¤ Kesän 09 ivf/ivm/icsi/pas ¤

Sarma
Että tää menkkojen odottaminen on tylsää.. Tänään on tasan 2vk oviksesta, joten pikkuhiljaa pitäis alkaa, et pääsee pistelemään. Mitään muuta merkkiä alkavista menkoista ei ole ku hillitön makean ja suklaan himo..

Mä joudun sit puktion aikaan oleen töistä pois sen kolme päivää enkä vieläkään oo päättäny millä verukkeella olen saikulla.. Todellista syytä en aio missään nimessä kertoa.. Toisaalta vois kertoa, että on vaan yks toimenpide ja siksi oon saikulla tai sitten röyhkeesti vois punktiopäivänä ilmottaa, et oon vatsataudissa tms. ja olla palkallisella sairiksella ne päivät..

En tiedä.. Jotenkin toikin, et jos sanoo vaan et menee "toimenpiteeseen" eikä kerro mihin, niin herättää kyllä mun työpaikalla ihmetystä.. Ja vielä kun sen toimenpidepäivän tietää vasta ehkä viikkoa etukäteen.. Ja meillä on silleen paska tilanne just sillon puktioviikolla, et kaksi meistä neljästä on jo silloin lomalla ja me lomitetaan jäljelle jäävän kanssa lomat ja siitä on ollut keskustelua, että silloinkin on liikaa töitä yhdelle.. Nyt kun mä vielä vedän saikut siihen niin jee.. Mua kiitellään taatusti vielä pitkään.. :(
 
Täällä taas vakoilemassa miten muilla menee... :D

Sarma: Mulla on ivf vasta elokuussa, mut ihan samaa oon jo miettinyt. Eli en tosiaankaan ole puhunut tästä meidän tilanteesta töissä, enkä puhu. Mulla oli viime vuoden lopulla myooman poisto, ja sain tietää siitä vasta toimenpidettä edeltävänä päivänä! Se pitää kans tehdä tiettynä kp:na. Ne vaan soitti sieltä aamupäivällä, et on peruutusaika ja pääsisinkö tuleen. No tottahan menin, muuten se olis taas siirtynyt kuukaudella. Sanoin vaan pomolle et joudun toimenpiteeseen, ja sieltä tuli just soitto et sain peruutusajan joka on huomenna. Ja sit sanoin vielä et siitä saattaa tulla saikkua, et soittelen sit kun tiedän kauanko. Se vaan kuunteli ja totes et selvä. Ehkä mä en antanut sille suunvuoroa edes :) . No, varmaan vetäsen taas elokuussa jonkun vastaavan. Eihän se sitä tiedä et elokuussa ei ns. "hoideta sairautta". Mulla on vielä kesä aikaa kehittää selitystäni... Mut mä aattelen asiaa niin, et tää on tosiaan mulle paljon tärkeempää, kun se mitä työkaverit/pomo miettii mun menoista. Siinäpähän sitten miettii. Kyllä sä jotain keksit, eihän "sairastumiselle" mitään voi! :D
 
Mulla kolmas päivä sumutteluja ja ei mitään oireita ainakaan vielä. Kahdella eka kerralla oli käytössä puregon ja molemmilla kerroilla oli kyllä erilaiset sivuoireet, jos nyt ihan oikein muistan ku yli 2 vuotta aikaa, mutta munasoluja ei oikein kasvanut. Nyt sitten vaihdettiin menopuriin jota alan pistään 12.6 annoksella 300/päivä ja toivottavasti tulee sitten kunnon saalis.
 
Täällä odotellaan Sarman tavoin myös menkkoja, kerrankin oikein toivoisi että ne alkaisi ihan pian.
Miten on minä kiertopäivänä teille on tehty PAS hormonaaliseen kiertoon? Kuinka kauan estrogeenia syödään ennen siirtoa, reilu kaksi viikkoa vai? Siitä ihmeellisen aikaisesta kp6 ovulaatiosta on nyt kaksi viikkoa, odottaisin kuukautisten alkavan tässä piakkoin. Haluaisin tietty siirron tehdyksi hyvissä ajoin ennen kesälomamatkaa.
 
Sarma, ehkä voisit kokeilla Iineksen selitystä peruutusajasta. Ja syyksihän voi aina kuitata esim. gynekologinen toimenpide. Täytyy olla aika utelias ja epäkohtelias ihminen jos viitsii sen jälkeen vielä alkaa utelemaan tarkennusta! Mä itse päädyin tänään sitten kertomaan (nais)pomolle suoraan mistä mun tuleva poissaolo johtuu. Mun kohdalla se oli ihan hyvä ratkaisu, en jaksa salailla ja keksiä selityksiä enää. Työkavereille en kyllä aio kertoa.
Sooda, mulla on tehty PAS hormonaalisen kierron 20 päivänä, oli maanantai. Siirron olisi voinut tehdä jo perjantaina eli 17 päivä. Viikko ennen siirtoa lääkäri tsekkasi limakalvon paksuutta, jonka perusteella siirtopäivä määriteltiin.
, keskiviikkona olisi sitten punktio! Tilanne näytti hyvältä ja olen toiveikas tuoresiirron suhteen. Vähän jo jännittää, toivottavasti tulee hyvä saalis =)
 
Sarma
Menkat alko.. Tai en tiiä lasketaanko tätä nyt sitten ekaksi päiväksi vai ei.. Hemmetti että on hankalaa.. Aamusella oli enemmän vuotoa ja nyt taas vaan tuhrua ja maha kipee. Soitin jo klinikalle ja varasin ultra-ajan kun aattelin, et kyllä tää lasketaan ekaksi päiväksi, mutta nyt en olekaan enää yhtään niin varma.. Prkl että tää on vaikeaa.. Yritin aikaa varatessani kysyä hoitajaltaki, mutta en tiedä vieläkään.. Mitä jos alotanki piikit liian aikaseen..? Mitä siitä seuraa?
 
Tirlittan1968
Mulla 4s. pistelypäivä ja vatsa on niin turvonnut, huomenna labraan ja ultaraan & perjantaina lääkäri vielä ultraa. Ensiviikolla alkaa sitten itse toimenpiteet :heart:
 
Sarma, jos sulla aamulla alkoi vuoto niin eiköhän se ole selkeästi eka päivä. Mulla alkoi viimeksi puoliltapäivin menkat ja se laskettiin vuotopäiväksi. Mulle ainakin sanottiin, että jos alkaa illalla niin sit ei olis vuotopäivä.
Tirlittan, tsemppiä hoitoon! =)
Huomenna sitten punktio mulla, onneksi. Alkaa jo tympimään tämä turvonnut olo, mahakin näyttää siltä että olisi raskaana. No kohta toivottavasti ollaankin =)
 
Sarma
Joo, laskinsit eilen alkaneeksi kun vuoto taas iltaa kohden lisäänty.. tänään sit alkaa ekat puregonit tällä erää..

Miltähän mu maha sit näyttää ennen puktiota kun se muuteki näyttää siltä ku olis koko ajan raskaana.. ;)

Tsemppiä nupulle huomiseen punktioon, toivottavasti on kivuton juttu!

Muoks. Siis ei mun maja vaan maha.. ;)
 
Soodan kanssa sitten odotellaan tuota tätiä samaan aikaan, sillä sitä täälläkin kytätään. No, vasta ylihuomenna olisi laskujen mukainen päivä, joten vielä jaksan odottaa (toivon niin kovasti, että kierto pysyy säännöllisenä ). Sarma, tädin odotus on sitten vihdoin ohi ja sinulla alkavat tositouhut. Nupulle, onnekasta saalistusretkeä sinne punktioon huomenna! Hyvältä on näyttänyt, joten toivotaan, että jatkuu samaan malliin ja tulee hyvälaatuinen saalis. Jos kaikki menee kuten on tarkoitus, milloin on siirretään? Viljelläänkö pari päivää vai kauemmin? Tirlittanille myös runsasta saalista! Toivottavasti ultrassa tänään näytti hyvältä.
 
Halusin tulla vanhana pinolaisena kertomaan tilanteeni...
Alkuvuodestahan sain yllättäin tietää olevani luomusti raskaana...vuodot olivat raskauden alussa kuvioissa 6 viikon ajan. Kun vuodot loppuivat pystyin pikku hiljaa alkaa elättämään toiveita pienestä vauvasta vaikka takana olikin kohtukuolema rv26 vuonna 2005 istukan vajaatoiminnan vuoksi.
Eilen ultrassa rv20+0 vedettiin jälleen matto suoraan jalkojen alla...tuomio sama kuin 4 vuotta sitten...Istukan vajaatoiminta eikä näin ollen meidän tämäkään pieni Ihme tule koskaan näkemään päivänvaloa. :'( Pikkuinen on täysin terve, mutta ei vaan pääse kasvamaan kun istukka ei toimi kuten pitäisi...
Tämä toistuva istukan vajaatoiminta lääkärien mielestä johtuu minun ja mieheni geenivirheestä...haluan vain jollakin tavalla varmuuden asiaan...eli biologisia lapsia emme tule koskaan saamaan...mutta se, että onko lapsi biologinen ei merkitse meille mitään jos vain on jokin konsti millä lapsen saisimme.

Tulevaisuudessa pitää antaa ajan vain kulua ja miettiä tarkkaan uskallanko yrittää raskautta luovutetuilla soluillakaan kaikkien näiden menetyksien jälkeen...mutta lapsen kaipuu on niin suuri ja syli on edelleen täysin tyhjä...eikä asunnossa kuulu pienten jalkojen tapsutusta...

Kiitos jos jaksoitte lukea...
 
OI EI pure love :'( :'( :hug: Oon sanoinkuvaamattoman pahoillani...NIIN hirveetä! En oikein muuta osaa sanoo.. KOVASTI voimia teille!!

Onko enää mitään toivoa? Että tulis se 22 viikon (?) keskosraja täyteen,..että voisko selvitä.. En halua missään nimessä nostaa turhaa toivoa jos sitä ei ole mutta tuli mieleen kun kuitenkin noin pitkälle selvitty..
 
pure love, aivan törkeän epäreilu tilanne teillä. Olen niin pahoillani sun puolesta. Toivottavasti joku keino vielä löytyy teille. En edes pysty kuvittelemaan kuinka pahalta susta nyt tuntuu :hug: Voimia sulle :flower:
Sarma, tsemppiä piikittelyyn. Ja mahahan siitä tulee turpoamaan, et ei muuta kuin löysää paitaa päälle vaan.
Mä, toimenpiteenä punktio meni hyvin, ei ollut kipuja, sen verran kova lääkitys oli. Saalis ei sitten ollut ihan toivotun mukainen, 11 suurempaa rakkulaa ja jotain pieniä vielä. Näistä sitten vain viidessä oli munasolu, joten tosi jännäksi menee montako niistä hedelmöittyy (jos yhtään :'( ). No täytyisi nyt vaan olla positiivisella mielellä. Surraan vasta sitten perjantaina jos ei saada yhtään hedelmöittynyttä. On se sit kyl ihan pers..... jos ei sen piikittelyn jälkeen saa mitään tulosta... Tuntuu et nää hoidot on koko ajan yhtä ylläriä. Eikä onnistumisesta ole mitään takeita. No nyt käännän ajatteluni positiivisemmaksi :)
 
Heipähei kaikille, liitynpä minäkin mukaan palstailemaan pitkästä aikaa kun elokuu kerran on vielä kesää! Eli meillä takana viimeisen vuoden sisään tehdyt 2 x ICSI, molemmilla kerroilla tuoresiirrosta tuli nega ja pakkanen jäi tyhjäksi. Kaikki nämä pettymykset on ottanut todella koville, mutta hengissä on jotenkin selvitty. Luomutoiveita ei ole ja kolmas ja viimeinen yritys omilla soluilla on nyt sovittu elokuun alkuun, lyhyellä kaavalla. Ollaan hoidossa Tampereen Väestöliitossa. Odottavan aika on pitkä, ja odotusta odottavan vielä pidempi, joten hienoa että voi täällä jakaa tunteita ja kokemuksia muiden kanssa. Omat lähimmät ystävät ovat raskaana ja tuntuu niin kovin epäreilulta tämä välillä, eli vertaistukea kaipaan kovasti.. Onnea matkaan kaikille, tästä se taas lähtee!

Tuota töiden ja hoitojen sovittamista yhteen mietin itsekin kovasti aluksi, ensimmäisen hoidon aikana puhuin vain "toimenpiteestä" ja välttelin kysymyksiä, mutta nyt olen sanonut reilusti ja suoraan mikä tilanne on, niin ei ole kukaan ainakaan kehdannut poissaoloista huomautella. Sairaustodistuksissa on muuten usein klinikan nimi ja naistentautien erikoislääkärin leimat, kyllä niistä fiksumpi pomo päättelee itsekin mistä on kyse.



 
KESÄKAUDEN YRITTÄJÄT


nm......hoitopaikka.....hoito (lyhyt/pitkä )....punktio+Siirto, pvmt


furutemami..........................icsi/2.pas.....kesäkuun alku
Nuppu76................................2.ivf (l).........vko23
Tirlittan1968..........VL.............ivf (p)...........vko23-24
Rouva B.................VL.............ivf (p)............vko24
Sarma...................VL..............ivf...............vko24
Saara10................VL............3.icsi (l).........kesäkuu
sooda....................................pas............kesäkuu
Tuulia-76...............................3.ivf (p)..........vko26
Annie77................VL.............2.ivf (p)..........vko26
Tähtisilmä79....K-PSHP/Oys.....ivf
napsuneiti.............Naistenkl...ivf (p)
Sartsa00.................................icsi?
anna1979.............Naistenkl...ivf............loppukesä
Ronja80................VL.............3.icsi (l).......elokuu
risupesä................Tays..........ivf.............vko34 ?
Iines-74..................................ivf.............vko35
Duffy.....................VL..............icsi (l).......elo-syyskuu

Testaajat, pvm




Myöhemmin onnistuvat :hug:



ODOTTAJAT :wave:

 
mitään ei juurikaan ole enää tehtävissä... :'(
Vaikka se pieni Ihme siellä kuukaudenkin vielä jaksaisi sydäntään rasittaa niin kasvu on jo nyt kolme viikkoa jäljessä eli silti ihan liian pieni syntymään tähän maailmaan. Rv19+3 ja painoa pienellä ainostaan 170g. :( Lääkäri kertoi, että puolenvälin jälkeen vauvalla ravinteisen ja hapen tarve kasvaa ja istukka ei kykene nostamaan kapasiteettiä sille tasolle mitä vauva tarvitsisi... :'(

Mutta onnea teille yrityksiin ja toivon todella ettei kukaan teistä joudu KOSKAAN kokemaan mitään tällaista!
 
pure love Tosi pikkunenhan se on.. :( miten tästä eteenpäin, seurataanko tilannetta vielä miten etenee, vai kuinka? Erikoista ettei oo keksitty mitään lääkettä jolla istukan toimintaa sais tehostettua..?
Nyt ei varmaan jaksa ajatella pisemmälle, mutta oisko myöhemmin lahjasoluhoidoissa todennäköstä ettei tätä ongelmaa tulis?

Kovasti JAKSAMISIA teille, mihin ratkasuun päädyttekin :hug: :hug:
 
pure love, voi että, pahoittelut sydämen pohjasta. Ihan tuli kyyneleet silmiin, kun luki teidän surullista kohtaloa. Kovasti voimia!

Nuppu, toivottavasti munasolut ja siittiöt tykästyvät toisiinsa ja lähtevät jakautumaan. Minäkin yritän ottaa yhden askeleen kerralla ja suren sitten tapahtunutta enkä etukäteen mahdollisesti tapahtuvaa. Se vain on niin vaikeaa... Sarma, joko piikität? Entä mikä on soodan tilanne?

Ronja, tervetuloa mukaan. Tarinassanne on joitakin samankaltaisuuksia meidän kanssa eli meillä myös 3. ja samalla ehkä viimeinen icsi, siis ylipäänsä. En tiedä, koska näin etukäteen on vaikea tietää, mitkä tuntemukset ovat, jos nyt ei onnistu. Mekään emme ole saaneet kahdesta ensimmäisestä kuin yhden siirron kummastakin eli kaksi kertaa on nega paukahtanut.

ON Tänään täti sitten kurvasi paikalle ja huomenna clomit + ylihuomenna pistokset. Tästä se taas lähtee. Enempää en halua ajatella. Kuten jo kirjoitin, yksi askel kerrallaan.

Ikkunasta näkyy jo isoja lehtiä puissa, luonto herää vihdoin.
 
Heissan! Olen jonkun aikaa jo taustalla seuraillut muiden menoa ja vähitellen saanut itseni siihen moodiin, että taas lähdetään yrittämään. Toivottavasti mahtuu vielä mukaan joukkoon =) Ajattelin ensin, että en stressaa itseäni kirjoittelemalla mitään, mutta vertaistuki on kyllä tarpeen tulevina viikkoina...

Historiaa: taustalla endoa (laparoskopialla todettua), toinen tuuba tukossa, epäsäännöllinen kierto jne. Ensimmäinen ivf tehty Hesan VL vuonna 2004, mikä meni kuin unelma: paljon soluja, ei hyperiä ja heti tuoresiirrosta raskaaksi, poika syntyi 11/04, pakkaseenkin jäi 10 alkiota kolmeen olkeen, jotka tosin jouduttiin tuhoamaan avioeron myötä. Nyt sitten puoliso vaihtunut ja uuden kanssa 2007 yksi luomuyllätysraskaus, joka meni kyllä kesken alkumetreillä. Sen jälkeen ei sitten mitään. Nyt vihdoin ajatukset kypsyneet siihen, että lähdetään uusiin hoitoihin, vaikka aluksi ajatuksena, että tuo yksikin "jaettu" lapsi riittää. Nopeasti on edetty ja tällä kertaa hoidossa Treen VL:lla. Sumut alkaa ensi sunnuntaina (Suprecur) ja jos kaikki menee hyvin, punktio ja siirto juhannuksen jälkeisellä viikolla eli 26. Niin ja siis pitkällä kaavalla mennään tuon endon takia.

On se jännä, että vaikka on kerran käynyt läpi tän viisi vuotta sitten, jännittää ihan yhtälailla. Ei punktiota enää niin kuin ekalla kerralla, vaan lähinnä tätä mentaalipuolta. Lueskelin joku aika sitten vanhaa päiväkirjaani tuolta edellisen hoidon ajalta ja se oli kyllä aikamoista vuoristorataa... Nyt on toiveena ottaa "rennoin rantein", mutta usko sen onnistumiseen on aika vähäistä. Ja vaikka kuinka ajattelee, että hienostihan se meni silloinkin ja yksi luomukin välissä, niin usko plussaan on aika heiveröinen. Olen yrittänyt olla ajattelematta edes sitä vielä, koska tiedän, kuinka monessa paikassa vielä matkallakin voi mennä pieleen!

Tällä kertaa vielä matkaa mutkistaa hieman heikot siittiöt, mutta silti toivon, että päästään ivf:llä loppuun, eikä tarvittaisi icsiä. Vaikkei sillä ny väliä ole, kunhan toimii :)
 
Tirlittan1968
Tervetuloa mukaan Annie77 ja voimia neganneille. Itse lähdössä just labraan ja lääkäriin jossa selvinnee ensiviikon punktioaika. Jännittää kuulla onko siellä alakerrassa tapahtunut mitään pistelyn seurauksena.
 
Hei Naiset!

Ja mahtavat tervetuliaistoivotukset uusille kasvoille! Kyllä tämä Risiksen ketju paisuu ja voi hyvin, hienoa!

Täällä on pohdittu tuota ongelmaa mikä työpaikalla kertomisen kanssa on. Noh, mie oon joutunut käymään kystakontrolleissa, ja työnantaja on niistä tietoinen. Nähnyt jopa vahingossa yhden ultrakuvani huiman suuresta kystasta (minkä takia jouduin Kiinassa ensi-apuun ja sairaalaan). Ja tietää, että mulla on PCO, eli kystia on seurattava. Eli ei tarttee kun sanoa, että on Ultra-aika, niikun mulla tänään onkin. Ja sit sanoin, että tänään varmistuu, onko mulla pieni toimenpide vkolla 24, josta saa 3 päivää sairaslomaa.

Eli oon saanut noin sumplittua ilman että tarvinnut oikeastaan edes valehdella... eh. :ashamed:

Sarma: Mulal on ihan samaa säätämistä! Tänään siis pistosultra, joka sovittu jo viikkoja sitten. Eilen ei vielä tätiä kuulunut, joten mun mies perui tän päivän ultran. Noh, tänäänhän nuo menkat sit alkoivatkin ja soitin taas ja buukkasin takas itselleni tuon ultra-ajan. Koska muuten IVF ois siirtynyt viikolla, juhannusviikolle! Ja sillä viikolla tehdään Väestöliitossa toimenpiteitä vain ma ja ti... eli ei ois hyvältä näyttänyt.
Voi luoja, ONNEKSI nämä kuukautiset nyt alkoivat! :D Kerrankin niitä toivottiin ja odotettiin.

pure love: Olen sanoinkuvaamattoman pahoillani! Pieni kuitenkin pienen elämänsä ajan saa olla rakastettuna ja hyvässä paikassa.
Kiitos, kun kerroit meille. Yhtäkkiä ei sitten ryvekään niin itsesäälissä ja löytää uusia näkökulmia siitä, ettei meillä taidakaan maailman isoimmat ongelmat olla.

minä: Siis ehkä aloitan pistelyt tänään! Ihan yllärinä alkoikin siis vuoto sopivasti. Ongelmana ainoastaan että tänään mennään työporukan kanssa terassille suoraan töistä. Siellä pitäs sit jotenkin pistellä ja sumutella kesken rientojen. Eh. Noh, toivottavasti ois viimeinen terassi pitkästä aikaa!

Aurinkoista viikonloppua kaikille!

Toivoopi Bee :heart:
 
Sarma
Saara: kyllä piikitän jo neljättä päivää.. huomenna ultra.. vähän pelottaa, ettei siellä alakerrassa ole tapahtunu mitään, mutta huomennahan sen tietää..

Missä vaiheessa teillä on tullut (tai onko tullut) jotain tuntemuksia mahaan noista piikeitä? Eilen mulla alko tuntumaan jotenki "kummalta".. Joten toivotaan, että siellä olisi riittävästi alkanut kasvaa niitä muniksia vaikka pahoin pelkäänki, ettei niin ole..

Jospa sais huomenna sit jotain suuntaa siitäki millon mahdollinen punktioajankohta olis niin vois töissäki ilmotella jos niikseen tulee.
 
Tirlittan1968
Tänään oli "piikki ultra" ja vasemmalla 7 ja oikella 5 + jotain yksittäisiä lisäksi. Olivat kooltaan vasta 10mm joten maanataina uusi ultra.
Sarma, mulla ei ole piikittelystä muuta oiretta kuin turvotus. On varmaan tosi yksilöllistä joillekin tulee oireita paljonkin.
 
Heippa kaikille!
Mulla oli tänään tuoresiirto eli pp0! Hedelmöitys ei mennyt ihan putkeen, niistä viidestä munasolusta hedelmöittyi kaikki, mutta vain yksi oli tarpeeksi hyvä jatkotoimia varten. No huonomminkin olisi voinut mennä, joten olen ihan tyytyväinen tähän yhteenkin alkioon. Nyt vaan toivon, että tässä tuoresiirrossa olisi parempi onni kuin aiemmissa PAS:eissa... Hyvillä mielin eteenpäin siis =)
Täällähän on jo monelle piikittelyt hyvässä vauhdissa tai alkamassa lähipäivinä. Tsemppiä niihin ja toivotaan runsasta saalista :flower:
Piikittelyoireista, mulla tuli turvotus kehiin jo parin päivän jälkeen. Ja jomotus alavatsassa alkoi muistaakseni neljäntenä päivänä.
 

Yhteistyössä