Minnah88 ja
Vekkuliina, voi että, ihan samat fiilikset oli miullakin oli noilla viikoilla - ja on yhä edelleenkin päivittäin.
Vekkuliina, itse sain juuri noilla viikoilla tietää, ettei tulekaan kaksosia, joita oltiin jo kovasti ehditty odottaa (varsinkin mies, joka on itse kaksoisveli) ja neuvolantätikin oli ehtinyt jakaa jo kaikenmaailman monikko-oppaita. Sen nt-ultran jälkeen aloin pelätä hillittömästi, että jos toinen hiipui pois, niin miksei samaa voisi tapahtua tälle toisellekin... Asiaa ei otettu puheeksi neuvolassa ollenkaan, vaikka herkistyin siellä itkuun heti, kun neuvolantäti alkoi puhua vauvasta yksikössä, vaikka viime käynnillä puhuttiin vielä vauvoista. Mutta tein ihan samaa, hain päivittäin netistä tietoa raskaudesta, kaikista pienistä oireiden muutoksista, tilastoja keskenmenojen yleisyydestä viikko viikolta, välillä mieli kepeytyi, mutta välillä tieto vain lisäsi tuskaa. Ja toivoin ihan samanlaisen ihmepillerin olemassaoloa tai jotakin aikahypyn mahdollisuutta puolen vuoden päähän
Miehelle olenkin jo sanonut, että näinköhän tulee seuraavaa lasta, kun tämä raskaus meinaa viedä järjen, vaikka kaikki onkin ultrien ja neuvolan mukaan hyvin :ashamed:
Minnah88, onneksi viikolla 18+ ei tarvitse mitään vielä tuntuakaan. Tiedän omasta kokemuksesta, kuinka paljon liikkeiden odottelu hermostuttaa, mutta itseäni helpotti kovasti, kun kaveri sanoi, että oikeita potkuja voi alkaa odottaa vasta viikolla 26+. Ja kuinka oikeassa hän olikaan. Ennen sitä liikkeet olivat epäsäännöllisiä, ei edes päivittäisiä pieniä sipauksia ja muljahduksia, jotka eivät tuntuneet oikein miltään, jos en pitänyt kättä kohdun päällä. Minusta tuntui, että kaikki muut tunsivat 15-18 viikoilla jo vaikka mitä vipinää ja liikettä, itse tunsin varmoja liikkeitä ensimmäistä kertaa vasta 19+6 (käsi kohdun päällä), ja siitä meni kuitenkin vielä useampi viikko, ennen kuin liikkeitä alkoi tuntua päivittäin tai edes jotenkin säännöllisesti. Ja yhä edelleen sitä hermostuu, jos liikkeitä ei tunnu moneen tuntiin - minun vauva kun saattaa helposti olla 5-7 tuntiakin täysin liikkumatta
Mutta neuvolassa niiden pitäisi kyllä jaksaa etsiä ja kuunnella sydänäänet - vaadit vaikka toisen henkilön ultraamaan. Sinulla on siihen oikeus ja ennen kuin liikkeet alkaa tuntua, niin sydänäänet ja ultrat on odottajalle ne, jotka eniten tuovat sitä rauhaa odotukseen. Luulisi neuvolantädinkin ymmärtävän... Noilla viikoilla terkkariopiskelija ei meinannut neuvolassa löytää minun vauvan sydänääniä ollenkaan ja itsekin hermostuin jo, että voisko kokeneempi neuvolantäti etsiä ne, ettei minun tarvitse siinä pöydällä hätääntyä yhtään enempää. Kyllä ne sieltä sitten löytyi aika pitkältä tuntuneen pyörittelyn jälkeen.