¤ Kesän 09 ivf/ivm/icsi/pas ¤

Heippa!!

Oottepas te kirjotellut iltapäivän jälkeen.. Menin töistä suoraan kummipoikaa 10kk leikittään ja kaverin kanssa tehtiin makaronisalaattia. Nams =) Ilta meni siis ihan muissa merkeissä kun itteensä tutkiessa.

Mulla ei mistään nipistele, eikä juurikaan jomottele. Illalla ehkä tuntu ihan hetken aikaan sellasta menkkapolttoa, mut meni ohi.

Jospa ne teidän nippailut kertois hyvää!!! Peukut on pystyssä.. Huisia että huomenna on jo pp10 eli dpo12 (eiks se lasketa punktiosta) .. mulla menkat tulee aina 14pv oviksen jälkeen joten ma sitten kai jollei luget pidä pois. Jännää jännää..
 
Yöllä taas "mukavaa" kipuilua, tällä kertaa rakon seudulla.. niinkun puukolla viillellen. Voi se olla pelkästään endookin, eikä edes kohdussa, mutta tuli kieltämättä mieleen että siellä se taudin riivaama kohtu nyt yrittää kaikin keinoin häätää pieniä taistelijaparkoja jotka yrittää tarttua kiinni hentoon elämäänsä.. :ashamed: toivottavasti häiriintyny kohtu "ymmärsi" luovuttaa ajoissa, ihan omakskin parhaakseen.. :kieh:
 
Yks tuskallinen yö takana.. Tai no meni ihan hyvin, ehkä joskus 5 aikaan heräsin kyllä taas pieneen menkkajuilintaan. Meni onneksi ohi, ja housuissa ei oo toistaiseksi näkynyt mitään. Mutta kyllä tämä nyt todella tuskaista on, ja sellainen olo mulla on että joku siellä on tai sitten menkat yrittää alkaa muttei lugejen takia pysty alkaan. Voi olla kumpaa vaan, mutta jotain siellä nyt tapahtuu. Tuskastuttavaa odottelua |O

napsis hyvä kun sait muuta ajateltavaa. Kiva kun sulla on ollut rauhallista, se voi olla tuo, että kun sulla oli muuta ajateltavaa niin sekin auttaa.

risis mä kyllä veikkaisin, että sulla voi ihan hyvin olla vielä punktioon liittyviä kipuiluja. Kyllä ne pienet tarttuu, ne on kovia taistelijoita!

iines mikä fiilis nyt näin aamulla? Entä fifiris?

Meille tulee onneksi ihan kohta vieraita ja mun pitää alkaa nyt siivota. Saa ainakin hetkeksi muuta ajateltavaa.
 
Aamun fiilikset on ihan menkkoja odotellessa... Välillä vetelee kivasti alavatsasta, ja toi lisääntyvä päänsärky on mulla aina merkkinä menkkojen alkamisesta. On tää vaan yhtä tuskaa |O Pitää koittaa tehdä jotain, ettei koko ajan keskittyisi tunnusteleen jokaista nippasua ja vihlontaa. Mut se keskittyminenkin on taas hukassa :ashamed:
 
Mulla on se tilanne että oikeesti enää usko plussaan yhtään. Eilen illalla tuli ihan verta, ei mitään järjettömiä määriä mutta ei tuhrusta kyllä voi puhua. Vatsaa juilii menkkamaisesti, joten luulen että luget vaan vähän lykkäilee kunnon vuodon alkua..Rinnatkaan ei oo enää juurikaan kipeet.. Ärsyttää tökkää noita lugeja sinne keskiviikkoon saakka, kun oon varma negasta, mutta teen nyt kuitenkin kuin lekuri sanoi. Eilen illalla oli kyllä maailmanloppumeininki, itkin itseni uneen. Kun ei ees ollut mies lohduttaa, niin oli kyllä aika paska fiilis. :'(

Tänään oon sitten ottanut reippaampaa asennetta, tutkaillut jopa adoptiojuttuja. Mietin että kokeillaan nyt PAS:t ja 1-2 IVF aika putkeen, jos ei natsaa niin adoptioneuvontaan sit. En jaksa vuosikausia tätä rumbaa, pää ei kestä. Kyllähän sitä oman biolapsen haluis kaikkein eniten ja tuntuu aika kurjalta, mutta usko oman kropan onnistumiseen tällä hetkellä on täys zero.

Jannaliini, on hyvä merkki että sulla on tunne et jotain tapahtuu! Mulla on sellanen tunne et sulla nappaa!

Iineksenkin sukkapuikkopistot kuulostaa musta oikein lupaavalta. :)

Älä Risis pelkää, kyllä se kohtu tunnistaa oikeat tulokkaat, eikä yritä niitä hyljeksiä!

Mä aioin kans mennä nyt pihahommiin niin saa muuta ajateltavaa!
 
Teillä kaikilla tuntuu olevan jos minkälaista viiltelyä ja menkkajomotusta ja vaikka mitä.. Mun olo on ihan normaali, mikä tietenkin harmittaa! Tisut on joo edelleen kipeenä, mutta sitä ei lasketa. Mut ei viiltele, ei jomota, ei juili, ei MITÄÄN!!!!!!!!!!!!

Nyt on mulle noussut sellanen tunne päälimmäiseksi etten raskaana kyl varmaan ole. Ei ole mitään sellasta "tunnetta" joka kertois että nyt olis tärpännyt. ihan normi olotila. No jos nyt jotain etsii ni oon mä tosi tosi tosi väsynyt. Mut se voi helposti olla tästä jännittämisestä ja raskaasta viikosta.

Edelleen pohdin mahdanko tehdä huomenna testiä vaiko en.

Risis, Jannaliini ja Iines toivotaan että noi teidän pistot ja jomotukset olis oikeesti sitä itteensä!!!

Fifiris onko rikkaruohot saaneet kyytiä? Onko vuoto lakannut vai voimistunut? Toivottavasti lakannut!!!!!! Tsemppiä!
 
Tulin just pihalta, nyt on nutrsit ajettu ja rikkaruohoja kitketty. huh, tulipa huhkittua!

Vuoto on lakannut toistaiseksi, siis tänään ei ole tullut mitään! Mietin just tossa suihkussa ollessani että hullua miten se toivo voi taas nostaa päätään. Eilen illalla ja vielä tänä aamunakin oli 100% varmana ettei oo napannut ja päättänyt että en enää ala kuvittelee mitään, mutta nyt taas mietin että voisko kuitenkin olla mahkuja... Kaipa sitä vaan haluaa lyödä päätään tiiliseinään. :) En tietenkään millään positiivisilla fiiliksillä oo, mutta pientä toivoa elättelen josko vuotoa ei enää tulis... Tänään ei enää ole ollut menkkakipujakaan.

Napsis, sun oireettomuus kuulostaa tosi hyvältä! Niissä mun aikaisemmissa raskauksissa en oo tuntenut ainakaan muistaakseni kummempia menkkakipuja! Ja väsymyskin on klassinen oire, pidetään peukkuja!

Mitäs muille kuuluu?
 
Mä myös luulen että oireettomuus on se paras oire, ainakin mulla kaikki oireet on aina liittyny pms.ään eli ollu pahasta. Niitä pelkään tietysti jo ensviikolla ilmaantuvan ja sillon alkaa kirves heilua kaivon päällä..
Hyvä, fifiris että vuoto on lakannu! Mulla aina jos menkat on alkanu sillein hiljalleen niin ei se vuoto enää mihinkään kokonaan oo tyrehtynykään.

Miten muuten, kun sanottiin että siirron jälkeen voi nyt elää ihan normaalisti, niin eihän siihen alkioon/alkioihin mitkään aineet voi vaikuttaa mitkä siirtyy veren välityksellä.. mutta siis onko ne bakteerit (esim. listeria) oikeesti veressä vai jostain kudoksistako se voi siirtyä? Siis jos veressä ois bakteereja niin eikö se ois sillon verenmyrkys, joka on vakava tila!?
Tykkään hirveesti mm. homejuustosta, graavilohesta ja maksamakkarasta, mutta kai niitä ihan normaalisti voi syödä ja vasta sitten jos tulee plussa niin sitten lopettaa ne? Lisäks oon lukenu että pellavansiemenet vaikuttaa jotenkin kohdun limakalvon verisuonistoon tuhoavasti (tän takia endon hoitoon jossain kehotettiin käyttään pellavansiemenjuttuja), ja siks niitä ei suositella raskauden aikana. Eli kaikella logiikalla, niitä tulis välttää jo nyt..?
 
Krokodiili
risupesä. Ei kannata heittäytyä kovin hysteeriseksi noiden ruoka-ainejuttujen kanssa (-olen puhunut aiheesta terveydenhoitajankin kanssa). Esim. maksamakkarahan on sallittu raskaudenkin aikana (kohtuullisissa määrin) ja muutenkin... ei mikään vaikuta negatiivisesti vähissä määrin. Pellavansiementen kanssa joudun itse nyt raskaanaollessa vähän rajoittamaan (mutta lopettanut en ole!), kun olen keliaakikko ja useissa glut. leivissä/jauhoissa on pellavansiemeniä. Mutta ihan oikeesti... Maalaisjärki käteen. Voit toistaiseksi aivan rauhassa syödä kohtuullisia määriä mieliruokiasi. Sitten plussan jälkeen katsot tilanteen uudelleen.
 
En tajuu mikä masokisti muhun on iskenyt! Kävin odotuspuolella lueskelemassa juttuja ja katselemassa odottavien äitien mahakuvia..!! Ei oo tervettä ei...

Mä oon samaa mieltä ettei sun Risis kantsii välittää noista ruoka-aine jutuista mitään. Sen alkion verenkierto yhdistyy sun verenkierron kanssa vasta rv6, joten se ei saa vielä mitään bakteereita jos sun veressä sellasia olisikin! Mä oon itse jättänyt vaan alkoholin kokonaan pois, muuten elänyt normaalisti.
 
Onhan se ihan ylihysteeristä tässä vaiheessa mitään tollasia miettiä :ashamed: sitä vaan aattelee ettei nyt ite jollain pikku jutulla tärväis koko hommaa.. Vaikka se jatkuva 9 kuukauden paniikki on varmaan odotettavissa jos tässä joskus niin pitkälle pääsee..ihan kun sille ite vois yhtään mitään jos huonosti kävis. Ei sitä oikein ensimmäisessä raskaudessa osannu pelätäkään mitään!

fifiris Tääl ei tulis kyllä kuuloonkaan että nyt eksyisin vahingossakaan niille sivuille :LOL:
 
Tirlittan1968
Mulla ei ole mitään oireita, ei menkoista eikä mistään muustakaan ja hyvä niin. Joka kerta kuitenkin pelkään vessassa onko menkat mahd. alkamassa. Viimeksi menkat tuli PP9-10 aikaan eikä silloinkaan ollut oireita. On tää piinailuaika pitkä.
 
Krokodiili
fifiris, sää oot todellinen masokisti kyllä. Mä hädin tuskin pystyn lukemaan vähän jotain pätkiä odottajien puolelta ja olen sentään raskaana... Tää lapsettomuuden kipu ei lähde ihan noin vain, että voisi sukeltaa lähinnä "normaalisti" raskautuneiden joukkoon noin vain.

Vauvalehdistä ollut kans jotain puhetta, minä luin ensimmäiset elämässäni äitiysneuvolan aulassa kun olin menossa ekaan neuvolaan.
 
Vieraat lähti ja otin pikku päiväunet.

Kaikilla tuntuu olevan vähän erilaisia fyysisiä tuntemuksia, mutta henkiset fiilikset on kaikilla ihan samat.

risis niinkuin fifiris jo sanoikin, niin nyt saa ihan rauhassa syödä mitä lystää, ei ole vielä mitään yhteistä verenkiertoa vähään aikaan. Eli noita mietitään sitten vasta jos ja kun se plussa tulee.

ja fifiris sinä kuriton tyttö, tuolla sitä taas mietittiin PAS:ja vaikka mä olin jo kaikki visusti kieltänyt :LOL: Kyllä se nyt niin, on että tässä mennään nyt ihan hetki kerrallaan, ja MITÄÄN ei ole tän kerran osalta menetetty ennenkuin fat lady signs. Tollaiset pienet vuodot on IHAN tavallisia, ja jos se tollatavalla lakkas niin hyväähän se vaan lupaa. Kiinnittymisvuoto on ihan yleistä. Ja kyllä mä sen ymmärrän, että sitä punaista EI halua OLLENKAAN siellä pikkuhousussa nähdä (sitä mäkin kauhulla pelkään kokoajan), mutta nyt vaan vedät syvään henkeä, so far so good. Peli alkaa olla menetetty vasta jos hanat kunnolla aukeaa, eikä oikeastaan silloinkaan täysin vielä.

napsis ja tirlittan oon kans sitä mieltä, että toi teidän normiolo voi luvata oikein hyvää. Ja sitä paitsi jos napsis sulla ainakin on yleensä luteaaliaika 14 päivää, niin sullahan pitäisi ollakin ihan normaali olo vielä. Mitä mä olen lukenut, niin lähes kaikki raportoi aina että oireet alkavat suurinpiirtein silloin kun menkkojen pitäisi alkaa. Mulla on tosiaan luteaaliaika ollut yleensä vaan 10 päivää, ja mun suuremmat mahakipuilut alkoi eilen illalla, jolloin oli just noin 10 päivää punktiosta. Eli siinä mielessä sopisi kuvaan, vaikka en uskallakaan tosta kyllä mitään johtopäätöksiä vetää.

Väsymys on tietysti kans klassinen oire, mutta se menee nyt kyllä tissikivun kanssa samaan sarjaan - progesteroni on se mikä väsyttää - ja sitähän me Lugen muodossa tonne nyt laitetaan vielä oikein extra määrät kokoajan.... Mä kun sanoin lääkärille, etten oikein nukkunut hyvin ennen punktiota, niin läkäri nimenomaan sanoi, että sitten loppuaikana nukuttaakin kunnolla kun nuo Luget nukuttaa. Eli periaatteessa meidän pitäisi kaikkien kyllä olla nyt aika rätti poikki. =)

Mulla on ollut tänään taas aika erilainen olo - nää näköjään vaihtelee enemmän kuin suomen sää. Tänään ei juurikaan menkkakivun oloisia, eikä kovasti mitään viiltäviäkään kipuja, ainoastaan aika kova paineen tunne mahassa. Sitä mä tässä nyt jännitänkin, että onko vaan todella pahoja ilmavaivoja vai mikä juttu tää on :LOL: Pieni öklö olo mulla jatkuu edelleen, se on hyvin vähäistä mutta kuitenkin sellaista että huomaan sen. Ja mullahan se alkoi siis pp2 (!!!) ja on siitä lähtien ollut enemmän tai vähemmän joka päivä. Edelleen todella vaikea uskoa, että voisi johtua alkiosta vielä noin aikaisin.

Mutta yhteenvetona, mulla on ihan 50/50 olo, voi olla kumpaa vaan, alkio tai menkat jotka tekee näitä kepposia. Ens uskaltaisi lyödä vetoa kummankaan puolesta, niin häilyy nämä fiilikset. Eikä tässä nyt auta kuin odottaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Krokodiili:
fifiris, sää oot todellinen masokisti kyllä. Mä hädin tuskin pystyn lukemaan vähän jotain pätkiä odottajien puolelta ja olen sentään raskaana...
Mä sanon, että jos mä ikinä raskaudun, niin mä en pysty siirtymään mihinkään odottajien ketjuun varmaan ennen rv12!!! Puhumattakaan jostain vauvalehtien tai -vaatteiden ostosta, menisin varmaan niitä ostaan viikkoa ennen synnytystä. Kyllä sitä niin varovaiseksi on tullut, että pelkää antaa liikaa toivoa mielelle... Mutta hyvä fifiris jos sun mieli kestää lukea niitä juttuja... =)

 
Just joo, kaikki hävis mitä sain kirjotettua. Uus yritys siis lyhennettynä.

Mä oon yrittänyt pitää itteeni kiireisenä, et olis jotain muutakin ajateltavaa. Ihan hyvin on onnistunutkin.

Mä mietin äsken lenkillä, et en jaksa tunnustella jokaista nippasua. Mitä olen plussanneista lukenut, niin kovin näyttää olevan yksilöllisiä noi oireetkin. Yhdellä yhtä oiretta ja toisella toista. Pitäis koittaa vaan odottaa ja katsoa mitä tuleman pitää. Eri asia onnistuuko...

Noista syömisistä ym., niin mä olen syönyt ihan mitä on huvittanut. Ja muutenkin koittanut elellä normaalia elämääni. Niinku joku mainitsi, niin eihän ne verenkierrotkaan ole vielä aikoihin samat. Jos koko ajan pitäis kytätä syömisiään ja elämistään jo ennen kun plussa tikussa on, mä en olis voinut viiteen vuoteen syödä ja elää normaalisti :LOL:
 
hihiih.. emmä todellakaan tajuu mikä muhun meni kun sinne odottajien palstalle menin vakoilee! En oo koskaan uskaltanut siellä käydä. Kai mä halusin oikeen kieriskellä masennuksessa, joku mielenhäiriö iski. :p

Mä ajattelinkin että älähtääköhän Jannaliini kun alan taas puhumaan PAS:sta. Heti kun toisen silmä silmä välttää niin mulla alkaa taas PAS kelat pyörii päässä.. :LOL: Mut tosiaan, nyt vaan sormet ja varpaat ristiin ettei hanat aukea.

Mä en tiennyt että ne luget aiheuttaa väsymystä, mutta ihmekkös oon sitten nukkunut kun tukki koko ajan! Ja päikkäritkin vetässyt useena päivänä.

Samoissa fiiliksissä Iineksen kanssa että kyllästyttää jo oman kropan tutkiskelu ja analysointi. Tänään oli kiva puuhata muita juttuja ja koittaa keskittyy välillä muuhunkin kun itteensä.. Että päättyi tää nyt sitten miten vaan, niin onneks kohta ei tartte enää koko päivää pilata jos vihloo vähän "väärästä kohtaa" mahasta. :)
 
Jeps fifiris, PAS:sta ei täällä nyt puhuta ilman että saa multa piiskaa :LOL: Ei ainakaan ne joilla on tuoresiirto nyt kesken. On se musta nyt niin, että eihän tästä nyt tuu yhtään mitään jos me aletaan heittämään pyyhkeitä kehään ennenkuin mitään on oikeasti menetetty, ja sitten aletaan vielä murehtimaan tulevaa. Siitä ei oo nyt mitään apua, nyt on oltava ihan päivä kerrallaan meiningillä.

Tää on juuri tätä naisten organisointihommaa - kaikki pitää mukamas aina olla valmiiksi suunniteltuna, ja aina lähtökohtaolettama on se, että mikään ei ikinä mene kerralla putkeen. Nyt se ei vaan toimi tän jutun kanssa. TÄTÄ JUTTUA NYT EI VAAN VOI SUUNNITELLA, ja se meidän on pakko hyväksyä. Nyt yksi askel, sen jälkeen - ja vasta sen jälkeen - seuraava askel - that's all we can do. Ja jos tässä aletaan kokoajan miettiä että "mitäs teen kun tämä ei onnistu" niin totta hemmetissä siinä sitten käy niin, että tämä ei onnistu - jos itse sitä oikein manaa itselleen että tämä ei onnistu!!!

Ni - ja myös ne adoptiosivut on nyt kyllä todellakin pannassa. Hitsi fifiris, mähän joudun pitään sut kokoajan tiukassa kurissa, sä oot ehtiväinen pikku veitikka! :LOL:

No juu, keltarauhashormonihan se nimenomaan on joka raskaudessakin väsyttää. Ja luget on puhtaasti sitä. Että kyllä nyt meillä pitäisi kaikilla uni maittaa! Vaikka musta on kyllä vähän tuntunut, että tää murehtiminen tekee öistä silti vähän levottomia. Että en mä kovin hyvin oo kyllä nukkunut, vaikka onkin paljon väsyttänyt...

Tohon fifiris on vielä pakko kommentoida että "onneks kohta ei tartte enää koko päivää pilata jos vihloo vähän "väärästä kohtaa" mahasta" - hmmmm, paitsi sit ehkä ne seuraavat 9 kuukautta!! =) Jos se plussa tulisi, niin mulla ei olisi ainakaan rauhallisuudesta tietoakaan pitkään aikaan - siitä se todellinen piina varmaan vasta alkaisi, täähän on ollut ihan tällaista lämmittelyä... :heart:

Mä hipsin taas pelaan Mahjonggia. Oikeesti mä en kovasti kykene nyt muuhun älylliseen aktiviteettiin. Kyllä tää homma vaan syö naista!
 
Voi ku täällä niin moni jo jännäilee :) Peukutukset kaikille b:)d

risikselle tsempit! Kyllä minäki oon lukenu niin monta tarinaa, että ei-TOP-alkioista on lähteny raskaus käyntiin ja terve lapsi syntyny, että koitahan olla huolehtimatta :)

Mulla on nyt sitten turvonnu maha pistoksista, vissiin ne munikset siellä kasvaa ku nipistelee ja maha turpoilee :D Ei oo onneks mahoton pallo, samanlainen ku ennen tätiä. Alko vaan pelottaan hyperi ja tietenki mun piti vähän googlata mitä siitä sanotaan :/ Noh, kuulun riskiryhmään pcon takia. Täytyy nyt vaan toivoa, että runsas juominen auttaa.
 
Duffy - mun käsitys on että hyperi tulee jos on tullakseen vasta Pregnylin pistämisen ja punktion jälkeen, 3-10 päivää pistämisen jälkeen on vaaranvyöhykkeessä ja silloinkin tietysti erityisesti vaan jos on ollut paljon muniksia. Sillai mä olen käsittänyt, että se runsas juominen on tärkeää sitten vasta Pregnylin pistämisen jälkeen. Hyperissähän on nimenomaan kyse siitä, että TYHJÄT (siis ne jo tyhjennetyt) follit alkaa täyttyä nesteellä ja sitten voi nestettä tulla myös muualle. Joku korjatkoon jos olen väärässä! :)

Ja magjongg jatkuu. Kamala nettiaddikti musta on ainakin tullut tän IVF:n takia :)
 
Duffylle tsemppiä!!! Kannattaa tosiaan juoda paljon ja ottaa rauhakseen.

Jannaliini onkin tiukka täti kun pitää meidät niin hyvin kurissa. Hyvä se on että joku sitä yrittää, muuten tää homma lipsuis kyllä ihan liikaa. Se on just tasan niin että pitäis ottaa asia ja päivä kerrallaan. Nyt on vielä tää jännäily kesken ja etukäteen ei kannattais murehtia tai surra. Muuten tulee surtua kahteen kertaan tai aivan turhaan. Näinpä!

Mä tiiän kans että noi luget väsyttää, mut mulla tää massiivinen väsy alko eilen. Muuten oon yölläkin heräillyt, eli nukkunut tavallista kevyemmin. Ja siitä päättelin että on vaan univelkaa. Nukuin tänään ennen viraiden tuloa 1h15 min unoset koiruuden kanssa. Ja nyt lähti kaikki vieraat. Mun äiti ja isi on ihan varmoja että oon raskaana :) . Ihania. Tosin toivon etteivät ne sit niin älyttömästi pety jos en nyt olekkaan.

Mulla on jotenkin loppunut se itteni kyttäily ja järkky panikointi siitä tiistaista. Mieli on ihan rauhallinen ja jotenkin oon asennoitunut siihen että nega tulee ja jso tulee positiivinen ni se on sitten IHANA yllätys. Tai en tiiä.. niinhän se on että mieliala vaihtelee 40-60% koko ajan. Ja mikään ei o varmaa eikä ohi ennekun fat lady sings =).

Jos mulla normikierron mukaan menee ni huomenna alkaa tuhru ja ma aukee hanat. Jänskää se on tuokin. Mut ivelä ei mitään merkkejä oo mistään. Tisukipu tosiaan vähän ailahtelee ja nyt on taas "parempi vaihe" ne ei oo niin kipeet ku joskus.

Jesh, nyt lugen asennuspuuhiin ;) Nautiskelen tässä lasillista punaviintä ku on puhdas talo ja mukava ilta takana.
 
ai niin, fifiris aika ihanaa että se sun vuoto on loppunut!!! Sehän vaikuttaa ENEMMÄN kun hyvältä! Meinaatko ootella testin kanssa vielä?

ja se piti vielä sanoa että mä oon kyllä käynyt tuolla odotuspuolella lukemassa. Jotenkin sitä osaa ottaa asiat neutraalisti ja "ulkopuolisesti". Oon koittanut pärjätä asenteella, että toisten onni ei ole multa pois. Eihän se toki aina toimi. Se on vaikeinta ku moni työkaveri ja kavereistakin 2 on raskaana. Niiden masunkasvua on TOSI vaikee seurata.
 
Jannaliini, niinhän se tosiaan oliki! Vaikka luinkin kyllä netistä tosta hyperistä, mut en muistanu ettei se ala ku punktion jälkeen, jos on alkaakseen. Väestöliitolla sanottiin, että nestettä tarttee alkaa juomaan heti ku pistoksetki alkaa. Kiitti ku vastasit :) Enhän minä eka kertalaisena tiedä/muista kaikkea :D

 

Yhteistyössä