~KesäMassut 2007~

kääk
Meillä kyllä eka hammas teki tosi tiukkaa, melkein pari viikkoa kiukuteltiin. Mutta siinä vaiheessa kun hammas oli tullut ikenen läpi, kitinät loppu siihen.
Ruuista sen verran että meillä alotettiin puuron maistelu ennen lihoja, esikoisella ja tällä pienimmäisellä myös. Eiköhän jokainen tee niinkuin parhaaksi näkee jos ei mitään allergiaepäilyjä tai taipumuksia ole.
PikkuMyylle pitänyt jo aiemmin ehdottaa tattaripuuroa, ootko kokeillu? Meinasin vaan jos riisistäkin jotain jo tullut...
Nyt taas rientämään arkiaskareisiin!
 
Onnea Hiiviölle kummiutumisesta! :flower:

Meillä annettiin ensin puuroa, kun se aloitettiin jo 4,5-kuisena ja siitä n. kk otettiin soseisiin mukaan liha (tai siis kana). Kohta pitäis laajentaa joko possuun, nautaan tai kalaan.

Meillä syödään lounasaikaan (10:30-14, riippuen milloin ed. syöttö ) kasvis-kanasose ja päikkäreitten jälkeen (16-18) hedelmäsose. Kummankin kanssa annan vettä ja jälkeen hiukan korviketta. Näiden lisäksi poika syö aamulla maitoaterian ja iltapuuron jälkeen parin tunnin kuluttua n. sata litraa maitoa :eek: , tai siltä se ainakin tuntuu. Yöllä ei nykyisin enää yleensä syö. Tosin eilen söi illalla "vain" 160ml maitoa, niin heräsi 2:30 syömään ja veti 200ml!

Mutta nyt on mentävä, heipat!


T:Anskuli ja Anton (viikon kuluttua 6kk!!)
 
Apua...Tultiin lääkäristä,Maisa huusi viime yön he KOLMEEN asti...
KOrvat tulehtuneet ja sanoi lääkäri ettei ihmettele että itki sillä tä oli sellanen kipein tulehdus eli tärykalvossa oli pallukoita,märkää täys ja kolme pallukkaa siellä pullisteli.Yksi oli toisessa korvassa puhjennut.
Oli sitte kaameeta kattoa kun tosiaan ysistä asti oli levoton ja koitti nukkua.Puol 10 huus ja sitä jatkui ja jatkui.
Annoin oikean särkylääkekyllästyksen eli Pronaxenia ja Panadolia yhtäaikaa eikä vaikutusta.Lisäsin panadoli määrää ja annoin velipojan korvatulehdusantibioottia,suurensin vaan annosta.
Yöllä vielä Pronaxenia ja sitten tosiaan neljästä nukkui...
Hirveetä oli.
Ja tosi kipee on tyttö,nyt unilla oltiin kun lekurista tultiin.

Meillä on esikoinen ollut hätänen,7 kk iässä nousi pystyyn ja pieliä pitkin kulki,9 kk iässä juoksi...
Kaksosista tyttö oli nopeempi,kehittyi kuukautta ennen kaikessa.Eli 8 kk iässä nousi pystyyn ja 10 kk juoksi.
Poika nousi 9 kk iässä ja käveli 11 kk ikäisenä.
Maisa oli hitaampi nousi 10 kk iässä pystyyn ja 13 kk käveli.
Huomatkaa nä kaks vikaa on kävelleet ja nuo kaks ekaa lähti juoksee!!
Nuo juoksijat ei ole vieläkään oppineet kävelemään!!!

Nyt mentävä,Miska tuli isin kanssa.
 
Pitkään aikaan ehtinyt tänne... Illat on ollut työntäyteisiä kun siirrettiin 2v. laidattomaan sänkyyn. Poika juoksentelee vahingonilosta hihkuen ympäriinsä tai vähintäänkin vaanii nurkan takana. Saa joka tapauksessa äidin raivon partaalle. Eikä pikkusiskokaan ole ihan entisenlailla käynyt nukkumaan, vaan melkein yhteentoista riehuu sängyssä ennen kun nukahtaa.

Voi itku noita allergioita! Ei sitä kunnolla ymmärräkään kuinka helpolla on päässyt kun molemmille lapsille on alusta käynyt kaikki mitä on vaan keksitty antaa. Hurjalta kuullosti Maisan reaktio kananmunaan!

Alinan ruokarytmi
Herätessä rintaa, ennen päikkäreitä rintaa. Iltapäivällä kun herää rintaa ja vähän ajan päästä kasvissosetta ja päälle rintaa. Alkuillasta pikkupäikkäreitten jälkeen hedelmäsosetta ja rintaa. Illalla tissittelee vielä pari kertaa ennen kun nukahtaa yöunille. N. ½ dl kerralla menee soseita. Pitäisi varmaan kiinteitä lisäillä vähän nopeampaan tahtiin. :whistle:

Alina liikkuu metrin tai pari kääntyilemällä ja peruuttamalla ennen kun törmää johonkin esteeseen ja jää siihen kiukuttelemaan. Nousee suorille käsille ja pyllyä nostelee, mutta ryömimiseltä tai konttausasennolta ei tuo meno vielä näytä hyvällä tahdollakaan =) Siitä asti kun tuo peruuttaminen tuli kuvioihin, on joutunut vähän tarkemmin katsomaan mitä leluja tai välipaloja poika on jättänyt lattioille, koska kaikki mitkä Alinan reitille sattuu, löytää heti tiensä neidin suuhun.

On tuo tyttö kyllä aivan ihana pakkaus! :heart: Semmoinen veikeä hymyilijä ja käkättelijä. Rauhallinen ja tyytyväinen lapsi. Mies ei välttämättä allekirjoittaisi tuota tyytyväisyyttä.. Vähän on äidin perään tyttö.

Ai niin! Porkkanatahrat vaatteissa! Nyt parhaat vinkit julki! Tuoreet tahrat lähtee kun pistää likoon siihen asti että saa koneeseen, mutta kuivuneet tuottaa suunnatonta päänvaivaa :/ Tyttö on oikee sottapytty!

-ebbuliini ja Alina 5 kk-
 
Mahtava fiilis! Aiva älyttömän onnellinen olo!

Oltiin eilen teatterissa ukon kanssa, naurettiin itsemme kipeiksi hyvää komediaa katsoessa, nautittiin toistemme seurasta pitkästä aikaa kaksin. Oli tosi kivaa.

Poika oli mummon hoidossa kotona, hyvin oli mennyt niinkuin aina (välillä mietin käyttääkö mummo samaa jippoa kuin minä aina siskolle - aina sanon, että tosi hyvin on mennyt ja ehkä että vähän lapsi kitissyt, vaikka pienempänä siskonlapsen kanssa oli välillä todellisuudessa aika vaikeeta. Mutta halusin että sisko menee hyvillä mielin eikä murehdi kun lapsella on kuitenkin kaikki hyvin vaikka hoitajaa vähän rasittaakin....) ja hyvin osasi mummo nukuttaa, kun poika ei herännyt koko yönä kertaakaan, vasta aamulla iloisena! Ekaa kertaa masuvaivojen jälkeen kokonainen yö, ja vielä mukavan illan päälle.

Taidan minäkin sen puuron ottaa ennen lihoja, että saadaan pojalle enemmän murua rinnan alle yötä vasten. Jos vaikka mummon nukutusniksi oli se iso pullollinen maitoa pakkasesta - minun tankeissa ei iltaisin ole hirveästi täytettä...

On meillä kyllä ihana lapsi, niin iloinen nykyään. Tosi hyvä tyyppi. Toivottavasti pysyy yhtä mahtavana eikä vanhemmat onnistu "kasvatuksella" pilaamaan.

Naru :heart: :flower: =)
 
Kysymys lihasoseista: Te, jotka teette itse soseet, miten olette tehneet lihasoseet? Kanaa Anton jo syö ja sen vain keitin suikaleina, muussasin ja laitoin pakkaseen. Mutta nyt aloittaisin naudan, possun tai kanan, kun keksisin miten. Joka puolella lukee, että jauhelihasta on helppo tehdä. Keitänkö jauhelihaa??? Miten se edes onnistuu? Entä kala, mitä kalaa olette antaneet? Ja miten valmistaneet?

Anton on normaalisti todella rauhallinen, tyytyväinen vauva, joka ei juuri kitise. Jos kitisee, sille on aina joku syy, yleensä joko seurankipeä, nälkäinen tai väsynyt. Mieskin ihmetteli, että lapsi on rauhottunut entisestään, kun oli koko itsenäisyyspäivänkin itse tyytyväisyys, ei inissyt yhtään. (nukkumaanmeno on sitten ihan oma lukunsa, mutta muuten =) ) MUTTA eilinen oli ihan kamala päivä! Anton kitisi koko ajan eikä mikään kelvannut, ei syli, ei tutti ja syöminenkin oli yhtä huutoa. Olin nukkunut edellisen yön tosi huonosti, Antonin yhden yösyöton lisäksi painajaiset valvottivat ja kiukkupäivän jälkeen olinkin ihan rikki. Olin ihan ihmeissäni lapsen kanssa, kun en tosissaan tiennyt mikä ihme vaivaa. No, hän meni sitten nukkumaan tuntia normaalia aiemmin, klo 21:30, siitä tunnin päästä söi tilkan maitoa ja heräsi yöunilta 9:30!!! Ei tainnut yöllä juuri kitistäkään, eikä tosissaan syönyt siinä välissä. Aamulla oli oma iloinen itsensä, kunnes... N.11:30 alkoi sylissä itkemään ja kiukkuamaan kamalasti. Yritin taas kaikki mahdolliset konstit, mutta mikään ei kelvannut. Lopulta annoin 100ml maitoa, mutta sen jälkeen huuto vain jatkui. Yritin soseita syöttää sekä sitterissä että sylissä, ei kelvannut, ei myöskään vesi. Annoin lopulta nestemäistä Panadolia ja siinäkin kesken kaiken alkoi lohduton itku. Sit tuli jo multakin itku, kun niin avuttomaksi tunsin itseni. Ihan kun raukkaa sattuis johonkin??? Hetken kuluttua poika rauhottui ja sain syötettyä soseet ja hymykin vilahti välillä. Hampaista ei näy mitään merkkiä, ja eikös ne yleensä valvota??? Kummityttö astui toissapäivänä vahingossa Antonin ranteen päälle (ei edes kovaa), joten sitäkin seurataan. Siitä hetken kuluttua Anton kyllä alkoi itkemään, mutta ei ole rannettaan mitenkään varonut tai aristanut, joten en usko että on siitäkään. En tiedä, mikä ihme voi olla, mutta toivottavasti ainakin menee pian ohi!

Sellasta vuodatusta tällä kertaa, mutta nyt menen laittamaan poitsun päikkäreille. Heipat!
 
Ihana juttu Naru ja kuten Teppanakin sanoi, tuli tosi kiva fiilis lukea tuota tekstiä! Meilläkin oli hvyä yö, Aleksanteri heräsi vasta puoli viideltä syömään ja nukkui siitä aamuyhdeksään saakka. Ihanaa oli nukkua! Ilmeisesti tuo iltapuuro alkaa tepsiä, kun eilen illalla jätkä söi jo ihan kunnon annoksen puuroa. Riitti sitten untakin paremmin.

Meillä pitäisi sitä pullokoulua käydä, kun perjantaina olisi iltameno. Ongelma vaan on, että en saa pumpulla kunnolla maitoa irti, eli perjantaita varten olen keräillyt pakkaseen, mutta ei tahdo riittää enää "koulutusta" varten maitoa. Vettä kokeilin kerran, mutta poika närkästyi niin kovin, että en taida kokeilla heti toiste: alkaa vaan syrjiä pulloa vielä enemmän. Meinattiin kyllä pysyä paikkakunnalla, eli täytyy varmaan tehdä niin, että lähden autolla liikkeelle ja käyn välillä syöttämässä.

Meillä haisee koko torppa ihan piparkakuille. Ollaan leivottu poikien kanssa koko aamupäivä, Aleksanterikin sai osallistua tutkimalla piparimuottia. Taikinaan en uskaltanut antaa koskea, kun ei välttämättä ole ihan vauvan syötävää kamaa, varsinkaan tuollaisen allergikon. Mutta hauskaa oli koko poikakolmikolla, äitilläkin noin lasten kautta. Muuten en kauheasti tykkää piparien leipomisesta. Inhoan neilikan hajua ja piparien leipominen on niin tuskaisen hidasta...

Mie olen tehnyt noita lihasoseita lähinnä fileistä, eli broiskun/naudan/possun filettä palanen ja ihan vaan keitellyt sen. Keitinliemeen olen laittanut yhden sipulin mukaan lillumaan mauksi ja sitten vähän isommalle vauvalle jokusen kokonaisen pippurin ja yrttejä. Mausteet siis olen kuitenkin ottanut pois ennen soseuttamista. Sitten vaan soseeksi ja pieninä köntsinä pakastimeen.

Minäkään en ole vielä keksinyt , miten kuivunut porkkanatahra irtoaa vaatteista, joten hyvät neuvot ovat kyllä arvokkaita. Olkapäät ja koko etumuksen peittävä ruokalappu on ollut tähän mennessä paras ensiapu...

Nyt pelastamaan piparit: isommat pojat heräsivät ja nuo jäähtymässä oevat herkut alkavat olla vaarassa...

Kreecher ja Aleksanteri 6kk
 
Ikivanha konsti porkkanatahrojen poistamiseen on auringonvalo... nyt vaan on aika hankala sitä aurinkoa mistään löytää ;) Mutta vinkiksi vastaisuuden varalle, ulkona auringonvalossa kuivatettu porkkanatahrainen pyykki on kuivuttuaan kuin uutta, tahroista ei jälkeäkään!

 
Porkkanatahroihin olen myös kuullut käytettävän tuota auringonvaloa, tosin kuulemma haalistaa nopiaan väritkin...

Silloin, kun kokeilin meidän pojulle perunaporkkanavelliä ja -sosetta, se tuli puklina kaikki aina pihalle, silloin oli ikäviä plänttejä kaikki paidat täynnä. Mä huomasin ainakin, että parasta tahranpoistoainetta oli tuolloin Liddlistä saatava adritt. Taisin saada sillä kaikki tahrat pois, myös isompien vaatteista, suosittelen! =) Liotin vaatteita jonkin aikaa tai sitten levitin tahralle suoraan jauhetta ja vettä...

Meillä aloitin pojulle kokeilemaan tänään uudestaan tuota apteekin korviketta, profylacia, jäin sen sopivuudesta hieman epävarmaksi alkuunsa... Saapi nähdä millainen yö meillä nyt koittaa.. :/
 
:wave: kaikille !

Pikaisesti jotain tekstiä yritän saada aikaan.

Ensinnäkin Katan Maisalle kovasti jaksamista, kovilla tuntuu neiti olevan ! :heart:

Amalia täytti 3.6 puoli vuotta ja silloin oli neuvola.
Pituus 67.5cm
Paino 8030g.
Hyvät mitat oli vielä tuolloin, kun neiti syönyt siihen saakka hyvin. Kuitenkin nelisen päivää ennen neuvolaa alkoi lakata syömästä lähes kokonaan. Neuvolassa sanottiin, että viikko seurailla ja soittaa sitten. Noh, nyt on sitten seurailtu ja kerran päivässä saa menemään joko pienen pilttipurkin verran ruokaa tai sitten illalla puuroa. En tajua ! Muilla tuntuu lapset syövät suhteellisen hyvin. Maitoa menee vuorokaudessa n.300ml. Puuron syömiseen ei Amalialla vaikuta, vaikka sen sekoittaisi mihin.

Joululahjat tarkoitus hankkia viikonloppuna. Jouluvalot on jo joka huoneessa ja kuusi tulossa tällä viikolla. Aivan ihanaa, kun tulee joulu !

Amalia meinasi eilen jo päästä konttaamaan, mutta neiti sitten päästi etupäästä (eli kädet) irti, niin oli kellahtaa naamalleen. Kova on yritys ja saapi nähdä lähteekö pian. Kovasti keikuttaa peppuaan ja koko vartaloakin. Ryömien liikkuu sivuttain ja taaksepäin. Ehkä nyt hieman eteenkin päin. Istumaan punnertaa makuuasennosta itseään, muttei vielä nouse kokonaan. Tuettuna siis istuupi kyllä vaunuissa ja syöttötuolissa. Neiti kääntyy massulta selälleen, mutta toisinpäin ei käänny. Sivuttain menee kyllä selällään ollessaan ja siihen tyytyväinen eli ei edes yritä kääntyä.

Kikerolle jaksamista parisuhteen kanssa. Toivottavasti saatte asiat sujumaan. Tiedän kyllä tunteesi, ainakin koen samoja asioita kuin sinä.

Kiva, että Naru päässyt tuulettumaan miehensä kanssa ! Oli kyllä mukava lukea iloista tekstiä.

Hani: varmasti ihana tunne, kun lapsi lähtee liikkeelle. Minä olin jo eilen aivan riemuissani, kun Amalia näytti lähtevän liikkeelle, vaikka se epäonnistuikin. Odotan niin innolla, milloin neiti saa meillä kokea sen riemun. (vaikka moni sanoo, että sitten sitä toivoo, että lapsi olisi edes hetken paikallaan) Niin ja onnea seuraavan pienokaisen yritykseen ! Ja olikos joku muukin jo yrittämässä uutta vauvaa elämän alulle. Minusta tuntuu, etten kykenisi toista tekemään, en mitenkään. Ja sitten kuitenkin välillä tulee sellainen pieni tunne, että ehkä toinenkin olisi ihana. Tiedän vain satavarmasti, ettei mies ainakaan halua toista. Ja toisaalta en voisi muutenkaan nyt yrittää oman terveyteni takia lasta uudelleen. Olen kuitenkin ikuisesti kiitollinen Amaliasta (on aivan ihana), vaikken enää saisi lapsia lisää koskaan.

Ihania kuvia tontuista :) profiilissa. Pitänee päivittää itsekin Amalian tonttulakkikuva sinne.

Hiiviölle onnittelut kummiutumisesta !


Nyt sitten en muista muita asioita. Väsyttää kamalasti ja vähän viluinen olo...toivottavasti en kipeäksi tule ainakaan. Pitäisi jaksaa kirjoitella useammin tänne.

Kaikille ihanaa joulun odotusta ( ja toivotaan, että jokainen saa lumisen joulun) ja jaksamista arkeen !

Profiilissa päivitetty kuva meidän pikku tontusta !


 
Meillä oli eilen 6kk neuvola. Uudet mitat 9050g ja 66cm.

Olipas Kata teillä hurjan kuuloinen tilanne. Onneksi kaikki on nyt hyvin :hug: Noi allergiat on kyllä sellaisia, et tarkkana joutuu olemaan.

Meillä syödään soseita nyt 2 kertaa päivässä. Kasvisosetta 11-12 aikaan ja hedelmäsosetta klo 16. Tänään ajattelin kokeilla ensimmäistä kertaa puuroa, kun tuli ½ vuotta täyteen tänään.

Konstantin ei vielä ryömi eikä istu. Vatsalta selälleen on kääntynyt kerran, mut selältä vatsalleen kääntyy heti kun lattialle laittaa. Täälläkin kyllä jo kovasti odotellaan milloin poju lähtee liikkeelle. Meillä tytöt on alkaneet ryömiä 6kk ikäisinä ja siitä muutaman viikon päästä ovat lähteneet konttaamaan ja 7kk iässä ovat nousseet tukea vasten seisomaan. Kävelemään molemmat oppivat noin vuoden iässä. Meillä siis ainakin tuntuu, et poika on hitaampi tuossa liikkeelle lähdössä. Tosin meillä myös tytöt lähtivät liikkeelle sitten ihan yllättäen eli voi olla että Konstantinkin yhtäkkiä hoksaa liikkeelle lähdön.

Suloisia tonttuja kaikilla profiileissa. Pitäisi itsekin yrittää päivittää kuvaa taas välillä. Jospa ottaisi ½-vuotispäivän kunniaksi kuvan, kunhan pikkumies tuolta herää.

Porkkana tahroihin aiemmin luin tältä palstalta jonkun käyttävän sappisaippuaa. En ole kyllä itse kokeillut sitä, joten en voi sanoa toimiiko.

No nyt kuuluu huuto itkuhälyttimestä, se on siis mentävä.

mama-75 ja Konstantin tasan ½ vuotta
 
Kiitokset onnitteluista!! :)

Kävin tänään pikku tyttöä katsomassa ja voi, että kun melkein itku pääsi.... Oli se vaan niin pieni rääpäle, että. Vaikea jo nyt uskoa, että nuo omatkin on nuin pieniä joskus olleet. Vaikka Julia nyt kyllä melkein 800g olikin isompi, mutta tuo poitsu ollut samaa koko luokkaa.

Huomenna pääsevät kotiin ja mä soitin jo tuoreelle isille että saa tulla kaikki Julian vanhat vaatteet hakemaan ennenku heidät hakee, saanpahan jalosta pois pyörimästä. Meille ei nyt ole ainakaan 4 vuoteen vauvaa tulossa ja vaikka tulisi ja säästäisin kaikki tytön vaatteet niin varmasti tulokas olisi poika ;) Ja mä olen niin hirveä shoppailija, että ostaisin uudet vaatteet jokatapauksessa.

Siitä päästäänkin siihen, että meillä jo käytössä 74cm!! Tuntuu, että kasvaa iha hirveästi, ei mun mielestä näissäkään juuri ole kasvunvaraa ja sit onkin jo 80cm.. Ukkeli käytti noita 80cm joskus 1v-1,5v, joten en oikein tiiä mitä tässä pitäs ajatella... Kai se kasvu tosta hidastuu huomattavasti. Onneksi alemyynnit alkaa niin pääsee hakemaan lisää vaatetta :D

Meilläkin on alkanut kaurapuuro jo maistumaan, luumua kun sotkee joukkoon. Toivon, että auttaisi kun masu tuntuu taas olevan vähän kovalla. Ei kyllä tunnu vaivaavan hirveästi, mutta olen miettinyt jos mallasuutetta alkaisi antamaan säännöllisesti.

Ja nyt on pari päivää liikuttu pieniä matkoja eteenpäin, aikaisemmin vain peruutettu ja pyöritty ja kieritty ja käännytty. Kovasti tuo jo liikkuu ja välillä yrittää konttaus asentoonkin. Noh, onhan tuo jo 6kk kohta, meillä poju lähti jo 5kk ryömimään ja siitä asti sitä vauhtia onkin riittänyt :D

Kiitos muuten vinkistä sille, joka kirjoitti että renksu tutin voi laittaa harsoon kiinni, viime yönä tutti löytyi paljon helpommin. Eikä pääse pinnojen välistä livahtaa lattialle. Miksi mä en keksinyt tätä jo esikon aikana??

Lauantaina on sitten Helsingin seudun tapaaminen, kovasti jo odottelen että teitä taas näen :wave:

-Hiiviö & Julia vajaat 6kk-
 
Täällä olis yksi sivusta seuraaja tulossa joukkoon. Poika syntyi 1.7 eli kuuluisin vissiin heinäkuisiin, mutta olen seurannut vain tätä kesäkuisten palstaa. Laskettu aika oli kuitenkin 20.06. Ja niitä mittoja jos joku viitsii päivittää eli paino 4540g ja 55cm pää 36. rv.41+4

Perheeseen kuuluu myös 2 muutakin poikaa yksi tokaluokkalainen ja yksi eskari.Eli äitillä on näin aamupäivisin hetki omaa aikaa.

Poika on kasvanut aivan hurjaa vauhtia painoa oli 5kk 9575g ja 71,1cm
Ehkä se on tankannut tässä ainakin viimeiset 2 kk öisin. Nyt ehkä on viimeisen viikon hiukan alkanut yöt sujumaan paremmin. Liikkumaan meillä lähdettiin pari päivää yli 5kk ei pitkiä matkoja mutta käsillä vetäen kyllä on hokannut kuinka liikutaan.

Ruokailusta meillä aloittettiin kiinteät 3 kuisena, koska kun olin kerran päivän pois joi poika lypsettyä maitoa joka kerran 180ml eli rinnalla oli usein. Varsinkin kun nukkui 30 min tirsoja päivällä.

Ensin nukkui hyvin yöt 3,5kk ja päivällä 30 min päikkäreitä ja sen jälkeen nukkui huonosti yöt (ainakin 1h välein heräs) mutta nukkui päikkäreitä 1,5-2h. Mutta ainahan ei voi kaikki mennä kohdalleen. On kuitenkin meidän paras nukkuja jos vertaa 2 edellistä. Hereillä olessaan on kuin itse aurinko viihtyy lattialla pitkiä aikoja. Eli vissiin sen tulos että lähti liikkeelle niin varhain. Toiset lähteneet 7kk ja 9,5 kuisena.
Kävelty meillä on on 1,2 vuotiaina saa nähdä lähteekö tämä hieman aiemmin.

Yritän pysyä teidän huolissanne mukana, sillä olen aika huono kirjoittamaan mutta jos se tästä lähtis.

Ahaa-77 ja 3 poikaa
 
Hmmm...eilen olin tosi tarina tuulella, ja kun olin kirjoittamassa, niin meidän yöllinen show alkoi ja juttu katkesi siihen. Meidän eskarilainen on saanut suuhunsa purentalaitteen ja poika heräsi aivan paniikissa, ettei henkeä saa. Nokka oli tukossa ja hysteerinen itku päälle, kun laite esti hengittämästä suun kautta...no joo, mutta ei mitään hätää ollut, episodi kesti kuitenkin jonkin aikaa ennenkuin rauhoittui ja ymmärsi alkaa hengittämään rauhallisesti suun kautta.

Mutta on Kata teidän Maisaa nyt kyllä koeteltu! Varmaan tosi pelottava tilanne ollut, kun rakkuloita alkanut tulemaan ja kieli turpoamaan...Jännä kuitenkin, kuinka äitinä sitä jotenkin osaa toimia tosi kaavamaisesti (sulla tietty myös koulutusta taustalla). Sitten jälkikäteen vasta uskaltaa säikähtää oikein kunnolla, kun tilanne on ohi! Siitä tulikin mieleen, että meillähän esikoinen oli saanut päähänsä antaa vauvalle purkkaa, kun vauva oli vasta muutaman viikon...nyt jo naurattaa, mutta silloin tilanne oli aivan kauhea, kun vauva kakoo eikä henkeä saa! Toimin myös aivan kuin robotti, kun repäisin vauvan kädestä ilmaan kylkiasennossa ja purkka lensi kaaressa. Jälkikäteen piti hieman puhallella ja istua järkytys ohi.

No joo, mutta tällä kertaa ei enempää. Pitää alkaa lahjoja paketoimaan ja ruoanlaittoon ennen eskarilaisen joulujuhlaa, joka alkaa jo puoli kolmelta.

t.auramaria

Vielä oikein paljon tervetuloa Ahaa-77:lle! Kurkkasin sun profiiliin ja huomasin, että meillä on muuten samana vuonna syntyneet lapset ;)
 
Tervetuloa Ahaa-77 :flower:

Anskuli, jauhelihan keittäminen onnistuu ihan vaan keittämällä sitä :D Varsinkin naudan j.lihaa keittäessä veden pintaan nousee sitä rusehtavaa verivaahtoa niin se kannattaa kuoria siitä pois. Kreecherin mainitsemien fileiden lisäksi esim. naudanpaistisuikaleet ja palapaisti ovat käypäsiä, porsaasta parasta on kyllä sisä- tai ulkofile. Kaloista olen aikoinaan käyttänyt lähinnä vain lohta ja seitä.

Meillä on myös käytössä pääsääntöisesti jo 74cm vaatetta, varsinkin bodeissa ja haalareissa tuota pienemmät alkaa olla kippanoita. Housupuolelta kyllä menee vielä pienemmätkin, on lyhyt jalkainen ukkeli meillä =)

Joo, meillä oli kans isoilla pojilla aikoinaan käytössä toi kikka, että tutti oli harsonkulmassa, oppivat hyvin pian itsekin etsimään sen siitä. Nyt ei olekaan tarttenut ottaa tuota konstia käyttöön, kun Niilo ei tutin päälle perusta ja peukalo löytyy ilman, että se on sidottu harsoon ;) :D

Keittelin eilen Niilolle iltaevääksi ihan tavallisista riisihiutaleista puuroa, veteen keitin ja sekoitin sitten valmiiseen puuroon tissimaitoa. Muutaman teelusikallisen sai maistella ennen nukkumaan menoa ja kyllähän tuo tuntui tykkäävän. Yöuniin ei kyllä ollut mitään vaikutusta, tosin määräkin oli melko pieni. Tänään olis tarkoitus antaa lounaalla perunan lisäksi vähän porkkanaakin. Kai tässä täytyy aika nopeesti ottaa noita uusia kasviksia mukaan kuvioihin jos muka parin viikon päästä pitäis antaa jo lihaakin...Taidan kyllä lykätä lihan antamista vähän, tuntuu jotenkin niin hullulta, että kaks viikkoa sen jälkeen kun jotain maitoa paksumpaa suuhunsa saa pitäis jo antaa lihaa!

On niin ihania tonttusia monen profiileissa :heart:

Nyt täytyy lähteä hakemaan yksi poika kerhosta. Mukavaa keskiviikko päivää kaikille! Täällä paistaa jopa aurinkokin pitkästä aikaa :)

Niin ja muistakaa Helsingin tapaamiseen tulijat, että treffit on nyt lauantaina!!! Kiva nähdä taas :)

Teppanan & Niilo ½v.
 
Heip!

Tervetuloa Ahaa-77! Aina yhtä kivaa, kun uusi sivusta seurailija tekee itsensä näkyväksi =) Kyllä tänne mahtuu!

Kiitos porkkanatahravinkeistä! Vielä en ole ehtinyt hakea sappisaippuaa, mutta täytyyhän sitä kokeilla kun monet suosittelee.

Luulin, että puklailu vähenisi kiinteiden aloittamisen jälkeen, mutta ei kyllä siltä näytä :/ Vähintään kerran tulee kunnon puklu ruokailun jälkeen, ihan sama mitä on syöty. Nyt on sitten värikkäitä länttejä matoissa, räteissä, vaatteissa jne..

Alina tekee mielenkiintoisia katoamistemppuja. Yllättävän nopeesti katoaa nurkan taakse tai rappusten tai pöydän alle, vaikka ei eteenpäin osaakaan ryömiä. Pyörii, kierii ja peruuttelee. Pienempänä kuin veljensä, kun tässä aikaisemmin oli näitä tyttö-poika-vertailuja liikkumisen suhteen.

Meillä myös alkaa 74 koon vaatteet olla sopivia. 68 on myös vielä päälle menevä. Yöpuvuissa 74 on vielä liian iso, jalat ei pysy punteissa kun likka potkii. Oon nyt ottanut hyvissä ajoin seuraavaa kokoa pienemmän rinnalle käyttöön. Joskus on jäännyt joku koko valmiiksi pieneksi, kun on viimeiseen asti venyttänyt edellistä kokoa päälle. On vaan niin surullista laittaa lempivaatteita melkein käyttämättömän näköisinä pieneksi jääneiden laatikkoon! Jotkut vaatteet saisi kasvaa lapsen mukana!

Pienet on murheet mullakin! =)

Hesan tapaamista kovasti odottelen. Toivottavasti mahdollisimman moni pääsee mukaan!

-ebbuliini ja Alina 5,5 kk-
 
Meidän jätkä peruuttaa! :D :heart: Mies sanoi eilen illalla, että oli ryöminy mun kaupassa ollessa... En sit tiedä, kyllä toi kovasti eteenpäinkin menoa yrittää.

Poika on korvatulehduksessa, :( mut babybioa kohti meinataan suunnata... Ei merkkiäkään kipeenä olosta. Eihän nuo vielä toisiaan siellä lääpi ainakaan enemmälti, joten jospa ei pöpöt tarttuis muihin.

Eilen oli se kontrollikäynti maitoallergiaan liittyen. Sai jätkä lääkkeen refluksiin, mut saadaan alottaa vasta flunssan jälkeen... Jos vaikka ei sit enää tartteiskaan. Kasvukäyrät ei mee ihan ok, mut paino on kyl lähteny korjaantumaan. Eilen neuvolassa mitattiin, kun kävin käyriä hakemassa... Pituutta 62.5cm ja painoa 7330g.

Nyt puurottamaan poika ja laittaan unille... Pitää keretä ite suihkuun ennen lähtöä. Tuun kommentoimaan jossain vaiheessa, kunhan jaksan. Mukavaa päivää! :wave:

Myy ja poikanen 5kk3vk+
 
HEippa täältäkin!!
Onnee Myyn perheelle peruuttavasta poikasesta!!
TÄällä on ollut samaa tapaa liikkua jo jonkun aikaa,lelut jää vaan ikävästi kun toinen peruuttaa.No,tuo pyörimisliike antaa anteeks kun voi ottaa toisesta suunnasta leluja!!
Mä niitä kasaan sinne tänne että joku osuis näppeihin.

Masukin alkaa rauhoittumaan pojalla,osmosalia annoin eilen.
Yön nukkui ihan taas hyvin ja aamun ollut yhtä hymyä.

PÄikkärisytmit alkaa oleen niin että kahet unet vaan....
Nukkuu kyllä vähän tuon ikäiseks,mutta kahet reilu tunnin unet on nyt muutaman päivän kiskonut.
Voi tietty olla että tuo ab-kuurikin vaikuttaa,ja tuo mahankunto muutenkin.Ehkä vielä tajuis että kuuluu nukkua ennemmän!!
No,yöt kun nukkuu niin ei sen niin väliä.

onko muuten muita,kellä on lapsi nukkunut koko ajan täysiä öitä?
Miskalla varmaan ihan 10 yötä kun on heräillyt koko puolenvuoden ajalta,eli tosi hyvä yönukkuja tuo on.
Ehkä syynä se että isin kanssa nukkuu,mä oon kait pilannut muitten unet jatkuvalla lääppimisellä taikka jotain!!! :wave:

Ebbuliini,meilä on pulauttelua myös edelleen..En aloittanut tuota Gavisconia vaikka niin sanoin,musta ehkä nyt viikon ollut jo vähän vähenemässä.
Uskoisin että tästä tä loppuu mutta niin menee täälläkin matot vaihtoon!!
Ja muutama paita on kun menee roskiin myös..Niin äitillä kuin pojallakin.

TUossa nyt sisko ja sen veli halailevat..Maisalla on joku halailukausi.Ja kiitokset kaikille sympatioista tuon tytön asian tiimoilta.Ihan tippa tuli linssiin,ootte kyllä ihania ihmisiä..
:heart: :hug:

kata ja miska 6 ja puol kk
 
Meillä ei kyllä nukuta koko yötä, eikä olla koko aikana |O Nyt on jokin ihme kausi, että kellon tarkasti puolenyön aikoihin tulee jokin ihme huutokohtaus, joka kestää ehkä vartin. Olen kuitenkin päättänyt, että kanniskelemaan en ala, ja silittelyllä olen yrittänyt selvitä siitä...No, aika aikaa kutakin. Muuten kyllä poika nukkuu kohtuullisesti, syö vielä kerran yössä ja muutaman kerran ähisee tutin kanssa.

6kk- neuvolassa tänään käytiin ja saatiin toinen annos inf.rokotteesta eli huutoilta on jälleen tiedossa :/ Muuten kaikki ok, poika ryömii, heiluu konttausasennossa ja istuu tuetta. Seuraavan kerran mennäänkin vasta 9kk, kun kehitys ja kasvu on hyvää. Mitat oli 9,3kg ja 72cm .

t.auramaria ja poika (huomenna tasan 6kk)
 
Kävin päivittämässä uuden tonttukuvan virallinen tonttulakki päässä ja virallinen joulumekko päällä- jos nyt joku jaksaa kiinnostua jatkuvista kuvan päivityksistä :p !

Ebbuliini: meilläkin puklaillaan ja oksennetaan välillä oikein kunnolla. Tosin nyt, kun meillä ei juurikaan enää syödä ollenkaan, niin puklit vähentyneet.

Meilläkään ei ole pelkoa siitä, että nukuttaisiin koko yö..ei tosiaankaan.

Pikkumyyn pojalle jaksuja, kun korvatulehduksesta kärsii.
 
Puklailusta meillä esikoisella kesti 8kk sen jälkeen loppui. Kiinteiden aloitus ei auttanut asiaan. En tiedä sitten mitä siinä iässä tapahtui. Muut ei ole pulautellut ettei pysty vertaamaan niihin.
Ja siihen yö nukkumisiin 2 vuotta on realistinen aika että meillä nukutaan koko yö, kyllä siinä jokunen yö nukutaan kokonaan, mutta muuten ollaan kipeitä, tehdään hampaita ja muuten vaan heräillään.
Yö syömiseen me joudutaan varmaankin käyttämään niin sanottua "huudatuskoulua" se on ainakin meillä tehonnut. En varmaankaan osaa tätä nykyaikaista "silittely metodia".
 

Yhteistyössä