**Kesämassut 2009 Helmikuussa**

Voi hitto sentäs nyt taitaa tää tauti tulla mullekkin.Kurkku kipee ja yskittää koko ajan :( Ei ole hauskaa ei ja esimies tykkää hyvää.On varmaan onnesta sekasin kun jään äitiyslomalle :whistle:

Se parvorokko epäily joka siel päiväkodissa oli olikin joku allerginen reaktio.Eli tällä erää voi huokasta helpotuksesta.Sanoin kyl sinne et olis sit kiva et informoitais jos tota parvorokkoa esintyy jollakin siel.

Mulla iski kauheen huono olo tos päivällä.Heti kun kahvin olin juonu ni rupes oksettamaan :x
Taidanpa jättää tuon kahvin juomisen vähäksi aikaa kun ei ollut ensimmäinen kerta et rupes oksettamaan.

Onko kellään muulla kamalaa närästystä?Mulla ihan hirveet tämä närästys..yöks.Joskus kyselin noist levottomista jaloista et onko kellään samaa ongelmaa kun mulla sekin vaivaa varsinkin iltaisin kun menee nukkumaan.Mikä ihme siihenkin vaivaan auttais :/

sankofa & bongos 21
 
Alkuperäinen kirjoittaja sankofa:
Voi hitto sentäs nyt taitaa tää tauti tulla mullekkin.Kurkku kipee ja yskittää koko ajan :( Ei ole hauskaa ei ja esimies tykkää hyvää.On varmaan onnesta sekasin kun jään äitiyslomalle :whistle:

Se parvorokko epäily joka siel päiväkodissa oli olikin joku allerginen reaktio.Eli tällä erää voi huokasta helpotuksesta.Sanoin kyl sinne et olis sit kiva et informoitais jos tota parvorokkoa esintyy jollakin siel.

Mulla iski kauheen huono olo tos päivällä.Heti kun kahvin olin juonu ni rupes oksettamaan :x
Taidanpa jättää tuon kahvin juomisen vähäksi aikaa kun ei ollut ensimmäinen kerta et rupes oksettamaan.

Onko kellään muulla kamalaa närästystä?Mulla ihan hirveet tämä närästys..yöks.Joskus kyselin noist levottomista jaloista et onko kellään samaa ongelmaa kun mulla sekin vaivaa varsinkin iltaisin kun menee nukkumaan.Mikä ihme siihenkin vaivaan auttais :/

sankofa & bongos 21
Närästystä on välillä, mutta rennie auttaa mua. Levottomat jalat vaivaa myös, jotkut saa helpotusta villasukista, toiset magnesiumista ja jotkut jostain rasvoista tms. Mulla on yhtä rasvaa, en muista nyt nimeä mutta apteekista se on, jotain b...en muista, mutta katson joku päivä. Mulla auttaa toi rasva parhaiten. Ärsyttävä vaiva meinaan noi levottomat jalat...

 
Raffel:Tiedän tunteen.Mulla ollut kans kauheita itku raivareita.Välillä mieli on vaan maassa eikä jaksais mitään eikä ketään.Tuntuu kans ettei kukaan ymmärrä mun tunteita.Tuntuu välillä niiiin yksinäiseltä.Mut halit sinne,mä kyllä ymmärrän sua :hug:
tuosta painonnoususta mua kans kauhistuttaa kun tullut niin paljon ja siitä viimeks sit neuvolatäti valitti :( Mulla neuvola tais olla 11 päivä jos nyt oikein muistan.Saas nähdä et paljon sitä on taas tulla..apua :eek:

sankofa & bongos 21
 
Heti aamutuimaan olis kysymyksen paikka! =) Eli,onko kukaan aiemmassa tai tässä raskaudessa jäänyt sairaslomalle jo tosi aikaisessa vaiheessa ennen ä-loman alkua? Ja onko lääkäri suositellut vai itse pyytänyt? On nimittäin niin hankalaa lonkkien kanssa että itku tulee. Olen kaupassa töissä jossa tehdään kaikkea,eli ei vain olla kassalla.Vuorot enimmäkseen iltoja.Nytkin 7pv:n putki menossa ja oli tosi vaikea yö.Harmittaa kun ei sitten jaksa kotona mitään,saati ulkoilla koiran kanssa. :'(
Jotain kivaakin,mies hakee tänään pinniksen. :D Saatiin tutuilta ilmaiseksi.


Serafine ja Peetu 20+1
 
serafine :Mä oon töissä kioskilla,ja olen joutunut jäämään ekassa raskaudessa pois RV16 ja nyt tässä toisessa jäin pois RV19 ja vielä on kuukausi sairaslomaa jäljellä.sitten katsotaan tilanne uudelleen.syynä mulla on molemmissa supistelut,liitoskivut(pahimmilllaan en päässyt käveleen töistä kotia) ja tässä toisessa meinas vielä paikat pehmetä...Ihan lääkäri on ne määrännyt ilman kyselyjä...Neuvolassa taruttiin heti alussa mun työhön kiinni,et kun se on kuitenkin seisomista,nostelua,purkamista,kantamista,kurkottelua,niin se on aikas rankkaa raskaana ollessa.ei muuta kuin hilpaset lääkärin puheille,et saat vähänkään aikaa levätä.myös sinä oot tärkeä tässä raskaudessa ja sun hyvinvointi!
Aamuterkuin :Ryhis ja viikot sanoo poks 22+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja serafine:
Heti aamutuimaan olis kysymyksen paikka! =) Eli,onko kukaan aiemmassa tai tässä raskaudessa jäänyt sairaslomalle jo tosi aikaisessa vaiheessa ennen ä-loman alkua? Ja onko lääkäri suositellut vai itse pyytänyt? On nimittäin niin hankalaa lonkkien kanssa että itku tulee. Olen kaupassa töissä jossa tehdään kaikkea,eli ei vain olla kassalla.Vuorot enimmäkseen iltoja.Nytkin 7pv:n putki menossa ja oli tosi vaikea yö.Harmittaa kun ei sitten jaksa kotona mitään,saati ulkoilla koiran kanssa. :'(
Jotain kivaakin,mies hakee tänään pinniksen. :D Saatiin tutuilta ilmaiseksi.


Serafine ja Peetu 20+1
Mä jäin esikoisen aikaan rv 20paikkeilla saikulle eka siks ku maha oli niin kipee paikkojen venymisen takia, sit alko supparit, kävin muutaman päivän kokeilee töissä,mut aina vaan supisteli kaikki liikkuminen, ja lääkärin määräyksestä olin sairaslomalla äippäloman alkuun asti. Olin sillon hesessä töissä, eikä se duuni todellakaan ole mitään kevyttä pikku hommaa, vaikka voikin tiskin toiselsta puolelta sille näyttää. Enhän mä sopinu enää rv 20 jälkeen paistossa hamppareita tekee, selkä pitkällä olis pitäny olla pöydän päälllä kun maha oli edessä :whistle:
 
Oltiin eilinen nettipimennossa, ja hirveesti tullu tekstiä sillä aikaa. Joo, mies lähti tänä aamuna Tampereelle sähköalan messuille (lue ryyppyreissulle ), ja kotiutuu to-pe yönä, tai pe aamuna. Ollaan siis tytön kans kahdestaan kotona. Onneksi mutsi tulee meille tänään, mulla kun on yöt vähän hankalia, niin onpahan sit jos jotain sattuu, niin kaverina... Meillä sama tahti jatkuu, arvon, et millon menis lääkäriin selän kans uudestaan, ja aamun heikotukset ei oo hävinny minnekään. Minni on tosi eloisaa tyyppiä, myllää yöt, kun mä yrittäisin nukkua :heart: Mä vein ne kelan laput maanataina jo, niin siellä olikin tuttu virkalija, joka aiko heti tehdä mulle päätöksen pakkauksesta, niin sen pitäis olla mulla 2 viikon päästä!! Ei malta odottaa :D Ja sittereitä ollaan nyt selattu, mut valinnan vaikeus niissä, et mikä olis nätti ja hyvä... :/ Tän viikon jälkeen 6 (!! ) viikkoo töitä, ja alkaa loma :saint:
Joo, eipä tänne tämän ihmeempiä.
Sisu ja Minni 22+6 (huomenna taas paukkuu viikot! )
 
Ryhis:Hyvin samanlaiselta kuulostaa työ,nostamista,kurkottelua...Ja mä olen vielä niin onnettoman lyhyt,huimat 150cm,että joudun kiipeilemään tavaraa purkaessa. :ashamed:
Sehän tässä just on,kun olin tuolla 11vkon tienoilla pari vkoa saikulla ja tuli sanomista,eikä pariin viikkoon sitten sen jälkeen laitettu mulle vuoroja.Myymäläpäällikkö sano että olet tarvittaessa kutsuttava nin pitäis pystyä myös töihin....Toki ymmärrän sen puolen myös,on hankala paikata vähällä väellä.
Neuvolassa kyllä sanottiin että en voi loppuun asti todnäk töissä olla.Jännä juttu että edellisten raskauksien aikaan olin hoitaja,vanhainkodissa ja silloin ei olis millään saanu sairaslomaa vaikka työ on vaan nostamista!!! :whistle:


Serafine ja Peetu 20+1
 
Hei vaan kaikille! :)
Täällä oli taas niin paljon tekstiä, ettei perässä pysy... Äitiyspakkauksesta oli ainakin juttua. Mä meinasin ottaa sen, vaikka ne vaatteet ei paljon nappaakaan, mutta onhan siinä muuta hyödyllistä. Mulle on ihan sama, tuleeko vanha vai uus. Mutta käsittääkseni ei se uus ees ehtis.
Iskias vissiin vaivaa useempaa... Mulla ei oo tuntunu vasta kuin vähän silloin kun enemmän puuhaan. No, oonkin siinä mielessä hyvässä asemassa, että teen kotona remppaa, niin voin pitää useemmin taukoja ja ihan vaan levätä jos siltä tuntuu. Viime raskaudessa iskias oli tosi paha jo aikaisilla viikoilla, niin oon kyllä oottanut millon tuo pahenee...
Iltaisin supistelee kivuttomasti. Parina päivänä kun vaan löhöilin koko päivän, niin ei tuntunut mitään, mutta muuten kyllä tuntuu, jos ihan vaan normaalisti puuhailee.
Tarvis nyt se vakuutuskin hommata... Hankala verrata niitä.
Huomenna on äitiyspolikäynti ja ens viikolla neuvola. Huominen jännittää, vaikka rakenneultrassa kaikki oli hyvin kolme viikkoo sitten ja vauva liikkuu ja se tuntuu jo hyvin. Jospa siellä olis kaikki kunnossa. Viikkoja nyt 22+6.
 
Ja kaikki oli hyvin. Sukupuolta ei saatu tietää, mutta täytyy varailla 4d ultraan aikaa, niin eiköhän sekin selviä. Ultraaja ei ollut paras mahdollinen. En saanut puheesta mitään selvää, mumis vaan yksinään jotain, enkä koko ajan kehdannut keskeyttää, että "anteeks"?...
Sitten, se pahoinvointi ja pääkipu... Melko varmasti minulla on raskausajan diabetes, pissassakin oli sokeria. Maanantaina sitten sokerirasitustestiin. Painon noususta sain nuhteita, painoa siis nyten 65kg, n. 900 g tullut per viikko. Kuulemma ois saanu nousta vaan puolet vähemmän.. Akku loppuu..

Lammiska 20+2
 
Sairaslomaa täällä vietetään =) Kotona olo on kyllä paljon helpompaa kuin töissä (nyt olen jo puolitoista viikkoa ollut kotona), mutta silti pienikin rasitus saa aikaan supistuksen.. Nyt olen jo henkisesti valmistautunut siihen, että voisin jäädä jo kokonaan "lomalle". Aika herkästi varmaan pyydän lääkäriä kirjoittamaan sairaslomaa lisää.

Tänään oli neuvola. Kohtu oli kasvanut hyvää vauhtia (taitaa olla jo navan yläpuolella) ja tällä kertaa sydänäänet saatiin mitattua niin, ettei pieni siirtynyt alta pois missään vaiheessa. Isot siskot olivat mukana neuvolassa ja olivat kovin tohkeissaan siitä, että saivat nostaa ja laskea äitiä tutkimuspöydän nappuloista ja sydänääniä siskokset kuuntelivat innoissaan :heart: Oma painoni on pysynyt vielä lähtölukemissa. Sain todistukset kelaan ja hakupaperit äitiyspakkausta ja päivärahoja varten - tosin neuvolan täti vannotti, ettei niitä saa vielä kahteen viikkoon lähettää.. Pakkauksen otan tälle vauvalle jokatapauksessa, tulipa sieltä sitten uusi tai vanha. Esikoiselle aikanaan myös pakkauksen otin ja ihanat yöpuvut ja pari bodya on pidetty puhki kahden lapsen voimin ;) Perjantaina on äitipolilla ultra mitä jo odotetaan miehen kanssa innolla!

Masuvauva viettää vieläkin melko hiljaista elämää, potkuja tuntuu hyvin harvakseltaan. Ainoa hauska poikkeus tähän hiljaiseloon on se, että esikoisen pianotunneilla hän käy näköjään oikein villisti "tanssimaan" (ja silloin kun kotona harjoitellaan läksyjä).. Eilen olin yhtä hymyä istuessani pianotuntia kuuntelemassa ja nautiskelin musiikin lisäksi vauvan liikkeistä :heart:

-maranooka & masu20-
 
Moi taas! hetkeen ei ole tullut kirjoiteltua, oon kuitenkin käynyt lukemassa teidän kuulumisia. Hauska huomata miten samankaltaisia mietteitä/vaivoja/olotiloja monilla meistä on raskauden tässä vaiheessa! Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista ja tsemppiä kaikille, joilla eri asteisia vaivoja on jo ilmaantunut :hug:

Omasta voinnista: Kivuttomia supisteluja tulee edelleen, mut ei mitenkään tiheään, ehkä muutamia päivässä. Ne viime viikolla otetut pissaviljely ja streptokokki oli negatiiviset onneksi. Vatsa kasvaa nyt aivan käsittämätöntä vauhtia! Varmaan erityisiä kasvuviikkoja, kun tuntuu että tullut kunnon pallovatsa!! Ehkäpä kaikkina viikkoina ei näin suuria muutoksia tapahdu.... :eek: Kovasti pieni liikkuu joka päivä ja liikkeitä näkyy nyt jo vatsan päältä, esikoisesta hurjan naurettavan näköistä :LOL:

Iskiasvaivaa vähän täälläkin, niinkuin monella näyttää olevan. Ei niinkään aamuisin vaivaa mut päivän päälle kun on liikkunut ja käynyt lenkillä niin alkaa vähän "repimään" oikean kankun päältä -ei kiva.

[/b]Äitiyspakkausta ei tarvi miettiä, kun me asutaan Ruotsissa. Täällä ei sitä hienoutta ole, tosi harmi. Onneksi meiän suvussa on syntynyt useampi vauva juuri vasta, niin että heiltä saadaan paljon pikkuvauvavaatetta, ovat siis varsin uusiakin!

Hyvää päivänjatkoa kaikille! toivottelee Kesäihme 21+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja maranooka:
Tänään oli neuvola. Kohtu oli kasvanut hyvää vauhtia (taitaa olla jo navan yläpuolella) ja tällä kertaa sydänäänet saatiin mitattua niin, ettei pieni siirtynyt alta pois missään vaiheessa. Isot siskot olivat mukana neuvolassa ja olivat kovin tohkeissaan siitä, että saivat nostaa ja laskea äitiä tutkimuspöydän...
...puhki kahden lapsen voimin ;) Perjantaina on äitipolilla ultra mitä jo odotetaan miehen kanssa innolla!
-maranooka & masu20-
Sori lyhensin sun tekstiä, ettei koko sydeemiä tarttee lainata. Joo, kyllä mulla kohdunpohja on jo selkeesti navan yläpuolella, piti maanantaina oikein neuvolassa kysyä kätilöltä, et missä kohtaa se sen tuntee. Ja tuossa se on, sormenleveyden verran navan yläpuolella VAIKKA mun yksi raskausajan kirja kovasti väittää, et rv 24lopussa kohdunpohja tuntuu just navan korkeudella... :kieh:
 
^^ Kato kun käsi on nopeempi kun ajatus... :headwall:

KUIN MONI JUO KAHVIA NORMAALISTI RASKAUSAJAN?? Siis jos vaan pahoinvoinnilta pystyy? Kun oliko siitä joskus juttua jossain, et olis sikiölle pahasta... :attn: Massu vaan toimii päivittäin, kun juo päiväkahvit, niin uskaltaako sitä juoda...? :ashamed: Ja maistuukin vielä niiin pirun hyvälle :p
 
Sisu just luin terveydenhoitaja-lehdestä tuota asiaa. yleinen suositus on 300mg kofeiinia max. päivässä, eli vastaa 3 kuppia kahvia. tässä lehdessä vihjattiin jotain uusimmista tutkimuksista, joiden mukaan jo yli 200mg kahvia päivässä juovien äitien sikiöiden kasvu saattaa hidastua. eli jos juot ne päiväkahvit ni pitäis olla ihan ok. =) mä ainaki juon aina sillon tällön kupillisen (en välttist joka päivä), jos jossain kylässä ollaan tai muuten vaan sattuu tekee mieli.
 
Neuvolassa käyty ja nyt sain raskaustodistuksen sekä kelan paprut...huomenna sitten käymään töihin viemään virkavapaushakemusta. Mahtavat yllättyä, kun en oo sinne päin asiasta hiiskunut ja ovat siinä luulossa että tulen vuoden päästä helmikuusta takaisin rivistöön.
Painoa on tullut nyt ihan riittävästi..siis nyt mittari näytti 69,8kg eli kymppi on mennyt rikki.
Sf-mitta oli 21 ja rv 23+2...mitäköhän muuta siellä mitattiin, niin rr 96/61. Hb:ta ei mitattu ja samoin ei tuota virtsatestiäkään...
Mutta olo on siis kaikin puolin hyvä, mitä nyt koko ajan tulee vähän verta :( Mutta se verentulo ei kait pääse missään kohden loppumaan, kun on tuo takiainen tässä kuitenkin ns nosteltavana. Ja nytkin vuotoa tuli ihan vähän vain pelkästä reippaammasta kävelystä.
No tarvii vaan olla niin hissunkissun.

Mutta näin...palataan...

Jeps1+pulla 23+2
 
heipä hei vaan.

tässä melkein viikkoon en koneelle ole päässyt ja nyt en millän vielä kerennyt kaikkea lukea mitä on kirjotettu mutta myöhemmin sitte..

olin tosissaan sen vuodon takia sairaalassa vuodelevossa, toki eilen sain jo liikkua tai pitikin että näkeevät vaikuttaako rasitus yms.. nyt ei vuotoa 2 päivään ollenkaan mikä on ihan hyvä.. ja syynä tähän on hematooma istukan reunassa ja koska istukka on kohdun suun päällä/hyvin lähellä niin sitten sieltä vuotaa, nyt sitten saikkua pari viikkoa ja itteään ei saa rasittaa, säikäytti kyllä tuo osastolle joutuminen mutta nyt kaikki kunnossa ja jatketaan taas eteenpäin..

pieni jumppaa jo aikalailla iltaisin ja nukkumaan en meinaa malttaa käydä kun on niin kiva seurailla.. :D

m-m 22+3
 
Moro!

Kekkeri: Eilen tosiaan oli ihan neuvolakäynti, ei neuvolakänni... Vaikka vois olla ihan kiva kokea kännitkin pitkästä aikaa xD

Maiskutin: Rakenneultrassa kaikki ok. Ultraaja veikkaili vahvasti tyttöä meille. Painoarvio pienelle 332 grammaa.

Nyt lueskelemaan muiden kirjoituksia tarkemmin noista rakenneultrista->

Mapitus ja Piiperö 20+1
 
IIIIIK!!!! nostin paitaa ja kävin ihmettelemään millähän korkeudella se kohdunpohja vois olla ja huomasin et navan tietämille ja siitä alaspäin on ilmaantunu ihan huomaamatta kasa tummi karvoja! yäks!! :/

alustavat tulokset lapsivesipunktiosta tuli ja ettei tarvii huolehtia yleisimpien kromosomihäiriöitten suhteen, ne on jo poissuljettu!! tosi helpottava olo tuli heti!! nyt pystyy taas jo nauttimaan olosta ja rentoutumaan (paitsi ranskan kokeet huomenna). :)
ens viikolla olis rakenneultra, mut en sitä osaa kaiken tän jälkeen ees jännittää. jotenki pääsin nyt vaan takas entiseen fiilikseen, et kyl siel kaikki hyvin on, mitä sitä turhia murehtia!

toistaseks olen pystyny olemaan tietämättä mitä sukupuolta lapsi on, vaikka varmana sen jo tietävät punktion tulosten kautta, mutta voipi olla että ens viikon ultrassa en malta enää olla kysymättä. haluaisin kovasti olla tietämättä, mutta toisaalta olisihan se niin kiva alkaa miettimään niitä nimiä jo niinku "ihan oikeesti"...

äitiyspakettia olen hommaamassa Suomesta ja ehdokaskin sen lähettämiseen on löytynyt. toivottavasti saadan pian kaupat lukkoon!! täällä Espanjassa ei mitään paketteja ole, mut veronpalautuksena tai käteisenä saa 2500e / lapsi, mikä ei oo ollenkaan huono apu sekään! :p

äitiyslomia siellä kovasti jo sumplitte... täällä yleensä saa sairaslomaa ennen laskettua aikaa riippuen ihan työn kuvasta ja omasta voinnista. itselläni tarkotuksena olis olla mahdollisimman pitkään töissä, mut katsotaan nyt miten terveys kestää...

verenpaine on edelleenkin ongelmana, mutta ei onneksi vieläkään lääkitykseen asti. olin 24h seurannassa sellasella laitteella, joka otti paineet automaattisesti joka 20min ja tulosten mukaan hilkulla ollaan... nyt sitten pitää seurata sitä todella tiukasti samoin kuin ruokavaliota, kun ne joka käynnillä muistaa toitottaa ettei näillä verenpaineilla passais paljoo ylimääräsiä lihota. normaalipainoinen olen siis, nyt 59,2kg ja pituutta 160cm.

caisachu 19+
 
Talvis Kyselit tuossa vähän aiemmin vauvan kanssa ulos menosta. Viralliset suositukset ovat kutakuinkin niin, että talvivauvan (ylipäätään kylmempään vuodenaikaan syntyneet) kanssa voi aloittaa ulkoilun vähitellen noin 2 viikon iästä alkaen. Pienipainoisten vastasyntyneiden kanssa joskus suositellaan odottamaan pidempäänkin ja erityisesti jos on oikein kovat pakkaset. Lämpimään aikaan syntyvien kanssa voi ulkoilun aloittaa heti. Ihanaa saada kesävauveli, pääsee pian liikkeelle nauttimaan lämpimästä ?

:LOL: ? suvesta.
 
Kahvin juonnista.

Mä olen tässä ja kahdessa edellisessä raskaudessa juonu ihan normaalisti kahvia (5-6 kuppia päivässä) ja ei nuo kaksi sen pienempää ole ollut, melkein nelikiloisia molemmat :)

Jos riippuvuutta rupee mun kohdalla miettimään niin auttamasti ollaan jo myöhässä ton varoituksen suhteen, oon juonu vähintää 5 kuppia päivässä 14-vuotiaasta asti :LOL:

Selkävaivanen täälläkin, illat ja yöt pahimpia. Työ toimistotyötä ja kaikkea siihen liittyvää järjestely hommaa eli ylös alas, sinne-tänne liikkumista. Jos vielä 10 viikkoa jaksan niin hyvä on.

Jos en ihan väärin muista niin mulla oli edellisellä kerralla neuvolassa (3viikkoa sitten) kohtu navan korkeudella. Mut tällä mun vauvamasulla ei oo mikää ihme, saan joka kerta korjata et kesäkuussa vasta on laskettuaika ku ne sitä kyselee ja arvailee sen olevan lähempänä.

Vauhtis & Aksu rv 23+0 POKS

 

Yhteistyössä