***Kesämasut 2009 VOL.2***

mä taas oon orjallisesti keittänyt pulloja tähän asti,mutta kiinteiden alottamisen jälkeen sekin homma helpottuu.
Parin viikon päästä meinasin jos sen soseiden maistelun aloittaisi,kiitos Sisu vinkeistä :flower:
Millä sä Sisu soseutat ne soseet,että siitä tulee ihan tasaista mössöä?
Ja miten olis kätevintä niitä pakastaa?

Levoton strutsi osittais-imetyksellä kyllä tyttösi nyt on,mutta tuskin silläkään nimityksellä on sulle mitään merkitystä,sä kun pääasiallisesti kuitenkin imetät vauvaasi ja hyvähän sunkin on päästä välillä ilman vauvaa jonnekin :hug: =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Bitch:
Levoton strutsi osittais-imetyksellä kyllä tyttösi nyt on,mutta tuskin silläkään nimityksellä on sulle mitään merkitystä,sä kun pääasiallisesti kuitenkin imetät vauvaasi ja hyvähän sunkin on päästä välillä ilman vauvaa jonnekin :hug: =)
no aika äkkiä sen täysimetyksen sitten menettää jos yks pullollinen korviketta vie sen mukanaan :eek: :snotty: mut siis joo, pääasiassa kuitenkin meidän tyttö kasvaa rintamaidolla :D ja mulle tosiaan tärkeämpää on se että voin tarvittaessa jättää vauvan pariksi tunniksi, ja ottaa omaa aikaa.
 
Äh,mä oon niin täynnä välillä tätä imetystä tai sen yrittämistä.
Jos mä nyt sinnittelisin vielä vaikka pari kuukautta että kun tää sikainfluenssa-aalto tulee tai ei tule niin saa toi Vanessa vähän äidinmaitoa,sehän lisää vastustuskykyä s.flunssaa kohtaan.

Meinasittekos te otattaa lapsille sen sikaflunssarokotteen?
Mitäs nytillä puhutaan että se olisi pakollinen? Mutta vähän arveluttaa ne sivuvaikutukset,kun googlailee vähän :/
Stressiä en ole todellakaan sikaflunssasta ottanut,toivon vaan että päästäis sen suhteen vähällä =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Bitch:
mä taas oon orjallisesti keittänyt pulloja tähän asti,mutta kiinteiden alottamisen jälkeen sekin homma helpottuu.
Parin viikon päästä meinasin jos sen soseiden maistelun aloittaisi,kiitos Sisu vinkeistä :flower:
Millä sä Sisu soseutat ne soseet,että siitä tulee ihan tasaista mössöä?
Ja miten olis kätevintä niitä pakastaa?

Levoton strutsi osittais-imetyksellä kyllä tyttösi nyt on,mutta tuskin silläkään nimityksellä on sulle mitään merkitystä,sä kun pääasiallisesti kuitenkin imetät vauvaasi ja hyvähän sunkin on päästä välillä ilman vauvaa jonnekin :hug: =)

Hyvä pakastusvinkki noille soseille on jääkuutioastia, varmaan niksi Pirkasta luettu joskus :)
Aika pieniä annoksia on mut voihan niitä ottaa useamman,,, sulaa nopeesti ja helppo irrottaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pilttiä5:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Bitch:
mä taas oon orjallisesti keittänyt pulloja tähän asti,mutta kiinteiden alottamisen jälkeen sekin homma helpottuu.
Parin viikon päästä meinasin jos sen soseiden maistelun aloittaisi,kiitos Sisu vinkeistä :flower:
Millä sä Sisu soseutat ne soseet,että siitä tulee ihan tasaista mössöä?
Ja miten olis kätevintä niitä pakastaa?

Levoton strutsi osittais-imetyksellä kyllä tyttösi nyt on,mutta tuskin silläkään nimityksellä on sulle mitään merkitystä,sä kun pääasiallisesti kuitenkin imetät vauvaasi ja hyvähän sunkin on päästä välillä ilman vauvaa jonnekin :hug: =)

Hyvä pakastusvinkki noille soseille on jääkuutioastia, varmaan niksi Pirkasta luettu joskus :)
Aika pieniä annoksia on mut voihan niitä ottaa useamman,,, sulaa nopeesti ja helppo irrottaa.
Pitää ostaa niitä muutama kappale heti huomenna :D
Kauas ne soseet sitten säilyy pakkasessa?
Mä kiusaan teitä kysymyksilläni :D
 
Heippa pitkästä aikaa =)

Meillä elellään edelleen tällästä "tasaisen kaoottista" vauva-arkea. Vielä ei oo oikeen asettunu uomiinsa tää arki kolmelapsisena perheenä, mut eiköhän se tästä :D
Noita ulos pyntätessä mietin vaan, että onneks ei oo viel talvi tai kurakeli :x

Neiti sai reilu viikko sitten nimekseen Unna Illusia. Unna on kutsumanimi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Bitch:
Alkuperäinen kirjoittaja pilttiä5:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Bitch:
mä taas oon orjallisesti keittänyt pulloja tähän asti,mutta kiinteiden alottamisen jälkeen sekin homma helpottuu.
Parin viikon päästä meinasin jos sen soseiden maistelun aloittaisi,kiitos Sisu vinkeistä :flower:
Millä sä Sisu soseutat ne soseet,että siitä tulee ihan tasaista mössöä?
Ja miten olis kätevintä niitä pakastaa?

Levoton strutsi osittais-imetyksellä kyllä tyttösi nyt on,mutta tuskin silläkään nimityksellä on sulle mitään merkitystä,sä kun pääasiallisesti kuitenkin imetät vauvaasi ja hyvähän sunkin on päästä välillä ilman vauvaa jonnekin :hug: =)

Hyvä pakastusvinkki noille soseille on jääkuutioastia, varmaan niksi Pirkasta luettu joskus :)
Aika pieniä annoksia on mut voihan niitä ottaa useamman,,, sulaa nopeesti ja helppo irrottaa.
Pitää ostaa niitä muutama kappale heti huomenna :D
Kauas ne soseet sitten säilyy pakkasessa?
Mä kiusaan teitä kysymyksilläni :D
Minäkin vielä tästä aiheesta.. Muistan, että ei olisi suositeltavaa pakastaa vauvan soseita silikonisiin jääkuutiomuotteihin. Niistä kaiketi irtoaa jotakin haitallista.. Kovia, perinteisiä muotteja kannattaa metsästää. :)

Minä keittelin vauvalle soseita noin kerran kuussa ja laitoin pakkaseen. Lihat tulee tavallisella sauvasekoittimella turhan tahmaisiksi, joten monitoimikoneen lihansoseutusterä käyttöön vain!

Kun annoskoot ja vauva ;) isonee hiukan, voi vauvan soseita pakastaa myös pieniin minigrip-pusseihin. Laitoin näihin erilaisia soseita, joissa oli myös vähän "kastiketta" ja kasviksia mukana (ja mietoa maustetta). Alkuun tietty pelkkää kukka-/parsakaali-lihasosetta.

Potut keittelin vauvalle kerran päivässä ja säästin iltaruualle osan..

Tuntuu kyllä hurjan kaukaiselta ajatukselta vielä nuo lisäruokien antamiset meidän kohdalla... Vauva on vielä niin kovin pikkuinen.

Miten teidän muiden perheissä on muuten pienten koululaisten arki käynnistynyt? Meidän esikoinen aloitti eilen ekaluokan ja on muka jo niin iso neiti, että! Saa nähdä, ehdinkö itse vaihtaa edes aamuvaatteet päälle ennen kuin neiti tulee koulusta. Vauvan kanssa arki ei ole oikein vielä rytmittynyt.. ;)
 
bb noita soseita tein tuolle kakkoselle ite ja siihen tarkoitukseen ostin biltemasta sellaisen tehosekoittimen. hienommat merkit kalliimpia ja lasisia. tää siis muovia. http://www.hobbyhall.fi/webapp/wcs/stores/servlet/Product1_10052_13051_62755_13652_13650_13602_-11_2__43617465676f7279446973706c61793f706172656e745f63617465676f72795f726e3d313336353026746f705f63617465676f72793d31333630322673746f726549643d313030353226636174616c6f6749643d31333035312670616765566965773d2663617465676f727949643d313336353226766965775461736b4e616d653d43617465676f7279446973706c617956696577

se oli tuon tapainen ja maksoi 29.90. nyt en löydä enää sitä vehettä kuvastosta. on maksanut jo ittensä takaisin ja tehty porkkana raastettakin jo monasti soseitten jälkeen sen kanssa... ei siis o mikään merkki kone.
mut saman asianhan ajaa esim. sauva sekoitin ja saa sen jälkeen sitte tehtyä mm. pirtelöitä kun ei enää siihen tarvii....

jääpala muotit hyviä pakastamiseen ja sitten ko jäätyneet ni kopistelee irti ja säilyttää pakastus rasiassa.
perunaa kätsyin tehöä valmiista pakastepottu muusista ei mee niin rakeiseksi kuin ite pakastettava.

kutus käy :wave:
 
Heipä hei tännekkin pitkästä aikaa :)

Täällä arki rullaa vauvelin ja esikoisen kanssa hyvin, mies on jo aloittanut työt.
Hurjan äkkiä tämä aika menee, kohta meidän vastasyntynyt on jo 3kk!!!!!
Viimeinen päivä onkin 3kk neuvola, samalla on esikoisen 2v neuvola. Poika on kasvanut tosi paljon, eiköhän tuo 7kg raja mene rikki kun punnitaan :) Viimeksi 2kk neuvolassahan painoa oli jo himpun verran yli 6kg.
Suht samalla päivärytmillä mennään edelleen, aamulla ylös noin 8-9 aikaan, aamupäiväunet noin 10-11 aikaan. Pidemmät päikkärit iltapäivästä noin 13-17 aikaan ja illalla vetäisee vielä pikku torkut. Yöllä nukkuu hyvin, heräilee syömään noin 2-3 aikaan ja toisen kerran 5-6 aikaan.
Täällä mennään täysimetyksellä edelleen, pulloa ei olla vieläkään kokeiltu, vähän hirvittää että sitten kun tissimaito loppuu niin suostuuko enää tuttipullosta juomaan. Pitäis joku päivää pumpata maito pulloon ja kokeilla antaa siitä.
Tutti on ollut vähäisellä käytöllä nykyään, meidän herra on nimittäin alkanut imeä peukaloa, hirmuinen maiskutus aina kuuluu kun peukku on suussa :LOL: Olen yrittänyt ottaa peukkua pois ja tarjota tuttia, mutta huonolla menestyksellä, helpompi ois kuitenkin tutista vierottaa kuin peukusta.
Soseista oli puhetta; minä tein esikoiselle itse soseet, paitsi hedelmäsoseet ostettiin valmiina. Itse pakastin soseet pienissä minigrip pusseissa. Muussasin kasvikset sauvasekoittimella. Silloin esikon aikaan aloitettiin maissisoseella. Varmaan samalla menetelmällä mennään tämänkin pienokaisen kanssa.
Meidän herra yrittää kovasti kääntyä selältä masulleen, tarvitsee ihan pikkuisen apua, toinen käsi jää aina alle. Leluja tavoittelee käsillään ja naureskelee ja juttelee paljon :heart:
 
BB, sauvasekoittimella mä tein ne soseet. lihoja myöten. lihat tarvii esim. keitinlientä lisäksi, että ne saa hienoiksi soseiksi.
ja mäkin pakastin aluksi jääpala-astiassa, ja kun palat oli ankkajäässä, niin kopsautin palat irti, ja kaadoin pussiin, ja sit pakastimeen. Kunhan meillä sit meni kaksi peruna-ateriaa päväsä, niin pakastin soseet (tyyhjissä ja pestyissä ) pilttipurkeissa. Ja ei, ei ne poksahdellu pakkasessa, kun vaan anto jääjtyä kunnolla ennen pakastamista. perunan olen keittäny joka ruoalle erikseen, ja kasvissoseet ja lihat pakastanu erikseen. Mulla oli esim. parsakaali-porkkana-kesäkurpitsasosetta yksissä purkeissa, toisissa saatto olla kukkakaali-porkkana-maissisosetta, kolmansissa pelkkää porkkanasosetta. Sit vähän vaihdellen otin purkillisen sulamaan. Yksi purkki riitti vähän isompana aina sille kahdelle aterialle. Lihat pakastin pienissä annosnyyteissä, mitä tein kelmun kanssa sähläten. Mulla oli yleensä silleen, et keitin ison kasan kasviksia, ja niistä sit tein niitä erilaisia purkkeja, merkit vaan kanteen, ettei mene sekasin, mitä missäkin on. Jotkut tekee silleen, et ne keittyää kasvikset, lihat ja perunat samalla kerralla ja ajaa kaikki yhdeksi samanlaiseksi soseeksi, ja pakastaa siltään, mut mä en tykää pakastaa perunaa, se kun ei ainakaan parane siellä :x
Ainakin v. 2003 suositus oli, et kotitekoisia soseita ei säilötä pakastimessa 3 kk pidempään.
 
Heipsun. Taas ollaan oltu reissussa, tällä kertaa pohjanmaalla käytiin. Meidän neiti on ihanan helppo matkustaja. Kun auto käynnistyy, niin turvaistuimessa mennään unten maille, ja kun auto pysähtyy (oli matka 5 km tai 300 km) istuimesta heräilee tyytyväinen tyttö!

Me taidetaan osallistua siihen rokotustutkimukseen. Ja jos pohdinnan jälkeen vielä päätetäänkin olla osallistumatta, niin rotavirusresepti on kaapissa odottamassa ja se kyllä ainaskin ostetaan ja otetaan. Veljen pojalla kun oli hurja rotavirus päällä, ja me ei sellasta haluta.

Ristiäisetkin vietettiin. Vieraita oli sopivasti ja ihanat lauluesitykset sekä pitopalvelun piirakat ja kakut! Nimekseen pkm sai Nelli Olivia. Kivaa kun kamut ja sukulaiset voi kutsua tyttöä nimellä eikä vaan vauvaksi.

Tänään oli myös neuvolalääkäri ja kaikki on oikein hyvin. Keskikäyrällä mennään. Painoa oli kertynyt 4660 g ja pituutta 56 cm.

peppi + pkm (pe tulee 7 vko täyteen)
 
Mullekin tuli kaksplus-lehti, harmi vaan että olin ennättänyt ostaa saman numeron jo aiemmin irtonumerona :headwall:

Minusta tuntuu, että mä taidan tyytyä kaupan soseisiin kunhan se aika koittaa.. tai korkeintaan jotain ihan simppeleitä soseita voisin kokeilla itse tehdä. :ashamed:

Ellalla oli tänään 2kk neuvola. Painoa oli 5550g ja pituutta 58cm. 1kk neuvolassa vastaavat mitat oli 4600g ja 54,7 cm. Hyvin on siis meidänkin neiti kasvanut vaikka olenkin ollut sen puklautteluista ym. huolissani. Neiti on syönyt sen mitä tartteekin :) Viimeisimpänä olen ihmetellyt sitä, kun neidin syömät annoskoot ei ole juurikaan kasvaneet koko aikana, edelleen määrät vaihtelee 60-130ml välillä, mut näköjään sekin on ihan ok. Minun puolestani sais kyllä illalla tankata vähän enemmän, jotta jaksais nukkua pidemmän yön.. mut kaikki kai aikanaan.

Pirtsi ja Ella
 
Meillä meni viime yö hyvin,iltasyönti klo 23.30, seuraava syönti klo 05.10 ja sitten olikin klo 08.50..Eikä välissä kuulunut yhtään tuhinaa ja ähinää..!Sai itsekin nukuttua kunnolla. Normaalisti yösyönnin jälkeen alkaa touhuaminen unissaan, eikä tytsi nuku sikeää unta varsinaisesti..Meillä vastikemäärä yhdellä kerralla on 130-140ml..

Maanantaina ois jälkitarkastus ja kakskuukautisneuvola..Saa nähä mitä typy painaa jo.. :)

Masuha&Piskuinen 8vk :heart:
 
Meillä annoskoot on 120-160ml, päivisin noin kahen tunnin välein ja illalla syö 21, menee nukkuu 21:30 (melkein aina tarkalleen) :D ja herää 4-5 aikaan, syö ja nukkuu vielä kolmisen tuntia eli yhellä yösyötöllä mennään.

Muuttuuko tuo rytmi vielä kun oon lukenu että joillakin heräilee vanhempana useita kertoja yössä..? Kuuluuko johonkin ikävaiheeseen levottomuus ja yöheräily? Vissii hampaiden tuloon?

Meilä tyttö painaa 5500g ja vajaat 60cm (1kk 4740g ja 56,7cm)

kleo ja Sara tasan 7 viikkoa

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kleopatra84:
Muuttuuko tuo rytmi vielä kun oon lukenu että joillakin heräilee vanhempana useita kertoja yössä..? Kuuluuko johonkin ikävaiheeseen levottomuus ja yöheräily? Vissii hampaiden tuloon?
:heart: suloinen Sara-neiti :heart:

meillä ei esikoisella muuttunu muuta kun sit, kun se oppi seisoo tukea vasten, sit se seiso yökaudet sängyssä. se liike meni siis myös uniin, mut aina esikko nukku muuten hyvin.

ihana tämä yhden käden kirjoitustyyli, kun venla on sylissä... :heart:
 
meillä varmaan syötäisiin 2 kertaa jos antaisin :eek: eli olen tarjonnut kahdelta konsytan herätessä pelkästään vettä ja tuttia. siitä johtuen varmaan nukkuu vain tunnin lisää... yleensä yö maito 3-4 aikaan ja siitä unta noin klo 7 asti jolloin meillä alkaa eskariin vienti touhut.

tuntuu vain toi konstan vuorokausi annos määrä niin suurelta jos antaisi kaksi kertaa yössä. sanokaa mulle että on vain väliaikaista... eli aamulla kuitenkin syö vasta 9 aikaan.... pitäisköhän kokeilla vaan antaa tuolle maitoo yöllä kahdesti jos herää... jos siis syö2kertaa yössä maitoo menee päivässä 1400ml eli hurjasti. ilta maitoon oon lisännyt nyt pikkuhiljaa maissi velliä a eilenkin ssyötiin puolet ja puolet... katotaan vaikuttaako ollenkaan tuohon yö nälkään.

tinni ja konsta
 
Kirjoitteli tuossa aiemmin pitkät litaniat ja kaikki taivaantuuliin |O . Jepsis, mutta täällä neuvola takana, missä neiti hymyili kuin naantalin aurinko kun täti jutteli hänelle :heart: . Mekin joskus jutellaan tytyn kanssa pikät pätkät ja ian melkein vastaus tulee ;) . Paino 6200g. Terkka oli ihna tyytyväinen painoon ja sanoi että ilmeisesti lisämaitoa atrvitaan. Annan siis yl. rinnat ja sen jälkeen lisämaitoa jos tarvis. Joskus myös niinpäin että ansin pullomaitoa ja sitten rinnat jso tarvis..harvemmin pullon jälkeen rintoja tarvii antaa.

Meillä rytmit nyt niin että herää ensimmäisen kerran klo 6 aikaan jolloin anna pullon sitten nukkuu n klo 7-8 asti ja sitten rinnalle siitä sitten heräillään n. ysin aikoihin, kun neiti selkeästi jo malttamaton pääsemään ylös koska ei nukuta ja rauhoittuu kun pääsee aamupesuille. Sitten pikku tirsat jonkin ajan kuluttua ja sitten kunnon 2-3 tunnin unet 12-14 aikaan sitten torkutaan enemmän tai vähemmän illan mittaan, kiukutaan väsymystä ja masuakin pikkuisen ja välillä hyväntuulisina sitten iltapesut klo 21.30 ja sitten yöunille klo 22.30- 23 aikoihin.

Uskaltaisikohan pikkuhiljaa täälläkin maistella jo velliä, kun neiti syö aivan tosi paljon nania.. tyty on nyt siis 2 kk ja 2 päivää? Miten paljon teillä muilla miehet mukana hoitamassa, kun joskus tuntuu että alkuinnostuksen laannuttua mies on pikkuhiljaa täällä alkanut siirtyä taka-alalle tyyliin ota sinä kun osaat sen paremmin jne..Muuten kyllä täytyy nostaa omalle kullalle hattua kun on kuiteskii ihanan aktiivinen ja ajttelevainen pikkuista ja minuakin kohtaan. Mulla on jääny joku ihme karkkivaihe päälle mille en nyt pysty mitään..joka pvä on saatava jotain makeaa, mikä näkyy sitten vyötärössä ja muuallakin..

Maare ja typy (piti sitten oikein leipoa kun tyty täytti kaksi kk..saipahan syyn syödä makeaa ) :D

Toiv. saitte selvän sepustuksistani =)
 

Yhteistyössä