~KesäMassut 2007~

Mantsulle myöskin täältä iso voimahali :hug: Varmasti on jumalattoman raskasta, mutta yritä nauttia ihanista lapsistasi! Kyllä se aurinko vielä paistaa "risukasaankin" !! :wave:

Piti oikein tulla hehkuttamaan, kun tänään oli poijaalla neuvola ja sillä on ihan omat käyrät :snotty: Oli siis kuusiviikkoisneuvola ja pojalla pituutta 60cm ja painoa 6340g... :D Eli kaksi kiloa syntymäpainosta noussut.. Ilmankos tekee nuo 62cm vaatteet tiukkaa.. Olen synnyttänyt pikkujättiläisen.. B) Kertokaahan muutkin minkäkokoisia taaperonne ovat, mielenkiintoista "vertailla".. Mulla on kaksi aiempaa ollut kyllä aikas isoja kanssa, mutta kyllä tää jätkä vetää ihan pohjat :whistle:

Niin ja arvatkaahan mitä..? Mä luulen, että meidän pojalle on tulossa hammas!! Niin se neuvolan tätikin veikkasi, kun ihmettelin kuolaamista ja valkoista "klönttiä" takana yläikenessä.. Sormella koitettessa se on juuri kyllä kuin hammas tekisi tuloaan.. Kohta saamme kaiketi nähdä... :x :p

Anteeksi "omavauvaisuus", mutta kun omaansa tietty aina niin ihaillee.. :ashamed:

En muuten muista, mitä eroa noilla tuteilla oli, mutta luonnonkumisissa on ainakin se ilmareikä ja silikonisissa ei.. Olen aiemmin käyttänyt vallan silikonisia, mutta nyt totesin tuon luonnonkumisen olevan parempi, tosin lyhyempi on käyttöikä huomattavasti..

Jonna ja vauveli 6vkoa ja yksi pvä
 
Tänään oltiin nyt sitten Niilon kanssa siellä vyöhyketerapiassa, saapihan nähdä alkaako vaikuttamaan, no tuskin sentään eka kerta vielä. Uudestaan mennään ensi maanantaina. Jännä oli kyllä nähdä miten silminnähden Niilo rauhottui ja rentoutui tiettyjä pisteitä käsiteltäessä.

Eilen vietettiin päivä särkänniemessä, kun kerrankin sattui olemaan aurinkoinen päivä ja mieskin sai tämän viikon lomaa. Hyvin meni reissu Niilon kanssa, tyytyväisenä matkusti liinassa ja välillä pötkötteli vaunuissa. Ja pääsipä poika kolmeen laitteeseenkin, vaikka eipä tuo tainnut ymmärtää tuon taivaallista =) Isot pojat oli tietysti aivan tohkeissaan!

Mustasukkaisuutta ei meillä ole ilmennyt, tosin meillähän nuo pojat onkin jo sen verran isompia että ymmärtävät sen, että vauva vie nyt äidin aikaa.

Ristiäiset on sitten sunnuntaina. Lauantaina tulee äiti jeesaamaan leipomusten kanssa. Ihan yksinkertaiset tarjoilut tulee. Ajattelin väsätä täytekaukun lisäksi hiekkahentusia ja suklaa- sekä mansikkajuustokakkua. Suolapalaksi tulee kinkkujuustohyrriä ja voileipäkakkua (jonka äiti on luvannut tehdä ). Pappi tulee huomenna käymään kastekeskusteluun. Sen verran olen jo suunnitellut, että isoveljet saa lukea rukouksen ja toinen kummeista lukea lastenevankeliumin. Itse keskityn yrittämään olla parkumatta koko aikaa...

Kroppa alkaa olla entinen läskinen kroppa. :kieh: Vähän ehkä mahan seutu on vielä entistä höllyvämpi ja ne muutama ylimääräinen kilo jäljellä, mutta kaikenkaikkiaan peilikuva muistuttaa entistä.

Puklu-vauva on meilläkin. Kovin tuntuu olevan kyllä tota refluksi-vaivaa. Aina pukli ei tule ulos asti, mutta tosi usein kuulee kun maito nousee ruokatorveen ja kakostelee sitä sitten. Ja puklia tulee vielä tunnin parin perästäkin syömisestä ja ihan piimiintynyttä klönttistä maitoa.

Mantsulle iso voimahali, koita jaksaa raskaassa tilanteessa!

PikkuMyylle tiedoksi, että meillä tämä on siis neljäs lapsonen!

Tervetuloa uudet mukaan porukkaan!

Teppana & Niilo 6vkoa 3pvää
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonnakar:
Niin ja arvatkaahan mitä..? Mä luulen, että meidän pojalle on tulossa hammas!! Niin se neuvolan tätikin veikkasi, kun ihmettelin kuolaamista ja valkoista "klönttiä" takana yläikenessä.. Sormella koitettessa se on juuri kyllä kuin hammas tekisi tuloaan.. Kohta saamme kaiketi nähdä... :x :p
Meillä oli Niilolla kanssa tossa alaikenessä sellanen valkonen "patti". Neuvolassa kun kysyin niin th sano, että se voi todellakin olla hampaan aihe tai sitten ikäänkuin "tukkeutunut talirauhanen", meillä se ilmeisesti oli tuo jälkimmäinen koska se on nyt hävinnyt.
 
Jumpe,mun oli pakko tarkastaa Jonnakarin pojan pituus syntyessä.Kun aattelin että ois 10 cm jo tullut,mutta sentään 5 cm eikös joo??
Miska oli 6 viikkosneuvolassa sen 54 cm ja 4,8 kg.

Mutta painoa tullut hyvin ja sama pituuttakin jo sillä ekassa neuvolassa vain 0,5 oli lisää syntymästä tullut.Mä kyllä epäilen että se pituus oli mitattu yläkanttiin synnärillä,että poju oli lyhempi.Siks tuo eka mittaus oli vähän pielessä.

Kropasta oli puhetta,mä huomaan kun en ole aikoihin mitään tehnyt niin vaikka paino on aikalailla samoissa kun ennen synnytystä niin kroppa on sellanen "roikkuvampi" ja luulen että tä vuosien tekemättömyys alkaa näkymään kun tuota ikää jo karttuu.
Tilasin sellasen tvshopista taikka jostain leg masterin vai mikä lie.Nyt olen neljänä päivänä tehnyt jaloilla sitä viuhtomista ja pohkeet on jo kiinteemmät ja reisissäkin näkyis jo tulosta..Mulla on kyllä aina melko nopeesti lihas reagoinut harjoitukseen mutta aika tehokas vaikka aattelin että ihan huijausta ja palautan sen 30 päivän jälkeen.Nuo sisäreidet on sellanen ongelma ja kun alkoi tuntuu että kävellessä osu sisäreidet yhteen niin laitoin tilauksen menemään!!Ja kaventuu reidet silmissä!!!
Eli suosittelen sitäkin...
:wave:

Miska ja Maisa oli tänään hoidossa päivän,Maisa jäi mun äidille vielä yöksi ja ollaan siivottu muitten muksujen kanssa koko päivä.Ihana kun Joona tuli sanomaan että tää on ollut huippuihana päivä,meillä ollut tosi kivaa siivotessa,muksut pyykkiä selvitelleet ja silittäneet,lattiaa pesseet ja ikkunoita.
Mä kyllä oisin melkein ite tehnyt nopeemmin kun ensin näyttää miten tehään ja vähän vielä korjataan..tosin piilossa niin ettei muksut huomaa!!

Kebabilla käytiin ja illaks ostettiin jätsii ja nameja...

Miska on edelleen ihana hymyvauva.Itkuja ei ole,yöt nukkuu isin kanssa vieläkin.Päivisin nyt on sellanen kausi ettei syödä juur mitään...Olin huolissani jo mutta kun nukkuu hyvin ja nauraa,nyt jo ihan ääneen,niin eikai tuo nälissään ole.
Ihana tuo hampaaton hymy ja kikatus!! :heart:

5 viikon iässä eka hymy ja nyt ihan muutaman päivän aikana alkanut ääneen hekottaa ihan valveilla.Unissaan teki sitä jo aiemmin ja sekin oli niin ihanaa.
Nyt unissaan vinkuu ja vonkuu,murisee ja ähisee...

Tolu tuoksuu niin ihanasti,mulle jäänyt tuo raskausaikainen toluvimma päälle.
Musta se on aivan ihana tuoksu ja siinä pumppupullossa varsinkin.

kata ja miska 8 viikkoa
 
Neuvolasta terkkuja! Ja kylläpäs Toivo onkin kasvanut!!! Kaverilla tänään ikää 6 viikkoa ja 5 päivää, mitat 58,5cm ja 5680g... Pipokin jo 39,5cm! Ja tällä viikolla hän on alkanut jokeltamaan, 'Höö' tai 'gää' on Toivon yleisimmät kommentit asiaan kuin asiaan. Kiljahteluakin on havaittu ja jos mua kutsutaan kun olen muualla, niin Toivo palkitsee mut nähdessään ihanalla hymyllä... :heart: :heart: :heart:
Nimiäisvalmistelut on meilläkin täydessä käynnissä, eilen meni puoli iltaa itkiessä kun kirjoitettiin miehen kanssa puhetta, liikutuin niin.. Mitenköhän pystyn sen pitämään itkemättä?? Tarjoilupuoli hoidetaan mutsin kanssa yhdessä ja onhan siinä muutama muukin käsipari vielä auttelemassa sillon sunnuntaina. Meille tulee voileipäkakkuja (feta ja kala), minikarjalanpiirakoita ja munavoita, lakkakinuski-täytekakku, hillolla täytettyjä nimipikkuleipiä, minipullia ja appelsiini-suklaakuivakakku. Mun mielestä on ihanaa järjestää juhlia! Oon muutenkin aina pitämässä bileitä ja joulu on mun vuoden kohokohta, koska sillon saa luvan kanssa laittaa ruokaa niin paljon kuin sielu sietää! Meillä onkin mutsin kanssa kunniakysymys, että mitään ei osteta valmiina.
Mutta joo, puolivalmis sukupuu kutsuu, pitäis vielä saada se valmiiksi..

Sisi ja Toivo

Pikkumyy meille tää on eka lapsi
 
Pika pyrähdys edes,kun vauva jo venyttelee sylissä...mutta sellaista kysysin:harrastettiin eilen seksiä ekaa kertaa 2kk:teen..ihan hyvin meni ja liukuvoidetta käytettiin,mutta ei varmaan enempää kuin raskausaikana..nyt sit vähän vuotoa oli aamulla tullut ja pissatessa kirveltää-onko teillä menny helposti iho rikki kuivuudesta johtuen?mielestäni iho punoittaa/verestää emättimen suulla...en usko et niihin repeämiin liittyy kun tikit aikoja sitten sulanut..ja kyllähän ne ompelut kait onnistuu yleensä.kait ilmakylpyjä itsekin otettava jotta taas kuivaa paikat....

Pidättekö aina vaunuissa vauvalla pipoa/hattua??jos siis vain vaunuissa on..anoppi antoi kommenttia kun kerran yli 20asteen säässä ei ollu hattua ja tuuli vähän..ja mähän siitä otin nokkiini-salaa teitty-huono äiti olo tuli... :'(

neiti heräs...palaan myöh-lukeen kirjoituksianne....

Mantsulle voimia :hug:
 
Elikkäs meidän pojan nimeksi tuli Veeti Nemo Kristian. veeti on tosi kiltti poika. Nukkuu yöt hyvin, käy nukkuun yöunille tossa kymmenen aikaan ja herää syömään kolmen ja kuuden väliin. ja sit seuraavan kerran kahdeksan ja yhdeksän väliin. eli tosi hyvin menee.
T: mari-83- ja Veeti 7 vko :heart:
 
Pikkumyylle tiedoksi meillä on kaksi lasta eli tää vaavi on toinen tytteli. Löytyy siis 21.6. kohdalta.

1kk neuvolassa käytiin ja strategiset mitat olivat jo 57,5cm ja 5550g (52 ja 4380 oli siis syntymämitat). Ilmankos on jo ekat vaatteet menneet pieneksi. En onneksi ostanut yhtään 50 centtistä valmiiksi, näillä 56-60centtisillä ollaan menty tää alku.

Joo, meilläkin on tullut kommenttia pipon pitämisestä mummilta... En ole pitänyt kun selkeästi kylmemmällä ilmalla pipoa päässä. Vaunuissa varsinkin neidillä on kyllä ihan hyvä olla ilmankin.

Kiloista ja kropasta... Eka lapsen jälkeen kilot lähtivät melkein heti ja kroppakin palautui tosi nopeesti mut nyt kiloja on jäänyt toooosi paljon ja höllyvää vatsaa ihan liikaa.. Ärsyttää itseä ku mitkään vaatteet ei mahdu päälle tai jos mahtuu niin näyttää mun mielestä ikävältä. Ristiäisvaatteita pähkäilen ja tuntuu epätoivoiselta. Pakko alkaa tekee asialle jotakin.

netta73 ja vaavi 1kk ja 4pvää
 
Huomenia!!
Tuo Pompulan mainitsema limakalvojen rikkoutuminen johtunee kuivuudesta.Monilla mun tietääkseni sitä on sillä imetys vaikuttaa hormoneihin ja sitä kautta juur kuivattaa.
Mä kehoittaisin laittamaan Bepanthen rasvaa tuohon punoitukseen ja ärsytykseen.

Piposta,en ole minäkään lämpimillä ilmoilla pitänyt lakkia vaunuissa.Mukana on jos nostaa ylös niin sitte päähän..Ennen muinoin lakkiahan pidettiin kesähelteilä varmaan 2 ikään asti sillä jopa mun äitikin sanoo että korvatulehdus tulee tuulesta!! :LOL:
Just joo...Äiti oikeesti luuli niin ja olen useata moista uskomusta korjannut hänelle!!
Sama kun peittoa paljon päälle kun on kuume...Mitäs muita näitä on...ei nyt tuu mieleen mutta paljon lapsuudessa joutu kärsimään!!! :p

Kropasta vielä,mulla mahassa vähän kans nahka löysempi,mutt muuten maha ok...Siks olenkin panostanut tuohon jalkoihin ja peffaan!!!

Meillä ukon kanssa tiedossa 3 päivä se mukava reissu...Nyt vaan viime viikonloppuna mun kummisetä kuoli ja hautajaiset 4 päivä..
Tosi kurjaa,siis olen kamala ihminen mutta suren myös sitä että piti saad akunnolla mennä ja pitemmän kaavan mukaan..Mutta nä hautajaiset jo puolilta päivin.
Kyllä tuo kummisedän kuolemakin oli järkytys,kahessa kuukaudessa meni niin huonoks että kuoli.
Eikä ollut kuin reilu 60v.
Mutta katotaan mitä nyt tehään,haluaisin kyllä hautajaisiin mennä,vaan kaameessa karapulassa ei oikein kiva.

Aamu mennyt ihanasti,tyttö vaihtoi vaipan ja vaatteet Miskalle ja vanhin tuossa sylittelee pojua nyt unee...Lapsityövoimaa!!! :heart:
Kovasti meilellään tekevät hommia.Niin ja tuplista poitsu oli aamupalan meille tehnyt aamulla,kahvia ja leivät oli odottamassa...Voi noita.Kauniisti oli kattanut ja "pyhä kupit" oli laittanut.

On nuo ihania muksuja.

Meillä on ens viikolla jo 2 kk neuvola.Saas nähdä kuinka on kasvanut,nyt on vaan vähäruokaisempi kausi taikka sitte tisuista tulee paljonenemmän tavaraa...Meinaan pulloruuat menee viemäriin taas.
Hyvä niin.

Moikkis!

kata ja miska 8 vkoa 1 pvä :heart:
 
Sairaalasta laahauduttiin kotiin- voimat alkaa olla lopussa. :(

Mantsulle voimia oikein kovasti ! Täytyy myöntää, että meilläkin on käyty pohdintaa siitä jatketaanko yhdessä vai ei. No, kai tässä sitten vielä kokeillaan, vaikka en tiedä mihin johtaa. Minulla on vahva tunne siitä, ettei mieheni minua valitsisi, jos saisi valita uudelleen; ei tunnu oikein olevan tyytyväinen minuun ja onhan se silloin itselläkin vaikea olla :'( . Olen aika varma, että lähtee vielä toisen mukaan jossain vaiheessa...saa nähdä.

Pikkumyy: Minullakin siis ensimmäinen, ja vaikka sulkuihin sitten (2)- Katan esimerkkiä noudattaen, kun miehellä yksi entuudestaan.

Eilen käytiin isyys tunnustamassa- mielestäni aika nöyryyttyvä kokemus. Yhteishuoltajuussopimus tehtiin samalla.

Miten muilla: kuinka monella isä jää vanhempainvapaalle ? Minulla oli toiveena, että mies jäisi, mutta taitaa jäädä haaveeksi...

Ristiäiset on ensi viikon su:na (5.8). Etunimet alkaa olla päätettynä, sukunimi arvotaan.

Kiloista ja kropasta: Painan n.6-7kg vähemmän kuin ennen raskauden alkua, mutta voi kamala tätä minun vartaloani. Minulla ei ole vaateongelmaa muuta kuin sillä tavalla, että ne alkavat käydä liian isoiksi. Lempifarkkuni eivät enää istu, kun vyötäröltä roikkuu ja pepusta roikkuu :( . Mutta olen suunnattoman kamalan näköinen, aivan hirveä ! Vihaan itseäni niin kovasti...Välillä tuntuu tosissaan, etten voi lähteä mihinkään, kun näytän NIIN HIRVEÄLTÄ ! |O

Jälkitarkastus oli ma:na. Kaikki ok. Liian nopeasta painon laskusta valituksia, mutta enpäs ottanut juuri kuuleviin korviin. Ehkäisystä lääkäri totesi, ettei suosittele muuta ehkäisyä imetyksen aikana kuin kondomi. Sanoin, ettei tule onnistumaan, vaan minä tarvitsen jotain (raskauden pelko on NIIN hirveä). Antoi sitten minipillerireseptin. Minähän en ala raskautta pelkäämään lääkärin suositusten mukaan.

Maidon tulo on minulla alkanut vähenemään. Korviketta joudun antamaan lisäksi. Yö ollaan selvitty onneksi pääasiassa imetyksellä, yhtenä yönä oli pakko antaa korviketta. Olen todella huolissani, jos maito vähenee vielä enemmän, sillä pidän imetystä erittäin tärkeänä.

Alkaa jo tuntua, että voisi päästä viihteellä käymään. Ajattelin, että olisikohan soveliasta viedä ristiäisten jälkeen tyttö jo hoitoon yhdeksi yöksi, että päästään "ulkoilemaan" ? Toisaalta mietin, miten pärjää ja tuleeko kamala ikävä ja meneekö itkuksi...ja sitten mietin sitä, että miten sitä tämän näköisenä kehtaa mihinkään... :ashamed:

Juu...mutta taidan yrittää päästä vähän unille, kun ei meinaa jaksaa enää..

Pepsukka ja tyttö 7vko
 
Tottahan toki Pilkkis79 voit tulla mukaan! =) Tervetuloa vaan!

Pepsukka81: Luulen, että taidat olla aika vaativa oman ulkonäkösi suhteen ja suhtaudut siihen ehkä turhankin kriittisesti. Luulen, että ulkopuoliset näkevät sinut toisin silmin kuin sinä itse. Voikohan tässä olla mitään perää? Mulla ainakin on nyt synnytyksen jälkeen ollut välillä outo olo tässä vartalossa ja kun oon valitellut asiaa ääneen, oon saanut kuulla, että toiset näkee mut eri tavoin kuin minä. Joo, mutta sen ainakin tiedän, että moni juuri synnyttänyt ei ole noin paljon kevyempi kuin ennen raskautta! Tsemppiä sinulle oikein kovasti niin parisuhteeseen kuin muuhunkin elämään! :hug:

Lapsen hoitoon viemisestä sanoisin, että mun mielestä on okei vielä lapsi hoitoon silloin kun itsestä hyvältä tuntuu. Ja jos kovin ikävä tulee, niin pääseehän sitä pian takaisin kotiin vauvan luokse! Luulen, että vauvan kannaltakin on mukavaa, jos äiti ja isi käy tuulettumassa ja rentoutumassa välillä tarpeen vaatiessa. :)

Pompula81: Mun äiti sanoi kans tuosta lakista, että hän piti aina meillä lapsilla lakkia ulkona. Sanoin vaan siihen, että vaunuissa on välillä niin kuuma, että lapsella on ihan liian lämmin lakki päässä. Kokeilen käsistä ja niskasta, onko lakki tarpeen. Älä siis yhtään tunne itseäsi huonoksi äidiksi! Sinä osaat varmasti hoitaat lapsesi parhaalla mahdollisella tavalla. Erilaisia suosituksia ja toimintatapoja on tosi paljon ja kukin toimii niin kuin parhaaksi näkee.

Kuusiviikkoisneuvolassa Helmiina painoi 4660g ja oli 56,5cm. Ens viikon ma on sitten kaksikuukautisneuvola.

Katziina ja Helmi Sofia 8vkoa jo!!
 

Olipas mukava mennä neuvolaan kun sama tuttu täti, joka on meidän muilla lapsilla ollut oli palannut lomilta. Juteltiin pitkät tovit siitä miltä nyt tuntui tulla äidiksi 11v tauon jälkeen ja hän mielenkiinnosta kyseli miten meidän murkut suhtautuvat vauvaan. Neiti on hyvin kasvanut ja pääosin hyvin tyttyväinen "sylivauva", nyt kun noita sylejäkin on vielä tarjolla yllin kyllin. Painoa oli nyt 1kk neuvolassa 3885 ja pituutta 52.8. Täällä ensimmäinen lääkäri 2kk iässä.
Nimikin alkaa olla valmiina, ristiäiset on sillon 12.8 ja lapsia meillä on neljä,en muista olenko sitä minnekkään aiemmin laittanut.
Viime viikko oltiin reissussa ja hyvin meni sekin, neiti nukkui vaunuissa päivät ja söi aika harvakseltaan, nyt on sitä sitten takaisin otettu.. mutta mkäpäs siinä kun kotona saa rauhassa syötellä :)
Talo tyhjänä, mies töissä ja muut uimassa.. vauva nukkuu ulkona joten jos tässä touhuais pikkasen.
Moni on kirjoitellut miten haluttais jo liikkua muutakin kun kävellä, minä kävinkin eilen koettamassa varovasti juoksua, ensin uudet lenkkarit jalkaan ja ei kun lenkille, kieltämättä tuo kunto on vielä vähän onneton.. mutta ajan kanssa.
Ihanaista päivänjatkoa kaikille vauveleiden kanssa.

minttunen ja Juhannusneito 4vko+3päivää
 
Meilläkin oli eilen 6vk neuvolan vuoro. Onnilla oli mittaa komeat 59,4cm ja tasan 6kg. Neuvolan täti kyseli, jotta tuleeko multa kermaa, ku poika kasvaa aika reipasta tahtia.. :D Oli kiva päästä vihdoin oman neuvolan tädin vastaanotolle, ku täs on nähty kaiken maailman sijaisilla tähän asti. Tämä "täti" vaikutti ihan normaalijärkiseltä onneks. Sijainen oli semmonen hössöttäjä et meinas polla räjähtää. Sillä oli joku oletus, et ensisynnyttäjälle on väännettävä kaikki rautalangasta.. :kieh:

Oltiin viime viikko mökkeilemässä ja oli mukavaa huomata, miten alkeellisissa oloissakin voi pärjätä ihan hyvin pienen kanssa. Parin viikon päästä suunnataan sitten uudestaan mökille, kaheks viikoks tällä kertaa.

Mä oon tähän mennessä ollu ihan tyytyväinen kävelyliikuntaan, ei pystyis vielä juostakaan.. Sen verran heikossa kunnossa on nua lantionpohjalihakset vielä, vaik kovasti oon yrittäny jumppailla.. :ashamed: Onneks paino on tippunu hyvää tahtia, vaikken kävelyitä kummallisempaa harrastakaan.
 
Hei kaikille piiitkästä aikaa! :wave:

Ollaan mökkeilty useampi viikko sekä mun että miehen vanhempien mökeillä, kun mies oli lomalla. Kotona ollaan käyty pari kertaa vaan kääntymässä, joten enpä ole juuri ehtinyt netissä olemaan. Nyt on mökkeilyt sitten mökkeilty vähäks aikaa ja arki alkoi, mies meni eilen
ekaa päivää loman jälkeen töihin.

Meidän mini-miehemme on kasvanut huimaa vauhtia, painaa nyt jo 3755g ja on 51cm pitkä. Eli viidessä viikossa on syntymäpainoon tullut 1365g ja -pituuteen 4cm. Hyvä niin, mini-miekkosen kuuluukin nyt kiriä muita kiinni :) Vauva-arki on meillä alkanut sujumaan hyvin. Mökeillä nukkui kuin enkeli, nyt on kotona taas vähän opettelemista :/

Poitsu itkee oikeastaan vain läheisyydenkaipuuta, nälkää tai märkää vaippaa, joten ei turhia inise. Tosin aina ei heti tunnista mistä itku johtuu. Vatsavaivoilta ollaan toistaiseksi vältytty. Eilen alkoi vauvalla rautakuuri, joka kestää vuoden ikäiseksi saakka, pienipainoisena syntyneille annetaan kuulemma aina lisärautaa. Nyt vaan peukut ja varpaat pystyyn ettei sekään aiheuta masukipuja!

Nyt täytyy lopetella, koska jätkä päätti viihtyä vaan sylissä nyt ja kirjoittaminen on hankalaa yhdellä kädellä. Kommentoin joku toinen kerta, nyt tuli vaan meidän kuulumiset!


T:Anskuli ja Jorkki 5vkoa+3pv
 
teille jotka rauhoititte mieltäni vauvan myssyä koskevassa kysymyksessä..niin mäkin olen ajatellu ettei tarvi pitää...sitä käsketään pukea vauva kuin pukis itsensä ja mähän en hattua vaunuihin päähäni laittais :LOL: silloin itsellä rintojen väli valu hikeä lenkin ajan joten luulis vauvalla olevan tuskaa pipo päässä..

Kata
nyt kirvely loppunut mutta vuotoa on..eli taisi seksi laittaa vielä jälkivuodon päälle..on se ennenkin ollu muutamia päiviä pois ja tullu takas...

Onkos muille herkut maistunut??aina jotain hyvää pitä päivässä saada..ei raskausaikana ollu näin
 
Moi!

Kakkonen saatu kunnialla kaksivuotiaaksi! Miten se aika rientääkään...

Isosti tervetuloa uusille tähän kivaan kesäkuisten pinoon! Aina vaan jaksan hehkuttaa tätä sakkia, joka tänne on kerääntynyt, kun mistä vaan uskaltaa ja kehtaa jutella/hehkuttaa/valittaa... :hug: :D

Meilläkin on poikanen kasvanut ihan hienosti, mutta tarkempia mittoja varten pitäisi kaivaa neuvolakortti esille... Ei mitään muistikuvaa mitoista! :ashamed:

Pepsukalle voimahali! :hug:
Mulle oli kans esikoisen jälkeen tosi vaikeaa tottua siihen uuteen vartaloon, erityisen lujaa harmitti just se, kun rajun laihtumisen vuoksi mitkään vaatteet ei istuneet nätisti päälle. Kaikki vaan roikkui ja yksi kaveri (itsekin kolmen lapsen äiti!) vielä väläytti, että "ei sulla tosiaan oo tissejä ja persettä ollenkaan", kun surin hänelle mennyttä vartaloani.Kannustavaa... Mutta kuinka ollakaan, kyllä se kroppa siitä muotoutui uudelleen ajan kanssa. Tiedän, että tää ei juuri lohduta, mutta vuoden päästä näytät varmasti taas aivan toisenlaiselta!

Jaksamista myös Mantsulle uuteen elämäntilanteeseen! En osaa edes kuvitella sitä tunteiden viidakkoa, mikä tuossa tilanteessa varmaan myllertää... :hug:

Sisi, tunnistin tekstistäsi itseni! Mulla ja myös mun äidillä (liekö peritty sieltä) on ollut aina kaikki itsetehtyä. Mä tykkään laittaa ja on kivaa, kun saa tarjottavat pöytään ja näkee kättensä jäljen, mutta kieltämättä nyt alkaa jo vähän tökkiä, kun on pitänyt vääntää noita synttärijuttuja kahdelle pojalle ja vielä vauvan ristiäispaakelseja...

Meillä tulee ristiäisiin poro- ja lohivoileipäkakutkakut, mustikkatäytskäri, aleksanterinleivoksia ja nimipipareita. Pohdin vielä tässä, että pitäiskö laittaa vielä coctail-karjalanpiirakoita, mutta ne saavat sitten tulla pakastealtaasta. Esikoisen ristiäiseen leivoin nekin itse, mutta nyt en jaksa. On tässä oppinut jo vuosien varrella vähän armahtamaan itseään, kakkupohjankin delegoin äidilleni, koska mun kakkuihin tuppaa aina tulemaan kuoppa keskelle, vaikka kuinka vatkaan kunnolla, mittaan aineet tarkasti enkä auo uunia kesken paistamisen... Itseasiassa pojan tänpäiväinen synttärikakku oli varmaan elämäni eka "kuopaton" kakku! Alan ehkä edistyä... :whistle:

Pompula, et ole yksin, mulla menee kans herkkuja ihan kauheesti... Kaapissa olevat "vierasvarat" on menneet ihan muihin suihin kuin vieraille. :ashamed:
Ja sitten ihmettelen, kun vatsa ei palaudu... :LOL:

Vauvan hoitoon antamisesta oli puhetta, mun mielestä voi antaa sitten, kun itsestä tuntuu, että vauva pärjää ja vanhemmat pärjäävät. Aina on joku, jonka mielestä lapsia ei saisi viedä hoitoon lainkaan, kannattanee antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja tehdä niinkuin itsestä tuntuu.

Maitokutsu kajahtaa, mentävä on.

Kreecher ja vauva 6vko
 
Sama täällä, ihan hulluja herkkuhimoja on alkanu tulla imetyksen myötä. Muuten en todellakaan oo mikään makeenystävä, mut nyt menis suklaata kilokaupalla ja limua tekis mieli litkiä aamusta iltaan.. :ashamed: Kovasti oon yrittäny hillitä himoja, mut välillä niille ei kyllä mahda yhtään mitään!! Mulla ainakin on kyl kromin syöminen pikkusen hillinny, kannattaa kokeilla.. =)

Pilkkis ja Onni
 
No onneks mä en oo ainoo jolle herkut uppoo vähän turhankin hyvin. Joka päivä olis saatava suklaata tai muuta makeeta. Ja mäkään en normaalisti mitenkään kovin perso makealle ole vaan enemminkin himotuksen kohteena on ollu suolaset herkut. Ei pitäis kyllä hankkia kaappeihin yhtään mitään varaherkkuja, ne ei meinaan kauaa siellä varalla säästy.

Ihan kuin se eilinen vyöhyketerapia olisi nyt jo vähän auttanut. Niilo on ollu tosi rauhallinen tänään. Tavallista unisempi on ollut myös, arvelen sen johtuvan myös eilisestä. Ja älyttömän pahan hajuisia pieruja on päästellyt!

Tervetuloa Pilkkis ja Hepsutin!

Teppana & Niilo 6 ja puol vkoa
 
Nyt vasta sain aikaiseksi tulla kirjoittelemaan, kun tuntuu että päivät mennä hujahtaa vauvaa hoitaessa, olen kyllä käynyt lukemassa teidän kirjoituksia.

Tervetuloa uusille palstailijoille ja onnea lopuillekin vauvan saaneille!

Synnytyskertomusta tässä laittelen eli menimme 3.7 äitipolille kun lapsivedet meni kotona klo8, vasta sairaalassa alkoi supistelemaan. Tyttö syntyi kuitenkin vasta 4.7 klo18.36. Supistukset olivat säännöllisiä mutta supistelujen väli vaihteli joten sain 4.7 tipan kautta supistuksia aiheuttavaa lääkettä ja johan alkoi supistuksia tulemaan tiivimpään tahtiin. Olin ajatellut yrittää pärjätä vain ilokaasulla ja kaurapussilla, mutta lääkäri suositteli ottamaan epiduraalipuudutuksen, kun koudunkaula oli vielä hieman avautumatta, joten otin sen ja johan hävisi loppukin vauhdilla. Väliliha leikattiin. Tyttö syntyi perätilassa eli tuli maailmaan peppu edellä. Tyttö oli hieman säikähtänyt, joten veivät hänet heti virvoitteluun. Apgar pisteitä sai ensin vain 4 ja sitten jo7. Loppuen lopuksi tytöllä oli kaikki hyvin ja sain lopulta hänet vierelleni. Verenhukkaa minulle tuli 2 litraa, joten olo oli todella heikko. Synnytyksen aikana mukana oli 2 gynekologia ja muutama kätilö. Tästä huolimatta minulle ei jäänyt kammoa synnytystä kohtaan. Perätilasta johtuen tytöllä on vasen lonkkamalja hieman kehittymätön, jonka vuoksi hänellä on lastahoito 2-3kk ajan.

Kotona eläminen on sujunut oikein hyvin, tyttö on todella kiltti ja nukkuu ja syö 3-4h välein, yöllä nukkuu usein 5h ajankin. Tosin tykkää nautiskella 1h tai hieman reilunkin tisulla. Alkuun minun maito ei riittänyt vauvalle joten sairaalassa sai pullosta lisäksi rintamaitoa ja kotona vajaan viikon ajan Nania. Nyt omarintamaito on riitänyt oikein hyvin jo pidemmän aikaa. Devitolin aloituksen jälkeen tytöllä on hieman ollut iltaisin ilmavaivoja, mutta menevät nopeasti ohi.

Tyttö heräsi vaatimaan tisua, täytyy mennä.

Äippä-77 ja tyttö 3vko tasan.
 
Nyt yritän vähän kommentoidakin, kun poitsu nukkuu (ainakin toistaseks)...

Kata kyseli joskus jo odotuspuolella, että oltiinko seurannassa vai tuliko vauvan pieni syntymäpaino yllärinä. Yllärinä tuli. Mullahan oli loppuraskaudessa ylimääräinen käynti äitiyspolilla ja silloin arvioivat ultran mittojen perusteella senhetkiseksi painoksi 2,5kg, neuvola arvioi päältä samoihin aikoihin n. 3kg. Eli tiesin kyllä ettei suuri lapsi ole tulossa, mutta että noin pieni... Istukan toiminnassa oli ollut kai jotain häikkää, joten sillä lienee vaikutuksensa. Mullahan oli kahdella viimeisellä äitiysneuvolakäynnillä paino tippunut, tiedä sitten olisiko terv.hoitajan pitänyt siitä osata vetää johtopäätökset. Noh, anyway, loppu hyvin kaikki hyvin.

Hiiviö, oltiin tosiaan yhtä aikaa Jorvissa. Paha mennä sanomaan törmättiinkö, en muista nähneeni ketää Hiiviön näköistä, hah hah :LOL: Olitko muuten osastolla N6 vai N7? Me oltiin N7:lla

Ristiäiset on meillä vasta 9.9. Haluttiin kastamaan sama pappi, joka vihki meidät viime syyskuussa ja hän on lomalla 4.8. asti. 4.8. on siskoni häät ja he ovat miehensä kanssa siitä kolme seuraavaa viikonloppua häämatkalla, joten syyskuulle meni. Syyskuun ekana sunnuntaina ei pappimme ole töissä, joten siksi 9.9. Alunperin oltiin ajateltu heinäkuun viimeistä sunnuntaita, mutta ei haluttu kuitenkaan vaihtaa pappia ja kun seurakunnallekin sopi noin myöhäinen ajankohta niin pidetään sitten silloin. Vähän harmittaa että meni niin myöhäseen, mutta kun haluan siskoni mukaan ristiäisiin ja juuri tietyn papin, ei juuri vaihtoehtoja ollut. Huh, tulipas sepustus! :)

Mantsulle voimahali :hug: En osaa edes kuvitella kuinka jaksaisin tämän väsymyksen ja uudenopettelun lomassa pohtia noin suuria ja ikäviä asioita ja miten edes selviäisin. Joten tsemppiä! Toisaalta, jos teidän suhde on ohi, niin voisin kuvitella päätöksenteon helpottavan, ettei enää tarvitse olla ainakaan epävarmuudessa. Ja onhan se niinkin että ei lapsi voi suhdetta pelastaa, jos muuten menee huonosti ja halutaan erota. Surullista.

Pepsukka vaikutti kans olevan halin tarpeessa, joten täältä tulee :hug:
Mun mielestä voit ihmeessä laittaa lapsen hoitoon, jos itsestä tuntuu siltä. Se vaikuttaa omaan jaksamiseenkin ja pitäähän meidän äitien pitää myös itsestämme huolta että jaksamme!

Pikkumyy: Ensinnäkin KAUNIS KIITOS superhienosta etusivusta! :flower: Meidän tietoihin voit laittaa ensinnäkin pipo oli syntyessä 35cm ja eka lapsi on.

Nyt kutsutaan jo alakerrassa, joten heippa taas! Mut eka toivottelen kuitenkin uudetkin tervetulleiksi, eli välkommen! :flower:


T:Anskuli ja vauveli reilut 5vkoa
 
Jos nyt olisi hetki aikaa kirjoittaa..

Neiti huutaa joka yö 23-02 välisen ajan ja herää sitten tunnin tai kahden päästä syömään ja kitisee sitten pari tuntia jatkoksi, meinaa olla vähän väsynyt äiti täällä kun päivisin pitäisi olla isompienkin lasten kanssa. Mies on onneksi vielä viikon isyyslomalla että saan nukkua aamulla edes muutaman tunnin kun neiti nukkuu. Päivisin ei ole mitään ongelmaa mutta heti kun kello lyö 23 se huuto alkaa. Saatiin yhden parantajan numero kaverilta, se kuulemma tekee vähän vyöhyketerapian kaltaista hierontaa joka on auttanut kaverin lasta joten valmiina kokeilemaan sitä jos helpottaisi meidän neitiäkin.

Terveydenhoitaja kävi meillä kotona 9.7 jolloin neiti painoi 4100 g eli 755g syntymäpainoon tullut lisää, seuraava neuvola olisikin 8.8. jolloin saa tietää kuin on pituutta tullut lisää.

Meillä oli sunnuntaina ristiäiset ja neiti sai nimekseen Unna Milja Emilia

Nyt alkaa taas kuulumaan kitinää vaunuista ei taida auttaa kuin rientää pelastamaan tyttö =)
 

Yhteistyössä