~KesäMassut 2007~

Meni 1000 viestiä rikki, mut hiljasta näyttää olevan... Kaikki viikonlopun vietossa. :) Ei o mullakaan ollu energiaa kirjotella, mut tulin nyt poikkeen kun sain päikkärit tossa nukuttua.

Levotonta on öisin meillä edelleen, mut Jospa joku kikka auttais edes hieman. Meinaan kokeilla tutittomuutta pojalla öisin... Siitä varmaan seuraa ainakin pari tosi huonoa yötä, mut on se sen arvosta jos toimii. Toivossa elelen.

Joulu taas lähestyy huimaa vauhtia... Joko teillä on "korttipaja" ja lahjaostostelut käynnissä? Mä oon vähän kortteja alotellu väsäilemään ja lahjojakin on "kontissa" muutama. Vähän oon myös virkkaillu sellasia perinteisiä kuusen koristeita, pieninä joulumuistamisina ajattelin niitäkin antaa. Jokunen saattaa omaankin kuuseen päätyä, jos ehdin tekemään niin paljon.

Jätkällä on tiistaina kasvukontrolli. Uskoisin hujahtaneen kokoa molemmissa yksiköissä, koska näyttää ja tuntuu isommalta. Vaipan tarroja joutu viikon kuluessa siirtämään yli tuplaten kauemmas ja nyt on sit jo isompi koko käytössä... Että ihme jos ei puntarissa ja mitta-asteikolla näy mitään. Hurjasti kyllä syökin, meidän pieni syöppö.

Myy ja poikanen 5kk+ :heart:
 
PikkuMyy-80; hehe, mun täytyy tunnustaa, että mulla on kaikki lahjat ostettuina jo :ashamed: Ja teen vielä sellaisia pieniä 'heräteostoksia' miehellekkin mulla on viisi lahjaa... Ja kortitkin on jo tilattu (muksujen kuvasta teetettiin joulukortti) ja ne on jo mun osalta kuorissa ja osoitteet ja merkitkin päällä. Mä onn vissiin ihan joulufani :xmas: Enkä mä tykkää jättää viime tinkaan, kun kerran nyttenkin voi tehdä.

Sisi : Kiva kuulla teidänkin kuulumisia! Ja hyvä, että pääsit juttelemaan synnytyksestä vielä näin jälkikäteen. Me nähdään sitten 15 päivä! :)

Yöheräilyistä niin meillä Julia on ruvennut yöllä heräämään, tai siis syötön päälle sitten olisi jo nousemassa ylös. Toissayönä ajattelin, että havahtui kun olin nostamassa takas pinnikseen, meuhkasi sitten 2 tuntia omassa sängyssään ja nukahti vasta kun otin viereen, mutta viime yönä 3 jälkeen kun heräsi niin vasta puoli 5 pintaan nukahti! Ja mun viekussa oli loppuyön, kun ajattelin etten nosta takas jos nukkuisi sitten. Eikä tosiaan kiukkua tai huuda, vaan juttelee ja leikkii tutilla ja kääntyilee. Muutenhan siinä voisi itse nukkua ja antaa toisen meuhkata, mutta mä en pysty nukkumaan kun kuuluu ähinää ja kiljahtelua ja juttelua ja sitten se kukkuaminen alkaa kun tutti katoaa ja se pitää nostaa takas n.10-20min välein. Eikä mikään mitä olen yrittänyt, ole auttanut. Oisko kellään neuvoja/vinkkejä/kokemuksia??

Samaan aikaan meinaan herää aamulla kuitenkin niin vähän väsyttäis...

Kiinteiden maistelu sujuu jotenkuten, tyttö toisinapäivinä ei ole yhtään kiinnostunut koko hommasta, toisina taas sose menee heittämällä. Ollaan maisteltu perunaporkkanaa, maissia, omenaa ja persikkaa. Ollaan laitettu annokseksi nyt kerralla n. puoli purkkia, josta tosiaan välillä menee kaikki ja lisääkin menisi ja välillä ei millään mene ku puolet ja sekin tekee tiukkaa.

Mutta ihan hyvällä mallilla mielestäni, onhan tuo jo vissiin ihan kunnon määrä, jos vajaa purkki menee päivässä. Puuron aloittamista olen ajatellut, mutta lykätään nyt sitä vielä sinne seuraavaan neuvolaan asti.

Kivasti kyllä löytynyt rytmiä nyt päivään, syö rintaa sen 1-2kertaa yössä, jos syö vain kerran niin eka tankkaus aamulla kun herätään(7 aikaan), joka tapauksessa syödään puoli 10 aikaan. sit 12 maissa kasvisosetta ja rintaa, 15-16 aikaan rintaa, 18 aikaan hedelmäsosetta ja rintaa ja sitten illalla kun menee nukkumaan n.19.30 vielä rintaa.

Nukkuu 2-3 unet päivässä riippuen niiden kestosta.

Kamalasti juttelee, nauraa ja liikkuu, vaikka ei ryömi eteenpäin :D ja ihana aurinko. Ja ihan äitin tyttö :)

Kamalalta vaan tuntuu, kun aika tuntuu juoksevan niin hirmu kovaa ja toinen kasvaa ihan silmissä. Jotenkin sellainen haikea olo...

Muuten elellään täällä jänniä hetkiä, esikoisen kummitädillä on laskettu aika nyt lauantaina, kovasti ootellan Julialle leikkikaveria. Ja minusta tulee täti, ihan ekaa kertaa! :D

-Hiiviö & Julia 5,5kk-
 
Hiiviö... Vinkkiä ei o mulla antaa mut :hug: . Väsyttävää tosiaan tollanen. Viime yönä jouduin miehen patistamaan ylös, kun itellä ei enää voimat riittäny... Olin ihan poikki ja hermokin meni, mut nousin sit vielä antaan kipulääkettä ja tissittelemään. Siihenkään ei rauhottunu, joten kömmin sohvalle torkkumaan istualtaan poika sylissä ja siinä sit nukuttiin molemmat vissiinki tunnin verran. Niska kipeenä kömmin takas sänkyyn ja poikakin onneks sit nukku vähän paremmin. Miehen herätyskello sit herätti ja kyllä kiukutti... Oon ihan korviani myöten täynnä tuota pomppimista.

Tutiton yö ei toimi meillä, tai ainakaan mun voimat ei riitä nyt siihen kitinän ja huudon sietämiseen. Unikouluttaakaan ei varsinaisesti käsitääkseni saa vielä... Harmi. Ei tosta ota edes selvää mitä se kiukkuaa öisin... Ikenet kutiaa selvästi ja taitaa olla jotain allergiaoirettakin, mut varmaks on vaikee sanoo. Panadolia menee joka yö ainakin ennen unille menoa, mut lääkäri anto luvan ihan huoletta tuvautua siihen kontrolliin asti.

Mä luulen, että pojalla on vilja-allergia tms tai sit oon vainoharhanen. Oon jo maidon lisäks jättäny naudan pois eikä soijan käytöllä näy olevan merkitystä, (mun mielestä) joten pakosti on joku sellanen. Alan olla kypsä lopettamaan imetyksenki, vaikka haluisinki jatkaa... Muuta keinoo oireettomaks saamiseen ei vaan taida olla. Enkä usko, että toi valvoskelu selittyy ikävaiheella... Sen verran heikkohermosta on pojalla öisin. Päivällä sentään nukkuu, mut se ei mua lohduta, kun en kuitenkaan saa tasattua sillä aikaa.

No, nyt meni valitukseks... Pahoittelen.

Jotain positiivista... Jätkä näyttää piakoin oppivan ryömimään. :heart: Kädet ja jalat tekee molemmat oikeeta liikettä, mut ei o vielä hoksannu miten ne liikkeet pitää yhdistää liikkeelle päästäkseen. Sit kitisee turhautuneena ja pitää käydä kääntämässä, kun ei ite malta. Muutoin kyl pyöriskelee minkä kerkee. En enää uskalla lähtee "kaikessa rauhassa" käymään veskissä ja jättää poikaa leikkimään puuhamatolle, kun ei siinä oikein pysy enää... Täytyy köyttää sitteriin tms.

Nyt soseen tekoon, niin saa pakastettua jonkinlaisen varaston valmiiks muutamaks päiväks. Oishan siellä nytkin soseita, mut kun ei uskalla uusia makuja alotella. Annoskoko on nyt niin iso, että olis varmaan aiheellista antaa kiinteitä neljästi päivässä... Ei vaan oikein löydy sopivaa rakoa sille, kun jätkä nukkuu melkein koko päivän. :headwall: Oiskohan siitä haittaa vai hyötyä, jos alkaisin herättään sitä? Muuttuisko rytmi järkevämmäks? Nyt siis aamupuuron ja tissittelyn jälkeen menee päikyille, herää syömään soseen ja tissittelemään (leikkii toki vähän aikaa) ja sit onkin ilta, kun toisilta päikyiltä herää. Iltapöperön jälkeen tissittelyt ja unille. Mun mielestä ihan päälaellaan toi nyt.

Myy ja poikanen 5kk5pv
 
Täällä kans on kunnostauduttu ihmeen hyvin jouluhommiin, joulukortit postitin jo kaks viikkoa sitten (siinä punaisessa pussissa, että vielä sentään eivät mene perille asti). Tilasin lähimmille sukulaisille ja ystäville poikien kuvalla varustetut (sama kuva ku profiilissa) kortit, muille tuttaville laitoin ihan tavalliset ostetut kortit. Kummilapsille on lahjat jo hankittu, ne tuppaavat aina tuottamaan eniten päänvaivaa, joten olen varsin tyytyväinen kun ne on nyt ostettu. Omille lapsille täytyy vielä ostaa, mietitty on jo aika pitkälle mitä ostetaan, joten enää puuttuu vain kaupoissa käynti.

Oli kiva kuulla Sisin kuulumisia pitkästä aikaa, hyvä että sait puhuttua synnytyksestäsi ja nyt voitte alkaa paremmalla mielellä pikkukakkosen "hankintaan" =) Mukavaa, kun pääset myös tapaamiseen!

Meillä on yöt hiukan rauhoittumaan päin. Olen ottanut ihan suosiolla Niilon takaisin kokonaan perhepetiin, kun yritettiin tossa omassa sängyssäkin nukuttaa. Vaikkakin edelleen heräilee, ei minun tartte nousta ylös kun saa puoliunessa iskeä vaan tissin suuhun. Ja nyt on Niilolta jäänyt onneks valvoskelu pois, että vaikka heräileekin niin nukahtaa myös heti tissiä saatuaan eikä jää pällistelemään ja höpöttelemään hereille. Ja on heräilyjenkin määrä vähentynyt, ettei sentään joka tunti enää herää. Voimia ja tsemppiä kaikille yöeläjien äideille :hug:

Toivottavasti PikkuMyyn poikasen oireiluun löytyy syy ja olo alkaa helpottumaan. Jaksamisia sinne!

Heh, niinhän siinä muuten sitten kävi, kun mun piti parin viikon päästä lähteä Helsinkiin stand up-komiikkaa katsomaan ja tuulettumaan että pupu meni pöksyyn ja möin lippuni :ashamed: En vaan sitten kuitenkaan ollut vielä valmis jättämään Niiloa ilman äitiä. En yhtään epäile etteikö mies olis täällä pärjännyt sen kanssa, mutta jos Niilo ei oliskaan pärjännyt isän kanssa :whistle: Ehtiihän sitä sitten joskus myöhemminkin. Perjantaina lähdetään koko perheen voimin Turkuun kylpyläviikonloppua viettämään, joten saa siinäkin hiukan tuuletusta kun pääsee vähäks aikaa muihin ympyröihin täältä kotoa.

Jaaha, ukkeli heräs joten täytyy lopettaa. Mukavaa viikkoa kaikille!

Teppana & Niilo 5,5kk
 
Alkuperäinen kirjoittaja PikkuMyy-80:
Oiskohan siitä haittaa vai hyötyä, jos alkaisin herättään sitä? Muuttuisko rytmi järkevämmäks?

Oli pakko tulla kommentoimaan, että mun mielestä olisi kyllä järkevää alkaa sitten herättelemään vähäsen, niin varmasti alkaisi yöllä nukkumaan paremmin. Tietty pari ekaa päivää voi olla sit kärttyisempiä, mutta kokeilisit keksiä jotain supermukavaa viihdykettä, paljon syliä ja juttelua, mutta että olisi sitten hereillä enemmän päivällä. Ja jos tuntuu, ettei millään pysy hereillä, niin sitten pienet torkut taas ja vähän herättelemään.

Toivottavasti teijän poju alkaisi nukkumaan paremmin! :hug:
 
Heippistä!

Kerroinkohan siitä, kun kokeiltiin korviketta Aleksanterille jokunen viikko sitten ja poika oksenti koko illan ja alkuyön... En muista kerroinko, mutta niin siis kävi silloin. Nyt kokeiltiin sitten puuroa ja sama juttu. Ostin siis sitä sellaista vauvan puurojauhetta, ja siinähän sitä maiitojauhetta on mukana. Eiköhän nyt ole jo riittävästi näyttöä, että se maito ei vaan pojalle käy. Jännä vaan, kun ei hän reagoi mitenkään minun käyttämääni maitoon, vain sitten, jos saa jotain maitojuttuja suoraan mahaansa. Erikoista... Altistus kai pitäisi tehdä, mutta hirvittää ajatuskin, kun raukka tuli siitä pienen pienestä puuromäärästäkin niin kamalan kipeäksi. Ensin oksenti niin kauan, että maha oli ihan tyhjä ja senkin jälkeen vielä monta tuntia yökkäili... Eipä kokeilla enää kotioloissa mitään tuollaisia.

Jouluhommat on käynnissä. Kortit on tehty jo aikaa sitten, mutta postittamatta ovat vielä. Lahjoista on osa tehty ja ostettu, osa työn alla, osa kaupassa. Porkkanalaatikon tein pakastimeen viime viikolla. Pikkuhiljaa siis laitellaan. :xmas:

Kovasti jaksamista PikkuMyylle allergiaviidakon selvittelyyn, se voi olla rankka prosessi... :hug:

Nyt jotenkin taas luistaa juttu huonosti, parempi vaieta... Ja vaunuistakin alkaa kuulua älämölöä.

Kreecher ja Aleksanteri
 
Hups! Nyt pääsenkin kirjoittamaan =) (kiitti Kata vinkistä..) Juu, mutta nyt pikaisesti vain moikkaan kaikkia. Tämä palsta on todellakin jumittanut mun kohdalla kohta kaks viikkoa eli luettavaa riittää! Tulen siis myöhemmin kommentteineni takaisin :wave:
 
kääk
Nyt toimii kone, (kauan siihen menikin kun ei miehen kanssa mitään velhoja olla) kavereiden apuun jouduttiin turvautumaan ohjelmien asennuksessa jne.
Teidän tekstit pikaseen luin ja jotain kommentoitavaakin taisi olla...
Pikkumyylle jaksamisia, aika härdelliltä kuulostaa tuo teidän meininki. Ja Niinilläkö se oli myöskin pienisuuri-mies?! Meidän herra myöskin samaa kokoluokkaa, pituutta vähän enemmän. Keskiviikkona saadaan tarkemmat mitat kun on neuvola, mutta kyllä hauis kasvaa ja allit häviää kun poitsua kantelee :) .
Syömisestä, meillä menee aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala plus maidot päälle. Allergia-oireita ei oo ilmenny ja lähes kaikkee ollaan jo maisteltu.
Taas on mentävä, vaikka asiaa olisi vielä ollutkin. Tulen myöhemmin jatkamaan. On tämä kotiäidin arki kiireistä, ainakin mulla koko ajan jotain touhuttavaa tai jonnekkin lähdettävä tms. Huoh, joulukin tulossa :xmas: .
 
Palasinkin näin nopsaan :D Näyttää olevan kohtuu rauhallista, kun isommat on omissa hommissaan ja poika nukkuu partsilla.

Meillä yöt ovat myös aika levottomia. Vauva heräilee myös tosi useasti joko tuttia kaipaamaan tai sitten maitoa. Yllättävää kyllä on, että itse en ole kovinkaan väsynyt. Poika nukkuu mun kainalossa ja puolinukuksissa sitä sitten hoidan samalla. Suuri myötätunto kyllä täältä kaikille yökukkujien äideille lähtee. Tämä ikä kun on niin vaikea vielä, ettei unikouluakaan vielä oikein voi harjoittaa. Yks pikkukikka kyllä meillä toimii päiväunien aikana, kun nukahtaminen on levotonta. Eli käännän pojan kyljelleen ja pidän/painan käsillä tukevasti vauvaa pepun ja olan kohdalta leveällä kämmen otteella. Siinä vauva tuntee olonsa turvalliseksi.

Liikkuminen on kyllä tosi nopeaa edistynyt meilläkin. Nyt poika ryömii jo huoneesta toiseen (ryömimään lähti sillon vajaa 2vk sitten) ja osaa olla konttausasennossa kun lasketaan lattialle. Yrittää itsekin nousta, mutta jalat on vielä liian sammakkoasennossa.

Selkään olen minäkin saanut ja monesti! Äitiin välit on todella hyvät, enkä tukkapöllyä suurempaa häneltä saanutkaan. Mutta isä oli tosi ankara ja meidän välit tuntuu olevan vieläkin hieman teennäiset. Siitä tulikin mieleen, että kun täällä nuo kausittaiset raivarit on myös tuttuja (joita itse aina selitän pms-oireilla ;) ), niin huomaan olevani välillä yhtä ailahtelevainen kuin isäni ennen... Onneksi kuitenkin itse jo osaan tunnistaa itsessäni nuo tunteet, ja osaan toimia sitten sen mukaisesti ja otan vaikka omaa aikaa itselle.

Joululahjoja olen ostanut jo kummilapsille, ja muutaman omillekin. Tänä vuonna (niinkuin joka vuonna) päätettiin pitää kohtuullisuus lahjoissa, sillä se lelu-/lahjamäärä on aivan uskomaton kun sukulaiset ja kummit ja tutut muistavat. Vauvaakin mietin, että mitähän sitä pakettiin laittaisi, kun leluja on, vaatteita on...sitten kun se ei vielä ymmärrä oikein koko asiaa ja parhaat lelut on käytännössä kaikki muu mikä kotoa löytyy kuten sanomalehdet, kaukosäätimet jne. Omista helistimistä/leluista ei löydy kuin yksi lemppari jolla jaksaa leikkiä :D

Hmmm, vieläköhän oli jokin asia...Voimia ainakin piti toivottaa Hiiviölle ja Pikkumyylle ja kiva, että Teppanalla menee yöt jo paremmin.

Hyvä juttu myös Sisi, että olet saanut jutella synnytyksestä. Varmaan seuraavan raskaudenkin aikana voi olla vielä hyvä juttu käydä keskustelemassa, sillä silloinhan asiat usein pulpahtaa vielä mieleen.

Kreecherin Aleksanterin oksentelu on kyllä selvä merkki, ettei maito passaa, mutta mietin myös sitä, että oletko itse välttänyt maitotuotteita imetyksen vuoksi? Aleksanteri ei saanut oireita rintamaidosta ollenkaan?

Niin, ja vielä kovasti tervetuloa uusille palstailijoille!!!

t.auramaria ja poika 5kk

Sori muuten, jos on hirveästi kirjoitusvirheitä, en millään jaksa oikolukea... :ashamed:
 
Kiva että pääsit tänne mukaan Auramaria!!
Itekin kävin muutaman kerran täällä ihmettelemässä että onko multa viety oikeus osallistumiseen!!! :wave:
sitte hokasin että kone on plokannut mut ulos ja kirjautua pittää!!

Miskan tätäi tuli kaupunkiin ja otti pojan ja siskon kylään.Ovat yötä siellä,taikka oikeastaan ovat evakossa kun bonaripoika tuli taas kotiin ja kaameessa taudissa.
EN tajua miksi aina siellä sairastuu ja mä ihan kypsä tähän sairauskierteeseen.BOnari tosiaan tuo sen taudin aina tänne ja sitten menee kuukausi kun kaikki käy läpi.
Tosiaan viikon ollut yskä täältä pois ja nyt alkoi taas...ELi viikko tervettä aikaa tässä perheessä,sitten alkaa prkle taas!!! :eek: :eek: :eek:

Sanoin ukolle että vuokraan yksiön ja meen sinne pienten kanssa heti kun joku näyttää sairaalta!

Meillä puhaltaa otsonaattori tuolla yläkerrassa täysillä,kuolkaa pöpöt,kuolkaa!!! :D
Jos siitä olis apua ees vähän.tappaa pinnoilta nuo bakteerit taika virukset mitä lie.

Miska pulauttelee edelleen kaameesti ja yltyi kun annoin naudanlihaa ja kananlihaa.OIsko jotain allergiaa silläkin...??

Pikkumyyllä kuulostaa hurjalta,jaksamisia kuten Hiiwiöllekin!
Nyt mentävä syömään,heippa..
 
Paino 6475g
Pituus 64cm
Py 42,3cm

Kaikki vastaa ikätasoa
Painoa oli tullut kuukaudessa vain335g, olin jo varma että th käskee aloittaa kiinteät, mutta kysyi miten olin ajatellut ne aloittaa ja vastasin että noin 5,5kk tai aikaisemmin jos tuntuu olevan tarvetta. Eli saan aloittaa oman toiveeni mukaan. Vielä Eerika on aivan tyytyväinen täysimetyksellä. Täytyy varmaan ostaa valmiiksi sosetta kaappiin.
Th kehoitti aloittamaan ruusunmarjasoseella, koska parina päivänä neiti kakkasi kiinteää kakkaa ja viiden päivän välein, ruusunmarjalla on kuulemma löysyttävä vaikutus.
Ja saatiin toinen rokotekin.

Seuraava neuvola on vasta 7kk, jolloin myös hammashoitajan tapaaminen.

Eerika kääntyy selällä tai mahalla ollessaan poikittain. Vetää jalat mahan alle ikäänkuin konttausasentoon, mutta käsillä ei vielä jaksa nostaa yläkroppaa.

Kovasti juttelee ja naureskelee ääneen. Ihania äännähdyksiä päästelee, välillä pitää äidin ihan nauraa äänneen.

Korvatulehduksesta
Täällä oli aikaisemmin juttua korvatulehduksesta, meillä ei Eerika ole saanut yhtään korvatulehdusta, vaikka onkin jo sairastanut 2 flunssaa ilman kuumetta. Mutta minulla oli pienenä korvatulehduskierre, aina puhkottiin tärykalvot ja lopulta leikattiin kitarisat, jonka jälkeen ei enää ollut yhtäkään, paitsi aikuisena yksi.

Joululahjoista
Olen ostanut jo melkein kaikki joululahjat, mutta kortit on vielä tekemättä. Olen todella ylpeä itsestäni kun olen saanut lahjat jo hommattua, kun joka vuosi se on jäänyt viimetinkaan.


äippä-77&Eerika 1vko vajaa 5kk
 
Minä taas :wave: Nyt oon muuttanut asumaan tänne, kun vihdoin saan kirjoittaa ;)

No joo, mutta siis oli oikeatakin asiaa eli olisiko kellään joutilaana Toy Story-leluelämää kirjaa? Meillä neiti on toivonut sitä jo pari vuotta, mutta kun sitä ei saa enää mistään. Voisin siis ostaa jos joltain se löytyy.

Irmelille piti jo eilen sanoa, että olen myös täysin koukussa tuohon Synnytyssairaala -ohjelmaan. Siinä on kyllä tosi hyviä juttuja, hieman erilaisia tapauksia kuin normaalisti. Mutta siis vauvakuumettahan se kyllä kasvattaa aika lailla :ashamed: Ja meillä myös mies on tyrmännyt täysin neljännen tulokkaan, joten tyydyn fiilistelemään muiden onnella!

Nyt on taas uusi taito meidän vauvalla hallussa eli eilen poika oppi istumaan ilman tukea. Pitkiä aikoja ei tietenkään jaksa, mutta selkä suorana töröttää innoissaan jonkin aikaa ja sitten käsillä ottaa lattiasta tukea, kun alkaa väsyttää.

Katalle kovasti jaksuja sairastelujen kanssa. Se onkin tosi rasittavaa, kun isossa perheessä joku sairastuu, niin sitten sitä sairastetaan monta viikkoa ja kaikki yleensä eri aikaa :( Muistan vieläkin, kun isommat olivat pieniä ja saivat silmätulehduksen peräkkäin, niin jouduin olemaan koulusta pois liki kolme viikkoa! Tuntui hullulta paimentaa kotona kahta villiä ja kuumeetonta lasta niin kauan, mutta kun päiväkotiin ei ollut asiaa silmätulehduksen kanssa!

Jaa, taas tulikin pitkä juttu vaikka aioin vain kysyä tuota kirja asiaa...en näköjään osaa lopettaa ajoissa :LOL:

Mutta palaillaan jälleen asiaan!

t.auramaria
 
Kylläpä tässä meni kauan kun 3sivua lukasin juttujanne-meillä oli vkon ajan pientä häslinkiä kun majoitimme yhden tuttumme ja hänen lapsen..

meillä terkka sanoi ettei bataatilla kannata aloittaa kun on makeaa-ja joillekin teille taas just toisin sanottu.Olisin sillä bataatilla aloittanut kun täällä monet kirjoitti et vähemän oireita saattaa aiheuttaa kuin peruna..no aion vkon vielä odottaa ja sit 5kk 2vko ikäisenä alkaa maisteleen.Sopivasti isyysloma silloin alkaa et toivottavasti yöt ei kauhean repaleisia niin saadaan/jaksetaan käydä kyläileen etc.

pikku myy: oletko nukuttanut pojan masulleen yöunille?meillä nea on la illasta asti parkunut välillä ihan kamalasti-sinä yönä laitoin sitten 03 aikaan masulleen niin nukkui tosi hyvin-en muista et imetinkö edes sen yön aikana kertaakaan,kun rinnat oli aamulla täys.Nealla saattoi olla ummetuskipuja silloin,mutta eilen en enään tienny miksi itkee...kuolaa kyllä nyt paljon,joten oisko hampaat tulossa. Pidän aina viilentäviä puruleluja viileinä,kun niitä tykkää kalvaa.
Tää rytmin vaihto on mennyt niin että 10 noustaan-2kertaa nea itse siihen aikaan heränny..mutta nukkuun menee 23.30-01 joten tässä kävi niin että omista yöunistani menetän 1-2h ja kukutaan samaan malliin.
Nea on herätyksen jälkeen 1-2h hereillä ja sit torkuille 1h...sitten 2-3h hereillä ja sit vaunulenkille jolloin unta 1-2h..illalla sitten ottaa vielä 30min nokosia kerran tai kaksi...eli ei minusta ihan kauheasti nuku mutta kuitenkin niin paljon,että jaksaa hymyillä..

luulen että meilläkin pian lähdetään liikkeelle.
 
pojat ähisee sylissä vaan ois kiva joskus kirjoitella kuulumisia... :D
5kk neuvolasta pariviikkoo sitte:
7010g, 65,5cm päänympärystä en nyt muista, mut normi pää pojalla on :)

tammikuulle sain ajan kohdunlaskeuman vuoksi..masentaa!!!toivottavasti vaan ei kauheaa laskeumaa olis sillä lapset on mulle todella tervetulleita!!!

meillä sakari on kovasti lähdössä ryömiimään, mutta kädet vielä etsii osaamistaan.. :) pylly nousee jo tosi korkealle..

oksettajaa on paljon liikkeellä..toinen pojista oksensi viimeyönä ja sakari näyttäis nyt vähän siltä että se olisi menossa kun vähänväliä oykläilee isompia pyklyjä kun aiemmin!

sakari on alkanut nyt ite yöllä kääntymään mahalleen ja ilmeisesti tykkää niin nukkua kun aina kääntyilee!

aika jännä juttu sattu meidän esikoiselle kun laitettiin se influensa rokotus niin alko sille ensimmäinen krvatulehdujs koko sen elämänsä aikana (nyt2,5 v.) onko muilla sattunu tällästä?tuskin se kumminkaa siitä rokotteesta vaan kai ihan sattuma oli!!?

jouluaa tänään oikeastaan laittelin ekan kerran..muutamia valoja ja kynttelikön mutta tuntuu että ei raskiis ihan vielä kaikkea laittaa! :) :xmas:

onko ledi valosarjoista kokemuksia?kestääkö ne hyvin?siis ulkovalosarjoja!aattelin sen kirkkaan joka huolimatta näyttää ihanan siniseltä.. :D oi että oon ihastunu niihin valoihin!!!!! :xmas:

vauvauinnissa ollaan kulettu sakarin kanssa ja eilen ekan kerran sukellettinkin!tosi hienosti meni.esikoisenkin kanssa äytiin vauvauinnussa ja vieläkin ihan innoissaan lähtee uimaan ja sukeltelee innoissaan!on hieno kun yksi asia ainakin mitä tdella odottaa pääsevänsä kerran viikossa omaan "harrastukseensa" :D toinen on perhekerho missä kuletaan aktiivisesti poikien kansa!itellekkin jotain viikko ohjelmassa jota odottaa :) onko muita jotka käy perhekerhossa tai vauvauinnissa?itsenäisyyspäivänä meille perhekerholaisille tarjotaan juhlaateria johon koko perhe voi osallistua! :)

voimia teille joilla oli ongelmia allergijoiden kanssa!raskasta aikaa varmasti ja voimia myös muille sitä tarvitseville!pitää yrittää käydä taas jossain vaiheesa kirkoittelemassa edes jotain pientä!

anttuliisa ja sakari 5kk vajaa 2vko
 
Hiiviölle yöheräilystä meillä on välillä aivan samanlaista, tosin poika nukkuu omassa sängyssä, mutta kyllä sieltäkin se mölinä pitää minut hereillä. Olen ollut tosi tiukka, enkä ota viereen nukkumaan vaan samalla yörutiinilla mennään aina (otan syliin jos itkee eikä silittelyllä rauhoitu, hätätilassa annan maitoa). Mitään tuolle ei voi tai en ole ainakaan keksinyt, juttelee aikansa ja on varmasti vaihe joka menee ohi. Olen ajatellut että kun pitää samat systeemit, eikä sen kummemmin reagoi tuohon touhotukseen keksellä yötä niin ymärtää ettei kannata häslätä kun ei saa kaveria/kannustusta;)

Pikku-Myy mä hakisin kyllä ammattiapua tuohon unirytmiinne. Seuraavaksi on 6kk etappi ja vauvat alkaa olla aika isoja ja tuo "väärä" rytmi jää herkästi päälle. Voisitko kysyä omasta neuvolasta saatko numeroa esim. sairaaloiden järjestämään unikouluun, jos saisit sieltä hyvää neuvoa.. Olet kyllä aika reipas kun moista jaksat (vaikka mitäs muutakaan me äidit voimme).

Meillä on huomenna 5kk neuvola ja lääkärintarkastus saas nähdä mitä sanovat. Kevyt on kaverimme vieläkin vaikka soseita menee isot määrät, luulen ettei mene 8kg rikki vaikka pituutta on yli 70cm.

Tietysti poika kun on liikkuvainen, ryömii paljon, hyppii ja hönksöttää niin kuluuhan tuota energiaakin.

Rouvaii ja poju 5kk 5päivää
 
Kiitos kaikille tsempityksistä ja neuvoista! :flower: :hug: Ihanaa käydä täällä lueskelemassa, kun niin aktiivisesti ootte tukena. Melkein tippa nousee silmään... :)

Rouvaii... Tänään oli pojan kasvukontrolli ja oli myös puhetta tosta yöhommasta, kun ei ota rauhottuakseen. Viime yö meni paremmin, kun otin pojan viekkuun, mut itellä sit selkä ihan rikki eikä muutenkaan voi olla pysyvä ratkasu. No, oli terkkari samaa mieltä siitä, että ei voi poikaa unikouluttaa ennen ku on oireeton... Ja todennäkösesti kun saadaan allergiat kuriin, loppuu myös nukkumisongelmat yöllä. Päivällähän jätkä nukkuis vaikka kuinka ilman mitään ongelmia.

Refluksia oon nyt kovasti alkanut epäilemään ja sain neuvon nostaa kirjoilla sängyn päätä... Kaks vauvatyynyä olikin jo patjan alla. Tyytyväiseltä poika vaikutti, kun kokeiltiin, joten jospa toi nyt tois edes vähän apua. Eka puol tuntia on menny ilman pihaustakaan, joten oon toiveikas. :)

*Muoks* Masullaan nukuttamisesta piti kommentoida... Oon kokeillu useemman kerran, mut toi jätkä ei oikein hoksaa, että siinä asennossa vois myös nukkua. Sille se on vaan mönkimisasento. Siinä sit öhköttää entistä turhaantuneempana, kun on kalteritkin vastassa. :LOL:

Hyvin oli poika kasvanut kahdessa viikossa... Pituutta oli tullut sentti (nyt 62cm) ja painoa 680g (nyt 6700g). Sillon edellisen neuvolakäynnin (5kk) päivänä annoin kaks kertaa sosetta ja eilen ekaa kertaa neljä pöperöannosta, (aamu-ja iltapuuro sekä kaks sosetta) mut muuten annoin ton välin ajan kolmee. Hyvin näyttää maistuvan ja annos saa olla näköjään sen 1.75 desiä. Lähipäivinä sit jotain uutta makua, kukkakaalia tai kesäkurpitsaa varmaan. Oli tarkotus alottaa jo, mut en o jaksanu.

Seuraava neuvola on sit jätkän 6kk päivänä, vuoden viimonen asiakas kuulemma. Saa hammasharjan, tosin sellanen jätkällä on jo ennestäänkin ja mieluinen hankausvälinen on ollu alusta asti.

Kommentoitavaa olis taas, mut taitaa olla viisaampi nyt kuitenkin kömpiä unille. Huomenna hammaslääkäri... :/ Öitä!

Myy ja poikanen 5kk6pv
 
Heip!

Ihan pikaseen lukaisin uudet viestit.. Mitäköhän piti kommentoida..

Joulua en ole vielä laittanut muuta kun ulos jouluvalot (kun naapureillakin oli :D ) Mulle tulee aina kiire, ihan kun ei tietäisi etukäteen että joulu tulee taas samaan aikaan kuin muinakin vuosina. Tiedän jo valmiiksi että viimeiset lahjat ostetaan liian kalliilla aattona kaupan tyhjiltä hyllyiltä... Omanlainen jouluperinteensä sekin :whistle: Jouluruokia mun ei kannata hirveesti hommata, kun aatonaattona syödään anoppilan kinkut ja joulupäivänä äitini joulumenyy. Aatoksi vaan meidän perheen oma pieni joulu.

Jännä lukea kuinka monet kesävauvat jo liikkuu vaikka kuinka! Alina kun ei vielä edes käänny masulleen ihan itsekseen. Leikkimatto ei kyllä riitä kun pyörii napansa ympäri ja sinne sun tänne. Neidolla on joku ihme tarve päästä parkettia nuolemaan! :D
Istumista ei olla vielä kokeiltu. Katsoo mitä huomenna neuvolassa sanotaan. Isompaan auton istuimeen (britaxin 9kg/6kk) pitäisi päästä jo siirtymään, kun kaukalon vyöt ei meinaa riittää toppapuvun kanssa ja pituuttakin tytöllä on liikaa meidän kaukaloon. :/

Ei nukahda ei... Puoliunessa huutaa ja tuttia käyn antamassa minuutin välein. Taidan mennä suosiolla viereen.

-ebbuliini ja Alina huomenna 5kk-
 
harrastuksista vauvan kanssa
Me käydään Eerikan kanssa ma vauvaperhekerhossa, se on esikoislapsen saaneille, ke käydään vauhtivauvat äitilapsijumpassa ja pe perhekerhossa. Sitten tapailemme joka toinen viikko pe perhevalmennusryhmäläisten kanssa omatoimisesti, meillä oli niin hyvä ryhmä että halusimme jatkaa tapaamisia keskenämme. Itse olen tyytyväinen että on säännöllisesti viikollakin aamuaikaan tekemistä, ettei tarvitse nyhjöttää kotona kaksistaan vauvan kanssa.

Yöllä heräilystä ja juttelemaan jäämisestä
Meillä myös Eerika meinaa useinkin jäädä hereille ja juttelemaan, minä en juttele takaisin, jos ei meinaa rauhoittua ja ottaa tissiä niin laitan neidin kapaloon, jolloin tissi kelpaa ja usein nukahtaa, joskus on pitänyt lähteä keinumaan lastenhuoneeseen ja laittaa tissi suuhun, niin johan nukahtaa lopulta.
 
Huomenia!

Yö meni hieman paremmin eikä edes pinna päässyt kiristymään. Alkuun meni siis tosi lupaavasti, mut sit alko kitinä säännöllisin väliajoin ja kiihtyvässä tahdissa. Lopulta poika rötkötti mun viekussa tisiä lussuttamassa ja piti särkylääkettäkin antaa... Kovasti ne ikenet näyttää vaivaavan. Ihme, jos ei kohta ala puhjeta. Loppuyö meni kyl ihan suht ok... Sain jätkän omaan sänkyynsä ja kävin antamassa tutin aina välillä. Aamun puolella tajus jo ite laittaa sen, kun oli siinä lähellä tuttiketjussa... Heräsin kuitenki ääntelyyn, mut ei tarvinnu joka kerta nousta. Ens yöks vois kokeilla korottaa sänkyä vähän lisää... Ehkä se siitä, oon toiveikas.

Joulusta... Me ei erityisemmin laiteta täällä kotona, kun ollaan koko joulu ja uus vuos pois. Tossa on pieni muovikusi johon laitetaan muutama koriste ja jotain muuta pientä saatetaan laittaa... Anoppilassa ja mun porukoilla on sit laitettu enemmän ja jouluherkut pöydässä. Korttien teko on edelleen ihan vaiheessa, mut lahjojen osalta edistyn hienosti... Veronpalautuksilla ostelen sitte loput.

Harrastuksia meil ei ton jätkän kanssa ole oikeestaan muuta ku kahvittelu muitten mammojen kanssa. Jos ei muita tapaamisia o, niin sit kahvitellaan siskon kanssa ja pörrätään muutenki kaupungilla kattelemassa. Uimisesta toi varmasti tykkäis, mut ei aateltu alottaa... On niin hankalaan aikaan meille ja maksaakin aika paljon. Menee nyt ton allergian takia ihan tarpeeks, vaikka vakuutus onkin.

Jahas... Aamutissittely ei pitänytkään kovin kauaa nälkää. Pitää mennä laitteleen puuroa.

Myy ja poikanen 5kk1vk
 
Huomenta täältäkin!
Hienoa että Pikku-Myy teillä mennyt paremmin yö.Tosiaan ei unikoulua voi pitää jos on kipee ja sattuu.Sekä kun teidän poika on niin hoikka hällä voi oikeesti olla nälkäkin.
Jaksamisia kovasti!

Mitä tuolle kohdunlaskeumalle Anttiuliisa tehdään?Leikkausko,eli nostetaan kohtua?Ite sitä olen myös pelännyt sillä 5 lasta jo alakautta syntynyt ja oon joka tarkastuksesa lääkäriltä tivannut että roikkuuko kohtu liian alhaalla.
Mutta kunnossa on ollut.
EIlen sain sen hormonikierukan ja terkka sanoi että kun mulla monta alakautta syntynyttä niin kohdunsuu on sen verran väljä että saadaan hienosti tuo laitettua vaikka kuukautiset eihti loppua.
No,joutuvat laajentamaan kohdusuuta silti,ei se lerputtanutkaan auki...
Se tuntui vähän ikävältä,oli kuin puudutusainetta olis laitettu.
Mutta kaikenkaikkiaan oli nopee toimenpide,eikä sattunutkaan kovinkaan paljon,vihlasi pari kertaa,kun katottiin kohdun pituus joka oli mulla 7 cm.
Sanoi lääkäri että pieni kohtu on.
No,on tuo sentin venynyt näiden kahden viimeisen aikana kun kaksosten jälkeen tuo mitta oli 6 cm.

Mutta nyt uskaltaa touhuilla ihan rauhassa,kumit on olleet kyllä niin ikäviä juttuja.Ja mies kun melkein halus ne unohtaa!Ite aina huusin ettei liki ollenkaan ilman kumipukua!! :wave:

Harrastaa en ehdi vain Miskan kanssa,muiden harrastuksiin on usein viemässä,eli kai se Miskankin harrastus!!

Joulu vietetään kotona ihan,siitä onollut useempi joulu kädenvääntöä sillä miehen vanhemmat olivat tottuneet kun ukkelin vanha perhe oli aina heillä joulut ja nyt muuttuikin mun myötä kuvio..
Mä haluan ite tehä jouluruuat ja siivot sekä nauttia aatosta ihan kotona lasten kanssa.Sillä jos me ruvettais sinkoilemaan mun vanhemmilla ja miehen niiin huh...8 ihmisen lahjat,miten ne saataisiin kotiin kun nytkin on aika säkkikaupalla tavaraa!!
VIime jouluna piti niin vähän olla lahjoja ja 10 säkkiä oli kaikenkaikkiaan lahjoja... :eek:

Nyt miehen sisko tulee jouluksi vanhemmillensa ja luulen että ne taas aattelee meidän tulevan sinne.Joulupäivänä ollaan käyty syömässä siellä ja mun vanhemmilla,mut aatto on pyhä-se ollaan kotona!!

Ledivaloista nehän vie vähemmän sähköä ja siinä määrin on edullisempia.Meillä on yövalona sellanen miehen tekemä ledivalo.Siitä kokemusta vain,mut oon itekin katellut noita uloslaitettavia valosarjoja.
Ne on tosi nätit kyllä!!

Nyt aamukahvin laittoon,meillä on pienet taas miehen siskolla,tuli tänne viikoksi ja pyys pikkuset sinne.
Ihan yksin täällä nyt,outoo!!

Miskalla huomenna 6 kk synttärit!!
Meillä neuvola myös,saa nähdä joko pituutta oli tullut,pätkä 65 cm oli viime mittauksessa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja kata32:
Hienoa että Pikku-Myy teillä mennyt paremmin yö.Tosiaan ei unikoulua voi pitää jos on kipee ja sattuu. Sekä kun teidän poika on niin hoikka hällä voi oikeesti olla nälkäkin. Jaksamisia kovasti!
Kiitos jälleen! :) En mä usko eikä terkkarikaan sitä mieltä ollu, että jätkä viellä nälkäseks jäis, kun saa nyt neljä pöperöö päivässä ja annos on suunnilleen 1.75dl. Oon antanu sen verran ku uppoo. Melkosen määrän siis popsii päivän aikana ja maidot siihen päälle vielä. Aika pienihän tuo ikäsekseen on, mut melkosen jytkylän olonen... Ei sil läskiä ole ku reisissä, mut ei mun mielestä laihakaan... Paitsi muihin ikäsiinsä verrattuna. On ku isänsä kropaltaan.

Jospa toi sängynpään lisäkorottaminen auttais, ku viime yö meni jo paremmin. Onneks ei mee kauaa enää siihen kontrollikäyntiinkään siel allergialääkärillä, joten siellä selviää sit lisää. Asennoidun rinnasta vierottamiseen, jos edelleen pahikset vaikuttaa olevan mun ruokavaliossa.
 
Tosi kiva kuulla Sisin ja Auramarian kuulumisia pitkästä aikaa!

Ihanaa, että Teppanalla yöt ovat vähän rauhallisempia. Et sitten hennonnut lähteä iltaa viettämään... =) Sitähän mietit jo aikaa sitten, että tokko raaskit lähteä. No kyllä sitä ehtii.

Toivottavasti PikkuMyylläkin helpottaa pian!

Jännä, että Kreecherin Aleksanterilla ei äidinmaidon laktoosista tullut oireta ja nyt noin paha reaktio. Mutta oikeastaan hyvä niin, ei tarvinnut Kreecherin sitten jättää niitä herkkujuustoja väliin tai muuten hirveästi pohtia, mitä suuhunsa pistää. :D

Joulun valmistelua en ole muuten aloittanut, mutta kaikki lahjat on jo hankittuna. Olen vähän semmoinen lahjahamsteri, että kaappeihin kertyy lahjoiksi aiottua tavaraa kun sattuu jollekulle hyvin sopivia juttuja kohdalle. Minun kontolla on nuo lahjat aina, mies ei koskaan hanki kellekään mitään, paitsi lapsille, ja minulle jos jotain erityistä pyydän. Mutta eipä tuo haittaa, minusta lahjahamstraus on mukavaa, erityisesti kun löytää jotain, minkä tietää olevan mieluista. Silloin se ei ole yhtään kivaa kun pitää kiireessä väkisin keksiä jotain, ihan mitä vaan jotain vaan, eikä edes oikein tiedä mistä toinen pitää.

Joulu ollaan meillä perinteisesti vietetty minun tai miehen vanhempien luona. Ennen paikkoja oli 4 (molempien vanhemmat eronneet), ja ahdisti kun piti aina joku "valita". Välillä oltiinkin ihan vaan ulkomailla jos miehen lapset vietti "äitijoulua", että päästiin siitä ahdistuksesta. Nyt miehen vanhemmat ovat jo pois menneet, vaihtoehtojen määrä on vähentynyt ja molemmilla minun vanhemmilla on välillä jotain muuta suunnitelmissa. Enää ei ahdista. Oikeastaan oikein mielellään vietän joulua isommalla porukalla ja vielä niin, ettei itse tarvitse niin kauheasti hössätä - jos oltaisiin vain kotona laittaisin varmasti ihan hirveästi kaikkea ja stressaantuisin, kun ihan kaikkea ei pysty eikä ehdi.

Harrastuksista: meillä on uimariperhe, kaikki lapset ui tai on uineet kilpaa. Se tulee lasten äidiltä, hänkin ui, minä en edes osaa uida teknisesti oikein. Mutta uinti on tosi hyvä harrastus, kokonaisvaltaista liikuntaa ja tuntuu olevan lapsista tosi kivaa. Pojan kanssa on nyt käyty vauvauinnissa pari kuukautta, aluksi se oli tosi jännää ja nyt alkaa olla jopa riemullista. Ihan koko puolta tuntia poika ei jaksa, jos sukellellaan paljon tai tehdään sellaista, missä poika joutuu itse paljon käyttämään lihaksiaan, mutta tykkää kovasti.

Me tultiin juuri neuvolasta, poika nukkuu ja jos käy niinkuin edellisen rokotuksen jälkeen, nukkuu vielä hyvän tovin. Muuta siitä ei viimeksi tullutkaan, toivottavasti ei nytkään.

Poika oli suorastaan laihtunut, painoi nyt 7420g ja oli 68,5cm pitkä. Pituutta oli tullut kolme senttiä, mutta painosta lähtenyt vähän. Ei tuosta nyt vielä huolissaan tarvitse olla, mutta nyt taisi kuitenkin täysimetys loppua. Tänään saa poika ensimmäiset soseensa. Annan perunaa ja porkkanaa pari teelusikallista (jos menee). Niitä molempia poika on jo imeskellyt raakana, enemmän leluna kuin ruokana, ja siksi ajattelin niitä laittaa, tuttuja makuja. Poika saa vitamiinit lusikalla, ja avaa tosi nätisti suunsa lusikalle. Toivon että myös soselusikalle.

Täälläkin on yöhulinat helpottaneet. Tai siltä ainakin vaikuttaa. Pojalla oli viikon mittainen flunssa, jonka aikaan ei osannut nukkua yhtään, heräili kolmen vartin välein. Se rytmi sitten jäi päälle toiseksi viikoksi. Tai niin ajattelin, mutta sitten tajusin, että vatsakipuahan se pieni huutaa, kun niin kovin itkee ja kakkakin on ihan vihreää aamuisin. PikkuMyyn neuvo kiinteiden aloituksen lykkäämisestä oli siinä tilanteessa hyvä, peruna olisi varmasti vain pahentanut masuvaivoja.

Toissailtana sitten annettiin pitkästä aikaa Rela-tippoja ja jumpattiin kovasti että ilma kiertäisi mahassa, ja ihme tapahtui, poika heräsi "vain" viisi kertaa, mikä oli valtava parannus entiseen viiteentoista verrattuna. Olin eilen kuin uusi ihminen, levännyt ja tyytyväinen, vaikka jos 2,5 viikkoa sitten olisin joutunut heräämään 5 kertaa yössä olisin ollut ihan nukkuneen rukous ja poikki. Niin ne on nämä yöuniasiatkin suhteellisia...

Viimeyönä saman "hoidon" jälkeen poika heräsi vain kahdesti, yhdeltätoista ja yhdeltä, ja sain nukkua niiiin rauhallisesti aamukuuteen jolloin täydet, useampaan yösyöttöön parissa viikossa tottuneet tissit herättivät pumppaamaan. Poika sen sijaan heräsi vasta lähempänä puolta yhdeksää. Että suurkiitos Rela-tipoille!

Täälläkään ei kääntyillä mihinkään suuntaan muuta kuin vahingossa, ihan sama kuin Ebbuliinin Alinalla. Ei vaan kiinnosta. Poika tykkää ottaa polvista kiinni ja keinua kyljeltä toiselle, mutta ei mene ympäri. Oman akselinsa ympäri pyörii, eikä pysy matolla.

Tässäpä sitä tulikin juttua pitkästi. =) Nyt laittamaan potut tulelle...

Naru ja poika 5kk+
 
katalle: tosta kohdunlaskeumasta sen verran että lääkärissä olen yhden kerran käynyt jo ton takia vaan sanoi että on ihan normaali kohtu ei laskeutunut ja hyvin supistunut ja muuta ei, ei ,ei kaikki on kunnossa, ja sit oon käyny kaks kertaa jo terveyden hoitajalla kun niin viimesynntyksen ja edellisen synnytyksen jälkeen oli kauheaa painon tunnetta alapäässä mut ei sanonut mitään että olisi joku vialla ja varsinkin nyt edellisen synnytyksen jälkeen oli tosi paha painontunne ja sit kun tsiikailee tonne alapäähän niin näkyy sellasta kaks mollukka niin uskon itse vakaasti että se on kohdunlaskeuma!se ei voi mikään muu olla kun virtsan karkailukin on tuttua..=)

jospa se siitä menis ohi ja asialle tehtäis jotain!itse siis tilasin itselleni ajan oikealle asiantuntevalle lääkärille kun ei mitään tapahdu..
no sen verran ne sano edellisen synnytyksen jälkeen kun oli siitä painon tunteesta puhe, että laskeumavaivaa mut ei viitannut laskeumaan sinäänsä! masentavaa...jospa ne tekis korjausleikkauksen siis laittaisi kohtua kinni jotenkin!

joulusta:
mekin vietetään kotona joulu..
ihana laitta itse kaikki miten haluaa ja sivoilla just ja kinkut paistaa leivinuunissa ja sen semmosta!
joulkirkossa ja haudalla illasta käydään lasten kanssa vauvalle viemässä kynttilää ja muidenkin tuttjen kuten mummien ja ukkien haudoilla sit käydään kummankin vanhempien luona illasta kun kumpikin on samaltapaikkakunnalta niin helppo ja kiva kävästä! :)
pitäis alkaa pikkuhiljaa vääntämään piparkakkutaloa tai ajattelinkin kylläkin tehdä tänävuonna piparikirkon! :D ja pipareita myös tietty!

nyt täytyy mennä laittaan köökkiä kuntoon!
:)
 

Yhteistyössä