~KesäMassut 2007~

Voi että kun noi Teppanan Niilon kuvat ovat söpöjä! Nyt harmittaa vielä enemmän kun missasin sen eilisen tapaamisen, olis niin kiva ollut nähdä niin teitä muita äitejä kuin myös noita söpöläisiä vauvoja.

Nyt oikein innostuin kirjoittelemaan. Meilläkin on flussa pyörinyt täällä. Nyt alkaa vähitellen mennä pojalla ohi. Itselläni oli vain ohikiitävän hetken ja mies on säätynyt kokonaan. Kyllä pieni sairastava lapsi on niin säälittävä...

 
Helou!
Täällä räkälenssutauti vielä jyllää.lauantaina käytiin kahen pienen kanssa lääkärissä ja Maisalla korvatulehdus,Miska sai vielä terveen paperit.

Mantsulle vielä lisäapuja tukkoiseen nenään,Nasolin tipat ja Vaporizer kuivahöyrystin.
Se on tosi tehokas,pitää Miskan nenun auki vaikka masullaan nukkuu.

Mull aoli perjantaina niskat aivan jumissa kun koitin torstaina pitää Miskaa pysytasennossa koko päivän,eli sylissä vaan.Tuo kun vauva makaa selällään paljon,jää räkä makaamaan korviin ja tulehtuu herkemmin.
TOivon totisesti ettei tulehdukset Miskan korviin vielä tulisi.

Kait tiistaina viimeistään käyn näyttämässä pojan korvia varoiksi.

Kauheesti oli tulut kirjoittleuja;muistakaan kaikkea.Hanin neuvolakäynti jäi karmaisevasti mieleen,hyvä kun menit väliin ja sano ihmeessä seuraavalla kerralla miten jäi paha mieli.

Meillä meni vapaa viikonloppu siis pieleen,oli sentään 4 muualla,mutta nä tautiset kaks pientä oli kotona.Ens viikonlopulle siirretty näitten pienten hoito,mutta ei ole varmaa saadaanko isompia minnekään...
Mutta on se isosti omaa aikaa enemmän kun pienet jaloosta pois.

Mutta nyt hössäkkään takasin,mulla nimittäin jätesäkkejä ja laatikoita koko eteinen täys,koitan saada kesävaatteet pois ja talvikuteita tilalle!!

Ai joo lisäruuasta meillä ei ole annettu mitään vielä,vaikka Miska täyttää tässä kkuussa jo 4 kk.Ostin bataattia valmiiksi ja ehkä niitä tässä alan keitteleen mutta vielä ei mitään muuta.Riittää maito jota syö noin 1-1.5 desiä kerralla ja noin 4-8 tunnin välein.Yöllä tuo pitkä väli siis...

 
kyllä meilläkin mennään ihan täysimetyksellä, mut ajattelin kokeilla antaa välillä pojalle jotain muutakin, kun syö päivisin sekä öisin nykyään 1-2 tunnin välein ja syö kuitenki aina hyvin, öisin paremmin vielä ku päivällä.
mut tosiaan tuli stoppi vastaan ku poika ei suostu mitään muuta ottaa ku rintamaitoa. mitäköhän sit ku on pakko antaa muutakin :eek: :eek:
 
Heipat kaikille :wave:

Jos hetken ehtis kirjottaa...

Sama lentsu vaivaa täälläkin, toivottavati jo ohi menossa. Me aikuiset ollaan siltä säästytty mutta lapsilla ollut jo kolmatta viikkoa. Perjantaina käytiin jo lääkärillä tarkistuttamassa korvat mutta puhtaat oli. Vielä...

Yöt sujuu hienoti, n. 21.00 saa Hennin kantaa sänkyynsä, herää kerran 01.00-04.00 välillä syömään ja sitten herää 07.00-08.00 jolloin syödään ja heräillään. Päivisin ei kyllä ole mitään rytmiä.

Voiko olla mahdollista, että ihminen kellä on jo vauva, sairastuu vauvakuumeeseen? Musta uhkaavasti tuntuu siltä... Vauva on vaan jotenkin niin syötävän suloinen että tahtoo lisää!!!! Kaks lastahan mulla jo on, enkä muista koskaan vauvakuumetta sairastaneeni, molemmat tytöt tulleet jotenkin puolivahingossa :LOL: . Onneksi ovat tulleet. Vielä ennen Hennin syntymää ja jopa sen jälkeenkin ajattelin että tässä nämä nyt on eikä lisää tehdä, mutta kas kas.

Miehelle en ole uskaltanut edes kertoa, teilaa mun ajatuksen kuiteskiin ihan täysin. En mä tähän ihan putkeen kyllä haluais, koulu jatkui kolme viikkoa sitten ja kaks vuotta olis jäljellä, mutta jos reilun vuoden päästä alkaisi yrittämään.

Mä oon vissiin ihan höynähtänyt... :eek: . Onko muita kellä ei ole sitä vakituista työpaikkaa?? Mä oon kuiteskiin 25-vuotias, mutta aina tosin saanut töitä. Fiksumpaahan olis toki valmistua ja alkaa ettimään sitä vakkaripaikkaa, mutta sen metästämisesä ja saamisessahan voi kestää vaiks kuin monta vuotta ja haluaisin tehdä nää tenavat nyt vielä alle kolmekymppisenä. Tiedä sitte mikä on fiksua ja järkevää kun vauvantuoksu on sekottanut pään. On kuiteskiin asuntolainaa jne.

Jahas, nyt alkaa kuulua sellasta räkästä komentamista tuolta pikkuneidin huoneesta, eli sinne on mentävä, heipat!!

Irmeli ja Henni
 
Moikka!

Ilmoittauduinki jo tuonne uuteen tapaamispinoon, jos ensi kerralla pääsisi sitten mukaan...

Irmeli, nou hätä, meidän kaksi vanhinta lasta ovat syntyneet opintojen keskelle, ja kolmaskin ilman sitä vakituista työpaikkaa. Ei siis ole harmainta aavistustakaan, että mitä meinaan tehdä sitten äitiysloman+hoitovapaan jälkeen. Mutta ainakin täälläpäin Suomea työtä kyllä löytyy tekevälle, ainakin, jos ei käy kovin nirsoksi töiden suhteen. Pakko kyllä myöntää, että vähän pisti miettimään esim joka hesen kassan homma, kun saisin työttömänä enemmän rahaa kuin hesen kassalla palkkaa... Mutta noin periaatteessa siis.

Meillä mennään vielä täysimetyksellä, mutta varmaan kohtapuoleen aletaan kokeilla iltavelliä, jos poika sillä nukkuisi vähän pidempiä pätkiä. Jätkä tankkaa 2-3 kertaa yössä ja ihan kunnon satsit, että ilmeisesti nälkä on.

Ja siitä vissiin puhe mistä puute: Aleksanteri huutelee maitoa...

Kreecher ja Antero 3kk
 
Onpas taas ollut raskas päivä... Poika on ollut tosi vaativa ja nukuttaminen on käynyt työstä. Aamupäivällä nukkui vaan sylissä puoli-istuvassa asennossa ja sitten kainalossa pää mun käden päällä. Oli aamusta tukkoinen nenä, vaikka putsasin kökkänät pois... Mies kävi sitten apteekista ostamassa sen letkun, mut ei o tarvinnu vielä käyttää. Nuhaa siis meinaa olla ja yskiikin välillä. Toivottavasti ei pahene. On taas tankannut tiheään, joten jospa sais siitä taas lisää vastustuskykyä.

Hellyttävä kyllä katsella, kun tyytyväisenä imuttelee maitoa ja välillä vähän seurustelee pirteänä. On ne pienetkin hetket niin valtavasti voimia antavia, kun toinen on niin käsittämättömän rakas. :heart:

Tervetuloa mammx2! :) Lisäsin sut listalle.

Lisäruokaa ei meillä vielä o tarkotus alotella, kun näyttää pärjäävän ihan maidolla. Ne soseet kyllä houkuttais (taisin jo aikasemmin mainita) sillai maisteluannoksina, mut koitan hillitä itteeni. Päätin lykätä sinne joulukuun alkuun sen homman, jos ei tule syytä aikasemmin alottaa. Kovasti näkyy äitin aamupuuro kiinnostavan, joten jos siihen on luottaminen, niin siirtyminen käy helposti.

Ihania kuvia jälleen vauveleista! :D

Irmeli... Mulla on tutkinto kesken, tosin kyseessä on nyt toinen ammatti. Työpaikkaakaan ei siis ole. Tarkoitus oli valmistua ennen vauvan syntymää, mut ei sit sujunutkaan ja päätin lykätä niitä hommia. Ihan oikealta on päätös tuntunut... Ehtiihän sitä. Mun mielestä ihan huoletta voi ennen valmistumista ja vakipaikkaa hoitaa lisääntymisen... Kyllä niitä kerkeää puuhaamaan ihan tarpeeksi myöhemminkin. Valinnat kannattaa tehdä sen mukaan, mikä itsestä hyvältä tuntuu. :) Ei ne lapset ole este opiskelulle ja uran luonnille, mutta ne saattaa olla lasten hankinnalle jos liian kauan odottaa.

Katalle jälleen kiitos vinkeistä! :flower: Vaikka ne tuolta toiselle kommentoinnista poiminkin... :)

Poikanen nukkuu päikkäreitä, kun päivällä ei onnistunu... Täytyy herätellä, ettei yöunet mene ihan täysin.

PikkuMyy-80 ja poikanen melkein 3kk
 
Meidän esikoinen alkoi tänä aamuna puhumaan siitä kun mä olin Niilon kanssa lauantaina siellä tapaamisessa, hän raukka oli luullut, että me vaihdellaan siellä vauvoja ja mä tuun takasin jonkun ihan muun vauvan kanssa. B) Voi toista!

Irmeli, ei oo mullakaan vakituista työpaikkaa. Tutkinto tosin kyllä löytyy, mutta mitään työpaikkaa siis ei ole odottamassa. No sikäli mulla ei ole huolta asiasta, sillä tällä mun alalla (hoitoala) mitä todennäköisimmin työllistyy edes määräaikaisesti heti kun työmarkkinoille jälleen ilmottautuu.

Äst, ei nyt juttu luista joten ei muuta kuin mukavaa viikkoa kaikille!

Teppana & Niilo 3kk+risat
 
Hihii! Pakko tulla hehkuttamaan, kun mies voitti liput Maroon5:n Euroopan keikalle! Kateltiin keikkakalenteria ja näillä näkymin lähdetään joulukuun puolessa välissä Milanoon viikonlopuksi!! Matkat ja majoitukset siis kuuluu pakettiin. =) Meillä ei yleensä oo tapana ulkomaille reissata, mut eihän tämmöstä mahdollisuutta voi jättää käyttämättä.. Poikanen on sillon puolivuotias ja äitini lupaili häntä tulla hoitamaan. Toki tässä voi tapahtua 3kk:ssa vaikka mitä, eikä välttämättä päästä lähtemään, mut nyt voi vielä intoilla ja tohista! =)

Me aletaan varmaan tällä viikolla kokeilla vellin antamista. Kasvu on kyllä ollut erinomaista pelkällä tissimaidollakin. Mulla alkaa vaan siitä imettämisestä jo muodostua pientä ahistusta ja mies olisi innokas viettämään ruokahetkiä pojan kanssa.. Onko muilla ristiriitaisia tuntemuksia imetyksestä[b/]? Siis toki tiedän, että rintamaito on lapselle parasta ravintoa ja siksi olen näinkin pitkään jatkanut täysimetystä. Tuntuu vaan, ettei se lapsellekaan ole hyväksi, jos imetys on äidille vastentahtoista. Tai sit oon vaan tosi itsekäs.. :ashamed:

Jaahas, kutsu käy taas..

Pilkkis ja Onni 3kk
 
Moit!

Irmeli, täällä on myös eräs jolla ei vakituista työpaikkaa.. Oon melkein valmis yhdeltä alalta, mutta huomasin että työllistymismahikset ja palkat on aika huonot ja työ on lähinnä pätkätyötä hain alalle, josta olin haaveillut jo jonkin aikaa.. Ja pääsin! Nyt olis vielä 4v opintoja jäljellä :eek:.. Mutta kyllä mustaki vielä veronmaksaja tulee ;).

Poitsulla oli tänään 3kk neuvola ja sai ekan rokotuksensa. Ei noteerannut pistämistä mitenkään vaikka seurasi koko ajan mitä täti tekee, tuumasi vain lopuksi että "huoh" :D. Neuvolan julisteet kiinnostivat kovasti pikkumiestä. Oli kasvanut kovasti:
Paino 8340g
Pituus 66,3cm ja pipokin jo 42cm.

Ressukka sai äsken ihan kamalan huutokohtauksen, itki hikipäässä ja naama punaisena, kyyneleet vaan virtasi :( . Ei kelvannut mikään avuksi. Ajattelin jo että pitääkö pistää suppo mutta simahti sitten sylihyssyttelyssä itkuunsa. Voi kun kävi sääliksi, vielä sänkyyn viemisen jälkeenkin nyyhki ja nikotteli unissaan. Nyt onneksi nukkuu jo rauhallisesti. Taisi tulla siitä rokotuksesta, kaipa tuo reaktio voi tulla 3-4h sisälläkin. Toivottavasti ei tulisi kuumetta tai muuta.. Rokotuskohta vähän punoittaa muttei ole kova eikä näyttäisi aristavankaan.

Taidanpa mennä syömään vähän "aamupalaa"..

Niini ja poikanen tasan 3kk
 
Vitsit Pilkkis, onneksi olkoon voitosta, kelpaisi kyllä mullekin mainiosti ilmainen Milanon matka!

Pystyn helposti kuvittelemaan, että imetyksen suhteen voi olla tosi ristiriitaiset tunteet. Itse arastelin ja pelkäsinkin vähän imetystä vielä raskausaikana. Se alkoi meillä kuitenkin niin hyvin ja helposti sujumaan, että nyt rauhalliset imetykset ovat minunkin päiväni huippuhetkiä. Minusta on ihanaa, kun vauva tuhisee rinnalla, ja se että se saa kaiken tarvitsemansa ravinnon minusta, se vasta onkin ihmeellistä. On-the-go -imetys ei ole niin huippua vaan sellaiset hetket, kun ollaan ihan kahdestaan sängyssä pötköllään rauhassa, lähekkäin, siitä tykkään.

Minä en haluaisi (eikä tarvitsekaan kun pelkkä rintamaito tuntuu pojalle hyvin riittävän) vielä edes ajatella mitään soseiden ja muiden kiinteiden kanssa pelaamista, tuntuu niin helpolta tämä rintaruokinta kun tissit on aina mukana ja pakkasessa maitoa miehen syöttää. Joulun alla sitten, jos ei poitsu aiemmin ala vaatia muuta.

Kiitokset Teppana, Ebbuliini ja Sisi lauantain kahvitteluhetkestä
, oli niin mukava nähdä! Jännää, miten jänteviä ja "isomman" näköisiä alkukuusta syntyneet vauvat olivat näihin loppukuun vauvoihin verrattuina. Vauvat kehittyvät niin hurjan nopeasti tässä vaiheessa, että muutama viikko tekee jo ison eron.

Meidän eiliset nimiäiset menivät hienosti. Oltiin ulkona, vaikka oli aika kylmää, mutta oltiinkin varoitettu vieraita että lämmintä, ei hienoa päälle. Onneksi ei satanut. Oli meillä sisätilatkin varalla, mutta kun ajatuksena oli vähän toisenlaiset nimijuhlat nuotion äärellä, niin oli kiva että ne onnistuivat.

Nyt partsilta kuuluu kitinää.

Naru + poitsu viikkoa vaille 3kk
 
Nukahti uudestaan...

Siitä piti vielä kirjoittaa, että minulla on myös opinnot kesken ja olen jäänyt äitiyslomalle määräaikaisesta työsopimuksesta ilman mitään varmuutta siitä pääsenkö takaisin. Ei silti pelota, olen varma että löydän jotain töitä ja jos en heti omaa alaa niin jossain vaiheessa sitäkin varmasti. Ja oma alakin on näin yhteiskuntatieteilijällä laaja käsite. Jotain kivaa ja riittävän rahakasta työtä löytyy kyllä sitten kun on sen aika. Nyt on tämän lapsen aika.

Naru taas.
 
Heipat!

Aluksi paljon onnea Pilkkis! Mä olen tosi kade! Mutta varmasti ihana päästä reissuun, jos ei muutenkaan ole tapana :)

ja sitten Julian neuvolakuulumisia... eli pituutta oli 63cm, py 41cm ja painoa 7575g.... pituus kasvu tasoittunut siis huomattavasti, vain 2,5cm tullut reilu kuukaudessa! silti käytetään bodyissa jo 68cm, kun ne 62 liian lyhyitä ja ahtaan oloisia... ehkä tuo pieni pyöreyskin sitten aiheuttaa sen.

hassua kyllä, kun mun mielestä tyttö on nyt sutjakkaamman näköinen kuin kuukausi sitten :D

mutta rintamaidolla ihan jatketaan, kuukauden päästä tilannekatsaus, vaikka itse kyllä ajattelen. että jos näin hyvin menee kasvut ynnä muut niin katsotaan soseita vasta joulukuussa...

neuvolantäti muuten vertasi esikoisen ja tytön kasvuja, niin poika on ollut 3kk neuvolassa ihan samapituinen ja sama py, mutta kilon pienempi! :LOL:

Mutta olihan näillä jo syntyessä niin, että Julia oli 800g isompi, mutta myös 2cm pitempi.

Niin ja rokotteen laitto eikä tää ollut moksiskaan, vähän kyllä kiukutteli, mutta se kyllä meni ihan väsymyksen piikkiin. Milloinkohan oireet tulee rokotuksesta, jos ovat tullakseen?

-Hiiviö ja Julia 3kk-
 
voi että pilkkis79, mä oon ihan HIRVEÄ maroon5 fani. kuunnellaan pojan kanssa joka päivä ku laitetaan ruokaa :p :p

ruuasta muuten sen verti, et tänään kokeilin pojalle perunasosetta (itse tehtyä ) mihin lisäsin äidinmaitoa ja poika tykkäs siitä ihan hulluna. onneksi! meinaa se maissivelli vaan yökötti poikaa TODELLA paljon.
kun täst lisä ruoasta on ollu puhetta ni en mäkään harkinnu mitään vielä kun poika oli pienempi, mut nyt ikää jo 4kk ja viikko ni ollaan ruvettu maistelee ja nyt sitte mennään tolla perunasoseella ja rintamaidolla eteenpäin ainakin seuraavat pari viikkoa.

hiiviö meillä tuli rokotuksesta kipuja noin 5-6 tunnin kuluttua pistosta. sillon oli kaapissa vaan suppoja, mitä ei meidän pojalle saa annettua, et rauhoittui yöunille sit kuitenki, vaikka kovasti kipuja itkikin.
nyt löytyy kaapista nestemäistä panadolia, ei oo vielä tarvinnu antaa. mut 9 päivä enskuuta on 5kk neuvola jossa taas pistetään :( :(

työpaikasta mulla on vakituinen työpaikka. meidän perheeltä on aina tullu kovaa kommenttia siitä, että lapsia ei saa tehdä ennen kuin on vakkari työpaikka. itse en oo asiaa sen enempää ajatellu. munsta kaikki saa tehdä niinku haluaa ja kokemuksesta tiedän, et sit ku vauvakuume iskee ni sitä ei voita mikään :D :D

imetyksestäolen aina nauttinut todella paljon. minulle tulee siitä sellanen hyvänolontunne, kun oma poika pötköttää vieressä tyytyväisenä ja on se tosi ihmeellistä miten pieni elämän alku kasvaa niin hirmuisesti vaan sinusta tulevalla aineella :heart: :heart:

Hani ja Samuel 4kk ja viikko!!
 
Moi!

Yritän kirjoitella pikaisesti, kun pitäis tehdä muutakin kuin täällä surffailla :whistle:

3kk neuvola: Meillä oli tänään neuvola ja taas kasvettu huimasti. Painoa Antonilla jo 6830g ja pituutta 57cm. Eli poika on tullut äitiinsä, lyhyt ja paksu :LOL: Pituutta olisin luullut olevan jo enemmän, koska jotkut 56-senttiset vaatteet on jo laitettava pois. Anton-parka sai rokotuksen ja itki raukka kamalasti :'( . Muuten oli neuvolakäynnin taas oma seurallinen ja tarkkaileva itsensä. Hb-kontrolli onkin vasta ens kerralla, kun on lääkäri.

Omasta painosta hiukkasen... Kävin tänään vaa'alla pitkästä aikaa... Oikein pelotti mennä kun olen syönyt hirrrrrveesti herkkuja viimeisen kahden viikon aikana (ristiäiset yms), enkä ole päässyt liikkumaankaan ollenkaan nyt flunssassa. Yllätys olikin suuri kun paino oli tippunut kilon! Tarpeeksi :whistle: sitä on vieläkin, mutta painan nyt kilon vähemmän kun häissämme tasan vuosi (+1pvä) sitten. Hyvä suuntaus ja pakkohan sitä on hehkuttaa!!! :saint:

Meillä oli tosiaan hääpäivä eilen ja oltiin lauantaina miehen kanssa ihan kaksin syömässä ja leffassa, ihanaa! Syötiin oikein pitkän kaavan mukaan ja naatiskeltiin. Anton oli hoidossa ekaa kertaa ja sielläkin oli kaikki mennyt hyvin. Kyllä se vaan poika silti oli äidin mielessä vähänväliä, vaikka tiesinkin turhaan huolehtivani. En tullut Helsingin tapaamiseen, koska olin (olen) flunssainen ja ajattelin ottaa päivän rennosti lötkötellen, jotta jaksan illalla. Seuraavalla kerralla toivottavasti pääsen mukaan, kävinkin jo ilmottamassa itseni innokkaaksi.

Nyt on mentävä, että ehtii jotain tekemään ennen kuin poika herää. Voi kun sillä pikku-murulla ei tulis mitään ikäviä oireita rokotuksesta!


T:Anskuli ja Anton, tasan 3kk!
 
Meillä flunssa alkaa neidillä jo vähän hellittämään. Vielä hieman räkäinen, mutta pirteä pakkaus jo. (Leikkii tuossa leluilla nyt)

Meillä ollaan nyt maisteltu perunaa kertaalleen. Tytön ilmeet oli näkemisen arvoiset ekan kerran, mutta kylläpäs peruna maistuikin ! Olisi syönyt varmaan vaikka kuinka, jos olisi annettu. Pitänee ruveta antamaan useammin. Ei yhtään yökkäillyt eikä mitään, mutta oli niin suloinen mussuttaja (reppana, kun ei hampaita ole).... :heart:

Joku totesi, että loppukuusta syntyneet pienemmän näköisiä kuin alkukuusta syntyneet vauvat. Noh, sitähän minä tuolla aiemmin kirjoittelin, että kuvien perusteella teidän vauvat paljon "vanhemman" näköisiä kasvoista kuin meidän neiti-- ja meillä ollaan ihan alkukuusta synnytty.

Pilkkis: Onnittelut teille lippujen voitosta! On yksi minunkin suosikkibändeistäni !!

Meillä Amalia sai eilen oman huoneen ja viime yönä nukkui ekaa kertaa omassa huoneessaan. Heräili useammin kuin tavallisesti ja äiti täällä silmät ristissä. Ehkä huoneen vaihto vaikutti...? Onhan se raskaampaa nousta aina eri huoneeseen syöttämään, mutta pidemmällä ajalla uskon tästä olevan enemmän hyötyä: oppii jo pienenä omaan huoneeseen. Kyllä neiti aamulla herätessään katseli, kun kuljetin häntä meidän huoneeseen: tarkkaan seuraili...:)...

Meillä on Amalia nukahtanut nyt tosi hienosti, ilman minkäänlaisia huutoja. Tehdään iltarutiinit ja sitten luetaan iltasatu ja sitten neiti itse ilmoittaa kitinällään, kun haluaa unten maille ja nukahtaakin todella pian.

Tyttö on kyllä ihanan iloinen pakkaus. Äidin oma pikku möykky jaksaa naureskella ja jutella oikein kovasti ! Melkoinen vauhtihirmu edelleen, millään ei jaksaisi paikallaan pysyä...

Omasta ulkonäöstä: kamalaa, kamalaa, kamalaa... |O

Mutta nyt mentävä, Amalia selkeästi vailla leikkiseuraa...
 
Jos taas pikaisesti muutaman rivin raapustaisi....
meillä neiti on todella kova puklailemaan, että välillä meinaa hermot mennä, kun juuri on saanut kuivat vaatteet päälle niin taas tulee puklia kaaressa... meinaan ensi viikolla ruveta antamaan perunaa, josko se puklailu siitä hieman helpottaisi.. ainakin edellisillä on auttanut siihen ongelmaan ainakin hieman...
Hani kun kirjoitit, ettei teidän pojalle saa suppoa annettua, niin onko syynä se, että poju pungertaa sen supon samantien ulos? Meillä on ollut isommilla sama ongelma silloin pienempänä, mutta kun koitin kikkakolmosta eli laitoin rasvaa reilusti pepun reiälle ja sitten laitoin supon väärinpäin sisään, niin johan pysyy... eli kannattaa koittaa sitäkin keinoa, kun kumminkin suppo on ainakin mun mielestä helppo vaihtoehto...
mun tarttis ruveta siivoomaan, mutta ei todellakaan ole inspiraatiota..
mä pääsen parin viikon päästä ekan kerran "ulkoilemaan" pitkään aikaan ja olen jopa yön poissa kotoa... katotaan, kuinka isukki pärjää katraan kanssa.... mutta on se jännä, että on ihan kiva lähteä, mutta silti on tullut nyt sellanen olo, että jos en kuitenkaan lähde... ehkä tuo oma ulkomuoto vie sen suurimman innon, kun ei mikään vaate mene päälle vieläkään....
kauhean kokoisia vauvoja teillä... meidän neiti on todella hoikka ja pitkä, että ensi viikolla kun on 3kk neuvola niin saas nähdä onko kuusi kiloa mennyt rikki... ja välillä tuntuu, että kuinka paljon raukka saa tuota maitoa, kun puklailee niin paljon...
niin tuosta kiinteiden antamisesta. mä olen jokaiselle ruvennut antamaan jo 3kk ikäisenä, mutta jokainen kyllä itse tietää parhaiten ja toisaalta en ole ketään imettänyt kahta kuukautta pidempään (vaikka itse olisin halunnutkin) ja maitomäärät on aina ollut sitten jo niin hurjia kolmen kuukauden iässä, että olen katsonut parhaaksi ruveta antamaan pottua...
piti jotain muutakin kommentoida, mutta ei taas muistu mieleen muuta..
täytyy vissiin lähteä siivoomaan, kun neiti on vielä suht rauhallisella päällä jos vaikka saisi jotain aikaiseksi...
mukavaa alkanutta viikkoa teille kaikille...

jousimies70 + neiti kohta 3kk
 
Hei kaikille!

Eilen sitten oli se kauan odotettu sydämen tutkimus lastenpolilla ja vauvan sydän on terve! Yksi pieni harmi kuitenkin löytyi, nimittäin keuhkovaltimo on hiukkasen ahdas ja siitä johtuu virtausääni sydäntä kuunneltaessa. Veri kun virtaa normaalia "ahtaammin", niin se kuullostaa kuin kosken kohinalta. Tämä vaiva ei ole vakava, ei aiheuta mitään muuta toimenpiteitä kuin seurannan. Puolen vuoden päästä tutkitaan uudelleen.

Kivi vierähti sydämeltä, joskin ihan täysin en vielä pysty relaamaan, kyllähän aina tuollaiset pienetkin vaivat huolettavat ja ajattelee kaikkea pitkälle eteenpäin (mikä ei ehkä ole viisasta, pitäisi vaan nauttia tästä hetkestä...)

Vauveli on viimeisen viikon ajan ollut kuin eri tyttö! Viihtyy tosi hyvin itsekseen lattialla, on aurinkoinen ja ihana :) Vatsavaivat taitavat olla lopullisesti voitettu. Tyttö pyörii lattialla kuin väkkärä, heti on vatsallaan kun selälleen lasketaan. Raukka ei vielä kylläkään osaa kääntyä takaisin selälleen kuin vahingossa. Jalkoja hän vetää koukkuun vatsan alle ja yrittää eteenpäin kuin mittarimatto, yleensä suunta on kylläkin taaksepäin ja sitten harmittaa, kun lelut vaan "pakenevat" ;)

Eilen annettiin ekan kerran äidinmaitoon sekoitettua perunaa ja hyvin maistui. Vielä ei ole tullut mitään oireita, maissivellistä tuli ihottumaa. Hiukan harmittaa, kun ei puolta vuotta voitu mennä pelkällä äidinmaidolla, mutta tytön painonnousu ei ole mitenkään hurjaa, joten on ehkä viisainta jo aloitella kiinteitä. Öisinkin vauva herää 2-3 tunnin välein edelleen syömään, joten nälkä on kova!

Vaunut heiluvat ulkona...tässä nämä kuulumiset, nyt täytyy rientää!

Katti ja vauva (ensi sunnuntaina täydet 4kk)
 
Profiilissa tuore kuva. Kuva otettu, kun neiti saa ekan kerran perunaa suuhunsa :)... :p .


Jousimies:
Meillähän ei mennyt 6kg rikki 3kk-neuvolassa, mutta jäntevä tyttö meillä siltikin. Olen myös ihmetellyt, että täällä monella niin isoja vauvoja, mutta ajattelen, että jokainen kasvaa omia aikojaan ja omalla käyrällään. Meilläkin tyttö hoikka vartalosta: pakko pitää aina kokopukua, kun housut ei tahdo pysyä jalassa...

Kesämassut Oulusta: Eikös jo tavattaisi...??
 
Heip!!
Taitaa olla niin että oma vauva näyttää kovasti omissa silmissä pieneltä ja ihan"vastasyntyneeltä" sillä Pepsukka Amaliakin näyttää mun silmiin jo noin puolivuotiaalta!!
Hienosti siinä kököttää ihan kuin istuisi jo!!
Eikä tuo paino kyllä vauvasta vain tee isoa,toiset on sellasia ison näköisiä jo todella pienenä.EIkä musta se mikään huono asia ole,vauvat on aivan ihkuja siinä 6 kk hujakoilla!!

Miska sai eilen myös kuurin...Käytin lääkärissä kun jotenkin oli sisäisesti itellä sellanen olo.Miska nukkui yöt yhtä hyvin kuin ennen,mutta silmissä samanlainen vetäytynyt katse kuin siskollakin kun oli korvatulehdus.
Meillä ei näytä lapset oireilevan ihan tyypilliseen tapaan kipuun.Taitaa olla kipukynnys korkea sillä tosiaan Miska ei ollut kipeen oloinen mutta toinen korva oli pahasti tulehtunut.

Tuosta housujen nousemista,babyideassa tais olla myytävänä niitä Babylegsejä,eli säärystimiä vauvoille.Menevät 10 vuotiaaksi asti!!
Aika pitkä käyttöikä!! :D

Katti ihanaa että sydän ok!!iso huoli ollut varmasti teillä ja nyt suuren suuri helpotus.

Voi että nyt loppuu aika...
voimia muille rälätautisille,aatella että la oltiin lääkärissä ja ok korvat,eilen ma sitten jo paha tuhedus.KOrvat voi jopa tunneissa tulla tosi pahoiksi eli menkää ihmeessä lekuriin jos vähänkin sellanen olo...

Mulla meni 200 e lääkäriin,maisa kerran ja miskan kanssa kolmasti..
Onneks on vakuutus.
50 e laaki sekä lääkkeet päälle.Nyt vaan kun sais lääkkeen pysymään sisällä,nimittäin pulauttelee tuo poju kamalasti.
Tais Jousimies puhua samaa.On tosi kurja vaiva varsinkin näin kun ois tarve että lääke pysyy sisuksissa.

nyt menoks!!

 
jousimies ja pepsukka ei meilläkään menny 3kk neuvolassa 6kg rikki. nyt 4kk neuvolassa painoa oli 6050g. mut niin kun ennenkin sanottu, ni poika on sitte pitkä.

suponlaitostaollaan kaikki konstit koklattu, mut ei onnaa. välillä poika puskee niin paljon suppoa,että lentää roimat kakkat. välillä saa kauhean itkuraivarin, mikä ei ihan samantien lopukkaan. joskus vaan kun yrittää kauan ni suppo sulaa omiin sormiin kokonaan. eri asentojakin ollaan kokeiltu.
me ollaan miehen kanssa nyt huokaistu helpotuksesta ettei tarvi enää yrittää ku on tota nestemäistä panadolia.

tänään taas syötiin perunaa ja innolla poika taas pisteli menemään :D :D se on vaan vähä työlästä kun täytyy keitellä perunaa pojalle joka toinen päivä, et on sitte mitä syödä.
aika jännä ku me ei olla miehen kanssa muuten niin perunan puputtajia. mut taitaa olla niin "mauton" toi peruna et pojalle siks maistuu kun lisää äidinmaitoa sekaan.

tänään ois taas vauvajumppaa. toivottavasti päästään menee. vimekerta jäi väliin ku poika kitisi niin hirveästi, mut huomasin jälkikäteen et olikin vain tekemisen puute.
kyllä nää 4kk on välillä äitiltä voimia vieviä kun tarvii olla koko ajan uusia virikkeitä ja tietoa ja taitoja ahmitaan hirveesti lisää.

Hani ja Samuel 4kk 1viikko 1päivä :wave:
 
Hani,supon laitosta-laita rasvaa suppoon ja sormees ja pikkurillillä tuikkaat sen syvemmälle.Supothan kuuluisi laittaa muutenkin syvemmälle kuin ihan tuoho peräaukon suulle,imeytyminen on tehokkaampaa syvemmällä suolessa.
NÄin ei voi puskea suppoa pois kun se tuikataan ei nyt ihan koko sormen mittaa mutta riittää pikkurillin ekaan niveleen asti.Ja rasvaa tosiaan siihen sormeen.
Musta paras on poika polvien päällä ja sitten pakarat tiukasti yhteen puristaa lopuksi.Sitte pikanen kurkkasu ja sitte vaippa kiinni vaan.

Mutta jos tuo nestemäinen menee niin ok.Joskus on tilanteita (mahatauti) kun suun kautta ei mitään saa alas...

Miska nukkunu mahottomasti tänään.Illalla nukahti 22-7 asti koisas,oli 2 tuntia hereillä ja 9 nukahti ja NUKKUI PUOLi 3 asti!!!
Kävin siinä kaupungilla,eli kaukaloon tungin pojan välillä ja siitä taas omaan sänkyyn...Jätkä veti sikeitä vaan kuorsaten!!

Nyt aletaan seurustelee,kovasti juttua tuossa vieressä tulee nallukalle!!

 
Pikaseen tulin kysäseen kun nyt alko häiritsemään oikein kunnolla, että missä suhteessa teidän vauvojen päät on kasvaneet?? Hennillä päänympärys oli syntyessä 35,5cm ja 2kk neuvolassa jo 40,5cm. Olen katsonut jo aiemmin ja nyt olen ihan varma että otsaan on tullut sellainen, mitenköhän sen ilmaisee, "pahkura" mikä siis on koko otsan levyinen. Eli siis ikäänkuin otsa olisi yhtäkkiä kasvanut älyttömästi. Hiusraja on siirtynyt älyttömästi paljon taaemmas sekä pään päältä että sivuilta minkä Hennillä huomaa kun hiuksia on tosi paljon ja ovat jo pitkiä.

Yhdellä kaverilla on kahdella pojalla aukileet luutuneet kiinni jo kohdussa eikä ensimmäiseltä neuvolassa asiaa alettu edes selvittämään ennenkuin kaverini oli suurin piirtein lyönyt nyrkkiä pöytään että nyt tutkikaa kun ei ole normaalia. Pojalla oli päänmuoto juuri muuttunut kun aivothan kasvavat siihen suuntaan mihin kallo antaa periksi tai jotain.. Anyways pojilta leikattiin molemmilta pään päältä kalloa n. 2cm x 10 cm että luutuu uudestaan.

En tarkoita että tämä olisi mitään vastaavaa, mutta kyllä nyt hämää... Esikoisen pää oli kahden kuukauden iässä 37,5cm ja syntyesä 35 cm. Ensi tiistaina on onneksi lääkärineuvola.

Nyt näköjään syötille..
 
Kiinteiden aloittamisesta
Meillä mennään edelleen täysimetyksellä. Rintamaito tuntuu riittävän ja olevan ihan tukoisaa meidän neidille. Maitoa tulee edelleenkin liikaa. Eli täällä se ei vielä ole ajankohtaista. Aloittelen sitten kun on tarpeen.

Flunssasta
Eerikalla myöskin on ollut ääni hieman käheänä ja on yskiskellyt hieman, muita flunssanoireita ei vielä ole ilmaantunut. Minä ja mies ollaan vielä ihan terveinä. Neiti oli yhtenä iltana niin itkuinen että annoin Panadol mikstuuraa, joka helpotti tytön oloa. Mikstuuran antaminen sujui ihan mukavasti, kun antoi pieninä annoksina ja välillä piti hieman taukoja. Määrät on sen verran isoja ihan pienellekin. Nykyäänhän suositellaan antamaan mikstuuraa jo pienestä pitäen suppojen sijasta, imeytyminen on suunlimakalvolta nopeampaa ja varmepaa kuin suolistosta imeytyvän lääkkeenmäärä.

äippä-77 ja Eerika 2,5kk
 
Irmeli,uskoisin että ihan ok tuo kasvu,Miskalla mitattiin synnärillä 35 cm
No,nyt 3 kk neuvolassa oli 41,1 cm.

Pää muuttaa malliaan,meillä tuolal tytöllä tuli hauska V otsaan,siinä hiusraja jotenkin pyörylöineen teki tuon vee kirjaimen.

terkka katsoo varmasti tuon,mutta todellakin pää muuttaa malliaan.Ootko aukiletta kokeillut?meillä molemmilla lapsilla on ollut pienet aukileet ja tällöin on vielä tärkeempää tuo mittaus ja se että se on tarkkaan tehty.
Kannattaa seurata tilannetta,melko harvinaista tuo luutuminen ennenaikaisesti on,mutta seurata kannattaa.

Miska jo parempi,kuuri puree hyvin.Tosin kaameen väsynyt on,viime vuorokauden aikana jaksoi hereillä olla vain 5 tuntia!!!Aika unimatti... :whistle:

Tänäänkin ollaan vasta syöty ja vaippa vaihdettu ja pullosta kiskoi 1,5 desia ja unet jatkuu..

No,ehtii äiti surffata!!

Heipat!
 
Moikka!
Isommat käymässä hiljalleen päiväunille, vauva nukkuu ullkona vaunuissa. Ja koska Aleksanterilla on joku kuudes aisti siitä, että isommat nukahtavat (ja herää siis itse silloin) niin pyörähdinpä nyt lukemassa kuulumisia.

Toi on muuten ihan totta, että oma vauva näyttää yleensä jotenkin pienemmältä ja vauvamaisemmalta kuin toisten. Mulla on parillakin kaverilla muutaman viikon Aleksanteria nuoremmat vauvat ja minusta ne on molemmat jotenkin vanhemman oloisia. :D

Flunssaa näköjään muuallakin. Meillä on lapset toistaiseksi välttyneet melko hyvin siltä, hieman räkäisiä ja yskäisiä olivat pari viikkoa sitten. Itsellä istuu tuo kurkkutauti aika sitkeästi. Muuten ihan ok, mutta kurkkun vaan sattuu... Täytyy kai kohta luovuttaa ja mennä lääkäriin. Välttelen kurkkukivun takia lääkäriin menoa viimeiseen asti, koska se nieluviljely on vaan jotain NIIN kamalaa... Yökkäysrefleksi tulee jo ennekuin sitä tikkua on saatu kurkkuun asti.

Mä taidan kanssa alkaa kohta antaa jotain velliä tai jotain illalla, Aleksanteri on nimittäin alkanut taas syödä ihan älyttömällä tahdilla öisin. Herää 3-5 kertaa yössä ja imee oikein kunnolla, eli on siis ilmeisesti nälkäinen, eikä vain läheisyydenkipeä.

Mun tekisi kauheasti mieli mennä vauvamuskariin Aksun kanssa, mutta se on aina tiistaisin aamupäivästä, niin ei ole paikkaa, mihin laittaa nuo isommat siksi aikaa. Täällä tuntuu olevan kaikki "vauvaohjelma" suunniteltu vain esikoisille, kun kaikki on arkisin päiväsaikaan. :/

Tää täällä oottelee jo ihan intona uutta hesan tapaamista, jos pääsisi lyöttäytymään mukaan :D

Kreecher ja Aleksanteri 3 kk
 

Yhteistyössä