~KesäMassut 2007~

Kyllä oon kateellinen teidän aikasista nukkumaan menijöistä.. Alinan yö alkaa aina vasta 23 jälkeen ja yleensä vasta siinä lähempänä 01. :headwall: Sitten herätään 5-6 välillä ja jatketaan unia 9-10 asti. Näin suurin piirtein. Päivällä yhet tai kahet pitkät päikkärit. Tänään nukku päivällä 4h alkuillasta 3h niin voin vaan kuvitella kuinka kauan tässä joutuu vielä valvomaan...

Eipä tuo nyt viihdykään itsekseen. Palaillaan!

-ebbuliini ja Alina 3kk-
 
Huh Ebbuliini, minä kun olen semmoinen illan torkku (ja aamunkin... :LOL: ) , niin olisin kyllä ihan puhki tuosta rytmistä. Saatko päivällä nukuttua Alinan kanssa yhtä aikaa, vai nukkuuko esikko eri aikaan päikkäreitä?

Unirytmin muutoksesta oli puhetta. Meillä on onneksi pysynyt samana, eli yhdellä aikaisen aamun syötöllä joskus ennen kuutta mennään, illalla alkaa unettaa kahdeksan jälkeen ja aamulla herätään 730-830 aikaan. Mutta pakkohan se on jotain unihäirää kai olla, ja niin meilläkin.

Viime aikoina, juurikin tuossa komen kuukauden rajapyykin ylityksen jälkeen, on yöunille laittaminen ollut ihan mahdottoman vaikeaa. Edelleen näkee, että poika on ihan väsy samaan aikaan kuin ennenkin, mutta millään ei nukahda. Kun ennen oltiin unessa ennen ysiä aina ja itsekseen nukahdettiin omaan sänkyyn, niin nyt saattaa mennä kolmekin tuntia siinä väsytystaistelussa. Toinen ei vaan nukahda, silmät sirrillään tuijottelee ja huutaa kun jää yksin. Eikä se huuto lopu niinkuin aiemmin kun poika joskus vähän ilmoitteli sängystään, yltyy vain. Ihan mahotonta.

Ajattelin, että maito ei riitä iltaisin ja vauvalle jää tyhjä masu, mutta ei se sitäkään ole, poika lopettaa imemisen suu täynnä maitoa ja ilmeisen täynnä. On vaan unohtanut miten nukahdetaan itsekseen.

Monesti on sitten väsytty siihen vieressä istumiseen ja otettu poika jumppapallon päälle unihytkytykseen, siihen se sitten vihdoin nukahtaa. Ei vaan haluaisi siihen opettaa. Millähän ihmeellä saisi lapsen taas tajuamaan, että on ihan turvallista ja mukavaa nukahtaa siihen omaan sänkyyn itsekseen niinkuin ennenkn?

Naru
 
Laitanpas minäkin hieman tuosta unirytmistä..
Pääsääntöisesti meillä on viime ajat menty nukkuun 22-22.30 aikana ja pikkuheräilyillä menty sinne 05-06.30 asti jolloin sitten syö 100ml.velliä ja sitten taas nukkuu tuonne 7-8 asti ja sitten 100 ml. maitoa ja siitä unta sitten vielä noin 9-11. asti. Näin se on yleensä..mutta nyt on poikkeuksiakin ollut..
Meillä myös laitettiin ennen siis nätisti suoraan kylvyn jälkeen omaan sänkyyn nukkuun, mutta nyt on samaa unta vastaan taistelua täälläkin.

Ebbuliini, minä huomasin että meillä oli kans tuota itkun kans nukahtamista vain silloin kun Minä olin päättänyt että nyt on aika nukahtaa. .eli poika kyllä silmät kiinni haki ja haki unta kun ei ollut oikeesti valmis nukkuun. Eli sitten vaan poika takas istumaan ja hetki vielä ylhäällä niin sitten simahtaa nätisti itse ilman huutoa. Kokeileppas samaa tekniikkaa, meillä se autto. Vaikka näkee että toinen on aivan poikki ja väsynyt ja yrittää nukahtaa niin silti ei ole valmis kun hetken päästä ku nostaa ylös niin tulee heti hymy ja itku vaihtuu jutteluksi.

Eilen meillä vetastiin 6 tunnin päikkärit vaikka tavallisesti nukkuu vaan pari puolen tunnin jaksoa, eli siinähän tietää miten yö unien kanssa käy..laitettiin kans sitten 12 jälkeen nukkuun ja tuttia olen laitellut muutamiin kertoihin yöllä.
Mutta tänään meillä sitten Linus muuttaakin omaan huoneeseen ja kokeillaan miten siellä käy. Mun paras ystävä just teki saman kaks viikkoa sitten ja siihen jäi niiden turhat yöheräilyt ja tutin laittelut. Herää vaan sitten kun on oikeesti nälkä. Toivotaan että meillä menis samalla lailla, mutta senhän näkee sitten. ja huone on kyllä onneksi lähellä ettei ole iso homma nousta.
Meilläkin on muuten muutama ilta nyt sitten kaiken noiden ilta juttujen jälkeen poika nukahtanu viereen ja siitä olen nostanu sänkyyn sitten. Itse hän katselee hieman siitä sängystä telkkaria ja sitten kun on valmis niin kääntyy minua päin ja laittaa nukkumaan, tosi helppoa sinänsä.
Huomenna meillä on sitten se lääkäri neuvola, saapas nähdä mitä siellä sanotaan..eikai silloin ole muuten uutta rokotetta? pitää tarkistaa tuolta kortista..
Ihanaa meillä on miehen kans hieman vapaampi viikonloppu, kun mennään anoppilaan ja tarkotus käydä viimeisellä veneilyreissulla ja kalassa ennenku vene nostetaan pois mereltä. Tahtoisin myös käydä elokuvissa katsomassa sen Lieksa elokuvan, mutta varmaan vaan nukahdettais ja herättäis lopputekstien aikaan kun on tässä ollu vähän näitä yöheräämisiä.

Meillä alkoi vähän synkästi tämän suomeen paluu, kun miehen paras ystävä samana viikonloppuna kun muutettiin, ajoi kolarin ja kuoli. Hänellä jäi saman ikäinen pikku tyttö kuin meidän poika nyt sitten ilman isää ja me ei olla niin oltu tekemisissä tämän äidin kanssa kun ollaan asuttu ulkomailla koko heidän yhdessä olo aikansa, joten nyt sitten meidän lapset eivät tulekkaan kasvamaan yhdessä :ashamed: Ja miehellä tämä on todella kova paikka kun ovat ala-asteelta lähtien olleet parhaita kavereita ja joka päivä yhteydessä ja olemme kaikki samanikäisiä, vasta 27 vuotta.. joten silleen hieman varjostaa aina mennä anoppilaankin nyt kun viimeksi oltiin siellä hautajaisissa..
No elämä jatkuu, mutta kyllä laittoi miettimään asioita uudelleen kun ajattelee että minä voisin vaikka olla myös sen naisen tilassa, jäädä yksin tälläisen pienen vauvan kanssa. huh huh..
No mutta sainpas nyt purettua hieman sydäntä ja hyvin meidän reissu varmaan menee sinne, kun mietitään muitakin asioita.

No jaa mutta kaitpa se pitää alkaa pyykkejä laitteleen jotta tästä tulis valmista..ja palataan myöhemmin kanssasisaret.

Moonlight ja pikku ukko 4kk ja risat
 
VOi kamalaa,kuolema kyllä koskettaa joka kerta yhtä kylmästi.Onnettomuudet vievät niin pohjan alta kun toinen lähtee niin arvaamatta.kuolema on aina äkillinen,vaikka sitä osaisi odottaakin,mutta se peruuttamattomuus ja sen lopullisuus...se on niin järkyttävää.
Menipä synkeäksi aloitus heti.

Joo,voisin joku kerta Moonlight täräyttää tästä tosiaan kun Myllyssä tulee muutenkin käytyä!!
Onko sulla autoa käytössä,meinaan sama matka kun on,niin voisin kyllä tiedätkin napata kyytiin?

Ehkä voisin jopa tässä kuukauden sisällä sillä pitäis löytää miehen äidin juhliin vaatetta...
Musta vaan tuntuu että kaupat on täynnä rättejä ja lumppuja,on jotenkin tä muoti niin out-of-me...
Taidan vaan tulla niin jälkijunassa että ehkä silmä tottuu ja sitten 2 veen päästä mä oisin ihan jo intona.

Olin noista highwater-housuistakin pitkään mieltä etten ikuna laita päälle moisia.Oon muutenkin lyhyt,niin kun lahkeet katkastaan sääreen asti niin oon ihan tolppa...No,mukavat ne on päällä,joten omaan tällä hetkellä moisia housuja...Ikinä ei parane sanoo ikinä!!!

Jaahas,meillä miska ollut vähän levoton,kauheesti pitäis leikittää ja kävellä sylissä.EI paikallaan ja istumaan koittaa nousta sylissä koko ajan...

Hetken jaksaa yhessä paikassa,mä levitän peittoa pitkin taloa minne milloinkin...

Nyt kokeilen sohvapöydän alle.... :D

heipat..
Ai,joo-onko kellään kokemusta kantorinkoista?
MEillä on Ergo ja ollaan aateltu että ostettais sellanen Deuterin kantorinkka...Vois laittaa toisen sinne ja toinen menis rattaissa...Onhan mulla noi tuplarattaat ja niitä on käytetty mutta en tiiä...haluaisin jostain ihmeen syystä nyt rinkan.
EN oo mikään vaeltaja ees,mutta ihan lenkkeilymielessä ja noin..

Nyt menoks
kata ja miska 4 kk+ :heart:
 
meillä ollut yörytmi sama alusta alkaen-tosin alussa saatto olla 02-03 nukkuun meno,mutta nykyään 24-01..sitten n. 03 syödään, n.06 ja sitten 8.30 ja vielä 10..Nea jää vielä sänkyyn 12-13 asti,mutta kyllä täärytmi väsyttää ja voi sanoa et ei ainakaan illalla jää "omaa/yhteistä aikaa miehen kanssa"-niin ja pe-la illathan mies vaan kotona yöt onkin.

En tiedä kaipaako nea aina tissiä,kun on alkanut nykyään potkiin pinnasängys,johon sit herään,mutta uskon et itkuksi menis jos en sitä tissille nostais..ja itse en saa nukuttua ennen kuin potkimiset loppunu
 
On NIIIIIIIIIIN tuttua toi unta vastaan taistelu taas vaihteeks täälläkin. Oon ihan hermot riekaleina. Illalla kyllä saa viimestään kymmeneen mennessä nukkumaan (yleensä kyllä jo ysiin), kun tissittelee kuudesta-seiskasta lähtien lähes tauotta, mut on se silti rankkaa. Välillä sit poika keksii päivällä, että eipä nukukaan päikkäreitä. Tänään meni pipariks aamupäikyt, kun laitoin kestovaipan ja kastu ihan märäks siinä kesken unien... En saanu sen jälkeen takas nukkumaan ja soppa oli valmis. Nukku vaan puolisen tuntia, mikä on aivan liian vähän. Ollaan noustu vaille ysi aamulla ja tossa toi jätkä kukkuu sitterissä heikkohermosena ja yliväsyneenä. Kaikki keinot oon käyttäny ja voimat on lopussa... Maitokaan ei auta uneen, kun jätkä kieltäytyy syömästä silmien painuessa kiinni.

Pirteempinä hetkinä on aurinkoinen hurmaava ittensä, mut silti tahtoisin ton tosta unille, kun kuiten tarvii sitä tosi kovasti. Itellä olis puuhaa unien ajaks, kun pojan hereillä ollessa on ihan turha kuvitella pystyvänsä tekemään. Olis vähän pakko ja kiire päästä nopita hommia tekemään, kun viikonlopuks saattaa tulla vieraita ittee jo ärsyttää, kun niin monta päivää olin saamaton ylivoimasen väsymyksen takia. Liinaan ei jätkä suostu yliväsyneenä... Menee ihan huudoksi.

Jos sitä vaihtais vaipan ja yrittäis taas tissin kautta saada pojan sänkyyn ja unille. Ei kai tässä muuta voi ku sinnikkäästi yrittää, kun ei raski huudattaakaan rassua.

PikkuMyy-80 ja uneton poikanen 3kk1vk5pv
 
Kata; Se on kyllä totta niinku sanoit, että tuo just on niin inhottavaa kun toinen lähtee niin äkkiarvaamatta ja itse jää miettiin vaan mitä oli viimeiset asiat mitä puhuttiin ja mitä jäi sanomatta. Kun se on niiiiiin lopullista!! mutta se on sitä elämää toisesta ääripäästä.
Mutta olis kyllä kiva joku päivä pöläyttää sinne Myllyyn ostoksille ja muutenkin juoruileen kun ei täällä kotona ole tosiaan muuta kun tuota samaa leikkimaton ja peiton levittelyä ympäri kämppää milloin mihinkin ;)
Ne on kuulemma aukaisseet jonku uuden lastentarvike liikkeenkin siihen myllyn taakse, niin vois sielläki piipahtaa ja minä kans tarvisin jotain ryysyjä.. mitään en ole oikein vielä ostanut kun ei ole ihan just kyllä vieläkään omissa mitoissa. .löytyy tuota löysää masua ym.
Ja auto mulla on tosiaan, se vaan aina riippuu päivästä kun mies aina välillä tarvii käydä jossain pidemmällä niin menee tuolla kun työautona on tällähetkellä semmonen lava-auto ja sillä ei kyllä kehtaa ajella pitkää matkaa. Mutta siis miten vaan, joko nähdään siellä tai sitten nappaat mut ja beibin kyytiin tästä.

Ja meilläki asiasta viidenteen se auto on ongelma numero yks! Kun se on kaks ovinen ja just ja just menee taiteilemalla autokaukalo tuosta penkin välistä takapenkille..ja edestä ei saa airbagiä pois .hohhoijaa. .kun enpäs ajatellu perhettä alkaa perustaan kun sen auton muuttoautona norjaan ostin. .tuli sitten semmoinen urheiluauto hommattua.. mutta onneksi saan sen vuoden päästä myydä :/

Olisko joillakin tarvetta Aventin tuttipulloille? Mulla löytyy niitä pari pakettia,täysin käyttämättömiä.. meillä ei poika osannut juoda siitä pyöreästä päästä. Eli meillä on sitten erit pullot. Mutta voisin ne tuolta lähettää edulliseen korvaushintaan jollekkin enemmän tarvitsevalle.

No mutta eipä tässä taas tällä kertaa sen kummosia..

 
Ajattelin tulla ilmoittelemaan itsestäni piiiitkän ajan jälkeen :) Täällä onkin ollut oikein kuhinaa palstoilla. Itseltä jäi palstailu Nean koliikista johtuneen väsymyksen takia ja nyt vasta alkaa iltaisin olla aikaa olla koneellakin :)

Mukavaa lukea juttujanne ja huomata että samanlaisten "ongelmien" kanssa painivat muutkin kuin vain me..esim nuo unirytmit.

Nyt katsomaan salkkareita kun tyttökin nukkuu iltauniaan..jos joukkoon vielä huolitaan tässä vaiheessa takaisin niin mielelläni voisin tulla kokemuksia jakamaan :)



Moonlight...minulla muuten tarvetta olisi aventin pulloille, mutta täällä on varmasti monia muita ja tutumpiakin tarvitsioita :)
 
heippa vauvaunelma, kiva kuulla sustakin. . ja eiköhän tänne joukkoon kirjavaan aina ole kaikki tervetulleita kirjoittamaan koska vaan ja tauot on sallittuja ;)

Aventin pulloille kunhan vaan löytyy uusi omistaja niin mulle on periaatteessa aivan sama kelle ne menee, mutta tietysti jos joku vaikka näistä turun tapaamiseen tulevista haluavat ne minulta lunastaa niin helpompaahan se on kuin lähettää.. jos ei niin mielelläni ne lähetän sinulle. Ei täällä kukaan sen tutumpi ole ;)

nyt iltatoimille.. ja palataan pulloasiaan myöhemmin.
Moonlight
 
Hellou!
kuulostaa samalta Moonlight tuota peittoa siirrellään sinne tänne,pöydän allekin!!

Mä tietteks tänääniskin Miskan sellaseen pöytään kiinnitettävään syöttötuoliin ja tyynyllä tuin siihen kun mikään ei ollut hyvä...Ja voi jee,poika oli niin polleena!!Mä sain syötyä ja oli ihan hiirenhiljaa.katteli ja killitteli.Kauaa ei siinä ollut,ehkä 5 minsaa,mutta uskoisin että jos selkään koskis niin ilmekin sen ois kertonut.
Olin vaan niin kypsä kun mikään ei oo hyvä!!
Sylissä en jaksa kuljettaa koko aikaa kun se vaan ja ainoastaan tuntuu olevan hyvä:Ergoon mä laitoin poitsun myös mutta sai raivarin.

Meillä käytetään myös Aventin pulloja,tällä hetkellä 3 käytössä ja ollaan niillä pärjätty kun ei täältä saa niitä ostettua mistään.-Mulla se pumppu Aventin ja siks ollaan noita pulloja käytetty.
Voisin ostaa ihan paitti jos ne Vauvaunelmalle kun tosiaan ekana ehti sanoa,haluat antaa.
Toki menisi helposti jos treffataan myllyn merkeissä vaikka!!
Mutta kuinka vaan,netistä noita saa ostettua sillä sieltä ollaan tuttiosia tilattu noihin pulloihin.Miska ei tahdo siitä kolmosen tutista oppia millään juomaan,vielä tuttiosa nro 2 käytössä ja siitä imee ihan naama punasena...

Oon miettinyt tuon Ergon myymistä kun ostetaan se Deuterin rinkka...Mutta mies sanoo ettei kannata myydä kun sitä voi käyttää sisätiloissa vaikka.
Ja melko uusi on,Maisaa siinä ollaan kyllä kannettu,mutta melko pieniä matkoja,esim torilla käyty tms markkinoilla.

Nyt menee koko CSI ihan sivu suun...alan siis seurailemaan!!
Moiks!

kata

 
Uudessa Kaksplussassa oli ihan mielenkiintoinen juttu vauvan rytmistä ja miten sitä vauvan päivää rytmitetään unikoulussa. Sanotiin mm. että yli 3kk vauvan ei kannattaisi antaa nukkua "päikkäreitä" enää klo 17 jälkeen (siis nukahtaa unille 17 jälkeen) vaan seuraavat unet siitä ovat sitten yöunet. Me ollaan kokeiltu tätä ja saatu aika hyvin sujumaan niin että nyt nukutaan klo 20 mennessä. (tämän unikoulun mukaan vauvan nukkumaanmenoaika on n. 20 myös). Kun Fredi oli peinempi meillä venyi nukahtaminen usein puolille öin ja loppuilta oli ihan huuhatusta. Tämä uusi rytmi on paljon parempi kyllä siihen verrattuna. Muutama ilta siteen annettiin torkahtaa vielä kuudelta ja nukkumaanmeno venyi yhteentoista, eli ainakin meillä vaikutti selvästi.

Samaisessa jutussa sanottiin että aamulla täytyy sitten (äidinkin) jaksaa nousta ja aloittaa ihan oikea päivä eikä tisutella ja ostaa sillä äidille lisää nukkuma-aikaa. (tähän olen ainakin itse syyllistynyt myös ja sen kanssa nyt skarppailen;)

Rouvaii
 
Mä kanssa luin ton uusimman kaksplussan unirytmijutun ja päätin ottaa ihan asiakseni jonkun järjen saamisen tohon tytön iltavalvomiseen. Aamulla esikoinen saa äidin kyllä aikaisin ylös sängystä, mutta en ole raaskinut herättää tyttöä kesken yöunien. Joskus jatkaa niitä klo 11 asti, mutta yleensä heräilee 10 mennessä. Ekat päikkärit nukkuu yleensä 12-16 välillä asti ja sen takia on vaikea noudataa tota "ei päikkäreille klo 17 jälkeen"-sääntöä. Tietenkin sitten jos ja kun rytmiä saa aikaistettua niin sittenhän saa nukutettua ekat päikkärit aikaisemmin ja ehtii toisetkin nukkua ennen viittä.

Esikoisen unirytmi on myös murroksessa kun on jättämässä päiväunia pois... Joskus simahtaa iltapäivällä, mutta ei ikinä samaan aikaan kun Alina nukkuu. Siis ei päikkärimahdollisuutta äidillä... Samoin kuin Pompulalla myös meidän isi on yötyön tekijä, joten itkuiset illat on yksistään mun harteillani. Ollaan kyllä koko perhe aika väsyneitä.

Tuli Pompula vielä mieleen, että voisikohan miehen yötyörytmissä olla jokin yhteys vauvan valvomiseen.. Meillä esikoinen oli samanlainen aamuyöhön kukkuja, mutta lopetti sen kyllä parikuisena.

Nyt tuo neiti huutelee tossa selän takana sängyssään ja käyn tarjoamassa tuttia aina kun tältä kirjoittelulta ehdin... Helpomalla pääsisi kun ottaisi syliin ja istuskelisi keinussa telkkaa katsoen ja tytön kanssa seurustellen, mutta nyt pysytään tiukkana! Poika höpöttelee omassa huoneessaan, ei onneksi huuda tänä iltana.

Sori tällainen oman kurjuuden vuodatus.
Tosi paljon jaksuja kaikille valvojille!!!

-ebbuliini ja Alina 3kk-
 
Ebbuliini: kyllä mä luulen et tää meidän isin ja mun raskausjan lopun valvominen aamuyölle on periytynyt neidille.Näin ainakin olen aina kuitannut-et isiinsä tullu :)
Mutta olen onnellinen siitä et Nea on kiltti kuin mikä..turhia känkkäränkköjä ei näy..ja sitteriin saa torkuille heiluttelemalla.

Mä itse olen aika poikki,mutta se vaan tuntuu olevan tätä parisuhdetta kohtaan..kait rikkinäiset yöunet vaikuttaa mielialaan,vaikka onneksi meillä on 10min imemisaika eli puoliunessa hoituu..No katsotaan kuinka tän perheen käy...En jaksa enää tänne asiasta valittaa,kun sitä tietokonetta olen jo monesti täällä kironnu.
Nea tais sammua jo yöunille(sohvalle) kun ei tissin jälkeen heränny eli nyt siirrytään sänkyyn
 
Ebbuliini meilläkin oli eilen tekemistä kun poika heräsi vikoilta päikkäreiltä jo paljon ennen neljää, aikamoista oli valvottaa tuota pikkumiestä illalla. Sinnikkäästi jumpattiin koko perhe jotain, käveltiin ja lauleltiin, kunnes kello tuli seitsemän vaihdoin yökkärin ja vaipan ja annoin iltamaido ja puoli kasiin mennessä poika nukkui. Toivottavasti harjoittelemalla alkaa sujua..

Rouvaii
 
Huomenia..
Mulla on mennyt moinen kaksplussan juttu ohi.Mutta oikeesti pitäiskö tän ikäisten valvoa viidestä eteenpäin??
Miska jaksaa 2 tuntia olla hereillä ja vaikka mitä tekis niin nukahtaa.

Mutta toisaalta kun meillä menee yöt hvyin 8-10 h unilla niin en rupee sotkee rytmejä.Miska menee vasta 22 yöunilla,mutta tykkään tästä että kolmoset menee omiin huoneisiin 20.30 ja Maisa 21.
Vanhin saa kolmena iltana valvoa 22 asti ja tosiaan Miska nukahtaa samaan aikaan.Sitten ukkelin kanssa valvotaan tunti yleensä vielä ja jutellaan päivän jutuista rauhassa.
Mä tykkään tästä,saadaan olla Miskan kanssa siinä rauhassa vielä iltasella ja esikoinen on välillä siinä mukana ja hälle tärkeetä aikaa kun saa olla ainoo puhuva laps meidän kanssa!!


POmpula jaksamisia... :hug: miten Nea nukkuu,siis missä asennossa?Mä taas täällä peräänkuulutan tuota mahallaan nukkumista,meillä poika siis nukkunut ihan synnäriltä asti masullaan ja siten vetänyt ikänsä pitkiä unia.Herää muuten siihen huitomiseen ja mahallaan kääntelee päätään vaan.

En uskois että 3 kk enää olisi mitään supistuksia,sillä onhan kohtu jo palautunut eikä pitäis enää supistua.
JÄlkitarkastuksessa se katotaan.
Mutta alkaisiko sulla kuukautiset?Mulla oli samankaltaista kouristelua mahassa,ekat kuukautiset oli tosi kipeet...

Maisa on mammalla tänään,Miskan ootan heräävän ja sitten lähetään ostoksille.Ihanaa kun tilillä oli yllättävän paljon mania ja nyt saa laittaa sileeksi sitä!!
No,voishan sitä jo ostella joululahjoja..

Miten muuten on käynyt verojen kanssa?
Meillä oli mukvava ylläri,saadaan 1000 yhteensä takasin...Kivasti joulun alla,sillä lahjoihin menee omaisuus... :D

Ai joo,ootteko kuullee että yli 4 kk pitäis ruveta antamaan kiinteitä?Siis jos korvikkeella.
Mä en ole moista kuullut eikä terkka puhunut mitään,tosin noille muille oon innokkaasti antanut kiinteitä kun olivat pieniä.Paitti Maisa on ollut ihan tissivauva..
Mutta kait täytyy ruveta antamaan,mä luulin että vähän tilanteen mukaan..Sillä poika nukkuu hyvin eikä syö useasti.
Mutta jos tulee sitten jotain puutoksia niin kait se on aloitettava!!

kata ja miska 4 kk+
 
Huomenta!

Mä koitan täällä kahvina avulla pysyä hereillä.... Siis Juliahan nukkuu yöunensa tosi hyvin, n.19.30-20 on nyt nukahtanut yöunille ja ekan kerran herää syömään n.23 aikaan kun menen itse nukkuu.... Mutta sitten taas herättiin viime yönä 2,5tunnin välein...

Aamulla noustaan n.8 aikaan, kun esikoinen herää.

Eli aikast reilusti nukkuu yöunia, mutta nyt taas syö (myös päivin) n.2,5 tunnin välein! Voisikohan olla jotain tiheän imemisen kautta taas? Mulla ei ole aavistustakaan kuinka usein niitä on, neiti nyt siis sunnuntaina 16viikkoa.

Ja tosiaan joka kerta syö ihan kunnolla ja pitkään ja hartaasti, niin mietin myös, että eihän vaan ala vaatimaan jo muuta maidon kera?

Neuvola vasta 16päivä....

Muuten noista nukkumisista, niin eilen oli ekan kerran sellaista selkeetä päiväunta ja hereillä oloa, 3 unet otti päivällä, kahdet puolen tunnin tirsut tossa sohvalla ja yhdet 3 tunnin unet sängyssä! Oli ihana nukkua itsekkin kun myös esikoisen päiväunet osu yksiin :)

Ei meilläkään neiti jaksa kauheasti yli 2 tunnin olla hereillä, mutta aiemmin oli niitä puolen tunnin pikkutirsoja viidet ja piti olla vieressä tai heräsi. Nyt bd että unet jatkuisi näin, olisi kiva saada vähän jotain selkeää rytmiä.

Autoista myös ollut puhetta... meillä myös autokuumetta... meillähän on nyt 5 ovinen sedan, mutta aikast vanha pappa tuo jo on.... kaikeea pikkuvikaa jatkuvasti ja ollaan nyt meinattu laittaa kuntoon ja käyttää katsastuksessa ja sit viedä vaihdossa... Ollaan himoittu Volvo V40, sellaista farkkua, mutta ei mikään laiva :D

-Hiiviö & Julia 3,5kk-
 
kääk
Tänään ollu ihmeen myöhässä nää meiän aamutoimet, johtuisko siitä että pikkumies heräsi taas jo 5:30. Pakko oli 7n aikaan vielä jatkaa unia herran kanssa ja herättiin sitten vasta 8n jälkeen. Esikoinenkin oli oikea päivänsäde herätessään, kun sai nukkua niin pitkään kun nukutti. Muuten, tästä tulikin mieleeni; esikoinen on osa-aikaisesti päiväkodissa hoidossa mikä käytännössä meillä tarkoittaa 3 hoitopäivää viikossa, 5-7h kerrallaan. Miten teillä muilla kenellä vanhempia lapsia, onko vanhemmat muualla hoidossa? Itse en asiasta mitään huonoa omaatuntoa ole ottanut, sillä meidän neiti (kohta 5v.) on sen verran aktiivinen ja reipas pakkaus että oikeen nauttii päästessään ikäistensä seuraan. Raskauden aikana kun mietittiin miten tehdä hoidon suhteen, sain kuulla niitä syyllistäviäkin mielipiteitä tyyliin "miten esikoiselle tulee vinksahtanut kasvatus kun äiti kotona pienemmän kanssa" ja "kyllä äidin pitäisi omat lapsensa pystyä hoitamaan" jne. Päiväkodista tosin kannustettiin hoidon jatkumista juuri tällai osa-aikaisesti. Meillä siis kaikki ollu tyytyväisiä näin...
Flunssa rupee meiltä onneksi hellittämään, mutta yöt silti repaleisia. Toivottavasti ei nyt ole jäänyt tavaksi pienelle heräillä samaan tahtiin kun kipeänä ollessa. Tai voisiko muuttunut rytmi sitten johtua siitä 3kk:n rytminmuutoksesta, en tiä. Meillä muuten kyllä nukutaan iltanokoset siinä kuuden/seiskan aikoihin (noin 45min.) enkä kyllä mitenkään uskoisi ainakaan tässä vaiheessa vielä pystyväni niitä mitenkään kikkailla pois. Meillä meinaan illalla kauhean huudon kera tapellaan sitten sen nukkumaanmenon kanssa jos herra on liian väsy. Eikä oikeen 7n aikaan yöunille käynti kuulosta hyvältä meidän perheelle, mutta jokainen tyylillään :) . Luin itse myös sen artikkelin missä asiasta oli puhetta ja se kyllä pitää meillä paikkansa että rutiinit on tärkeitä. Levottomasti nukutaan sitten jos koko päivä ollaan oltu liikenteessä ja kotona rauhassa oleilu on jäänyt minimiin.
Nyt herralle maitoa ja nettiHennesiin ostoksille... Mukavaa päivää kaikille!
 
kääk
Korvikkeen käyttäjät, kuinka moni käyttää jauhetta? Meillä käytössä tuttelin jauhe, mielestäni parempaa kuin nan. Vaikka muuten ostammekin purkeissa nannia. Että näinkin tärkeä asia tuli mieleeni :D . Nyt heips!
 
Kata: Nea nukkuu kyljellään tai selällään.Silloin "pienenä"mua pelotti ajatus mahallaan nukkumisesta enkä ole sitä sitten kokeillut.Mieheni nukutettiin vauvana kanssa mahallaan ja kuulemma hyvin pitkiä tirsoja veti.Ehkä uskaltaudun kokeileen..hmm ehkä :LOL:

Toi unikoulu juttu olisi niin hieno homma jos toimis meillä,mutta ihan toivottomalta kuulostaa jos 17 jälkeen en antais nukkua..meillä kun otetaan ½h tirsoja suunnilleen näinä aikoina ,17-18, 20-21, 22-23...jos kokeilisin tuota konstia olisi varmaan siirrettävä aika edes 19 näin alkuun..muutoin pelkään,että menee yö täysin pipariksi..
itseä kanssa hirvittää tuo aamulla herääminen :eek: sitä kun on tottunut nukkuun väh.11 asti..en koskaan nuku päikkäreitä,joten jostain niitä unitunteja on edes 6h kerättävä.
Mutta kokeilen tota rytmin muutosta ja kerron kuinka käy.

Eilen Nea muuten huoli tuttipullon suuhun ja imas muutamia kertoja..kait se tiesi et nyt mulla ei ole kalenterissa sovittua menoa :D Mutta jos alkaisi juomaan niin iltaisin antaisin reippaan annoksen maitoa niin vois univäli pidentyä-näin terkka ehdotti-vaikka maitoa kyllä tulee tarpeeksi.

Nukutin nean sitteriin-ei millään malttanut tänään ennen aamukahvin juontia jo juosta 1h lenkille-yleensä olen aina ekan torkkumisen hoitanut lenkkipolulla ja sitten n. 1h nukkuu vaunuis tossa ovella..
Ehkä rutiinien rikkominen tekee itsellekin hyvää.Vaikka nämä syksyiset päivät ovat ihania viettää lenkillä..mutta sinne ehtii parin tunninkin päästä..
Muutoin inhoan syksyä,koska olen varma et se masentaa mua..inhoan pimeyttä.Nyt olenkin kaivanut d-vit.ja b-vitamiinit kaapista...ja tarvis jotain vielä käydä ostaan et olisin pirteämpi...onko hyviä ehdotuksia?
noi b-vit.loppuu joten joku sekoitus ois tarpeen.
 
Onpas jännä juttu et näin monella about 3kk rytmi muuttuu tai ainakin joku kausi tulee. Meillä on myös noin kolme viikkoa heräilty useammin öisin. Kuukauden verran meni jo noin 7-8 tuntia putkeen eli eka herätys neljän viiden maissa ja aamuherätys/syöminen seiskan kasin pintaan, nukkumaan menty kahdeksan yhdeksän pintaan. Mut nyt sit neiti voi syödä kolmekin kertaa yöllä, aamupala yleensä lisäksi 07-08 aikaan. Eli korkeintaan nukkuu 4-5 tuntia putkeen tällä hetkellä (ja sekin tietysti niin aikaisin ettei oo itse ehtiny nukkumaan ku pari tuntia korkeintaan).

Eilen aloitin maissivelliä, 30ml korvikkeen joukkoon ja yö oli ihan mahdoton. Heräs syömään pari kertaa eli niinku nyt on mentyki ja aamupala 7.30, jolloin jatkoi vielä unia. Mut muuten oli jotenki tosi levoton ja jouduin laittaa tuttia monta kertaa, joten omat unet jäi about puolen tunnin tunnin pituisiksi kerrallaan. No kokeillaan nyt tänään kuitenki vielä. Aamulla annoin taas 30ml korvikkeen seassa velliä ja päivä on ollu ihan normaali. Ehkä vatsan täytyy totutella siihen maissiin tai jotain. Katson nyt muutaman päivän jos vaikka sit alkais auttaa uniin ja yösyömisiin ja vatsaki sit tottuu uuteen.

Tulipas sekavaa selitystä, toivottavasti joku ymmärsi jotain...

Muuten nyt on kyllä meidän neiti tosi kiinnostunut kaikesta ympärillään olevasta ja päivisin välillä ei kiinnosta edes syöminen, jos vaan on ihmisiä mitä saa katsella. Tulipa tässä kirjoittaessa mieleen et voi olla sekin, että neiti on vähän vähentänyt päivällä syömistä tai ainaki pidempiä välejä nyt on ollu eli sehän voi tietenki vaikuttaa et yöllä tankataan useimmin...

Huomaa kyllä et väsyttää, kirjoitus ei oikein luista...

netta73 ja vaavi 3 1/2kk
 
Hei mun oli ihan pakko tulla kysymään kun tosta velliasiasta puhetta.... Että niinku mitäs sitten jos vauva täysimetyksellä, niin miten sitä velliä aletaan antamaan??

Esikoiselle laitoin just tuolleen, että korvikkeen sekaan, mutta mites neitille?

*Hiiviö tyhmänä*
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hiiviö:
Hei mun oli ihan pakko tulla kysymään kun tosta velliasiasta puhetta.... Että niinku mitäs sitten jos vauva täysimetyksellä, niin miten sitä velliä aletaan antamaan??

Esikoiselle laitoin just tuolleen, että korvikkeen sekaan, mutta mites neitille?

*Hiiviö tyhmänä*
Meilläkin isot pojat on olleet kans korvikkeella kun vellit on alotettu, joten kokemusta ei ole, mutta mä tekisin varmaan niin että antaisin pienen määrän velliä ihan raakana ja sitten imetys perään, vellin määrää päivä päivältä pikkuhiljaa lisäten. Tai jos tuntuu, että haluaa lantrata velliä niin tissimaidolla tai miksei vaikka korvikkeellakin.

 
hiiviölle: tosi moni kenen vauva on ollu täysimetyksellä, ni on jättäny vellit kokonaan välistä ja siirtyny sit pikkuhiljaa kiinteisiin ruokiin yms.
meilläkin kävi nyt niin ku ei suostunu poika vellejä syömään, mut muuta ruokaa kyllä.
 
Ajattelimpa minäkin nyt vähäsen tänne kirjoittaa, taitaa olla melkeen eka tai ehkä toka kerta?
Mulla vaan nimimerkki on vaihtunut, se oli ennen toi Pii83 ja nyt siis tää ButterCup. Meillä siis kuopus syntyi 6.6. ( taustatietoja.. :) )

Hohhoijaa, tää ilta on ollu aikamoista vauvan keikuttelua ja viihdyttämistä taas...! Hampaita siis epäilen tulevaksi, elämä on nyt parisen viikkoa ollut aika itkuista. Päivärytmi on tämän takia nyt aika sekava ja imetys takkuaa aika pahasti mutta yritän vielä viimeiseen pisaraan asti!!!
Esikoisella eka hammas tuli jo ennen 3kk ikää, enkä muista sen olleen näin vaikeeta...

Tänään kokeiltiin myös perunaa jälleen! Ollaan yritetty sitä syödä jo n.3viikon ajan mutta poju ei ole osannu nielaista vaan sylki kaiken nauraen tai itkien poies...
Mutta tänään siis kuulin ainakin muutaman nielaisun ja perunaa katosi lautaselta! Jihuu!!! :)

Onko muilla muutes ongelmia vaipanvaihdossa...?
Tarkoitan meidän kohdalla ainakin erittäin liikkuvaista vauvaa... :LOL:
Kääntyy jatkuvasti selältä vatsalleen kuin jonkin pakottamana ja sitten huutaa kun ei kuitenkaan vatsallaan viihdy! |O
Ja vaippaa kun vaihtaa niin täytyy olla todella vikkelä jos aikoo teipit laittaa kiinni asti ja suht suoraanki vielä.

Meillä on ensi viikolla 4kk neuvola mutta vielä kerron pojan mitat 3kk neuvolasta: eli 5918g ja 62cm. pään ympärystää en nyt muista tähän hätään...


*^* ButterCup & Poju 4kk *^*
 

Yhteistyössä