~KesäMassut 2007~

Entinen kesäheina-81 täällä neuvola kuulumisia kirjoittelee. Elikkäs, pojalla oli tänään 5 kk neukku, ja tässäpä mittaustuloksia:

Paino: 7380g
Pituus: 65,7cm
Py: 42cm

"Hyvin kehittyy ja kasvaa. Rintamaidolla, soseita ja puuroakin jo syö.. Iloinen ja touhukas.Iho atooppinen. Kiinteä katsekontakti, hyvä päänkannatus. "

KAikki siis ok. Yöt meillä edelleen nukutaan tosi huonosti, vaikka kiinteitä aloiteltu. Hampaita varmaan tulossa, kun kiukkuinen iltaisin varsinkin...

Täytyy taas joutua, pikkuinen vaunuissaan huutelee! =)

Terveisin: SaNi-81 ja Niko 5kk :heart:
 
Heipat!

Kyllä tässä taitaa niin käydä, että tänään maistellaan puolenpäivän aikaan perunaporkkanasosetta ja illemmalla vielä vähän hedelmää...

Viime yönä söi taas 3 kertaa ja joka kerta tosi nälkäisesti. Nyt aamulla söi kyllä ekan kerran vasta puoli 10, kun meni unille, mutta muutenkin kun heräilee öisin, hamuaa tuttia ja huolii sen vasta 4 kerralla, niin jotenkin tuntuu, että tisua kaipaisi silloinkin, mutta lopulta tyytyy osaansa.

Mutta onhan se kyllä ihan hyvä aika aloittaa, neiti yli 5kk jo ja saa sitten rauhassa nyt totutella kasvis ja hedelmäsoseisiin ennekuin pitää lihat ottaa mukaan. Varmaan 6kk neuvolassa sitten tulee 'käsky' ottaa ne mukaan.

Tuntuu itsestä niin hurjalta tuo tahti, kun isoveljensä söi pelkkiä kasvis ja hedelmäsoseita yli 2kk ennenkuin otettiin lihat mukaan :) Aloittihan tuo kyllä 3kk jo sosett tietty, mutta :whistle:

Selkäsaunoista niin olen kyllä saanut selkäsaunoja monet kerrat vyöstä sekä tukkapöllyä... ei mulla mitään traumoja ole jäänyt, äidin kanssa ollaan hyvissä väleissä kyllä.
Isä ei ikinä kurittanut fyysisesti, mutta vanhemmat erosivat kun oltiin pieniä ja äiti sitten pyöritti yksinhuoltaja arkea 3 muksun kanssa ja isä oli 2 kertaa kuussa viikonloppu-isi. Olihan hää hyvä isä, mutta tosiaan uskon, että äitin hermot joutui huomattavasti useammin koetukselle :whistle:

Puolivuotissynttäreitä en ole tarkemmin suunnitellut, ne osuu maanantaille, että voisihan sitä vaikka sunnuntaina tarjota kakkua ja kahvia ja joulutorttuja :) Jos vaikka kummit pyytäisi käymään ja jommatkummat isovanhemmista.

Tässä meinaan tulee tämä inhottava osuus avioerolapsena olemisesta, kun kaikki juhlat joutuu järkkäämään ns.'kahteen kertaan', kun vaikka vanhemmat osaa olla nätisti toistensa seurassa (molemmilla jo uudet puolisot ja toisesta liitosta yksi sisko lisää, toisesta kaksi veljeä), niin tilanne on kuitenkin vähän jäykkä sitten. Mukavampaa kun tulevat 2 erässä, niin on paljon rennompi fiilis. Mutta ehkä toi 6kk päivä ei niin iso juttu ole, että ihan kunnon juhlat järjestäisin.

Muta nyt täytyy mennä tuolle esikoiselle laittamaan ruokaa kun tuli tuijottamaan tuohon viereen koiranpentukatseella :D

-Hiiviö & Julia 5kk ja risat-
 
Eilen 5kk neuvola
7100g (3840g)
67cm (51cm)
42,2 cm (35,5cm)

eli kuukaudessa tullut 300g painoa ja 3cm pituutta (tosta pituudesta ei kyllä varma-vaikka neiti melkein kalju päälaelta onkin voi milli jäädä heittoa mittauksessa etc. ja päänkasvu 0,2...eli sekin aika vähän kasvanut.
Mutta ei käsketty kiinteisiin siirtyä,mutta voin hyvin antaa maistiaisia ennen seuraavaa käyntiä. Ja ajattelin et jos tossa 5kk 2vko olis sellainen ikä jolloin alottais-hoitais ensin tän unirytmin muutoksen.

Ebbuliini kyllä terkan kanssa puhuttiin tästä rytmin vaihdoksesta-että pikku hiljaa aiemmin heräis.No eilen terkka 10.15 joten silloin oli eka aiempi nouseminen-siis 9.45 -meni nukkuun 01 kuitenkin,mutta nukkui pidempiä torkkuja sitten päivällä/illalla-voi johtua myös piikistä,sillä oli unisempi koko pvän.
Tänään piti herätä 10,mutta otin herätyksen pois 9.55(koska ajatt.ettei iskä herää soittoon) ja tietty nukahdin toviksi eli 10.20 oli heräily-Nea nyt jo sitteris torkuilla kun en ihan näin aikasin lähtenyt lenkille-onhan tässä pvä aikaa.
Toivottavasti meillä menis yhtä mallikaasti /nopeasti kuin Alinalla rytmin muutos-epäilen kyllä.
Tuntuu siltä,että Nealla on yöllä 3h välein hirmuinen nälkä-vaikka maitoa kyllä tulee..pumppaan en tosin aamuisin joudu sen verran tiheään öisin syödään.
Uskon,että toi painon hidas kasvu johtuu siitä kun neiti koko ajan kääntyy masulleen-kiskoo kädellä punttejaan ja pitää kurnutuskoulua

Meillä ollaan puolivuotispäivänä ,21.12 ,jo mummulas varmaan joulua viettämässä..ajateltiin jos joulupvänä sitten kavereita kutsuis meille.Aatto taas menis toisessa mummulassa.Meillä alkaa isyysloman vikat 2vko itsenäisyyspvänä-saa nähdä mitä silloin kehitellään.
 
Helou!
Tultiin sairaalasta,oltiin siellä influenssa piikillä.Kallistuttiin kuitenkin sille kannalle vaikka oli ja olen sitä mieltä että ylimääräisiä "myrkkyjä" ei pienen elimistö kaipaa.Vaan meillä nuo plussat taitaa kuitenkin olla vahvemmalla.

NIin siis olin Maisan kanssa sairaalassa kun on se kananmuna allergia.Miska oli isin kanssa neuvolassa ja häntä pistettiin siellä.Taitaa kiva ilta ja yö olla meilläpäin.... :whistle:

Maisa sai suun kautta antihistamiinia ensin ja piikkinä kortisonia.Sitten ootettiin ja pistettiin influenssa piikki.EI tullut mitään allergista juttua ja jatko sovittiin neuvolan puolella ja pohjalle annan antihistamiinia ennen pistoa.

Meillä oli heräilyjä myös tuossa kk takaperin Maisalla ja hällähän ikää 2 vee 3 kk.
Nyt taas nukkuu hyvin,mut esim iltasin jos vien hänet nukkumaan,ei päästä mua pois.Isi vie niin jää reippaasti nukkumaan...Taitaa takertua muhun ja kun en henno huudattaa vaan jään sitten viereen.
Päikkäreillä sama juttu,jos isi vie niin jää nätisti,minä en saa tyttöä nukkumaan muuten kuin jäämällä Miskan kanssa sinne.

Oon aatellut että joku ikä ja kehitysvaihe taas,ja menee ohi aikanaan.

Maisa nukkuu vielä pinnasängyssä...Juur siks että pysyy paremmin siellä.EIkä ole niin pitkä että pääsis yli tulemaan.

Nyt oli omanapaista,mut ruuanlaittoon mentävä!!
MOiks!
 
heipsan..

voi että ottaa päähän! unohin kokonaan poitsun tän päiväisen neuvolan :headwall: no saatiin onneksi jo perjantaille uus aika.
tässä taas huomaa miten hyvä muisti sitä onkaan... :kieh:

tervetuloa uusille kesäkuisille! :wave:

syömisestämeillä tuo pian puolivuotias syö yleensä sillai et aamulla
klo 12 :D syö lihasoseen n.2dl
n. klo 15 hedelmä sose n.2dl
n. klo 18 peruna/kasvis sose n.2dl
ja sit vielä ennen unille menoa hedelmää vähän. nyt pikkuhiljaa ollaan alotettu puuroja maistelemaan.
ja hetken päästä joka aterian jälkeen menee n.1,5 dl maitoa ja yöllä 12 jälkeen ja aamu 5-6 välillä 1-1,5dl maitoa

saas nyt sit nähä onko paino edelleenkään alkanut nousemaan kunnolla. pelottaa ihan tosissaa mennä neuvolaan, kun tietää et jos ei vaan paino nouse ni minä saan hirveät naputukset!! :headwall:

raivareista tässä mökissä on aikalailla koko ajan räjähdysvaara, varsinkin jos ei saa nukkua kunnolla ja jos kaikki menee heti aamusta alkaen pieleen, ni oon ku persiille ammuttu karhu! vielä ku esikoinen vaan roikkuu lahkeessa päivän, ja koko ajan vaatii huomiota ettei ehi ite edes syödä ni huh huh! oon kovasti yrittäny alkaa hillitä itteeni, no joo tapa kait se on sekin et on alkanut tupakka maistua entiseen tapaan. :kieh:
mut jos tuntuu sille et kohta kilahtaa ni käy sit hermosavulla ja enimmät paineet purkamassa pihalla... :LOL:
mut tosiaan sit tosi huonolla fiiliksellä kilahtamisen jälkeen ja itkuhan siinä tulee.:(

ja galluppiin et luunappia on saatu ja tukistettu on penskana, mut ei mitään kummosempia.

hiusten lähtö on ongelma täälläkin. minä luulin et lähtee vaan silon kun imettää, mut kylläpä tuo jatkuu edelleen. tuntuu tosissaan et ei oo yhtään hiusta kohtä enää päässä. saa nähdä joutuuko leikkaamaan lyhyeksi taas, kun kovasti jo olen yli 2vuotta kasvattanut. :headwall: :ashamed:

ebbuliini meillä kans tuon esikoisen (1v8kk) kans on ongelma tuo nukkuminen. nykyään laittaa ihan hyvin nukkumaan mut joskus tossa 1,5v iässä alko nuo "kauhukohtaukset". melko useana yönä herää vaan suoraan huutoon, eikä meinaa rauhoittua edes syliin. ihan niinku se ei tajuais tästä maailman menosta mitään, vaan aivan muissa maailmoissa. alkuun kyllä saikäytti tuo tosi paljon, mutta kun kuullu et ei me olla tosiaan ainoita ni jo helpotti. onneksi ne on vähentyny kuitenki.

minä oon ajatellu tän meidän päivän alkaa alottaa jo viimestään 10 ainakin näin alkuun. kun kotona olut esikoisen syntymästä lähtien ni rytmi on sen mukainen, ei mikään ihme jos koko poppoo isukkia lukuun ottamatta nukkuu puolile päivin. ja sit illalla ketuttaa kun ukko menee ihmisten aikoihin nukkumaan, lapset 22-23 välillä ja ite normaalisti saa valvoa sinne 1-3 yöllä :D :headwall:
jos nyt ees parilla tunnilla aikaistettas tätä heräämistä ni olis tooosi hyvä!

no mut pitää mennä taikomaan jotain sapuskaa ni ehtii vielä vaik pari koneellista pestä pyykkiä ennen kuin poijjaat herää.

kikero ja pikku-ukko vajaa 6kk
 
tyhmä kysymys,mutta olen vähän tietämätön vielä tästä..eli annatteko kasvissoseen lämmitettynä/huoneenlämpöisenä?? entäs ne marja/hedelmäsoseet-kuinkas ne tarjotaan?kait purkeissa ohjeita,mutta en ole vielä hankkinut niitä.
Meillä taas repaileinen yö takana-en kertaakaan päässyt syvään uneen kun 2,5h välein ylös jos ei tissiä niin jotain nea ähisi. Klo 03 heräs itkuun-eikä tissi kelvannu,olikohan pahaa unta nähnyt :(
mutta 10 ylös sängystä-ei meinannu neiti millään avata silmiään-no ei olisi avannut äitikään ellei olis ollu pakko :D
 
Pompula81 : Mä lämmitän kasvissoseet ja hedelmäsoseet tarjoan ihan sellaisenaan.

Eilen tosiaan aloitettiin maistelut ja Julia oli aivan järkyttynyt, söi tuo kyllä kaiken (eilen annoin 2tl/per ruokailu), mutta joka kerta kun laitoin suuhun tavaraa niin ilme oli kyllä aivan sanoinkuvaamaton! niin ihmeissään tuo oli.

Tänään annoin tuoss 12 maissa taas perunaporkkanaa ja nyt 3tl , kaikki meni ja huomattavasti paremmin kuin eilen, vaikka yhä ihmeissään olikin :D
Illemmalla meinasin antaa taas omenasosetta, eilen annoin 6 aikaan ja tuntui olevan hyvä aika, kun illalla ei vielä ole varsinaista iltapalaa. Saa vaan nähdä mitä tykkää kun on sitten jääkaappikylmää...

Ja viime yönä heräsi vain yhden kerran syömään!!!

Joten maistelut hyvällä mallilla täällä :)

-Hiiviö & Julia reilu 5kk-
 
Tervetuloa uusille kesämassut äidille ja vauvoille!

Hiustenlähdöstä
Täällä myös lähtee hiuksia aivan mahdottomat määrät, tuntuu todellakin siltä että pian tulee kaljuksi, jos hiusten lähtö jatkuu tätä tahtia.

Selkäsaunoista
Minä en ole saanut lapsena selkäsaunoja, mutta tukkapöllyjä ja luunappeja olen saanut.

Puolivuotis synttäreistä
Eiköhän sitä meilläkin juhlita ainakin pienimuotoisesti, ainakin isovanhempien ja meidän sisarusten kanssa.

Syömisestä
Eerika syö 1-2 kaksi kertaa yössä edelleen, kun täysimetyksellä vielä mennään. Yleensä herää syömään klo5-7 välillä aamulla, tosin meinaa jäädä tuolloin jo kokonaan hereille eli alkaa juttelemaan ja touhuamaan omiaan. Äiti ei oikein ole kovin iloinen jos herää klo5 ja jää hereille. Tällöin yritän laittaa kapaloon ja nukuttaa neidin uudestaan, välillä onnistuu ja välillä ei. En kuitenkaan itse jaksa nousta ylös vaan makaan vieressä ja neiti touhottaa omiaan.

Ensiviikon ma olisi 5kk neuvola.

T:äippä-77 ja Eerika 4,5kk
 
8500g (3810g)
71cm (53cm)
44.8cm (37cm)

Juu elikkäs poitsu kasvaa hyvin, on jäntevä ja tooosii pitkä :heart: tänään otettiin käyttöön tuo "rollaattori mersu" jimppa ihan tohkeissaan työntelee itteensä etiä päin :D rokote saatiin kans, molemmat :D poika ei ollu moksiskaan piikistä mut äippä sit pelkäs senki eestä (hyvää esimerkkiä lapselle) :LOL: nyt illalla jimpalle sit nous kuume, johtuen vissii tosta rokotuksesta ja oli äkäne ku ampiainen eikä suostunu syömää es iltapuuroo :ashamed: mut vellin sit sain menemään ko vähän aikaa tarjosin:heart: saas nähä millane yö tulos, kaikkeen varaudun.. valvon vaiks koko yön jos ei muuta |O :heart:

pimpulii ja jimmy 5kk
 
Moips!

Eli meillä ollaan syöty muutama viikko kiinteitä. Aloitettiin bataatilla ja tällä viikolla mukaan tuli peruna. Hedelmistä ollaan annettu luumua, aloitettiin sillä koska vaikutti että vatsa oli kovalla. Muistaako/tietääkö joku voiko banaania antaa jo tässä vaiheessa? Luumu kun löysentää vatsaa ja banaani kuulemma kovettaa, niin ajattelin tarjota kumpaakin :) Eli tällä viikolla otan mukaan toisen hedelmän, ens viikolla ainakin porkkana, toista ens viikolla mukaanotettavaa en ole vielä päättänyt.

Pakastamisesta: Miten se nyt menikään..? Eli muistanko oikein, että perunaa voisi pakastaa sekoitettuna johonkin toiseen kasvikseen, meidän tapauksessa tällä hetkellä bataattiin? Kysyin tästä joskus aikoja sitten jo, mutta nyt kun se on ajankohtaista, en muista vastausta :ashamed: Onko muissa kasviksissa pakastus"kieltoja"?

Nyt on taas mentävä, mutta sitä ennen tervetuloa uusille :flower: minunkin puolestani!


T:Anskuli ja Anton 5kk 5pv
 
Anskulille ainakin kiinteistä: Kyllä voi banaania antaa ihan hyvin. Meidän poika rakastaa ja söi eilenkin niitä jopa kaksin kappalein. Itse teen kasvismössöä: peruna, bataatti, porkkana ja ainakin se toimii pakastettuna hyvin. Pelkkää perunaa ei kyllä kannatakaan mielestäni yrittää pakastaa, koska Oolannin perunasoseaines on pelkkää perunaa pakkasessa ja sitä on todella helppo käyttää sieltä sitten.

Meillä on vasta ensi viikolla 5kk neuvola, poika on tasan 5kk tänään. Ollaan tehosyöty kaikkea ja olen lisäillyt myös öljyä soseisiin, koska 4kk poika oli 68cm ja 7150g, joten painoa piti saada lisää. Silmämääräisesti sanoisin että olen onnistunut, pituutta oli kotimitan mukaan 71cm, että toivottavasti painoakin on tullut. Ainakin massu pullottaa aika mukavasti nykyään;)

Rouvaii ja poitsu 5kk
 
Moiks!

Täällä elellään siinä toivossa, että pahis on löytynyt ja yöt rauhottuu. Jätin naudanlihan nyt pois ja ainakin viime yö meni paremmin lukuisista tutin antamisista huolimatta. Noustiin vasta kasin tienoilla ja annoin pajalle suoraan puuron, sit tissittelyt ja päikkäreille. Peppureiän lisäksi pakaroissa, nilkoissa ja jalkaterissä punottaa, laiton niihin kortisonivoidetta yöksi. Suppoakin annoin ennen kun huuto ehti alkaa ja sain jätkän omaan sänkyyn noin klo 22.30. Sosetta annoin vähän aikasempaa enemmän ja hieman myöhemmin... Vaikuttaa rytmi hieman muuttuneen taas. Tänään ei pahemmin o jalkojaan hangannu, joten toivottavasti kutinat on nyt parantumaan päin.

Ite oon vähän saanu levättyä ja voimia on nyt paremmin. Onneks tulee viikonloppu, niin saa vaikka askarrella miehen hoitaessa poikaa. Tosin suuren osan päivästä on unilla, joten ehdin muutenkin ihan hyvin.

Kommentoida vois...

Koivuniemen herraan oon joutunu tutustumaan lapsena tukistusten ohella, mut eipä o traumoja jäänyt. Ei se mitään hervotonta läiskintää ollut, joten luottamus vanhempiin on pysynyt. En kuitenkaan käyttäisi omilla lapsilla.

Tervetuloa uusille! Mikäli en aikasemmin hokassu toivotella... :whistle: Lisäilin kyllä teidät tonne listalle, muistaakseni. :D Täytyypä käydä tarkistamassa kohta.

Puolvuotissynttäreitä saatetaan vähän juhlistaa, mut ei varmaan lahjojen kanssa kuitenkaan. Hauska idea toi puolittaminen. =) Täytyy käytännön juttuja miettiä sit, kun selviää missä sillon ollaan.

Meillä menee syömiset ja muu rytmi suunnilleen näin:
Klo 8.00 herätään, vaihdetaan vaippa ja päivävaatteet yms aamutoimet, klo 8.30 puuro. Hieman leikkiä ja klo 9.30 tissittelyä, tarvittaessa vaipan vaihto ja lisää tissittelyä, unille 10.30 mennessä.
Poika herää klo 14 tienoilla, vaihdetaan vaippa ja tissitellään, leikkiä ja klo 15-15.30 tienoilla sosetta 1.5dl ja tissittelyt päälle. Toisten päkkäreitten aika klo 16.30 mennessä.
klo 18.30-19.30 välillä poika herää, vaihdetaan vaippa ja tissitellään. Hieman leikkiä ja seurustelua, iltasose 1.75-2dl klo 20.30 tienoilla. Tissitellään, vaihdetaan vaippa ja yökkäri yms iltatoimet, lisää tissittelyä ja sänkyyn 22.30 mennessä. (hyvällä tuurilla)

Tähän hätään en kommentoitavia bongannut, kun nopeesti pläräsin juttuja läpi... Katon myöhemmin tarkemmin.

Myy ja poikanen 5kk1pv
 
Heips kaikille pitkästä aikaa..
5kk Neuvolassa oltiin ja kasvu tasantumassa.
9500g ja 66.1cm pitkä jätkä.
Lähti ryömimään ja konttaus asentoon viikon sisään!
Luulin että meitin putte-possu on aloillaan pitkään painon takii.
Esikko lähti vasta 8kk iässä liikkeelle.hassua.
Päivällä nukutaan 3päikkärit ja yöllä herätään 3-4kertaa nyt kun ollaan opittu uutta.Lihaa ei olla vielä maistettu, mutta pian sekin.
Nyt poika syö vellejä,puuroa ja soseita, muuten pää asiassa elää vielä tissillä.

Mie ja lapset poika5kk+tyttö 2v8kk
 
Hellou!

Kivoja kuvia porukalla profiileissa!

Täällähän on osa piiperoisista lähteny liikkeelle! Aleksanteri ja mammX2:n poika ainakin. Voi että, niin ne vaan kasvaa. Meidän Helmi yrittää päästä eteenpäin niin, että potkii vinhasti jaloillaan ja pitää käsiä sivuilla "siipinä" irti lattiasta. Eikä pääse eteenpäin, ei... :D

Tervetuloa uusille myös mun puolesta! :wave:

Meillä aloteltiin syömään kiinteitä viime perjantaina. Helmin ilme oli kyllä näkemisen arvoinen, kun sai ensimmäisen lusikallisen perunaa suuhunsa! :D Hyvin kuitenkin typy nieleskeli, ei siis purskautellut ruokaa ulos, niin kuin mulla on pienenä ollu tapana kiinteitä alotellessa... Äiti sano, että näytti kuulemma siltä, että mun suusta tuli enemmän ruokaa ulos kuin meni sisään. Joo, mutta siis neljä päivää ollaan nyt maisteltu perunaa ja kahtena päivänä ollaan syöty porkkanaa. Ihan hyvin näyttää jo maistuvan, vaikka aika pieniä määriähän niitä vasta menee. Maidolla mennään siis vielä pääasiassa. Mulla meinas tulla pieni kriisi, kun ekaa kertaa annettiin Hemmulle jotain muuta kuin äidinmaitoa; haikealta meinas tuntua. Mutta haikeus muuttu pian kyllä nauruksi, kun näin Helmin ilmeet, kun syötiin sitä perunaa! =)

Mä oon saanu yhen kerran piiskaa lapsena. Muistan sen varmasti aina, vaikkei mulle mitään traumoja oo siitä jäänytkään. Omalle lapselleni en kyllä halua piiskaa antaa!

Kiitos Teppana kivasta linkistä! :flower: Ihania loruja!

Puolivuotissynttärit Helmiinalla on viikon päästä (nyt jo!!! miten aikaa menee näin nopeaan!?). Niitä ei varmaan sen kummemmin juhlita. Mennään sinä päivänä meidän kotipaikkakunnalle. Voishan sitä kyllä kahvit keittää ja ottaa valokuvia... Siis jotain ihan pienimuotosta vois järjestää.

Kivaa päivänjatkoa kaikille!

Katziina ja Helmiina
 
Heippis!
Ihanaa kun saatiin uus imuri!!Tuolla näyttää olevan sivulla mainoskin samasta Dysonin imurista,on peijakkaan hyvä!!
Meillä kun on tuota allergiaa ja imurilta vaaditaan paljon niin vaikuttaa olevan erittäin tehokas pölyn imppaaja!
Mies otti niitä myydäkseen ja tosiaan voi kehua eikä valehtele yhtään!! :wave:

Mulla ollut vapaapäivä enkä oikein ole mitään järkevää saanut tehtyä..
No,juoksevia asioita hoidin,oli sovitut ajat vakuutusyhtiössä ja pankissa kävin.

On niin kaameen pimee päivä,että ei oikein herää itekään kunnolla.Ennen 12 oli ihan hämärää jo,kuin ois lapissa..Outoo.

Niin meidän vaavit kasvaa,jumpe. Aika menee niin hurjaa vauhtia.
Ei taida vielä kesämassuille olla tulossa vaaveja lisää??
Kuumeilua taitaa olla....
Mulle ens ti se kierukan laitto.
5 vee.Sit oonkin jo liian vanha.

 
Heippis!
Täällä kärsitään uuden korvatulehduksen kourissa. Tai siis mitä todennäköisimmin kyseessä on se sama tulehdus, joka vain ei ollut parantunut kunnolla. Uusi antibioottikuuri siis menossa. Toivottavasti jäisi sitten siihen...
Meillä oli Laurilla aikanaan puolivuotiaana kaksi korvatulehdusta ihan peräkkäin. Sittemmin korvat ovat tulehtuneet ihan satunnaisesti. Minulla ja miehellähän siis korvat oireilivat ihan kierteeksi saakka.

Aleksanteri on laittanut nyt peruutusvaihteen päälle ihan tosissaan, hupaisan näköistä, kun kaveri peruuttelee pitkin lattioita. Yritys taitaa kyllä olla toiseen suuntaan, mutta poika ei näytä vielä älynneen, että käsillä työntämisellä ja kulun suunnalla on yhteys... :D

Meillä on syöty nyt bataattia, maissia, porkkanaa ja mustikkaa. Luumu lienee meidänkin listalla seuraavan, kun hieman on näyttänyt siltä, että kiinteät vetävät vatsaa kovalle.

Lähden kohta käymään kaverilla, joka odottaa vauvaa. Lupasin roudata äitiysvaatteeni hänelle sillä ehdolla, että ne eivät kulkeudu meille takaisin. Mies nimittäin kävi siinä sterilisaatiossa viikko sitten, eli meidän lapsiluku on nyt tässä. Ei edes tunnu haikealta, kyllä nämä kolme riittävät meille. :)
Ja eiköhän niitä vauveleita tule lähipiiriin ihan tarpeeksi, jos iskee paapomisen tarve!

Kreecher ja Aleksanteri 5kk
 
Meillä kanssa Hempukka oli tänään 5kk neuvolassa:

Paino 7710g
Pituus 65cm
Pää 43,8cm

Soseista ainakin meillä on toistaiseksi vain omena ja banaani kovettaneet massua, eli niitä kokeillaan uudestaan myöhemmin. Muutama päivä on nyt lounaalla ollut jo lihaa mukana ja viikonloppuna ajattelin tehdä kanasoseita pakkaseen. Muuten on yöt menneet aivan unelmasti, viime yö oli poikkeus kun heräsi kerran syömään, muuten nukkuu n. 21.00-06.00, sitten tulee viekkuun tissille ja nukutaan vielä noin kahdeksaan asti.

Selkäsaunan muistan saaneeni ainakin kerran lapsena, veli aika paljon useemmin. Ja oli tosi hirveetä kattoa vierestä kun tiesi että veli saa kohta selkään ja sitäkin pelotti ihan sikana... :( Eli ei jäänyt siitä kauheen hyviä muistoja ja omien kanssa se on ehdoton ei! Niin ne vaan jää muistot vaikka olis miten pieni...

Mä ostin tänään uudestaan tota LadyVita Plussaa, ainakin silloin raskausaikana siitä oli apua hiuksiin. Toivottavasti olis nytkin.

Mulla toi vauvakuume on tainnut muuttua jo krooniseksi, mutta mies ei enää halua ja siihen on nyt tyydyttävä. Sniif... Mun pitäis lopettaa MTV3 Faktan kattominen, sieltä tulee ohjelma synnytyssairaala ja aina kun joku synnyttää vauvan ja saa sen ekan kerran syliin niin minä niiskutan sohvalla. Ei sitä tunnetta vaan mikään voita maailmassa :heart: .

Mutta nyt täytyis varmaan ees vähän siivota kun meillä ollaan toisilla näistä mahtavan pitkistä 30 minuutin päikkäreistä. Näitä on päivässä neljät...

Heipat :wave:
 
Aika pitkä hetki on ehtinyt vierähtää etten oo tänne kirjoitellut mitään, vakka lueskelemassa oonkon käynyt koko ajan. Täällä kaikki hyvin, viime viikolla oltiin 5kk neuvolassa ja Toivon mitat oli 8650g/68cm. Komeen kokoinen pieni mies siis ja aina niin hyväntuulinen! Soseita menee 4 ateriaa jo ja yöt nukutaan hyvin omassa huoneessa, mitä nyt tällä viikolla on ollut vähän levotonta nuhaisena... Kävin viimein sairaalassa juttelemassa mun synnytyksen (=vaikean, pitkän ja traumaattisen synnytyksen) hoitaneen kätilön kanssa ja alkaa ahdistus jo helpottaa. Vauvakuumekin nostaa päätään ihan tosissaan, josko meille kohta olis toinen tulossa. Toivotaan, toivotaan... Jep, hyviä jatkoja vaan kaikille!
 
Pikaisesti neuvolakuulumisia elikkä 5kk neuvolassa oltiin tänään ja kyllä meidän neiti on sitten siro, kun lukee teidän muiden vauvojen kokoja... elikkä paino oli 6830g ja pituus 67,6cm sekä päänympärys taisi olla jotain 42 ja risat...
neiti ei ole mikään hyvä syömään elikkä melkein puoliväkisin noita kiinteitä tyrkytän... ja täytyy sanoa, että ei ainakaan äitiin ole tullut tuossa hoikkuudessa :LOL:
gallupiin sen verran, että minä olen remmistä pienenä saanut ja useasti.. eikä toisaalta tämän hullumpaa ole tullut.. ei vaan.. itse en kyllä remmiä antaisi..
tuosta vauvakuumeesta.. mulla on myös se kroonisena ja eilen juuri haikeudella katselin, kun törmäsin 3vkoa vanhaan vauvaan... ai että se oli sitten ihana.. mutta meillehän ei enään noita vauvoja tule, mutta silti vaan tuo vauvakuume on ja pysyy.... :'(
meillä tuskin noita puolivuotis synttäreitä vietetään, kun se sattuu niin liikuttavan liki joulua, että panostetaan sitten kunnolla niihin 1v.. paitsi nekin osuu sitten juhannukseen, että juhlaväki saattaa olla enemmän tai vähemmän heikossa hapessa... :LOL:
piti taas kommentoida muutakin, mutta täytyy mennä, kun neiti ollut tosi känkkis tänään mitä hän yleensä ei ole... elikkä piikki taitaa tehdä tehtävänsä...
mukavaa loppuviikkoa kaikille...

jousimies-70 + neiti 5kk ja 1pv
 
Pitkästä aikaa laittelen meidän kuulumisia.
Pikku neiti tuli eilen 5 kk ikään.Tänään on neuvola.Koko ajan on ollu isoveljeen verrattuna painossa jäljessä n. kilon verran ja pituudessa muutaman sentin.Epäilisin että nyt painaa n. 7 kg ja pituutta varmaan joku 67 cm...
Soseita olen syötelly parisen viikkoa.Kasvissoseet ei meinaa millään mennä alsa,neiti laittaa suun hyvin tiukasti kiinni,mutta kun hedelmäsosetta tarjoaa niin kyllä kyllä suu on apposen auki ja hyvin maistuu! Olenkin tehny niin että laitan kasvissose lusikalliseeen kärkeen pienen tilkan hedelmäsosetta ja näin huijaamalla saan menemään myös kasvissosetta. Puuroa on kansa syöty viikon verran, sitäkin hedelmäsoseen kera. Vaikka iltaisin saakin puron,niin silti herää yöllä 3-4 krt tissittelemään ja syö ihan kunnolla maitoa. Saattaa neuvolantäti kommentoida yösyömisiä...Ei kuitenkaan rauhoitu tutin kanssa nukkumaan vaan vaatii sen maidon,olen kyllä ollut itsekin laiska enkä ole öisin jaksanu olla mitenkään määrätietoinen ettäkö olisin jaksanu nukuttaa uudelleen ilman tissittelyä.
Kakkimisen suhteen on ongelmia. Kakkaa kerran viikossa ja maha on ihan kovalla. Eilen illalla heräs monta kertaa yöunille nukahtamisen jälkeen ja oli tosi itkuinen ja levoton ja kipristeli mahaa. Päätin sitten kokeilla kuumemittarin kanssa avustaa toista kun oli niin vaikeanoloinen. Ja onnistui! Oli tosi pieniä kakkoja ja kovia kuin kivi! Siinä mies piteli neidin jalkoja että sai ähellettyä kakkaa ulos,kun minä kuumemittarin kanssa ärsytin pyllyreikää ja autoin kärjellä kakkoja ulos! Oli kuin synnytyksessä kätilönä:hyvä,hyvä, ponnista,ponnista, pää näkyy jo!
Sai neiti nukuttua yönsä paremmin,tänään haen kaupasta kasan luumusosoita ja annan joka ruoan kanssa luumua,että saadaan masu pehmeäksi. Isoveli veti kyllä pohjat kakan kanssa,oli kaksikuisena kakkaamatta 32 pv! Kyllä siinä riitti ihmisillä päivittelemistä ja voivottelemista. Käytin sitten lastenpolilla tutkittavana,vaikkei poikaa millään tavalla masu vaivannut ja päältäpainellenkin oli ihan pehmeä. Lääkäri vaan totesi että poika kuluttaa kaiken minkä syö. Aloiteltiin soseilla jo 2 1/2 kuisena,mallasuuttella ym. höystettynä.
Pierut oli kyllä aivan järkyttävän hajuisia!!! Ongelmaa on ollu isompanakin kakkaamisen kanssa tuhrimisen muodossa,mutta onneksi nyt on jo jonkin aikaa selvitty ilman tuhrimisia, kun vaan joka päivä muistuttaa että käypä kokeilemassa tuleeko kakka.
No niin,jospa siirtyisi kakkajutuista muihin juttuihin...

Neiti on kääntyny kumpaankin suuntaan jo kolmikuisesta, ei vielä ryömi eikä nouse konttausasentoon. Tavaroita haalii käsiinsä ja murisee kovasti! Ei voi olla nauramatta kun meidän prinsessa käy murisemaan, oikein sellasta matalaa mörkömurinaa, liekö veljeltänsä oppinu dinoleikkejä seuratessaan! Istualleen pyrkii kokoajan sylissä ollessa ja viihtyykin niin oikein hyvin. Päiväunia nukkuu n. kolmet päivässä kestoltaan kaikkea 20 min ja 3h välillä.

Hermot on täälläkin tosi tiukilla. Esikoinen kun on taas jossain ihme vaiheessa ettei mikään kelpaa eikä mikään ole hyvin jne. niin koettelee hermoja tosi pahasti. Leluja ei korjaa vaan kaikki on hujan hajan ja sitten äiti niitä kiukuspäissään siivoaa ja samalla jupisee että poltan joulupukin kirjeen,ettei tähän taloon tule lelun lelua kun ei entisiäkään korjata pois, oikein vuodenäiti :ashamed: :headwall:

Anteeksi,kun kirjoitus on taas kovin sekavaa kun harvoin kirjoittaa, eikä edes muistu mieleen mitä kaikkea pitäisi kommentoida!

Mutta nyt neiti kutsuu,täytyy rientää!

Vaikka harvoin kirjoittelenkin niin lukemassa käyn lähes päivittäin,kovasti teistä saa vertaistukea, kiitos kun olette olemassa!!! :hug: :flower:

Helmiina-79 ja Neiti 5kk+ 1 pv
 
meillä oli tänään nyt sit se 6kk neuvola. paino oli nyt nousu suunnassa, ja pituutta ei ollut tullut kuin sentti viimekerrasta.
uudet mitat: 7380g ja 68,5cm melko hoikka poika edelleen, mut koko ajan kuitenkin vähän kasvaa. =)
nyt aamua iltaa sitten puuroja, jos sais nuo yö syönnit jäämään kokonaan pois. ja ruoka maistuis entistä paremmin ku maidon juonti vähenis.

olipa hyvä kun otin esikoisenkin mukaan neuvolaan, saivat molemmat ne influenssa rokotukset. toinen vaan otti heti hatkat, juoksi melkosta kyytiä huoneesta ulos kun näki et pikkuveljeä pistettiin.. :LOL: no, eipä tuo tuntunut kumpaankaan edes sattuvan, eivät vaan tykänneet siitä kiinni pitämisestä..

ja rypsi öljyä käski alkaa antamaan ruuan seassa, et vähän pulskistuis poitsu. Ihmetteli taas täti miten on niin hyvä iho pojalla, ja vierasti hirveästi, ei kärsinyt tätin kovin lähelle mennä niin jo karjuttiin täyttä kurkkua... :D

nyt pitää lähtä hommiin...

KiKeRo ja poitsu 6kk1pv
 
Heippa!

Nukahtihan tuo pienempikin! Alina otti taas sopivasti klo 20.30 puolen tunnin tirsat ja sittenhän taas ilta venyi... Kaksi kertaa herää yöllä syömään ja 9 aikaan ylös. Nukkuu siis aika vähän yöllä, 9-11h. Oon ollut niin tyytyväinen, kun tyttö on nukkunut aamupäivästä 4h vaunupäikkärit, mutta nyt "pitkät" päikkärit on alkanut olla vaan n. tunnin mittaset ja siinäkin saa pari kertaa käydä hytkyttelemässä uudestaan uneen. En tiedä mikä saa vauvan heräilemään koko ajan :( Oon pukenut välillä lämpimämmin ja välillä viileemmin, että jos kylmän tai kuuman takia heräilee, mutta ei tunnu mikään varustus tuovan neljän tunnin päikkäreitä takasin...

Hyvin nukuttuina päivinä Alina on oikein aurinkoinen ja tyytyväinen vauva, pätkäpäikkäripäivinä väsynyt ja vaativa.

Syömiset: Me ollaan nyt 1,5 viikon aikana maistettu yhteensä 4 aikuisen teelusikallista bataattia ja tänään ekan kerran perunaa. Sanoisin siis, että täysimetyksellä vielä mennään... Bataatti meni yhtä kertaa lukuunottamatta hienosti suuhun ja alas asti, mutta perunaa syljettiin joka lusikallisella useempaan otteeseen ulos. Ostin jo persikka- ja päärynäpurkit kaappiin seuraaviksi maistiaisiksi.
Joo, hitaasti mutta varmasti alotellaan kiinteet. Puolivuotiaana jos ottaisi iltapuurot kehiin ja lihat sitten aika pian. Tietty jos paino ei nouse toivottuun tahtiin niin otetaan reippaammassa tahdissa kiinteitä käyttöön.

kakkajuttuja: Tänään perunan jälkeen Alinan kakka oli melkeinpä neonvihreetä limaa. Oikeestaan hyytelöä... Ekan bataattimaistiaisen jälkeen oli sama homma, mutta ei noin räikeen vihreenä. Mutta eipä tuo kai vaarallista ole, kun muuten masu on toiminut normaalisti, ei ole ilmaa, eikä turhia kätinöitä.

Olipa hyvä, että olet Sisi saanut kaameaa synnytyskokemustasi purettua. Ja muutenkin kiva kuulla susta pitkästä aikaa. Oletko käynyt tapaamispuolella kurkkimassa uusia päivämääriä?

Muut kesämassut kanssa, uudet ja vanhat: Käykää katsomassa tapaamispuolen pinoja, jos haluatte ihan kasvotusten tavata! Ja nähdä muiden samanikäisiä vauvoja!

Kylläpä aika rientää.. Tää yö nyt ensimmäisenä. Pitäisi nukkua jo. Hyvää yötä!

-ebbuliini ja Alina melkein 5kk-
 
Moi!

Eipäs oo piiiitkiin aikoihin tullu kirjoiteltua, kun on muka niin kiirettä.. Ja nettikin meillä oli katkolla tässä välillä. Vähäsen kuulumisia aattelin..

Pikkumiehen kanssa käytiin neuvolassa viikko takaperin, ja mittoja:
Pituus 71,5cm
Paino paria grammaa vaille 10kg :eek: :eek:
Päänympärys 44,5cm
Eli aika iso jässikkä on tämä poitsu..!

Yöunista Täällä nukuttiin pitkään tosi hyvin ja ilman yösyöttöjä, mutta nyt on menny taas pari yötä on heräilty. En tiedä miksi.. Eka hammaskin puhkesi pikkasen näkyville pari päivää sitten :heart: !

Syömisestä Kaikki ruuat kelpaa, erityisesti riisi-broileri. Sitä saattaa joskus mennä parikin purkkia kerralla kun toinen on suu auki ja karjuu aaaaa eikä maito kelpaa :).. Aamulla syödään maitoa, lounaaksi "suolainen" sose ja iltapäivällä hedelmäsosetta. Illalla menee lautasellinen puuroa. Maitoa menee edelleen noin litran verran päivässä, joskus enemmän.

Istuminen onnistuu jo aika hyvin, mutta ilman tukea ei pysy kovin kauaa pystyssä. Omat varpaat kiinnostaa niin kovin, että välillä niistä pitää ottaa kiinni ja sitten kellahdetaan selälleen.. Neuvolatäti kehotti kokeilemaan syöttötuolia, ja siinäpä onkin kiva istuksia ja kalastella maissinaksuja pöydältä :).

Liikkuminen ei ole vielä kovin maata järisyttävää, mutta mahalleen ja selälleen osaa kääntyä. Tosin ei ole vielä hoksannut että kierimällä pääsee liikkeelle. Mahallaan pyörii ympyrää ja peruutellaan.. Yhtenä yönä näin unta, että ukkeli lähti liikkeelle ja ryömi kovaa vauhtia olkkarista keittiöön :)..

Ääh, pitääpä käydä katsomassa mikä pientä harmittaa, kun isi ei kelpaa..

Terkuin,

Niini ja pikku-ukkeli 5kk
 

Yhteistyössä