*~~Kesämasut 2009 maaliskuussa~~*

HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja Lisbet78:
Oli muuten eilen Sairaalassa suloset keskoskaksos-tytöt. Syntyneet viikolla 30. Eli samanikäsiä mu meillä.. :D
Ja aivan ihania olivat!
miehen kaksoisveljet syntyi samoilla viikoilla. mutta siitä on jo yli 40v. :D
 
Moi!
Tänne tulee aina niin paljon tekstiä,ettei ehdi ja muista jokaisen juttuun kommentoida :ashamed:
Mullakin kun on noita päivittäjän hommia siellä sun täällä :p

Torstaina olisi taas aika neuvolaan,jee,nyt menen positiivisin mielin sinne :D
Milloinkohan ne varaa mulle ajan sinne ultraan? No onhan tässä vielä yli kuukausi aikaa,kun sinne pitäisi mennä :whistle:

BV ja P 30+2
 
Moi! Jospa sitä pitkästä aikaa päivittäs tilannetta. Eilen kävin äitipolilla ja ei oikein hyviä uutisia tullut :/ Lääkäri teki sisätutkimuksen ja totesi että on sellainen tilanne että voi vauveli syntyä milloin vaan :eek: On jo ihan pää tuolla alhaalla ja painaa kohdunsuuta. Oli jotain muutostakin tuolal alakerrassa mutta puhu niin paljon se lääkäri että ihan sekasin itekkin :ashamed: Kysyi saanko nuorimmaisen jonnekkin hoitoon, muuten ottaa osastolle lepäämään. Onneksi sain heti järjestettyä hoitopaikan niin saan kotona lepäillä. Uuden ajan sain 7.4 ja jos sillon on tullut lisää muutosta niin laittavat sen kortisonipiikin vauvan keuhkoja kypsyttämään ja sit osastolle :( Sanoi myöskin että helposti lähteä tässä välilläkin ambulanssilla sairaalaan jos tuntuu vielä enemmän painetta alhaalla ja on paljon supisteluja. Kyllähän tuo jos enemmän on jalkojen päällä niin painaa inhottavasti alas :(
Jotain positiivista oli että vauva on n. viikon isompi rv verrattuna n.1400g oli painoarvio joten ei iha npeini ole vaikka lähiviikkoina syntyis.
itse kyllä uskon että ei ihan lähiaikoina synny mutta ei taida kesäkuun vauva tulla. Kunhan nyt päivä kerrallaan mennään että pieni saa vielä kasvaa ja keuhkoja vahvistaa :heart:
viime raskaudessa oli tosi paljon supistuksia ja sanoivat että syntyy tosi paljon ajoissa niin syntyi 7.7 kun LA oli 13.7 :D

Peppita+ PikkuKutonen 28+2
 
Kiitoksia kaikille jaksamisterkuista...piina jatkuu vielä...teholta olivat soittaneet,että kaikki toiminnot on lopetettu ja hengityskone otetaan hetkenä minä hyvänsä pois päältä.Jos ei ala itse hengittään,niin tämä oli tässä...ei ole yrittänytkään herätä,eikä reagoi mihinkään...Olen kallistunut siihen,että varmasti parempi mennä pois,kuin vammautua lopuksi elämää vakavasti...Mietityttää kyl kaikki järjestelyt,minusta kun ei ole matkustamaan tuota välimatkaa,onneksi sisko on järjestänyt jo 2hautajaiset 1/2v sisällä(juu,meitä potkii...) niin se on niin pätäkkä siinä hommassa ja jalat maassa tyyppi,mä olen se tunne ihminen... En tiedä sit miten hautajaisiin pystyn matkaamaan...mut en mene vielä asioiden edelle...(enpä vaan...)
Pitäs lähteä hakemaan se sokerimittarit...jee,jee...Onko teille joilla sokerit koholla puhuttu,et käynnistävätkö aijemmin synnytyksen?seuraavatko nyt tarkemmin loppuraskauden?mulla ei ole oikein kokemusta näistä sokereista,kun olen aina ollut huithaipeli niiden suhteen,luulin olevani nytkin se jolle ei taatusti mitään raskausdiabetesta tule...niin en ole pahemmin tutkinut asiaa...saa nähä mitä paineet sanoo,kun on taas tällanen stressin poikanen päällä tänäänkin ja se neuvolantäti saa mut taatusti vollottaan...
Nyt pakko mennä,neuvola kutsuu...
Kevätpäivä terkuin :Ryhis ja "seppo" 28+6 ja huomenna poksuu

Ps. Sisu :ehdottomasti tänne vaan kaada kaikki paska olos,mukava niitä on lukea oli tilanne mikä hyvänsä,saapahan muuta ajateltavaa =) mä en hevillä lyyhisty.
 
Ryhis :hug: voimia ja jaksamista sinne.
Peppita toivottavasti vauva pysyy vielä sisällä mahdollisimman pitkään. Lepäile. Hyvä, että vauva on kuitenkin jo suhteellisen suuri! :)

Mä kävin neuvolassa aamulla ja oli mukavaa. Sain uuden vauva-lehdenkin. Kaikki oli hyvin. Sf oli 28, 5. Sydänäänet 147. Vauva nukkui niin kuin aina... Sain kehuja runsaasta veden juonnista, sokeriarvoista, mahan kiinteydestä... Kaikesta. Ihan hämilleen meinasin mennä. Ehkä se halus vaan piristää, kun psyykkisesti niin vaihtelevaa on. Ihan kiva, nyt on sitten kiva olo. =) Ja viikkoja meillä on tänään 29+5. :heart:
 
Ryhis :hug:
Mulla ei tosissaan ole muu hoito kuin toi ruokavalio,mitään mittauksia en kotona tee ja niitä ei luultavasti neuvolassakaan tehdä..
Muuten ei vissiin sen aktiivisemmin mua seurata,kuin että pääsen ylimääräiseen ultraan rv 36-37 =)

BV ja P 30+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ryhis:
Ps. Sisu :ehdottomasti tänne vaan kaada kaikki paska olos,mukava niitä on lukea oli tilanne mikä hyvänsä,saapahan muuta ajateltavaa =) mä en hevillä lyyhisty.
No sulla on ehkä PIKKUSEN isommat huolet isäsi kanssa tällä hetkellä, kun mulla omat pienet ongelmani, niin ajattelin sun tilannetta kunnioittaa, ja olla valittamatta.
Edelleen voimia lähettelen sinulle :hug: Mistään en mitään tiedä (siitä, että toinen oma vanhempi on noin huonona ), mutta voin kuvitella, että sulla painaa huoli isästä. Toisaalta, niin kun itsekin totesit, ehkä parempi olisi, jos pääsisi pois, eikä tartteis jäädä koneiden varaan elämään. Se on jo omaisillekin aivan eri tilanne käsiteltäväksi, kun suru. Suru ikään kuin pitkittyy vaan, jos elintoimintoja pidetään keinotekoisesti yllä.
Tämän tietysti siis sanoan omana mielipiteenäni!! :attn:
Voimia kuitenkin eteenpäin! :hug:

Peppita, mulla oli tuo sama tilanne esikoisen kans. Viikkoja oli muistaakseni 29+2, kun kävin äitipolilla tarkastuksessa, ja ottivat samantien osastolle tarkkailuun. Sain eka nesteytyshoidon tipan kautta, se joskus laannuttaa supistukset jo itsekseen. Mulla ei auttanu, ja siirryttiin lääketipan jatkoksi, se olikin sit semmonen, et se lääke tippu 6päivää 24h vuorokaudessa :/ Samalla antoivat kortisonia, mikä auttaa kypsyttämään vauvan keuhkoja nopeemmin. Sit kun pääsin pois sairaalasta, niin sain ehdottoman vuodelepo-komennon, siihen asti, että tuli 37 viikkoa täyteen. Kaikki menikin sit ihan hyvin, ja tyttö synty viikolla 38+1, synnytys käynnistettiin muista syistä.
Eli kaikki VOI mennä ihan hyvin, kunhan vaan muistat pitää itsestäsi huolen, ja lepoa, lepoa, ja edelleen lepoa. Helppoja viikkoja ne ei ole, mutta niistä selviää!! :hug:

( . ) Mä luulen tietäväni, mille lonkkavikaisesta koirasta tuntuu |O JOka askeleella sattuu niin perkeleesti vasempaan lonkkaan, mutta siitä huolimatta on ollu pakko tuulettaa vähän päätä. Se jalka on lähinnä repalehtanu matkassa :kieh: Pää meinaa hajota täällä 4 seinän sisällä, kun ei edes lenkille pääse (siitä eilen siis pillitin äidille ). Eilen sit leivottiin pullaa tytön kans, ja tänä aamuna pyöräytettiin sämpylöitä, mustikkapiirakkaa ja pari kahvikakkua pakastimeen. Tuo leipominen on kondiittorille aika hyvä tapa tuulettaa päätä, saa muuta ajateltavaa siinä.
Muute kaikki hyvin. Ruoka maistuu, närästää, vähän sieltä ja täältä kolottaa, Minni liikkuu ahkerasti jne. Kaikki siis päällisin puolin ok. Ja ylihuomenna päästään taas uudelle kymmenluvulle viikkojen suhteen :heart:
Nyt pitää lähtee kattoo ruokaa!
Sisu ja Minni 29+5
 
Terkut täältä rokko tuvasta :wave:

Yö meni yllättävän hyvin (vain 5 kertaa herättii rasvaamaan). Se voide on tosiaan taivaanlahja, nyt voin sitä suositella muillekin. Poikaan ei ole vielä rokko tarttunut, saisi tulla nyt siihenkin sitten samalla kertaa. Myötätunnosta kutiaa omakin kroppa vaikka tiedän kyllä kyseisen rokon sairastaneeni oikein pahemman kerran 12 vuotiaana.

Äippäloma ym päätöksistä on ollu puhetta. Heitänpä oman lusikan siihen soppaan, jätin siis hakemuksen 25.2 ja siinä vaiheessa se on edelleen. Lahden toimistossa hieman ruuhkaa. Tänään on palkkurista menny joku lisäselvitys kuulemma sinne mutta aikaa menee vielä kauan kunnes menee edes käsittelyyn :headwall:
Ei siinä muuta mutta kun sen äippäloman piti alkaa ensi viikon keskiviikkona niin saa nähdä saako tästä vielä siis lähteä töihin takaisin. Mulla on siis sopimusta jäljellä huhtikuun loppuun ja olen nyt ollut viettämässä vuosilomapäiviäni pois ja tuosta ensi viikosta ois tarkoitus ollut aloittaa sit virallisesti äippäloma. Meneepä jännäks.

Tuli mieleen että voiko KELA hylätä sen mun hakemuksen kun hain sitä lomaa niin et se alkais 50 päivää ennen laskettua aikaa ku yleensähän sille jäädään 30pvä ennen LA?

Ryhikselle paljon voimia tän hetkiseen ja tulevaan :hug: Jos yhtään lohduttaa niin ajattelin samoin syksyllä oman isäni kohdalla kun näin miten syöpä vei miestä että anna armon käydä ja toisen nukkua pois. Ja niin nätisti sitten nukkui pois syyskuun alussa.
Joskus sitä suurinta rakkautta on antaa toisen mennä pois vaikka sattuu niiiiin saat**** :'(

Pepita Toivotaan että vauva pysyy vielä kasvamassa masussa vaikka jo hyvänkokoinen viikkoihin nähden on. Oman vauvan painoarvion sain viikoilla 27+1 ja se oli 1,3kg. Tuon lääkäri veikkasi mittoja kattoessaan ultralla ja sitten vielä masun päältä kokeillessa. Tuo mun masu kun ei oo muuta kun vauvaa niin tietää minkä kokoinen siellä on =)

Tulihan taas tekstiä, josko taas hyppään takavasempaan ja jätän muillekin tilaa.

Vauhtis rv 29+6 (huomenna pyöreitä viikkoja)
 
Vauhtis kuulostais aika kummalta jos ne hylkäis sen loman alkamisen 50pv ennen. mitä sillä on niille väliä, kun se kuitenki on toisesta päästä pois? ja rahakin tulee sitten takautuvasti jos niin pitkälle menee päätöksen teko.. (mulla ä-loma alkaa 9.5, laskettu aika 14.6 ja eka raha tulee 12.6) oletko soitellu kelaan? en usko että sun tarttee mennä takaisin töihin ens viikolla.. siitä vasta paperisota tuleekin jos menet töihin ja päätös tulee että sun pitäis olla ä-lomalla.. =)
 
hips hei!

ryhikselle iso :hug: :hug: :hug: :hug:

tänään noudettu sokeri mittari diabeteshoitajalta ja on oikein tehty "paketti" nyt raskauden aikana mittaajille. laatikossa oli mittarin lisäksi pieniä muumi vaippoja ja näyte pakkaus rintaliivin suojia. ekat mittaukset menny ok. ja tunnin arvokin oli vain 8.8 kun pitää olla alle 10 (tuo tunnin arvo oli mulle se pahin tässä raskaudessa.)
ihanaa kun ei o enää niitä kertakäyttöisiä neuloja joita viimeksi käytin. ne teki ihan sika ison reijän sormeen ja oli sormenpäät hellänä kun esikko viimein syntyi. nyt on toi mittarikin paljon nopeempi. kaikki siis kehittyy :D :D :D :D :D

ryhikselle sokereista mulla neuvola lääkäri kirjoittaa muutenkin sen synnytystapa/koko arvio lähetteen. (tehdään yleensä 36-38 välillä) koska meidän suvussa isoja vauvoja muutenkin. ja nyt oli jo "ylimääräisessä istukkaultrassa" reippaan kokoinen eli oli 28+2 n1500g eli noin kaksi viikkoo edellä.
silloin esikoinen käynnistettiin mutta mulla oli silloin insuliini hoitoinen malli tästä rd:stä. luulen kyllä että noi koko asiat otetaan peremmin huomioon kun on häikkää sokruissa ollut. en tiedä jotuuko tuota pistelyä jatkamaan loppuun asti jos nyt tässä 2 viikon "testi " jaksossa pysyy arvot ok. onko jollain muulla tietoo??? jos siis arvot pysyneet testi jaksolla hyvänä niin jatketaanko piikittelyä loppuunasti????

jurkeleen jurkele täällä on tullut eilisen ja tän päivän aikana yli 65 cm LUNTA!!!!! tietääkseni piti kevät tulla. taitaa olla lunta vielä kun ryyni syntyy. :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: eli lumetonta juhannusta odotellessa. lunta on sii lykkitty koko talven tarpeiksi eilen illalla ja tänään aamusti. viel tarttis loppusiivo mennä tekemään pihalle. vaikka on ollu tuki vyö ni nyt ainakin häpyluu juimii jo kivasti. ei kiva. samoin aivotärähdyksessä/kaatumisessa viime viikon maanantaina kipeytynyt häntä luu ei tykkää kun täytyy kolalla lykätä niin ylös. kinokset kun on kasvaneet silmissä. ei ihan uskois että varsinais-suomessa asutaan.

pakko kyl myöntää että en o koko pihaa kolannu kun on sen verta tuota tilaa tuossa. joten kun mies tulee to kotiin on hälläkin "jotain" tekemistä.

tinni ja "sokeri"ryyni 28+6
 
nyt on täälläkin mittari haettuna ja iso pino ruokalappusia ja mulla niiin tekee tietty karkkia mieli,kun se on nyt pannassa.mä olin jäänyt kiinni paastoarvosta,mulla oli 6.0 ja saiko se olla sen 5.5?!muut oarvot oli tosi hyviä.mittaan nyt kerran viikossa paaston ja ruoan jälkeisen jutun ja yhesti viikossa pelkän paaston...ultraäänessä käynnit lisäänty ainakin yhdellä,kun joudun jo muutaman viikon sisään käymään siellä,et katsovat sepon koon ja sit on RV36 se synnytystapaUÄ....onneksi ei ole enää kuin 11(-13)viikkoa kun syntyy,sit mä lahjoitan itselleni IIIISOOON pussin karkkia :LOL: hih,niinku pystysin oleen täysin ilman nytkään,mut koetan ny tsempata...

Isä oli irroitettu heng.koneesta.oli itse hengittänyt,siirretty nyt eri osastolle odottamaan noutajaa,eli löyhässä hirressä ollaan...
 
hei! joku aikaisemmin linkitti jonkun ruokavalio/sokeri linkityksen. nyt kun sitä olisin lukenut en vaan onnistu löytämään sitä.... eli voisko joku vihajailla mistä klöytyy. koitin tuota helmikuun nippuu kahlata läpi mutta siellä ei ollu kauheesti edes juttua rasituksista kuin vasta lopussa....

olenko siis niin huono muistinen että sellaista ei o ollu ollenkaan..... :snotty: :snotty:

tinni ja ryyni 28+6
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja Raffel:
..Äippäpaketti haettu, pengottu ja tutkiskeltu. Ja itkuhan siinä sitten pääs ku iski jotenki päälle ajatus että mitä jos me ei pärjätä ja osata :'( Kaikki alkaa jotenki olee niin konkreettista jo. Ei mulla aikasemmin oo ollu mitään ajatustakaan siitä etteikö me pärjättäis. Oon vaan ajatellu että tietysti me pärjätään ja jos jotain ei osata ni sitte kysytään. Ja sitte se pirun mutsi meni mut manaamaan. Kellään ei varmaan oo yhtä ilkeetä äitiä kun mulla. "Hienoa että oot nyt hyvinvoiva ja pirteä, mutta katotaan vaan kuinka pärjäätte sitte ku vauvaki syntyy. Sun mieheskää ei varmaa kattele sua paria vuotta pidempään" -Ihanaa, niin mäkin sua äiti!
omg! :eek: miten voi sanoa noin! |O :( todella ilkee...sillä on varmaan ollu rankka elämä kun noin katkeralta kuulostaa. :|
:hug: sinne. ja kyllä te pärjäätte..ja tiiätkö..sen jälkeen kun vauva tulee niin tietää mitä tehä. sitä huomaa asioita itestään mitä ei osannu aavistaakaan. =) :heart: semmonen se on, se äidinvaisto. ja maalaisjärjellä pärjää kans pitkälle. :D
 
Raffel:Kyl te pärjäätte :hug: Kyl täytyy sanoa,et inhottavaa,miten epävarmaksi äitisi on kommentillaan saanut sun ihanan tulevan äitiyden....Mun äiti ei ikipäivänä sanois mitään moista,mut anoppi vois hyvinkin sanoa :kieh:

Anoppiin ei pidetä juuri yhteyttä juuri sen pahansuopuuden ja katkeruuden(?) takia,puhuu siis aivan kaikista pahaa ,mun vanhempiin pidetään tiivisti yhteyttä :heart:

A-Mam ja Mimmi rv 30+1 :heart:
 
No pöh. kirjoitin äsken pitkän viestin, mutta taisi kadota johonkin :|

Nyt sitten uusiksi... Eli raskausdiabeetikkojen ultrauksista sen verran, että täällä on kyllä tapana tehdä ylimääräinen ultra loppupuolella. Minulle oli sovittukin jo kasvukontrolliultra viikolle 32+5 (vauvan pienikasvuisuuden varalle ;) ), mutta nyt ultran tarkoitus taitaa muuttua päinvastaiseksi. Neuvolantäti sanoi, että usein rd synnytykset käynnistetään viikolla 39. En itse tosin usko sinne saakka selviäväni kun en aiemminkaan ole "selvinnyt". Saisin vauvan varmaan jo nyt syntymään jos menisin töihin takaisin tai lähtisin muutaman kerran "normaalivauhtiselle" kävelylenkille :whistle:

Jännä, että tinnille oli sanottu ihan erilaiset raja-arvot noihin sokeriarvoihin kuin mitä täällä on käytössä. Paastoarvo pitää olla alle 5,3 ja tunti aterian jälkeen yläraja on 7,8. Minulla tippui ruokavaliolla tuo tunnin arvo 8-10 välille ja sen peruteella aloitettiin tämä insuliinihoito.. Huomenna onkin sitten soitto äitipolille edessä ja saan tuomion tämänhetkisistä arvoistani (mitkä ovat kyllä pysyneet aterioiden jälkeen tosi hyvin hallinnassa!).

Rd-ruokavaliosta sain ehdottomasti parhaat ohjeet äitipolilta. Idea on sellainen, että yhdellä aterialla saa syödä 40 (minkä lie yksikön, gramman? ) verran hiilihydraatteja. Aamupalalla tämä tulee täyteen kahdesta moniviljapaahtoleivästä ja 2dl mehua. Ruualla saa ottaa 2pientä perunaa/2dl riisiä tai makaronia. Lihaa ja kasviksia tai kananmunaa ei tarvitse ottaa huomioon laskuissa lainkaan. Jos ruualla ottaa lisäksi 2dl maitoa tai mehua, täyttää se jo neljäsosan aterian hiilarimäärästä.. Ja yksi pieni banaani vastaa puolikasta ateriaa hiilarimäärältään, eli ne ovat "pannassa". Aika tarkkana saa olla, mutta nyt jo viikon jälkeen huomaa oppineensa hiukan arviomaan hiilarimääriä ja sitä mitä voi syödä.. Tosin olen sortunut tänään muutaman karkin ja suklaapalan ottamaan (kun flunssakin pukkaa päälle).. Eivät onneksi ole nostaneet sokeriarvoja rajan yli. :D

Täällä palstalla on ollut ainakin tällainen linkki ruokavalioasioihin liittyen: https://www.esbo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10170;10187

-m&p-
 
Raffelin puolesta tuli mullekin paha mieli. halaus sulle :hug: ihan varmasti te pärjäätte, nuo ovat ihan normaaleja ajatuksia :heart: kertoo vaan siitä, kuinka sitoutuneita olette jo nyt tulevaan perheenjäseneen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kleopatra84:
Raffel yhtälailla täälläkin hätäillään.. ja kun miehelle eka lapsi niin alkaa tuntua itekin kuin ei ois vauvaa ikinä hoitanu ja paineita ja odotuksia joka asian suhteen.. =)

kleo ja saravauva 27+5
:xmas: Voi, niin täälläkin, vaikka tämä tulokas on molemmille meille 2. kuitenkin. Mutta esikoinen onkin jo 5.5v kun vauva syntyy, ja tuntuu, niin kun ei tietäis mistään mitään vauvanhoidosta ja vauvaperheen arjesta :xmas: pöhkölle tuntuu.
Raffel, onneksi luontoäiti on meidät äidit sisäänrakentanu siten, että meillä kummasti äidinvaistot herää, ja kasvaa tuntosarvet päähän vauvan synnyttyä, millä osataan aika hyvin vauvan tarpeet arvioida. TE kyllä opitte! Kaikki oppii!! Ilkeesti on äitisi kyllä sanonu, mutta nyt vaan suodatin päälle, ja toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos!! :hug:
Ryhikselle myös voima:hug: . Ei kovin hyvälle kuulosta tuo tilanne. Saanko udella, et mikä isäsi vei alun perin sairaalaan, ja paljonko hällä on ikää?
 

Yhteistyössä