~KesäMassut 2007~

Irmeli, meillä Aapolla päänympärys syntyessä 34 cm ja 2kk:n neuvolassa 41,5cm. Kasvu oli hurja ja neuvolatäti otti meit tarkkailuun. ens viikolla on lääkärineuvola ja siellä katsotaan tehdäänkö asialle jotain esim. lähetetään sairaalaan kuvaukseen. Olin aluks ihan paniikissa mutta mitä enemmän oon jutellut ihmisten kanssa, niin oon samaa mieltä kuin kata että pää muuttaa muotoaan eikä kannata liikaa tuijottaa mittoihin kun vauva on virkeä ja hyvässä kunnossa muuten.

meillä on kanssa flunssaa liikeellä. itsellä on kurkku hirmu kipeä ja aapo-raasulla nenä aivan tukossa, kiva siinä sit yrittää syödä. Auttaako ne apteekin suolaliuostipat vai oisko vanha kunnon höyry parempi? onks mielipiteitä?
hirmu kylmä, kohta saa kaivaa jo talvitamineet esille. Onneks tää palsta lämmittää mieltä ja sydäntä :p

terkkuja
paulaliina ja aapo
 
:wave:

Se voi olla kyllä totta, mitä Kata ja Kreecher totesivat, että oma pienokainen näyttää aina pienemmältä kuin muiden pienokaiset: ehkä se on jotain "äidin silmää"...tosin minulle moni sanoo, että onpas sinulla pieni tyttö jne..ehkä sekin saa ajattelemaan, että meidän neiti se on pienempi kuin tavallisesti...on tosin mukava kuulla, Kata, että meidänkin tyttö näyttää ihan kehittyneeltä vauvalta :) ! Olen jo välillä ollut huolissanikin ihmisten kommenteista..

Keittelin tuossa neidille perunaa, on nyt päiväunilla. Toista kertaa saa tyttönen perunaa herätessään...

Ikävä, että niin monella flunssaa liikkeellä. Meillä Amalia vieläkin räkäinen, sitkeässä tuntuu olevan, mutta muuten ei kipeältä sinänsä vaikuta.

Otin tytön tänään rintareppuun, viimeksi käytetty, kun sai olla vain minuunpäin. Kylläpäs meidän tyttö tykkäsi, kun sai olla selkä vasten minun massuani ja sai katsella. Nukahtikin siihen sitten, mistä siirsin kotona vaunuihin...

Omassa huoneessa viime yönä heräsi kahteen kertaan. Toinen kerta oli tosin klo.05.30, jolloin otin tytön viereemme, en jaksanut enää...väsytti aivan kauhean paljon...

Paulaliina: Meillä ainakin on auttanut nenään keittosuolatippojen tiputtelu: räkää tulee sitten pois ja hengittäminen helpottuu ja meillä tosiaan oli aivan kauheassa limassa tyttö sisältäpäin; niitä vain pitää muistaa laittaa tarpeeksi useasti, että alkaa olla hyötyä...

Eilen piti soittaa lääkärille, kun Yasmin-pillerit tosiaan aloitin taas (olen syönyt niitä ennenkin useamman vuoden) ja nyt tiputellut n.5-6 päivää vuotoa ja menkkakipuja vatsalla. Koskaan ennen ei ole tiputellut noilla pillereillä. Noh, lääkäri vain totesi, että elimistölle pitää antaa aikaa sopeutua synnytyksen jälkeen- etten saisi hoppuilla. Kuulemma, jos ei ole 3kk jälkeen tasoittunut pillereiden syönnin aloitettua, niin sitten vasta huolestua...voi itku...pitää siis vain kestää..ehkäisytehon tietysti varmistin ja se normaali (noloa, mutta en halua raskaaksi)...Tuntuu, että joka vaivaan annetaan sama selitys, että on vasta synnyttänyt...kun jotenkin itsestäni tuntuu, ettei se mikään vasta ollut..

Niin..noh...ei kait muuta nyt...heippa taas...

Oululaiset massut..
tavattaisiinko... :snotty:
 
Pikaseen laitan lenssuun hoitovinkkejä!!

-ensin keittistippoja,myös Humidose suihke hyvää,on keittosuolaa,mutta tulee "paineella" joten mene syvemmälle nenuun.

-höyryhengitystä,teekeittimellä isoon kulhoon vaikkapa.

-Tämän jälkeen räkäimu,meillä ensin sillä nenäfriidalla ja vielä pienemmällä imulla,saa syvemmältä imettyä räkää pois.

-Nasolin tipat lopuksi ja nä tipat vain yöksi.

-Vaporizer kuivahöyrystin yöksi päälle ja todellakin,meillä poju kauheessa räkätaudissa pysyi nenu koko yön auki vaikka mahallaan nukkui.

-niin vielä jos noin tunnin pitää pystyasennossa,joko sylissä taikka kaukalossa tuo limanmuodostus rauhoittuu ja tasoittuu.

Voimia kovasti lenssusille.
MEillä voiton puolella jo,onneksi.

Miska ruvennut,eilen taisi alkaa omituisen tyylin "puhua" hän laulaa...
Ihan oikein pitkiä virsiä,joikaa suorastaan.Vähän on melankolisen kuulosta,tosin hihkuu väliin...
Ihan tältä kuulostaa aaaeeeöööaaaauuuuuaaaaööööööiiiiaoiio...
intonaatiota välissä,eli ääni nousee ja laskee.Taukoja ei juur ole!!!
On tainnut vokaalit oppia!!!

Päänympäryksestä vielä,meillä oli synnärillä mitattu väärin sillä päänympärys oli 2 viikkoa syntymästä 1 cm pienempi kuin sairaalassa.
Sekin jos tuo alkumittaus on ollut vikaan niin tekee tuosta heti epäluotettavan.
Mutta seurata kannattaa!!!

Nyt menoks,iltasella onkin menoa sillä on synttäreihin kuskaamista ja kaverin hakemista ym...
Mrrr...Asutaan sen verran kaukana että ollaan luvattu lapsille et haetaan ja viedään heitä ja heidän kavereita.
Ei vaan oikein nappais aina.
Vaan ukon kanssa sovittiin että vaikka taksia käytetään sekin tulee toisaalta halvemmaks kuin siks muuttaa lähemmäs että penskat pääsee kavereille.Ja toisaalta pitää tuo välimatka tuon vanhimman poissa pahanteosta.Ainakin vielä,vaikka 13 on jo.

heipat!
 
me ollaan tampereen läheltä tai siis tampereelta :LOL: heti kun bussia joutuu käyttään tuntuu et kauempana on.
Nea sai eilen piikin ja rotavirusrokotteen...15sekunnin itku tuli-siihen jäi oireet..meillä oli neuvolan jälkeen vauvasirkus ja hyvin jaksoi sielläkin olla...mukavia"heittoja"opittiin..itse en olis 3kk ikäistä kyllä kotona sillein nostellu,mut nea nauttii niistä,joten otetaan käyttöön :D
Meillä 35,5cm syntyessä päänymp.nyt oli 41,1cm...painoa "vain"6275g ja pituutta 62,2cm...mielestäni vähän,mutta ihan keskikäyräl mennään
 
Meillä on kans ollu flunssaa ja tietysti Konstantinille tuli kuumettakin. Onneks on jo täyttänyt 3 kk et voi lääketäkin antaa ja onneks kuume kesti vaan vuorokauden.

Meillä yöt menny hulinaks. Poika nukkuu korkeintaan yhden kolmen tunnin jakson ja sen jälkeen herää 1-1,5 tunnin välein. Tuntuu et tissin täytyy olla suussa koko yön vaikkei mitään imekään. Mites teillä muilla joilla nukutaan perhepedissä? Omaan sänkyyn olen poikaa yrittänyt mut aina alkaa huutaa kun sinne siirrän vaik olis jo unessa. Aiemmin muutamana iltana poika nukahti jopa itsekseen omaan sänkyyn, mut nyt kitisee 15 min välein kunnes menen viereen nukkumaan :(

Meillä päänympärys syntyessä oli 35 cm ja 5,5 viikkoisena 39 cm ja nyt 3 kk 42,2 cm.

Olin eilen jumpassa piiiitkästä aikaa ja nyt on reidet ja vatsalihakset kipeät. Ihana tunne =) Jospa sitä jaksais kotonakin tehdä niitä vatsalihasliikkeitä niin sais ton vatsan pienenemään. Painoa on nyt kilon vähemmän kuin ennen raskautta, mut toi vatsa on kyllä edelleen löysä nahkapussi :(

Mukavaa päivänjatkoa kaikille!
 
Alkuperäinen kirjoittaja mama-75:
Meillä yöt menny hulinaks. Poika nukkuu korkeintaan yhden kolmen tunnin jakson ja sen jälkeen herää 1-1,5 tunnin välein. Tuntuu et tissin täytyy olla suussa koko yön vaikkei mitään imekään. Mites teillä muilla joilla nukutaan perhepedissä? Omaan sänkyyn olen poikaa yrittänyt mut aina alkaa huutaa kun sinne siirrän vaik olis jo unessa. Aiemmin muutamana iltana poika nukahti jopa itsekseen omaan sänkyyn, mut nyt kitisee 15 min välein kunnes menen viereen nukkumaan
Sama vika rahikaisella...
Meillä Aleksanteri nukahtaa illalla omaan sänkyyn, mutta jää ekalta yösyötöltä viereen, koska en yksinkertaisesti pääse itse enää ylös nostamaan poikaa sänkyyn. Täytyy ehkä yrittää jaksaa nostaa, koska yöt saattaisivat rauhoittua hieman. Esikoinen, jota en uskaltanut nukuttaavieressä, nukkui 6-viikkoiseksi saakka yhdellä yösyötöllä ja siitä eteenpäin läpi yön heräämättä. Paitsi nyt 4-vuotiaana: sälli löytyy joka aamu meidän sängystä...

Nyt nukkumaan!

Kreecher et co.
 
Jaa meidän poika (raukka) on näemmä saanut jo liian aikaisin lääkettä, jos vasta 3kk jälkeen saa antaa. Nestemäistä Panadolia annettiin jo ihan pienenä. Tosiasiassa supot kyllä vaikuttaa nopeammin, ainakin meillä. Mutta niitä on kyllä kurja laittaa jos vauva huutaa jo kivusta muutenkin suoraa huutoa.

Flunssaa sairastettiin täälläkin, mutta näyttää olevan jo voitettu kanta. Pidin sängyn päätyä ylempänä yöt, niistin nenäfriidalla ja koitin tarjota ruokaa usein, vaikkei tuntunut oikein maistuvan.

Mä en yleensä nuku vauva vieressä. Meillä on sen verran ahdas sänky, etten pysty itse nukkumaan rennosti, jos vauva on vieressä. No nyt ei ole viimeöinä syönyt yöllä, joten olen päässyt hiukan helpommalla. Välillä kun mies ei nuku samassa sängyssä (heräämisvaaran vuoksi kun on esim. tärkeä työmeno) saatan jättää vauvan viereeni.

Aiemmin kun nukahti syliin/tissille niin heräili useammin. Nykyään vien sänkyyn vielä hereillä olevana, mutta unisena niin tuntuu nukkuvan rauhallisemmin. En tiedä onko sillä oikeasti merkitystä. Jotain samoja iltarutiineja ollaan yritetty pitää, kuten yöpuku päälle, iltarukous jne.

Meillä on vauvan kanssa aamuhetket parhaimpia. Hän herää sängyssä yleensä rauhallisesti silmiään aukoen. Sitten alkaa kuulumaan jotain pieniä ääniä ja kun menen katsomaan, hän naureskelee siellä. Ihana tapa aloittaa päivä.
 
Heipsistä!

Pojan neuvolakuulumisia tulin ilmoittamaan. Käytiin tänään siis 3kk neukussa. Hyvin oli poika kasvanu, kuukaudessa oli painoa tullu kilon verran ja pituuttakin venähtäny kolme senttiä!

Paino: 6170g (3265g)
Pituus: 59, 6cm (48cm)
Py: 40,2cm (33,5cm)

Sai nyt ekan varsinaisen rokotuksenkin, eikä inahtanukaan! Äitiä tais jännittää enemmän! Sai myös toisen annoksen Rota-rokotettakin...

Tämmöstä... Hyvin meillä menee kaikinpuolin. Vauva ei itke ku nälkäänsä ja on tosi nauravainen ja iloinen lapsi. Nyrkki suussa jatkuvasti ja kuolaa aivan mahottomasti!
=)

Selältä kääntyy jo kyljelleen ja mahallaan ollessa yritää kovasti eteenpäin mennä. Ja pääseekin, ku tukee jalkapohjista! Huh, niin ne vaan nopeesti kehittyy!

Tämmöisiä kuulumisia tälläkertaa. Nyt lähdettävä taas, ku poikanen kutsuu...

Terveisin: Kesäheinä-81 ja poitsu 3kk :heart:

Lisäys: rupesin tossa kattomaan, että onpas meijän poika pienikokoinen verrattuna muiden 3kk mittoihin... :|
 
:'( Eilen kiinnitin ensimmäisen kerran kunnolla huomiota siihen, miten neiti näytti jotenkin hoikistuneen vartalosta. Tuntui, että paniikkia iskee ja vein tytön tänään punnitukseen ja paino oli laskenut -200g...eli paljon se on, kun ajattelee, että n.2viikkoa sitten oli 3kk neuvola ja silloin paino viimeksi katsottu. Voi itku, tuntui, että maailma romahtaa ja millainen äiti minä olen, kun en ole saanut tyttöä syömään ja olen NIIN huolissani tytöstä...

Päätin, että tänään olemme kotona ja katsotaan miten saan neidin syömään: selkeytän vähän päivärytmiä...

Nyt neiti on nukkumassa ja olen itsekin ihan uupunut, kun en voi nukkua tytön nukkuessa ulkona. Pelkään, etten kuule, jos hän itkee...

Olen niin yksinäinen, tuntuu, että kannan murhetta neidistä kokonaan yksin. Miehellä on työ ja remppa ja en uskalla enää pyytää häneltä minkäänlaista apua, kun hän aina sitten hermostuu ja alkaa sitten ärjymään, että pitääkö hänen lopettaa työt ja remontti sitten...olen päättänyt, etten enää apua pyydä. Jos hän ei sitä itse anna, olkoon. Eroa olen miettinyt todella paljon ja se tuntuu koko ajan vain paremmalta vaihtoehdolta. Oma sairaus ja tytöstä tullut huoli on niin raskasta kantaa yksin, vaikka onkin periaatteellisesti toisen kanssa...

Mitä minä oikein tytölle syötän perunan ja maidon lisäksi ? Voi itku, jos ei ala syömään mitään. Eilen syötiin toisen kerran sitä perunaa ja vähän huudon kanssa, mutta kyllä sitten kuitenkin söi...pitää lähteä nyt kuorimaan pottua taas valmiiksi ennenkuin neiti herää...

Uupunut Pepsukka ja Amalia 3.5kk

 
Moiks!

Täällä ylpee äippä... Poitsu käänty ekaa kertaa masulta selälleen! :D :heart: Kauan sitä tuskailikin, kun ei millään onnistunut, vaikka kuinka yritti. Nyt kiepsahti mun säätäessä tässä koneella, vaikka ei kauaa siinä kerennyt pötkötellä... Ihan ihmeissäni ja innoissani olin, kun käännyin ja poika olikin selällään. Näytti mulle kyllä sit useampaankin kertaan ja sain videoitua pari pätkää isovanhempia ja kummeja varten ja tietty muistoks.

Meillä kans jätkä on jonkin aikaa mönkinyt eteenpäin, kun tukee jaloista. Taaksepäin ja sivuttain (siis pää paikallaan ja jalat liikkuu) on mönkiny jonkin aikaa myös, ihan ilman apuja. Selälläänkin näkyy onnistuvan, kun punkee itteensä sängyssä kohti jalkopäätä. Hassu pikkumies. :)

Flunssaoireet on poikasella loppu ja masukin on rauhottunut. Kakkimisrytmi muuttui sen vatsataudin myötä... Entinen kakkatykki jätöstelee nyt vain kerran, joskus kaksi kertaa päivässä. Pissavaippaa saa kyllä vaihdella aika säännöllisesti. Sitä pissattamista oon paljon ajatellut, mut unohdan aina sopivalla hetkellä. :ashamed: No, kyllä se vielä joskus onnistuu.

Kestot on älyttömän paksuja kertiksiin verrattuna ja mua nyt ahistaakin vähän, kun vaatteet (62cm:kin jo) alkaa olla suurin osa jo pian pieneks jäämässä. Kestojen kanssa siis pakko olla 68cm. Vaikee uskoa, että toi jätkä kasvaa nyt vauhdilla, kun oli se hitaampi vaihe, mut siltä tuo vaatteitten perusteella nyt näyttää. Maanantaina on sit 3kk neuvola, joten pianhan se virallinen totuus selviää. Harmittaa hirveesti, kun paljon ihania vaatteita jää tosi vähälle pidolle... Mut hyvä tietty, että poika kasvaa.

Mä en ennen tajunnutkaan, että mä melkolailla nukutan poikaa syliin... Siirrän siis sänkyyn tai vaunuun vasta, kun on jo uninen. Tajuaa kyllä lähes poikkeuksetta siirtymisen. Nyt oon sit vieny petiin tai laittanu vaunuun, kun huomaan pojan olevan väsynyt ja rauhottuu siihen. Ihan ku kiukkuais sitä, etten tajua pojan väsähtämistä aikasemmin. Rytmi on eläny tässä jonkin aikaa ja nyt tuntuu vakiintuneen, tosin sellasta vaihtoehtosta on toi rytmi. Jos ei mene tietyn kaavan mukaan, niin sit toisella kaavalla... Aika sännöllistä kuitenkin. On vaan tuo nukkumaan menon aikastuminen tarkottanu mulle heräämistä neljän tienoilla, mut syöttö on edelleen siellä lähempänä kuutta. Turhauttavaa, mut jospa se menis ohi... Nyt on turhan rikkonaisia noi aamut.

Meillä myös poika "lauleskelee". :D On se hellyyttävän kuulosta. :heart: Välillä laulaa mun kanssa, kun laulan tuutulautua tai muuta ja juttelu on tosiaan sellasta keskustelutyyppistä monesti ollu jo jonkin aikaa. Melkosen seurallinen kaveri on toi meidän poika, mut viihtyy kyllä (onneks) jonkin verran itekseenkin. Välillä viihtyy leikkimässä vaan, jos joku istuu vieressä kattomassa... Sitäkin oon kuvannu pari pätkää. Keskustelutuokio olis kiva saada vielä talteen. :)

Katti... Tosi kiva juttu, että saitte hyviä uutisia. Jospa se keuhkovaltimon ahtauskin menis vielä ohi ajan myötä ja voisitte ihan kunnolla huokasta helpotuksesta. :hug: Varmasti tosi raskaita huolia tollaset.

Jousimies...
Mulla on myös vaateongelma. Mulla ei esim ole kohta housuja, kun mun lempparit alkaa olla aikansa eläneet enkä o uusia mieleisiä löytänyt. Kaikki näyttää ihan kauheilta päällä ja vaatekaapista löytyy liian pieniä. Pidän varmaan sitte vaan yhtä ja samaa hametta. :LOL: Paidoissa on onneks valikoimaa, mut ne ei välttis ole kovin käteviä imetyksen kannalta, eli enemmän kotikuteita. Täytyy siis puseroitakin koittaa käydä ostelemassa. Pienellä budjetilla vaan ei kauheesti juhlita... Täytyy siis olla tarkkana valinnoissa ja pyykätä usein. Paino on synnytyksen jälkeen vähän noussu mun herkutteluitten seurauksena, :ashamed: mut eipä tässä vielä oikein viiti panostaa laihtumiseen ton imetyksen jatkamisen takia. Liikuntaa liikuntaa ja paljon porkkanoita. :kieh: Jospa niillä saisin tilanteen hallintaan.

Pilkkikselle onnittelut! Tosi kiva juttu tollanen konserttireissun voitto. :)

Pariin päivään en kerennyt edes avaamaan konetta, joten täällä odotti melkoinen määrä luettavaa. Kiva, että tää pino pysyy aktiivisena. Toivottavasti huomasin huomioida riittävän monipuolisesti. :) Nyt täytyy mennä syömään, kun poika vielä nukkuu tyytyväisenä ja saan rauhassa aterioida.

PikkuMyy-80 ja poikanen, huomenna 3kk
 
Voi sua... Nyt hirveesti voimahaleja ja peukutuksia, että tuo tilanne helpottais! :hug: Oot varmaan jutellutkin miehes kanssa miltä susta tuntuu, mut mitä jos vielä yrittäisit? Taitaa olla niin stressaava tilanne molemmilla, että ei välttämättä toista ymmärrä ja osaa asettua toisen tilanteeseen. Miehes varmaan hyvää tarkottaa halutessaan tehdä töitä ja remppaa... Se on monesti miesten tapa huolehtia perheestään ja pedata tulevaa.

Voisko joku kaveri tai sukulainen hoitaa vauvaa sen aikaa, että saat nukuttua? Jos vaikka sinne teille tulis, niin ei teidän tartteis lähtee mihinkään.

Tosta vauvan painon putoomisesta älä suotta ota paineita, kun varmasti oot äitinä parhaas tehnyt. Jospa tyttö on nyt ottanu pituusspurtin ja siihen on kulunu energiaa niin paljon, ettei o kerenny sitä kaikkee ruuasta saamaan. Varmasti seuraavalla neuvolakäynnillä on jo se paino tasottunut. :hug:
 
Helou!
Pikku myy,meilläkin käännyttiin tuossa alkuviikosta,unohtunut raportointi vallan!!
Masulta selälleen tosiaan kääntyi mutta toisinpäin jää pyristelemään vielä.Eiköhän se siitä.
Sisko olikin hämeen hidas,kääntyi vasta 9 kk iässä!!Siitä sitten tulikin kova spurtti,käveli nimittäin jo 1 vee ja 1 kk.
Tyttö sairasti niinpaljon ja oli sylissä jatkuvasti juur kipujen ja räkätautien vuoksi.Pojua oon koittanut pitää lattialla,mutta tuo 2 vee on vähän välillä arvaamaton vaikkakin hellästi veljeään hoitaa,pyyhkii pulautuksia ja paijaa.
Koskaan ei ole pahaa sanaa/tekoa tehnyt Miskaa kohden,sellanen hellän huolehtivainen tyttö hän on.Ihana katsoa kuinka suukottaa ja halaa.

Pepsukka,voimia kovasti ja tosiaan kiinteitä vaan maistelemaan.
Meillä upposi tuolle tytölle peruna-bataatti sekoitus,tuo batsku tuo vähän makeutta tylsän makuiseen perunaan!
KOitapa niitä ja bataatti kypsyy nopeemmin sekä kestää pakastuksenkin.Sitä voi tehä isoja määriä pakkaseeen ja perunakin siinä tykö menee ihan hyvin.
PErunahan ei itessään kestä pakkasta hyvin mutta tuollalailla sekoitettuna se menee hienosti.

Meillä se vapaa viikonloppu eessä.Huomenna viedään pienet hoitoon ja kait sunnutaina tulevat vasta.Oivoi..Nyt jo ikävä.Mutta ilolla otetaan vastaan vapaata.

jaahas poju herää...

kata ja miska liki 4 kk
 
eli kyselisin noitten keittosuolatippojen käytöstä

truutataanko ne vaan suoraan vauvan nenään?
kuinka paljon?
onko väliä onko vauva makuullaan vai pystyssä?
kuinka kauan odotetaan, että voi sitten imeä jollain räät pois?
voiko vauvalle mennä se neste henkeen kun nenään tyrkätään?

ei onneksi oo pojalla nuhaa tai muuta, mut ajattelin varuiks kysästä ku en ollenkaan tiiä miten toimivat :ashamed: :ashamed:

kesäheinä ei tarvii olla huolissaan vauvan koosta. täällä löytyy pienempiäkin. meidän poika oli 3kk 5552g, mut pituutta oli 61cm.

Hani ja Samuel
 
Moi!

Pepsukka81 Paljon voimia sinulle! Vaikken tunnekaan kuin virtuaalisesti niin monasti tulee mieleen (varsinkin kun ite mukamas väsähdän), että arki on varmasti tosi raskasta sulle omien hoitojen ja pienen vauvan kanssa. Peesaan kyllä täysin PikkuMyyn tekstiä, yritä saada apua ja kerro tuntemuksistasi ihmisille jotka voivat sinua auttaa. Ja syömiseen voi kyllä auttaa rauhallinen kotiympäristö, meillä ainakin on alkanut ympäristö kiinnostaa niin paljon tyttöä että syömään ei ehdi kuin sen verran että pahin nälkä menee ohi. Tosin meillä tuntuu kotonakin olevan liian rauhatonta, tyttö irrottaa otteen tissistä ja kääntää pään heti kun kuulee isoveljen äänen. Ja isovelihän on aina vieressä kun syötän...

Hani- Ymmärrän hyvin tuntemuksesi neuvolassa! Kiellä ihmeessä vastedes tuollainen. Meillä oli esikoinen tosi kova neuvolassa karjuja, häntä vaan raivostutti alastioleminen ja tunkeileva täti. Ja aina ehti tulla nälkä ja vilu kun täti vaan jaaritteli ja jaaritteli enne ku mittasi ja punnitsi. Tyttö taas ei ole moksiskaan vaan on itse aurinko kun saa kölliä vähissä vaatteissa ja olla huomion keskipisteenä. Äiti tuntee lapsensa parhaiten, ja on oikeutettu sanomaan jos huomaa lapsen kärsivän tilanteesta. Ja Samuelin 4 kk mitat: mua sitten hymyilytty miten saman kokoisia meidän (pienipäiset) lapsosemme ovat. Siis jos vertaa laskettua aikaa (eikö teilläkin ollu 4.6) ja painoa, pituutta ja päänympärystä nyt, niin hyvin samoissa ollaan. Siis jos ei oteta huomioon että Samuel syntyi kuukautta ennen laskettua aikaa. Kesäheinän vauva tuntuu olevan kanssa aika lailla samoissa mitoissa, joten eiköhän nämäkin lapsoset ihan hyvin kasva vaikkei painoa kauheesti olekaan moniin ikäkavereihin verrattuna.

Mama-75 Meilläkin nukutaan perhepedissä, tämän lapsen kanssa on vaan tuntunu parhaalle vaihtoehdolle kun nukkuu siinä niin hyvin yönsä. Oon kyllä hinannut pinniksen nyt ihan kiinni meidän sänkyyn ja yritän opettaa pikkuhiljaa nukkumaan omassa sängyssä. Tuntuu vaan sekin olevan liian kaukana tytön mielestä, herää monta kertaa yössä kitisemään. Haluaa ainakin tuttia ja että pidetään kädestä kiinni... Voi tosin olla että johtuu rokotuksistakin, kun sai viime viikolla rotavirustehosteen ja eilen sen viitosrokotteen. Molemmista rokotteista on tullu ainoana oireena unikitinää. Kuumetta ja punoitusta ei oo ollu laisinkaan.
Itteä alkanu väsyttää kun monta huonosti nukuttua yötä takana ja kaksvuotias veli vielä hyppyytti mua viime yönä, joten päätin että nukkukoon tyttö vieressä kun siinä paremmin nukkuu.

Lisäruokaa en ajatellu antaa vielä pitkään aikaan. Moni tuntuu täällä jo aloittaneen. Tuli sekin testattua flunssan myötä että maitomäärä lisääntyisi nopeasti jos tyttö vaan söisi enemmän. Tyttö teki kunnon vasta-ainetankkauksen ennen flunssaa, ja sitten kun ei enää syönytkään öisin niin tissit oli haljeta aamuisin. Muuten maidontuotanto on sopeutunut hyvin kulloiseenkin tarpeeseen. En siis ajatellut lisäruokaa antaa vaikka painokäyrä nyt notkahtaisikin, se lienee ihan tavallista rintaruokituilla lapsilla tässä iässä. Esikoiselle annoin perunaa vähän ennen viittä kuukautta , vaikkei kasvun puolesta tarvetta ois ollutkaan (sillon 9 kg). Kiinteiden myötä pulauttelun sanotaan vähenevän, mutta meillä väheni kyllä kiinteistä huolimatta vasta puolivuotiaana. Ja nyt tyhmä kysymys: Mikä idis on vellin antamisella??? Siis miksei vaan puurona ja imetys päälle??? Kysymyksestä voitte jo päätellä etten oo velliä iki antanut... tuntuu työläälle. Aloin antaa eka perunaa ja maissisosetta, sit porkkanaa ja viljat ja lihan muistaakseni vasta puolivuotiaana. Ja siis puuron ihan veteen tehtynä, siihen päälle sit imetys. Perunan joukkoon lypsin rintamaitoa, mutta muut ruuat on menny ihan sellaisenaan.

Jep, nyt pikku päiväunille.

Nipsu ja tyttö 3,5 kk

Lisään vielä kun Hani kysyi keittosuolatipoista: Ohjeessa on että 3-5 tippaa tiputetaan sieraimeen. Ite oon pistäny makuulla, eikä oo menny henkeen... vaikka joskus vauva yskii kun ne valuu kurkkuun. Eikä kestä kovin kauaa niin räkä pehmenee ja sen saa poistettua. Usein laitan hetken päästä tiputtamisesta vatsalleen lattialle niin lähtee tulemaan ulos, sitten on helppo imasta loput pois.
 
Heipat taas!

Pepsukka: Et varmastikaan ole yhtään sen huonompi äiti kuin muutkaan vaikka Amalian painoon tuli notkahdus. Oon lukenut jostain että 3-6kk ikäsille sellanen saattaa tulla, ja kuten joku jo sanoikin niin voihan olla että pituutta on vaan tullut yhtäkkiä lisää :). Onko sulla sukulaisia Oulun lähellä? Tai ystäviä jotka voisi hetken vahtia vauvaa? Jos ei muuten niin voisit varmasti saada esim. MLL:n hoitajan hetkeksi vahtimaan vauvaa?

Oulun tapaaminen: meinasin ehdottaa babybiossa käyntiä mutta sitten huomasinkin että babybio olikin jo tänään eikä viikon päästä :(. Kahvilla käyntikin olis kyllä kivaa :).

Poika nukkuu eri sängyssä meidän kanssa, omaa huonetta ei ole. Oon miettinyt että onkohan ilkeää kun öisin syötetään Lauri suoraan omassa sängyssä.. Kivempi se sylikontakti on. Mutta kun virkustuu tosi paljon jos syöttää sylissä ja alkaa hihkua ja vaatia muitakin heräämään.. Eikä mun mielestä mitenkään vedä maitoa enemmän henkeen ollessaan sängyssä verrattuna sylissäoloon.
Hei, meilläkin on tuota "laulamista" :)! Aika mukavan kuulosta ja pieni on itsekin innoissaan että mitäs kaikkia ääniä hän saakaan itsestään kuulumaan :).

Päiväunista tai pikemminkin niille ryhtymisestä.. Tästä touhusta on kyllä tullut jo aika surkuhupaisaa.. Kun ei millään malttaisi nukahtaa, ei sitten mitenkään. Aina kun väsyttää alkaa kätistä eikä mikään ole hyvä. Ei kelpaa maito ei syli eikä mikään mikä voisi rauhoittaa. Ainoastaan lelut viihdyttää lyhyen hetken (vissiin virkkuu hetkeksi ja väsy unohtuu). Joskus itkee niin että kyyneleet vaan virtaa.. Vähän vaikea ennakoida tuota väsyä mitenkään kun se tulee niin yhtäkkiä ja sitten on ihan kamalaa vauvalla :(. Yhdet pitkät (2-3h) päikkärit nukkuu ja sitten sellaisia max tunnin unosia parit. Vaunuun nukahtaa ilman kitinöitä mutta nyt kun on oltu sairaana niin ei ihan joka päiväunille jaksais kävelylenkkiä lähtä tekemään. Ja mulla on sama "vika" kuin Pepsukalla että en uskalla tehdä mitään erikoista saati nukkua jos vauva nukkuu pihalla. Vaikka onkin suht rauhallista aluetta niin lapsia liikkuu paljon ulkona..

Jahas juttu jää kesken kun pieni mies heräsi..

Niini ja poikanen 3kk
 
No niin rauha maassa.. Jatkan nyt eri viestiin kun mullei jostain syystä näy tuota muokkaa-näppäintä`.

Nipsu78: Mä aattelin että velli olis jotenkin pehmeämpi lasku kiinteisiin.. Noo en tiedä sitten onko se sitä oikeesti mutta on ainakin helpompi syöttää velliä ihan normi tuttipullosta :). Kertokaas muuten tyhmälle että voisko puuroa tehdä ihan tavallisista hiutaleista vai niihin kaupan vauvapuuroihin :snotty: ? Miten ootte tehneet?


*muoksmuoks* Katti, tosi hieno juttu että ei löytynyt mitään vakavaa :)! :flower:

Ja päänympäryksestä vielä: naperolla oli syntyessään 35cm ja 3kk neuvolassa 42cm.
 
heipsan!

olipa taas tullu tekstiä! on kyllä tosi mukava käydä lueskelemassa mitä muille saman ikäisille lapsosille/perheille kuuluu!

täälläkin yksi jolla opinnot kesken.. nyt olen pikkuhiljaa niitä jatkanut, pari päivää viikosta käyn opiskelemassa. jos nyt muutamia kursseja saisi suoritettua äippäloman aikaan, ja osa on sellaisia jotka saa tehtävillä suoritettua kotoa käsin.on kyllä mukavaa vaihtelua välillä käydä koulussa..
olen siis kahdesti tämän koulun aikana jäänyt äippälomalle. :)
Onneksi on tuo isukki, joka tuo leivän pöytään :D vaikka toisaalta ootan kovasti että pääsis itsekkin työ elämään.. mut kaikki aikanaan.

kamalan isoja teidän vauvat! tai meillä on vähän sirompi tapaus.. :) täytyy varmaan jo kohtapuoliin alotella kiinteitä, menee niin mahottomia määriä maitoa.

katti: kiva, että sydän ok! varmasti suuri helpotus!

supoista: meillä ei oo vielä onneksi tarvinnut käyttää ollenkaan(koputtaa puuta) mut esikoisella sai ne pysymään kun pakaroita puristaa yhteen jonkin aikaa. ai, Kata olikin sen jo maininnut. :)

Päänympärys poitsulla syntyissään 34,5 ja 3kk 39,5

kääntymisestä:meillä on kerran käännytty mahalta selälleen, mutta ei pahemmin edes yritä toisin päin. harmittaa vaan, kun ei kovin paljon pysty pitämään lattialla pienempää kun tuo 1,5v on sellanen koheltaja ja muutenkin niin arvaamaton "vauva" veilä ettei niitä vois ajatellakkaan hetkeksikkään jättää samaan huoneeseen keskenään. Ja kuitenki on hommaa koko päivät täynnä.
mut ainakun isompi on päikkäreillä, ni kovasti harjoitellaan kääntyilyä ja masullaan oloa, samoin silloin kun äiskä ei millään jaksa siivota... :whistle:

meillä on nyt viikon verran noin suurinpiirtein menny omassa sängyssä, koko imetys ajan oikeestaan nukku vierässä, siitä ei millään sänkyyn. No sit "opetin" pojan nukahtamaan vaunuihin hyssytettynä, ja ajattelin et siinäpä nukkuu niin kauan ku ei oo putoamis vaaraa, vaan alko ärsyttä kun vaunut aina edessä, sama mihin olit menossa, ni sit hyssyttelin ensin syliin, siitä sänkyyn, ja kas kummaa nyt poika nukahtaa melkeen joka kerta itekseen sinne.
ihmeen helpolla onnistu, vaikka mistä sitä tietää miten jatkossa menee...

voi ei! kello on jo noin paljon! pitäs varmaan vääntäytyä sänkyyn kun huomenna koulu päivä! on vaan niiiinkiva kun saa rauhassa istua edes hetken, vaikkakin oon saanu kaydä tuttia antamassa noin 10 kertaa tässä kirjottamisen ohessa.. et ei aivan täysin oo saanu keskittyä.
mut koitanpa huomenna tulla jatkamaan... :D eipä vielä pitkästi ookkaan tekstiä..

äippä ja hymypoika kohta 4kk!
 
Edelleen olen käynyt teidän juttuja lukemassa ja hakemassa vertaistukea, mutten ole itse saanut kirjoitettua.

Meillä poika on nyt 3kk. Ei vielä kääntyile, mutta kasvaa hurjaa vauhtia. JOku täällä tuskaili, että jää 62 cm vaatteet vähälle käytöllö, kun ovat kestoja käytettäessä jo liian pieniä. Meillä on aivan sama "ongelma". Varsinkin, jos käyttää villahousu-harso-yhdistelmää, on poika sellainen pötkylä, että joutuu todella katselemaan kaapista reilumpia vaatteita päälle. Pääasiassa käytämme aio-vaippoja, jotka ovat hivenen kevyempiä päällä. Kuivavat muuten yllättävän nopeasti, vaikka niiden pitkää kuivumisaikaa monesti moititaan. Miten te kestoilijat muuten säilytätte likaiset vaipat ja "esipesette" kakkavaipat?

Meilläkin on poika hieman tukkoinen ja varsinkin yöllä rohisee reppana kovasti. Keittosuolatippoja olen antanut. On muuten aika tuskaista saada niitä osumaan oikeaan paikkaan, kun pikkuisemme ei lainkaan tykkää niiden laitosta :) .

Meillä on nukuttu näihin päiviin asti tosi hyvin ja syöttöjä on ollut kaksi kertaa yössä. Nyt kuitenkin viimeiset viisi yötä on ollut jatkuvaa syöttämistä ja poika on syönyt 4-5 kertaa yössä. Välillä olen yrittänyt tuttia tarjota, mutta ei rauhotu siihen. Täysimetän ja maitoa kyllä riittää, koska yölläkin aivan ruutaa maito yli, joten poika tuskin syötyään jää nälkäiseksi.Onkohan tämä jokin ohimenevä (toivottavasti) imemiskausi vai johtuukohan tuosta tukkoisuudesta? Vai jatkuuko tätä meillä pitkäänkin... :eek: ? Mielelläni nukkuisin yhden yön välillä jo paremmin. No, mies lupasi ensi yönä nukkua pojan kanssa ja minä menen eri huoneeseen. Katsotaan, jos kaveri tyytyisi tuttiinkin tai jopa nukkuisi levollisemmin, kun eivät tissit ole vieressä haisemassa. Ikäviä nämä pätkittäiset yöt, mutta toisaalta on ihan mielenkiintoista odottaa, milloin tällainen tissuttelu loppuu. Eilen illalla poika söi niin paljon, että olin aivan vakuuttunut siitä, ettei voi herätä yöllä monesti syömään. Neljä kertaa kuitenkin heräsi ja ekan kerran jo pari tuntia nukuttuaan.

Päikkäreitä poika ottaa kolmet, joita nukkuu paikoillaan olevissa vaunuissa 45 min. ja liikkuvissa aamulla niin pitkään, kun vaunuja jaksaa liikuttaa. Myöhemmin vaunujen liikkumisella ei ole enää unien pituuteen vaikutusta eli kahdet unet ovat tuollaisia vajaan tunnin mittaisia. Yöunille meillä mennään kahdeksan ja yhdeksän välillä ja nukutaan seitsemään kahdeksaan.

No nyt heppu jo huuteleekin eli menoksi!

Kesätuuli ja minari 3kk
 
Tää mamma tartteis nyt kaljan! Okei, alkoton sidu käy ihan yhtä hyvin. Mut on tääkin päivä ollu yhtä hermojen kiristelyä, kun mitenkään ei tunnu olevan pojalla hyvä.

Otin aamusyötöltä viekkuun, kun haluskin imutella vielä lisää. Nukuttiin siinä sit kymppiian asti, tai en mä tiedä millon poika heräs, mut mä ainakin nukuin. Hirveesti on tullu univelkaa pojan aamuyöheräilyjen takia. Aamupäivä menikin aika ok, patsi että mä pääsin aamupalalle vasta klo 12, ja poika meni ihan iisisti unille. Sen jälkeen on ollu jatkuvaa kiukkua... Ei suostu nukkumaan, ei haluu pitemmän päälle maitoo (siis hetken imee ihan nätisti ja sit alkaa huuto, josta ei meinaa tulla loppua). Välillä leikkiikin itekseen vähän, mut sit alkaa kitinät. Kestovaippaa yritin päivällä laittaa... Hirveen huudon seurauksena päädyin kertikseen. Seuraavalla kerralla kyllä anto laittaa. Oon ihan pihalla mistä tossa on kyse.

Oon ihan totaalisen loppu... Onneks mies peru kertaukset ja jää kotiin, niin mä pääsen hemmoteltavaks ja saan nukkua univelat pois. Illalla pakko päästä saunaan nollaamaan ja sit mä otan kyllä sen kaljankin.

Tänään on sit se 3kk meidänkin pojalla täynnä. Tosiaan alkaa noi vaatteet käydä odotettua aikasemmin pieneks ja kestoja käyttäessä pitää jo olla se 68cm body. Tolla on sen verta pitkä selkä... Housuissa käytetään vielä joitakin 56cm:ä.

Kestojen huollosta... Mä vasta alottelen, joten ei mulla vielä o mitään rutiinia. Kakkoja ei o tullu vielä kestoihin, joten ihan pyykkikorin päälle oon laittanu pesua odottamaan. Ei ne siinä edes haise, vielä, mut täytyy se roskissysteemi pian kehitellä. Meil menee vasta kesto tai pari päivässä, joten ei kauheesti keräänny ja pyykkiä pesen useemman kerran viikossa.

Täytyy taas kokeilla, jos tuo poika tahtois syödä... Kun ei siitä nyt ota selvää mitä tahtoo ja mikä on pielessä.

PikkuMyy-80 ja poikanen 3kk
 
KEstovaipoista oli puhetta. MEillä vasta vitosella alkavat vaatekoot ovat jääneet pieniksi, vaikka harsot ja villahohusut ovat käytössä. Ja paremmin mahtuvat, kun tämä pissatuskomma on edennyt ja olen ohentanut harsokerroksia entisestään. :) Pissavaipat säilytetään sellaisessa polkimella avattavassa roskiksessa, kakkavaipat on käsisuihkulla huuhtaistu pönttöön ja pistetty ämpäriin (joskus kannella, usein ilman) likoon. Pitää varmaan alkaa kehittää jotain muuta systeemiä, kun viime vaippapyykkien välissä oli neljä päivää... ei vaan enää likaannu niin paljon, että kannattais useammin pestä!
Nyt lenkille, kello käy!
 
Sen verran piti vielä tarkentaa, että mä huuhtelen sen vaipan pissankin jäljiltä ja laitan sit siihen pyykkikorin päälle kuivahtamaan. Sen takia ne ei haise, mut tarkotus on ottaa joku roskis niille. Kakkavaipat varmaan laitan sit samaan pissavaippojen kanssa, kunhan nekin huuhtasen eka. Täytyy tarkemmin kattoo mikä systeemi toimis kunhan niitä kakkavaippoja alkaa myös tulla.

Ihmettelin muuten tossa iltapäivällä, että kummasti ne kestot kelpaa kertiksiin tottuneelle... Vissiin nekään sit ei tunnu inhottavalta kastuessaan. Melkosen isoks vaan pepun tekee... Hassulta näyttää.
 
Mulla oli tänään se käsi-, kasvo- ja jalkahoito. Ihana oli käydä, mut piti pitää puhelin päällä, kun mies jäi syöttämäään poikaa mun lähtiessä. Ei ottanu onnistuakseen pullon vaihdosta huolimatta ja ennen ku mies sai sulatettua lypsettyä tilalle alko poika oksentaa. Mietin viikolla oliko se viikko sitten perjantain tapaus sittenkään vatsatautia ja nyt saatiin vahvistusta mun epäilylle. Ootetaan nyt lastenlääkärin soittoa ja mielipidettä käynnin tarpeellisuudesta ja mahdollisesta maitoallergiasta. Mä oon siitä jo melko varma.

Poika nukku hetken mun paluun jälkeen ja yökkäilykin loppu sillon. Sain sit 10-15 ml lypsettyä ja syötettyä lusikalla, sen jälkeen jaksoi vähän imeäkin. On nyt sit lepäillyt vuorotellen mun ja miehen sylissä, kohta yritän syöttää lisää. Voimat alkaa palautua, kun jo seuraa katseella... On silti aika surkee näky reppana. :(

Nyt tässä oon pohtinut, että jos poika tosiaan on allerginen, niin tarviiko mun alkaa maidottomalle dieetille... Täysin laktoositon ruokavalio mulla on jo nyt, mut jos ongelma ei o laktoosi vaan se maito yleensä, niin se tuskin sitte on riittävä. Lisääntynyt kitinä kyllä selittyis varmaan samalla, jos allergia todetaan... Varmaan reppanaa sattunut, enkä mä o tajunnu miks poika on tyytymätön. :'(

Onko kellään teistä maitoallergista lasta? Miten se on vaikuttanu teidän elämään? Voiko se allergia mennä jossain vaiheessa ohi?

PikkuMyy-80 ja poikanen 3kk1pv
 
Lääkäri oli sitä mieltä, että pojalla on maitoproteiiniallergia... :( Täytyy varata aika tutkimuksiin. Nyt sit alkaa mullakin maitotuotteitten välttely... Pakko totutella äklöjen soijajogurttien makuun. :x Mut mitäpä ei lapsensa takia tekis. :heart:
 
Heippa!

Tää hullu täti on jumittunut koneelle, mun piti olla viisas ja mennä ajoissa nukkumaan, mutta löysinkin Youtubesta Anssi Kelan perustaman laulukillan, ihan mielettömän hauska juttu: säveltävät ja sanoittavat biisin yhdellä istumalla, laulun aihe arvotaan trivial pursuit -korteista...

PikkuMyy, täällä on toinen ruokavaliorajoitettu! Meidän Aleksanterin atopia on alkanut mennä aika pahaksi, lähete lastenlääkärille saatiin viime torstaina, nyt odotellaan kutsua. Sillä välin mun pitäisi pitää ruokavaliosta pois maito, kananmuna, sitrukset, kala ja suklaa. Jepjep... On vähän totuttelua ja myönnän heti alkuun, että ihan puhtain paperein en ole vielä mennyt. Jätän kyllä hiljalleen nuo ruokavaliosta pois, eikä siinä NIIN pitkästä ajasta ole kyse. Ideana on, että jos noin kuukaudessa alkaa iho parantua, niin joku noista aiheuttaa ihottuman ja sitten aletaan kokeilla, että mikä. Jos ei ala parantua, ei mikään noista luultavasti ole syynä ja voin palata normaaliin ruokavaliioon. Esikoisen paha atooppinen ihottuma helpotti todella paljon, kun maito- ja kananmuna-allergia selvisi. Allergioiden kanssa pärjäsi loppujenlopuksi paljon helpommalla, kuin olin kuvitellut, kun ei ollut kuin kaksi vältettävää ainetta (joskin siinä mielessä melko hankalat, että maitoa ja/tai kananmunaa on melkein kaikessa) Useimmiten vauvaiässä puhjenneet allergiat helpottuvat iän myötä. Laurin maitoallergia meni ohi reilun vuoden iässä, kypsää kananmunaa alkoi sietää kaksivuotiaana ja nyt nelivuotiaana voi maistaa kakkutaikinaakin, eli raakakaan ei enää aiheuta oireita.

Meillä käytetyt kestovaipat säilötään kannellisessa sangossa, jonka kansi on vain asetettu sangon päälle, ei siis painettu kiinni. Se nimittäin lemahtaa oikein kunnolla avattaessa, jos kansi on päällä tiiviisti. Kakkavaipoista huuhtaisen kakat pönttöön käsisuihkulla. Pesen vaipat suunnilleen joka toinen yö. (pesukoneen saa ajastettua niin, että alkaa pestä kolmen maissa, eli yösähköllä)

PikkuMyylle vielä vaippa-asiasta, meillä ei Aleksanterille sovi fleecepintaiset vaipat, niistä tulee huuto aika äkkiä. Voisiko olla, että teidän poikaselle ei sovi ne vaipat, mitä olette käyttäneet...? Tai sitten voi olla, että oli vain sattumaa, että suuttui juuri silloin. :)

Täältäkin voimahaleja Pepsukalle! Uskaltaisitko luottaa itkuhälyttimeen niin, että saisit itse nukuttua kun Amalia nukkuu? Meillä tuo itkuhälytin on ollut loistovehje, kun tykkään ommella poikien nukkuessa. Periaatteessa Aleksanterin itku kuuluisi sisälle ilman hälytintäkin, mutt ompelukoneen hurina saattaa peittää sen.

Kesätuulia meillä heräillään myös monen monta kertaa yössä maidolle. Muistan keskimmäisen imetysajalta, että heräily väheni, kun jaksoin nostaa vauvan syötön jälkeen takaisin omaan sänkyyn, mutta vaikka kuinka päätän illalla, että vauva nukkuu yön omassa sängyssä, en vain kertakaikkiaan saa itseäni enää kiskottua sängystä ylös imetyksen jälkeen. jos taas nousen itse ylös imettämään istuallaan, piristyn sen verran, etten taas saa unta. Kai tämä joku tiheän imun kausi on, poika syö mielestäni muutenkin hieman useammin kuin tavallisesti ja yöimetys kuulemma on se, mikä parhaiten nostaa maidon määrää. Tiedä siitä sitten.

Nyt täytyy kyllä painaa pää tyynyyn, kuutisen tuntia enää ja keskimmäinen tulee ilmoittamaan, että on aamu...

Kreecher ja Aleksanteri 3,5kk
 

Yhteistyössä