*~~Kesämasut 2009 maaliskuussa~~*

Taa
Huomenta!

Taas valvotaan. On se kumma, kun kello 5 on joku maaginen aika kun minä herään. Ja sisänen kellokin tajus, että on siirrytty kesäaikaan. Päikkärit joutunee nukkumaan taas tytön kanssa. :D

Kauhea, kun aiheutatte mulle paniikkia. Kaikki on jo tavarat keräilly valmiiksi ja jotku vissiin sairaalakassinkin kattonu. Mä suunnittelin tänään vasta kaivavani esikoisen vaatteet esiin ja käyväni ne läpi, että mitä voi tolle vauvalle säästää. Tuleekohan mun kiire? Onneksi mulla alkaa tänään poikkeukselliseti kesäloma, joten aikaa mulla on vaikka muille jakaa. B)

Vihdoinkin on tainnu vauva kääntyä pää alaspäin. Enää ei ainakaan ole potkut tuntunu tonne lähtöportille (se, jos jokin, on ikävä tunne). Ehdin jo pelätä, ettei vauva aio ollenkaan kääntyä.

Ikäerosta: Esikoinen täytti jokin aika sitten 2v eli suunnilleen 2v4kk tulee ikäroa.

Onkos kaikilla pesänrakennusvietti jo ilmaantunut?
Mä olen siivonnu ja järjestäny kaappeja ja laatikoita ihan urakalla. Kesken meinaa vaan koko ajan jäädä, kun tuo 2v on välillä turhankin innokas auttamaan äitiä. Keräilee aarrepussiinsa niin roskat kuin tarpeellisetkin tavarat lelujensa kanssa. Roskiin taasen tuppaa menemään paljon tarpeellista, minkä käsistään hetkeksi laskee. Hyllyillekin pitäisi varastoida vaatteiden kanssa dubloja ja nuken tarvikkeita.
Mutta on se vaan niin ihana, kun yrittää kovasti olla avuksi. :D

Pysykäähän kasassa ja hyviä vointeja!

Taa ja nimetön 30+5
 
:wave:

Mies illalla sitten leppyi (en oikeastaan tiedä mistä mökötti), ja meillä oli todella ihanaa.
Aamulla olimme pitkään lähekkäin, ennenkuin heräsimme ;)
Toivottavasti hyväntuulisuus jatkuu pitkään, eikä tarvitse riidellä enään turhista.
Huomenna poksuu taas! Aika se menee aivan älytöntä vauhtia! Lauantaina esikon 5-vuotis kemut, hän odottaa niitä ihan tohkeissaan :) Mies saa hoitaa lahjan pojalle, minä käyn tänään ostamassa synttärijutut valmiiksi, ettei tarvitse loppu viikosta juosta sitten kaupoissa niiden takia. Paljon on kyllä porukkaa tulossa, ajattelin tarjota ihania mokkapaloja, täytekakkua, pikku pizzoja, sipsit, keksit, limsaa, ym :)

Mammanpojat :heart: Pikkuinen 26+6
 
:wave: Huomenia, pitkästä aikaa!

Tännehän kuuluu vaikka ja mitä! Ootte ollu ahkerina, taas, ja mä oon pudonnu kärryiltä.. Ylläri..

Ikäero Sitähän tulee paljon, esikoinen täytti joulukuussa 11 ja kakkonen just 9. Ihan niinku ensimmäsitä tekis.. :D

Tavaroita Puuttuu näitä "pienempiä", isommat on hankittuna/saatuna. Pitää vielä oikeen miettiä, mitä sitä tarvii..

( . ) Mä taidan olla vähä ihastunu.. :heart: ja taitaa olla molemminpuolista. Tuntuu kivalta, hyvältä. Ei näytä masuasukki "häiritsevän", saatikka isommat tytöt. Pitää nyt vaan nautiskella.. :D

Äiti järjesti yllätyksenä meille kylpyläviikonlopun tyttöjen kans, toki olivat itseki siellä. Hoitoja ja hyvää ruokaa, tosi mukavaa! Lillumista ja saunomista.. Ahh, tuli NIIN oikeeseen paikkaan!

Sit eilen, ku olin päikkäreillä, tänne meille oli tullu ystäviä,siskot, vanhemmat, Turon kummit, kaikki maailman ihanimmat ihmiset ja järjestivät yllätyksenä sellaset "erilaiset vauvakutsut"! Paistoivat suolapalaa ja pullaa, keittelivät kahvit jne.
Turo sai lahjakortin BabyStyleen, 130?, kukkia.. Pikkusen olin shokissa, ku heräsin! Että ne jaksaa ja keksii! Sain vaan nautiskella kestityksestä.
Sit illasta ku syke jo laski, tajusin et kyllä mulla on oikeesti semmonen verkosto tässä ympärillä et ei paremmasta väliä! Itku pääsi monta kertaa päivän aikana..
En tosiaan ole yksin, ja ne maailman ihanimmat ihmiset löytyy yllättävän läheltä! Ja niitä on paljon! :D

Nyt olo on onnellinen ja otettu.. :heart:
Pitää vaan yrittää "toipua" viikonlopusta, ei oo helppoa! :whistle:

Lisbet ja Turo 30+6
 
Mammanpojat ja levoton strutsi seikkaili mun unessa viime yönä.Mammanpoikien kans olin ajamassa mikroautoilla ja levottomasta strutsista oli tulossa MUMMO !! että näin viime yö...hämäriksi menee nuo unet...

Aamun jatko tekuin :Ryhis ja "seppo"29+5
 
HelloShitty
Lisbet; kuulostaa ihanalta..niin vloppu, vauvakutsut että ihastuminen. :heart: :hug: ihanaa kuulla että kaikki on hyvin. :flower:

unista; jep..hämärät unet täälläkin. yks yö näin unta etteihamppariravintola myyny mulle triplajuustohampparia koska olin kuulemma ihan tarpeeks possu. yritin selittää että on mulla vauvakin tossa pötsissä mutta ihan turhaa oli. |O :kieh: :D

tulis jo kevät..oikein masensi aamulla mennä ulos. :headwall: tosi väsynyt olo. |O huomenna neuvola taas. turvottaa niin paljon että jouduin ottaa sormukset pois. sen tietä sitten ettei vaaka tulee näyttää kivoja lukuja. :'(

HS ja typy rv 30+4
 
ryhis Älä nyt hyvänen aika minusta vielä mummoa tee :LOL: :LOL: Juuri ja juuri omat lapset alkaa olla tehtyinä niin kyllä nämä riittää vielä moneksi kymmeneksi vuodeksi tästä eteenpäin :D

Joku täällä mainitsi saunan auttavan turvotukseen :attn: :attn: Meilläkin on vihdoin oma sauna, mutta kun en meinaa kestää löylyttelyä ollenkaan :whistle: Hengästyn ja pulssi nousee niin että sydän hakkaa tuhatta ja sataa. Lisäksi saunan jälkeen seuraa tosi levoton yö jos en jäähdy ja juo tosi hyvin ennen nukkumaan menoa. Muuten heräilen tuskaisena koko yön, hikoilen ja juon. Mutta tälläkin hetkellä turvottaa kyllä sen verran reippaasti että sormiakin oikein särkee, ja sormus tuntuu tosi pahalta pitää.

Töissä väsyi jo jalat, ja selkäkin niskoitteli. Onneksi oli aika hiljainen viikonloppu, niin sai istuttua paljon. paitsi se sitten taas kostautui illaksi kun alapäähän sattui :ashamed:
ja juu, minulla on ainakin niin turvoksissa että pahaa tekee ajatella että moista kulkuaukkoa pitäisi käyttää synnytyksessäkin :/ toivottavasti alapään kipu unohtuu kaiken keskellä =)

Näin muuten unta että vauva syntyi rv 32+0. Ja siinä kävi niin että ihan kesken kaiken kahvipöydässä vauva kurkisti tuosta kyljestä :LOL: Miehen sisko kehoitti nostamaan vauvan pois masusta kun se alkoi heti juttelemaankin. Ja siinä sitten nostin vauvan kyljestä ulos ja heti olimme tirkistelemässä alapäähän että kumpi tuli :xmas: ja se jäi jostain syystä epäselväksi sitten kuitenkin.
Sitä en muista miten mun vatsa umpeutui, mutta sen kyllä että kantelin vauvaa ympäri asuntoa sylissä niin että napanuora oli vielä kiinni :D
Herranjestas mikä uni!

Sitten, saikos sitä savustettua kirjolohta syödä??? Kypsää sellaista? Ostin eilen töistä kun halvalla sai, meinasin salaattia tehdä. Ja miehen mielestä en saa syödä sitä :whistle: Ja minun mielestä saan, koska kala on kypsennettyä eikä siis kylmäsavulohta.

Ihanasti olitte pohtineet jo hankintoja. Meillä on kaikki muu, paitsi matkarattaat, tuttipulloja, pinnasängyn patja, vaipat, tutit, yms. meinaan myös hankkia. Mutta en ihan vielä. Äitiysloma mulla alkaa 2.5. Laskin että vielä olis maks. 3 työviikonloppua jäljellä =)

Ls ja poikanen 30+0 hiphei! :heart:

ps. haluaisin niiiiiiin kovasti uskoa rakenneultran arvioon tytöstä, mieskin sanoi että meinaa olla vaikeaa suhtautua neutraalisti vauvan sukupuoleen sen arvion jälkeen. Mutta kun en sitten millään meinaa uskaltaa :ashamed: Voi kunpa pääsisin vielä siihen kokoarvioultraan jollekin mukavalle lääkärille, jospa voitais kurkata uudestaan....

Keskiviikkona seuraava neuvola :whistle:
 
HelloShitty
nyt muuten ymmärrän niitä jotka miettii että tihkuuko lapsivesi vai ei. jos olisin ensikertalainen niin minäkin miettisin. :D aika vetistä vuotoa näköjään voi tulla. ja useinkin. :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Eikös ne ole sanoneet,että vakuumipakattua kalaa ei saisi syödä,vaikka se olisi läpikypsää?
Me ollaan itse välillä savusteltu lohta ja sitä oon popsinut hyvällä omalla tunnolla :p
entäs jos lämmittäisin lohen ensin esim. pannulla? Mä haluun lohisalaattia :'( Kirjolohi on muutenkin ollut mun herkku tässä raskaudessa. Käsittämätöntä!

Alan kohta murjottaa ku kaikki kiva on kiellettyä tai muuten vaan hankalasti toteutettavissa.

Onko muilla esiintynyt kyljissä suonenvedon tapaista kipua? se iskee välillä niin kovaa, että ei meinaa saada jalkaa suoristettua.
Noin kävi mulla ekalla kerralla yöllä, heräsin siihen ja se sattui pitkään! Koko kylki ihan arka seuraavana päivänä. Nyt se sama kipu tuntui lauantai aamuna kun ajelin töihin, autolla ajamisesta ei meinannut tulla sitten hevon mitään. Lopetan senkin hauskuuden kohta ihan suosiolla :headwall:
 
Ootte taas hurjasti kirjotellu..kommentoin vaan pikasesti jotain mitä muistan ja ehdin. Navanpuhdistuksesta..meillä neuvolatäti toi heti ekalla käynnillä verinäytetuubillisen navanpuhdistusainetta..siihen saakka puhdistelin topsilla ja keitetyllä vedellä ja sekin on riittävää ja niin neuvottiinkin.

Perushankinnat..oon hankkinut vanhoihin tuttipulloihin uusia päitä, tutteja, vaippoja, puhdistuspyyhkeitä, sinkkivoidetta, talkkia, hyvä salvaa ja bepanthenia löytyy rintoihin, peppuun ja mahd. epparihaavaan (jota en kyl haluais). Sit itelle on 2 uudet imetysliivit, siteitä, liivinsuojia. Korvikettakin on varmuuden vuoksi 2 nannia. Muuta en täs vaihees aio hankkiakkaan..vaatteita, liinoja ja petivaatteita on yllin kyllin. Rintakumitkin täytyy keittää sit tuonnempana..täytyi viime kerralla ostaa ku ekoina viikkoina toinen nänni ärtyi verille, kun vauva ei saanu siitä kunnon otetta. Rintakumin avulla sain sen paremmin/nopeemmin parantumaan, ilman tuskallisia imetyshetkiä. Sen koommin niitä ei tarvittukaan. Rintapumppuakin tarvin viimeksi heti ekana kotipäivänä ku maito nousi kunnolla rintoihin yks kaks ja vaavi nukkui pidemmät nokoset..sain sitten olon helpottumaan ja maitoa pursus viel yllin kyllin vaavin herättyäkin.

Josema 29+0
 
Noista rintaliiveistä on pitänytkin kysyä... Että voiko niitä ostaa jo nyt, jos imetysliivejä ajattelee?? Eli miten paljon nää tästä vielä turpoo kun se kunnon maidoneritys alkaa?

Ostin ihan tavan urheiluliivit itselle tossa vähän aikaa sitten ja niitä en voi kyl enää käyttää... tais olla muutenkin vikaostos. Eli varmaan jostain vauvaliikkeestäkö niitä liivejä kannattais katsella??

Viime yö oli kyllä vauvaunen aikaa :) Näin kaksikin unta mut sitä jälkimmäistä en nyt tähän palaan muista. Muistan sen ekan missä taas kerran synnytys oli ihan tosta vaan hoidettu, ei sattunut yhtään ja se oli ohi varmaan jossain 5min. Sit mä yritin taas imettää sitä vauvaa, eikä siitä taaskaan tahtonut tulla mitään. Toivottavasti tää imetysongelma on vaan unissa!! Mut nyt vauva oli syntyessään aika ison kokoinen ja syntyi 7.5. eli vähän etu käteenkin :)
 
Lissuli-81 Mulla imetysliivien on kyl ehdottomasti oltava mahdollisimman joustavat tai ainakin riittävän isokokoiset! Meinaa, kun maito nousee, niin mun tissit turpoo reippaasti vielä entisestään. Ja tarpeeksi " isot" liivit sitten taas ehkäisee maidon paakkuuntumista, kun ei mikään kohta purista pahasti.
Itse menen liiviostoksille varmasti huhti-toukokuussa. Luotan todella siihen ettei tämäkään vauva tule kovin paljoa ennen aikojaan, kun ei veljillänsäkään kiire ole ollut.
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja Lammiska:
Heippa, tää lähtee ny synnärille takas :( , niin hirvee tuo paineen tunne tuolla alapäässä ja vihloo rankasti. Katotaan sit mitä ne sanoo. Toivottavasti se kohdun sisäsuu ei oo auennu lisää..
tsemppiä ja paljon lepoa. :hug: *peukkuja että vauva pysyy vielä masussa*
 
Lammiskalle :hug: ja tsemppiä, toivotaan et vauveliini vielä pysyis masussa.

Hankinnoista on ollu puhetta, me täällä koitetaan kanssa väsätä listaa, mitä vielä tarttee hankkia. Mitään muutahan meillä ei vielä ole kun vaatteita ja yks tuttipullo :)

(.) Oli sitten tänään neuvolalääkäri, toinen sellainen. Ja nyt v****tuttaa oikein urakalla!!!! Vaikka pieniä on ihmisen murheet niinn silti voi joskus ottaa oikein urakalla päähän. Mähän olen siis duunissa päiväkodissa ja työ on siis aikalailla seisomapainotteista, pöydät, tuolit jne pienten ihmisten tasolla, nostelua, kyykkimistä ja köykkimistä. Masu alkaa olla jo tiellä pukemisissa jne... enkä saa lapsia enää otettua syliin kunnolla. Kovasti lääkäri kyseli miten olen voinut, mut ei se sit kuunnellekaan mun vastauksia, totesi mun puheen päälle et "ei tässä nyt mitään taida ollakaan, sulla on näitä viikkoja näin vähän". VÄHÄN???? Ja samalla tavalla jatketaan.... jeesjees. Pää kainalossako sinne pitää mennä et edes kuunneltais???? Kun alkaa tuo töissä olo ihan oikeesti olla aika tukalaa, iltaisin juilii liitoksia ja häntäluuta ja masu ihan kivikova useana iltana...eihän mulla oo kun huhtikuu duunia, sit alkaa loma ja äloma. Mut ei tää masu tästä ainakaan pienene enää kurahousukausi jne edessää, hurraa!!! Kiitos kun sain vuodattaa :headwall:

Muuten oli kuulumiset ok, painoa paljon (kääk!!), sf-mitta 26 cm, kohdunsuu kiinni ja napakka, -kaulaa 2-3 cm, sydänäänet + ja liikkeet ++. Proteiinit plussalla, sokerit -. Rasitustestistä ei sanonu mitään, en siiä hässäkässä kerenny ees terkkarilta kysyä, mulla kun oli aika klo 12, olin paikalla vähän myöhässä, lääkärin aika myöhässä ja autolla olin jo 12.20.

-H ja kyytiläinen 28+5
 
Onkohan tää nyt ihan vaan raskaudesta johtuvaa pahoinvointia vai jotain kummallista mahatautia, kun mulla tulee huono olo heti kun saan pari ekaa suupalaa nielastua ihan sama mitä syön |O jatkunu nyt lauantaista asti :eek: jos on mahatauti niin jo on kummallinen kun ei silti oksu tuu tai maha oo sekasin :eek: onko kellään ollu samanlaista? :whistle:

noppispoppis & toukkis 28+6 :heart:
 
Lammiskalle minultakin :hug: ja toivotaan todellakin vauvelin pysyvän masussa vielä monta viikkoa!!

Himpsulle myös :hug: Toi sun tarina kuulosti ihan samalta kuin mun neuvolalääkäri reissu. Lääkäri ei ottanut mitään kuuleviin korviinsa. Että noi lääkärit osaa joskus olla tosi omituisia; ensin kysellään miten voi ja sitten ei kuitenkaan kuunnella mitään.. tai todetaan näiden asioiden vaan kuuluvan asiaan - niinku se jotain auttais! |O

Noista hankinnoista sen verran, että itse olen ihan pihalla millaisia ja minkäverran esim. tuttipulloja/tutteja tarvitaan, millaisia voiteita/salvoja tarvitaan jne.. Onneks olette kirjoitelleet hyviä vinkkejä tänne :) Siitäkin huolimatta tunnen itseni niin tyhmäksi näiden asioiden kans, mut jospa se tästä..

Täällä voidaan tilanteeseen nähden kai ihan hyvin. Liitoskivut on sen verran karmeita, että tämän päivän lääkärireissun antina oli saikun jatkuminen kahdella viikolla - ei voinut (muka? ) kirjoittaa saikkua "loppuun saakka" eli 5 viikkoa. No, ens viikolle varmaan tulee äippäpolireissu ja luultavasti ne insuliinit paastoarvojen kuriin saamiseksi. Lääkäri sanoi, että keskustella mahd. saikun jatkamisesta sit samalla reissulla.. että tällaista täällä. No, vauveli onneks liikkuu ahkerasti ja miehenkin kanssa sujuu kaikki tosi kivasti eli sen suhteen ei mitään valittamista. Meillä parisuhde on kyl lähentynyt entisestään tämän raskauden aikana ja mies on kyl ollut aivan ihana - no, täytyy vaan toivoa että sama jatkuu vauvan synnyttyäkin :)

Pirtsi80 29+2 :heart:
 

Yhteistyössä