~KesäMassut 2007~

Tervetuloa vaan kaikki uudet. Mukava, kun tulee lisää porukkaa... nyt kun muistan, niin kaikki turun seudun kokoontumiseen tulevat käykäähän laittamassa viestiä toiselle puolelle muistattehan, että päivä on nyt lyöty lukkoon ja tapaamispuolella on enemmän siitä....
Mä olin nyt ensimmäisen kerran kunnolla viihteellä sitten näiden kahden viimeisen lapsen jälkeen... oli ihan kivaa.. varsinkin kun oli oikein juhlavat bileet. Kävin kampaajalla, joka laittoi makeen kampauksen ja ostin oikein pitkän juhlamekon... tarjoilu oli ilmaista koko illan ja esiintyjä oli yksi suomen kirkkaimmista tähdistä... oltiin sitten yö vielä hotellissa ja seuraavana päivänä vasta tulin kotiin... oli tosi kivaa ja rentouttavaa... tosin sitten aamulla ei enään niin kivaa ollutkaan, mutta veronsa on hauskuudesta maksettava :headwall: iskä oli pärjännyt loistavasti lasten kanssa, mikä oli ihan kiva...
yöunista meillä on aikas selkeä rytmi niissä. Nukkumaan mennään yleensä 21.30-22 ja syömään herätään 4-6 välillä ja sitten nukutaan vielä tuonne 8-9 asti. Kyllähän tuossa saisi ihan kunnon yöunet itsekin, mutta en yleensä malta mennä heti nukkumaan kun saadaan kämppä hiljaiseksi, se kun on ainoa rauhallinen hetki päivässä..
Taidoista, meillä kanssa mennään sujuvasti kyljelleen ja se on kyllä liikuttavan liki, että kohta käännytään.. toinen käsi on vaan aina tiellä ja sen kun neiti hoksaisi saada syrjään niin sitten se olisi menoa...
ääneen on täälläkin naurettu jo jonkun aikaa, mutta se vaatii aika paljon kutittelua tai hassuttelua... neiti on sellainen tarkkailija luonne, vaikkakin hymyileväinen sellainen :)
mä olen kanssa miettinyt tuota rota-rokotusta, mutta taidan olla jo myöhässä, kun eikös siinä ollut joku ikäraja, mihin mennessä pitäisi se olla otettu.. vai muistanko nyt tosiaan väärin???
Raskauskiloista on ollut täällä puhetta ja niitähän kyllä täälläkin vielä riittää.. toisaalta välillä tuntuu, että vedän tuota suklaata samaan tahtiin, kuin raskaana ollessa, joten ei kai ne kilot itsestään häviä :headwall:

Autoista joku puheli ja täällä se on ongelma nro 1 tällä hetkellä.. kun meitähän on nyt sitten kuusi niin jos johonkin kaikki ollaan menossa niin kahdella autolla tarvii lähteä... kunhan vaan saisi aikaiseksi niin tila-auto olisi seuraavana hankintalistalla.. kunhan sopiva vaan löytyisi..
Meillä tuo mies hoitaa yleensä aina viikonloppuisin tuon aamuyön syöttämisen ja monesti minä menen toiseen huoneeseenkin nukkumaan, ettei sitten 2vuotiaan öiset kähinätkään mua häiritse.. kieltämättä se on luksusta nukkua yönsä ihan ilman heräämistä... jotenkin noita viikonloppuja muutenkin aina odottaa, kun toisen ihmisen hoitoapu on kyllä niin ihanaa.. silloin saa kerrankin keskittyä aina johonkin lapseen edes hetken vain ja ainoastaan... eiköhän kaikille monilapsisille perheille tuo tunne ole tuttua, että huonoa omaatuntoa tulee välillä podettua, kun tuntuu, että joku lapsista jää aina välillä ilman huomiota...
kai tässä tuli jo useimpia asioita kommentoitua, ja neiti tuolla kitisee... taitaa kakka vaivata, kun ei ole eilen eikä tänään kakannut ollenkaan... taitaa kaikki juotu maito mennä vaan kasvuun.... mutta jommasta kummasta päästä sitä täytyy uloskin tulla ja meillähän sitä valitettavasti tuolta yläpäästä tulee tasaiseen tahtiin....
mukavaa sunnuntaipäivän jatkoa kaikille ja hyvää alkavaa viikkoa...

jousimies-70 + neiti 3kk ja rapiat
 
jos joisin yhden siiderin,niin kauanko pitää olla väliä imettämiseen??Vai pitääkö edes olla yhden plo jälkeen?Pikkumyy oluesta kirjoitteli mutta en tarkkaa vastausta osannut bongata..
ei muakaan baari niin kiinnosta mut joskus saunasiiderin vois juoda ja katsoa kuin pää reagoi jo yhdestä pullosta:)eli ei varmaan mitenkään.
 
Pompula ja muutkin http://www.imetystukilista.net/faq/tupakka.php tuolla on infoa alkosta ja imetyksestä! Yhden, eikä kahdenkaan siiderin jälkeen ei tartte pitää taukoa imetyksestä. Maidossa on promilleja saman verran kuin itsellä veressä, eli esim. jos itsellä on veressä yksi promille alkoholia niin maidossa on myös yksi promille ja se on niin mitätön määrä ettei sillä ole merkitystä. Ja eihän yhdestä sidusta tule edes sitä yhtkään promillea.
 
Heip taas!

Tänään olikin autoilupäivä meillä... Haettiin meidän neitsikalle uus kaveri, kun sen vaimoke kuoli tossa aikasemmin. Taisinkin siitä mainita. Nyt on sitte sellanen kaunis kaneli-harlekiini-helmiäinen tuolla häkissä totuttelemassa uuteen kotiinsa ja asuinkaveriinsa. Hyvin näyttävät pärjäävän.

Poitsu väänsi megakakan matkan aikana, joten viiteen päivään jäi se panttaaminen. Ihan löysää tavaraa oli ja melkein meni koko poika ja vaatteet pesuun... Oli melkosta taktiikkapeliä ja taiteilua se vaipan vaihto. :LOL: Pissaa on vaikuttanu olevan vaipoissa useimmiten kummallisen vähän, mut ollaan kyllä vaihdettukin aika tiheesti ja sit kun ollaan just vaihdettu isompaan kokoon, niin ehkä sekin vääristää. Taitaa mun väsymys pistää mielikuvituksen härnäämään.

Pompula... Kyl voit sen yhden jälkeen ja kahdenkin vaikka heti imettää, kuten Teppana kirjottikin. Imetystukilistan sivuilta mäkin kävin vastauksia hakemassa ja niihin luotan, mut mielellään en silti pojan valvoessa tai ainakaan just ennen imetystä ota. En osaa selittää miks.

Niin autoistakin oli puhetta... Meil on sellanen jo parhaat vuotensa elelly, mut toimiva ja luotettava ajopeli. Ihan perus henkilöauto. Vaihdosta on ollu puhetta, mut odotellaan varmaan taloudellisen tilanteen kohentumista, niin saadaan sit kerralla mieleinen (=huomattavasti uudempi ja enemmän hipleyksiä). Myös diisseliin vaihtamista pitänee harkita, jos miehen työmatkat pitenee lähivuosina... Ollaan suunniteltu muuttoa lähemmäs sukulaisia, mut ei se vielä ajankohtasta ole ja paikkakuntakin on vielä auki.

Jahas... Vois olla iltapalan aika, että pääsis järkevään aikaan unille.

PikkuMyy-80 ja poikanen 3kk ja risat
 
Hellou!!
Niin kiireellä täällä pyörähtää ja ajatus tökkii,mutta isot tervehdykset Moonlight ja onnea kotoSuomeen muutosta.
Ääh...taas tuli keskeytys,ovi kävi ja kaveri tuossa pulputtaa,tai hänen poika.Meen siis ja tuun toiste!!
 
Autosta: Meitäkin on nyt jo 6, ja reissataan aika paljon. Kaikkien saaminen samaan paikkaan on haaste joka kerta. Meillä on ikivanha farkkupösö, johon mahtuu joko lapsista 3 ja aikuiset + tavarat, tai aikuiset ja vauva + harrastuskamat. Eli kaikki ei koskaan mahdu kerralla.

Onneksi isommat lapset ovat jo niin isoja, että voivat kulkea mökille junalla keskenään ja haetaan sitten erikseen asemalta. Harrastamaan voi iskä ja isommat lentää pienkoneella ja äiti tulee vauvan ja tavaroiden kanssa autolla perästä. Muuten ollaan jouduttu turvautumaan muiden samaan paikkaan menevien kyytiapuun tai lainaamaan toinen auto mummolta tai siskolta. Säätöä joka kerta. Olen alkanut jo miettiä, onko joka meno ihan tarpeen koko porukalla...

Ristiriitaisin tuntein suhtaudun siihenkin, kun isoin teini jäisi usein mieluummin kotiin kuin tulisi perheen mukaan, on treenejä ja kavereita ja muuta - silloin kaikki mahtuu samaan autoon, mutta toisaalta poika jää yksin kotiin... On jo iso mies, mutta ei silti olla jätetty kuin päiväreissujen ajaksi yksin, ettei tule mitään kiusauksia.

Pian tuosta pösöstä aika jättääkin. Ollaan päätetty sillä sinnitellä niin kauan kuin se kestää, kun rahatilanne ei nyt todellakaan ole hieno. Sitten olisi tarkoitus hakea Saksasta uusi isompi menopeli. Onko kellään kokemuksia auton tuonnista Saksasta, siis ei miltään komennukselta vaan ihan muuten vaan? Onkohan se todella kannattavaa? Mies väittää että joo. Tarkoitus olisi yhdistää autonhakureissuun myös kyläilyjä kavereilla muualla Euroopassa, ja se minua kyllä kiinnostaa. Miettyttää vaan, että voiko todella tulla edullisemmaksi tuoda auto ulkomailta.

Alkosta Pikkumyy kirjoitti: mielellään en silti pojan valvoessa tai ainakaan just ennen imetystä ota. Sama täällä. Enkä osaa minäkään sitä selittää. Tiedän järjellä, että maidossa on viinilasillisen tai oluen tai kahden jälkeen minimaalisesti alkoholia ja enemmän on vaikkapa Jekovit D-vitamiinitipoissa, joita joka päivä syötän lapselle. Silti mieluummin jätän sen lasillisen väliin.

Naru
 
Moips kaikille!

Koitetaanpa kirjotella, jos Anton viihtyisi edes hetken itsekseen...

Musta tuntuu että meillä on kaikki muuttunut pojan täytettyä kolme kuukautta pari viikkoa sitten... Sitä ennen oli selkeä unirytmi: klo 22-23 nukkumaan, syöttö klo 4 ja ylös 7-8 aikaan, joskus vielä pötköteltiin vähän aikaa. Nyt herää miten sattuu, välillä samalla rytmillä kun aiemmin, välillä kolmen tunnin välein ja viime yönä klo 3 ja seuraavan kerran vasta 7:30. Viime yön rytmi oli jotain ihan uutta, että yösyötön jälkeen nukutaan noin pitkät unet. Minä siis imetän yöllä, mutta mies syötti edellisen yön (korvikkeella) ja silloin oli sama rytmi, klo 3 ja 7:30. Mulle on muuten ihan sama koska herää, mutta kolmen tunnin välein yöllä on minulle liian tiheään, en jaksa sitä pitkään.

Myös kakkaaminen on muuttunut. Ennen oli päivässä yhdet isot jättikakat ja nyt saa vaihdella vaippaa koko ajan... Jollei muuta niin kakkapieru on vaihdettavana. Tämä on kestänyt nyt parin viikon ajan ja huomaa että peppu ärtyy paljon helpommin jollei heti huomaa vaihtaa. Kakkapierut oli pois muutaman kuukauden, mutta nyt ovat näköjään palanneet ns. kahta kauheampina... Huoh...

Poika kaipaa myös seuraa paljon enemmän kuin ennen. Tätä on jatkunut noin viikon ja tuntuu ettei Anton viihdy hetkeäkään itsekseen. (otin äsken taas syliin, eli ei viihtynyt taaskaan). Tää on aika rasittavaa, kun tuntuu ettei mitään voi tehdä ilman että toinen huutaa kuin syötävä! Korostuu etenkin tilanteissa kun on lähdössä johonkin ja pitäis pakata ja laittaa itsensä yms. Onkin sitten tosi nautinnollista ja rentouttavaa, kun lapsi huutaa pää punaisena.. :kieh: Tämä ilmiö on yleensä vain päivuniin saakka, eli klo 13-14 asti. Niiden jälkeen viihtyy yleensä paremmin yksin lattialla tai sitterissä, paitsi eilen kun ei kelvannut kuin syli. Toivottavasti menossa on jokin ohimenevä vaihe, niin ei esim. uloslähtemisestä tule äidille hirveä stressi.

Noh, nyt ei riitä näköjään enää pelkkä syli, alan seurustelemaan :) , jatkan toiste.


T:Anskuli ja Anton 2kk2vkoa
 
Naru,meidän kaveri tuo Saksasta autoja ja sanoo että tosiaan kun osaa katsoa ja tuntee kauppiaan niin se on kannattavaa.Ja melko uusi kannattaa tuoda.
Teillekin riittäisi tila-auto hyvin kun 6 henkee.

Todellakin mukaan kannattais ottaa joku ketä tuntee paikat Saksan puolella,ettei tuuu pissitettyä silmään!!

Mekin kuljetaan kahella autolla kun yhteen ei tosiaan mahuta.Mutta tykkään että käydään yhessä kaikki jossain ja toisaalta musta on helpompaa kun koko sakki ei oo samassa autossa,sillä riitaa tulee aina.Me ollaankin jaettu niin että isukin kanssa on Maisa ja pari isompaa ja mulla pienin ja pari isompaa..

Kauppareissussa koitetaan käydä koko porukka kerran viikossa sillä musta on tärkeetä sekin että ollaan jossain kaikki.
Hesereissut sun muut ruokajutut tehään aina koko porukalla ettei jää kellekään paha mieli.

Miska on ruvennu nukahtaa jo pukiessa ulkovaatteita.Tä on aika ihanaa sillä Maisa tarvii vähän vielä apuja vaatetuksessa,vaikka hienosti itekin pukee,mut lapaset taikka lakki tuottaa välillä vaikeuksia.

Nyt voi laskea Miskan lattialle kun simahtaa tosiaan jo vaatetuksen aikana.

Jännää että moni teistä puhuu kuinka vauva on muuttunut 3 kk iässä.No,voi olla että päikkärijuttu alkoi siinä iässä muuttumaan,nyt 4 kk iässä on uutta tä mahoton uteiaisuus ja kyllästyminen.Sekä vierastaminen.
Tänään mun kaveria ja äitiä vierasti!!

Jaahas,alka tokaluokkalaisia virrata sisään!!
Heipat!

kata ja miska 4 kk
 
Moonlight meinaatteko ihan itse rakentaa? jos meinaatte niin paljon voimia siihen urakkaan, se voi olla rankkaakin varsinkin jos on lapsia hoidettavana. Me itse rakensimme ja se oli rankaa eikä ollut lapsiakaan silloin viellä!
Naru me tuotimme auton saksasta noin 4 vuotta sitten, eli ei varsinaisesti itse hausta kokemusta , mutta meijän auto silloin oli noin 2tonnia halvempi kuin vastaava suomesta.
taitaakin olla yleistä tuo rytmin muuttaminen 3-4kk, oon täällä jo tuskaillut että mikä on, vaikka kaikki näyttäisi olevan kunnossa, meillä ensimmäiset 3 kk pisin unijakso yö aikaan oli 6-7 tuntia nyt enään 3-4tuntia.
no johan on yritn tossa soittaa neuvola tätille rota-rokotteesta ja puh.nro joka on pojan neuvola kortissa meni yleiseen hammaslääkäri ajanvaraukseen :LOL: , joten näin hyvin meillä päin toimii.
jaahas Aleksi heräsi eipä sitten muuta kuin mukavat syyspäivän jatkot kaikille! :flower:
 
Moikka taas viisaat kanssasisareni ;)

Sellasta oon miettinyt, että mistä saisin tietää kuinka kauan pitää olla imettämättä, jos joutuu ottamaan esim. migreenilääkkeen tai lihaksiarentouttavan? Mulla on Clotamia ja täsmälääkkeenä Almogrania migreeniin sekä Zirdaludia (tai Sirdalud, en muista kummin kirjoitetaan), jos särky on tensioperäistä. Toistaiseksi ei ole ollut migreeniä eikä toivottavasti tulekaan. On kuitenkin ollut päänsärkyä, johon ei Paracetamol ole auttanut, mutta olen vain kärsinyt enkä ole uskaltanut ottaa mitään muuta.Tietääkö joku, kuinka kauan pitää olla imettämättä, jos ottaa lääkkeen? Tai tietääkö joku mistä kysyä? Apteekki, neuvola, lääkäri, yleinen terveysneuvonta?

-Anskuli-
 
Anskuli, varmaan mistä tahansa noista saisi tietoa asiasta. Itse soittaisin omalle terkkarille neuvolaan (olen itse asiassa soittanutkin samantyyppisessä asiassa, terkkari ei itse tiennyt mutta konsultoi lääkäriä ja soitti heti minulle takaisin, eli tiedon sain) .
 
Tänään oltiin neuvolassa ja seuraavat oli mitat:
Pituus: 64 cm
Paino: 7735g
Pipo: 42,5 cm
Eli aikasta iso poitsu meillä! :) Sitten samalla tietty tuli eka rokotus. Ja samalla annettiin myös Rota-rokotuksen toinen puolisko. Saa nähä tuleeko rokotuksista mitään sivuvaikutuksia...Ei ainakaan ekasta rota-rokotuksesta tullu mitään mutta saas nähä! :/
 
Anskuli,nuo on kaikki reseptilääkkeitä ja suositellaan neuvottelemaan lääkärin kanssa.Onko lääkkeet depotvalmisteita,jolloin ne ovat pitkävaikutteisia....sanoisin että älä vaan ota ennen kuin olet lääkärin kanssa asiasta puhunut.

Tä pikanen kommentti taasen!!!

 
Heipat kaikille! :wave:

Täällä tulee niin paljon juttua, ettei millään muista kommentoida ketään ikinä, hävettää :ashamed: Mulla on muutenkin pahemman luokan dementia päällä, onneksi yleensä muistan, että mulla on kolme lasta ja montako kulloinkin on mun matkassa mukana sillä hetkellä.... :ashamed:

Noh, täällä on ainakin ollut juttua noista nukkumisista. Meillä poika on ollut koko ajan tosi huono nukkumaan päivällä, yleensä nukkuu noin tunnin verran ja niitä otetaankin sitten neljätkin joskus. Nyt on aamupäivän unet onneksi venahtaneet n.3tuntiin, niin saa joskus olla "rauhassa" ja antaa toiselle pikku miehelle aikaa, kun yksi on koulussa.. Joo, ja kaikille olenkin sitten sanonut, että sama se kuinka päivällä nukutaan, kunhan yöt menee hyvin. Poika on nukkunut yhdellä tai kahdella syötöllä synnäriltä asti ja tajunnut heti yön ja päivän eron.. MUTTA kunnes täytettiin meilläkin 3kk, on yöt ollut aika repaleisia, tai sitten se tuntuu siltä, mutta parhaimpina öinä poika syö kolmekin kertaa... :( Kun tähän asti hän heräsi n. kuudelta syömään, nukkuu siis välin 20.30-7.30. Viime yönäkin eka satsi lähti jo puolilta öin, seuraavia en edes kellosta katsonut.

Tosin meillä ähelletään samalla ilmeisesti kahta nappulaa alaleukaan, ovat siellä kiusanneet jo muutaman viikon, että josko ne sieltä nyt vihdoin ja viimein tulisi läpi :/ Eilen meillä asusti jo pikkurutuna, mutta tänään se oli jo isorutuna, ei päikkäreitä, ei syöty kunnolla, eikä varsinkaan oltu yksin hetkeäkään! Ja puklit senkun lentää kaaressa. Oletan, että noin iso poika melkein jo "vaatii" muutakin täytettä, kuin maidon, ja tosiaan meillä on nuo soseet lähtenyt tosi huonosti liikkeelle. Kaikki, mitä tarjoan, lentää kaaressa, paitsi mango, josta tuli naama aivan kirjavaksi. Rupean kyllä olemaan kohta jo aivan onneton. Tarjotako vaiko eikö, kun pukli lentää kuitenkin, normaalistikin....? :/

Nuo kaksi aiempaa lasta olivat ns. "helpompia" siinä mielessä, että kaikki mitä lähdin tarjoamaan, kelpasi paremmin kuin hyvin, eikä oireita tai vatsanväänteitä tullut mistään. Nyt tämän raasun kanssa olen joutunut miettimään ja kokeilemaan korvikkeita juuri tuon pulauttelun takia, ja ylipäänsä tuntuu olevan herkkävatsainen, d-vitamiinitkin aloitin vasta tällä vkolla, yhtä tippaa mennään ja edelleen ottaa massuun. Poika on siis aika lailla alusta asti syönyt yli litran vuorokaudessa. Syö luultavasti edelleenkin, mutta ajattelin aloittaa, kun nyt kumminkin on talvikin tulossa.

Mutta muuten meillä on valtavan ihana ja iloinen poika, oikeastaan minä tässä enemmän hötkyilen, poika on normisti aivan kuin hangon keksi (paitsi tänään) Kääntyy vatsalleen ja on löytänyt varpaansa, ihana asento, kun makaa selällään ja lauleskelee ja pitää molemmilla käsillä varpaistansa kiinni =) :heart: Ehkäpä ne puklitkin on lisääntyneet tuosta, kun oppi kääntymään ja nyt poika on aina mahallaan, ei selällään meinaa pysyä edes silloin, kun vaippaa vaihdetaan. Itse asiassa nostaa jo niin kätevästi pyllyä vaihdon yhteydessä ja pistää hanttiin, että aatamina se vaan haluaisi kuljeskella =)

Noh, tämä nyt meni kovin omavauvaiseksi..

Olisiko kenelläkään ehdottaa, millä olisi hyvä aloittaa nuo kiinteät? Meillä siis porkkana lentää kaaressa ja mangosta tulee naaman kirjavuus. Peruna saattaapi aiheuttaa hieman vatsanväänteitä.. Ainakin ilmeisesti tuo bataatti olisi hyvä?

Jonna ja Jere 3,5kk

Ai niin, meinasi jäädä kertomatta, tänään vaihdoin pojalle kakkavaippaa tuossa olohuoneen lattialla. Yleensä sieltä tulee vielä hiukan lisää, kun pitää jalkoja siinä vatsan päällä koukussa, samalla kun putsailee isompia pois. Noh, niin tuli tänäänkin! Höpötin ja nauroin pojalle suu auki jalkopäässä minkä kerkesin ja yhtäkkiä kuului valtava PUFFF!!!! ja kakkaa oli joka puolella, mun paita, mun housut, alusta ja eritoten mun naamassa!! :LOL: :LOL: Enpäs sitten ennen ole noin paskassa ollutkaan! :LOL:
 
Huomenta!

Julia kääntyi sunnuntaina, tasan 15 viikkoisena selältä mahalleen! Ja nyt sitten koko ajan harjoittelemassa uutta taitoa :) Esikoinen oli vasta 4,5kk kun kääntyi ekaa kertaa, mutta lähtikin ryömimään jo kaksi viikkoa sen jälkeen!

Kauhean nopee tuo kasvaa, vasta hetki sitten oli pieni nyytti joka nukkui ja söi ja nyt nauraa ja kääntyy ja juttelee ja hymyilee... Onhan se valtavan ihanaa, mutta melkein ahdistaa kuinka nopeaa aika rientää ja kuinka tuo tyttö kasvaa! Ihan pieni hetki ja se on samanlainen riiviö kuin tuo jätkä!

Ja hirveällä haikeudella muistelen raskausaikaa ja sit masua.... Ja melkein vauvakuumeen tynkää, vaikka toinen on noin pieni!? Tai ehkä enemmän raskausajan kuumetta kuitenkin (vai onko sellaista edes? :D)... Kyllä mä tosiaan kolmannen vielä haluaisin, mies ei, mutta on sovittu, että katsotaan tilannetta vasta kun nää on jo isompia (menevät kouluun), mikä sopii mulle hyvin. Voihan se olla että mieli muuttuu, joko mulla tai miehellä, niin asiasta ei kannata nyt sitten vääntää kättä.

Mutta nyt kyllä tuntuu kamalalta ajatukselta, ettei enää ikinä sitä kahta viivaa tikussa ja ja..... *huokailee*

Mutta nyt on mentävä tissittelemään kun vaaativa ähkiminen kantautuu tänne asti :D

-Hiiviö & Julia 3,5kk-
 
Hih..täällä nauran kippurassa tuolle Jonnan kakkajutulle :LOL: Meidän vauveli kakkailee niin harvakseltaan ja tosi kiinteää kakkaa, ettei se pahemmin roisku minnekään...

Mulla on aivan älytön väsymys päällä :( Vauva on "pahimmillaan" heräillyt 5 kertaa yössä, nyt muutaman yön onneksi vain kahdesti. Lisäksi on tapahtunut lähipiirissä tosi rankkoja asioita, joiden vuoksi koko elämä tuntuu olevan yhtä synkkyyttä... Kotonakin kaikki asiat tuntuvat kasautuvan, esikoinen loukkasi jalkansa ja kävelee nyt kyynärsauvoilla, kakkosella on jos jonkinlaista murrosiän "alkuärinöitä" ja 4v. on alkanut uhmaamaan ihan tosissaan... tokaluokkalainen taitaa olla ainoa "normaali". Mieskin on väsynyt, mutta onneksi ottaa vastuuta tosi paljon, tekee iltaruuat ja käy kaupassa yms.

Kaipa se tästä iloksi muuttuu, se vaan on aina niin raskasta, kun monta mieltäpainavaa asiaa sattuu yhtaikaa.

Vauva sen sijaan on aivan ihanan iloinen. Vaikka yöllä heräilee, niin päivisin jaksaa touhuta ja jutella. Nauraa niin ihanasti isosiskon tempuille, kerrankin kikatteli niin kovasti,että puklasi... se kikatus kun lähtee ihan tuolta vatsanpohjasta, niin jo oli pikku massu kovilla :)

Tuosta autoasiasta oli puhetta. Meillä Chrysler Voyager 7 hengen tila-auto. Kaikki mahdutaan siihen hyvin, vaunuista tosin täytyy irrottaa renkaat, että mahtuvat kyytiin. Jos enemmän tavaraa on matkassa, niin kattoboksi täytyy laittaa kiinni. Tuo auto on minulla käytössä, miehellä muutama auto työhommissa, yksi vanha 7 hengen maasturi on myös, mutta se on suunnitelmissa muuttaa pakettiautoksi.

Kovasti ei kyllä olla viime aikoina reissattu, vauva kun huutaa ihan taukoamatta, jos ei nukahda istuimeensa. En tiedä, olisiko kyse matkapahoinvoinnista vai mistä, ei ainakaan puklaile... Toivottavasti helpottaa sitten isompana, kun ei syö tuttiakaan, niin ei saa millään ajon aikana rauhoittumaan.

Voih, taas alkoi sataa.. täytyy käydä vetämässä vaunut katoksen alle.
Syksyn jatkoa kaikille!

Katti ja vauva 4kk ja risat
 
kääk
Heippa taas! Täällä ollaan väsynyttä koko porukka, pikku-miehellä jonkun näköstä flunssaa ja mikään ei oikeen oo hyvä. Kuumetta ei oo, kauheen räkänen vaan. Tosi huonosti on pieni syöny ja yötkin menny vähän miten sattuu. Nyt sitten iski meikäläiseenkin joku nuhapöpö, kurkku aivan kamalan kipeä. Piti esikoinen viedä tarhaan "turvaan" ettei vaan hänkin sairastuisi...
Hiiviöllä sama juttu kun mulla :) . Ajoittain pukkaa kauhee vauvakuume, kun tosiaan toi pienin ei enään mikään vauva oo mutta silti ei ehkä kuitenkaan vielä kolmatta. Mies kyllä haluaisi, mutta mä oon joutunu jarruttelee. Ja nyt tosiaan teiän juttuja lukeneena ja terveydenhoitajan sanaan luottavana oon sen kierukan menossa laitattamaan heti kun saan käytä siellä papassa.
Nyt mentävä hiukan lepäilemään kun kerrankin tilaisuus.
 
Heippis!!Voihan kakka.... :LOL:
Ruuista,kurjaa jos noin tökkii.Mulla kokemusta bataatista,tuon 2 vee tytön kanssa oli takkuista tuo syöminen,siks olikin miltei täysimetyksellä 10 kk.
Mutta bataatti alkoi uppoomaan ja sitä aattelin Miskalle myös ruveta kokeilemaan.Miska on siis vielä maidolla,mutta tuo pulauttelu on ihan järkkyä meilläkin.Tosin paino nousee ihan ok eli kiirettä kiinteisiin ei ole..Oon vaan ihan kypsä tähän lattioiden pesemiseen sillä aina ei ehdi pyyhkimään kunnolla ja suusta valuu vähän välilä kuolaa ja pulia...
Meidän 2 vee kulkeekin perässä ja huutelee,miskan pulipulirätti tulee...Ja kulkee rätti kädessä ja suuta pyyhkii.

Mulla siivouspäivä tänään,nuorimmat on hoidossa mammoilla.
Oli ostoksilla jo aamupäivän ja nyt pitäis rätti alkaa heiluu...

Vauvakuumetta ei täällä ole,mutta masukuume ois.Voi kun sais raskausajan mutta en tiiä siitä vauvasta...Kait mulla ollut jo tarpeeks vauvoja kun kuumeilu vähentynyt näin isosti jo.

Nyt siivoilemaan
kata ja miska 4 kk+
 
Nla+lääkäri terveisii:
3kk

paino 5kg
pituus 60cm
päänympärys ol 38.5cm

sai rokotteen vas. reiteen... vähä tirahti ku piikin pisti mut sit sen jälkee vaa naureskeli

Nla -täti ei kirj. mitää korttiin
mut lääkäri jotain:

Reipas, hyväntuulinen tyttö, seuraa katseellaan hyvin
JA LOPUT O SIT LATINAA ...joten ei mitää hajuu mitä toss lukkee
mut kaikk ol kunnossa !
en tiä vielkää otetaanks rota-rokote...
laitto valmiiks reseptin et ei sen tarvii ku hakee tksta jos halutaan se Nannalle ottaa...
150e tuntuu taas vaikeelta "repii jostakin"....

seur. nla 31.10 klo 12
 
juu voihan kakka, vähänkö kans nauratti tuo Jonnan kakkatouhu :LOL: , meillä kakka tulee kovana möykkynä taas näinä päivinä, tänäänkin sai sen suoraan vaipasta tiputettua pönttöön.. ja sitten taas huomenna se on varmaan löysempää..tiedä häntä! Niin ja kyllähän meilläkin on pissat saatu päälle ja naamalle monet kerrat, mutta kakkaa ei onneksi vielä ;)

Niin ja tuosta Ruoka pulauttelusta, siis Jonnakar, meillä on aivan täysin sama juttu! En enää tiedä mitä voisin antaa, kun luulin jo maitoallergiaksi kun tuli taas kaikki syöksypulautteluna nuo maidot ulos, mutta huomasin että se on sitten kuitenkin tuo peruna joka ei sovi.
Eli meillä on kokeiltu:
-peruna porkkana---- ei sopinu yhtään, oksensi koko illan
-Pelkkä peruna ja pelkkä bataatti---- sama juttu, syöksy puklut
-pelkkä porkkana--- se sitten vasta ei sopinutkaan, tuli vielä näppyjäki masuun, eli sitä ei kestä yhtään.
- peruna ja porsaanliha-- sitä kesti, mutta pulautuksen määrä oli kauhee,eli jälleen se peruna joten nyt pidän siitäkin taukoa.ja juu-u kokeilin jo lihaakin..
-omena,mango,banaani ja persikka soseet-- menee mutta hieman pulautteluja

*Eli meille käy nyt vaan Puuro luumusoseen kanssa ja päärynä piltti, sekä maissivelli*

Veikkaan siis että noissa perunoissa ja bataatissa meillä on se tärkkelys jota se ei kestä ja porkkanassa on niin paljon betakaroteenia ettei pienen elimistö vielä osaa sitä pilkkoa. .en keksi muuta. Mutta tosiaan olen nyt kokeillut kaiken mitä mieleen juolahtaa. Nyt ollaan taas pari päivää sitten päärynällä ja maidoilla sekä velli ja puuro linjalla ja katson josko tuo pulauttelu taas johtui sitten uusista jutuista, esim.banaania sai vähän eilen ja siitä ei muuten tykänny yhtään vieläkään, hassua.
Eli täällä kans otetaan ehdotuksia vastaan, mitä voisi kokeilla. Kai tämäkin poika hieman muuta ravintoa jo tarvitsee?


Katalle
kiitos suomeen toivotteluista..täällä siis ollaan ja vailla tekemistä, joten jos sulla on joskus tylsä päivä niin voidaan vaikka myllyssä nähdä ;)
niin ja kiitos tuosta vaporizer kuivahöyrystin neuvosta, käyn sen tänään ostaan tuolta lastentarvikkeesta,soitin jo sinne että heillä varmasti löytyy se hyllystä..eli sinne siis ajeleen.

Marge kyselit siitä rakentamisesta, niin kyllä se olis tässä nyt tulossa pian eteen..meillä on jo yksi tontti rovaniemelläkin, mutta sinne rakennetaan sitten uudelleen parin vuoden päästä. Ensin siis tarkoitus olis tänne Auran seuduille pykätä taloa pystyyn.. ja se voi ottaa kyllä hieman hermojen päälle ja eikös sitä sanota,että erot tulee useiten silloin ku rakentaa ;) Mutta eihän teillekkään tullut, joten toivottavasti ei meillekkään. Vaikka siis tosiaankin toivotan itsellekkin tsemppiä,että jaksetaan rakentaa ja lapsikin on tässä tosiaan hoidettavana, mutta siksi ajattelinkin että toinen voi tulla vasta sitten kun on talo pystyssä. Mullahan mies rakentaa taloja työkseen ja on jo aika monta saanut pystyyn elämänsä aikana, joten toivottavasti se helpottaa sinänsä asiaa.. tietysti ne kiistat tulee sitten kun aletaan miettiin sisätiloja ja sisustuksia, luonnollisesti...

Kaikilla kivoja neuvola kuulumisia onneksi, ei kenelläkään vissiin mitään poikkeavaa ole ilmennyt. Ja aika pieniä tyttöjä näyttää olevan meidän pinossa,suloista ku tytöt on niin sirpakoita. Pojat yleensä on niin jässiköitä..

Meillä on pojalla vieläki tuo pieni patti tuossa kallossa kun oli niin kiinni oolut pitkään mun lantiossa, saas nähdä mitä lekuri sanoo, luulis sen poistuvan ku kallon luut kasvaa, mutta täällähän olikin siitä jo aiemmin juttua. en ole kyllä siitä kauheesti ollu huolissaan, mutta katotaan mitä lekuri yli huomenna sanoo.

Nyt taidan alkaa meikkaan ja lähtee sinne kauppaan tuhlaileen, varmaan tarttuu taas vaikka mitä mukaan.. :p
eli heippa taas hetkeksi :wave:
 
Heipsansaa!

Tervetuloa kaikki uudet tähän ketjuun!

Jonnakar: Mukavan yllärin poika teki äidilleen! :D Aika hyvä, että olit vielä suu auki höpöttelemässä! :LOL:

Paulaliina: Hyvä, että kaikki oli Aapon päänympäryksen suhteen kunnossa! Varmasti suuri huoli oli sulla, mutta enää ei tartte onneksi miettiä koko asiaa. =)

Riina-Niina: Pikaista paranemista Oskarille!

Helmillä on ollut jonkinlainen nukkumisrytmi jo pidemmän aikaa. Iltaisin tyttö nukahtaa 9-11 aikaan ja herää aamulla siinä 8-10 aikoihin. Joinakin öinä Helmiina on nukkunut 8-8,5 tuntia heräämättä syömään, mutta yleensä syödään neljän aikaan vähän yöpalaa ja jatketaan unia äitin ja isin viekussa. Joskus saatan nostaa tytön omaan pinnikseen, mutta unet jatkuu varmemmin, jos saa jäädä viereen. Siksipä Helmi saakin usein jäädä äitin kainaloon. :) Aamulla heräämisen jälkeen jutustellaan ja leikitään tunnin verran ja nukahdetaan ekoille päikkäreille, jotka on päivän pisimmät unet, 2-3 tuntia yleensä. Ihan parhaiten tyttö nukahtaa vaunuihin, kun oon koiran kanssa lenkillä. Mitä epätasasempi tie, sen parempi!

Anskuli1978: Meilläkin muuttu kakkaaminen kolmen kuukauden iässä. Aikasemmin teki tosi monet kakat päivässä, mutta nykyään kakkaa parin, kolmen päivän välein. Aluksi oli kitinää, kun kakka ei tullutkaan joka päivä, mutta nyt ei ole kitissyt mahaansa juurikaan enää.

Vauvan taidoista on aina kiva lukea. Kyllä nuo pienet niin eri tahtiin kehittyy, kaikki ovat niin yksilöitä! Meidän Helmi ei vielä käänny selältä mahalleen, mutta kyljelleen kääntyy. Välillä kyllä ponnistelee jaloilla kovasti lattiasta vauhtia kääntymiseen, jos sivulla on joku kiva lelu. Helmin isi on kääntynyt ekan kerran vasta kuuden kuukauden iässä. Voihan se olla, että tyttö on tullut isäänsä tuossakin asiassa, kun niin monta muutakin juttua näyttää iskältään perineen. :)

Helmi nauro ääneen ekan kerran melkeenpä tasan kuukausi sitten. Aika harvakseltaan tyttönen naureli aluksi, mutta viime viikolla on ruvennut nauramaan useammin ja pidempään.

Kestovaippojen säilytyksestä oli puhetta myös. Mä huuhtasen kestot sekä pissin että kakan jäljiltä ja laitan ne pyykkikaappiin ilmavasti roikkumaan. Aluksi laitoin kaikki kestot vatiin likoamaan, mutta huomasin, että huuhtasu riittää ainakin toistaiseksi ihan hyvin.

Jaksamista vielä kaikille lapsen allergioiden kanssa painiville! :hug:

Nyt on Hemmu päikkäreillä, joten voisin mennä tekemään kotitöitä. Pyykitkin on koneessa... Mukavaa syyspäivää kaikille!

Katziina ja Helmiina 4kk ja 2 pvä
 
Kiitos kaikille neuvoista ja vinkeistä. Taidan kysyä varmuuden vuoksi neuvolasta mitä tehdä jos kohtaus iskee. Meillähän ollaan osaimetyksellä, eli korviketta voidaan antaa jos tarve vaatii.

Kirjotin äsken pidemmän pätkän, mutta onnistuin hukkaamaan sen, joten nyt vain kiitokset näin lyhyesti.


Anskuli
 
Katalla ainakin näytti olevan tämä höyrystin, eli onko juuri totta, että se pakkauksessa mainittu yövalo on se maaaaailman pienin vihreä valopilkku mikä sieltä loistaa kun sen tepselin lyö seinään? :LOL: :LOL:
Kyllä mulla hiukka nauratti, kun minä ainakin odotin yövaloa.. siis pakkauksessahan on aivan huijattu kuva ja minä vielä juuri ennen kun laitoin laitteen seinään, niin sanoin miehelle että toivottavasti se yövalo ei ole liian kirkas.. no ei tod ollu! Hyvät naurut saatiin.. tai sitten meillä siellä on valo palanut..
No mutta tälläistä tällä kertaa, nyt varmaan sitten pienen miehen nukutuskeikka edessä.. jos edes mitään näen siellä huoneessa kun valo on nuppineulanpään kokoinen :LOL:
Ei vais, on meillä muitakin yövaloja ;)

Hyvät yöt!
 

Yhteistyössä