¤ Kesän 09 ivf/ivm/icsi/pas ¤

Sarma
Mulla oli ultrassa 8+8 rakkulaa kasvamassa, epäiltiin, että toisen puolen rakkulat ei ennätä kasvaa riittävästi. Mutta että sentään muutama oli. Tänään aloitan jarrupiikit ja perjantaina vielä katsotaan miltä siellä näyttää ja alkuviikosta punktio. Pelottaa! :( Vähän mahaa on nippaillu ja väsynyt olen ollut. Muuta oiretta ei ole ollut.

Melkeen hävettää käydä ostamassa noin helvetikseen lääkkeitä. Kassaki tänään katto toisen kerran, että löikö oikean summan koneeseen.. Ja vieläkään kaikki tähän kiertoon tarvittavat mömmöt ei ole ostettu, osa meni tilaukseen..

Mulla ei taas ole otettu koko hoidon aikana mitään verikokeita ja eikös me rouva B:n kanssa samassa paikkaa olla hoidossa??
 
pappis
Jännä, miten uo hoitokäytännöt vaihtelee eri hoitopaikkojen mukaan. Meillä siis 3. vf menossa ja koskaan ei mitään RouvaB:n mainitsemaa verikoetta ola otettu. Ihan vaan ultralla katottu viikon piikittelyn jälkeen ja vielä sitten toisen kerran siitä muutaman päivän jälkeen.
Noi pistos-annoksethan on tosi yksilöllisiä, kun lääkkeet tehoavat kaikkiin niin eri tavalla. Itselläni ekassa ivf:ssä annos oli ensimmäiset 6 päivää 175 Iu:ta ja sen jälkeen sitä pienennettiin 100 Iu:hun kun muniksia oli tulossa ja tulikin sitten hurja määrä (38kpl). Mutta niinkuin usein on, kuten mullakin silloin, niin vaikka niitä noin paljon oli, ei loppujen lopuksi niistä montaa alkiota saatu. Toisella kerralla annos oli alusta alkaen 125 iu:ta päivässä ja tulos vajaa parikymmentä, joista muutama alkio. Nyt annoskoko 150iu:ta/päivä. Kontrolliultra maanataina.
ON: Tänään toinen pistospäivä, eli alussa vielä, eikä mahakaan ole vielä alkanut turvota ja kipeytyä.
Kun kyseessä on jo kolmas kerta, niin kaikki tuntuu jo aika rutiinilta, vaikka edellisestä hoidosta onkin aikaa jokunen vuosi.
 
Tirlittan1968
Mulla oli myös pistoshoidon aikana verikoe, ja myös ultra. Mulla annos oli 187,5Iu:ta ja nyt tuloksena 9 molemmilla puolin. Lääkäri sanoi että aloitti mun iän vuoksi vähän vahvemmalla mutta hoito tehosi niin hyvin että jos toiseen IV:seen joudutaan niin annos on 150Iu:ta.
 
Moikka,

Pikkusisen kiire, joten omanapaisesti tällä kertaa.. Mä saan alkaa jännäileen kohta!!!!!!!!!!!

Lekuri soitti ja kuulemma hoito voidaan toteuttaa pitkällä kaavalla, aiemmasta pric-testeillä todetusta ihoreaktiosta huolimatta. Lekurit ovat konsultoineen allergiasairaalan ylilääkäriä ja kuulemma uskalletaan kokeilla sekä synarelalla että sitten pistoksilla.
Mutta mulla pitää koko ajan olla matkassa epipen ja Zyrteciä. Lisäksi en saa pistää / sumuttaa ellen ole "valvotuissa olosuhteissa" eli jonkun aikuisen seurassa seuraavat 2h. Sairaalan päivystykseen tulee lähteä TODELLA herkästi jos MITÄÄN allergiaan viittaavaa oiretta tulee. Ja siinä tapauksessa hoito sitten keskeytetään.

Jep.. tämähän ei luo mulle yhtään lisästressiä tähän asiaan..??? Töissäkin on ihan järkyn kamala tilanne ja mulla on ihan kamala stressi päällä jo nyt. Joten en voi kun kauhulla odottaa tulevaa ja toivoa että kaikki menee parhain päin.

Mut jussi jälkeen varmaan alkaa menkat ja sit voin soittaa. Kesätauko ei varmasti sotke meidän aikataulua kun heinäkuussa ei tehdä punktioita, mutta meillä se kai menisi elokuun puolelle kaiken järjen mukaan jos vasta viikolla 26 alkaa menkat?? Eiks se niin menis, kertokaa te kokeneemmat..??

Kai tää tästä ja pitää todellakin toivoa että kuulutaan sen 30% joukkoon joilla tää hoito tuottaa raskauden.

mut APUVA!!!!!!!!!!!!! toi on se mikä mulla on päälimmäisenä mielessä.

 
Tänään ultra ja vähän on turhaan pistelly niin hirveitä määriä hormooneja itteeni: kasvamassa oli vain kaksi suurta ja kolme pientä munista. Lääkärin mukaan noi pienet tuskin ehtivät mihinkään. Joten tässä taas ollaan. Itkeskeltykin ollaan. Ja eilen vielä minusta tuli täti eka kertaa. Jotta kyllä se elämä hymyilee risukasaankin, vai????
 

Sarma: Joo, sama paikka! Ja perjantaina tosiaan kurvaan paikalle ultrailemaan. Jännittää vähän nähdä, miten noita muniksia on kehittynyt. Hyperistä ovat huolissaan ja tänään on niitten labrojen vuoksi soittaneet kahdesti mulle kotiin ja kysyneet vointia. Pelkäävät, että hyperstimuloin jo nyt. Mut ei huolta, tuntemuksiaon hyvin vähän ja olo on ihan yllttävän hyvä!
Sulla Sarma on tuo IVF lyhyellä kaavalla, joten siksi ei kait otettu verikoetta. Mie oon täällä jo lääkinnyt itteeni pidemmän aikaa, niin jäisi liian pitkä väli noitten ultrien väliin. :)
Hassua, että meillä on sama paikka ja sama viikko molemmilla! Saanko kysyä siun lääkärin nimikirjaimet? Jos olisi sekin sama?

Saara: Ikävä kuulla, että saalis jäi laihaksi. Tosin olen kyllä kuullut, että laatu korvaa määrän. Usein siis ne ovat sitä huonompia ne munikset, mitä enemmän niitä on. Toivotan, että molemmat hedelmöittyvät (ja ehkä siirretäänkin?).

Napsuneidillä on aikasta vaativa hoito! On kuin action-leffa tää siun IVF! :D Mutta todella hienoa, että hoito saadaan silti tehtyä. Toivottavasti sinulla on esiliina aina sitten sumutellessa läsnä, sekin kun kestää viikkokausia, kaksi kertaa päivässä...

pappis: Kun sulla oli noin huima saalis, niin olikos sulla hyperi? Ja jos oli, niin joouduitko odottamaan että alkio siirretään toiseen kiertoon myöhemmin? Eli pakkasen kautta?

Tirlittan! Sinäkin samassa paikassa? Voi juma, miten hienosti kanssasisaria mulla täällä! :wave:

-Bee
 
Rouva B joo, ehkä vähän liikaakin actionia mun aivokapasiteetille kyllä. Oon luonteeltani aika herkkä ja pohtiva ja tapaan reagoida stressiin aika vahvasti, joten odotan kauhulla miten mä tästä kaikesta selviän.

mut miten nopeesti se punktio on? Jos mulla menkat alkaa juhannus sunnuntaina onkohan se vko26.. ni millon se punktio olis? Osaatteko neuvoa?

Meinasin kyl et ehkä mä soitan huomen vielä sinne naikkarille ja kysyn että voidaanko me kesälomalle sit suunnitella mitään reissua tms.. Meillä alkaa molemmilla meinaan loma 29.6 ja siitä 3vko...

Te muut ootte jo päässeet alotteleen hoitoja, mä vasta kuovin lähtökuopissa..
 
pappis
Rouva B:
Silloin ekassa ivf:ssä kun niitä muniksia kehitty se 38, niin määrästä huolimatta ei hyperä tullut. Tosissaan sitä lääkärikin pelkäs ja pikkasen nestettä kertykin, mutta säikähdyksellä selvittiin ja ihan tuoresiirtonkin päästiin. Hyperihän voi kehittyä vielä siirronkin jälkeen. Mulle annettiinkin ohjeeksi heti punktion jälkeen juoda vähintään 3 litraa päivässä ja jos olo olis muuttunu huonoks, olis heti pitäny mennä åpäivystkseen. no, kipeä mä kyllä oli, punktio aamuna pystyin kävelemään vaan muutaman metrin matkoja ja nekin jalkoja lattiassa raahaamalla, kun kaikki sattui mahaan. Ja maha tosiaan oli kun olisin ollut raskaana... Mutta punktio helpotti olotilaa.
 
Napsuneita, kyselit punktion aikataulusta. Mulla oli lyhyt kaava ja piikit alkoi kierron neljäspäivä ja siitä yhdentoista päivän päästä oli punktio eli kierron neljästoista päivä. Hoidon eteneminen on aina yksilöllistä ja kauhean tarkkaan punktiopäivää ei pysty etukäteen ennustamaan. En kyllä osaa sanoa, miten aikataulu menee pitkässä kaavassa, ehkä´ihan erilailla (?). Toivotaan, että sun hoito sujuu hyvin eikä tule allergisia reaktioita :flower:
ON, mulla nyt pp6 ja yritän olla miettimättä asiaa, heikoin lopputuloksin...
Tsemppiä kaikille hoidot aloittaneille! =)
 
Jännää että osalla jo hoitokierto noin pitkällä. Tirlittanille tulee pitkäviljely, mitkä sen edut ovat? Koska sellaista harkitaan, meille lääkäri on puhunut vaan kahden päivän viljelystä. Pakkasessa olevat alkiot ovat vain yhden päivän ikäisiä, sulatettaessa olisi tarkoitus viljellä päivä lisää. Itsestä tuntuisi järkevältä viljellä niin pitkälle kuin mahdollista, että edes tietäisi jatkavatko alkiot kasvuaan. Mutta kuoleeko ne helpommin viljelyssä kuin kohdussa?

PAS kierto päässyt jo hyvää vauhtiin, nyt kp 8 ja kahdeksan Zumenonia takana. Niistä ei vielä mitään sivuoireita, eka lääke missä ei niitä ole. Tuntuu kivalta olla suht normaali. Mahaa vähän nipistelee ja paha olo välillä vähäsen, mutta noita en niin haittaaviksi laske. Ja ihanan helppoakin se on vain kaksi tablettia suun kautta aamuisin, eikä ole edes tunnin päälle se ottoaika. Ultra kp14, eli vajaan viikon päästä ja siitä siirto olisi viikon sisällä, eli kesäkuun puolessa välissä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sooda:
Itsestä tuntuisi järkevältä viljellä niin pitkälle kuin mahdollista, että edes tietäisi jatkavatko alkiot kasvuaan. Mutta kuoleeko ne helpommin viljelyssä kuin kohdussa?
Mä oon miettiny tätä ihan samaa! Hyvä jos jollain ois enemmän tietoo.

Tuli mieleen että voinkohan mä käyttää sitten mahdollisissa passeissakaan sitä estrogeenia kun en yhdistelmäpillereissäkään? Joudunkohan vahvistaan ohutta limistäni sillonkin fsh-piikeillä?

 
Sarma
B: Jos se sinun lääkäri on lomalla tän viikon niin sit voipi olla sama lääkäri.. Meen siis erilääkärille huomenna. Saako udella, et ootko aamu- vai iltapäivästä menossa?

Nyt sit täytyy miettiä siellä käytävällä ku oottelee, et oiskohan tuo SE Rouva B.. ;)

Tirlittan: Miten se puktio tarkalleen ottaen meni? Mitä lääkkeitä sait, tekikö kipeää, kuinka kauan piti olla siellä klinikalla, mitä tuli saikkua..? Tarkan selostuksen kuulisin mielelläni ens viikkoa silmällä pitäen.. Hyvän saaliinhan te saitte, toivottavasti ovat hyvälaatuisia! Miten niitä niin kauan kasvatellaan? Mulle sanottiin, et punktiopäivästä ylihuomenna siirretään? Mutta sekin taitaa vaihdella..
 
Tirlittan1968
Laittoivat kanyylin kämmeneen ja sitten menin sinne toimenpidehuoneeseen pöydälle. Antoivat molempiin munasarjoihin puudutuspiikin joka vähän sattui. Sitten sellaisella pitkällä neula/johdolla puhkaisi jokaiseen munarakkulaan ja imivät sen tyhjäksi. Operaatio kesti n.15-20min ja sen jälkeen oli klinikalla 1,5h samalla miehen simpat tutkittiin ja sitten päästiin pois.
Mun käsittääkseni pitkän viljelyn etu on juuri se että nähdään mitkä alkiot ovat niitä parhaita ja mitkä kitukasvuisia. Nähdäänhän se lyhyessäkin mutta mitä enemmän päiviä viljely kestää niin eroja näkee enemmän. Jos oon väärässä niin korjatkaa ihmeessä.
Kokonaisuutena toimenpide oli kivuttomampi kuin pelkäsin ja nytkin olo on ihan hyvä.
 
Heippa tytöt!

Ei ole tainnut plussia vielä tull meidän pinoon? Tsemppiä kaikille tsapuolisesti hoitoihin :)

Minulla sitten tuli se täti viime viikolla, kierto venyi 39 päivään, mietin ja laskeskelin että jos huono tuuri käy niin heinäkuun täti tulee just ku ollaan reissussa (varattiin liput Budapestiin) ja miten sitä siellä pistelee, varsinki jos se täti tulee kesken reissun, menee sitten syyskuulle hoidon alotus, mutta pitää nyt kattoa mikä tämä kierto tulee olemaan. Oispa itelläki kellontarkka kierto, mutta ei, välillä heittelee miten sattuu.
 
Heippa!!

Tirlittan, tekikö se punktio itsessään sit kipeetä? Mä sitä jännään ihan hullun lailla että kuinka paljon se sattuu. Oon tosi kipuherkkä ja muhun tehoaa huonosti kaikenmaailman rauhottavat jne. Oon varmaan kaikinpuolin vähän ongelmatapaus tän hoidon suhteen lekureille. Mut eteenpäin vaan sano mummo lumessa =)

Soitin tänään naikkarille ja kyselin että miten se aikataulu menee. Me kun meinattiin lähtee tosiaan kans loman alussa reissuun. Ja sumut kuulemma alkaa sit kierron 21 pv eli helposti voidaan lähtee kahden ekan lomaviikon aikana. Ja JOS menkat alkaa jussin tienoilla sunnuntaista eteenpäin, ni sitten punktio olis tod näk viikolla 33. Eli jos vaan ei menkat ala ennen jussia ni sit päästään alkaan tosissaan tää homma.

Onko kukaan muu teistä ihan vasta alkutekijöissä? Tuntuu että niin moni on jo päässyt tositoimiin. Ekaa plussaa odotellessa ;)
 
Tirlittan1968
napsuneiti, se punktio tuntui mutta ei sattunut liikaa. Mulla tosin on korkea kipukynnys ja eiköhän se ole aika yksilöllistä ja siihen vaikuttanee myös munarakkuloiden sijainti. Kiva kuulla että pääsette lomalle ja hoitokin käynnistyy.
 
napsuneiti: Täällä ollaan vasta ihan alkutekijöissään tän asian kanssa! Tai siis oikeestaan vielä ei mistään ole mitään tietoa, mut jussin jälkeen ollaan menossa ivf:n suunnittelukäynnille ja toimenpide varattu vkolle 35, eli elokuun viimeselle viikolle.

Mietinkin just et taidan olla ainoona tässä pinossa jolla ei ole vielä mitään tapahtumaa menossa, et pitäsköhän mun hiipiä tonne syksyläisten sekaan... :)
 
Hei vaan kaikille
Ehdin jo ilmottautua syksyn pinoon mutta kuulun varmaan paremmin tälle puolelle (toivon mukaan).
täällä taas vaikka syksyllä manasin et mun lapsiluku ois täynnä kun ei se PASS onnistunut. MUtta kuinkas ollakkaan vauvakuume nostaa päätään koko ajan vaikka sitä kuin yrittää taltuttaa
Taustaa: Tehty ICSI v 2003-2004 joskus.....sieltä tuorresiirrosta 1 tyttö, v.2006 tehty PASS josta tyttö. Ja viime syksynä kokeiltiiin viimisetkin alkiot pakkasesta mutta ei onnistunut
nyt ois siis tarkotus taas alottaa alusta koko touhu eli ICSI......moni varmaa ihmettelee et onhan sulla jo 2 lasta että miks ihmeessä alottaa taas koko tätä kauheata hoitorumpaa....joskus ihmettelen minäkin mutta kun se vauvakuume on niin kova
en tiedä kuuluisinko kesän vai syksyn pinoon kun suunnittelu käynti on nyt 16.6 mutta en tiedä sit kuin nopee aloittaa väetöliitossa ISCI ja kun vielä pitää kuukautiset saada lääkkeellisesti aikaan kun joskus pois jopa puoli vuottakin
lapsettomuuden syy on miehen siittiöiden vähäisyys sekä mulla kiertohäiriöitä ja mahdollinen PCO ( ei oo kunnolla tutkittu)
On muuten sydäntä raastavaa lukea joidenkin kokeimuksia ja yrityksiä...kyllä olette vahvoja mimmejä...tsemppiä kaikille hoidoissa....kyllä se joskus onnistuu...toivotaan niin!
 
Tervetuloa aitiliini83! Ja onhan toki kiva lukea teistäkin, joilla nämä hoidot tuottaneet tulosta!

Duffy: Pistot sujuu hyvin reissussakin - ite pistelin ekassa IUI-hoidossa Roomassa! :) Pitää vaan aika-ero huomioida ja resepti oltava, että saa ottaa satsin koneeseen mukaan.Lääkehän ei saa jäätyä ja piikkejä ei saa kuljettaa muuten vaan koneessa. Mut mulla eivät ees kysyneet mitään...

Sarma: Ei oo miun lri lomalla tällä viikolla. Olin 9 jälkeen aamulla siellä, miun kans samaan aikaan oli nuorehko vaalea tyttö ja tummempi versio myös, sekä toinen vaalea mutta vanhempi nainen. Sekä lisäksi tummaihoinen äiti lapsineen. Perjantait kun on aina ruuhkaisia.

Pappis: Hienoa kyllä ettei noin mojovasta saaliista huolimatta tullut hyperiä! Hedelmöittyikö niistä sitten kuinka monta?

Minä: Tänään siis käyty ultrassa, ja pienistä hormonimääristä (125 IU Puregonia / vrk) huolimatta hyvä saalis on, eli ainakin 21 kappaletta joista 11 on jo muhevia. Ei merkkejä hyperistä vielä ainakaan. Nyt katsotaan odotellaanko niitä loppuja 10 kappaletta minkä verran, eli munasolut pomitaan joko ensi ti tai ke!

Miun pelot käy varmaankin toteen, eli hedelmöittyminen on se, missä tulee se ongelma. Jotenkin uskon, että lisäsyitä tähän lapsettomuuteen saadaan nyt tän IVF-hoidon myötä. Toivottavasti saadaan yksi hyvä alkio poimittua ja siirrettyä ja edes jotakin myös pakkaseen...

Hyvin menee naiset! Tehdään plussapinoenkka! :D

-Bee
 

Yhteistyössä