*Kesämassut 2009 TOUKOKUUSSA*

Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
hitsi tää beibi on niiiin hiljainen nykyään. liikkuuhan se jonkun verran mutta ei potki juuri koskaan. onneks on huomenna se neuvolakäynti. just ku ehti kehuu miten villi taoaus on ettei oo tarvinu laskea liikkeitä. :snotty: vähän se kääntyilee ja venyttelee mutta ei muuta. |O
Täällä taas riehuu ja potkii niin, että on maha ihan hellänä, koskee kunnolla nuo potkut ja möyrimiset |O
Täälä kans rimppakinttu on vauhdissaan :D

kleo ja rimppisvauva 34+5 (6min päästä)
 
Isot Onnittelut kaikille vauvan saaneille! :flower: :flower: :flower:

Jännää aikaa kun nyt alkaa pikkuhiljaa kesäkuiset "purkautumaan"... Ja itsellä kun on laskettu aika ihan kuun alussa, ei oo paljon enää, jännitystä ilmassa...

Huomenna olis synnytystapa-arvio, saas nähdä mitä vaavin kooksi arvioidaan... Neuvolassa täti tuumasi viime viikolla ettei tästäkään vaavista iso kokoista tule, että meikäläinen kuuluu näihin pienten lasten tekijöihin... Uskon kyl et vaavi on siro koska olotila ei ole mitenkään ahdistava tai painava ja hyvin jaksan liikkuu viel... En kyllä uskalla luottaa kauheesti ultran mukaiseen kokoarvioon, kun esikoisesta kävin sektiota edeltävänä pvänä ultrassa niin lapsi arvioitiin puolta kiloa suuremmaksi kuin mitä olikaan... puol kiloo on mun mielestä aika paljon... lääkäri kyllä sanoi myöhemmin että silloin kun on kyseessä iso tai pieni lapsi niin ultramitat saattaa heittää...
Sitä tässä jänskään että mitenkähän päin vaavi masussa asustaa... viime viikolla neuvolan täti oli sitä mieltä et olis pt ja kyl sitä itekin aattelin... Täti kyl tuumas et vaavi on niin ylhäällä viel et mahtuu pyörimään viel hyvin... et vaikka huomenna ultras olis rt niin saattaa viel muutta pt:n...Elättelen toiveita et olis rt ja pysyis, ku liikkeet tuntuu vähän eri tavalla ja eri paikoissa... Alatiesynnytystä kun toivoisin...

HS tämä vaavi ei kans juurikaan potki, möyrii vaan ja "tunkee itteään nahasta läpi"... Et en tiä mihin potkut häviää? Yhellä kaverilla vaavi oli ihan loppumetreille asti poikittain että kyllä se on hyvinkin mahollista...

Nalle-emo ja pikkunalle ja huomenna (tai oikeestaan tänään) rv37+0
 
HelloShitty
no siis tääkin baby oli vielä viikkos itten oiekin villi ja potki paljon. siks on niin huolestunu kun nopeesti muuttui meno. :snotty: ei oo enää ku muutama tunti niin pääsen neuvolaan. toivon että kaikki on hyvin. :heart:

masu ihan sekasin täällä. mulle iskeny joku näkkileipä addiktio ja masu ei selvästi innostu niin paljosta kuiduista. syön joka aamu weetabixiä kans. se on pitäny mun masuu kondiksessa koko odotuksen ajan. muutenhan mulla on aina kova vatsa. toivottavasti pysyy näin. ei oo mitään kamalampaa kuin paha ummetus synnytyksen jälkeen. :whistle: :x

illalla olis sitten vielä esikoisen vanhempainilta tulevassa koulussa. jännittävää. tosta lapsesta tulee syksyllä oikeesti iso. koululainen. :heart:

eipä muuta tällä kertaa..ihana ilma näyttä olevan nyt jo. aurinko paistaa ja huomaan että ikkunat tarvis pesua. :D

HS ja J rv 36+5
 
Hehkutinpa eilen sitä hyvää yötä, viime yö oliki sitte perseestä.. :snotty: Tuli nukuttua ehkä jotain 4 tuntia, toki tässä on mielenpäällä ollu vaikka ja mitä et se sen tais tehäki...

Täällä kans liikkeet on lähinnä sellasia kääntymisiä ja venyttelyjä, puskemista ja tuuppailua. Ei potkuja tunnu enää..
Ja siitä tekonimestä, tämähän on ollu Turo pitkään, miten sitä osaa muuksi kutsua!? :D
Ei se kyllä oo mikään kaunis nimi, menee ihan samaan sarjaan ku se Urpo.. :whistle: :LOL:

Tää lähtee heti aamusta kaupungille hakeen niitä imetysliivejä ym. viimesiä "härpäkkeitä", neuvolaan sit 11. Palataan asiaan! :D

Lisbet ja Turo 37 !! Jes, yks pyykki saavutettu..
 
LS esikoisen synnytys käynnistettiin siis rv 38+0 ja syntyi 38+1, aamulla sain yhden murusen tabua kohdunsuulle ja siitä pikkuhiljaa supparit koveni ja yöllä meni vedet vasta, iltapäivällä syntyi. tilanne oli siis täysin epäkypsä. kokemus oli tosi rankka ja pitkä olin aika poikki jo ponnistusvaiheessa ja napanuora oli 2 kertaa kaulan ympärillä joten siksi ei meinannut poika syntyä. en silti kuvailis kauhukertomukseksi :)
kakkoselta puhkastiin kalvot rv 38+3, olin sormelle auki, ja pari tuntia odoteltiin omia suppareita joita ei akanut tarpeeksi tulemaan ja jouduttiin sitten laittamaan tippa vauhdittamaan. synnytyksen kestoksi merkattiin silloin 4h ja jotain päälle, en muista just nyt, eli oli paljoan nopeampaa ja muutenkin kokemus oli paljon mukavampi. kalvot puhkastiin joskus puol kymppi aamulla ja poika syntyi 17.23.
tässä siis samalla raffelille vähän infoa käynnistyksestä :) ei sitä kannata pelätä, supparit on erilaisia kuin luomusti liikkeelle lähteneessä synnytyksessä, kun ne on keinotekoisia ja niitä saattaa tulla aika tiheeseen tahtiin alusta asti vaikkeivat mitään saa aikaseen aluksi, silti kipulääkkeeitä on rutkasti tarjolla ja niihin kannattaa turvautua jos yhtään sille tuntuu. :hug:
 
jee 35+0 eli ei oo enää enää yhtään paniikki vaikka vauva tuliskin jo kun vähän siltä vaikuttaa ettei aio laskettuun asti kyydissä pysyä! :heart: olishan se tottakai hyvä et vielä edes sen 2 viikkoa pysyis masussa mut saa nyt nähdä :)

noppispoppis & toukkis 35+0 :heart:
 
HS ei mullakaan käynnistystä tiedossa, taidan olla se pinon viimenen sitäpaitsi... Tapana on ollu varmistella yli la:n ;) ... Mutta kun lähtö tulee, saan painella tosissaan menemään kun synnytykset on ollu aika nopeita. (miks tää teksti alleviivautuu punasella, ei oo ennen tehny näin... :/ ) Vilkasta tuntuu pallossa olevan, kolme-neljä tuntia on väliä noilla hepulikohtauksilla, ympäri vrk:n :D ... Osaa Pätkä ujokin olla, nlan tädille yrittää olla olematon ja tarjoaa sydänäänet kuultaviksi vasta pienen haeskelun jälkeen. Potkujen kera tosin silloin! Mä niin toivon, ettei tää raskausajan temperamentti tartu poikaan, vaikka nyt siltä tuntuukin. Oon ite melko tasanen "normitilassa", raskaana ihan etulinjakamaa... :saint:
 
umayya mulla on kaikki 3 kertaa käynnistetty tabletin murusella, osastolta olen ottanut vauhtia :whistle:
sen verran epäkypsää on ollut ettei kalvoja ois millään voitu puhkoa. Luulen että niin mennään nytkin eteenpäin. Lääkärikin oli eilen sitä mieltä, että tämä tuskin edes syntyy ennen käynnistysaikaa. Mä tykkään näköjään olla raskaana ihan viimeseen asti. en sit tiiä et vaikuttaisko mulla tuo kk-kierron epäsäännöllisyys niin paljon, että la on laitettu liian aikaisin, vai oliskohan mulla taipumusta sit avautua rytinällä? :snotty: joka tapauksessa, kohdunsuulla ei tähän mennessä ole tapahtunut vielä yhtään mitään....
 
Seuraa ällö juttu, joten elkää herkimmät lukeko tätä nyt!! :attn: :attn:
Illalla, viimeisen veskikäynnin yhteydessä tuli n. 3 cm pitkä valkea limaklöntti, ja sen mukana kirkasta, oikein venyvää verta. Sitä verta tihuutti vähän sen jälkeenkin, mutta semmosena venyvänä edelleen. LIMATULPPAKO????? Vai mitä muuta se vois olla? Esikoisen aikaan irtosi kyllä se limatulppa, mutta se oli semmonen peukalonpään kokonen pyöree pallo, rusehtava, ja sen jälkeen ei tullukaan enää mitään.
Illalla supisteli vähän tuon jälkeen, mutta ei kovasti, mutta nyt aamun aikana on ne ns. sukkapuikkosupparit tuntunu paaaljon kovemmin, kun aiemmin.


No nyt sit tavallista asiaa, minkä voi herkemmätkin lukea
:saint:
Käynnistyksestä, esikoinen siis käynnistettiin rv 38+1, ja siinä vaiheessa mulla oli jo kohdunsuu 4 cm auki, joten lääkäri katso parhaaksi edetä reippaasenn tahtiin, ja siis puhkasi kalvot suoraan. N. 10-15 min sen jälkeen alko kipeät supparit, ja ne oli tosi kipeet!! Sain puudutuksen ja sen kans kesti ihan ok. Koko synnytys ei kestäny kun 4h 20 min ja ponnistus 13 min. Vaikkakin olin tosi kipee synnytyksen ajan, ja välillä tuntu, etten kestä enää yhtään supistusta, niin koko hommasta jäi hyvä maku suuhun, ja voin käsi sydämellä luonnehtia synnytystä nopeaksi ja helpoksi, vaikkakin kipeäksi.
Enkelivauvan synnytin sitten cytotecien avulla n. 6 tunnissa.
Urpo :D Meidän entinen naapuri oli nimeltään Urpo, ja sillä tuli hieman naurekseltua alkuun miehen kans, mut siinä vaiheessa, kun Marjamaan Sampolla oli hauskoissa kotivideoissa URPÅ-paita päällä, niin revettiin totaalisesti miehen kans :LOL: Että emmä välttis omalle pojalle antais nimeksi, mut joku oikein tyhmän näkönen koira, esim. mopsi voiskin saada multa Urpån nimekseen :saint: (ja syvimmät anteeksipyyntöni, jos joku teistä sattuu omistamaan mopsin... )
HS, sama täällä noiden liikkeiden kans. Tuntuu, venyttelee, tuuppii, hivelee, jne, mutta ei enää niitä mojovia potkusarjoja. Näin kävi esikoisenkin kans, mutta vasta rv 37 lopulla, mutta en ole yhtään huolissani kun eilen kuulu ihan äly hyvät ja tasaset sydänäänet, ja liikettä kuitenkin tuntuu vähän väliä.
LS, en tiedä, mistä tää painonnousu johtuu... Kyllä neukkatäti eilen sano, et on mulla sormet ja naama vähän turvoksissa, niin jos sais vaikka sen piikkiin laittaa...? :saint:
Tämmösiä tällä kertaa! Jee, huomenna tulee mun rakas täti meille viikoksi, semmonen tapaus, joka kuuluu kalustukseen, ja jolle voi sanoa, et voitko tehdä tuon tai tuon :heart: Koko meidän perhe on aina tosi otettu kun tää ihminen tulee käymään.
Sisu ja Minni 36+5 :heart:
 
HelloShitty
Sisu; tulppa se oli!!! pakko olla...tai niin mä luulen. mulla kun ei oo kertaakaan tullu klöntti vaan semmosta valuvaa verensekaista limaa kun synnytys jo lähteny käyntiin. niin ei oo semmosta nähnykkään. :whistle: kyllä se sun synnytys lähenee kuule! :hug: b=)d

m oon sata varma että mun epätoivo kasvaa kun tänne alkaa syntyä reippaaseen tahtiin. :ashamed: vähän ku seisois ite jonossa ja muut pyyhkii ohi. :D no...on täällä sen verran mukavaa seuraa että tuskin se loppuodotus tulee olemaan kovin tuskallista vaikka yli meneekin. :saint: :heart:

kohta sinne neuvolaan. kummasti painoasiat ei stressaa enää kun mietin vaan niitä liikkeitä. :snotty:
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja kekkeri:
Juu, eli kuopuksen "synnytys alkoi" kun makasin sohvalla =) ja meni lapsivedet, mutta koska supparit alkoi reippaapina vasta useamman tunnin päästä niin niistä sitten laskettiin virallisesti synnytys alkaneeksi. Toisaalta oli älyttömän hassu fiilis kun oikeasti tiesi että kohta pitäis lähteä, että se on menoa nyt. Pakkailin tavaroita mukaan ja odotin että mies pääsi töistä ja sitten mentiin yhdessä. Olin laitoksella joskus neljältä ja vauva syntyi sitten joskus kuuden jälkeen.
Muutenhan kun synnytys alkaa suppareilla niin aina se on vähän sellaista miettimistä lähteekö oikeaan aikaan, ekasta jouduin oleen laitoksella noin 14 tuntia ja tokasta alle tunnin. Sitä ei aina osaa arvioida miten pitkällä synnytys on, sairaalassa on kurjaa viettiä tosi kauan aikaa, mutta toisaalta eipä kovin hääviä olis synnyttää kotiin tai autoonkaan kun lähtee liian myöhään...

kekkeri 37+2
mulla ei oo kertaakaan tullu vettä ite niin en usko että riski on kovin iso synnyttää muualla ku sairaalassa. niin pitkä matka ei oo etteikö ehtis kun supparit alkaa. en usko että tälläkään kertaa vedet menee. haikeeta...ihan ku on jääny jotain ihmellistä ja jännittävää kokematta. |O
 
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
Sisu; tulppa se oli!!! pakko olla...tai niin mä luulen. mulla kun ei oo kertaakaan tullu klöntti vaan semmosta valuvaa verensekaista limaa kun synnytys jo lähteny käyntiin. niin ei oo semmosta nähnykkään. :whistle: kyllä se sun synnytys lähenee kuule! :hug: b=)d


Kyllä ne MN:n puolellakin oli sitä mieltä, et tulppaa se oli... :D Meitsi on kun naantalin aurinko täällä :D
 
Lista päivitetty =)

Lyhykäisyydessään synnytystarina:
Tosissaan lapsivedet meni about 20.30 juuri sen jälkeen kun olin toukokuisten pinoon kirjoittanut ettei täällä ole minkäänlaisia tuntemuksia :LOL: :whistle:
Siitä sitten synnärille,ilman supistuksia.
Puhelimessa kätilö ei antanut lupaa kotiin jäädä odottelemaan suppareita aikaisen viikkojen takia.
2-3 välillä alkoi säännölliset supparit nopeasti voimistuen,jonka jälkeen siirryinkin lepohuoneesta saliin.
4 maissa olin jo 5cm auki ja kanava hävinnyt,kätilö ehdotti spinaalia ja mä sanoin että otetaan se. Lääkäri tuli sen mulle laittaa ja kysyi vielä että tunnetaanko me toisemme? :eek: :D
Se oli meinaan siltä samalta lekurilta jo toinen kerta kun noin kysyy,mä kuulemma muistutan jotain sairaanhoitajaa :whistle:
No,spinaali auttoi samantein ja siinä sitten vierähti vähän yli tunti,kunnes tunsin että nyt tuntuu hieman painetta alakerrassa ja ponnistuttaa,kätilö tsekkasi että paikat on kokonaan auki :eek: Ja sanoi että odota hetki ennenkuin ponnistat,että saatiin toinen kätilö paikalle.. No siinä sitten muutaman supparin verran kärvistelin :kieh: :snotty:
Lopulta,kun sain luvan ponnistaa,niin Paprica syntyi yhdellä ponnistuksella :heart:
Kaikista parasta oli,etten tuntenut lainkaan kipua loppuajasta spinaalin laiton jälkeen. Ponnistusvaiheen kyllä tunsin,mutta senkin ilman kipuja =) 2 tikkiä tuli,muttei nekään ole haitanneet menoa ;)
Synnytys oli kaikinpuolin napakymppi,lisää tälläisiä niin voisin tehdä vaikka kuinka monta lasta :p =)
 
Niin ja alkuvaiheessa vetelin ilokaasua,auttoi hetkeksi aikaa ja olo oli aikas..hassu.. :saint:
Synnytys merkattiin alkaneeksi niistä suppareista,kun ei mulla ollut minkäännäköisiä tuntemuksia suppareiden suhteen kun Koksiin menin.
 
LS sehän on vaan hyvä kun nopeesti avautuu, ei tarvii käynnistellä montaa päivää :)

BV helpon kuulonen synnytys kyllä, se on aina kiva lukea noita kivojakin tarinoita, saa vähän helpotusta omaan odotukseen :)
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja umayya:
LS sehän on vaan hyvä kun nopeesti avautuu, ei tarvii käynnistellä montaa päivää :)

BV helpon kuulonen synnytys kyllä, se on aina kiva lukea noita kivojakin tarinoita, saa vähän helpotusta omaan odotukseen :)
juu. just tommosta synnytystä toivoo itelleen kans! :p
 
BV:lle onnittelut suloisesta pikkunyytistä :heart:

Huomenna 37 viikkoa täynnä, jee :D

Eilen oli taas sellai kuningas maanantai ettei mitää rajaa.
Viime perjantaina sain lehdestä lukea että lasten päiväkodissa hometta ja eilen sitten tyttöä hoitoon viedessä selvisi että tää home on tytön hoitotiloissa nukkarissa/leikkihuoneessa ja muutto ensi viikolla viipalaisiin läheiselle leikkikentälle.

Tuosta kun edes jotenki tokeni ja kotiin pääsin niin soittaa remppafirman edustaja ilmoittaakseen että seuraavana päivänä on kylppäri oltava tyhjä että yläkerrassa tehdään lattiakaadot uusiksi. Kaiken kukkaraksi likalle iskee sitten yöllä oksennustauti. Ja talossa ei ole yleisvessaa/saunaa alhaalla ja korvaus on 25e per viikko vuokran alennus

Että jos joku voi mennä pieleen niin sitten kaikki menee pieleen.

Nyt saisi vauva pysyä ainakin viikon masussa, en haluaisi tänne keskelle remonttia vastasyntyneen kanssa. Mutta eihän sitä mikään pidättele jos on tullakseen, eilen illalla supistuksia tuli ihan mukavasti.

Onko teillä muilla lääkärin tekemää merkintää äitiyskortissa isosta vauvasta? Aksun painoarvio kun oli viikko sitten se 3,4kg. Lääkäri tuolloin kirjoitti tuon kommentin kirjoihin ja kansiin :p Ja uskon kyllä tuohon koska juniori oli syntyessään 3,8kg (rv 38).

Nyt tyttö rupeaa heräilemään joten lähden hoitelemaan häntä.

Terkuin Vauhtis rv 36+6
 
Spinaali on melkein samanlainen vissiin kuin epiduraali,joitakin eroja vissiin löytyy..
Epiduraalissahan jää selkään se katetri,mutta spinaalissa joudutaan uudelleen piikittämään jos pitää ottaa lisä annos.
Itse ainakin koin että jos vielä joskus saan lapsen,niin spinaali mulle kiitos :flower:
Epiduraalissahan mulla oli kauheat kivut ponnistusvaiheessa,mutta spinaalissa ei mitään :D
Toki oikea ajoitus myös vaikuttaa asiaan,mulle se meni ainakin nyt ihan nappiin =)
Esikoisen synnyttäjille ne tarjoo ennemmin epiduraalia,mutta uudelleen synnyttäjille tota spinaalia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Spinaali on melkein samanlainen vissiin kuin epiduraali,joitakin eroja vissiin löytyy..
Epiduraalissahan jää selkään se katetri,mutta spinaalissa joudutaan uudelleen piikittämään jos pitää ottaa lisä annos.
Itse ainakin koin että jos vielä joskus saan lapsen,niin spinaali mulle kiitos :flower:
Epiduraalissahan mulla oli kauheat kivut ponnistusvaiheessa,mutta spinaalissa ei mitään :D
Toki oikea ajoitus myös vaikuttaa asiaan,mulle se meni ainakin nyt ihan nappiin =)
Esikoisen synnyttäjille ne tarjoo ennemmin epiduraalia,mutta uudelleen synnyttäjille tota spinaalia.
spinaaliannosta ei voida uusia, näin olen ymmärtänyt.. mä olen molemmissa synnytyksissä ottanut epiduraalin, nyt olen kyllä hieman ajatellut josko kokeilis kohdunkaulanpuudutetta tai sitten spinaalia. mut sen näkee sitten kun synnytys koittaa mitä sitä silloin haluaa :)

sisulle piti vielä sanoa että hui kun jännää, nyt vaan odottelemaan koska alkaa tapahtua :D

vauhtis paranemisia sinne :hug: kurjaa kun kaikki tulee samaan aikaan.

 
Onnea bv! :flower: Sisulle voimia ja vauhtia, jännääjännää!

Täällähän on alkanu yhen sun toisen masuissa tapahtua, kivaa! Mulla on kans sellanen tunne et oon niitten viimesten joukossa, varmaan vielä heinäkuun puolelle menee :) Eilen varailin kirkkoa ja kastepappia. Päivämäärää varatessa tajusin vasta myöhemmin, et nii, jos tää meni yli sen pari viikkoa, niin vauva on suunnilleen viikon ikäinen kastepäivänä :eek: No, siirrellään juhlia sit jos siltä näyttää.

Eilen neuvola, paino oli laskenu :eek: :eek: Ei siis haittaa kyl yhtään, mut ihmetytti hieman. Muutenkin kaikki oli ok, rr 132/78, prot. ja sok. -, hb 143 (jee!). Pääsin vielä pientä kurkistamaankin, kun th ei ollu varma, kumpi pää on pää :) Mutta rt, siellä kuulemma alkaa olla jo asemissa. Sykkeen kuuntelusta ei taaskaan piitannu, töni ja tuuppoi anturia ja karkaili alta, kiva vaan ku tahti on ollu nyt kolmella viime kerralla aina alussa liki180. Onneksi eilenkin sit rauhoittui sinne 145 paikkeille. Mitään painoarviota ei vielä antanu, vissiin ens kerralla sitten jollain konstin sellaisen tekee.

Nyt käy tietysti niiku monelle teistä, kun pääsen sanomaan et vielä nukun oikeinkin hyvin. en s yö on varmaan jotain ihan muuta. Mutta tosiaan, ei munkaan oo tarvinnu kauheemmin heräillä vessaan tms. öisin. Ja jos tarttee, niin kello on aina (ihan oikeesti) 5.Kummallista.

Nyt tämä lähtee viettämään ensimmäistä äitiyslomapäiväänsä kirpparille, anoppi vinkkas eilen, et siellä oli pari hyvää vauvankampepöytää.

-Himpsu ja Kyytiläinen 34+6

ps. Niistä "nimistä" oli täällä kans puhe...me naurettiin, et kysytäänkö papilta, voisko se ensin ilmoittaa nimeksi Tauski-Jakke ja sit "eikun siis..."...menee niin hermo tuohon sukupuolen ja nimen kyselyyn täälläkin (et Talvis ole edelleenkään yksin, minä jo sanoin, et sieltä tulee mörkö!) :kieh:
 

Yhteistyössä