***Kesämasut 2009 VOL.3***

Alkuperäinen kirjoittaja Ryhis:
Sisujoo...mä oon ihan täpinöissäni tuon ullanunelman kans...(pienet ilot)...oli vaan perhana vieköön lähteny valikoimasta pois yhet kukkamuotit ja ne oli mun TOP1 ostos...niitä kyl löytyy sit toisesta nettiliikkeestä yksittäin...täytynee ostaa niit värejä,tusseja,lehtimuotteja yms.kivaa:)) Ootko kovakin leipomaan tai värkkään kaikkia kaakkuja?
Mä oon ihan suosiolla kiertäny sen kaupan sen viime kesäsen katastrofaalisen ostosreissun jälkeen :ashamed: :snotty: Enkä surffaile missään leivontablogeissa, enkä nettikaupoissa, tai muuten ryöstäytyy käsistä niin leipominen kun ostaminenkin :ashamed:
Mä olen aikanaan suorittanu kondiittorin ammattitutkinnon, ja tykkään leipoa, ja laittaa erilaisia herkkuja. Yleensä kun päätän leipoa esim. pullaa pakastimeen, niin teenkin sit koko päivän, leivon siis monenlaista laatua, kakkuja, sämpylöitä, pikkuleipiä jne... Nyt vaan viime aikoina on jääny vähemmälle tää harrastuspuoli, mutta kädet kyllä syyhyää, et pitäis taas joku viikonloppu pitää leipomispäivä =)
 
Moikka!

Mekin käytiin tänään eka kertaa pyöräilemässä koko perhe. Ostettiin tänään Biltemasta istuin 25 e ja kypärä 11 e. Kypärä vähän iso vielä (48-53 cm) kun pää on tällä hetkellä joku 44 cm, mutta kyllä se pian on ihan just sopiva. istuin oli ihan komean harmaa pehmusteilla.

Meillä ei vielä kävellä muuta kuin äitiä/isää kädestä pidellen ja hauskaa on! Kävelis varmaan tunnin jos jaksais taluttaa.

Me ollaan lähdössä ulkomaille kahdeksi viikoksi, kun tyttö on 10,5 kk.
Mitä mieltä olette, pärjätäänkö kahdella maitojauhepakkauksella ( tulee maito yhteensä 4 L). Tuossa vaiheessahan voi kuitenkin jo aloitella ihan tavallistakin maitoa antamaan ja vettä juo mielellään. Eikö n. 1/2 l päivässä korviketta kata kalsiumin saannin?

 
Onnea askeltajille! :) Meillä ei edes oteta askelia vaikka kiinni pitäis. Eikä nouse seisomaan eikä mitään. Ryömii kuitenkin. Ja ikää on siis 11kk ja viikko päälle. Toisaalta 5 viikkoo saa aina vähentää, kun syntyi liian aikaisin. Fysioterapeutti on tällä viikolla.

Nyt on päällä rs-virus ja korvatulehdus kummassakin korvassa. Herää tunnin välein, normaalisti kun nukkuu 2-3 tuntia putkeen. Päiväunet on parantunu kun yöt on huonontunu.

Me lähdetään parin viikon päästä Kyprokselle, saas nähdä miten reissu sujuu... Onko kukaan matkustellu, onko hyviä vinkkejä? :)

Mäkin oon tilaillu sieltä Ullan unelmasta kaikkee ihania juttuja. :) Olispa kiva joskus päästä paikan päällekin. Eli oon kade sulle Ryhis. =)
 
Heippa kesämasut! Olen lueskellut teidän kirjoituksia, ittellä reilu 10kk poju. Tyhmä kysymys, mut onko tää joku "suljettu" juttu, vai voiko tänne tulla teidän kanssa kirjoittelemaan? Oli pakko tulla kuokkimaan ja kysymään, että mitä ootte pukenu pikkuisillenne päälle, kun ootte esim. pyöräilly tai laskenu muksun maahan? Me ollaan liikuttu vain rattailla ja niihinhän ei käy niin tuuli...
Uskomatonta, että niin monet puhuu ja kävelee!:eek: Meillä poju oppi pääsiäisenä konttaamaan. Juttelu menee jotensakin: "baba bäbä tot tot tat tat". Mutta yksi sana tulee selvästi ja se riittää mulle: "äitä"... :heart: B)
 
Kisumirri76, kyllä tähän pinoon mahtuu mukaan kirjoittelee, eikä tämä ole suljettu pino, eli tervetuloa! :flower: =)

Pukemisesta, mä olen laittanu tytölle pyörälenkeille päälle kevätpuvun, ja alle vähän enemmän college-vaatetta, tarpeen mukaan. Tuo on semmonen kuumakalle, et hiki tulee tosi helposti. Jos yhtään käy tuuli / on viileempi ilma, niin sit pukisin vielä suosiolla toppapuvun päälle, koska viimahan siinä pyörän kyydissä käy.
 
moi!

meillä ei viellä kävellä mutta ikkailuja riittää eli tukea vasten seistessään saattaa irrottaa molemmat kädet hetkeksi esim. tunkeakseen tuttia tai muuta kiinostavaa suuhunsa. isoveljet olleet molemmat vuosikkaita kun kävelleet eli en odota mitään ihmeitä viellä. toisaalta olis helpotus kun on tolla sällillä tota kokoo mun olkapäitten ja hauisten mielestä liikaa eli niska jumissa elellään täällä.

meillä hikimiehiä noi kaikki ja konsta kontallu pihalla välikausi haalarissa (jonathanin kosteus suojatussa mallissa) lennen välikausi hanskoilla ja ihan villasukilla kun ei oikein saappaat pysy jalassa. ja kun varastosta puuttuu 21:set talvikengät.... (20set liian pienet ja 22set lähtee jalasta kuten saappaat. alla on pitkähihainen body ja housut ja hikisenä on tultu sisälle... siis meillä tänäänkin ollut +15c takapihalla. kun asutaan ihan tääl lounnais-suomessa.
päikkärit nukkuu rattaissa viltin ja jalkapeiton kanssa ja sopivan lämpöinen on sieltä herätessään.
 
Moiks ja tervetuloa! :wave:

Olettekos muut käyneet jo pienten kanssa hiekkalaatikolla? Hippu on ollut eilen ja tänään tutkimusretkellä kotipihassa ja voi sitä iloa, kun neiti sukelteli sormillaan hiekkaan ja meni mittarimatotyylillä koko hiekkalaatikon päästä päähän moneen kertaan! Muuten neiti ei enää ryömi, mutta hiekka tuntui varmaan niin ihanalta ja ihmeelliseltä, kun se kulki sormien välistä. :D

Pihakeinussakin saa paljon paremmat vahdit kuin sisällä.. Ihana kevät! :flower:
 
Maranooka, voi kun pääsiskin jo hiekkikselle lasten kans. Meillä on hiekkalaatikko pihassa semmosessa kohdassa, et siihen päälle kasataan kaikki talven lumet päälle, et jos se jussina on jo näkyvissä, niin hyvä on :snotty: Ja arvaa missä kiikut on... Siellä hiekkalaatikon takana!!! :kieh: Että ehkä me sit kesäkuun lopulla päästään ulkoleikkejä kunnolla leikkii.

Se meidän eka pyöräreissu oli vähän hurjan kuulonen, mut harjoitus tekee mestarin. Eilen ja tänään ollaan haettu esikoista eskarista pyörällä, ja tänään V sit hoksasi, et mihin pääsee, kun laitoin sisällä kypärää päähän. Ihana, pieni kikatus siltä pääsi, ja innoissaan lähti konttaamaan ovelle :heart: Toinen aivan hytky mun sylissä, kun käveltiin pyörän luokse. Ja tänään V jo uskalsi jutella kyydissä ollessa!

V sanoo joitakin sanoja. Kovasti sanoo perässä, mitä hälle sanotaan, mut yks päivä tokasi mulle, kun sanoin sille, et pysy nyt siinä potalla, niin neiti toisti, et potajja. Ja tänään V on huudellu oikeasti, et ÄITI, eikä enää et ämmä, niin kun aiemmin. Sit Venlan uusin harrastus aina aamulla on, et se konttaa vitriinin luokse, ja nousee sitä vasten katsomaan siskonsa 3 kuvan sarjaa, ja hokee samalla että TII TII TII. Ja siskonsa nimi on Silja... Yrittänee sanoa sitä :heart:
 
Täälläkin jo kävellään tukevasti ja sanotaan "äitti äitti" ihanan kuuloista :heart: . Myös matkitaan paljon sanoja ja äänenpäinoja, jos esim. huudan toiseen huoneeseen jollekin, niin neiti huutaa myös :LOL: . Kymmenen kuukautisneuvola takana ja kovasti on kehittynyt neiti, on kuulemma ikäistään isomman oloinen. Pyöräilemään olisi kiva lähteä jos vain sellainen olisi, tarvii laittaa hankintaan siis =) . Hiekkalaatikolla ei ole vielä käyty mutta seurana takapihalla neiti on kun äippä haravoi ja touhuaa kukkapenkeissä. Kengät olen jo laittanut tytölle ulos, mutta ei niillä suostu kävelemään ja aluksi kiukutteli kun tuollaiset kapistukset piti jalkaan laittaa :LOL: .

Täällä siis kevät fiiliksissä ja kaikki hyvin :heart:

Maare ja typsy 10kk
 
hmm... ne joka kk:n pohjat tulee tässä eli konstan 10kk mitat 12.9kg ja 78,5 cm
kuulemma hieman liikaa painoo lääkärin mielestä mutta ei kannata huolestua. :D . juu en o huolestumassa.

konsta oppi seisomaan ilman tukee ihan extempore. nyt kun nostaa seisomaan saattaa 20sekkaakin tönöttää ja sitten lyö kädet maahan tai menee kauniisti kyykkyyn. suosikki asento on sellainen puolipolvi asento. eli nousee istumaan konttaus asennosta toisen jalan päälle.

nyt pitää mennä iski dvd asennus vimma konstalle.
 
10kk neuvolassa käyty ja mitat olivat 10.1kg ja pituutta 75.4. Sellainen juttu kiinnitti terkan huomion että päänympärys ei ollut kasvanut ku 2mm kahdessa kuukaudessa ja aukilekin on jo melkein kiinni, seurantaa vielä tällä hetkellä. :attn: Onko kellään tietoa vastaavasta eli voiko pää kasvaa jotenkin eri tahtiin eri kuukausina? Pituutta oli tullut nyt 2kk aikana 3,5cm eli aikamoinen kasvupyrähdys ollut, oisko kaikki energia mennyt tähän ja pää jäänyt vähän vähemmälle.
Täällä kävellään tukea vasten ja uusimpana villityksenä työntää triptrap tuoliaan ympäri kämppää kun taaperokärry ei kelpaa :LOL: Kauhea puheripuli on kanssa kokoajan päällä mutta sanoja ei vielä tule.

Topoca ja Max 10kk
 
Reissusta palattu...Oltiin viikonloppu ystäväperheen kans sotkamossa...Oli ihanaa,"mökki"oli ihana,seura oli ihanaa...pihasaunassa parannettiin maailmaa iltaisin ystäväni kanssa...Alisa ei nukkunut yhtään yötä mökillä "kunnolla",vaan kitinää,huutoa,itkua piisas...josko ens yönä... |O

Sisu ...voi,voi...se ullan unelma...siel oli mokoma -15%aleki vielä...Mulla jäi puolet ostamatta,kun olin unohtanu puutelistan kotia :eek: Mut tarttui sieltä mukaan ihan kivasti tavaraa...Auts...miehelle pienennin laskua huimasti....ei aina tarvi ni rehellinen olla :LOL: pakko päästä toistekki ja sitä ennen lähtee kyllä tilaus netin kautta...varmaan useamman kerran... :D värejä,kristallipulv.,sokerimassoja,helmiä,muotteja,tylla,tarttui tällä kertaa mukaani...

Mut nyt iltahommiin...univelat alkaa painaa niskassa...
 
Huomenta kaikille!

täällä myös yks, joka on lumoutunut Ullan unelman tuotteista :D 1-vuotis juhliin pitää näin hyvissä ajoin jo kokeilla kaikenlaisia kakkuja :whistle:

tosta päänympäryksestä, viime neuvolakäynnillä mitattaessa allin päänympärys oli kasvanut ½cm 2kk aikana. se oli lääkärin mielestä ihan ok, ei tarvinnut seurata sen kummemmin. silmämääräisesti katseli, että pää näyttää sopusuhtaiselta. eri asia tietysti, jos py on aina kasvanut hitaasti ja alakäyrillä, niin ottavat varmaan herkästi asiaan kiinni.

täällä ei alli vielä kävele itsekseen, mutta tukea vasten ottaa askeleita ja nauraa ääneen
:D :heart: rappuset on nyt olleet se kiinnostava juttu, kissojen perässä pitäis päästä.

ja sanoohan alli jo äiti :heart: tosin sanoo paljon muutakin, mitä ei nyt ehkä tarkota :whistle: pappaa hokee kyllä usein, hä? ja tä? tulee myös yleensä aika sopiviin kohtiin. ja kun kieltää, niin saattaa tokasta hö :D

neiti nukkuu vieläkin yöuniaan, taidan käydä kurkkaamassa, onko kaikki kunnossa..
 
Ryhis ja Mihan, se Ullan unelma ON petollinen niin oikeana kauppana, kun netissäkin. Aivan sokeutuu niiden tavaroiden kans, ostaa ja ostaa vaan, järki ei pysy hommassa mukana, mitenkään :ashamed: Ja joo, ei (läheskään kaikki ) miehet ymmärrä niiden päälle hirveesti, joten ei niiden aina tarvii tietää todellista loppusummaa :saint:

Mihan, meillä kans nuo hä ja tä on jokapäiväisiä kommentteja. Just jos kieltää jotain tekemästä, niin toinen kä'äntyy katsoo viattomana ja kysyy TÄ?? :D Suloista! Ja Venla vielä jotenkin niin painokkaasti sanoo tuon TÄ, et alkaa naurattaa itsekäin ihan väkisin moinen touhu...

Meillä sit pukkaa ilmeisesti uutta flunssaa päälle :headwall: :( :kieh:
 
Moi! Jutut on luettu, mutta kirjoittaminen jäänyt... Ei tässä ehdi niin pitkään koneella istua, että saisi kuulumisia kirjoitettua. Koko ajan saa käydä ottamassa koppia, kun poika muksahtelee... On siis oppinut parin viikon sisään istumaan tuetta, konttaamaan vähän (pääsääntöisesti kuitenkin ryömii) ja etenkin nousemaan tukea vasten seisomaan! Joka paikasta täytyy käydä repimässä tavarat lattialle ja sitten niitä kiikutetaan jonnekin ihme paikkoihin. Keittiön kauha löytyi yks päivä potasta :D Huh, aikamoista menoa. Tuo meidän poju kun ei siis ole mitään rauhallista ja harkitsevaista sorttia tosiaankaan... Rattaistakin jo putosi kerran päälleen alas. :ashamed:

10kk neuvolaa ei ollut, mutta kotivaaka näyttää jotain 11,5 kiloa, ja pituutta on... no, paljon. :D Tuo pään kasvu muakin mietityttää, sillä meilläkin aukile alkaa olla kiinni, tai ainakin niin pieni, etten itse tunne sitä ollenkaan. Hmm, täytyisköhän kuitenkin käydä neuvolassa mittauttamassa poika. Neljän kuukauden tauko neuvolasta on kyllä niin pitkä, että ehtii tämmöiselle ensikertalaiselle äidille iskeä kauhea epävarmuus kaikesta.

Unet ovat vähentyneet ja huonontuneet radikaalisti, varsinkin nukuttaminen on mennyt aika show'ksi ja syöminen on useimmiten puolikehnoa. Sitä ne hampaat ja liikkumaan oppiminen kai aiheuttavat. |O Muuten menee tosi mukavasti. :)

Vifi ja Rämäpää 10,5kk
 
Pikku-ukon pää on aina kasvanut keskikäyrän tuntumassa ja tasaisesti nyt tullut tällainen notkahdus. Kyllä tuo pää minun mielestä ihan normaalin näköinen on, eli ei mitenkään ihmeellisen muotoinen. On se hyvä että seuraavat jos kerran siltä näyttää kun ei näistä hommista itse aina tiedä.
Tänään mummon avustuksella alkoi tuo taaperokärrykin kiinnostaa ja vauhtihan on tietysti hurjaa, seinät vaan kolisee :D

Topoca ja Max
 
Niin, mä en tainnu teille kertoakaan, mitä meillä sattu viime viikolla(kohan se oli... )

Venla on koko pottailu-ajan ollu semmonen, et se istuu kiltisti siinä, ei hievahdakaan, katselee sille tuotua lelua, ja lelun puutteessa katselee vaan ympärilleen. Ei siis yritä pakoon eikä mitään, ja niinpä olen sit luottanu, et se istuu siinä kun tatti, ja olen usein poistunu itse wc:stä vähäksi aikaa. No, viime viikolla yhtenä iltana sit Venla istu taas puuron jälkeen siinä potallaan, ja lähdin katsomaan esikoiselle seuraavaksi päiväksi puhtaita vaatteita. Olin poissa ehkä 2 minuuttia, ja kun tulin takas Venlan luo, niin neiti istu tyytyväisenä lattialla, potan vieressä. Se oli kakannu pottaan, ja noukkinu sen kakan käsiinsä, hieronu sillä jalat, yöppinsä, maton ja lattian :| Käsissäkin sitä luonnollisesti oli, ja Venla oikein ihastuksissaan katso, kun puristi käden nyrkkiin, et miten se kakka tursusi sormien välistä... :xmas:

Hyvät rouvat, illan opetus kuuluukin:
ÄLÄ KOSKAAN JÄTÄ LASTA POTALLE ILMAN VAHTIMISTA!! :kieh:
 
Sisu....Voi teen Venlan kakkajuttua :LOL: ja :x

Kerttu ottaa kokoajan enemmän askeleita ilman tukea.
10kk nvla on ens viikolla, painoa tuskin on paljoa tullut kun on syönut tosi huonosti. Nyt ollaan saatu onneks likka syömään edes välillä kunnolla lusikasta, eikä sitä kamalaa leikkimistä ole niin paljoa harrastettu. Mut vieläkin on niitä päiviä kun aamupalalla syödään vain leipää ja kinkkusuikaleita.
Aukile on meillä vielä reilusti auki, siitä kerran nvla lääkäri sanoi että iso aukile, mutta ei sen enempää.

Pottailtu on silloin tällöin, mä aina myöhästyn kun tyttö alkaa pusaa ja muuten vaan istuminen siiä ei häntä huvita.

Unikoulua on hieman pidetty, yritän päästä yöimetyksestä eroon.
 
Kiitos tervetulotoivotuksista ja pukeutumisvinkeistä! Täällä ollaan myös vähän kokeiltu hiekkalaatikkoa ja pihakeinua, ihanaa kun tuolla ulkona voi tehdä kaikenlaista! Missä vaiheessa ja minkälaiset kengät ootte pikkuisille hommanneet?

Pojun 10kk neuvolamitat oli 12kg ja 74cm, painoa oli tullu 2kk:ssa 100g ja pituutta 0,5cm. :eek: Neuvolan tätin mukaan ihan ok, kai se on sitten joku notkahdus, kun on ruvennu liikkumaan. Täällä on 1,5kk iästä asti painiskeltu refluksin kanssa ja poika syö kyllä kiinteitä mielellään, mutta niin kovin vähän. Sillä nuo mitat vähän mietityttää. Maitoa tosin menee sitten siitäkin edestä.

Pikkunen on oppinu taputtamaan ja tänä aamuna vilkuttamaan. Uusin hitti on myös pyöriä istuallaan ittensä ympäri. Lempitouhuja on pyykinpesukoneen kyttääminen, astianpesukoneen lusikkatelineen tyhjentäminen ja lusikoiden viskominen ympäri keittiönlattiaa. Lelulaatikkoa ja pyykkikoria tyhjentää myös ahkerasti ja vessanpönttöön olis niiiiiiin kiva tiputella äidin pyykkipoikia... :D

Poika nousee aamu aamulta vahän aikaisemmin, tänään 6:40. Toi valoisuus selvästi vaikuttaa. Toisaalta ihan kiva, niin päästään aamukävelylle jo 9 aikoihin ja on vielä koko päivä edessä. Toiset päiväunet hakee vähän paikkaansa. Yöunille laitoin tänään klo 19, olis nukahtanu aikaisemminkin. Saa nähdä noustaanko meillä kesällä aamuneljältä ja mennään yöunille klo 16... :)
 
*Lainaukset menivät jotenkin ihmeellisesti päin metsää, joten alussa lainaus..*
"kisumirri76" Missä vaiheessa ja minkälaiset kengät ootte pikkuisille hommanneet?

Me mennään kierrätyskengillä.. Tähän saakka on pidetty toppatossuja ja pikkuhiljaa siirrytään kenkiin. Pikkuneiti sai ystäväperheeltämme kassillisen kenkiä, joilla päästään hyvin alkuun. =) Ennen kesää tulee varmasti eniten pidettyä kumppareita ja nauhallisia goretexeja (koot ovat 19-20). Löysin myös meidän isompien vanhat (käyttämättä jääneet) niken lakeritennarit, ne on kauppareissukenkinä ihan mainiot! :D

Kun kävely lähtee kunnolla vauhtiin, satsataan kesäksi kunnollisiin sandaaleihin, jotka toimittavat samalla ensikenkien virkaa.

Hei, mutta kohta karu todellisuus iskee päin mietä kesäkuisia: meidän pienistä vauvoista tulee kohta taaperoita ja meidät "potkitaan" pois tältä vauvat 0-12kk keskustelupuolelta... :eek: ;)
 
Me käytiin vaihteen vuoksi tänään taas vaakalla neuvolassa. Tän päivän (melkein 11kk ) mitat 8030g ja 72 cm :/ Painoa tullu kuukautta kohden semmoset 150g... Pituutta sitäkin enemmän, ja nyt sit näkyy painokäyrässä jo selkeä notkahdus. Tippuu omaltakin käyrältä alaspäin, edelleen. Sovittiin jo toukokuun viimeiselle päivälle 1v neuvola, ajatelkaa 1v neuvola!!!!! :eek: Tää vuosi on kyllä hurahtanu tosi nopeesti...
Terkkari katso myös Venlan posket, mitkä on taas viljan jäljiltä hieman kukertavat ( |O |O |O ), ja sano, et jos yhtään enää menee pahemmaksi, niin pitää jättää TAAS se ohrakin pois. Mut jos pysyy samana (tai alkaa jopa ehkä paranemaan ), niin viikon päästä saa aloittaa kauraa kokeilee. Et pitäkää nyt peukkuja, ettei posket ja naama ala menemään huonommiksi d=)b Nyt tosiaan ei ole tullu suolisto-oireita ohrasta, et josko tää nyt lähtis menemään parempaan suuntaan!

Meillä on taas joku räkätauti päällä. Kuumetta ei ole, eikä edes lämpöä, mut nenä vaan tukossa ja vuotaa. Vahva (oma ) epäilys, et reagois leppään, kun sehän kukkii nyt etelä-suomessa, ja siitepöly on levinny jo tänne asti... Seuraillaan siis sitäkin!
 

Yhteistyössä