäpolin ultran mukaan kaikki on ihan hyvin.
Ja luulis niiden neuvolassakin tajuavan, että näillä viikoilla alkaa vauvallakin olemaan jo aika ahtaat oltavat, että ei se potki ja liiku enää samalla lailla kuin ennen. Huoh..:stick: Täällä ei oo kyllä mitään oloja mihinkään suuntaan, supistelis edes vähän, mutta ku ei :D

37+2
 
  • Tykkää
Reactions: Vekkuliina
ralliruutu olen ihan samoilla linjoilla tuon raskauspelon kanssa. Lääkärissäkin ärsyttää, kun ne on ihan kujalla, että "aiii sulla on ollut neljä keskenmenoa juu juu" eivätkä yhtään tiedä miten päin olla. :(

Mä haluaisin jonkun pillerin jonka avulla raskaus häipyis mun mielestä seuraavaksi kolmeksi kuukaudeksi täysin. Palautuisi ainostaan jos jotain on ihan tosissaan päin hel… puuta ja jonnekin sattuu tosi paljon. Nyt oon google auki 24/7 etsimässä syytä jokaiselle pikku nippaukselle, enkä ajattele mitään muuta kuin raskautta. Siis mitään muuta. Ollenkaan. Oikeasti. Tää on ihan sairasta. :ashamed:

miss_piggy koita laittaa vaikka vaan joku pikku viesti sillä pienellä näytöllä sairaalasta ;) Me tahdotaan tietää! :)

13+6
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Mä oon ollu viime päivät niiiiiiin kauhuissani ettei tosikaan. Oon ihan varma, että elämä miun sisällä on lakannut. 18+3 mennään ja ei liikkeitä. Pienintäkään. Pelottaa niin, etten saa taottua itelleni järkee päähän, että ei niiden vielä välttämättä tarviikkaan tuntua. Mahalla on kyllä kokoa, ihan kun olis jo loppusuoralla.. Keskiviikkona neuvola, mut vituttaa jo valmiiks sinne meno, kun eivät malta siellä etsiä sydän ääniä. Jos ei heti kuulu, niin lopettaa, ja sanoo "kyllä siellä varmasti kaikki on hyvin". Ens kerralla jos näin tapahtuu, niin hirtän sen neukkutädin. Rakenneultra olis 3.2, mut en pysty nauttimaan senkään odotuksesta, kun oon varma että siellä selviää keskenmeno.. :( miten tää voikii olla näin pelon ja kauhun täyttämää odotusta?

Oon niin onnellinen teidän puolesta ketkä on päässeet jo voiton puolelle, ja pystyy nauttimaan odotuksesta täysillä.. Vaikka tuskin kukaan tässä ryhmässä on peloton..
Vähän helpottaa lukee synnytystarinoita, ja onnellisia loppuja.
 
miss_piggy
Minnah88: Oot oikeassa siinä, että ei ne liikkeet vielä monesti noilla viikoilla tunnukaan :) Mutta sano ihmeessä siellä neuvolassa jos eivät malta sykkeitä etsiä, että kun asia huolettaa sua sen verran paljon että sekoat pian, joten vaadit että ne sykkeet kuunnellaan nyt KUNNOLLA. Kyllä niille uskaltaa sanoa. Se on heidän työtänsä, ja mun mielestä neuvolan tätien on ihan turha siellä alkaa mitään mussuttamaan mistään, etenkin jos takana on keskenmeno/keskenmenoja.
Täällä ainakin on käytäntö, että jos huolettaa,niin voi milloin vain ottaa neuvolaan yhteyttä ja mennä kuunteluttamaan sydänäänet.
 
Keskiviikkona neuvola, mut vituttaa jo valmiiks sinne meno, kun eivät malta siellä etsiä sydän ääniä. Jos ei heti kuulu, niin lopettaa, ja sanoo "kyllä siellä varmasti kaikki on hyvin".
Onpa erikoista! Mä olen ollut äitiysneuvolassa töissä, ja kyllä se äänten kuuntelu on aika oleellinen asia, mikä tehdään kyllä joka kerta, sieltä 12-13 viikoilta eteenpäin. Kaikilla ei toki ennen rv 14 saa ääniä dopplerilla kuulumaan.
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Ralliruutu kyllä on kertakaikkiaan kaamee työkaveri sulla, rupes mun posket ihan punottaan suuttumuksesta, kun luin sun kertomusta :) Just tyypillinen kaatellinen ihminen, niinkuin joku tuossa sanoikin, jolla pitää aina olla jotain pätevää sanottavaa kaikkeen. Grr.

Mun keskenmeno alkoi rv11 alussa ja todettiin tuulimunaksi (ei oltu käyty varhaisultrassa). Ei oltu kerrottu yhtään kenellekkään siihen mennessä raskaudesta - keskenmeno oli dramaattinen (lentokentän vessasta ambulanssilla sairaalaan), olimme ulkomailla ja jouduin viettämään useamman päivän sairaalassa, ja kaikesta tästä johtuen joutuimme kertomaan sekä raskaudesta että keskenmenosta yhtäaikaa molempien perheille, töihin ja lähimmille ystäville. Se oli rankkaa. Tässä raskaudessa päätimme siis kertoa pian kaikille niille, joille joituisimme mahdollisesti kertomaan keskenmenostakin. Töissä esimerkiksi kerroin heti..

Miss_Piggylle tsemppiä sinne jännäilyy, varmaan tuntuu aika melko hidastuneelta!!

ja Minnah88, vaadi ihmeessä että äänet kuunnellaan huolella (Varmasti ne sieltä löytyvät!) ja jos ei niin lähete ylimääräiseen ultraan! Eihän tuollaista voi jättää huomioimatta...Täällä (Helsingissä) saa käydä avoimessa neuvolassa kuunteleen sydänääniä, jos huolettaa. Onnea sinne keskiviikolle sinulle!

Dorian 25+5
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Minnah88 ja Vekkuliina, voi että, ihan samat fiilikset oli miullakin oli noilla viikoilla - ja on yhä edelleenkin päivittäin.

Vekkuliina, itse sain juuri noilla viikoilla tietää, ettei tulekaan kaksosia, joita oltiin jo kovasti ehditty odottaa (varsinkin mies, joka on itse kaksoisveli) ja neuvolantätikin oli ehtinyt jakaa jo kaikenmaailman monikko-oppaita. Sen nt-ultran jälkeen aloin pelätä hillittömästi, että jos toinen hiipui pois, niin miksei samaa voisi tapahtua tälle toisellekin... Asiaa ei otettu puheeksi neuvolassa ollenkaan, vaikka herkistyin siellä itkuun heti, kun neuvolantäti alkoi puhua vauvasta yksikössä, vaikka viime käynnillä puhuttiin vielä vauvoista. Mutta tein ihan samaa, hain päivittäin netistä tietoa raskaudesta, kaikista pienistä oireiden muutoksista, tilastoja keskenmenojen yleisyydestä viikko viikolta, välillä mieli kepeytyi, mutta välillä tieto vain lisäsi tuskaa. Ja toivoin ihan samanlaisen ihmepillerin olemassaoloa tai jotakin aikahypyn mahdollisuutta puolen vuoden päähän :p Miehelle olenkin jo sanonut, että näinköhän tulee seuraavaa lasta, kun tämä raskaus meinaa viedä järjen, vaikka kaikki onkin ultrien ja neuvolan mukaan hyvin :ashamed:

Minnah88, onneksi viikolla 18+ ei tarvitse mitään vielä tuntuakaan. Tiedän omasta kokemuksesta, kuinka paljon liikkeiden odottelu hermostuttaa, mutta itseäni helpotti kovasti, kun kaveri sanoi, että oikeita potkuja voi alkaa odottaa vasta viikolla 26+. Ja kuinka oikeassa hän olikaan. Ennen sitä liikkeet olivat epäsäännöllisiä, ei edes päivittäisiä pieniä sipauksia ja muljahduksia, jotka eivät tuntuneet oikein miltään, jos en pitänyt kättä kohdun päällä. Minusta tuntui, että kaikki muut tunsivat 15-18 viikoilla jo vaikka mitä vipinää ja liikettä, itse tunsin varmoja liikkeitä ensimmäistä kertaa vasta 19+6 (käsi kohdun päällä), ja siitä meni kuitenkin vielä useampi viikko, ennen kuin liikkeitä alkoi tuntua päivittäin tai edes jotenkin säännöllisesti. Ja yhä edelleen sitä hermostuu, jos liikkeitä ei tunnu moneen tuntiin - minun vauva kun saattaa helposti olla 5-7 tuntiakin täysin liikkumatta :p

Mutta neuvolassa niiden pitäisi kyllä jaksaa etsiä ja kuunnella sydänäänet - vaadit vaikka toisen henkilön ultraamaan. Sinulla on siihen oikeus ja ennen kuin liikkeet alkaa tuntua, niin sydänäänet ja ultrat on odottajalle ne, jotka eniten tuovat sitä rauhaa odotukseen. Luulisi neuvolantädinkin ymmärtävän... Noilla viikoilla terkkariopiskelija ei meinannut neuvolassa löytää minun vauvan sydänääniä ollenkaan ja itsekin hermostuin jo, että voisko kokeneempi neuvolantäti etsiä ne, ettei minun tarvitse siinä pöydällä hätääntyä yhtään enempää. Kyllä ne sieltä sitten löytyi aika pitkältä tuntuneen pyörittelyn jälkeen.
 
Kiitos kaikille <3.

Tosiaan viikolla 12. Olen viimeksi saanut havaintoa sisällä asuvasta elämästä kun oli nt-ultra. Pitkä aika on siis ollut välissä etten ole tietoinen sydänäänistä tai mistään, vaikka välissä on ollut kaksi neuvolaa ja neuvolalääkäri. Täällä ei neuvolassa saa rampata turhaan, ja viimeksi kun mainitsin ylimääräisestä ultrasta, niin käskettiin yksityiselle :kieh:

Mutta jotenkin oon vaan päättänyt olla vaipumatta synkkyyteen, ja oon menny vaan eteenpäin ja ajatellut positiivisesti. Nyt vaan alkaa voimat loppua, ja mieli alkaa temppuilemaan. Aattelin kyllä keskiviikkona olla tiukkana, että jos ei neuvolan dopplerilla saada ääniä kuulumaan, niin vaadin ultraan pääsyä. Eihän tällanen murehtiminen voi olla terveellistä äidille, eikä lapselle..

Dorian, teillähän on ollut raju keskenmeno.. Ihan kylmät väreet tuli.

Miss_piggylle tsemppiä tulevaan koitokseen. Outoa, miten aika rientää. Vasta onnittelin sua plussasta :)
 
Nyt on ON, anteeksi jo valmiiksi

Mulle kävi eilen tosi paha ruokamoka. Söin vahingossa osittain raakaa/punaista sianlihaa anoppilassa. Nyt ahdistaa ihan hirveästi että olen saanut listerian tai tokson. Onneksi tänään on lääkäri, jolta voi asiaa kysyä.Itkettää ja ahdistaa ihan hirveästi. Aamulla oli vielä kaiken isäksi huono-olo. Mitenköhän suuri toi sairastumisriski oikeasti on?

Eilen muuten supiasteli täälläkin kivasti :)

36+2
 
Suomessa taitaa vuosittain sairastua listeriaan alle 100 ihmistä ja toksoplasmoositapauksia taidetaan löytää suunnilleen saman verran, joten kovinkaan yleisistä tartunnoista ei ole kyse. Luulisi, että molempiin tauteihin sairastuminen on varmaan aikalailla yleisempää ei-raskaanaolevilla, koska normaalisti ruokavaliossa ei ole samanlaisia rajoitteita kuin odotusaikana. Monet ihmiset eivät varmaan edes tiedä mistään listeriapöpön olemassa olosta ennen kuin tulevat raskaaksi :)

Jos kerran syö jotain vältettävien listalla olevaa ruokaa, niin mahdollisuudet saada kumpaakaan tautia ovat aika olemattomat, jos tartunnan saajia on pari sataa vuodessa. Toksoplasmoosinkin saa luultavasti todennäköisimmin haavan kautta esim. eläinten ulosteesta tai puutarhassa mylläämisestä kuin ruoasta. Listeria taas on siitä jännä bakteeri, että sitä elää jo vesijohtoverkossa ja jopa leikkelemakkarapaketissa, mutta todennäköisyys saada tartunta on ihan minimaalinen.

katrinainen, miten se sianliha oli jäänyt raa'aksi? Sehän pitäisi aina kypsentää kokonaan, oli ruoka sitten tarkoitettu raskaana olevalle tai ei :)

Uskon, ettei sulla ole mitään huolta pienen sianlihapalasen takia :) Oot jo noin pitkälläkin ja taudin itämisaika oli muistaakseni jotain 2-3 viikkoa ennen taudin oireiden puhkeamista. Mutta kysy lääkäriltä, jos mieltä painaa :)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos tsempityksestä ralliruutu!

Muuten liha oli ihan kypsää, mutta luun vieressä oli vaaleanpunaista/raakaa lihaa. En tiedä miten ei ollut kypsynyt siitä. Tarkistin vielä ensimmäisiä paloja leikatessa että oli kypsää ja mureaa. En siis tiedä kuinka paljon ns. Raakaa lihaa olen syönyt. Tuskin paljoa.

Ja nyt tänään on tietenkin ollut huono-olo :(. Varmaan ihan raskauspahoinvointia, mutta huolestuttaa silti.
 
Toivottavasti pystyin yhtään rauhoittelemaan :) Nimittäin jonkin verran oon lukenut noista raskausajan riskeistä panikoidessani ja pelätessäni itse ihan joka asiaa ja huomannut, että onneksi nuo vakavat bakteeritartunnat taitavat olla hyvin hyvin harvinaisia komplikaatioiden aiheuttajia :)

En usko, että sulla olisi hätää, jos kyse on ihan pienestä määrästä huonommin kypsynyttä lihaa. Syödäänhän me suomalaiset normaalistikin ei-raskaana-ollessamme medium-pihvejä ja kylmäsavulohta suuriakin määriä saamatta onneksi mitään tartuntaa :) Ja siivotaan eläinten ulosteita, hengitetään ammoniakkia, istutetaan kasveja pihalle, tongitaan myyrien tekemiä multakasoja ynnä muuta. Itse en ainakaan tunne ketään, joka olisi sairastunut toksoplasmoosiin tai listeriaan missään vaiheessa elämäänsä.

Täytyy tunnustaa, että mulla on kans järkyttävän huono omatunto eiliseltä. Värjäsin hiukset kolmatta kertaa raskausaikana, joskin kampaajalta ostetulla, vähemmän erilaisia pitoisuuksia ja tehosteaineita sisältävällä kevytvärillä, mutta silti. Illalla aloin miettiä, että itse en kyllä tunne kuin yhden raskausaikana hiuksiaan värjänneen naisen ja yhden, joka värjäsi, kun ei tiennyt vielä olevansa raskaana. Lohduttauduin lopulta sillä, että luultavasti suurempi haitta sikiölle voisi olla päivittäin hengittämistäni liikenteen pakokaasuista, syömistäni ruoka-aineiden lisäaineista tai käyttämistäni kemikaaleista, joita laitan iholleni voiteiden ja saippuoiden muodossa :p
 
Mä en oo värjännyt enkä värjääkään ollenkaan raskauden aikana hiuksia vaikka onkin jo niin kauhee tyvikasvu, mutta en vaan jotenki oo uskaltanu ja sitten en oo myös hiuslakkaa tai hajuvettä käyttänyt. :) Kaikkia muita rasvoja ja meikkejä oon kyllä käyttänyt ihan normaalisti. :) Kyllä sitä jostain voi luopua :)

Miwwi 28+0
 
Viimeksi muokattu:
ralliruutu Mä värjäsin kahdessa ekassa raskaudessa hiuksia ihan normaalisti ja molemmat lapset olivat ihan terveitä :).

Listeriasta ja toksosta sain konsultoitua lääkäriä asiasta ja sukulaistani joka on eviralla töissä. Listeria ei ole lihan sisällä vaan pinnalla ja jos pinta on kuumennettu niin listeria kuolee vaikka liha olisi sisältä punaista. On suolistobakteeri joka voi harvinaisissa tapauksissa levitä lihaan suolistosta huonossa teurastushygieniassa. Mutta siis ei ole lihan sisällä ja pohjoismaissa riski teurastuksen yhteydessä leviävään listeriaan on häviävän pieni.

Toksoplasmoosia lihassa voi olla sisälläkin, mutta harvinaista sekin ja yleensä toksokin viihtyy lihan ulkosyrjällä. Mutta tartuntariski on hyvin pieni. Sain varmuudeksi kuitenkin laboratorioajan 14 päivän päähän tarkistamaan tokson vasta-aineet. Eli tartunnan pitäisi näkyä silloin jos sellainen olisi tullut.

Eli tässä hiukan tietoa kaikille raskaana oleville listeriasta ja toksosta :).
 
Minnah88: kyllä mun mielestä jos noilla viikoilla ei sydänääniä saada kuunneltua niin on saatava heti aika ultraan. ja jos et neuvolasta saa niin soitat itse sairaalaan synnärille ja sanot miten asia on. kylläne sit johonki päivystykseen pitää edes ottaa. Jaksuja!

Värjäsin hiukset kyllä tässä ihan vasta, yritän kyl etten ihan kauheena niitä värjäile kuitenkaan.

Näin järkyttävää painajaista viime yönä!tänään oli eka neuvola ja varmaan jännitin(vaikka enhän mä siellä nyt mitään selville saa onko se edes elossa)unessa tuli limaista verta ensin vähä ja jonku ajan päästä koko alkio tuli pusseineen pihalle. se oli niin todentuntuista unessa että hyi.. onneks oli vain unta. parin viikon päästä suunnilleen pitäis olla sitte eka ultra sairaalaan, jännitys kamala varmana sinne asti. aikaa odotellessa.

jaksuja kaikille pelkääjille! jospa tämä tästä jossain vaiheessa..
 
Heh, kiva kuulla, että on muitakin hiustensa värjäilijöitä ;) Hiusvärien haittavaikutuksiakaan ei ole millään lailla oikein pystytty tutkimaan, niin tosi hankala tehdä itsekään mitään järkevää päätöstä tukkansa värjäämisen suhteen. Mutta luotan teratologisen palvelun lääkäreihin, joiden mielestä satunnainen värjäys ei ole pahasta sekä kampaajaani, joka puhui järkeviä kertoessaan, että eivät raskaana olevat kampaajatkaan jää erityisäitiyslomalle, vaikka käsittelevät hiusvärejä ja hiuslakkoja joka päivä - ja ihan terveet lapset heillekin kuulemma syntyy :D Tuli vaan itselle morkkista, kun ajattelin, mitä mieltä joku voi olla sellaisesta äidistä, joka värjää hiuksensa raskausaikana.

Meikkaan lähes päivittäin, käytän vähän hiuslakkaa, tavallisia shampoita, hoitoaineita ja saippuaa, samoja voiteita atopiaan, varpaankynnet olen lakannut kolmesti raskausaikana ym. Hiukset olen nyt värjännyt 13., 21. ja 30. viikolla ja värjään varmaan kerran vielä ennnen laskettua aikaa. Omassa mustassa tukassa vaalea juurikasvu on nimittäin lähes sietämättömän näköinen ja väriä ei mielestäni ole järkeä lähteä vaalentamaan esim. ruskeaksi, kun siihen tarvitaan sitten taas enemmän värjäyskertoja.

Tupakan jätin heti, kun aavistelin olevani raskaana enkä ole sen jälkeen polttanut yhtäkään. Kahvia en juo, kun se ei maistu ja pistää nykyisellään vatsan sekaisin. Energiajuomia en ole kokonaan jättänyt, kun en näe niistä olevan haittaa satunnaisesti juotuna ja pieninä annoksina (kofeiinia kun saa nauttia, lisäaineet on samoja kuin limppareissa ja muita aineita, kuten tauriinia ja B-vitamiineja lisätään esim. äidinmaidonkorvikkeeseenkin...).

Ruokien kanssa en ole ollut turhan tarkka, syön ihan samoja ruokia kuin ennenkin, mutta olen kieltäytynyt tyhjiöpakatuista kylmä- ja lämminsavulohesta ja ulkomaisista erikoisjuustoista. Suosin suomalaista ja kuumennan kaiken huolella, minkä vaan pystyy.

Miten muut, mitä olette jättäneet raskausaikana pois ja mikä on pysynyt ennallaan?
 
miss_piggy
Mulla ruokavalio on pysynyt oikeastaan samana koko raskausajan, tosin sitä graavilohta en ole syönyt paitsi vajaa viikko sitten maistoin sitäkin vähän, en usko että näillä viikoilla enää on vaaraksi vaikka vähän makusteleekin. Juustoja oon oikeastaan syönyt kaikenlaisia, alkuraskauden jälkeen en oo pahemmin jaksanut miettiä että missä maassa on tehty ja sitä rataa :D
Kahvia join ennen joka aamu, nyt oon juonut teetä, kun jotenki pelkää että alkaa närästämään. Joskus kyllä tekee kahvia mieli, ja silloin saatan riipaista esim. aamupalan kanssa kahvit tai sitten jossain kylässä.
Ihmettelen kun painoa tullut maltillisesti koko raskausaikana yhteensä noin 11kg, karkkia nimittäin on uponnut ihan kiitettävästi samoin kuin muitakin herkkuja :ashamed:
Ummetuksesta ei ole onneksi tarvinut kärsiä missään vaiheessa, ja eilenkin taisin käydä kakkos-hädällä 4-5 kertaa :D (vähempikin riittäis, kiitosta vaan).
Ulkoilu on nyt jääny lähes kokonaan, kun tuntuu että ei viitsi lähteä jos alkaa supistelemaan kesken kaiken. Pitäis kyllä jotain pieniä lenkkejä koittaa tehdä.

Tänään desinfioin maidonkerääjät ja iskin sairaalakassiin, jos maitoa tulee ihan valumalla, niin kiva ettei oo paidat ja liivit koko aika märkänä. Samoin desinfioin valmiiksi astiakaappiin tuollaisen koliikki-tuttipullon, ja pesin koneessa parit kirppikseltä ostetut vauvan sänkyvaatteet. Nyt alkaakin kaikki olla lähtöä vaille valmiit.

Supistuksia edelleen odotellen

piggy ja poitsuli 37+4 :)
 
  • Tykkää
Reactions: Joosukka
Minäkään en ole hysteerinen hiustenvärjäyksen suhteen tai erityisesti muutenkaan, mutta esikoista odottaessa värjäsin hiukset muistaakseni kerran ihan alussa ja muutoin käytin normaalisti eli melkein päivittäin meikkiä, jos en ollut töissä. Mies vain nurisi hajuveden käytöstä ja muusta.
Nyt en aio värjäillä hiuksia, päätin sen jo viime keväänä. Hiukset on vuosien värjäilyistä niin huonossa kunnossa, että leikkailen niitä vain ajoittain. Ajattelin kyllä piristykseksi laittaa raitoja, mutta en vain saa aikaiseksi edes sen vertaa :D Meikkaan hyvin harvoin nykyään ja hajuvettä olen laittanut joskus illanviettoon, mutta nyt on oikeastaan ihan luonnollisesti nuo pahimmat kemikaalit jääny pois. Emme tupakoi kumpikaan ja juon vain teetä, joten niistäkään ei ole huolta. Muuten ruokavalio on aika normaali, graavilohia tulee syötyä normaalistikin niin vähän että ei ole nyt joulun jälkeen tarvetta edes miettiä moista, vaikka ihan herkkua se onkin. Eli, käytännössä mikään ei ole muuttunut, kuin alkoholi on jäänyt tietenkin pois.

-pansku- 14+3
 
hiusten värjäämisestä vielä mä värjäisin kyllä tässäkin raskaudessa mikäli voisin, mutta olen allergisoitunut hiusväreille, joten siksi en värjää. Meikkejä käytän normaalisti. Hajuvettä en käytä kun tämä mun jatkuva pahoinvointi ei sitä salli. Käytin koko alkuraskauden myös vahingossa jalkarasvaa joka sisälsi eteerisiäöljyjä joita ei suositella. kun huomasin asian lopetin rasvan käytön. Ultrien (4kpltta) mukaan vauvalla on kaikki hyvin :).

Ruokia Olen tarkkaillut. Syönyt vain pastoroituja juustoja, pessyt vihannekset ja lämmittänyt kaiken kunnolla. ja silti se raa´an sianlihan moka kävi mulle sunnuntaina.
Puhuin asiasta vielä tänään neuvolakäynnillä ja sain kuulla, että nyt voin lopettaa asian pohtimisen, vaikka mulla on edelleen huono-olo. Johtuu kuulema jostain muusta, esim. raskauspahoinvoinnista tai jostain vaarattomasta viruksesta. Listeriaa ei kuulema siitä lihasta voi saada ja toksokin erittäin epätodennäköinen. Ja jos tokson nyt saisi niin näin loppuraskaudessa se kuulema olisi hyvin hoidettavissa eikä kovinkaan vaarallinen enää vauvalle.Olipas helpottavaa kuulla. vauiva voi hyvin ja oli kovin kasvanut. Pääkin oli jo matalalla lantiossa, luultavasti melko kiinnittynytkin.

36+3
 
Ja just kun mä ehdin rauhoittua siitä listeria ajatuksesta niin eiköhän mulla alkanut ripuli. Voi ei. Mutta nopealla googlaamisella löysin ripulin olevan aikas harvinainen listerian oire. No jos tämä tästä yltyy niin täytyy soitella polille... Mutta mulla on kyllä aina kerran viikossa vähintään vatsa muutenkin sekaisin tän raskauden aikana, eli jospa olisi samaa... Kun olo naïn muuten olisi vähän kohentunut ja aamusta vatsa ei todellakaan ollut sekaisin.
 
Hiusväreistä ja muista, itse pyrin ajattelemaan tuota kemikaalirasitusta (kaikki kosmetiikka ylipäänsä) niinkuin kokonaiskuormana; jostain päästä on hyvä keventää, vaikka silti paljon käyttäisikin. Päivittäistuotteet kuten hiustenpesuaineet, meikit ja voiteet kun ovat tietty ne suurimmat kuormittajat, valitsen huolella ja pyrin välttämään esimerkiksi -ionone tai muita allergisoivia aineita sisältäviä tuotteita.. lisäksi pyrin käyttämään vain eläimillä testaamattomia, joten valikoima ei nyt ole valtava eikä aina se halvin. Satunnaisten aineiden, kuten hiusvärien ja itselleni hajuvesien käytöstä en ole ollut kovin huolissaan...
katrinainen, en ole ollut tietoinen että eteerisiä öljyjä tulisi välttää, tiedätkö että mistä syystä? Minulla on paljon tuotteita käytössä, jossa on öljyjä ja käytän niitä muutenkin, esimerkiksi vatsaa olen öljynnyt santelipuuöljyllä... Kyllä on vaikeeta välillä tämä raskaana olo :D

Dorian
 

Yhteistyössä