~KesäMassut 2007~

Teretulloo kirjoittelemaan Buttercup!!

Hiiwiö,mä suosittelisin myös jättämään väliin vellit,olen kuullut että sinänsä velleissä ei korviketta enempää ole masuntäytettä,varsinkin tuo maissivelli,joka 4 kk iässä sallittu.

Mä tein eilen bataattisosetta ja tänään aloitellaan kunhanpoju herää.
Meinaan siihen lisätä sitten perunaa ens viikolla.Sitte muita kasviksia...
Ja kun puurot ja lihat ym saa loppukuusta jo ottaa niin niitä sitten ihan omaan tahtiin.

TUosta vaipanvaihdosta,auttaisko jos laittaisit jonkun hassun lakin aina vaipanvaihtoon päähäs?
Muistan kun kaksosista tyttö olitosi vilkas,hälle oli kaikkee kommervenkkiä!!
Mulla oli sellanen vappuhattu ja laulaa loilotin kun vaippaa vaihettiin.Silloin oli nätisti ja paikoillaan,toisinaan mull aoli naamari päässä myös... :kieh:
Tytöllä oli mahoton kiire veljensä perään aina!

Ihana aamuhetki,kaks pientä nukkuu ja muut lähti kouluun...

kata ja miska 4 kk+
 
Hiiviö: mun terkkari sanoi myös 3-kk käynnillä, että tässä vaiheessa, jos vauva on täysimetyksellä, ei kannata korvikkeiden ja vellien kanssa alkaa pelaamaan, vaan suoraan kiinteiden kanssa alkaa.
 
Hellou!

Meillä on ihan sama homma iltaisin nukahtamisen kanssa kuin monella muullakin täällä! Tosissaan on taisteltava unta vastaan ja ihan viimeseen asti pysyttävä hereillä! Itkua ei kyllä juurikaan ole, mutta tyttö ei milllään malttais nukahtaa. Ollaan pyritty pitämään iltarutiinit samoina mm. himmennetään makkarin valot, lauletaan unilauluja ja tissitellään sängyllä. Siihen Helmi sitten jossain vaiheessa uinahtaa, jonka jälkeen tyttö nostetaan pinnikseen. Ei varmaan kannattais opettaa nukahtamaan tissi suussa, mutta nyt on muutaman viikon ajan tehty näin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta... :ashamed: Jotenkin se vaan on niin helppo tapa rauhoittaa toinen. Toisaalta se on musta aivan ihana iltahetki, kun pötkötellään vierekkäin sängyllä, mutta ois varmasti hyvä opettaa tyttö nukahtamaan itsekseen omaan sänkyyn. :whistle: No, otan sen jossain vaiheessa asiakseni... Oon kyllä miehelle sanonut, että ei kai mulla muutakaan tärkeempää tekemistä iltaisin ole kuin olla Hemmin äiti ja Hemmiä varten, joten en oo oikein osannut stressata asiasta. Esikoinen kun tosiaan on kyseessä... Voi kyllä olla, että oon täysin toista mieltä, kun vielä kymmenen vuoden päästä makoilen tytön vieressä unta oottelemassa! :headwall: :D

Meillä oli eilen 4-kk lääkärineuvola. Helmi painaa 5515 grammaa (2820g), on 63,2 senttiä (45cm) pitkä ja päänympärys on 41,5 senttiä (35cm). Lääkäri kirjotteli papereihin näin: "Jäntevä, pirteä tyttö, kasvaa hyvin rintamaidolla, on kontaktissa, prim. heijasteet kadonneet, pään kannatus traktiossa hyvä, vatsalla kaunis kyynärnoja, iho siistiä." Lisäksi oli normaalit jutut aukileista, vatsasta, korvista jne. Kiva oli taas käydä neuvolassa ja saada kuulla Hemmun tuoreet mitat. Mieskin oli tällä kertaa mukana.

Me ollaan Helmin kanssa käyty vauvapiirissä. Siellä tapaa muita äitejä ja joka kerta on joku asiantuntija kertomassa jostain aiheesta. Eilen vieraana oli vauvoihin erikoistunut fysioterapeutti, joka kerto vauvojen aktivoivasta käsittelystä. Tosi mielenkiintoista oli! En oo koskaan esimerkiksi tullut ajatelleeksi, että vaipanvaihdossa ei oo pakko nostaa vauvan molempia jalkoja. Riittää, että nostaa toisen jalan, jolloin vauvakin pääsee osallistumaan liikkeeseen nostamalla itse toisen jalan ilmaan. Lopuksi fysioterapeutti näytti ihan kädestä pitäen, miten vauvalle voi leikinomaisesti tarjota erilaisia liikekokemuksia. Tykkään kyllä kovasti tuosta meidän ensimmäisestä yhteisestä harrastuksesta. =)

Hiiviö: Meillä on Volvo V40 ja tyytyväisiä ollaan oltu! Hyvä auto on ajella.

Nyt Helmi heräs, joten mentävä on!

Katziina ja Helmi 4kk ja 5pvä
 
Tulin nyt kertomaan, että kahden päivän ja kolmen pienen velliannoksen jälkeen meillä on palattu melkein samaan yörytmiin kuin kolmisen viikkoa sitten. Nyt näyttäis siltä et velli auttoi meidän neitiä nukkumaan taas mukavan pitkiä yöunia, kuten aiemmin. Eilen yöllä syötiin vain 4.30, 21 oli vika maitoannos ja 8 aamulla herättiin.

En olisi minäkään vellillä aloittanut jos nää yöt ei ois tälläseksi repaleisiksi mennyt. Esikoinen söi velliä ja sit siitä iltavellipullosta oliki tylsää irrottautua isompana... Nyt ajattelin aloittaa tällä vellillä mut siirrytään kohtapuoleen kiinteeseen. Ensin sit tällä maissilla ja siitä jatkuen muilla kasviksilla.

Ylipäänsä kiinteiden aloitusta suositellaan korvikevauvoille 4kk lähtien ja imettäjille riittää 6kk. Kuulemma syy ettei ennen 3kk mielellään kannata vielä aloittaa kiinteitä on just se, ettei vauva vielä osaa käyttää kieltänsä ja viedä sitä ruokaa alaspäin. Mut ajattelin kokeilla pikkuhiljaa vellin rinnalle kiinteitä, mut jos ei vielä onnistu ni sit odotellaan rauhassa 4kk asti. Eipä siihen ole kuin pari viikkoa.

Me ollaan otettu jekovit-tipat lusikalla ja on ollu kyl hauskan näköistä ku toinen avaa jo suutaan ku lusikka tulee kohti ja maiskuttelee tippoja. Et ehkä neidillä vois olla jo valmiuksia maistella muutakin.

Meillä on muuten kanssa vaikeuksia nukahtamisessa. Neiti on väsynyt mut ei millään meinaa antaa periksi.

Mut on nää vauvat niin hurmaavia. Ihana katsella ku toinen tuijottelee käsiä ja sormiaan, naureskelee ja kikattelee ääneen siskolle (joka vihdoin alkaa hyväksyä siskoaan...).

netta73 ja vaavi 3 1/2kk
 
Iltaa!

Juu, ehkä mä jätän vellittelyt väliin ja aloitellaan suoraan sitten joskus kiinteillä ja sit iltaisin vaikka puuroa jahka päästään eka alkuun!

Tyttö syö vieläkin usein, onko tämä tiheän syönnin kautta vai vaatisiko tyttö lisää jo jotain muuta on epävarmaa, mutta olen ajatellut jos nyt sinniteltäisiiin vielä hetki ja katsotaan alkaako noi syönnit harvenemaan. Ja 16 päivä on sitten se neuvola niin pääsee vähän sitä painonkehitystä katsomaan.

Onko täällä muuten Huuto.netin käyttäjiä?? Minäkin olen innostunut kokeilemaan ja muutaman kerran sitä kautta jotain ostanut ja nyt laitoin pojan vanhoja vaatteita myyntiin ja menevät ihan kuumille kiville!

Yhdessä kohteessa on jo 7 eri huutajaa ja mäkun ajattelin, että laitan 10e paketin lähtöhinnaksi enkä hv:ta, jos edes yksi voisi huutaa, että pääsen vaatteista eroon :D

Nyt mua on vaan ruvennut ahdistamaan kamalasti, että vaikka vaatteet on mun mielestä siistejä ja käyttökelpoisia, niin onkohan mahdollinen ostaja sitten tyytyväinen.... Mä murehdin välillä vähän outoja asioita :D Mutta eipä tuo nyt, jos paketissa on 13 vaatetta ja hinta 21e, tee edes 2e per vaate, että... Mutta välillä kun törmää sellaisiin nirppanokkiin jotka valittavat normaalista pesunukasta jne.... *ahdistus*

Onpa minulla siellä 62cm vaatteitakin myynnissä pakettina :whistle:

Tyttö alkaa kiukuttelee, alkaa olee yöunien aika :wave:

-Hiiviö & Julia 3,5kk-
 
Heips!

Olipas paljon tullut kirjotuksia... Tälleen väsyneenä en oikein sisäistäny, mistä kaikesta oli puhetta. Mut koitan jotain kommentoida.

Tervetuloa takas ButterCup! Päivittelen sua listalle jossain vaiheessa...

Autosta... Mulle tuli vähän yllätyksenä, mut mies onkin nyt ilmeisesti vaihtamassa meille uudempaa ja selvitelly jo raha-asioitakin. Kiva juttu, kunhan mä saan sanoo mielipiteeni. :kieh: Tietyistä malleista oli puhetta, mut tietty pitää päästä koeajamaan ennen päätöstä.

Meillä on pojalla rauhottunu päivät hieman... Ei o nyt ihan niin paljon itkeskelly, mut tosi sylinkipee on edelleen. Sellasta tyytymätöntä kitinää tulee helposti ja kotityöt on jääny huomolle... Tilanne riistäytymässä käsistä erittäin huolestuttavasti. :ashamed: Onneks on viikonloppu ja mies enemmän kotona. Nyt on kyllä molemmilla menoa, mut varmaan vähän silti jää aikaa rutiineihinkin.

Huomenna olis Mammakeitaalla tapahtuma, jonne meen siskon kanssa. Sunnuntaina pyörähdetään kirja- ja ruokamessuille. Vieraita ei onneks tuu tänä viikonloppuna eikä seuraavanakaan... Siis Turun alueen tapaamispäivälle ei o muuta ohjelmaa. Onneks sikäli, että nyt on tarpeeks muutakin... Tosin niitä ihmisiä olis tosi kiva nähdä ihan pian.

Huutonettiä en o harrastellu, mut mielessä on ollu... Ihan jo sen takia, etten osaa oikein hinnotella. Saa huutajat päättää minkä verran maksavat. En o kerenny vielä kattoo myytäviä samaan läjään, mut eiköhän niistä ihan kivasti tuu ylimäärästä valuuttaa sitten, kun aikaseks saan. Niin paljon on kaikkee turhaks jäänyttä kertynyt. :ashamed:

Siitä Kaksplussan nukkumisrytmiä käsittelevästä artikkelista mä ymmärsin, että kyse oli puol vuotiaista... Täytyy lukea uudestaan ja kattoo miks mulle sellanen kuva jäi. Mut ei mun mielestä kyllä tarvi vielä 3kk ikäsen valvoo koko iltaa (meidän jätkä kyllä yleensä valvoo)... Se on niin vauvasta kiinni, millanen rytmi toimii. Tietysti tarvitaessa kannattaa vähän ohjata, mut ei kai sitä ainoota oikeeta rytmiä ole olemassa... Yksilöitähän nuo on.

Meillä on myös haasteellista välillä vaipan vaihto, kun poikanen punkee peppua ylös. Muutenkin välillä venkoilee niin, ettei millään meinaa saada hommaa hoidettua. Liikkuvainen on jätkä muutenkin, mut jospa kuiten tuossa päydällä pysyis vielä, kun ei siinä kääntymään oikein mahdu.

Hauskoja keinoja Katalla hillitä vauvan venkoilua. :D

Masullaan nukuttaminen ei meillä näytä onnistuvan... Kokeilin, kun näytti masullaan olo pojalla tuntua paremmalta (parilla eri kerralla), mut nosti aina yläkroppaa ylös. Ei siis jotenki hoksaa, että siinä asennossa voi myös nukkua. Aikasemmin en o kokeillu, kun toi menee täydellä masulla nukkumaan ja puklii sit masullaan ollessa paljon, jos on vasta syönyt. Kyljelleen laitetaan ja siitä yleensä kääntyy selälleen jossain vaiheessa.

Kreecher... Säkö pissattelit? Mä en saa onnistumaan, en sitten millään. Oon nyt muistanu paremmin ne sopivimmat hetket, mut joko poika pissaa hoitopöydälle ennen ku kerkeen nostaa ylös tai sit pidättää uuteen vaippaan asti. Ei joko hoksaa mistä on kyse tai sit ei tahdo pissata pissatettuna. Kerran siis onnistu osittain... Alotti pissaamaan, mut vissiin säikähti mun innostumista. Oon kyl sitä pis pis -hokemaa sit käyttänu pojan pissatessa hoitopöydälle, mut ei hoksaa silti. Vähän avuton fiilis, kun haluisin saada onnistumaan.

Kestoilu on mulla välillä tuskastuttanu ja siks jääny vähälle... Tykkään niistä millanen oli äp:ssa, mut muitten kanssa en oikein o päässy sinuiks. Tuolla niitä on korissa hoitopöydällä valmiina paketteina, mut vaan niitä tiettyjä käytän. Niitä on sen verran vähänkin, että ei kauaa riitä... Pitäis siis jatkuvasti pestä. Täytyy kattoo, jos ostais muutaman lisää.

Jahas... Mies kömpi unille, joten mä varmaan voisin siirtyä iltapalalle ja mennä sit perässä. Varmaan ei tarvi kauan unta odotella.

PikkuMyy-80 ja poikanen 3kk2vk
 
Moikka!

Aattelin pikkasen kirjottaa vaan kuulumisia.. Käytiin ekaa kertaa vauvauinnissa tänään. Ootteko muuten muut aatelleet ruveta käymään? Meillä oli tosi mukavaa, pikku-ukko oli tosi kiltisti isin kanssa miesten puolella ja tykkäsi selvästi uinnista. Tapansa mukaan ensiksi ihmeteltiin uutta tilannetta tovi ja sitten varovaisesti ruvetaan tekemään omia asiaankuuluvia juttuja ympäristöön tarkemmin tutustuen :). Polskutteli vähän ja nautti kun liikuteltiin veden varassa. Oli hassua kun varmaan kaikki muut vauvat oli pienemmän olosia ku meiän vauveli, mutta selvästi iältään vanhempia. Kyllä me naurettiinkin, että meidän vauvalla näyttää olevan nuo kellukkeet ihan omasta takaa :D . No ei, ei nyt kuitenkaan mikään lihava oo, isokokoinen muutenkin mutta olihan se hassun näköistä kun massu paistaa veden pinnalta :). Oltais oltu pitempäänkin, mutta lähdettiin kuitenkin ajoissa pois ettei ehdi tulla liian nälkä pojalle. Velli maistuikin ja uni tuli heti kun pääsi kaukaloon istumaan.

Tällaista tänään... Hiiviö noista velleistä vielä että kannattaa varmaan aloittaa suoraan kiinteillä sitten puolen vuoden iässä kun saa kerran äidinmaitoa. Meilläkin vellit on ohjelmassa vaan siksi ettei sitä maitoa sitten menis niin paljon kerralla, velli kun täyttää vähän paremmin. Ollaan annettu muuten soseita - maissiperuna- ja perunasoseesta näyttää tykkäävän eniten. Suukki aukeaa lusikan edellä eikä lanaa ruokaa pois toisin kuin hedelmäsoseita :).

Jaha nyt ukkeli heräsi, moimoi

Niini ja pikkumies 3,5kk+
 
Tervehdys taas pitkästä aikaa. Miten se aika kuluu niin nopeaan. Päivittäin käyn lukemassa, mut niin harvoin tulee kirjoiteltua. Ihana, et täällä on aktiivisia ihmisiä, sillä on kiva lueskella teidän kuulumisia.

Meillä mennään vielä pelkällä rintamaidolla. Tiistaina on 4kk neuvola. Saa sitten nähdä miten poika on kasvanut, täytyykö jo aloitella kiinteitä. Mä en ole meillä kummallekaan tytölle antanut vellejä vaan oon alkanut antaa iltaisin puuroa sit 5-6kk:n iässä. Enkä aatellut nytkään velliä alkaa tarjota vaan perunaa yms. kun tulee aika lisäruokaa tarjota.

Niini me ollaan kans alotettu vauvauinti. Ollaan nyt oltu 2 kertaa ja huomenna olis taas aamuvarhaisella klo 8 uinti. Konstantin on kanssa nauttinut uimisesta, hymyilee ja polskuttelee :) Ja meillä kanssa poika on isokokoinen, jotkut puolivuotiaat vauvauinnissa näyttää samankokoisilta :snotty:
Aloitettiin me myös vauvamuskari ja sielläkin poika viihtyy hyvin. Hymyilee muille vauvoille ja nauttii musiikista.

Olikos se Hiiviö joka kyseli huutonetistä. Mä olen sieltä jotain joskus huutanut. Nytkin laitoin huudon rengasliinasta. Saa nähdä miten käy, saanko sen liinan vai en. Joskus tuntuu, et jotkut ihmiset laittaa aika kovan hinnan, käytettyjä tavaroitahan ne on. Mä olen ainakin sellainen, et en kehtaa käytetystä tavarasta niin paljon pyytää.

Mä oon kanssa yrittänyt laittaa Konstaa joskus masulleen nukkumaan, mut poika nostaa päätään eikä osaa käydä nukkumaan siinä asennossa.

Meillä esikoisella oli tänään koulupäivä. Heillä on koulussa aina syksyisin "yrittäjyyspäivä" eli luokat valmistavat itse tavaroita myytäväksi ja keräävät siten luokalle rahaa jotta voivat sitten tehdä retkiä. Saavat sitten tämän lauantain ansiosta itsenäisyyspäivän jälkeisen perjantain vapaaksi.

Mukavaa viikonloppua kaikille kesämassuille perheineen :heart:

mama-75 ja Konstantin melkein 4kk
 
Ompa rauhallista kun esikoinen on kummitädin luona yökylässä ja vauvelikin koisaa päikkäreillä.. tää hiljaisuus suorastaan hivelee korvia!! =)
Tuli tuosta vauvauinnista mieleen että mekin tykättäis aloittaa se! Esikoisen kanssa käytiin jonkun aikaa ja tykättiin kovasti siitä.
Oli ihanaa paeta talven pakkasia aina kerran viikossa sinne lämpöisiin vesiin ja uinnin jälkeen johonkin syömään masut täyteen ja sen päälle kotona päikkärit!! :heart:
Täälläpäin seuraava uintiryhmä alkaa vsta marraskuun lopulla, eli meillä olis poju silloin 5,5kk... ehtiikö sen silloin vielä aloittaa????

En tiiä mitä teen imetyksen kanssa... kun joudun päivällä antaa oikeastaan lähes jokaisen imetyksen jälkeen korviketta ja paljon.. n.60-80ml...Yöllä ei oo vielä tarvinnu mutta viime yönä jouduin imettää ainakin neljä kertaa! ja väsy on. Alan vähän jo väsyä koko imetykseen kun poikakin näyttää tykkäävän tuttipullosta enemmän.
MEillä ei siis mitenkään nautita imetyshetkistä, yleensä se on yhtä kitinää ja hermoilua. |O
Onko kellään hyviä vinkkejä??
Mietin että pitäskö vielä yrittää vai onko äidinmaidosta mitään "hyötyä" näin vähäisenä määränä.. Esikoista taisin imettää n 5kk ja oli kyllä helpotus lopettaa se, tai oikeastaan maito vain loppui ittestään.
Noh, kaippa tää tästä! Terveeltä molemmat pojat vaikuttavat ja siitä ollaan onnellisia! :heart: :heart:

¨*¨*¨ButterCup ja poju tänään 4kk¨*¨*¨
 
Josko yrittäs muutaman rivin kirjotella kun Niilo ainakin toistaiseksi nukkuu.

Yöt on meillä edelleen kovin rikkonaisia, tätä on nyt jatkunut vissiin jo ainakin kolme viikkoa. En tiiä mikä sitä valvottaa. Mitään vaivaa sillä ei ole, ihan tyytyväinen on, mutta heräilee varsinkin aamuyöstä jopa tunnin välein ja ei tahtoisi nukahtaa uudelleen. Ei sillä nälkäkään koko aikaa ole, kun ei tahdo huolia koko tissiä, kun tissittelemällä yritän tainnuttaa takaisin uneen. Päiväsaikaan kovasti ollaan seurusteltu, että sen tarpeen saisi täyteen, mutta ei auta. Unipussi ei auta. Omassa sängyssä nukkuminen ei auta. Alkaa pikkuhiljaa ottaa vähän koville kun ei saa nukkua kuin pätkän kerrallaan. Aika yleistä tuntuu näköjään olevan tuo että kolme kuukautta täytettyään vauvat ei enää kunnolla nuku. Mistähän lie mahtaa johtua.

Velleistä vielä, mäkin oon tosiaan ajatellut että josko nyt jätettäis vellit väliin ja alettas sitten aikanaan syödä suoraan kiinteitä. Muut muksut on vellejä kyllä syöneet, mutta eivät ole olleet täysimetyksellä. Taitaa ollakin niin että täysimetetyille vauvoille harvemmin vellejä annetaankaan.

Autoista oli puhetta, meillekin piti Niilon syntymän myötä hankkia tila-auto, ostettiin Chrysler Voyager ja ollaan oltu tyytyväisiä siihen. Kakkosautoksi jäi Opel Astra farkku, jolla kulettiin ennen Niilon syntymää.

Minusta kuulostaa aika hurjalta se, että viiden jälkeen ei saisi antaa vauvan enää nukkua päiväunia, meillä se tietäisi kyllä sellasia huutokonsertti iltoja jos väkisin yrittäs valvottaa, että huh huh. Vikat päikkärit Niilo nukkuu yleensä n. klo 17-18 tai 18.30. Mutta menee kyllä silti yöunille siinä ysin pintaan. Eli ei senpuoleen meillä ole kyllä tarvettakaan muuttaa rytmiä.

Huuto.nettiä mä oon käyttänyt aika paljonkin, sillon kun pari vuotta siihen hurahdin niin tosi paljonkin, nyt oon vähän rauhottunut. Mutta kyllä sieltä silloin tällöin tulee jotain huudettua, niinku nyt just ton unipussin. Myynyt olen kans poikien vanhoja vaatteita paketteina ja saanut kyllä niistä niin paljon rahaa, että ihan melkein on hävettänyt ottaa vastaan, kun ei tosiaan mitään kummosempia noi vaatteet oo ollu saatika mitään merkkituotteita. Kannattaa Hiiviö vaan mainita tosi tarkkaan kaikki mahdolliset puutteet vaatteissa, myös pesunukat niin silloin ei ostajalla ole mitään nokankoputtamista! Kyllä muakin aina on vähän jännittänyt mahtaako ostaja olla tyytyväinen, mutta eipä oo kukaan valittanut.

Mä nyt sainkin kuin sainkin laihdutus-inspiksen! Varattiin nimittäin kylpylähotelli-viikonloppu Turun Caribiasta marras-joulukuun vaihteeseen ja tavotteena olis karistaa edes osa näistä ylikiloista siihen mennessä, jotta näyttäis edes hivenen siedettävämmältä uimapuvussa. Tosi kiva kyllä lähtee, mennään koko perhe mun siskon perheen kanssa. Niilolle on hankittuna uimaistuin sitä varten, niin pääsee seilaamaan sillä vedessä eikä tartte koko aikaa kantaa käsissä.

Vaipanvaihdoissa saa olla täälläkin melkoisen vikkelä. Vaihdan vaipat yleensä kodinhoitohuuoneen pöydän päällä niin jätkä on kaikenaikaa kääntymässä vieressä olevaan lavuaariin!

Jeps, sellasta tällä kertaa. Viikonlopun jatkoja kaikille!

Teppana & Niilo karvaa vaille 4kk
 
Sellaista kysyisin kanssa sisaret että kuinka teillä joiden pienokaiset syö velliä... syökö vauva pienireikäsestä tutista vai vellitutilla? Maissivellistä siis kyse. kun meillä poika meinaa tukehtua jos syötän sillä vellitutilla joten olen antanut syödä sillä pienireikäisellä. mutta onko se ihan ok jotta sillä syö? sitten sellainen tuli tässä iltasella mieleen jotta minkälaisia tuutulauluja onkaan? mielessä ei ole yhtään! :LOL: Kiitos jos joku viittii kommentoida... =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mari-83-:
sitten sellainen tuli tässä iltasella mieleen jotta minkälaisia tuutulauluja onkaan? mielessä ei ole yhtään! :LOL: Kiitos jos joku viittii kommentoida... =)
Mites olis vaikka Sininen uni? Mä lauleskelen välillä myös Ihme ja kumma -nimistä laulua... Lauletaanhan siinä lopussa, että "lapset voivat purjehtia unilaivalla". Muita ei tuu mieleen mullakaan, mut vinkkejä otetaan vastaan.
:D
 
Maan korvessa, Hyvin hiljaa, Levon hetki nyt lyö, Lapin äidin kehtolaulu, Nukkumatti ("Joutuin lapset nukkumatin luo höyhensaarehen..."), Sininen uni, Tuu tuu tupakkarulla, Nukkumatti nukkumatti lasten, Oravan pesä, Pii pii pikkuinen lintu, Levolle lasken Luojani, Ihme ja kumma, Pieni tytön tylleröinen, Enkeli ("Nyt kerron mä sulle lapseni..."), Päivänsäde ja menninkäinen, Karhun poika sairastaa, Mä olen niin pienoinen, Oi muistatko vielä sen virren, Lapsoset ketterät kotihaasta, Ihahaa ihahaa hepohirnahtaa, Nukkuos prinssini (Nukkuos tyttöni...).

Lisäksi laulelen kansanlauluja, lastenlauluja ja muuta mitä mieleen vaan juolahtaa.

Nyt nukkumaan. Hyvää yötä!


 
Pikaisesti yritän kirjotella...

Siitä Kaksplussan unijutusta: Luin myös sen jutun ja siinä luki että puolivuotiaan ei tarvitsisi nukkua klo 17 jälkeen, ihan niin kuin Pikku-Myykin oli ymmärtänyt. Mutta voihan se toki toimia pienemmilläkin, mutta turha siitä on ainakaan vielä stressiä ottaa. Samassa jutussa luki, että 3-kuisilla unirytmi muuttuu, niin kuin monet meistä on huomannutkin. Siinä sanottiin jotain, et silloin lapsi alkaa käydä useammin ns. kevyen unen vaiheessa ja siitä johtuen voi heräillä useammin. En tarkkaan muista mitä luki, koska luin lehteä hammaslääkärin odotushuoneessa...

Vellistä: Meille sanottiin jo 3kk-neuvolassa, että voi aloitella pikkuhiljaa kiinteitä, kun syö kuitenkin korviketta. Kun kysyin velleistä, sanoi että niitäkin. Syy, miksi niitä ei enää suositella, on ettei ala vierastamaan rintaa, jos on täysimetyksellä. Mies ostikin eilen muutaman purkin Nestlen maissivelliä, ja kokeillaan varmaan seuraavalla syötöllä pieni määrä. Muuten meillä on pullottelu vähentynyt. Anton syö nykyisin korviketta ainoastaan kahdesti, ennen päikkäreitä ja iltatankkauksen. Paitsi tietenkin jos mies hoitaa tms.

Tuutulauluista: Meillä on erikoinen ongelma... Antonilla alkaa alahuuli mennä rullalle ja tulee kyyneleet silmiin, kun lauletaan tai soitetaan mollivoittoista musiikkia. Herkkä poika :) Mä oon ollu kuulemma ihan samanlainen. Viime viikolla olin Hämeenlinnassa porukoilla, ja siellä radiosta tuli Tauskin "Sinä vain". Minä, mun sisko ja äiti hoiloteltiin sitä ja Anton-raukalla meni taas pasmat ihan sekasin. Pakkohan se oli sit testata, et johtuko se siitä (ilkeitä ihmisiä ollaan!) Lauloin sitä Antonin kasvojen edessä, mut hymyilin oikein leveästi. Alahuuli alkoi väpättämään ja kyyneleet nousi silmiin. Kyyneleet nousi muuten sit myös meidän kiusaajien silmiin, niin hellyttävä pikku-herkkis oli. Sama juttu oli, kun yks tuttu 11kk vauva itki, alkoi Antoniakin surettaa. Ei siis itkenyt, mutta alahuuli meni rullalle ja kyyneleet kihos silmiin. On se niin liikkis!

Nyt on mentävä aamupalalle, kun mies on laittanut ja jo odottelee! :D

Anskuli ja Anton, reilu 3,5kk
 
Alkuperäinen kirjoittaja anskuli1978:
Pikaisesti yritän kirjotella...

Siitä Kaksplussan unijutusta: Luin myös sen jutun ja siinä luki että puolivuotiaan ei tarvitsisi nukkua klo 17 jälkeen, ihan niin kuin Pikku-Myykin oli ymmärtänyt. Mutta voihan se toki toimia pienemmilläkin, mutta turha siitä on ainakaan vielä stressiä ottaa. Samassa jutussa luki, että 3-kuisilla unirytmi muuttuu, niin kuin monet meistä on huomannutkin. Siinä sanottiin jotain, et silloin lapsi alkaa käydä useammin ns. kevyen unen vaiheessa ja siitä johtuen voi heräillä useammin. En tarkkaan muista mitä luki, koska luin lehteä hammaslääkärin odotushuoneessa...
No mä ajattelinkin, että sille täytyy olla joku selitys miksi niin monen vauva on alkanut kolmekuisena heräilemään, että ei voi olla pelkkää sattumaa kun niin moni vauva on alkanut nukkumaan huonosti. Ja tuo, että kyse olikin yli puolivuotiaista joiden ei pitäisi enää klo 17 jälkeen nukkua päikkäreitä kuulostaakin järkeenkäyvemmältä!

Kannatti muuten eilen käydä taas purnaamassa täällä Niilon nukkumisista;) Niilo meinaan sitten yllättäen nukkuikin viime yönä paremmin! Laitoin illalla omaan sänkyynsä nukkumaan ja heräsi ekan kerran syömään puoli kahdelta ja silloinkin sitkeästi revin itseni ylös ja laitoin syötön jälkeen takaisin omaan sänkyynsä ja poika heräsikin seuraavan kerran vasta kuuden aikaan ja taas syötin ja laitoin takas sänkyynsä ja nukuttiin vielä kahdeksaan asti! Tarkoituksena olis nyt alkaa nukuttaa Niilo omassa sängyssään (joka on kiinni meidän sängyssä ), josko se kuitenkin nukkuisi paremmin siellä, kun mä en ole koko ajan virikkeenä vieressä ja maito tuoksimassa nenään!

Teppana & Niilo
 
Kävin päivittämässä listaa pitkästä aikaa. Oon vaihteeks hieman yli-innokas, joten pistäkää viestiä, jos haluutte jotain tietojanne pois sieltä.

Lisäsin sinne sut kääk... Ajattelin, että saa laittaa, kun tulkitsin sun viestistä ettei o välttämätöntä laittaa (mutta ei siis kiellettyäkään). Tulkitsinkohan oikein...? (Ilmasinpas vaikeesti.)

Kata... Onko sun poika ihan Miska vai onko se kutsumanimi? Laitanko listalle?

Marge-81... Sut laittaisin listalle myös, mut sun viesteistä ei käy ilmi minkä päivän kohdalle. Laitanko ihan listan lopulle ilman päivää vai haluutko kertoo jotain noista tiedoista, joita muut on kertonu? Pakko ei siis ole mainita. :)

Meitä on muuten melkonen määrä. :) Mä mielellään päivittelen uudet tonne listalle mukaan, kun sit näkee ketä meitä täällä kirjottelee ja onhan se kiva vähän tietojakin nähdä. Voin tietysti listata myös pelkän nimimerkin, jos joku ei haluu tietojaan mainita. Eihän ne niin oleellisia ole... Vertaistuki varmaan se tärkein juttu.

Järkättäiskö joskus tapaaminen koko kesämassujen porukalle? Vaikka lähettäis ihan mammojen kesken risteilylle tuulettumaan tms. Olis kiva nähdä muitakin kuin oman alueen porukkaa, vaikka voihan sitä loikata kauemmas tapaamiseen jos siltä tuntuu. Isolla porukalla kokoontumisessa on huonot puolensa, mut sopivassa ympäristössä onnistuis varmaan hyvin ja olis ihan hauskaa.

Jätkä nous tänään vasta seiskalta syömään... Nukkuu välillä pitkät unet. Nyt sit on aamu-unilla... :D Nukkunu 9.30 lähtien eli taitaa ottaa pitkiä päikkyjä. (Tosin 45 min välein oon käyny tuttia antamassa, kun käy hereillä silmiään avaamatta.) Söi eka tunnin sillon aamulla, mut heräs sänkyyn siirrettäessä... Siinä sitte kukku isänsä kanssa, että mä sain aamupalan syötyä (oli ihan karsee nälkä) ja sit tissiteltiin vielä pitkät tovet. Unta vastaan taisteli taas... Alkanu tekeen sitä aina uniajan lähestyessä.

Jahas... Salkkareitten uusinnat. Pitänee kävästä paikkaamassa aukot, kun en viikolla kerenny kattomaan kovin tiiviisti. Sen verran koukussa... :whistle:

PikkuMyy-80 ja poikanen 3kk2vk2pv
 
Sellaista kysyn,että jos nyt lopetan cerazetten käytön ainakin vähäksi aikaa,niin voinko aloittaa sen taas sitten kun tarvetta on??eli ilman menkkojen ilmaantumista?Mutta sitten aluksi ainakin se 7pvän lisäehkäsy varmaan on tarpeen-nythän ainakin mun mielestä terkka sanoi et ehkäsyteho alkaa ekasta päivästä.
Onko kukaan muu pitänyt taukoa?
viime viikolla oli päänsärkyä jonka oletin noista tulevan-no olin kyllä mielialaltakin maassa.
Mut ei ole tarvetta ehkäsylle niin en enää tätä päätäni lisää halua välttämättä sekoittaa :LOL:
niin mulla ei ole yksiäkään menkkoja synnytyksen jälkeen vielä tullu.
 
Äkkiä tuosta vellin syömisestä.. Siis ei oo mitään sitä vastaan että syödään ihan tavallisesta pullotutista! Ne vellitutit on tarpeen vasta ku alotellaan paksumpia vellejä eli esim. myslivellejä tai laihoja puuroja :). Maissi- ja peruna-porkkanavelli mahtuvat ainaki ihan hyvin siitä normitutista.
 
Nimimerkkini oli vaihdettu, kiitti pikku-myy! Senkin voi vielä lisätä että Reko Eemeli on nimeltään tämä meidän kuopus. :heart:

minä oon antanu myös velliä tavallisesta tutista mutta oma tekemäni perunavelli ei suostu tulemaan ulos muutakuin vellitutista... kröhöm, mistähän johtuu, liekö vähän paksumpaa.. :)
Myös perunasosetta syötiin lusikalla hienosti taas tänään. Meinaan pian lisätä siihen vähän porkkanaa sekaan.

jaahah, esikoinen vinkuu ja haluaa pelata jotain peliä koneella. Täytyy siis jatkaa toiste.

*** ButterCup ja Reko 4kk***

 
Moi!

En olekaan vähään aikaan jaksanut kirjoitella, lukemassa kyllä ole käynyt. Mies on ollut kohta kolme viikkoa putkeen töissä niin että menee seiskaksi ja tulee kotiin vasta kahdeksan jälkeen. Ja viikonloput samaten. Alkaa olla aika pirun iso kunnioitus yksinhuoltajia kohtaan! Mä olen nimittäin jo ihan loppu.

Taisi olla Swerfiel, joka on tuota pissautusta tehnyt. Minä tunnustaudun liian saamattomaksi moiseen...

Meillä ei olla myöskään niitä vellejä käytetty kellään lapsista. Keskimmäisellä taisin joskus kokeilla, mutta en muista , että olisi sen enempää niihin perehdytty. Suoraan kiinteille vaan.
Aleksanteri tuntuu vielä kasvavan ihan hyvin pelkällä maidollakin, joten ei olla vielä kiinteitä ajateltu aloittaa.

Kävin aamupäivällä lastentarvikekirpparilla, tarttui se ergo-reppu mukaan. Ihan mieletön vehje!!! kaksivuotias ei tunnu painavan siinä paljon mitään ja nelivuotiastakin uskoisin jaksavani kantaa ihan hyvän matkaa.

Meidän kaikilla lapsilla on sama unilaulu kuin minullakin oli lapsena. En vaan tiedä biisin nimeä. Alkaa kuitenkin, että "seikkailusta toiseen pieni poika kulkee, väsynyt on jo nyt, kohta silmät sulkee".

Nyt pitää mennä törkkimään evästä pöytään.

Kreecher ja Aleksanteri 4kk
 
kääk
Pikku-myylle: ihan ok juttu, voit vielä lisätä rv 41+5 jos kerta oot innostunut ;) . Oiskohan meillä muuten ollu sama laskettu, 8.6? Tai sitten laskin ihan pieleen...
Viikonloppu mennyt mukavasti, ja nopsaan. Tänään pörräsin kirppiksellä ja hirvee kasa lapsille kaikkee tarttu matkaan. Meillä ostetaan lähes kaikki lastenvaatteet kirpputoreilta, kengät ja ulkovaatteet poikkeus. Niitä kun saa ihan pilkkahinnalla ja jotenkin olen muutenkin tätä nykyistä kulutushärdelliä vastaan. Huuto-nettiin pistäisin itekin osan eteenpäin, mutta oon niin käsi tämän tietokoneen kanssa, että jotenkin en osaa kuvia vaatteista laittaa mukaan...
Meillä on kiinteitä jo aloteltu, en muista oonko aiemmin asiasta maininnu. Mutta pojalle kyllä maistuu hirmu hyvin kaikenmaailman soseet mitä oon testaillu eikä masukaan ole mitenkään reagoinu. Poika itekin vaikuttaa paljon tyytyväisemmältä nykyisin kun ennen pelkän maidon voimalla, mutta onhan tuo jo aika jäpikkä (liki 9kg). Velliä syödään illalla ja puuroon siirrytään kunhan sen aika koittaa.
Meillä esikoisen lempi unilaulu on se nukkumatti. "Joka ilta kun lamppu sammuu" jne. mami on kyllä vähän itte keksiny sanoja, kun en oikeen muista miten se oikeesti menee :D .
On tää kyllä mukava palsta, se täytyy myöntää. Mahtavaa vertaistukea ja eri kokemuksia ja tilanteita, niitä on aina mukava lukea!
Nyt sanon moro kaikille ja siirryn tuonne kyökin puolelle...
 
Joo,saapi Miskan laittaa listalle!!
Ja Kreecher en tosiaan oo turhia tuosta Ergosta kehuja antanut.Meilläkin tuota 2 vuotiasta siinä kannettu.
Tosiaan meinataan rinkkaa ostaa,onko kellään moisesta kokemuksia?

Toi oiskin ihana,porukalla laivalle!!

Cerazetestä Pompula taisi kysellä..Onko sulla menkat alkaneet jo? jos ei nii voi mun tietääkseni aloittaa milloin vaan,mutta jos menkat on jo alkaneet,niin ootella pitää sitä alkamista ja siitä alkaa popsimaan..

Meillä vielä kumiukko käytössä...Argh...
Nyt loppu menkat ja tilaan ajan Papaan ja sitten siitä saadaan eteenpäin.Josko ens menkkojen aikana sais jo asennettua sen " antennin"!!

Mukava viikonloppu ollut,pihahommmia tehty kovasti ja syöty hyvin...Pienet olleet ihanan mukana kaikessa ja Miskakin pihalla kaukalossa katteli meidän haravointia ihan iisisti.
Vaunuissa nukkui aina välillä.Meillä on mahottomasti haravoimista,hiekkapiha alue on iso oisko n.500 m2 ja sitten tä nurmialue....
Sitä varmaan 2000 neliötä.
Mulla niin hajalla hartiat,mutta ihanaa kun on iso katras muksuja niin saatiin tosi nätiksi piha tän viikonlopun aikana.Mä oon kyllä aloitellut jo aiemmin,mutta puista tullut vielä lisää.Nyt näyttäis siltä että ihan kaameesti ei enää tipu,sireenit on vielä vihreitä ja oksissa iso osa.


Nyt iltapalan tekoon,lämpimiä leipiä aattelin tekasta..

 
Kiitos paljon tuutulaulu vastauksista. Mä tuossa eilen illalla hieman pojalle lauloin kun hän jo sängyssä oli niin alko vaan nauraan.. luuli vissiin että äiti rupesi leikkiin.. :LOL: Joten voi olla että on parempi olla laulamatta, kunhan kokeilen vielä jossain vaiheessa. Sellainenkin asia tuli mieleen että minkäs ikäiselle sitä vois alkaa puuroo antaan vaikka iltasin? kun meinaa olla yöt hieman rauhattomia.. poika herää välillä aina itkeen mutta rauhottuu kyllä ilman tissiä. Sitten toinen juttu.. voisiko olla allergiaa.. syödään tällähetkellä perunaporkkana sosetta päivällä vähän ja ihoon on tullut sellaista ihottumaa?? mistäköhän johtuu, osaisiko joku kertoa? =) Onneksi keskiviikkona on neuvola niin voin kyllä sielläkin kysellä.
Kiitos taas jos joku tietäväinen vastaa! :hug:
 
Heippa!

Joo noi unikouluohjeet koskee yli puolivuotiaita. Pienemmillä vauvoilla voi tarvittaessa varovasti ohjailla rytmiä.
Mä oon saanut tän viikon aikana tytön yöunet siirrettyä alkamaan klo 01:stä n. klo 23:een! :D Tänään nukahti jo klo 22 :eek: Alkuyöstä saa kyllä tuttia tarjoilla muutamaan otteeseen, mutta iltaitkut on oikeestaan kokonaan pois. Yöllä herää kylläkin syömään n. 3 tunnin välein, mitä suuresti ihmettelen, koska päiväunet vaunuissa kestää helposti yli neljäkin tuntia. Tyttö nukkuu omassa sängyssään koko yön, koska vieressä nukkuessa tuli sitä tissiä tyrkytettyä aamupuolella tunninkin välein, jos tyttö jotain heräämisen merkkiä antoi.

Eipä siinä paljon tarvittu, että sai tytön ihmisten aikoihin nukkumaan. Pari iltaa kävin parin minuutin välein asentamassa tuttia huutavaan suuhun tai pehmeämmällä tavalla makasin tytön vieressä (pinnis on "sivuvaununa" meidän sängyn vieressä) ja käytännössä pidin tuttia tytön suussa, kunnes nukahti syvään uneen. Vieressä kun makasi niin tyttö ei itkenyt niin surkeasti. Nyt sitten osaa itse nukahtamisen taidon ilman itkuja =)

Täytyy kyllä sanoa, että välillä tunsi itsensä julmuriäidiksi kun sillain huudatti pikkuista.. Mutta ei sekään ollut hyvä, että seurusteli ja sylittelipikkutunneille, että tyttö väsyi tarpeeksi nukahtaakseen helposti rinnalle.

Ironista, että muutama vuosi sitten pidin työni puolesta unikoulua parille vauvalle. Nyt kun oli oma vauva ja oma uni kyseessä niin olikin yhtäkkiä ihan osaamaton.. Suutarin lapsella ei ole kenkiä jne... :whistle:

Marille vielä puuroista, että kotimainen vilja 5-6 kk alkaen. Porkkanasta (ja melkein mistä tahansa uudesta ruoka-aineesta) voi tulla aluksi ihottumaa. Kannattaa pitää vähän taukoa ja katsoa rauhoittuuko sillä. Ja ota neuvolassa puheeksi =)

Ai niin sellainen turhamaisuus kun hiustenlähtö... Kuinkas teidän hiukset? Mun hiuksia löytyy tupoittain lattiaviemäristä, tyynystä, vaatteista, lattioilta, lavuaareista, lasten suista... :headwall: Ei kivaa. Onneksi on jotain mistä lähteä, ettei nyt vielä ihan kalju pilkottele...

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

-ebbuliini ja Alina 3 kk + vko-
 

Yhteistyössä