¤ * ¤ Kesän 2014 plussahaaveilijat ¤ * ¤

Oon yrittänyt pitää hiljaiseloa oireitteni seuraamisen suhteen. Tai no, oon kirjannut niitä joka päivä my calendar -sovellukseen (lämpöjä myös Fertility Friendiin), mutta en ole enää täpinöissäni joka väsymysolosta tai nippailusta (joita tosin tuntuu paljon vähemmän kuin viime kierrossa).

Oon pähkäillyt, että monet "raskausoireet" omalla kohdallani heti oviksen jälkeen ovat varmasti progesteronin aiheuttamia, kuten väsymys oviksen jälkeen ja kasvanut nälkä.

Tänään tosin tunsin erikoisen kivun kohdun seudulla nyt illasta. Alavatsalle, pienelle alueelle koski pari-kolme minuuttia todella kovaa. Pakko oli jo ääneen voivotella ja masua pidellä siinä istuessa. Ei ollut menkkamaista kipua.

Mietin, että voiko kiinnittyminen aiheuttaa moista kipua? Tosin dpo on vasta 4 tai 5, että ei kait sellaista vielä voi epäillä.

Huuh, jänskättää! Eikä ole enää montaa päivää, kun raskaustestissä on mahdollista näkyä kaksi viivasta! Todella piinaavaa. :D

Plussatuulia kaikille meille!
 
Mä oon kans miettiny, et pitäs varmaan tarkistuttaa kilpirauhasarvot. Ajattelin, et jos kuitenkin menisin yksityiselle gynelle, tutkis muutenkin samalla. Vai pitäskö mennä erikseen? Oireita on väsymys, hiuksia lähtee paljon ja sit vauvaa yritetty yli vuosi, tuloksena kaksi km! Tän kierron vielä katson ja sit menen lääkäriin.
 
Alkukierto aika tylsää aikaa niin ei ole paljon tullut kirjoiteltua. Tänään taitaa ovis olla. Alamahaa kipristelee ja valkovuoto lisääntynyt. Tarvis tuo mies illalla kaataa sänkyyn kun eile jäi välistä. Mies aika väsynyt töiden jälkeen välillä.
Täällä taitaa miehellä olla isompi vauvakuume kyselee koska olis ovis ja juttelee että olis hienoa jos ensi kesänä olisi yksi lisää. <3
 
Harva pääni unohti jo kuka kyseli multa noista kilpparijutuista, mutta vastausta tässä.

Aiemmat raskaudet on alkaneet mulla helposti, esikko vuonna 2005 syntynyt tärppäs eka kierrosta ja tuo kuopus tärppäs vuonna 2007 kolmannesta kierrosta. Nää kilppariongelmat alkoi tokan raskauden jälkeen, kilpirauhanen ilmeisesti tulehtui ja sen jälkeen alkoi oireilla vajatoimintana vaikka arvot ei oo kertaakaan olleet kokonaan viitearvojen ulkopuolella. Mutta oireita kuitenkin ollut, eli väsymys, heikotus, saamattomuus, palelu, hidas suolentoiminta, vaikeus laihtua, äänen käheys, ym. Ym. Sinä joka multa kysyit tästä ja kuvasit omia oireitasi niin kannattaa kyllä vaatia lisätutkimuksia tai lääkekokeilua. Sillain se mullaki lopulta todettiin että thyroksinikokeilu toi paremman olon. Kävinlopulta kerran yksityisellä endokrinologilla kun ei ne terkkarissa halunneet kans mua uskoa. Nyt tää oireilu vaan on taas niin outoa ja arvot pitäs olla huippulukemissa ja en siis käytä nyt lääkkeitä.. en tiedä oikeen mitä ajatella, yks lääkäri sano et ois melkein liikatoiminnan puolella.. harmi kun en yhtään muista mun arvoja. Mut aion mennä pian verikokeisiin, mulla kestolähete jotta saan käydä millon vaan.

Muuta vielä, eli nyt menossa aika lailla oviksen aika, mutta en tikuta enkä tarkkaile mitään muuta ku mahdolisia oviskipuja niin varma en oo. Jotain limaisutta ehkä ollu enemmän nyt mutta ei niitä kipuja joten entiiä sit ono ovis tulossa, ollut jo vai ei tuu taaskaan. Noh, ahkerasti peittojen heilutusta niin voi ainakin sanoo yrittäneensä.
 
Heips!

Täällä taas kotiuduttu ja keittiöremontti alkaa hip hei :) Huomenna kp12/28-35 alotan hymynaaman metsästystä CBlla, viime kuussa kun ovis oli (jos oli, vähän kumma kierto kun niin pitkä) paaljon myöhemmin kun kalenterista laskeskelin. Nyt ei ainakaan oo sit ajotuksesta kiinni ;) Ukkokin sopivasti lomalla niin eiköhän me hyvät talletukset saada aikaseks tässä remonttihommien keskellä. Oon nyt oikeasti aika innoissani tästä vauvantekohommasta, mukavaa kesäpuuhaa ennen syksyä ja töiden alkua!

Pahoittelut kaikille uuteen kiertoon siirtyneille :( Bebebanbino, onnea oviksesta, sitkeä bongailu kannatti! HooKoo-82 , kiva kuulla sinustakin :)
 
Kilppariongelmat voivat tosiaan sekoittaa kiertoa. Toisilla arvot voivat olla vielä viitteiden sisällä, mutta oireet ovat kovat. Toisilla taasen voipi olla paljonkin pielessä ennen kuin huomataan kilpparivaiva. Netistäkin löytyy aika hyvin tietoa mm. vajaa- ja liikatoiminnasta. Kilpparin toiminnan varassa on (lähes) koko kroppamme toiminnan säätely (hormonit).

Myös korkea prolaktiini -arvo voi estää oviksen ja sekoittaa kiertoa. Pelkästään jo stressi voi toisilla nostattaa arvoa yli viitteen. Tässäkin asiassa toiset reagoi herkemmin kohonneeseen prolaktiiniarvoon kuin toiset. Maitohormoniarvoa voi nostattaa myös nännien stimulointi (tuskin merkittävästi, ei tietoa), aivolisäkesairaudet ja jotkut lääkkeet (mm. neuroleptit).

Tietty pelkästään kova stressi ja elimistön tulehdustilat voivat siirtää ovista ja sekoittaa kiertoa.

Tai sitten munasarjaongelmat, kuten mulla pco eli munasarjojen monirakkulaisuus tai pcos, johon kuuluu jo muita oireita monirakkulaisuuden lisäksi (mm. ylipaino, akne, hiustenlähtö). Monesti monirakkulaisista munasarjoista kärsivillä on alttius vyötärölihavuuteen. Eli paino olisi hyvä pitää max 25 painoindeksillä, sillä lihavuus lisää ovuloimisongelmia.

Tässä nyt omaan päähän tarttunutta tietoa, jos jotakuta kiinnostaa tämmöiset. :) Kaikki ei välttämättä ole täysin faktaa, kun mieleni perukoista nuita asioita kaivelin.

Viimeksi toivottelin plussaa kaikille, joten haluan nyt toivottaa tsemppiä pettymyksen kohdanneille uuteen kiertoon! Ja toivottavasti ovis tulee ajallaan sitä odottaville!

Nyt omaa napaa: Tänään pongasin ovislimaa! Siis mitä ihmettä! :O Eilen sen kovan kipukohtauksen jälkeen illalla alkoi valkkaria lorista ihan urakalla. Luulin saunan jälkeen, että pissa lirahti housuun, mut valkkaria se vaan oli. Tänään sit tuli paljon eggwhiten tapaista vaaleankirkasta tosi venyvää tavaraa. Lämpökäyrä kuiteskin puoltais ovisplussien lisäksi, et ovis oli viime la-su. Tuntemusten perusteella nuiden päivien välisenä yönä. Lämpödippi tuli su ja sen jälkeen lämmöt olleet koholla tähän päivään saakka, eli 4 pv.

Em. lisäksi, masua on nipistellyt välillä ja kohdunsuun seudulle/emättimen perukoille on jomotellut. Välillä tulee tuntemuksia ja välillä taas ei ollenkaan.

Osaiskohan joku raskauden kokenut sanoa tähän mitään? Että voiko merkata, että alkio yrittää kiinnittyä, tai paremminkin koitko itse ennen plussatestiä tällaisia oireita?

Mulla esikoinen on jo 9v, niin ei ole tuoretta muistikuvaa alkuraskaudesta. Muistan vaan, että valkeaa juoksevaa valkkaria alkoi lorista jossain vaiheessa. Ja tietty jo ennen plussaa vatsa tuntui tyhjälle (lievän nälän ja kuvotuksen sekoitus), vaikka söi vähän väliä. Siitä se sitten muuttui oksuoloksi plussan aikoihin.

Ehkäpä tää mun kroppa nyt vaan sekoilee omiaan.

Hääpäiväkin lähestyy! Toivottavasti saisin plussan raskaustestiin jo hääpäivän aamuna, eli viikon päästä. <3
 
Kiitos Sandelma & BebeBanbino vastauksistanne :flower: Ehkä tässä on syytä jossakin vaiheessa sitten hakeutua lääkärin vastaanotolle jälleen kerran. Nyt en aio ottaa mitään stressiä, sillä kesäloma alkaa viikon päästä ja me todellakin lomaillaan ilman suurempia suunnitelmia ja aikatauluja ;)

Tsemppiä kaikille plussahaaveilijoille ja tarrasukkia matkaan plussanneille <3
 
BebeBanbino toivon sulle mitä ihaninta hääpäivän lahjaa! ;)

Ja heti omaa napaa.. luulin jo limoista ja niiden loppumisesta päätellen että ovis meni jo, mutta tunti sitten heräsin niin hirveään toispuoleiseen kipukohtaukseen että huh! Vasemman muniksen tienoilla vihloo tosi kovasti ja säteilee peräsuoleen asti :/ tunnissa pahin terä kivulta meni mutta edelleen hellänä koko alavatsa. Nyt vaan toivon että jos tää oli ovis (nyt kp 14 joten "normaalimmalta" tuntuskin et se on nyt) niin etten kuulu niihin joiden munasolu on hedelmöitttmiskykyinen vain 12 h. Mies on nimittöin reissussa ja kotiutuu vastaa myöhään illalla... pitänee toivoa että saan reissun väsyttämän ukon innostumaan.. :)

Mukavaa päivää kaikille!

Ps. Tekeekö kukaan muu täällä sitä, että käy lukee noita odottajien pinoja ja miettii sitä omaa tulevaa odotusta samalla...? Musta on kiva lueskella eri vaiheissa olevien tuntemuksia :)

Kahvin keittoon, saa kerrankin rauhassa nauttia kun mukelot ei oo heränneet vielä! Harvinaista herkkua :)
 
Viimeksi muokattu:
kp 8/29-33 ja mie oon niin hermostunut.

Eilen oli valkovuotoo (vähä niiku geelimäistä) ja tänään ihan kauhea hermopurkaus heti aamusta asiasta joka on pienimmästä päästä. Kilahdin miehelle kun ei ollut sädekaihtimia aukaissut. Eilen suutuin äitiini. Menkat tosiaan kesti vain kaksi vuorokautta suunnilleen. Nyt jo pelätään entä jos missaan sen oviksen. en osaa kropallani sitä laskea ja kun kiertokin heittelee neljällä päivällä. Murheet on todella pienet, mutta jollekkin on nekin saatava puhua.

Oon jo kyllästynyt reissaamiseen, toissapäivänä kotiuduttiin jyväskylästä ja koko kesä ollut tälläisiä extempore reissuja täynnä. Kotona ois hyvä hengähtää. Rassaa kun ei ole töitä ja mies elättää. Eilenkin tuttua näin joka on 7viikkoo sitten synnyttänyt... byäää

Onnea plussanneille, olisipa se täälläkin kohta kohdillaan.

Eilen kävin ruokakaupassa (kahden hengen talous ja 105€!!!!) no nyt on parsaa ja viinirypäleitä, puhtaita lihoja ja riisejä. huhhuh. ainakin ruokavalion saan kohdalleen jatkuvan matkasyömisen jälkeen. Painoa pompsahtanut kesän aikana viis kiloa lisää (157cm nyt 65kiloa) ihan vahingossa.

Väsyttää tää yrittäminen. Vaikka listoilla lukee että yk2 niin kuitenkin hiljaiselolla jo vuosi yritetty (eli en oo kiertoja laskenu, vaan peitto on vaan heilunu ilman ehkäsyy).

Eniten masentaa kun jos kerrankin mies innostuu jostain ja sit se on latistettava testin tehtyä tai kun menkat on alkanu. Hiljaista toivetta raskaudesta kyllä herättelen noitten menkkojen keston perusteella, tai sit ne ei vaan halunnu jatkua näillä helteillä. Ei minua todellakaan ahittaa että kahdessa päivässä selvisin niistä, vaan ihmetyttää vain. Kuitenkin aika tasaiseen oon aina neljä päivää vuotanu ja vielä pari päivää tuhraillu perässä.

pyääh.
 
Pipiipa, mulla täällä hiukan samoja fiiliksiä kuin sulla! Välillä mies ja lapset saa kärsiä kun kiukkuan ihan tyhjästä, se harmittaa itseäni mutta jotenkin koen itseni stressaantuneeksi etten osaa hillitä itseäni :/ mua ei tää vauva-asia (vielä) stressaa niinkään, vaikka harmittaakin ettei tärppää, mutta elämässä on muita hankalia juttuja nyt. KUten se, että täälläkin mies on pitkän aikaa ollut se ns. elättäjä, kun oon opiskellut ja en oo pystynyt käydä samalla duunissa kun on noi muksut ja haluisin niitäki nähdä joskus.. nyt kesällä mies itse toivoi että jäisin kokonaan kotiin, ja näin tein joten nyt ne minimaaliset opintotuetkin jäi saamatta.. mieskään ei missään huippupalkatussa duunissa ole joten tiukkaa tekee rahasta. Osittain näistä syistä tein sen päätöksen että opinnot jää vuodeksi tauolle ja menen töihin. onneksi sain koko vuodeksi töitä. odotan niiiiin että se eka palkka kilahtaa tilille!!! toiveissa oli kuitenki et vauvakin ois saanu tulla mahd. pian, niin pääsisin jatkamaan opintoja sitten, mutta ihan hirveesti ei voida siihen vaikuttaa, hän toivottavasti tulee kun aika on! :) oon vaan noilla aiemmilla raskautunut niin helposti, että tietty luulin näin nytkin käyvän vaikka pelkäsin kyllä että ehkä nyt on liikaa muuttujia vaikuttamassa. Mutta eihän tässä vielä ole kauaakaan yritetty, joten toivoa todellakin on! huh mikä avautuminen... :D

tästä kierrosta sen verran, että kuten eilen kirjoittelin, ovis varmaan oli eilen aamulla. Bongasin uudet limatkin päivällä. No, tosi myöhään illalla saatiin vielä talletukset tehtyä, toivottavasti ei ollut liian myöhäistä! Tää kierto on mennyt siitä erilailla kuin noi aiemmat, että en oo tikuttanut ovista enkä tietoisesti seuraillut ovisoireita yms. Luulinkin tosiaan että ovis humpsahti aiemmin ohi huomaamatta. Olen siis YRITTÄNYT olla stressaamatta tätä asiaa.. yhtään raskaustestiäkään ei vielä ole odottamassa, kun taas aiemmissa kierroissa on toki täytynyt alkaa testailee jotai dpo 5 lähtien... kyllä sitä voi ihminen olla pöhkö.. :D
 
Eilen kp12/28 ovis tikutettu =) Menkoista tähän asti menty jokatoinen päivä periaatteella. Pitäskö vielä muutama päivä jatkaa? Mieskin on ollut se joka ehdottanut petipuuhia,yleensä minä ilmotan et tänään olisi taas SE päivä :D Kai se on nyt vasta huomannut,miten tää muhun vaikuttaa.
BebeBanbino Olispa ihana lahja teille molemmille jos plussa pärähtäs =)
Aurinkoista päivää kaikille :wave:
 
Viimeksi muokattu:
Sandelma täälläkin eletään melkein samanlaista elämää, joka aamu harmitun pahanpäiväisesti kun mies lähtee töihin ja ite jään vaan lötköömään kotia, kun ei ole töitä täällä päin tarjolla, tosin tein vuoden töitä ja nyt liitonrahoilla, mutta ei nekään kauheen huimaavat oo. jotenkin sitä on helppo purkaa tää kaikki stressi vakuutus rahoista ja autoista ja töistä ja rahattomuudesta vaan tähän vauva operaatioon. Noh tänään piti tehdä varmistus testi, vaan en muistanu kun kauhea kiire(?) tuli vessaan. Kun ne menkat oli vain kaksi päivää.
 
Nyt on ihan pakko innostua ees ihan pienesti.. mulla ei oo aiemmin jatkunu ovistyyppiset limat oviksen jälkeen mutta nytpä jatkuu vaan! :\o/ aiemmin saharaa vastaava kuivuus kestänyt oviksesta menkkoihin, tosin en muista kyinka oli kun oom noita tyttöjä odottanut.. juu täähän nyt on niin pieni juttu eikä ttodellakaan välttis tarkota mitään mut saahan sitä ihminen pikkasen innostua :) menkkojen alkaessa pudotaan sit korkeelta ja kovaa. Nyt pitäs viel ainaki vähintään viikko jaksaa ennenkuin on mitään järkeä testata..

sori tällainen naurettava omanapainen töhötys! :D
 
hei. Mullakin tullut ihme menkkojen jälkeen valkovuotoa nyt useana päivänä, meinaisko tää jotain, että menkat olikin valemenkat yms... raskausoireet on kyllä vähentyny, mutt silti miun mielestä mulla saattas olla niitä oireita...
 
Mä jo eilen luulin että menkat alkoi mutta se oliki valkovuotoa mitä lorahti :D tänään kp22/28 ja dpo6.. Piinaviikot alkaa, malttia vielä. Koitan pärjätä menkkojen alkuun asti mutta luulen sortuvani jo loppuviikolle testaamaan, jos yhtään itseäni tunnen :D :D
 

Yhteistyössä