~KesäMassut 2007~

että ärsyttää!
mulla on ollu torstaista asti aivan kamala flunssa.. ja varmaan poskiontelon tulehdus. tuntuu niin epämukavalle kun laittaa pään alaspäin. ja otsa samaten!! just kun pojat aikalailla parantu ni mulle sitten piti tulla TAAS!! :headwall:
toivottavasti nyt ei satu et pojat on jouluna sairaana... kunpa vaan säästyisivät.

ahistaa tuo joulu! lahjoja en ole ostanut vielä juuri ollenkaan, en kyllä ajatellut ostaakkaan ku kummilapsille, ja omille pojille. ehkä mummoille ja papoille jotain pientä.
ja kiva kun laskuja tupsahtelee sellasta tahtia ettei perässä pysy, ni milläpä sitä sit joulua laittaa..! :/
no onneksi ei tartte ite mitään ruokia alkaa laittamaan, mennään minun vanhemmille syömään aattona, ja varmaan anoppilaan toisena pyhänä.

meilläkin varmaan se ero edessä. sovittiin et ei kenenkään joulua aleta pilaamaan, vaan katsotaan sitten vuodenvaihteessa. mut siltä se nyt näyttää et ei mitään mahollisuuksia saada enää toimimaan tätä.
aikaa meillä ei oo toisille juurikaan ollenkaan, kun toinen on töissä, ja mun aika menee lasten kans ollessa. ja kun lapset saa tainnutettua unille, niin ukko on myös valmis unten maille. ja vieä kun mulla nuo kouluhommat päälle ni aika on kyllä kortilla!! :headwall:
ja kun joidutaan lähiaikoina muuttamaan pois tästä kämpästä, ni varmaan helpoin kun muutetaan suorilta eriosoitteisiin!
:ashamed:

saa nyt nähdä. pientä toivoa koitan pitää yllä et voitais jatkaa, mutta oon myös koittanut asennoitua siihen et pian meitä on vaan kolme. :(

kikero ja poitsu reilu 6kk
 
Meilläkin oli 5kk neuvola, kun neiti oli 5kk ja 9pvä, mitat oli 9095g ja 67cm. Iso likka on koko ajan ollutkin. Mun mielestä parempi näin, ei tosiaan tartte olla huolissaan syömisistä eikä kasvusta. Tosin vaatteita jäänyt aika läjä jo pieneksi ja nyt meneekin 68 (osa laitettu jo pois), 74 ja 80 (parit puserot ja sukkahousuissa 74/80) koon vaatteita.

Neiti ei käänny, eikä ole yritystäkään... Istuskelee kyllä jo tosi tukevasti, mut en ole istumaan laittanut vielä muualle kun syliin, välillä syöttötuoliin ja rattaissa itse nousee, jos on puoli-istuvassa asennossa rattaat. Neuvolassa sanoi, että ensin pitäisi oppia kääntyminen ennen kun saisi istuskella... Ollaan yritetty olla paljon lattialla ja jumpata. Välillä autan hieman pepusta, silloin kääntyy, mut itsekseen ei lähde kääntyilyä kokeilemaan. Kyllä se hieman itseä mietityttää, kun tietää että nää kehitysvaiheet pitäis kaikki käydä läpi, jotta muu kehitys sujuisi hyvin. Jos ei kääntymisyrityksiä ole 6kk neuvolassa, sit mennään fysioterapiaan.

Kiinteitä neiti syö mielellään ja maidon juominen vähentynyt. Puuroa syödään aamulla ja illalla ja sit kerran tai kaks muita soseita, vaihdellen kasviksia ja lihaa, hedelmää tai vauvajugurttia. Muutama päivä sit aloitettiin liha. Lemppareita on kaurapuuro, liha ja vauvajugurtit.

Hauska kuunnella neidin höpötyksiä. Viime viikolla neiti oppi "lällättämään", eli sellasta "lälälällä"-höpötystä. Tänään olin kuulevani myös "tättättää"-juttuakin.

Tällästä meillä tällä hetkellä.

Netta73 ja neiti 5,5kk
 
Heips!
Miten mulla onkin tullut näin pitkä tauko, jotenkin olen kuvitellut käyneeni melkeinpä päivittäin jotain napsuttelemassa. No, en näköjään. Kolme sivua oli viestejäkin tullut.

Voi ei, ebbuliini, tota sun parveketarinaa! Ei saisi nauraa, mutta ei voinut mitään. Meidän Lauri on kans lukinnut minut ja kummitätinsä ulos terassille, siinä sitten maaniteltiin 3-vuotiasta, nauravaa poikaa avaamaan ovi.

Voimia kovasti eron kanssa kamppaileville. En osaa edes kuvitella, miten raskasta aikaa se on. Ulkopuolisena on tietysti mahdotonta tietää toisen tilannetta näin lukemalla, mutta ainakin Kikeron kohdalla tuli sellainen olo, että homma voisi olla vielä pelastettavissa, jos vain sitä yhteistä aikaa olisi mitenkään mahdollista järjestää... Tietty se on hankalaa, kun on niin monta asiaa yhdisteltävänä. Jaksamista kovasti kuitenkin! :hug:

Me jouluillaan kotosalla. Sain vihdoin olluksi riittävän julma ja ilmoitettua, että meidän väki ei aio tänä vuonna yrittää kiertää mummoloita ja kummiloita läpi, vaan rauhoittuu joulunviettoon oman katon alle. Kylään on lupa tulla (ilmoittaen etukäteen!!!), mutta me emme raahaa lapsia ja kamppeita ympäri kyliä. Mulla nousee aina oikein karvat pystyyn kun tuttu virsi alkaa: "Kai te sitten tulette pyhinä meillä käymään?" Mikä ¤%&/ siinä on, että aikuiset ihmiset eivät saa persettään hilatuksi kotoaan, vaan odottavat, että me roudaamme pienet lapset vaihtovaatteineen ja -vaippoineen syömään vielä vähän lisää sokeria. Heh, taas alkoi pulssi kohota... :kieh:

Meillä ollaan menty aika maltilla noiden kiinteiden kanssa, kun tuota allergiataipumusta näyttäisi olevan. Lihaa ei olla kokeiltu vieläkään ja kauraakin hyvin hiljalleen. Aleksanteri on nyt kolme kertaa maistellut puuroa mutta aika tyrmistyneenä syljeksii moista sotkua suustaan. Tänään meni hienosti ruokalusikallinen kaurapuuroa, kun se oli jemmattu puoleen purkilliseen mustikkasosetta. Jos sitä suhdetta sitten alkaa siitä muuttaa toiseen suuntaan. Että puuroa soseella, eikä päinvastoin.

Nyt voikin mennä hyvillä mielin ajoissa nukkumaan, kun BB saatiin päätökseen. Tosi noloa myöntää kouluttuneensa moiseen... :D

Kreecher ja Aleksanteri 5kk3vko
 
Anskuli: Kuullosti tutulta tuo "vuodatuksesi" kun poika on iso eikä se osaa vielä kääntyäkään =) Meillä esikoinen oli kanssa oikein pullea tapaus eikä hän oppinut uusia taitojakaan yhtään samassa tahdissa kuin muut vauvat. Ruoka maistui paremmin kuin hyvin ja muuten oli sellainen rauhallinen köllöttelijä. Helpompaa olisi ollut äidin elo silloin jos olisi osannut olla vertailematta muihin. :ashamed: Ihan turhaa huolta ensimmäiset 1,5 vuotta! Tulihan ne ryömimiset, konttaamiset ja kävelyt sieltä loogisessa järjestyksessä ja juuri ja juuri normaalin rajoissa, vaikka muutamaa kuukautta keskivertovauvaa myöhemmin. Fysioterapiassa käytiin muutaman kerran 1-vuotisneuvolan jälkeen, kun poika varvisti toista jalkaa tosi voimakkaasti. Se luultavasti hidasti kävelemään lähtöäkin. Paino tasaantui itsestään sitä mukaa kun liike lisääntyi. Nyt poika on sitten 2v 2kk ja opettelee kovasti sanoja ja pikkulauseita.

Pikkusisko on sitten astetta temperamenttisempi tapaus. Ihan erilailla yritystä liikkeelle kun pojalla samanikäisenä. En kyllä tällä kertaa suostu enää stressaamaan, vaikka Alinakin ryömisi vielä kun osa ikätovereista juoksee =)

Mua vähän kutkuttaisi ottaa iltapuuro ruokaohjelmaan, vaikka alkuun ajattelinkin että puolivuotiaana vasta... Jos sillä saisi tytön tukevampaan uneen.. Heräilee parin tunnin välein ja jää tissittelyn jälkeen hereille. Siellä se pärisee ja juttelee ja potkii peittoa pois. Yleensä äiti nukahtaa ennen tyttöä joten en tiedä nukuuko hän välillä ollenkaan ennen kun itkeskelee taas maidon perään.

Kiinteitä tytölle menee kerran päivässä pari teelusikallista, makuina bataatti, peruna, porkkana, maissi ja persikka. Peruna ei maistu pelkälleen, mutta bataatin tai porkkanan kanssa menee. Tänään annoin ekan kerran maissia porkkanan seassa ja se olikin herkkua! Syöminen on tosi hidasta, kun jokainen lusikallinen pruitataan ainakin kerran pois suusta ennen kun menee alas asti.

Jaksamista kikerolle! Jos suurin syy eroaikeisiin on yhteisen ajan puute niin yrittäisitte rämpiä pikkulapsiajan yli ja katsoa sitten tilannetta uudestaan.
Meillä ei yhteistä aikaa ole juuri ollenkaan, mutta jotenkin sen vaan hyväksyy kun lapset on pieniä ja miehen täytyy käydä tienaamassa. Poika on noin kerran kuussa yökylässä mummuloissa, mutta pienempää en osaa jättää muille kun miehelle pariksi tunniksi kerralla.

Huomenna tulee veronpalautukset ja pääsee pikkuhiljaa joululahjoja kattelemaan. Vähän kyllä ahdistaa jo valmiiksi, kun eilen kävin ihan ruokaostoksilla sittarissa ja leluhyllyjen välissä näkyi jo silloin niin paljon porukkaa, ettei sinne viitsisi itse enää väliin tunkea! Pakko mikä pakko :xmas:

-ebbuliini ja Alina 5 kk-
 
Meidän huushollissa ei näköjään pysytä lainkaan terveinä... :headwall:
Keskimmäisellä lapsella on taas korvatulehdus, itellä ja esikoisella on silmätulehdus (kaupanpäällisinä räkätaudista) ja kaikkien nielut punottivat "lupaavasti" - myös Oskarin - käytiin nimittäin tänään päivystyksessä koko sakki. :(
Nyt sitten vaan seuraillaan mihin suuntaan tauti kehittyy eli Oskarin kitinää rauhoittelen nytkin... :headwall: :headwall:

Oskarin 5kk-neuvola oli 23.11 ja silloin pikkumiehellä oli mittaa 67cm ja 7990g eli kasvaa hyvin täys'imetyksellä ja sitä jatketaankin vielä viikon verran ennenkuin siirrytään soseiden ihmeelliseen maailmaan. :D
Seuraava neuvola onkin sitten joulun jälkeen 27.12.

Nyt kokeilemaan, jos saisi yskivän poitsun uinahtamaan edes hetkeksi...

Riina-Niina ja Oskari pian ½ vuotta :heart:
 
Jos nyt sitten edes jonkin verran sais kommentoitua...

KiKeRon tilanteesta oon samaa mieltä ebbuliinin kanssa, että toivoa vielä olis. Lapsiperheessä usein jää vanhempien yhteinen aika vähiin tai jopa kokonaan pois joksikin aikaa, mut monesti tilanne korjaantuu lasten kasvaessa. Onhan se toki osapuolista itsestäänkin kiinni miten työn / opiskelun jälkeisen ajan käyttää, joten kannattaa yrittää keskustella omista toiveista ja tarpeista. Voimia! :hug:

Kiinteitä menee... :whistle: Jätkä on aika isoruokanen, sillä puuroannokset on pari desiä ja soseetkin 1.5-1.75dl. Oonnyt laittanu maitojauhetta pöperöihin enenevässä määrin ja hyvin silti uppoaa... Ite en söis moista, yk pahaa. :x Öljyä lisään soseisiin. Makuja on käyty läpi edelleen suppeesti,kun ei ihan normaaliin tapaan voi alotella uusia. Bataattia syö päiväaterioilla ja nenä on ihan keltanen... Täytyy saada pian jotain tilalle. Riisipuuron maustoin ennen banaanilla, nyt luumulla (masun pehmeenä pitämiseks) ja vadelmaakin kerettiin vähän kokeilla. Kaurapuuro ei maistunu, peruna aiheutti huudot ja maissinaksuja on mutustanu muutaman.

Mä annan pojalle kaks kasvis- / vihannessosetta ja joskus sit jälkkäriks jotain hedelmää. Otan hedelmä- / marjasoseen sit välipalaks siinä vaiheessa, kun otan viidennen kiinteen aterian kuvioihin ja on tuota eväsvalikoimaa vähän laajemmin.

Pompulan kyssäriin masun tottumisesta kiinteisiin en kyl osaa vastata varmaks... Mä en nimittäin muista! :eek: :ashamed: Tais eka mennä vähän kovalle, en ainakaan mitään vellikakkoja muista. Peruna on kyllä aika voimakas masulle, vaikka miedon makusta onkin... Kokeilepa vaikka bataattia sitten, ku masu on rauhottunu. Ois vähän lempeempää.

Voitonriemun koin aamupuuron jälkeen, kun poika suostu juomaan korviketta (tosi laimeeta ja lämmintä ) nokallisesta pullosta. Hikka alko sit lopulta hermostuttaa liikaa ja siirryttiin tissittelyyn, mut hienosti 10ml kerkes juoda. Voi helpotus ja onni! :D Viikonloppuna saattaakin sit olla mun viimoset tissittelyt... Haikeeta, vaikka onkin helpotus. :(

Taidoista... Testasin eilen ja yllätyin. Jätkä seiso pieniä hetkiä kyynärvarsilla mun rintaan nojaten ja samaten istui hetkittäin ilman tukea. :D :heart: Piti kyllä olla valmiina ja valppaana varmistamassa ettei satuta itteään... Menee vielä tovi, ennen ku istuu tuetta ihan kunnolla ja seisomiseen vielä kauemmin. Liian pieni on vielä, että vois enemmälti, mut ihana silti. :heart:

Joulureissu ratkes, Oulun suntaan ajellaan ensin anoppilaan ja sieltä jatketaan lenkkiä. Mun porukoilla juhlistetaan vuoden vaihtumista ja sit ajellaan kotiin. Ootan jo kovasti, monestakin syystä... Yks niistä parhaan ystävän näkeminen ja (ehkä ) viihteelle pääsy ekaa kertaa raskaaks tulon jälkeen.

Joulukorttia varten otin eilen jätkästä kuvan ja tänään sit käsittelen sen kortiks... Tosi söpö oli liituraitahousuissa ja -liivissä, tonttulakki päässä. :heart: Tulostelen ne samalla, kun käyn perjantaina tai maanantaina hakeen eilen tilaamani kuvat.

Joululahjoja puuttuu enää muutama ja anoppilan joulukassista (jonka kokoaminen on mulle jo perinne) suunnilleen puolet sisällöstä. Tiedän kyllä mitä ostan, kun vaan pääsis ostelemaan. Tänään teen joulukortteja anopin käyttöön... Jotain näperrettävää sentään tänäkin vuonna. :)

Yöt on edelleen rikkonaisia ja nyt myös aamut aikasia... |O En tajuu miten eka puoltoista tuntia jätkä nukkuu hyvin ja sit alkaa se heräily suunnilleen puolen tunnin välein. Nukahtaa nyt suunnilleen kymmenen aikaan ja puol kuuden - kuuden aikaan alkaa jatkuva älämölöäminen, jonka aikana hetkittäin torkkuu. Seiskalta vaihdetaan vaippa (ennen sitä on mulle yö, niin oon päättäny) ja sit laitan aamupuuron. Väsähtää jo ootellessa, mut sänkyynsä ei nukahda vaikka yrittäiskin edes puuron jälkeen. Laitan sit vaunuun partsille... Tänään meni jo ysiltä, mut kymmenen tienoilla on aikasemmin menny. Päikkärit nukkuu tosi hyvin, paitsi jos ollaan liikenteessä. Sillon saattaa kukkua hereillä, vaikka kuinka väsyttäis, kun ei millään malttais laittaa silmiä kiinni.

Jätkä ei juurikaan pulauttele, mut eväät seilaa ruokatorvessa aiheuttaen tiheetä nieleskelyä ja yskimistä ajottain. Inhottava vaiva, mut jospa se menis ohi kun saadaan noi allergiat hallintaan.

Mantsulle voimia! :hug:

Ebbuliinilla hurja tilanne partsireissulla... Onneks pääsit sit takas sisälle, eikä kerenny sattua mitään pahaa.

En taida keretä enää päikyille jätkän unien aikana... Täytynee kuiten syödä, ku vielä rauhassa kerkee. Mukavaa päivää!

Myy ja poikanen 5kk1vk+
 
Hannes aloitti kiinteät pöperöt reilu viikko sitten täytettyään 5 kk. Aloitimme maissilla ja nyt menee myös perunaa, porkkanaa, ja vadelmaa. Kaikki muu maistuu hyvin, mutta perunan joukossa on oltava vähintään puolet porkkanaa tai maissia, että sen saa alas. Kiinteitä syödään lounasaikaan ja ennen nukkumaanmenoa illalla. Klo 21 -22 Hannes syö reilun desilitran kasvissosetta ja imetys päälle. Tämän ansiosta jäi sitten yöimetys pois ja ammutisuttelu on vasta klo 7 - 8.

Täysistä yöunista en ole kuitenkaan päässyt täysin nauttimaan, sillä Hannesta on jo useamman viikon kiusannut nuha ja yskä, jotka hieman kitisyttävät öisin. Useimmiten poika hieman parkaisee, mutta nukahtaa heti itse. Eilen käytiin lääkärissäkin, mutta korvat ja keuhkot ovat kunnossa eli jatkamme oireenmukaista hoitoa höyryhengityksellä ja keittosuolatipoilla.

Itse olen ollut tämän iltatähden kanssa tosi väsynyt. Vanhemmiten olen tullut yhä huonounisemmaksi ja oma nukahtaminen yöheräilyjen jälkeen on vaikeaa. Ihmettelen miten olen joskus muinoin pärjännyt kolmen pienen kanssa. Väsymyksestä huolimatta nautin tosi paljon tästä Hanneksen vauva-ajasta, poika on niin suloinen ja nauravainen.

Jouluaattona olemme menossa minun vanhimmilleni, mutta yöksi tulemme kotiin, kun matkaa on vain 35 km. Minusta on mukavaa mennä tällä kertaa valmiiseen pöytään, vaikka pitäähän niitä jouluruokia kotiinkin hommata, kun olemme mummolassa vain aaton. Verhot olen vaihtanut keittiöön ja olkkariin ja mies on laittanut jouluvalot pihalle. Muuten joulukortit ja muut jouluhommat on vielä ihan ajatuksen asteella.
 
juu, olen ite ajatellu kans et sit kun lapset vähä kasvaa yms, ni vois alkaa mennä paremmin. ehkä, en tiedä. tuntuu vaan niin helkatin hankalalle, ku sillonki ku kerkiäis pari sanaa vaihtaa ni se menee vaan syyttelyksi/vittuiluksi.
tuntuu et meidän väliltä on sellanen "yhteys" kadonnu kokonaan, johtuuko sitte ajan puuttesta vai mistä, mut ärsyttävää!
minä rakastan ukkoa ja sekin sanoo minua rakastavansa, ja et me kolme ollaan sille tärkeintä yms. mut silti minusta tuntuu et se ei ehkä kuitenkaan oo varma mitä haluaa.
melkeen vois sanoa et ainut hyvä tässä suhteessa tällähetkellä on seksi.. B)
mut minä ainakin lupaan yrittää tehdä jotain asian eteen. ja toivottavasti hyvin tuloksin.

hirveetä valitusta, mut kiitos kaikille kommenteista, kiva lueskella muidenki mielipiteitä, ja mutenki tää pino on aivan ihana. saa vertaistukea, ja vinkkejä asiassa kuni asiassa. Kiitos siitä teille! :flower: :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja KiKeRo 2:
juu, olen ite ajatellu kans et sit kun lapset vähä kasvaa yms, ni vois alkaa mennä paremmin. ehkä, en tiedä. tuntuu vaan niin helkatin hankalalle, ku sillonki ku kerkiäis pari sanaa vaihtaa ni se menee vaan syyttelyksi/vittuiluksi. tuntuu et meidän väliltä on sellanen "yhteys" kadonnu kokonaan, johtuuko sitte ajan puuttesta vai mistä, mut ärsyttävää!
minä rakastan ukkoa ja sekin sanoo minua rakastavansa, ja et me kolme ollaan sille tärkeintä yms. mut silti minusta tuntuu et se ei ehkä kuitenkaan oo varma mitä haluaa. melkeen vois sanoa et ainut hyvä tässä suhteessa tällähetkellä on seksi.. B) mut minä ainakin lupaan yrittää tehdä jotain asian eteen. ja toivottavasti hyvin tuloksin.
Sympatiat ja ymmärrykset täältä. :hug: Voin ihan omasta kokemuksesta ymmärtää sua... Vähänen yhteinen aika rassaa ja kun tilanne etenee liian pitkälle "yhteinen kieli" katoaa ja sit menee pään aukomiseks. se turhautuminen purkautuu ja keskustelu on vaikeeta.

Ite aikanaan edellisessä suhteessa koitin kaikkeni, että tilanteen olis saanu korjaantumaan, mut erottiin silti asioita selvittämättä. Nyt kaikki hyvin eli anteeks on annettu jne ja siinä suhteessa ero oli vaan ajan kysmys muutenki... Eletään ihan eri maailmassa, eikä niitä voi yhdistää ku halutaan niin eri asioita. Nykysen kanssa ei onneks o samaa ongelmaa. :heart:

Rakkaus ei riitä, siis yksinään. Pitää olla tahtoa selvitä vaikeista ajoista. Mut sillon ku väkivalta tms ei oo kuvioissa, se riittää syyks laittaa kaikki peliin suhteen pelastamiseks. Vaatiihan se hengissä pysyäkseen "ravintoa" ja hoitoa... Toivottavasti saatte juteltua ja löydätte hetkiä myös teille kahdelle. :hug:
 
Iltaa!

Tulin täällä piipahtamaan pikaisesti ja kertomaan kun hassasin just 250e... Tilasin molemmille muksuille uudet turvaistuimet...

Oli pakko tilata jo tytyllekkin istuin, koska kaukalo alkaa näyttää jo hieman ahtaalta, kun pitää kaikki toppavaatteetkin mahtua päälle. Esikko oli n.8kk ikäinen kun siirtyi siitä pois, tyttö varmaan siirretään jo kun istuin tulee, oli sellainen 0-18kg minkä saa kallistettua 3 asentoon, ei siis tartte laittaa istumaan kuitenkaan vielä.

Tuli kukkarolle kalliiksi, mutta oishan se ollut kuitenkin edessä, jätkäkin kasvaa pituudeltaan omastaan ulos.

Niin ja sellainen tuli mieleen, että noista menkoista.... onko täällä vielä muita joilla ei ole alkaneet? Esikoisesta menkat alkoi 8viikkoa synnytyksestä, nyt ei vieläkään... Kauhulla niitä kyllä odotan, kun on se kuparikierukkakin....

Meillä on muksut nukkumassa, Julia meni jo 19, poika 20 jälkeen ja mies lähti käymään töissä niin on hiljaista... Kai sitä pitäisi kohta itsekkin hipsiä sänkyyn.

Kauniita unia kaikille :wave:

-Hiiviö & Julia 5,5kk-
 
Hiiviö... Mul ei o alkanu menkat, mut kaipa ne kohta, kun imetyskin alkaa olla lopuillaan. Pitäs varmaan alkaa pitään suojia mukana... Mun tuurilla alkaa nimittäin ihan yllättäin.

Taitaa olla erityisen levoton yl tulosa, kun nyt jo jätkä kitisee tuolla vähän väliä. Tai sit kaivelee, kun nukahti tissille lussutettuaan melko hyvän tovin ihan teholla röyhtäsemättä. Jospa kuiten sais nukuttua... Mä oon kovasti kunnon yöunien tarpeessa.
 
Kikerolle pikaseen, että eikös sitä sanota, että niin kauan kun seksi luistaa, niin toivoa totisesti on.. Eihän sitä viitsi toisen kanssa edes rakastella, jos tyyppi ei muutenkaan enää natsaa... :p Tätä mieltä mä olen ja puhun syvällä, kokemuksen rintaäänellä. Meillä nuo kaksi aiempaa lasta on kahden vuoden ikäerolla ja täytyy sanoa, että oli aika, jolloin vaan vittuiltiin ja haistateltiin ja parhaimmassa tapauksessa lensi ketsuppi ympäri huushollia, kun tapeltiin... :ashamed: Ja tällä tarkoitan ihan kirjaimellisesti ketsuppia, en muuta.. :LOL: Mies tekee reissuhommia ja mä olen vaihtelevasti ollut kotona ja sittemmin vähän enemmän töissäkin, kunnes tämä kolmas teki tuloaan.. Mutta kyllä se arki meillä sitten lähti kuitenkin luistamaan, ei tavallaan tehty mitään muutoksia, mutta yritettiin puhua vaan paljon.. Ja aamuisin olen edelleen rättipoikki, kun illat/yöt on meidän aikaa, kun isäntä on kotona. Silloin valvotaan, vaikka silmä kainalossa! ;) Ehkä hiukan enemmän järjestettiin meille iltavapaita, jolloin päästiin yhdessä jotenkin tuulettumaan välissä..

Mutta kaiken tän lukemani perusteella, munkin mielestä teillä on vielä sitä jotain. Älkää nyt vaan ihmeessä luovuttako vielä!!!! Teillä on niin monta hyvää syytä olla kuitenkin yhdessäkin. Tähän auttaa aika, ja se aika on loppuviimeksi kovin lyhyt, lapset kasvaa niin pian. :wave: :hug:

Toki asia on eri, jos ongelmat juontuu jostain ihan muusta tai jotain.. Mutta parempaa aikaa teille toivotan!!

Terv, Jonna

P.s. PikkuMyy Olen jo kans ihan poikki tän meidän pojan kanssa. Nyttemmin ollaan ruvettu nukkumaan paremmin, kun kaksi hammasta puhkesi peräjulkkaa, mutta jotenkin tuo pulauttelu ja vihreä tahnakakka (anteeksi sanavalintani..) häiritsee mua, vaikka lääkäri oli sitä mieltä nyt sitten kaikkien tutkimusten jälkeen, että ohimenevää refluksia kaikki... :ashamed: Altistusta ei tehty, kun sopivaa apteekin korviketta ei löytynyt, kokeilin soijan, almiron peptin ja profylacin.. Nyt on alkanut posket olemaan punaiset ja karheahkot ja poika aivastelee, köhii ja nenä on aina tukkoinen.. Olen niin huolissani, että siitä väsyy.. :( Mulla olisi muuten sulle myydä tuota profylacia pari purkkia edullisesti, mikäli sitä haluat kokeilla...? Neocatekin majailee mulla tuolla kaapissa, huomenna kyllä soitan ja kysyn, koitanko vielä senkin... Ja kiinteitä ollaan aloiteltu tosi varovasti ja hitaasti, ainakin edellisiin lapsiin verrattuna..

Minkäslaista teidän muiden korvikevauvojen kakka on? Entäs niilla vauvoilla, jotka jo syövät kiinteitä? :wave:
 
Jonnakar... Toi Almiron näyttää ainakin vielä pojalle sopivan, mut jatkoa ajatellen hyvä tietää tosta Profylakista sun kaapissa. :) Ihme kyllä, ettei teillä altistusta tehty... ihan kummalta kuulostaakoko tilanne. Kyllähän tolla lapsella pakosti jotain on... Ei noilla oireilla voi olla kaikki kunnossa. Mikä lääkäri se oli joka teille tollasen lausunnon anto?

Kakka on jätkällä kiinteetä ja sellasta tummaa (luumun värjäämää kaiketi), aika rusehtavaa. Jossain vaiheessa oli sellasii pehmosia papanoita, mut luumu pehmitti... Ei tarvi pojan niin kovasti pungertaa ja itkua samalla vääntää. Tahnamaista on meilläki... Ei kai teil sellasta limasta vaikeesti pestävää kuitenkaan?

Jätkä alkaa köhiä pakastamatonta bataattisosetta syödessän... Päättelin epäsopivaks silti myös pakastetun, vaikka onkin ihan syöttökelposta. Alotettiin tänään kukkakaalilla pieni erä bataattiin sotkettuna ja hyvin maistu. Huomenna sit vähän lisää. Tarkotus saada toi bataatti pois toistaseks.

Oireilevalle lapselle ei o hyvä idea kiinteitä alottaa, mut esim. meillä ei ollu vaihtoehtoja... Kasvun turvaamiseks oli pakko, kun oli jumittanu jo pitkän aikaa. Tosi harmillista. Vaikee sit bongata kiinteistäkään sopivia ja epäsopivia, kun oireeton ei o missään vaiheessa. Meillä kans refluksia ja toivon olevan allergian takia, että jäis pois muitten oireitten mukana. Siihen asti on pakko sinnitellä jotenki. Hitto se on ärsyttävä vaiva! Nytkin jätkä kukkuu ylhäällä sen takia, vaikka nukkumaan meni jo ysin jälkeen... Pakko alottaa nukutus taas alusta, kun äsken ei onnistunu. Hermo menee... |O

Väsynyt ja turhautunut Myy ja poikanen 5kk2vk
 
PikkuMyy

Meillä Almiron teki samantien punaiset posket, enkä saanut sitä väkipakolla menemään alaskaan kuin tuon 90ml, aloitin siitä seuraavalla syötöllä tuon semperin uudestaan, kun kuitenkin musta tuntui, ettei se sovi. Ja seuraava yö oli yhtä tuskaa ja huutoa, sekä aamuyöstä saatiin vaippaan vihreä vesikurakakka, joka imeytyi vaippaan.. Eli oletan ettei tuo almiron meille käynyt...

Viimeksi, kun lastnepolilla (Porissa) käytiin, oli lääkärinä joku Ahde, ollaan käyty nyt siellä kolmella eri lääkärillä. Veritestit tehtiin ja pricktestit maidosta ja negaa olivat. Lisäksi pojalta ultrattiin pää ja maha ja keuhkot röntgenkuvattiin. Altistukseen asti ei päästy, vaan peruttiin aika, koska semper on tuntunut tähän mennessä parhaimmalta vaihtoehdolta. Eli tämä Ahde oli sitä mieltä, että kyseessä on refluksi, joka menee ohi aikanaan. Käski aloittaa kiinteät reippaaseen tahtiin, ruoka-aine/vko ja lihaa ym mukaan kuvioihin. Käski vielä kokeilla tuon vatsaystävällisemmän tutteli omneon, joka ei kuitenkaan meille sopinut. Sitten määräsivät sakeuttajaa maidon sekaan, jotta pysyisi paremmin sisällä. :/

Soitin juuri lastenpolille ja sain puhelinajan perjantaille, silloin pitää sitten kysyä tuo neocaten kokeilu. Hankalaksi asian tekee se, etten oikein tiedä, mikä sisältää maitoa ja mikä ei. Pitäisi varmaan tehdä kaikki itse alusta loppuun ja lopettaa ainakin vellien anto.. Voi kuinka kiva lisä tähän nyt jo kamalaan arkirumbaan.. :headwall:

Öisin poika syö kaksi kertaa vieläkin, tiedä häntä, mutta luulisi, ettei nyt enää nälkäkään olisi, kun ruokavalio koostuu aamu- ja iltapuurosta, kahdesta peruna-ateriasta ja persikka-välipalasta... Sekä maitoa tietty väliajoin...

Ääääh.... :( :headwall: :/
 
Heipat :wave:

Jonnakarille ja muille allergisten vanhemmille jaksamisia..

Anskulille kanssa, mua jurppii kanssa ja kovaa noi huomauttelut vauvojen koosta!!! Vaikka ihmiset ei varmaan loukata halua, mutta mua ne suututtaa. Meilläkin jatkuvasti saa kuulla pyöreistä poskista ja pulleista reisistä. So what??!! Lapsi on terve ja syö hyvin niinkuin pitää. :kieh:

Meilläkin vietetään tämä aatto kotona. Mun äiti tulee meille varmaan syömään ja joulupäivänä käydään anoppilassa syömässä. Meni meilläkin hermot siihen lasten ja lahjojen raahamiseen, että meille kyllä saa tulla aattoa viettämään jos haluaa mutta minnekkään ei lähdetä. Porkkanalaatikon meinasin kokeilla tehdä itse, jos vaikka ensi vuonna jokin muukin laatikko. Muut ruoat (paitsi rosolin) meillä tarjoaa Saarioinen, on sielläkin äitit kokkaamassa :) .

Meillä ollaan ihanasti nukuttu toista viikkoa yöt läpeensä. Ainut että heräty on sitten klo 6.00.... Mut on vähän kyl omaa tyhmyyttä etten ite osaa mennä aikasemmin nukkumaan kun Hennikin yleensä on nukkumassa viimeistään 20.30

Eka hammas puhkesi viikonloppuna. Neiti vaan ei suostu avaamaan suuta kun koitan sitä katsoa. Tuntuu kuiteskin sormella ja kolahtaa lusikkaan. Ja tietysti kun puree tissiä niin ei jää epäselvyyttä etteikö se siellä olis...

Pikku-neiti syö kunnon annoksia, viisi päivässä. Tissiä koitetaan pikkuhiljaa vähentää mutta kun ei juo nokkamukista kuin pieniä tippoja niin en voi kokonaan jättää pois. Lähinnä siihen toi pureminen ja repiminen syynä.

Mutta jos sitä alkais vaikka siivoomaan. Kikerolle kanssa jaksuja :hug: .

Irmeli ja Hempsu 5kk ja 1,5vkoa :heart: .
 
Ai niin Kreecher tai joku muu tietävä, jos sen porkkanalaatikon haluaa säilyttää jääkaapissa aattoon niin monta päivää se säilyy jääkaapissa? Meillä kun ei mahdu pakkaseen ja aattona sitä varmaan ei kerkee tekemään.
 
Moi taas!

Tämä mamma on ollut niin väsynyt, ettei edes nettiä ole jaksanut avata :( Mulla on aina tämä pimeä aika ollut tosi raskasta ja nyt vielä nuo yöheräilyt siihen päälle, niin on ihan taika pois...

Viikonloppuna laitettiin vauva nukkumaan omaan huoneeseen ja heti on yöt hiukan rauhallisempia :) Ilmeisesti heräili niin paljon, kun taidan kuorsata aika lailla :whistle: ja nyt en itsekään sitten joka inahduksesta mene hyssyttelemään. Silti vauva tahtoo tissiä 1-2 krt yön aikana ja aion yösyöttöjä kyllä jatkaakin tuon hitaan painonnousun vuoksi.

Päivällä vauva syö jo 5 kiinteää ateriaa ja jokaisen aterian jälkeen tissittelyt+ tissiä aina silloin, kun selvästi hamuilee. Silti paino oli noussut vain reilut 500g/kk, joka oli terkkarin mielestä liian vähän, joten myös 1 tl öljyä lisätään päivittäin ruokaan.

Vielä ei neiti ryömi, mutta yritys on kova...kädet sivuilla kuin lentokone ja jalat vinhasti potkien... sitten kova huuto kun matka ei taitu =) pylly nousee myös hienosti ja kädet ojentuvat hyvin, mutta masu on vielä liian painava konttausasentoon!

No, näin lyhyesti tällä kertaa,nyt pitää lähteä tokaluokkalaista hakemaan


Katti ja vauva 6kk ja risat
 
Moi!
Irmeli kyllä se laatikko nyt ainakin pari-kolme päivää säilyy jääkaapissa, ehkä kauemminkin, kun jäähdyttää mahdollisimman nopeasti (esim ulkona). Minuun iski opintoaikana pienehkö neuroosi noiden ruuan säilyvyysjuttujen kanssa, siitä on tullut jo perheen sisäinen vitsi. Ennen saatoin hyvinkin syödä yön yli pöydällä seissyttä pizzaa, nyt alan nirsoilla jo muutaman tunnin huoneenlämmössä säilytyksen jälkeen. Tiedän, ett olen vähän pöljä, mutta en vaan voi itselleni mitään... :ashamed:

Jaaha, vaunuissa herättiin, lyhyeen jäi tämä kirjoittelu...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonnakar:
PikkuMyy

Meillä Almiron teki samantien punaiset posket, enkä saanut sitä väkipakolla menemään alaskaan kuin tuon 90ml, aloitin siitä seuraavalla syötöllä tuon semperin uudestaan, kun kuitenkin musta tuntui, ettei se sovi. Ja seuraava yö oli yhtä tuskaa ja huutoa, sekä aamuyöstä saatiin vaippaan vihreä vesikurakakka, joka imeytyi vaippaan.. Eli oletan ettei tuo almiron meille käynyt...

Viimeksi, kun lastnepolilla (Porissa) käytiin, oli lääkärinä joku Ahde, ollaan käyty nyt siellä kolmella eri lääkärillä. Veritestit tehtiin ja pricktestit maidosta ja negaa olivat. Lisäksi pojalta ultrattiin pää ja maha ja keuhkot röntgenkuvattiin. Altistukseen asti ei päästy, vaan peruttiin aika, koska semper on tuntunut tähän mennessä parhaimmalta vaihtoehdolta. Eli tämä Ahde oli sitä mieltä, että kyseessä on refluksi, joka menee ohi aikanaan. Käski aloittaa kiinteät reippaaseen tahtiin, ruoka-aine/vko ja lihaa ym mukaan kuvioihin. Käski vielä kokeilla tuon vatsaystävällisemmän tutteli omneon, joka ei kuitenkaan meille sopinut. Sitten määräsivät sakeuttajaa maidon sekaan, jotta pysyisi paremmin sisällä. :/

Soitin juuri lastenpolille ja sain puhelinajan perjantaille, silloin pitää sitten kysyä tuo neocaten kokeilu. Hankalaksi asian tekee se, etten oikein tiedä, mikä sisältää maitoa ja mikä ei. Pitäisi varmaan tehdä kaikki itse alusta loppuun ja lopettaa ainakin vellien anto.. Voi kuinka kiva lisä tähän nyt jo kamalaan arkirumbaan.. :headwall:

Öisin poika syö kaksi kertaa vieläkin, tiedä häntä, mutta luulisi, ettei nyt enää nälkäkään olisi, kun ruokavalio koostuu aamu- ja iltapuurosta, kahdesta peruna-ateriasta ja persikka-välipalasta... Sekä maitoa tietty väliajoin...

Ääääh.... :( :headwall: :/
Mun on pakko kirjoittaa sulle jonnakar että pidä puolesi tuon mahd maitoallergian kanssa. Teillä on jotenkin niin selkeät oireet kun muistelen esikoista. Meillä kanssa altisteltiin ja altisteltiin eikä kaikki lääkärit usko tai välitä, ja vain neocate sopi! Sillä poika saatiin oireettomaksi ja yötkin rauhoittui! Mutta kauan se kesti ja tuossa kun pakkojuotettiin maitoa ja vääriä korvikkeita niin kauan niin allergia varmaan paheni. Nyt 2v juo jo normimaitoa!

Tosin tää kakkonenkin on melkoinen yöheräilijä. Kakka on tosin normaalia, ei juuri ilmavaivoja tai mitään. En nyt tiedä onko allerginen vai ei. Imetän ja annan kiinteitä jotka minusta on sopinut. Mutta täällä kans yksi tosi väsynyt.

Onko muuten vinkkiä kun tutti tuntuu olevan aina hukassa kun herää... Mikä auttaa?
 
Dodii, uutta yritystä.

Pikku mainos heti kärkeen: jos teillä on mahdollisuus käydä pääkaupunkiseudulla, viekää ihmeessä lapsia nukketeatteri sampon näytökseen. Käytiin poikien kanssa viikonloppuna ja aivan mielettömän ihanaa teatteria!!! Aleksanterikin katsoi ihan hievahtamatta, tanssi vain välillä. Ja jos käy niin, että vauva alkaa itkeä kesken näytöksen niin, että pitää lähteä pois, saa lipun käyttää uudelleen! Teatteri on Puotilassa (tekevät myös vierailunäytöksiä muualle) ja jo paikka itsessään on elämys. www.ntsampo.fi

Ei ole täälläkään kuukautiset alkaneet, enkä odota ihan hetkeen vielä alkavankaan. Isommilta on kestänyt vuoden päivät ennenkuin on alkanut. Artturin jälkeen ehti itseasiassa olla yhden menkat ja Laurinkin jälkeen muistaakseni kahdet ennen uutta raskautta, eli aikalailla ilman kuukautisia on mennyt kohta viisi vuotta! Passaa mulle! :D

Meilläkin on varmaan tuo maitoaltistus edessä. Ihmettelen vain edelleen, miksi ihmeessä poika ei reagoi minun käyttämiini maitotuotteisiin mitenkään, mutta korviketta (tai maitojauhetta sisältävää puuroa) saatuaan oksenti koko illan... Voisikohan se olla joku muu aine... Kaura se ei kuitenkaan ole, koska sitä on nyt kokeiltu ihan tavallisista kaurahiutaleista veteen keittämällä. Tuntuu vaan NIIN kamalalta ajatukselta, että poika pitää viedä sairaalaan oksentamaan, ennenkuin saa sen erityiskorvikkeen... Eikö se niin mennyt, että korvauksia ei tule, ennenkuin altistus on tehty?

Mie meinasin häipyä tontun hommiin eli jouluostoksille, kun mies saapuu töistä. Aleksanterin otan mukaan, kun tosiaan on helpompi raahata mukana. Poika nimittäin ei ole viimeisimmän oksenteluepisodin jälkeen huolinut pulloa ollenkaan. Voiko tuollainen vaille puolivuotias osata oikeasti yhdistää, että joi pullosta ja sitten tuli kipeäksi...? Pullo on nimittäin kelvannut vallan mainiosti siihen saakka! Kummallista.

Meillä muuten auttoi tuohon tutin katoamiseen, kun sitoi tutin harson kulmaan. Vauvakin oppi aika nopeasti etsimään tutin harson joukosta ja jos ei löytänyt, niin vanhempien tutinmetsästysoperaatio helpottuu kuitenkin.

Kreecher ja Aleksanteri
 
Moi taas!

Ja heti iso :hug: kaikille eron kanssa painiskeleville tai sitä miettiville. Kovasti voimia!

Kääntymisestä Onko se 6kk joku maaginen raja tuolle kääntymiselle, että jos ei silloin niin sitten fysioterapiaan? Täällä kääntyillään satunnaisesti, tuntuu että poitsu kyllä osaa sen mutta taito aina välillä "unohtuu" eikä ole hoksannut että pyörimällä pääsee eteenpäin. Sen verran lähtee kyllä liikkeelle, että vessakäynnin aikana herra saattaa löytyä 0,5-1m päästä siitä mihin jätin, eri päin kääntyneenä ja pää ihan eri suuntaan :D. Ja riemu on suunnaton kun äiti tulee hämmästelemään, tietysti :).

Kakka-asiaa Kun oli puhetta korviketta ja kiinteitä syövien kakkailusta.. Aika paljon vaihtelee sen mukaan mitä on syönyt. Yleensä kakka tulee n.2 kertaa päivässä, on sellaista puolikiinteää. Banaaniriisipuuro pisti mahan kovemmalle, saattaa tulla ihan oikea kikkare, luumusoseen jälkeen poika saattaa kirjaimellisesti olla niskaan asti ihan siinä itsessään. Tulipas nyt analyysiä :D..

Menkoista Kreecher, käy kateeksi, 5v lähes ilman jokakuukautista ressiä! Oon tässä ehtinyt jo pari pillerimerkkiä käydä läpi vaan huomatakseni että ne ei sovi :(. Ääsh.. Sori valitus.

Allergioista ja ihottumista Aika monella vaikuttaa olevan maitoallergiaa tai muuta vauvalla. Ei taida lohduttaa akuutissa tilanteessa, mutta aika iso noista noista vauvaiän allergioista onneksi häviää myöhemmin tai ainakin helpottaa!

Jahas, pyykki- ja tiskikone kutsuvat, pikaviesti tästä tuli. Hyvää huomista itsenäisyyspäivää kaikille :flower:

Niini ja pikkumies 5,5kk
 
Alkuperäinen kirjoittaja BBBBB:
Onko muuten vinkkiä kun tutti tuntuu olevan aina hukassa kun herää... Mikä auttaa?
Laita tuttiketjuun ja se ketju vaatteeseen kiinnin niin, että sust yltää suuhun vaik päätä vähä kääntäis. Saa itekin hapuiltua siitä helpommin ja jossain vaiheessa lakkaa (toivottavasti) vaivaamasta asialla vanhempiaan. Meilläkin sitä odotellaan... Välillä onnistu välillä ei. Mut tolla lapsella on niin paljon vaivoja, että on liian tuskastunu monesti edes yrittämään... Ja äiti väsyny.

Mut nyt on pakko hehkuttaa... :D :D :D :D :D Jätkä söi mun syöttämänä 70ml korviketta nokkapullosta. Isänsä enkka ennen sitä 30ml kitinän kanssa, mulla 20ml itkun kanssa. että näin se tais yllättäen lähtee edistyyn hurjin harppauksin. Toivottavasti nyt sit sopii... Soseeseen sekotettuna toi Almiron ei o mitään aiheuttanu, mut nyt tuli iso puklu tissittelyn aikana. Oli kyl tosi mahtava röyhykin. Täytyy seurailla, mut oon tosi toiveikas.

Haikee fiilis toisaalta, vaikka tää imetyksen lopettaminen on koko perheen etu. Jäi sit lyhyeen, mut eipä sitä periaatteilla lasta kasvateta. Näin tän kohdalla ja tää oli hyvä. Pääasia, että lapsi kasvaa ja voi hyvin. On se ihana jätkä... Hauska tyyppi. :heart:

Jatkan nyt teidän juttujen lueskelua, kun jäi kesken. :)

Myy ja nuhainen poikanen 5kk2vk
 

Yhteistyössä