Keskenmenon jälkeen plussanneet - kevät 2012->

iitu Meillä siis on yksi Luge-lapsi ja toinen nyt toiveissa. Minulla ei ole luteaalivaiheen pituudessa ongelmia, mutta Luget pitävät alkuraskauden supistelut inhimillisinä, kunhan ei onnistele. Eli minä en tällä hetkellä harrasta liikuntaa. Supistelu loppuu tuolla 9+-10+- viikoilla, alkaakseen uudelleen puolivälissä ;) Minulla ainakin edellisessä raskaudessa kohdunkaula reagoi jopa harjoitussupistuksiin, esikoista odottaessa ei vielä reagoinut.

Nt-ultra Mä en muistaakseni kauheesti sitä pelännyt, vaikka tiedostinkin, että jokin voi olla pielessä. Ylipäätään sinne rv12 viikolle pääseminen oli niin suuri juttu, että jotenkin se nt-ultra siinä yhteydessä ei tuntunut enää niin suurelta asialta.
Idylli, kiitos positiivisesta näkökulmasta! Mäkin aluksi vaan odotin 12-viikolle pääsyä kuin kuuta nousevaa, mutta nyt se ei enää sitten tunnukaan miltään vaan paniikki jatkuu ihan saman suuruisena, kohde on vaan vaihtunut nt-ultran hermoilemiseksi. Mutta noinhan voisi tosiaan ajatella, että jos näin pitkälle on päästy, niin voihan olla mahdollista että tässä käy muutenkin hyvä tuuri :) Mutta, sekin vielä että kun mulla on tässä myös tää ikä, sekin jo itsessään lisää selvästi poikkeavuuksien riskiä. Mutta joo, ylihuomenna tähän aikaan ollaan taas viisaampia!

Neuvolassa taas käyty.. Eipä siä ihmeempää ollu.. Sf-mitta huitelee jo 37 cm:ssä.. hui! Ja painoa oli tullut neuvolan vaa'an mukaan 400grammaa viikossa, mutta oman vaa'an mukaan aamulla oli paino pysyny samassa kun viime viikon neuvolassa.. Uskon omaa vaakaani ja aamupainoa! ;) Mut siis nyt tosiaan tullu painoa yhteensä reilu 16 kiloa..Verenpaineet edelleen alhaiset, mutta ihan hyvät ja pienen syke oli noin 140.. Viime kerralla sain pampersin laatikon ja nyt hoitsu antoi mulle Ainun lahjapaketin. Jopas nyt lahjotaan! :) Oli kiva, kun paketissa oli mamin anti-colic tuttipullo, tutti ja hammasharja.. :)

Toivottavasti ens viikolla ei enää neuvolaan tarvitsis mennä, vaan lapsi tajuais sitä ennen syntyä! :)

Nellielli ja pötkö 39+3

• Tykkää
Reactions: Neiti-81
Kiitos malttamaton! Nyt jo kyllä hitusen jänskättää huominen... onneksi dopplerista kuului jälleen nopea jumputus, joten hengissä siellä ainakin vielä tänään ollaan :heart: ihanan aikaisin oot tuntenut esikoisestasi liikkeet. Sitä päivää odotellessa... :)

Nelliellille täältäkin tsempityksiä tulevaan koitokseen! :) se vauvantuoksuinen ensitapaaminen on teillä jo ihanan lähellä :heart:

On. Täällä on oltu viimeinen vrk huolesta soikeana, kun kuulin, että mun TSH on noussut jälleen yli neljän. Ja edelleen vaan mietiskellään, että olisiko syytä aloittaa lääkitys, vaikka mun mielestä tässä ei tietenkään ole mitään epäselvyyttä - tottakai pitäisi lääkitä. Pelottaa niin vietävästi niin keskenmenoriskin kasvaminen kuin neurologiset sairaudetkin (esim. autismi, adhd), joita tuo hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa :( No jospa tämä asia selviäisi kuitenkin pikapuolin.

Viimeksi muokattu:
Oi, ihan näinä päivinä saadaan kuulla syntymistä, niin jännittävää! Käyn täällä kokoajan tsekkailemassa onko joku jo saanut oman vauvan syliin asti :) Meillä tytär syntyi 39+4 (ja supistuksia alkoi tulemaan enemmän tai vähemmän säännöllisesti 39+2), eli ihan hyvin tosiaankin voi alkaa tapahtua!

Tsemppiä Evya ja Scarleth ultriin, kyllä kaikki varmasti on hyvin. Ja kun dopplerillakin on saanut kuunneltua että siellä pötkitään menemään, niin todennäkösyydet on tosi hyvät. Itse muistan nt-ultraa jännittäneeni hulluna, mutta pelkäsin vain että onko siellä ketään, olin ihan varma että saan kuulla olevan tuulimuna, enkä osannut edes huolehtia mistään turvotuksista, kaikki oli onneksi senkin osalta hyvin. Mulla on jotenkin pinttynyt päähän tuo 12 viikon raja, että sen jälkeen annan itselleni luvan hieman henkäistä. Vaikka paljonhan kuulee juttuja sattuneen noiden viikkojen jälkeenkin.. Mutta silti. Pakko kai tässä on johonkin tukeutua että pysyy tolkuissaan?

Mulla on viikon päästä kanssa nt-ultra edessä ja tällä kertaa jotenkin osaa pelätä sitten kaikkea mahdollista, vaikka onneksi olen päässyt jo kurkkimaan että siellä tosiaan joku pikkutyyppi on. Onneksi kuitenkin onnistuin tänään saamaan dopplerilla sydänäänet kuuluviin :) Kyyneleet nousi silmiin niitä miehen kanssa kuunnellessa, helpotuksesta ja silkasta onnesta <3

mumina 11+0

• Tykkää
Reactions: Neiti-81
Tervetuloa Iitu! Muistan sut myös kuumeilijoista.

Tillukas kiteytti osuvasti: Noissa kuukausiryhmissä saa käsitystä siitä, miten muilla samassa vaiheessa menee, mutta onnekseen heillä ei yleensä ole mitään käsitystä siitä, mitä on toistuva menettämisen pelko, josta seuraa se, ettei vauvan pysyvyyteen luota ennenkuin lapsi on ohittanut kätkytkuolemariski-iän.
... Kuvaa hyvin omiakin ajatuksia. Alussa sitä pelkäsi ylimääräisiä vuotoja, kipuja ja supistuksia. Sitten pelotti lugejen lopettaminen ja nyt sitten taas se, että kasvaako pikkuinen riittävästi, kun vatsassa ei vieläkään näy muutosta. Doplerin ostin ja se on kyllä rauhoittanut oloa kovasti (vaikka miehen toiveesta kuuntelen vaan pari kertaa viikossa). Vähän vaikuttaa siltä, että pelot vaan siirtyy eteenpäin. Aiemmin ajattelin, että np-ultran jälkeen pitää luottaa... nyt taas tähtään rakenneultraan, mutta epäilenpä vaan, että pelkääminen jatkuu senkin jälkeen.

Hanne ja Hippu 15+4

scarleth&evya: molemmille tsemppiä huomisiin np-ultraan ja yrittäkäähän nukkua ensi yönä.
Kiitos tsemppauksesta! Yeah right, vai vielä nukkua olis pitänyt :LOL: Kyllä se yö meni jossain ihan muissa merkeissä. Pääosin valvoessa, loppuaika painajaisia katsellessa. Mutta kolmen tunnin päästä tää piina on tavalla tai toisella ohi :) Ja hei, JOS uutiset on hyviä niin voi olla että ensi yönä tulee edes vähän paremmin uni.

Hanne ja Tillukas, mäkin oon käynyt aina silloin tällöin vähän lukaisemassa toukokuun kuukausipinon juttuja. Mutta ihan samaa mieltä, että ei siellä oikein koe kuuluvansa joukkoon, kun muiden kirjoituksissa ei millään tavalla ole tämä sama menettämisen pelko läsnä. Suurin piirtein plussatestin tekopäivänä ollaan jo katseltu kaikki vaunumallit ja kerrottu koko suvulle ja pomolle. Kukin tyylillään mutta hankala tuonne on mennä omien neuroosiensa kanssa joukkoon :)

MUOKS!!! Omanapainen ultrakuulumis-muokkaus: nt-ultrapaniikkini laukesi tänään ihaniin kuulumisiin! Vauvalla kaikki hyvin ja niskaturvotustakaan ei ollut juuri nimeksikään (siis jotain alta 1 mm oleva lukema). Ja nenäluu löytyi, sekin on hyvä merkki. Veriseulatulos kuulemma tulee noin parin viikon kuluttua, joten toivotaan nyt ettei siinäkään mitään ihmeempää olisi. Vauva liikkui tosi vilkkaasti, kaikki rakenteet mitä tässä vaiheessa voi nähdä oli näkyvissä: aivopuoliskot, selkäranka, raajat, silmät, sydämen molemmat kammiot, nenäluu... oli ihan uskomaton hetki, en tiedä olenko eläissäni ollut näin onnellinen kuin nyt :heart:

Laskettua aikaa säädettiin ensin peräti päivällä aikaisemmaksi ja sitten vielä sikiön koon perusteella olisi voinut säätää pari päivää (vastasi nyt 12+1), mutta jätettiin vain tuo yhdellä päivällä säädetty aika voimaan, eli tänään 11+6 ja laskettu aika siis 17.5.2013.

Olo on ihan huikea nyt!! Huomenna poksahtaa 12 viikkoa ja tänään tässä ja nyt kaikki paremmin kuin hyvin. Jospa nyt uskaltaisin vihdoin nauttia!!

Viimeksi muokattu:
EVO
Moi, ilmoittaudun mukaan plussanneisiin :)
Esikoinen on nyt 2 vuotta ja 5 kk ja taustalla heinä-elokuussa todettu kkm viikoilla 12+3.
Nyt siis eilen tehty plussatesti ja kaikki ihan alussa...
Toivon hartaasti että heinäkuussa meitä olisi neljä <3
Oireita ei oikeastaan ole vielä muuta kuin jatkuva vilu.

Quu
Pidin vähän taukoa palstailussa, tulin nyt kurkkimaan olisiko ultrakuulumisia ja olihan niitä ja muitakin hyviä uutisia!

Oikein paljon onnea Scarleth ultrasta, ihanaa:heart:! Ja toivon, että sun odotus jatkuu nyt onnellisena ja rauhallisena, siltä ainakin sun viesti kuulosti:)

Iitu, tosi kiva nähdä sun nimi täällä puolella, tosiaankin muistan hyvin sut kuumeilupuolelta! Kaikki peukut ja varpaat pidän pystyssä sen puolesta, että teillä nyt viimeinkin kaikki menisi loppuun asti hyvin. Ihan liikaa menetyksiä oot joutunut kokemaan.. Hurjasti tsemppiä piinaaviin viikkoihin!

EVO, onnittelut plussasta ja tervetuloa mukaan! Toivotaan plussalle kestoa aina sinne heinäkuulle asti!

Tsempitykset teille kohta synnyttämään lähteville, vauvakuulumisia tänne jo kovasti odottelen:)

Liikunnasta, esikoisesta liikuin ihan loppumetreille asti aktiivisesti, 4 krt/vk jumpissa ja rv25 asti kävin juoksulenkeillä, sitten alkoi kohtu painaa rakkoa sen verran, että juokseminen jäi ja paljon hyppyjä sisältävät jumpat.. Pahoinvoinnin ja oksentelun takia tää eka kolmannes menee kyllä ihan liikkumatta, peruskunto on kans niin paljon huonompi ja kevään sairastaminen romahdutti sen ihan pohjalle, just ennen plussausta sain vasta viriteltyä juoksulenkkejä uudelleen. Aattelin nyt lähinnä kävelylenkkejä aloitella, sit kun se ei enää laukaise yökkörefleksiä.

Nt-ultrasta/peloista, mua kyllä pelottaa ihan tajuttomasti ens viikon ultra. Jotenkin aattelen, että kun siinä kärähtäminen kai kuitenkin on suhteellisen yleistä, niin ihan hyvin sekin vielä voisi osua kohdalle. Muutenkin luulen, että tässä raskaudessa pelot ei lopu, ja kuten Tillukas totesit, niin taitaisivat jatkua sitten vielä kätkytkuoleman pelkona vaikka sen vauvan kotiin saisikin. Mutta kyllä kai pelkojenkin kanssa oppii elämään, ja joka tapauksessa aika kulkee eteenpäin ja jos sitten hyvin käy, korjaa nämä murheet:)

ON: oon koittanut ajatella tätä raskautta mahdollisimman vähän, vaihtelevalla menestyksellä;). Varsinkin uniin tuntuu km-ajatukset tunkevan väkisin. No, yksi virstanpylväs on ensi ke koittava nt-ultra, eli sitä nyt sitten odotellessa..

EVOlle plussaonnittelut ja tervetuloa!

Quu, mun mielestä taas nt-ultrassa "kärähtäminen" nimenomaan EI oo kovin yleistä, olisiko neuvolasta saamastani opuksesta lukenut, että ehkä 5 prosentissa raskauksista ilmenee jotain häikkää nt-ultrassa + veriseulassa, ja siitäkin viidestä prosentista sitten vielä pienellä osalla oikeasti myös jatkotutkimuksissa osoittautuu olevan jotain häikkää! Eli mä uskoisin, että todennäköisyydet on paljon, paljon suuremmat siihen, että kaikki on hyvin. Tällä taustalla sitä vaan tulee AINA fokusoiduttua nimenomaan niihin huonoihin skenaarioihin. Omalla kohdallanikin vähän epäilen, että hetken aikaa sitä pystyy relaamaan tämänpäiväisen ultratuloksen jälkeen, mutta kyllä sieltä sitten taas joku uusi paniikki nousee. Kahden viikon päästä varmaan odotan hysteerisenä lääkärin soittoa että veriseulassa onkin ollut jotain hämminkiä, ja sitten saakin alkaa stressata rakenneultraa jne :D No mutta vakavasti puhuen, pitäisihän sitä jossain vaiheessa päästä näistä peloista ja pystyä iloitsemaan. Meilläkin tämä saattaa jäädä ainoaksi lapseksi, joten kyllä jälkikäteen kaduttaa, jos koko raskausajan muistaa pelkästään huoltentäyteisenä ja stressaavana aikana.

Quu
Scarleth, mä tiedän että se on ihan hullu ja vääristynyt ajattelutapa, mutta musta 5% kuulostaa tosi suurelta. Kun riski saada 3 tai useampi peräkkäinen km on n 1% luokkaa ja siltikin se mun kohdalla toteutui, sekä lisäksi neljän ekan jälkeen vielä tuli km ihan eri syystä, kun viimein olis muuten onnistunut. Mutta onhan se oikeesti niin, että mulla on ne mun omat, kohonneen riskin viikot ohi, eli sen puolesta voisi odottaa rauhallisella mielellä, jos vaan siihen pään puolestä pystyisi:)

Scarlethin hyville ultrakuulumisille :heart:

Me saatiin myös tänään vain hyviä uutisia ultrasta. Pienellä mittaa 5,93 cm ja niskaturvotusta 0,62mm. Vastasi viikkoja 12+3 eli LA menee päivää edemmäksi, 13.5.2013. Sievästi nilkat ristissä ruudulla nukkua nökötti ja vähän intoutui liikkumaankin, kun tarpeeksi kauan tökittiin. :heart:

Evya, ihanaa että sunkin ultrakuulumiset oli hyvät! Onnea niistä! :heart:

Quu, noinhan se just menee, tällä historialla on tottunut siihen, että ne pienen todennäköisyydenkin kamaluudet voi toteutua omalla kohdalla. Ne jotka ei vastaavaa oo kokeneet, ei ikinä tule ajatelleeksikaan että keskenmenon tai muun ikävyyden kohtaaja voisikin olla MINÄ ITSE, eikä aina vaan joku jossain kaukana. Joten tiedän kyllä omastakin kokemuksesta sen, että pienikin riski kuulostaa kuitenkin ihan todelliselta. Mutta yritetään mekin molemmat nyt edes ajoittain nauttia, kun kriittisimmät vaiheet kuitenkin on ohitettu!

Hei, tänään poksuu 12 viikkoa! Miksiköhän muuten sitä pidetään jonain rajapyykkinä, kun 2. kolmannes kuitenkin kai virallisesti alkaa vasta 13+0? Eikös silti aina joka paikassa sanota, että 12 viikon kohdalla isoin km-riski on ohi.... no anyways, ihanaa alkavaa viikonloppua kaikille toivoo

Scarleth 12+0 *SUPER-POKS!!*

• Tykkää
Reactions: malttamaton
Neuvolasta kotiuduttu. Kaikki ok :) Nyt sain ekaa kertaa jonkinlaisen painoarvion, en tosin tiedä miten luotettava on. Terveydenhoitaja siis kokeili vatsan päältä ja sanoi, että vauva painaa yli 3,5kg. Ja vatsa on kuulemma aivan täynnä vauvaa ja siksi liikkeet ei paljon tunnu, koska se ei yksinkertaisesti mahdu liikkumaan suuntaan eikä toiseen. Siksi myös tuntuu niitä todella ikäviä vihlaisuja ja paineentunnetta alhaalla, koska se yrittää epätoivoisesti hiukan siellä venytellä ja oikoa jäseniään. Ensi viikolla on vielä normaali neuvolakäynti, jos siis vauva ei ole siihen mennessä syntynyt (toivottavasti on!!) ja jos menee 10 päivää yli, niin sitten olisi äippäpolikäynti. Mutta haluan uskoa ja luottaa, että hän lähipäivinä ymmärtää syntyä =)

Onnea kaikille, jotka olette saaneet hyviä ultrakuulumisia! Jeejee :flower:

idylli 39+6 (Jännää, huomenna poksuu laskettu aika...)

Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista Scarleth ja Evya, nyt leppoisin mielin ja tiukat trikoopaidat päällä viikonlopun viettoon ;)

Onnea Iitu85 ja Evo, ja tervetuloa joukkoon kasvavaan!!

Idyllille ja muille loppumetriläisille voimia tulevaan koitokseen :hug:

Sanniz & sälli poksumassa perjantain kunniaksi 26+0

• Tykkää
Reactions: Idylli
Scarleth ja Evya Onnea ultrakuulumisista! :heart:

Malttamaton Jotenkin hassua, et toi sf-mitta on noin paljon, kun ei mun maha nyt mikään jättikokoinen oo.. Eilen just jumpalla ohjaaja meinas persiilleen lentää, kun kerroin, että laskettu aika on sunnuntaina! :D Hän kuvitteli, et olisin ehkä kuudennella kuulla! :) Ja sano, että hänellä oli tässä vaiheessa maha kolminertainen muhun verrattuna.. :D Mut ihmiset on erilaisia.. Hän on mua lyhyempi, et sekin voi vaikuttaa.. ja sit just, et miten se kohtu on kallellaan jne.. kaikki on erilaisia! :)

EVO Tervetuloa joukkoon! :wave:

Idylli Toivotaan, että se vauva sieltä tajuaa itse tulla ulos! :) Täällä meinaa toivotaan ihan samaa! :)

Nellielli ja pötkö 39+5

• Tykkää
Reactions: Idylli
scarleth: mulle on aina sanottu, että suurin km-riski on rv 8-9, silloin eniten tulee keskenmenoja, kun tärkeimmät kehitysvaiheet menossa. Eli kyllä aika turvallisilla viikoilla olet, kun on nähty että vauva vastaa viikkoja ym :)

nellielli: on noi sf-mitat joo jänniä, koska mullakaan ei mielestäni ole mikään jätti maha mutta silti sf-mitta on yläkäyrän yläpuolella. Ja ihmetyttää kun pitäisi olla tosi reippaasti kohtu taaksepäin kallellaan ja vauvan pääkin tosi alhaalla eikä mulla ole ollut mahassa ylimääräistä rasvakerrosta eli miten ihmeessä se on noin iso tuo mitta. Tsemppiä nyt sulle ja idyllille loppuodotukseen, mulla meinasi niin mennä hermot esikoista odottaessa, kun jotenkin olin päässä kuvitellut, että tietty vauva syntyisi rv 38, kun olisi täysiaikainen, mutta tulikin sitten vasta laskettuna päivänä. Kuopus tuli sitten viikkoa ennen laskettua mikä oli ihana yllätys :)

evya: onnea hyvistä ultrakuulumisista!

EVO
ÄH...

Testasin kahdella eri testillä ja molempiin tuli tooooosi haalea viiva, paljon haaleampi kuin aiemmin. Voi kurjuus. Digitesti odottaa kaapissa mutta en taida sitä tehdä vielä. Ehkä sit huomenna jos ei vuoto ala ennen. Kyllä ottaa päähän ja lujaa.

EVO, hormnipitoisuus voi vaihdella, älä heitä kirvestä kaivoon! Mulle lääkäri sano et terstiviivan vahvuudella ei ole mitään merkitystä, koska hormoniarvot heittelee pissassa.
Toivottavasti kaikki hyvin!!!!!! Peukut ja varpaat pystyssä!

Täällä vauvat ei oo liikkunu vielä ollenkaan näin aamutuimaan milloin yleensä heräävät. Ei vaikka söin ja join kahviakin... huolettaa :/ Tedän ettei näillä viikoilla tartte edes tuntua istukoiden ollessa edessä, mut nyt huolettaa ku niin selvästi tuntunu jo tiettyyn aikaan päivästä niiden hereilläolo....
Täytyy odotella.. :/

T.Neiti + vauvvat 24+1

Yhteistyössä