***Kesämasut 2009 VOL.3***

Tipoista... meillä on relat edelleen lähes jokapäiväisessä käytössä! :wave: Tai siis nyt mä niitä vasta oon alkanut kunnolla antaa, kun silloin koliikkikaudella (0-3kk) ei tiennyt mistä jatkuva huuto johtuu, niin vältettiin kaikkea ylimääräistä. Kun siis ei ne relat silloin muutaman viikon kokeilun aikana tilannetta ainakaan parantaneet. Disflatyliäkin annettiin silloin joskus, mut enää ei tartte, kun ei juuri ole ilmavaivoja, tai ainakaan pierut ei tee kipeää enää. Reloja annan ihan vain siks, että uskon maitohappobakteerien suojaavan masua ja parantavan puolustukykyä. Ei niistä ainakaan haittaa ole. :)
 
HELP! :attn: :attn: 2 kysymystä!

Ensinnäkin, missä te syötätte vauvaa, kun annatte sosetta, mutta ei saa vielä istuttaa? Sitterissäkö? :/ Ei enää onnistu Venlan kans, kiemurtelee ihan hulluna, eikä tahdo pysyä millään paikallaan siinä. Sylissäkin on hankaluuksia...

Toiseksi, onko EDELLEEN se puolivuotta raja, että saa pikkuhiljaa alkaa istuttamaan vauvaa? Vai onko sekin muuttunu sitten v. 2003...?
 
Hei taas pitkästä aikaa. Meillä mennyt ihan kivasti, neiti syö soseita ja vetelee velliä. Illalla nukkumaan n 22 aikoja joskus herää kerran yöllä syömään ja toisinaan nukkuu aamu 8 asti ilman syöntiä. Pituuttakin kertynyt huimat 65 cm ja painoa n7 kg. Meillä kääntyillään kokoajan lattialla ja kovasti yritetään ryömiä ja siihen palaakin neidillä hermot kun ei eteenpäin oikein pääse :LOL:
Sisu kyseli tota istumis asiaa, mulla käsitys puolivuotiaasta?? Mutta meillä ratkaistiin ongelma kun neiti pyrkii pystyyn kokoajan hankkimalla Bumbo jossa saa istua ja on ollut kullanarvoinen vekotin....sitteri siirtynyt kakkoseksi...

kivaa joulun odotusta kaikille ilman possunuhia.
pa-mi
 
Istumisesta ja sitteristä mä olen syöttänyt alusta asti Onnia sitterissä, tätä nykyä meno on mahdotonta, jalat ja kädet vispaa niin älyttömästi =) syöttötuolissa poitsu on istunut sillä aikaa kun muu perhe syö. Hinasin meidän olkkariin takapihan vaunujen kopan missä hän on saanut treenata istumista, en ole varsinaisesti tukenut istuvaa asentoa vaan kaveri on saanut olla ihan miten mykkyrässä tai suorana tahansa. Kopassa on ollut hyvä harjoitella, kun saa reunoista käsillä kiinni ja sitten kun kaatuu ei ole otsa edeltä parketissa vaan pehmoisessa kopassa.
6 kuukauttahan se suositus taisi olla....

 
sitterissä istuen syö alina meillä. viuhtomista ja huitomista on kylläkin koko homma :whistle: parempaakaan en ole keksinyt.. lelun olen antanut, jotta ei nyt ihan mahdottomaksi heittäydy.

tuosta istuttamisesta. eikö se mene vähän lapsikohtaisesti. jos lapsi itse kampeaa istumaan, niin se on ok.

tunnustan kyllä, että laitoin alinan lattialle ilman tukea istumaan :ashamed: istui siinä ihan muutamia minuutteja itsekseen ja tutkaili käsiään.. mutta itse ei vielä pääse kokonaan istumaan.

yöt on nyt alkaneet sujumaan ihan kivasti (koputtaa puuta). nukkumaan meno on vaan taas siirtynyt siihen klo 22. mutta korkeintaan 2kertaa herättää.

kokeilin tosiaan muutamana iltana laittaa nukkumaan jo klo 19. oli sitte niin kamalat yöt, että huhhuh!! :kieh: ensin huusi sinne klo 21 asti ja siitä puolen tunnin välein puoleen yöhön. ja kolmelta oli kumpanakin yönä pirtänä kuin peippo ja valvoi aamuun :headwall:
täytyy siis todeta jälleen, että lapset on erilaisia =)
 
on jo pidemmän aikaa pitänyt kysäistä, että onko muilla vauvoilla unilelu yms??
kun aiemmin olin täysin niitä vastaan ja pelkäsinkin, että vauva nukahtaa joku uniriepu kasvoillaan ja tukehtuu..
ehkä kk sitten laitoin alinalle kuitenkin sänkyyn unikaveriksi ainun pupun ja nukahtaa iltaisin nopeammin omaan sänkyynsä :snotty:
 
Istuttamisesta : Suositus taitaa olla se puolivuotta, mutta on varmaan lapsikohtaistakin. Meillä esikoinen istui 5,5kk ikäisenä hyvin syöttötuolissa ja siinä annoin syömisetkin hänelle. Tämä kakkonen on taas täysimetyksellä eikä olla tarvittu muuta syöttämispaikka kuin minun syli, joten ei olla vielä kokeiltu syöttötuolia, vaikka poitsu onkin jo 5,5kk. Sitterissä ollessa kampeaa koko ajan itse istuma asentoon. Sylissä olen poitsua istuttanut ja sohvallakin ollaan vähän istutettu.

Mihan : Unileluista kyselit, meidän pojalla on harso ja sellainen "nalleriepu pehmolelu" ja niitä hiplaa käsissään kun käy nukkumaan, joskus pitää niitä myös naamansa päällä. Esikoisella on uniriepu (harso) ja muumipehmo ollut unileluina.
 
Ok, eli pikkuhiljaa saa siis alkaa istuttaa, kun kyllähän V jo kampeaa istumaan mm. sylissä. Meilläkin on tuo bumbo (lainassa ), mutta V on niin pieni ja siro, et se valuu ihan lysyyn siinä, eikä siis bumbossa ainakaan voi syöttää... Saunassa käyminen helpottuu huomattavasti, kun saa alkaa istuttaa.
Unilelusta, Venlalla on uniharso, mitä se haluaa hiplata. Esikoisella oli (on edelleen ) Vaavi-unilelu, semmonen itsetehty pötkylä, missä on kasvot tehty erillisestä kankaasta, ja siihen piirretty silmät ja suu. Ja se on ollu alusta asti elämää tärkeämpi juttu, ja ilman sitä esikoinen ei edelleenkään mene nukkumaan, tai lähde yökylään.
 
Piti viimeksi muuten mainita semmosesta, että meillä kun on se puuro aloitettu illallakin nyt niin tyttö herää jo klo 2 syömään ekan kerran... Koko elinikänsä melkein on nukkunut yhdellä klo 4-5 yösyötöllä, mut nyt siis kaksi. Odottelen vaan et koska tasaantuu. Ymmärrän kyllä et se johtuu ihan vaan siitä iltapuurosta, koska aiemmin iltasyöminen ollut neidillä aikasta niukkaa. Eikö vaan..? Sanokaa et se tasaantuu...??? |O :LOL:

Meillä kanssa jouti tuo sitteri varastoon kun ei neiti pysynyt siinä enää yhtään. Meillä käytössä niin tuo Bumbo kuin säkkituoli, suosittelen lämpimästi, tukee pienempääkin lasta! Neuvolantätikin innostu ajatuksesta kun kerroin et siinä meillä istutaan. Noh, nyt on alettu syöttötuolissa istumaan vähän kerrallaan kun jo jonkun aikaa jaksaa itseään pystyssä pitää.

Unilelua meillä ei oikeastaan ole, harson heitän silmille kun käy sylissä unta etsimään, mut ei mitenkään (ehkä) kaipaa sitä. En ole kiinnittänyt huomiota. Sängyssä on kyllä leluja jos jonkinlaista ja aamulla ne yleensä kaikki kainalossa :heart:
 
Tänään mennään hipun kanssa korvatarkastukseen. Jonkun verran neiti näprää korviaan, mutta toivottavasti se on vain tullut "tavaksi" eikä tulehduksesta ole enää jälkeäkään..

Ensi viikolle saatiin aika neuvolalääkärille hipun allergioihin liittyen. Tahtoisin saada mahdollisimman pikaisesti jotain erityiskorviketta, tai ainakin mahdollisuuden ostaa sitä. Pari yötä sitten jouduin itse käymään sairaalassa päivystyksessä, jossa vierähtikin koko yö. Ilmeisesti olin saanut kohtutulehduksen kirukan kera ja se sitten pamahti päälle yhtäkkiä hurjan kovana kipuna (olin ihan kaksinkerroin kivusta) Mies oli kantanut hippua manducassa koko ajan ja muutaman kerran antanut vettä (20ml).. Tällaisia tilanteita varten olisi hyvä olla pienelle edes jotain muuta syömistä kuin tissimaito..

Unille hippu nukahtaa tyynyn kera. Teen tyynyistä pienelle pesän, jossa on turvallista köllötellä ja tyynyä neiti hiplailee ennen nukahtamista. Harso on myös joskus hipun vieressä.

Muutaman kerran ollaan soseita maisteltu sylissä syöttäen. Eilen oli kyllä tarkoitus ottaa mummolasta mukaan meidän syöttötuoli, jolle pappa on loihtinut uuden ilmeen itlauksestani mutta unohdin sen. Ajattelin siinä alkaa syöttää heti, mutta hipulle täytyy kyllä laittaa tyynyjä tukemaan siihen kun neiti muuten melkein luiskahtaisi sieltä pois. :whistle:

Hyppykiikussa neiti tykkää olla. Ollaan myös keinutettu pientä tyynyillä vuoratussa vauva-/taaperokeinussa. Se tuntuu olevan hipusta hurjan kivaa etenkin jos nuo isosiskot ovat antamassa vauhtia. =)
 
eilen oli 5 kk:n neuvola. pieni ja siro tyttö meillä on; 6730 g ja 63,4 cm. rokotukset saatiin ja lämmönhän se nosti. illalla oli 38 ja nyt pikkasen vähemmän. kyllä huomaa tuosta neidistä, kun yleensä on kovinki touho-täti.

unille meillä nukahdetaan unipehmon kanssa. joskus on saattanut olla myös rätti, kun tykkää laittaa silmien eteen, mutta nykyisin on melkeinpä riittänyt tuo kisu. meillä nukahdetaan yöunille jo klo 19. pidempään ei saa millään konstilla valvotettua. vaikka nukkuis pienet torkut ennen kuutta, niin seitsemältä on mentävä nukkumaan. meillä ei enää olla pariin viikkoon herätty yöllä syömään, mutta aamulla sitten herätäänkiin klo 5, vähän ennen miehen kellon soittoa. eikä nukuta enää yhtään! sit aamupesut ja pienet leikit ja sit siinä puol 7- 7 uni sitten maittaakin vielä n. tunnin verran.

syömiset meillä hoidetaan sitterissä. joskin kamalaa huitomista ja hillumista se meinaa olla :) sosetta löytyy sitten kaikista lähellä olevista :) en ole vielä kovinkaan uskaltanut istuttaa, kun joku on varmaan minua pelotellut, että EI SAA istuttaa ennen puolta vuotta... ei kannattais varmaan uskoa ihan kaikkia :)

onko teillä muilla koiria? mua vähän jänskittää tuo tilanne kun tämä meidän neiti (esikoinen kun on) lähtee liikenteeseen, että miten tämä eläminen sitten onnistuu näiden koirien kanssa :) lähinnä se että jos neiti käy vähän kovasti vetäsemässä korvasta tai turkista tms. ja muutenkin... meidän koirat ei tod. ole mitään äkäisiä tapauksia. lupsakoita kuin mitkä, mutta koirathan on kuitenkin koiria :) onko teillä siis onnistunut antaa koirien myös olla ihan vapaana sisällä? meillä on koirille "oma huone" jonka edessä on portti, että on mahdollista laittaa erikseen, mutta mielelläänhän niitä pitäisi jatkossakin tässä meidän kanssa alituiseen. mitään eivät neidistä välitä, kun leikkii ja makoilee lattialla. joskin onhan niitä "vahdittava", kun painavat kuitenkin sen 30 kg, ettei nyt mitään vahinkoa pääsis käymään. meillä vanhempi koira on ruennut ihanaksi apulaiseksi, kun tuo vaipan minulle roskikseen, jos olen unohtanut sen lattialle :)

pikku-neidin serkku on nyt sikainfluessassa :( ei olla onneks nähty niitä nyt hetkelleen, mutta inhottavaa... ja ystävälläni epäiltiin sitä. hän on vielä raskaana :/ toivon niin hartaasti, ettei se tänne meille ilmestyisi. mieskin jäi nyt sairaslomalle, niin jospa sekin nyt auttais, ettei sekään sitä töistä saa. ollaan yritetty pysyä neidin kanssa kotosalla ja kartettu flunssaisia tuttavia.

mulla olis jo kovastikin vauvakuume :) onko muita? nimimerkkejä en nyt valitettavasti muista, mutta yksi taisi jo odottaa vauvaa ja toisellakin yritystä ilmassa. ei meilläkään käytetä mitään ehkäisyä, mutta ollaan vielä yritetty "välttää" raskaaksi tuloa... puhuttu, että tuossa joulu-tammikuussa sitten ihan yritystä peliin :) mitäs te sanotte, joilla on lapset vuoden tai pikkasen reilu - ikäerolla? ollaan kovasti mietitty tuota lasten ikäeroa ja tultu siihen tulokseen, että haluttaisiin lapset pienellä ikäerolla. tietysti tuo korkeampi voima tuolla yläkerrassa voi olla erikin mieltä, mutta täytyyhän niitä asioita silti pähkäillä :)

iloista päivää kaikille sumun ja sateen keskelle! minä lähden hoitamaan pienestä lämmöstä kärsivää rakasta pikkuistani ja sairaslomalla olevaa rakasta miestäni :heart:
 
Sunshine25: Meillä lapset pienellä ikäerolla, 1v3kk ja täytyy todeta, että aika mielenkiintoista on tämä elo :) Hyviä ja huonoja hetkiä.. parisuhteelle ei jää aikaa, paitsi jos on joku, joka suostuu tuleen hoitaan kahta pientä. Kaupassa käynti tuskaa, kaikkiin ei edes mahdu tuplia sisälle, kahdelle vaipanvaihto, mutta haastavinta on ollut nukuttaminen, jos mies on työmatkalla. Rankkaa, älyttömän rankkaa. Mutta jos miehesi on paljon kotona, niin helpottaa heti. Meillä mies paljon pois.. Mutta toisaalta, nyt tytöistä on jo paljon seuraa toisilleen, naureskelevat ja huutelevat toisilleen. Odotan innolla tulevaa, kuinka jännää heillä tulee olemaan ja eipähän tarvitse olla yksin :) Kakspiippunen juttu.. toisina iltoina itketään yhdessä tyttöjen kanssa, kun kaikkia kiukuttaa ja väsyttää ja toisina päivinä nauretaan. Ystäviäni en myöskään ehdi enää nähdä, että yksinäistä elämää vietän. Mutta ylpeinä työntelen tuplarattaitani, joissa kaksi ihanaa prinsessaani :)

Lammiska ja neidit 1v9kk ja 5kk
 
|O |O |O Meidän yöt on nykyään järkyttäviä |O |O

Taisi olla kätilöt oikeassa sanoessaan, että pojasta tulee todella temperamenttinen, v***u. Päivällä ollaan oikea päivänsäde, hymyillään, nauretaan & viihdytään jopa joitain sekuntteja yksinkin, mutta illalla astuu esiin ihan toisenlainen kaveri. Ei viihdytä itsestään yhtään, kiljutaan, hermostutaan jos ei saa esimerkiksi koiran korvista nyhdettyä tai lelu vierii liian kauaksi. Taidan todellakin laittaa peltorit päähän tänä iltana!!!! Ja ne yöt voi hyvän tähden sentään...... Viimeistään kahdelta alkaa tuttiralli jota kestää niin pitkään kunnes noustaan kokonaan ylös. Viime yön saldoksi jäi puolitoista tuntia unta äidille :'(

Onko muilla kokemusta näistä vaativista vauveleista? Hyviä neuvoja otetaan erittäin mielellään vastaan :wave:
 
Syöttäminen meillä tapahtuu sitterissä. Joskus onnistuu hyvin, toisinaan taas Onni kiemurtelee, potkii jaloilla, pyörittelee päätä joka suuntaan, tarraa lusikkaan kiinni, tunkee sormet suuhun, repii ruokalappua jne. :kieh: :LOL: Silloin täytyy sitten vaan olla kärsivällisyyttä... jota mulla on kyllä joskus aika niukasti. :ashamed: Niinpä en jaksa kauhean kauan syöttämisen kanssa sählätä. Totean sit pojalle vain, että selvä, ei ollut nälkä, otetaan hörppy maitoa ja yritetään myöhemmin uudelleen. Tuo on NIIN hyvänkokoinen köntti, että en ota mitään paineita, jos ei ruoka aina maistu... Mut tietysti jos painonkehitys olisi huonoa, turvautuisin varmaankin helistimiin ym. houkuttimiin.

Istuttamisesta: Lasten fysioterapeutin mukaan vauvat olis keskimäärin vasta n. 7kk iässä valmiita istumaan muualla kuin tuettuna sylissä, jotkut jopa vasta pari kk myöhemmin. :eek: Mut tiedä sitten. Onnin kohdalla aion pitää ainakin tosta 7kk iästä kiinni, sillä vielä hänellä jää istuessa selkä ihan pyöreäksi, eli ei ole valmis syöttikseen tms. Ja jotain pientä hartiaseudun lötköyttäkin on vielä, siks me siellä fysioterapiassa ollaan käytykin.

Unileluista meillä on sellainen oliskohan Ainun kilisevä uninalle. En kanna siitä mitään huolta, sillä en jaksa uskoa, että siihen voi tukehtua. Todella epätodennäköistä, että se painautuisi vauvan naamalle niin tiiviisti ettei saisi hengitetyksi... Pitäisin peittoa paljon suurempana uhkana, mutta olen taittanut osan siitä pinniksen patjan alle jalkopäästä, joten sitä ei saa kiskottua naamalle ollenkaan.

Vauvakuumetta ei ole, eikä hetkeen tule. Haluaisin kyllä ehkä parikin lasta vielä, Onni siis esikoinen, mutta olen juuri alkanut vasta toipua henkisesti alkukuukausien koliikkihelvetistä, joten ajatus vastasyntyneestä vauvasta lähinnä ahdistaa... :ashamed: Ja jotenkin on semmoinenkin olo, että en halua vielä jakaa äidinrakkauttani useamman lapsen kesken. Äh, vaikea selittää, mutta siis olen jotenkin niin kokonaisvaltaisesti kiinni tuossa Onnissa nyt, että en osaa vielä kuvitella itselleni toista pikkuista. Eli Onnista tulee se klassinen pilalle hemmoteltu ainoa lapsi, ellei hän saa sisaruksia! :LOL:

Miryam tutulta kuulostaa! :wave: Varsinkin tuo yöllinen tuttiralli... |O Ja just varsinkin iltaisin kun alkaa jo vähän väsyttää, niin siinä saapi keksimällä keksiä pojalle viihdykkeitä. Välillä tanssitaan musiikin tahtiin, sitten mennään äiskän tai iskän ojennetuille käsivarsille katselemaan kattolamppua, hetki vatsallaan, sitten selällään, sitten mennään kurkkimaan omaa peilikuvaa, ollaan sylissä... Koko ajan saa vaihtaa ohjelmanumeroa, ettei alkaisi kitinä. Mut jotenkin en osaa kokea tätä enää rankkana, sillä ne ekat kuukaudet oli paljon paljon pahempia. Jaksamista Miryam!
 
Meillä myös yöt ollut viim. 1,5kk ihan persiistä. Heräillään n.2 tunnin välein..kahden jälkeen sit vähän tiuhempaan. On muutenkin tyttö muuttunut niin tyytymättömäks.. syli vaan kelpaa:( Oon ootellu hampaita, mut ei vaan näy. Tiedä sit mikä, mut voimat alkaa oleen loppu. Kuus kuisena alkaa sit unikoulu meillä, jos mennään samaa rataa, helpotti ainaki esikoisella nukkumista. Voimia muille!!

Lammiska ja neiti 5kk
 
Syöttämisestämeillä syödään sitterissä ihan kiltisti, välillä on lusikassa kiinni mutta suuremmaks osaksi hiplailee ruokalappuaan. Syöminnen tapahtuu meillä äänen säestyksellä eli ukkeli hymisee joka lusikalliselle ja pyytää tällä samalla äänellä myös ruokaa kun on nälkä. Lusikkaa tykkää myös purra kun on se ensimmäinen hammaskin jo tullut. Tuolla alhaalla edessä se viime lauantai aamuna vaan tökötti.
istumisestaukkeli istuu välillä aika pystyasennossa sitterissä ja sylissä on tuettuna jo istuskellut ei oikien muuten enää suostu olemaan.Syöttötuolia ilisi tarkoitus kokeilla jouluna. Onko muilla kokemusta tuosta Stokken tuolista?
Unileluon sängyn kulmalla sellainen pieni hauva. Sitterissä kun nukkuu pikku tirsoja niin on ainupupu.
Nukkumisestamiten paljon teidän kullanmurut jaksaa valvoa yhteenmenoon ilman kiukkuilua? Meillä kun halutaan jo tirsoille puolentoista tunnin - kahden tunnin valvomisen jälkeen.
Topoca ja Max 5kk1vk
 
tervehdys! tuntuu että aika vluu sormien välistä ja kaikki jää tekemättä. eli lukemassa olen poikennut nmutta kirjoittaminen onkin sitten ollut jo lähes ylivoimaista... :ashamed: :snotty:

tän äidin olkapäät on ihan riekaileina. aamun päänsärky ajettu tänäkin aamuna pois 2x600 buranalla ja syy LÖYTYY 5KK neuvolasta eli meitin "könttiKONSTA" (sori oli ihan pakko nimitellä omaa lasta). painoa tälläkerralla 11.4kg ja pituutta 72,5cm.

peppupesuista edelliseen riviin viitaten käytän häpeilemättä peppupyyhkeitä. meillä on kuitenkin viellä kaksi peppupyyklättävää ja mulle noi sällit on liian painavia roikutettaviksi (2,5v 15,5kg ja 5kk 11,4kg).

syömisestä meillä tähän asti syöty ihan sitterissä mutta on alettu treenata jo syöttiksessä istumista. meille kahden edellisenkin käyttämä trip trap tuoli turvakaarella ja siinä se istumis tila on sellainen aika pieni ni nyt alkaa itumaan siinä ihan ok.. ainoa vika näin syödessä on että ruokalappu on alvariinsa suussa. meillä istuskellaan jo ihan lattiallakin hetken. yleensä silleen että istun konstan takana eli jos lähtee aatumaan ni ei lyö mihinkään. istuttamisessa en nää mitään estettä jos kerran jo pikkaisen itekkin pysyy oikeassa asennossa. (salaisuus: meillä otettu kävelytuolikin jo käyttöön) ei stuolla siis mihinkään kävele vaan törröttää siinä hetken tuijottaen elujen valoja.

visflan minäkin vannotin esikon jälkeen että meille ei tuu enempää. mulla oli raskausaikana siis tosi paha diabetes ja piikitin itteeni usein. synnytys käynnistettiin väkisin ja poika ei olisi halunnut syntyä ollenkaan. sen ruljanssin jälkeen ilmoitin jo miehellekki että ei enää ikinä. mutta toisin kuitnekin kävi. kun esikoinen oli melkein 2 ni myönnyin kakkosen maailmnaantuloon (ei tosin tullu ihan niin nopeeta kuin lupa annettiin). ikäeroo tuli 3v 5kk.
aika kultaa muistot ja parantaa haavat. ite olen ihan sitä mieltä. kakkosen ollessa noin 8kk mulle tuli sellainen ihan järkyttävä vauvakuume. hieman sitte kuitenkin ajatusta kolmosesta lykättiin ja yritys alkoi kun kakkonen oli 1v 3kk. nyt elän tilanteessa jossa haaveilen siitä millaista on elää perhe elämää ilman vaippoja yms. eli pikku vauva aika taitaa meitin perheessä nyt olla tässä.

trip trapeista on täällä ollut myös puhetta. meillä siis käytössä kaksi pojilla olleet ensin syöttiksenä ja nyt toi eskariikäinen siirtyi tavis tuolille että konsta saa toisesta syöttötuolin. eli on todella pitkäikäisiä ja kestäviäkin koska toinen meidän tuoleista on miehen pikkuveljen vanha (pikkuveli on nyt 18,5v) ja tuoli on edelleen käytässlö. kestää myyös ihan aikuista. isomamma on meillä ollessaan istunut siinnä kun ollaan karjalanpiirakoita tehty (sen kun on saanut säätää oikean korkeuteen.

tinni ja konsta 5kk 9pvä
 
Pepunpesusta : minä kans käytän kosteuspyyhkeitä pepun pesuun...täytyy myöntää että laiskuuttani...kun meillä menee sata vuotta(ainakin)enneku tulee hanasta lämmintä vettä...siihen mennessä on lapsi jo kuivitettu ja puettu vaatteetkin ennen kun hana suostuu lämmintä vettä syytään...

valvomisesta : Alisa jaksaa olla hereillä 2-5h,yleensä aamulla on 21/2h hereillä ennen päikkäreitä,sit 3h hereillä ja sit ennen iltaunia 3-5h,riippuen miten heränny toisilta unilta...iltanukahtaminen on "hieman"hakusassa,meinaa itkeä ja kitistä melk.tunnin,ennen ku urvahtaa...ja vaatii että sen vieressä sängyssä pötkötetään...nauroinki et miten en eka muksusta oppinu,et antas vauvan nukahtaa ite,vaan Alisankin annoin aina nukahtaa syliin ja ihastelin sitä sylissä koko ajan,kun nukku..nyt sitten kostautuu,kun ois helppoa et veis vaan sänkyyn ja neiti yksikseen nukahtas...mut kun mä en raski..en...eli edessä on varmaan samallainen nukutus rumba mitä esikon kanski...välillä 2-3h meni ennen kun suostu nukahtaan...siinä vaiheessa nukuttajasta oli taju pois :headwall:

Kiukuttelusta :eek:nko muilla ollut näkyvissä vielä omaa tahtoa?meillä neiti on muutamaan otteeseen oikein vetäny ittensä kaarelle ja huutanu jos ei ole saanut tahtomaansa :D Yks päivä söin jäätelöä,ja kyllähän meijän neiti tietää jo mitä nannaa jätski on...kauheet huudot päästi kun en antanu sille jätskiä...oikein kaksin käsin koetti vetää mun jäätelökättä suuhunsa päin:) sit tänään kissa istu mun edessä ja Alisa oli sylissä ja en antanu sen koskea kissaan(kisu oli leikkisällä tuulella).siitä kun Alisa riemastu...huuto tuli...näkee ihan selvästi neidistä kun vetää herneen nenään... :D

Pitäs alkaa siivoileen...ei tarvis sitten aamulla vaivaantua :headwall: ei tää mörskä itestäänkään tunnu siivoutuvan...
 
Huomenta.

Kiukuttelusta sen verran, et vähän ollut havaittavissa jo tuollaista. Meillä esim. ei suostuta juomaan maitoa enää jos on jotain herkkua annettu just ennen (esim.päärynäsosetta). Suu tiukasti kiinni pullolle ja kauhea kitinä, et lisää sitä sosetta tänne!

Musta tuntuu, et meillä nukuttamiset on menny vähä helpommiksi. Iltasin nukahtaa ähinöiden jälkeen omaan pinnikseen...Ennen oli aina väh. puolen tunnin huudot jos nukkumaan piti mennä. Nii ja päikkäreille mentäessä on vaunuja saanut hytkyttää kans väh. kymmenen min. ennen kuin nukahtaa ja nyt tuntuu, et rauhottuu jo parissa minuutissa.

 
Huomenta!

meillä on kanssa alkanut näkyä merkkejä omasta tahdosta ja kiukuttelusta.. kissakin kun kulkee ohi eikä suvaitse tulla niin lähelle alinaa, että sais turkista ottaa kiinni, niin huutaa. samoin, jos ei saa käsiinsä jotain tavaraa, minkä haluaa, alkaa lohduton itku. :snotty: aikamoisia nää pienetkin! :heart:

pyllypesut teen myöskin niillä kosteuspyyheillä. ihan, kun en jaksa neitiä kannatella ja ootella, koska vesi on sopivaa.

meille muutti viikonloppuna kiukku-iita ja se on vienyt kiltin alinan piiloon :/ ihan ihme kitinää jatkuvasti, yksin ei halua olla, ohjelmaa pitäis keksiä alituiseen..

ja kutsu käy.. :wave:
 
oma tahto en nyt äkkiä keksi kuin lattialla leikkiessään voi joskus lelu kierähtää kauas.. eikä tyttö yllä... (ei osaa vielä siis ryömiä ) ni koittaa hetken sitä tavoittaa ja sit tulee harmitus jos on kiinnostava lelu... jos on vähän tylsempi ja paljon tutkittu lelu ni sitten lähtee pyörimään napansa ympäri josko löytäis jonkun toisen..
 
pyllypesu Minja painaa n 8kg ja pesen pepun vedellä, koska useimmiten on niin iso kakka et puhd.pyyhkeitä menis miljoona... kylässä käytetään puhdistuspyyhkeitä.

muutoin Minjan kantaminen onkin rankkaa... opettelin kantamaan tyttöä yhdellä kädellä jos halusin tehdä muuta toisella (tosi ergonomista, tiedän). nyt se onkin jo vaikeaa, kun ei roiku linkkuveitsimäisesti vaan vetää vartalon suoraksi! ekan kerran meinas livetäkin... :ashamed:
 

Yhteistyössä