Kesäkuu 39

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tellu-71
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täällä vieläkin, puuh.
Mulla on aika samanlaiset fiilikset kuin auringolla, en viitsinyt edes viikonloppuna käydä täällä ollenkaan kun ajattelin, että kaikki on jo synnyttämässä ja olette siirtyneet vauvanhoitopuolelle ja minä jään yksin kärvistelemään.
Alan olla jo niin kyllästynyt tähän touhuun, että päätin, etten kohta synnytä ollenkaan. Pidetään sitten ylioppilasjuhlat tuolla mahassa, siitäs saa. Mieskin sanoi, että viikkorahat on viety nyt muutamaksi vuodeksi ainakin.

No joo. Ehkä tämä tästä. Mullakin vaan harmittaa kun ei oikeesti oo enää kivoja vaatteita päälle ja mitään ei oikein voi tehdä: mökille ei uskalla lähteä eikä pääse juoksulenkille tai muutenkaan mitään ihmeellistä. Pitäisi kai vaan osata nyt nauttia näistä hetkistä kun molemmat ollaan lomalla ja saadaan olla kaksistaan. Onneksi tuli kuitenkin lämmin ja mun parveketomaatissa oli jo ensimmäinen vihreä tomaatti Jee, jotain sentään.

Aurinkoista alkavaa viikkoa kaikille! ja onnea uusille vauvan saaneille (vähän jo kateellisena, mutta onnellisena teidän puolesta)
Piipu 40+4

Onnea kaikille uusille vauvalaisille.Aurinko,voimia sulle viellä tähän loppuun,voi sanoa että kaikki se v...tus on sen arvosta kun saat vauvan rinnalles,voimia täältä sulle lähetän ja iloista mieltä:)Tiedän myös miltä tuntuu kun mies ei katokkaan sua päin,meillä se vaan nyt on tullu:(En tiedä mistä se johtuu,siitäkö kun vatsa roikkuu koska leikkaushaava on vielä niin tuore vai siitäkö kun tein sen sterilisaation enkä tee enää lapsosia,koska mun mies on aivan hirveä lapsihullu,kaipa niitä pitäis olla miljoona ennen kuin hänen lapsikuume menis ohi.No,joka tapauksessa olen ajatellu asian niin että tää on mun kroppa ja mun elämä joten jos ei kohta rupea kiinnostamaan niin rata on vapaa ja ukko voi lähteä kälppimään,kyllä tuolla mailmalla on sittenjoku joka ehkä mutkin ottaa NAISENA!!No,sori mun vuodatus tänne mutta niinkuin Aurinko sano niin ei ole ketään muutakaan joka mua tajuais niinkuin te siskot!KAikesta huolimatta aurinkoista kesäpäivää kaikille:)

hoh! meidän neiti osaa olla sitkeä.. ei sitten millään haluaisi nukkua..! simahtaa aina tissille ja kun siirtää sänkyyn, heti on silmät ammollaan ja sitten taistellaankin unta vastaan seuraavat 30-60 minuuttia.. Nytkin se sirrittelee kapaloissa täs mun sylis. :) onneksi sentään syö tuttia ettei tissillä tartte roikottaa!!!

Eihän tässä muuten mitään, mutta tuntuu että tämä nukkuminen on erityisen hankalaa yöllä. Ja äitiäkin pukkaa siinä vaiheessa väsyttämään, joten hermoja koetellaan..

Maitoa täällä riittää onneksi. oon yrittänyt lypsää käsin, mutta se ei kyllä onnistu. olis niin mukava antaa miehenki hoitaa näitä yösyöttöjä... rinnanpäätkin on pysyneet ehjinä.

no joo, jospa taas yrittäisi sänkyyn siirtoa..

santtu ja pikkusissi 17pv

Ihan tällänen galluppi kysely:oletteko päättäneet vauvoille jo nimen/nimet?Oliko jovalmiina ennen synnytstä vai tuliko nimi vasta vauvan nähtyä?Meillä oli etunimi jo valmiina ennen sytymää ja toisesta nimestä väännettiin kättä,mutta minä sitten annoin periksi.

Tervehdys kaikille!

Onnea vauvan saaneille pikku perheille :)

Vauvan näpyistä: minäkin sain etukäteistietoa että vauvoille tulee ""finnejä"" just ristiäisiän tienoilla. Vauvarokko on kuulemma atas aivan eri juttu joka nostattaa kuumeen.

Pumppaus-ja maitoasiaa; minäkin kerron omasta pumppaus-imetysruljanssista vaikken osaa sen kummempia neuvoja ensikertalaisena antaa.Mullakin tuli sitä maitoa ekalla viikolla valtavasti ja jos en ois pumpannu ois tissit räjähtäny. Vauva ei kyenny imemään maitosuihkussa joten annoin maitoa pullosta.Ahdistavinta oli se rumba kun yölläkin piti pumpata.

Siitäpä se tasaantui ja toisen viikon lopulla tuntui jopa että maito alkoi ehtymään.Vauva pystyi jo imemään kunnolla ja viimeset 2 viikoa on kysynnän ja tarjonnan laki ollut hyvässä tasapainossa. Se on kuulemma niin että vauva on paras rintapumppu ja joskus kun vauva imee vähän väliä hän ""tilaa"" lisää maitoa tuleville päiville.Yöimetys-ja pumppaus on kuulemma parasta maidontulon LISÄÄMISEN kannalta.

Nyt oon taas pumpannu välillä kun on annettu pullosta 1-2 kertaa päivässä ja pakko on tyhjätä rinnoista ainakin toinen.Korviketta on ruvettu antamaan kerran päivässä jotta pienen masu tottuis siihen, munhan on elokuussa lopetettava imetys.

Minä oon pakastanu ylimääräset 1-2 päivän maidot jääkaappikylminä jääpalapusseihin.

Tosta korvikepaketin kyljestä kattelin että 0-1 kk:n ateriamäärät vaihtelis 80-150 milliin kerralla, aterioita 6-5 vrk , vuorokausiannos yh. 400-700 ml.
1-2 kk:n ikäisellä 100-160 ml n. 5 krt/vrk, yhteensä 600-800 ml vrk. Nuo määrät on pakko olla pelkkiä korvikemääriä sillä eikös rintamaito sula nopeemmin kuin korvike? Meillä juniori kyllä kuolis nälkäänsä tai huutoonsa ainakin jos nyt söis vaan 5-6 krt vuorokaudessa? Mutta kaikki on niin yksilöllistä!

Mukavaa alkanutta viikkoa toivottavat Jossu ja poika pian 1 kk

Piipu: onpa mukavaa etten olekaan ainoa, joka joutuu vielä kärvistelemään. äskön oli neuvola ja täti lupas pistää TAYS:n lähetteeseen viestiä, että nyt ollaan jo voimavarojen äärirajoilla (eniten henkisesti) että sais kutsua pikkusen äkkiä sinne tarkistukseen. suoraan sanoen vituttaa ihan järjettömästi...mökille ei voi lähtee kun ei niin kauas viitsis ihan päiväksi lähtee ja yöksi ei enää uskalla jäädä JOS se lähtö vaikka tuliskin. uimaankaan varmaan turha olis mennä ja täällä kaupungissa nyt varsinkaan, kun ei kehtaa vaatteet päälläkään enää mennä ihmisten ilmoille saati sitten hirveissä uikkareissa. päälle menee enää vaan hirveet kalsarit, kun en tyhmyyksissänji viitsinyt ostella mitään äitiysmekkoja kun ajattelin, että kesäkuun nyt kestää yksillä mammahousuilla, helteetkin tulee vasta myöhemmin. paskanmarjat.nyt antaisin mitä vaan jos olis joku kiva hellemekko.

Liisa: tuota minäkin pelkään, että mies kohtelee samanlailla vielä raskauden jälkeenkin.ensinnäkin se on niin pässi että luulee mun olevan vanhassa kuosissa heti laitokselta palattuani vaikka itte juuri kiroonkin sitä, että vielä joutuu varmaan vuoden näyttään tältä läskikasalta jos imettää meinaan. jos nyt ikinä edes saan nää kilot lähteen. ja sitten ärsyttää sekin, että se lässyttää koko ajan, että kohta se on ohi ja kyllä mä sua rakastan ja plääh plääh.paljon helpompaa olis jos se sanois edes suoraan, että okei, etsä nyt mikään missi juuri nyt ookaan, mut se ei haittaa yhtään, sähän kannat mun lasta ja se on paljon tärkeempää. sori taas=) älkää vaan te vauvalliset kiinnittäkö mitään huomioo näihin purkauksiin=) kyllä mäkin tiedän että KOHTA tän on PAKKO loppua. ei kai se nyt voi tonne asuunkaan jäädä vaikka kieltämättä se näköjään haluis...

niin sitten vielä VAUVALLISILLE: oletteko ajatelleet lähteä vauvan kanssa vielä tänä kesänä esim. mökille? kuinkahan pian vauvan kanssa voi lähteä yöksi mökille, jossa on kylläkin ulkovessa ja vesi kannetaan järvestä?ja tietty niitä ötököitäkin siellä piisaa. mutta jos on lämpöset ilmat niin kai vauva yhden yön vähän alkeellisimmissakin oloissa selviää?

Moi

Näpyistä: meille tuli eka finnejä ihan koko naama täyteen, ne lähti n. 2 vkon iässä. Ja nyt on sitten naakussa pientä punasta näppyä.

Imetyksestä: täälä kusee se homma nyt täydet. Vauva riehuu tissillä lähes joka kerta eikä saa syödyksi, pulloa on jouduttu näyttään koo ajan useammin. Alkaa olla sama tilanne kuin Ronjalla. Kun ny riittäs pumpattu maito ja se vähäinen mitä imee vielä edes 3 kk ikään asti. Sit voisin luovuttaa.

Nimestä: meillä on ollut aka kauan jo selvää Daniel etunimeksi ja siksi häntä myös kutsuttiin sairaalassa, jossa hoitohenkilöstö toivoi et kerrotaan suunniteltu nimi jotta heidän ei tarvi puhua pojasta tai vauvasta tai sukunimellä. Tokaksi nimeksi on päätetty nyt Jonathan, saatiin lapsivesitutkimuksen normaali tulos jonathanin päivänä ja se ajatus tuli jo silloin. Kaste ja vihkiminen on 3 vkon kuluttua, tänään varasin just valokuvauksen ja kampaajan siksi aamupäiväksi:) Illalla pitäs mennä etsiin kaupungilta jotain häätanttua...

-Inssis ja poju lähes 6 vkoa-

meillä oli koko nimi valmiina varmaan puolesta välistä raskautta. ja nyt ollaan kokeiltu kutsua ukkoa sillä nimellä ja kyllä alkaa tuntumaan aika luonnolliselta. hänestä tulee nimiämis juhlissa joskus kuukauden päästä Axel.

voimia vielä odottaville ei oo pitkä aika enään kun se nyytti ""otetaan"" sieltä pois jos ei itse rupea tulemaan=)

Imetyksestä: Meillä imetys on sujunut hyvin sitten kun tissien turvotus laski. Turvotus nousi synnärillä ollessa yhden päivän aikana ja tuloksena jättiläishinkit. Lypsänyt olen vaan kerran synnärillä n. 5 min jotta sain pahkurat pois tisseistä. Jos nyt tuntuu pahkuran alkua hieron niitä tytön imiessä. Pimu syö aivan valtavasti. Yleensä molemmat tissit kerralla. Kuuden päivän ikäisenä oltiin jo syntymäpainossa. En tiiä johtuuko imetyksestä vai mistä, mutta mä oon jo entisissä mitoissa. Ja jääkaapin ovi paukkuu jatkuvasti. Jos tyttö ei syö niin mä syön ;). Silloin kun hinkit oli suurimmillaan olin tosi huvittava näky. Tikku jossa roikkuu kaksi suihkuavaa melonia. Ja turha yrittääkään tunkea liiveihin. Oli melkoinen juhlahetki kun sain liivit päälle ja käden muuhun käyttöön kun tissien kantamiseen. Vattanahkakin on palautunu melkein ennalleen. Eli ei välttämättä tarvi kärvistellä pyöreenä vuoden verran =). Me ollaan jo katteltu miehen kanssa toisiamme sillä silmällä, mutta mä vähän aristan alapäätäni vaikka sen pitäis aika hyvässä kunnossa olla.

Nimestä: Kaks nimivaihtoehtoa oli sekä tytölle että pojalle jo raskausaikana. Synnäriltä lähtien ollaan kutsuttu tyttöä tulevalla nimellään eli Hillaksi. Muut nimet tulevat isomummoilta.

Niinu ja Hilla 11 pv

Päivää siskot!

Mä oon lukenut teidän viestejä jo tänään, mut nytten vasta kerkeen jotain sanaileenki, ku neiti on nukkumassa, mä oon syöny, tuttipullot on tiskattu ja on käyty lenkillä ja kaupassa. Huh!

Aurinko: Mä luulen, että me kaikki vauvallisetkin ymmärretään sun purkaukset, joten anna tulla vaan! Siksihän nää palstat on, että jokainen saa purkaa mieltään. Se on ihan ymmärrettävää, että alkaa hermot meneen odotukseen. Tuntuu, että ittelläkin oli jo hirvee kiire saada vatsa pois, vaikka mulla ei mennyt ees yliajalle.

Mitä noihin miehiin tulee, niin eiköhän se makkarielämäkin palaudu omille raiteilleen jossain vaiheessa. Meillä ainakin jo tosiaan alettiin hommaa harjotteleen uudestaan lauantaina kahen kuukauden selibaatin jälkeen. Mä aattelin, että sama mulle vaikka tuntuis miltä tahansa noiden repeemien kans, mut aion kyllä päättää sen selibaatin siihen. Koko meidän seurustelun aikana ei oo aiemmin ollu ku viikon tauko korkeintaan niissä hommissa siitä lähtien, ku sänkyyn eksyttiin, joten toi kaks kuukautta on niinku oltais vasta tavattu ja eka kerta menossa. Heh! ;o)

Nimistä: Meillä ei oo neidillä nimee, enkä tiä koska keksitään... Se Ronja ei miehelle kelpaa, minkä mä oisin halunnut laittaa... No, onhan noita nimiä! Maria varmaan tulee yheks nimeks mun mummon mukaan, joka kuoli siis syksyllä just vähä sen jälkeen, ku aloin tuota likkaa oottamaan. Mummo oli mulle todella rakas ihminen, joten hänen mukaansa haluisin yhen nimen antaa. Kolme nimee tulee meidän neidille joka tapauksessa, oli ne mitä tahansa.

Joo, meillä toi imetys tosiaan tökkii jonkin verran nyt. Mutta mä yritän aatella, että parempi on olla ainakaan stressaamatta, koska stressaantuneena ja koko touhuun väsyneenä mä oon huono äiti tytölle. Paremmin menee varmaan vaikka ilman äidinmaitoo, mutta niin, että tyttö on kylläinen ja äiti saa öisin nukkua kuitenki yli kaks tuntii kerrallaan ja jaksaa hoitaa ja hymyillä. Mä luulin, et se imetys ois sujunut paremmin, ku maitoo tuli hyvin, mutta eihän toi neiti jaksa syödä tietty tarpeeksi lujasti, joten pullot on meidän kohtalo. No, osittaisimetyskin on ihan hyvä juttu mun mielestä. En mä mikään luomumamma muutenkaan oo, kaukana siitä.

Mitähän muuta mun piti kommentoida... Sitä mun piti ainaki kysellä teiltä muilta korvikkeenkäyttäjiltä, että miten te ootte lämmittäneet Tuttelit vauvalle? Siis vesihauteessa vai mikrossa vai miten? Mä oon käyttänyt sitä vesihaudesysteemiä, mutta yöllä se ei toimi, ku vauva ei sais kauheesti huutaa ja herätä ja herättää koko taloo, vaan voitais vaan syödä ja sitte takas nukkuun. Sillon se mikrolämmitys ois NIIN helppoo, mutta tuhooko se lämmitys sit jotain ravinteita siitä korvikkeesta oikeesti? Niin oon kuullut, et se tekis, mut pitääköhän se paikkaansa?

Joo, mut enpä muista enää mitä mun viä piti kirjottaa... Joten päätän täältä tähän! ;o)

-Ronja ja pikkunen-

Me lämmitetäään korvike kyl mikrossa. Pumpattua rintamaito sensijaan lämmitetään vesihauteessa. Oon kuullu et mikro tuhoo siitä jotain tärkeitä aineita, joita just äidinmaidos on. Mut korvikkeen voi mun käsittääkseni lämmittää hyvin mikrossa.

Meil on päätetty pojulle nimi, tulee 3 nimeä, toinen ja kolmas on mun isän nimi (kuoli kun olin 7), toi kolmas on myös miehen toinen nimi, joten siitä se alun perin lähti. Eka nimi (jääköön vielä salaisuudeksi, jos joku vaik tunnistais mut) on ihan vaan kalenterista bongattu ja oikeestaan päätetty vähän ennen syntymää, vaikkei sukupuolta etukäteen tiedettykän. Selailtiin nimiä kalenterista, niitä oli sieltä bongattu varmaan kymmenisen pojan nimeä, jotenkin se sieltä sitten pikkuhiljaa tuli, aluks tais olla niin et mies laitto sen ykköseks ja mul oli joku muu,mut sit mäkin rupesin tykkään siit enemmän kuin muista. Ja kaikenlisäks se tuntuu sopivan just meiän pojalle.

Tänään oltiin neuvolassa. Pojalla ikää siis 1kk 2pv ja paino oli noussut syntymästä 3520g->4345g ja pituus 50cm->54cm. Kyl se poika alkaa jo tuntumaan selvästi ""isolta pojalta"". Neuvolassa oli odottamassa jo pienempi vauva...

Sänkypuuhista: meil on ollut vaan kerran vauvan syntymän jälkeen sänkyhommia, sitä ennen olikin kerran huhtikuussa. Toisen kerran täs pari päivää sitte oli yritys, mut jostain syystä muhun sattui ihan hirveesti (ei oo tuttua tollanen) vaikka ei paikat ihan kuivaltakaan tuntunu, joten se jäi siihen. No ehkä tää tästä pikkuhiljaa.

Oottekos muutes miettiny millaista ehkäisyä meinaatte imetyksen aikana? Meikäläinen kun ei oikein noista kortsuista tykkää... eikä nyt varmaan ihan heti ois tarkotus seuraavaa laittaa alulle.

Sande

mistä se johtuu, että sitä tuttipullolla syöttämistä karsastetaan niin kovasti? mulla on kyllä ainakin pullot, pumppu ja varoiksi vielä tutteliakin jo hommattu, jos tissit ei tykkääkään toimia sillon kun pitäs...ja muutenkin olin kyllä ajatellut lähteä hengähtämään välillä ilman vauvaa, jollon mies saa syöttää pumpattua maitoo pullolla. että onko siitä todettu olevan oikein jotain haittaakin?

kattelin kaupassa just että oli myytävänä pulloihin myös jos jonkinlaista päätä (siis niitä päitä mistä se vauva sitten imee) eli onkohan vastasyntyneelle ostettava joku pienempi tms. pää pulloon vai käykö tuo mikä pullossa ostettaessa oli mukana?

Voi kun kiva,olin ihan unohtanu että teidät vihitään samalla kun poika kastetaan.Mä olen ihan hirveä hää hullu ja nytkin tuli tippa linssiin kun muistin että te menette naimisiiin.Ne on aina niiiin ihania tilaisuuksia olkoon sitten kirkko tai siviili vihkiminen.Paljon onnentoivotuksia täältä teille kaikille.Joo,kyllä lapset kasvaa vaikka korviketta antaa ja aivan samaa tahtii kun rintamaito lapset,ainakin mulla on kasvanu samalla lailla.No,iloista päivää kaikille:)

Kyllä se pullon oma tutti on ainakin täällä käynny ihan hyvin.Yritin siitä pakkauksen vesipullosta antaa vaaville mutta vieroksu sitä koska siinä on niin kaponen se pää eikä muistuta ollenkaan nänniä tai ainakin luulen niin.:)

Musta se äippäpakkauksen tuttipullo on jotenki aika ankee. Se tutti on ihan pehmee ja meidän neiti ainaki sai hirveet vatsavaivat eilen siitä hörppimisestä, ku meitoo tuli aivan liian lujasti. Tosin sama ongelma on myös tavallisten Ainun pullojen kanssa. Aventin vastasyntyneen tuttipullot, tai siis ne tutit on parhaita.

Ehkäisystä: Jaa-a. Mua ahdistaa se jo valmiiks. Meidän neitihän on siksi olemassa, että mun oli pakko lopettaa pillerit, koska ne ei sopineet alkuunkaan mulle. Niistä tuli järkyt mielialanvaihtelut, siihen nähden raskausajan mielialat oli lasten leikkiä! Sit kun vakisuhteessa noi kortsut ei oikein nappaa, niin otettiin riski ja tulos on tossa sohvalla. Heh! Mut kortsuilla lienee pakko yrittää jatkaa, koska musta ei oo huolehtiin ees tuosta vauvasta, jos alotan pillerit taas. En siis tasan tarkkaan alota. Mut vaikee juttu on toi ehkäsy meillä...

-Ronja-

Kannattais kokeilla kierukkaa mulla se oli ja oli hyvä juttu musta.Mullakin rupes noi pillerit tekemään samaa kolmannen lapsosen jälkeen vaikkakin olin niitä samoja syönny kymmenen vuotta,mutta niin ne hormoonit van heittelee eikä sille mitään voi.Kannattaa kysyä kun menee jälkitarkastukseen että mitä ne suosittelee sieltä ja myös kannattaa mainita että pilsut ei sopinu.Onneksi mun ei nään tarvitse miettiä noita olen siinä onnellisessa asemassa:)

Pullomaidosta, miehistä, seksistä, sen puutteesta ja ehkäisystä...

Parin päivän lypsämisen jälkeen kokeilin taas tänään imetystä parantuneilla rinnanpäillä. Olipa vauvallakin onnellinen ilme! Ehdin jo pelätä että ei osaa varmaan tissistä imeä enää, mutta hyvin meni! Eikä sattunut, jee! Nyt jos rinnanpäät vielä ärtyy, niin ajattelin ""rauhoittaa"" tissit yöruokinnalta ja lypsää yömaidot.

On se kumma että mulle on tullut niinä muutamina kertoina huono omatunto kun on annettu Tuttelia?! Pakkohan se on lisäruokaa antaa jos vauva ei ole saanut tarpeeksi. Minä kyllä ihmettelen tätä mun maidon tuottoa, välillä tuntuu että tulee liikaa ja välillä tuntuu ettei riitä.

Mun kaveri oli kysynyt jälkitarkastuksessa lääkäriltä (myös huonolla omallatunnolla) että mitä hän on mieltä kun he antaa vauvalle (2 kk) aina illalla Tuttelia koska tuntuu ettei muuten riitä. Muuten vauva on rintaruokinnassa. Lääkäri (mies) oli tokaissut että sama mistä rööristä se vauva ruoan saa, kunhan on tyytyväinen.

Jännä juttu, itse luulin odotusaikana että en tunne oloani ollenkaan kummemmaksi jos joutuu antamaan Tuttelia, mutta tämä imetystä tukeva vauvanhoitokulttuuri ilmeisesti kuitenkin onnistui herättämään syyllisyyden tunteita! No, tarkoitus on kuitenkin imettää/lypsää niin kauan kuin riittää ja toivottavasti riittää ainakin sinne 3 kk:n ikään asti. Jos ei niin eiköhän vauva Tuttelillakin kasva.

Mieheltä kysyin tänä aamuna mitä hän on mieltä jos joku ei halua omasta vapaasta tahdostaan imettää. Hän sanoi: ""En kyllä ymmärrä ollenkaan. Minäpä lähden tästä nyt sitten luomuperheen isänä niittämään heinää meidän vauvan vaippoihin!"" Heheh, mikä huumorintaju :) Eli ei paineita siltäkään suunnalta.

Seksiä ei ole ollut ilmassa täälläkään päin, ja olen siitä ollut välillä jopa hyvin loukkaantunut. Ennen synnytystä itsellä teki mieli mutta miestä en saanut koukutettua. Kyllähän siinä pääsi salaa itku pari kertaa. Sektion jälkeen olisin ollut jo viikon päästä valmis yrittämään, mutta mies omien sanojensa mukaan pelkää että muhun sattuu...Tuloksena nään mitä mielenkiintoisempia unia öisin. No onhan se hyvä että edes unessa.:) Eiköhän tää tästä vielä palaudu normaaliksi jossain vaiheessa. Mutta kyllä sitä nyt tuntee itsensä jotenkin ei-naiseksi ja tuo kumma reppu tuossa vatsan kohdalla ei auta asiaa.

Me käytettiin kortsua ainakin kaks vuotta ennen tätä vauvaa, koska mulle tulee yhdistelmäpillereistä migreeni ja minipillereistä järkyttävä rasvainen akne. En kyllä tiiä mitä jatkossa. Kumien kanssa ei ole niin mukavaa, joten vaihtoehdoksi jäis tavallinen kierukka, jos sellaisia vielä saa? Hormonikierukoissa kun vissiin on samaa hormonia kuin minipillereissä? Tai onhan nuo ehkäisyt vuosien aikana kai kehittyneet, pitää alkaa tutustumaan aiheeseen. Sellaisista yhdistelmäpillereistäkin olen kuullut, joita voisi syödä 3 kk putkeen, jolloin olisi menkat 4 krt vuodessa = migreeni myös. Sellaisia on ainakin tulossa markkinoille ja kuulemani mukaan joitakin jo markkinoilla olevia yhdistelmiä voi myös käyttää niin. Toisaalta vaan en muutenkaan oikein tykkää pillereistä, vaan haluaisin elimistöni toimivan luonnollisesti ilman ylimääräisiä hormoneja.

Kyllä niitä kuparikieruloita vieläkin on markkinoilla ja mä sain sen vielä ilmasiksi kun oli ensimmäinen joka mulle sillon laitettiin.Kolme ekaa kuuta vuosin aina kun seula kun tuli kuukautiset ,mutta sen jälkeen vuoto tasaantu.Joo,olen pohdiskellut tota juttua kun mies ei halua seksiä ja se loukkaa kun tulee torjutuks:(heti ekaks tulee todellakin mieleen että mä en siis enään kelpaa,aikunkiva.Ehkä sitä vaan ylireagoi kun olen vieläkin aika herkkä.Olis kiva jos hän sanois mulle että kyllä tässä vielä kerkeää ei se susta johdu,mut ei sano vaan tokasee että ei nyt olen väsyny.JAA,eiks ton lauseen pitäis tulla mun suusta,mähän se valvon jos lapset heräilee yöllä ja teen kaikki kotityöt ym.Sanoinki sille että kohta varmaan rupeat valittamaan päänsärkyä tai jotain muuta,heh,onkohan nää roolit menny meillä hiukan päälaelleen:)No,jokatapauksessa aurinkoista alkavaa tiistaita kaikille:)

Tuttelista ja seksistä... (Mikä yhdistelmä!) ;o)

Mulla oli kans aluks huono omatunto Tuttelin anatamisesta, mut toisaalta vauva on ollu tyytyväisempi, ku on ollut ruokaa nenän eessä riittävästi. Ja kun en muutenkaan luomuile, niin enpä jaksa ottaa pulttia enää. Harmittaa tietty, kun toi imetys meni näin, vaikka alku oli lupaava... Mutta en mä kyllä haluis alkaa väitteleen tästä aiheesta kenenkään imetysasiantuntijan kanssa... Saisin varmaan kuulla kunniani!

Meillä toi seksihomma lopahti odotusaikana, ku mua sattu ihan sikana, ku limakalvot oli niin turvoksiin, että oli kun ois eka kerta ollu joka kerta. Heh! Sen lisäks mä en tuntenu mitään enää marraskuun jälkeen, joten koko touhu oli sellasta mekaanista suoritusta. Aattelin tosin sen verran miestä, että yritin vaikka väkisin. Mutta loppua kohti mä aloin muutenki tunteen iteeni niin rumaks ja kömpelöks, että siihen loppui se homma toistaiseksi. Nyt on taas sit mielenkiintosta yrittää löytää jostain joku väli, missä vois ""tarttua toimeen"" niin sanotusti. Sit kun toi likka viä nukkuu meidän makkarissa, niin jotenki tulee semmonen olo, että sitä vaan lasten nähden... ;o)

Mut on se tosiaan oikeesti kiva, että jotain muutakin makkarissa tehään ees joskus, ku vaan nukutaan. Onneks meillä mies ei aattele mun sattumisia niin paljoo, et sen takia ei tehtäis mitään. Ja onneks mä en niin välitä vaik viä vähä kirpaseekin!

-Ronja-

imetyksen kanssa tuskailevat: käykää kattomassa netissä imetystukilista. se siis vaikka googleen hakusanaksi.

ehkäisystä:me aiotaan tästä jatkaa kortsuilla. en halua hormonaalista ehkäisyä(saastuttaa luonto ja minua) ja kuparia en halua kehoni sisälle.

nimistä: on päätetty jo, kolme nimeä tulee ja kutsumanimeksi aapo.

joo seksistä...
meillä mies on käyny kuumana heti seuraavasta päivästä kun maha lähti ;) raskaus aikana sai vongata monta päivää kunnes antoi vain siinä toivossa et olisin hiljaa=)
minulla on vieläkin niin kipeä alapää et en vois kuvittellakkaan vielä tekeväni jotain!! istuminenkaan ei onnistu vielä.
meillä mies näkee ties mitä unia ja hiplailee minua mennen tullen ja kuiskuttelee tuhmuuksia korvaan.
tulee hieman riittämättömyyden tunne kun on väsyny ja ei pysty vielä suoriutumaan tehtävistä.
mietin vain miten voi olla haluja minua kohtaan vielä kun on nähny mitä tuolla alapäässä tapahtui...

no joo...

imetys on sujunu mulla tosi hyvin tähän asti. vaavi löysi jo sairaalassa hienosti oikean imuotteen ihan itse ja maitoa on riittänyt.pari päivää teeki kipeetäkun maito nousi mut kuuma suihku auttoi siihen. sit pari päivää oli nänninpäät ihan veres ruvella ja nahkaa lähti mut silti imetin. mietin kipuja siellä synnytyssalissa, eikä nämä imettämis kivut ole mitään sen rinnalla. nyt on tisukat parantunut ja imetys sujuu miltein kuin vanhalta tekijältä ;)

mielialat vaihtelee tosi rankasti...ensiks nauran tunnin jollekkin komedia elokuvalle niin et tikit meinaa revetä ja sit ykskaks tulee surullinen olo ja rupean itkemään!!
mies on jo ihan paniikissa ja jos mun naama muuttaa muotoa on se jo halaamassa ja hokee et älä itke!!
meneeköhän tää milloin ohi??siis nämä itkukohtaukset??

nyt pitää mennä hetkeks nukkumaan kun vaaveli nukahti.

-mami ja ukko 9pvä-

Hei kailkille!
Olemme lähdössä lomalle ja valmisteluja pitää ehtiä tehdä sitä ennen eli musta ei saata kuulua pariin viikkoon mitään. Saa nähdä, kuinka 600km:n mökkimatka ja ilman vesijohtovettä mökkeily sujuu. No, toivottavasti hyvin ja en itse saisi rintatulehdusta.
Näppylöistä: neuvolassa käytiin ja selvisi, että ihan ne äidin hormoonit puskee pikku pojasta läpi. Naama on kuin murrosikäisellä -finnejä täynnä!
Seksistä: kohta kolme viikkoa synnytyksestä ja tekee mieli molempien, mutta mies sanoi eilen, ettei vielä uskalla, kun pelkää, että mua sattuu. No, sanoin, että kokeillaan sattuuko niin se on kuulemma myöhäistä sitten,kun/jos sattuu. No, onneksihan sitä voi sekstailla muutenkin...tosin ajatukset menee vauvaan vielä, kun nukkuu makkarissamme.
Pive ja Joonas(työnimi jää lapsellemme) 19vrk

Helou

Seksistä: meidän lähes koko raskausajan kestänyt selibaatti päättyi muutama päivä sit. Sattui tosi kovaa ja ahdisti vauvan läsnäolo samassa huoneessa (unessa tosin kuin tukki). Mutta eiköhän se siitä vähitellen.. Ehkäisyä oon miettinyt tosi paljon. En haluaisi hormoniehkäisyä enää, toisaalta se vois parantaa mun ihon taas normaaliksi. Kortsujen kanssa ei aleta takuta, joten jäljelle jää vaan kuparikierukka tms. Pitää jutella jälkitarkastuksessa asiasta. Mulla on sekin jo ensi viikolla.

Imetyksestä: mulla maitoa tuli eka tosi paljon, tuplamäärä vauvan tarpeeseen nähden. nyt tuntuu tulevn nihkeästi, varsinki toisesta rinnasta. Vauva itkee ja räyhää rinnalla,joten sen takia ja sen että varmistuu vauvan ruuan saanti, tulee annettua 2-4 krt päivässä pumpattua maitoa pullosta päin. Mulla on sitä jonkin verran pakkasessa alun valtavan maitomäärän vuoksi. Mä olen lämmittänyt sen mikrossa, en edes tiennyt ettei saisi... Tuttina meillä on pulloissa Infan (nykyään kai Ainu) littanoita pikkusia (keskos?) tutteja. Sain niitä sairaalasta mukaani 3 kpl. Täytys kai vähittelen totuttaa vauva muihinkin tutteihin. Se äippäpakkuksen tuttipullon tutti oli ihan syvältä. Meidän vauva vaan pyöritteli sitä suussa ja maito valui pitkin kaulaa. Mä toivon että mun maito ja pumpattu maito riittäs vielä 3 viikkoa edes ja mahdollisesti sinne 3kk ikäpyykkiin asti. Sit vois alkaa antaa tutteliakin päivisin. Öisin ja ennen yöunille menoa aion antaa rintaa niin pitkään kuin se vauvalle kelpaa, korkeintaan 1 v vanhaksi kuitenkin. Esikoista imetin 6 kk täysin ja toiset 6kk päälle osittain. Sitten aloin antaa lehmänmaitoa nokkakupista, kun 1 v oli täynnä. Imetys onnistui silloin niin hienosti että ehkä siksi nyt tuntuu vähä puolikkaalta äidiltä olo ja tulee morkkiksia pullottelusta. Vaikkei TODELLAKAAN tarvis. Pääasiahan on tosiaan se et ruokaa menee kurkusta alas, vauva on tyytyväine ja kasvaa, ihan sama onko se pullosta vai rinnasta, korviketta vai rintamaitoa.

Pian se vaavi varmaan herääkin... On nukkunut jo yli 2,5 h parvekkeella. Pitää mennä laittamaan päivän eka pulloateria valmiiksi jääkaappiin:)
-Inssis-