~KesäMassut 2007~

Oikein paljon onnea Donsku pojasta!! Ihana kuulla, että kaikki on mennyt hyvin! :hug:

Kauhean aikaisin sitten yksi meistä jakautuikin ja kuten täällä arveltiin, niin kyseessä ei ollutkaan kukaan supisteluista yms. kärsivä :)

Jos me muuta sitten kärsivällisesti yritettäis kypsytellä sinne 35 viikoille edes, jooko :D

Listan päivittelyyn!

-Hiiviö & Elvis 27+2-
 
Onnea Donsku teille kaikille!!!!!!
nyt on sitten eka kesämassuvaavi maailmaan putkahtanut, ihanaa :flower: :heart: :flower:

mä olen ollut nyt tällä viikolla taas töissä kun siellä on ihan hirveä miehitys pula. vaavin liikkeistä valitin viimeksi, mut nyt kun äiti tekee hommia niin pikkuinenkin on kovassa työntouhussa koko ajan. meillä on vähän niin, että kun äiti on rauhallinen niin vauvakin (paitsi öisin kun nukun :D )

mitäköhän mun piti kommentoida kun sekoitti toi donskun uutinen ihan pään. tahtoo itekkin pian vauvan sylkkyyn!!! noh mut kasvakoon vielä vähän aikaa, sitten toukokuussa saa mun puolesta tulla jo ulos.

niitä kummirunoja ja muita löytyy tosi paljon, mut nyt dementoituneena en muista sitä osoitetta, mut jos selaat etusivun keskusteluita sieltä löytyy yks kohta missä on nettiosoitteita mistä niitä löytyy. olen itsekkin kopioinu sieltä paljon niitä. saiko selvää mun selityksistä :LOL:

Hani ja Samppa 29+2
 
Onnea Donskulle Ameriiiikkaaan :wave: :flower:

Mä menin ihan häkellyksiin.. Jee, eka kesämasu on nyt "pamahtanut" ja onneksi kaikki on hyvin :) Onpa vaavilla ollut jo hyvin pituutta? Onko ne jo noin pitkiä...

Lohdullista tietää, että meistä kaikki on niin pitkällä, että mahdollisuudet on hyvät jos synnytys käynnistyy.

Mulla meni kuula ihan jumiin :LOL: .
 
Donskulle ja perheelle oikein suuret onnittelut pojasta ! Lohduttavaa kuulla, että kaikki hyvin, minä nimittäin kärsin siitä kohdunkaulan pehmentymisestä ja pakkolevosta. Luinkin, että viikolla 29 on jo 90%:n mahdollisuus selviytyä. Mutta kaikkihan tietysti yksilöllistä.

Olen kyllä käynyt palstaa lukemassa, mutta en nyt muista, mitä kaikkea kirjoiteltu.

Valmennus alkaa maanantaina ja vähän nolottaa mennä sinne, kun massua ei näy ollenkaan. Varmaan kaikki katsovat, että väärään paikkaan olen tullut :ashamed: . Itse olen kyllä sitä mieltä, että massu kasvanut hurjasti ja välillä sellainen "norsuolo", mutta eipä tuota raskauttani kukaan huomaa. Kuuttipieni se taisikin kysellä, onko minulla jo mahaa ja vastaan, että on omasta mielestäni ja muiden mielestä ei.

Sunnuntaina käytiin synnyttäjien vastaanotolla päivystyksenä, kun alkoi olla sen verran kipuilua ja polttavaa tunnetta. Vauva ultrattiin ja tehtiin sisätutkimus. Oli aivan ihana erikoislääkäri siellä, naislääkäri. Sanoi, että minua peloteltu vähän liikaa- ei vauva kuulemma yhtäkkiä ulos sieltä tupsahda, vaan antaa ensin merkit. Vauvan paino jo 1027g :). Sanoi, että erittäin hyvin kehittynyt vauva minulla on (mikä tosissaan helpotti oloa, kun kaikki aina epäilevät syömistäni, kun maha niin pieni) !

Siellä lääkäri painotti, että ehdottomasti, jos tulee kipuja tms., niin pitää mennä näyttäytymään. Ehdottomasti siten kuin että odottaa liian pitkään, jolloin voi olla enää vaikea auttaa. Monta kertaa painotti minulle tätä asiaa eli muillekin varmaan hyvä tieto. Itse olen sellainen odottelija, etten turhaan menisi, mutta se tehtiin erittäin selväksi, että vauvan selviytymisen kannalta pitää mennä, jos tulee jotain.

26.3. jolloin valmennuskin alkaa, niin on seuraava neuvolääkäri, joka sitten arvioi, että pitääkö lähettää synnyttäjien vastaanotolle vai voiko jatkaa kotosalla. En missään nimessä halua sairaalaan makoilemaan.

Erittäin liikkuva vauva on, kun lääkäri sanoi, että ensin oli pää alaspäin ja pian jo pää ylöspäin. Koko ajan liikkui ultran aikana. :) . Mutta se on hyvä merkki.

Hitsi, mitähän muuta piti kirjoittaa...

Niin, painosta ollut puhetta. Minulla noussut kilon paino. Eihän se neuvolassa kelpaa tietenkään. Neuvolääkäri totesi, että jospa se paino alkaisi nousta nyt, kun lepoon jouduin. :x . Itse ne haluaisi sen kyllä nousevan.

Mutta nyt pitää lopettaa.

Pepsukka ja massu 28+3.
 
Onnea Donsku pienen pojan johdosta! :flower:

Mulla kans leuat loksahti syliin, kun tulin kurkkaamaan uudet viestit ja täällä olikin jo vauvauutisia :) Mahtavaa, että pikkuisella on kaikki hyvin, ei muuta kuin enkeleitä matkalle, että jatkossakin kaikki sujuu ilman ongelmia!

Kiitos maaliasiaan kommentoinneille, ei sitten muuta kuin maalikauppaan ja vetäsen joku päivä seinät uuteen väriin.

Äst, ei nyt kyllä ajatus juuri juokse tuon uutisen jälkeen, joten taidanpa kirjoitella myöhemmin kun pää taas toimii.

Teppana & pikku-ukko 27+1
 
Onnea tosi paljon sinne Amerikkaan ja teidän koko perheelle Donsku tosiaankin pienen pojan syntymästä, ja niin ne vaan voi suunnitelmat muuttua!

Pikkumyy, kyselit siitä matkustamisesta.. niin kyllä varmaan voit ihan hyvin matkustaa sen matkan varsinkin jos pysähtelette paljon ja olette tosiaan vähän siellä sun täällä yötä.
Me ajettiin kyllä kiiren vuoksi tulomatkalla rovaniemeltä turkuun vaan 2 pissa pysähdysellä ja sitten riekuin vielä sen yö yhtyeen tahdissa yö 2 asti laivalla hereillä. .ja ihan ok, mutta seuraavana päivänä todella väsy!! Mutta jos tosiaan ette aja pitkiä matkoja ja yövytte aina jossain niin kyllä se hyvin pitäs mennä, jos vaan voit ja jaksat istua.. mulla oli mukana tyynyjä ja istuin aina välillä tosi makuu asennossa.. ja jalat välillä kojelaudalla ja ne tukisukat jalassa..

Kata, Koitin tuolta katellakki noita hepatoosi juttuja sun kirjoituksista, mutta löysin vaan sen että se kutina on polttavaa..
Mulla alko nimittäin pari päivää sitten kutina jalkapohjissa, se kyllä rauhoittuu kun ei ajattele kunnolla ja rasvaa, mutta nytkin ku kirjotan niin kutisee vähän ja sitten mulla kutisee kasvot hieman.. voiskohan olla sitä? Mutta tuleeko siinä näkyviin mitään punertavia näppyjä tai muuta? Mun mielestä on kai terveen ihon kutinaa, eikä mitään nouse pintaan. .?
Ja missähän vaiheessa sitten pitäs sinne lääkäriin soittaa tai alkaa tutkiin että onko tuo sitä vai ei? kait mun on hyvä vielä odotella hetki, mutta vähän mietityttää se jos lapselle sattuukin sitten jotain..

No täällä siis viikko 32 menossa ja kaikki muuten tuota pientä alkavaa kutinaa huomioon ottamatta aika ok. Ihmetyttää vaan kun täällä ei ole mitään koko arvioita, eikä mitään viime aikojen ultria, että kuinkahan sitten tietää minkä kokoinen vauva on tulossa.. no kait sitä vaan odotetaan sinne laskettuun aikaan ja sitten näkee..
Neuvolakin on vasta kuukauden päästä..
Vatsanahkaa alkaa tuosta navan kohdalta hieman kiristelemään, mutta napa ei ole pullahtanut ulos. Ja liitoskivut on aivan tuskaa ku nousee ylös sohvalta ja sängystä.

Eipä tänne sen kummosia. .pitää alkaa vauvan vaatteita ottaan koneesta ulos.. ja noita ihania uusia limen värisiä harsoja mitä ostin..

Voikaa hyvin ja yritän taas saada hieman itseäni niskasta kiinni tähän kirjoitteluun. .niin kivaa on vaan taustailla ja olla laiska :whistle:

Moonlight
 
Aivan uskomattoman jännittäviä uutisia sulla oli meille muille kesämassuille, Donsku!
Oikein suuret onnittelut koko perheellesi pienestä pojasta! :hug: :flower: :D

Kyllä nyt taisi koko pino mennä ihan sekaisin... :LOL: :LOL:

Sen verran omaa napaa tähän laitan, että viime yönä jouduin ottamaan yhden Panadolin, kun en saanut nukuttua rintakehän kipujen takia?!?
Ei siis ota sydämeen eikä keuhkoihin, mutta aivan kuin rintakehän päällä istuisi joku koko ajan eli ahdistaa tosi kovasti...
Hieman ahdistaa päivän aikanakin, mutta yöllä oli tosi kamala olo - meinasi paniikkia alkaa pukata, kun en itse tajua mistä tämä voi johtua. :eek:
Norovirus sentään hellitti onneksi kahden päivän ripuloinnin jälkeen. :)

Riina-Niina ja satuaarre 28+0
 
Onnea Donsku!

Olipas täällä tosiaan uutisia...

Nimiä olen pyöritellyt myös paljonkin. Meillä on miehen kanssa paljon kivoja tytön nimiä, mutta pojalle ei yhtään. Aina kun toinen keksii mielestään hyvän, toinen ei tykkää siitä.
 
Neuvolakuulumisia...

Oli pettymys koko käynti. Terkkari unohti katsoa pissasta tulehduksen, mut muuten se oli ok. Verenpaine 110/68 ja painoa tullu nyt noin 5kg (eli 325g/viikko edellisestä käynnistä). Ei ollu aikaa mihinkään, kun olin menossa lääkärille ja otti ylimääräsen ennen mua (pääsin sisälle siis myöhässä)... Esitietolomaketta uteliiana katteli, vaikka käydään se läpi seuraavalla kerralla. Mitähän sieltä halus nähdä.

Lisärautaa aloin syömään lauantaina, mut siitäkään en saanu tilaisuutta mainita... Katotaan, jos seuraavalla kerralla katottais hemoglobiini, niin ehkä sitten.

Sokerirasituksen arvoista olin ainakin yhden kuullu puhelimessa väärin, eli laitan ne vielä tähän tuolta neuvolakortista... 4.8 / 7.8 / 5.4 . Mut siis normaalit kaikki, eli sinänsä ei mitään uutta.

Lääkäri oli tuttuun tapaansa ylivirallinen, kävi nopeesti neuvolakortin tiedot läpi, katto kohdunsuun tilanteen (kiinteä, kiinni ja 3cm) ei ihan hellävaroen, mittas sf-mitan (29cm) ja kuunteli sykkeen (150). Sit sain liikkeitten seuraamisohjeet kouraan ja kiitos näkemiin viikolla 36. Olis ollu kysyttävää ja muutenkin olis ollu kiva vhän jutella, mut ton ukon kanssa se ei kyllä onnistu. Ikinä en sille haluis enää mennä. Kokoarvion se kuitenkin mulle tekee... Kurja!

No, pääasia, että kaikki on hyvin. Poikanen mukeltaa aktiivisesti ja ilmeisesti kasvaakin ihan hyvin. Oma olo on hikoilujen, lantiovaivojen ja vessassa ramppaamisen takia raihnainen, mut ulkoilu tuntuu hyvältä. Onneks tänään oli taas ihan nätti sää.

Vaunut... Gesslein swing, uudet, tämän vuoden malli. Ainoa malli mikä sekä miellytti silmää että mahtuu auton kyytiin. Vastaa myös vaatimuksiin, jotka asetin ja sehän se tärkeintä. En uskalla luottaa halpoihin, kun kuulin niin paljon negatiivisista kokemuksista. Noita en ole kuullut kenenkään moittineen. Hinnakkaat oli, mut oli niissä sentään hyvä alennus, kun viime vuoden mallit myytiin niin nopeasti loppuun.

Jonina... Kolmipyöräiset kuulemma vie hieman pidemmän tilan kokoon taitettuna. Muuten en ole kuullut kolmipyöräisyyteen mitään harmillista kommenttia.

Moi uusille! Tänne vaan joukkoon. :)

Kiitos jälleen onnitteluista!

Mulla ei ole masu "rapsahdellut"... Hyvin näyttää nahka venyvän, kun ei arpia ole edelleenkään tullut laiskasta rasvaamisesta huolimatta. Mut katotaan... Sanomatta paras. Kutinaakaan ei ole juurikaan havaittavissa.

( .) ihan kirjaimellisesti... Ennen raskautta oli vaan kuoppa, jonka pohja ei näkyny. Masun kasvaessa muuttu valtavaks montuks, jonka pohja näky selvästi ja nyt on yläreunasta alkanu nouseen ylös. En haluu sen pullistuvan!!! :/ Jospa se ei ylittäis masun pintaa.

Äippä88... Migreenistä sen verran, että mulle on lääkärit sanoneet, ettei oikeaan migreeniin auta sen enempää ibuprofeiini kuin myöskään nuo panadolit yms. Mulla on ollu lapsesta asti ja migreeniin tarkotetutkin lääkkeet tehoaa vain ajoissa otettunna. Täsmälääkkeet on sitten toinen juttu ja migreenin kaltainen särky jo eri asia. Asiantuntija tosin oon vaan omalta osaltani, mutta luotan lääkäreitten sanaan... Ainakin viideltä oon siis ton lääkeasian kuullu.

Koittakaas supistelevat ottaa rauhassa ja pitää pienokainen kohdun suojissa. Tarrasukkia!

Irmeli... Toi Peetu nimi on mun mielestä aivan ihana! Ehkä asiaan vaikuttaa sekin, että yhdessä mun työpaikassa oli sen niminen lapsi ja aivan valloittava persoona. Lisäks kuulostaa suomalaiselta, mut ei tule joka nurkalla vastaan.

Meillä on nimet päätetty kokonaisuudessaan jo aikaa sitten ja helposti päästiin yhteisymmärrykseen. Toivottavasti nimi sopii tulokkaalle, ettei tarvi miettiä uutta tilalle... :) Suvusta on kaikki, enimmäkseen miehen puolelta, mut löytyy kytköksiä myös mun sukuun. Perinteisiä ollaan, vaikka tykkään harvinaisemmista nimistä. Muotinimet pyritään välttämään.

Ja tuota nimiäis-/ristiäisasiaa... Irmeli, ei mitään painetta. Ihan hyvällä omallatunnolla vaan. Me nimittäin keskustellaan jo siitä, missä nimiäisiä vietetään ja ketä paikalle kutsutaan yms. Mekö hätäisiä...? :whistle: :ashamed: :D

Donskulle paljon onnea poikavauvasta! :flower: Ihanaa, että ootte molemmat kunnossa, vaikka aikaseen pienokainen päättikin syntyä. Tuu ihmeessä kertomaan välillä kuulumisia... Kiva kuulla miten pienokainen kasvaa ja vahvistuu.

Kiitos Moonlight vinkeistä matkusteluun! :flower: On meillä matkaa ekaan paikkaan 660km ja takasin tullessa reilu 500km. Välissä vähän vähemmän. Pysähdyksiä tehdään tarpeen mukaan, mut taidan ottaa useamman tyynyn mukaan helpottamaan istumista. Kyllä mä muuten istua jaksan, tahtoo vaan puutua tuo takamus ja jalatkin välillä. Tukisukat vois olla kans tosi hyvät.

Sisko otti taas uusia masukuvia, joten käyn vaihtamassa heti kun saan ne käsiteltyä. Ei o kyllä näkyvää eroa masun koossa, mut muuten tykkään noista uusista kuvista enemmän.

PikkuMyy-80 ja poikanen 28+4

PS. Mä en näköjään osaa lyhyesti kirjottaa... :ashamed:
 
En nyt valitettavasti kommentoi mitään... tulin vain ilmoittamaan, että vaavilla on kaikki okei... mutta itsessäni on jotain häikkää... lääkäri määräsi huilimaan täksi viikoksi ja terkkari uumoili alkavaa raskausmyrkytystä.... torstaina lisäkokeisiin... oireena on pahoinvointia, huimausta, ällötystä,, heikkoa oloa.... ei oikein tietoa mistä johtuu, mutta toivottavasti tää selviää...

jaksamista kaikille taasen...

Maariana + Iinuska 29+1
 
Onnea Donsku koko teidän perheelle!!! Sieltä se tuli ensimmäinen "kesä"vauva ihan yllättäen! Ihanaa, että kaikki on hyvin, vaikka viikkoja oli kyllä tosi vähän lapsiveden mentyä! :hug: :flower: Ja ilman muuta käyt täällä kertomassa pojan kuulumisia ihan siinä missä me muut kerrotaan navoistamme, jookos? =) Anteeksi tää huutomerkkien paljous, mutta oon kyllä ihan täpinöissä tämmösistä superuutisista!!

Hensku: Koita ottaa rauhallisesti! Vaikka Donskun uutiset olikin tosi rohkasevia, niin kannattaa meidän muiden kuitenkin ottaa varman päälle ja pitää vauvoja vähän pitempään masuissa.

Maariana83: Jaksuja sinnekin!

Omaa napaa intiimiselostuksella: Huolestuttaa. Ennen tätä raskautta opettelin tunnistamaan kohdunsuun sormillani, se oli sellainen kova, kiinteä nupukka siellä perällä. Nyt viikonloppuna ihmettelin, kun koko alapää on jotenkin turvoksissa. Yritin löytää sen nupukan, mutta tilalla olikin vain pehmeää löllöä ja kohdun ulkosuu selvästi sormelle auki :( Mitään selkeitä supistuksia en ole tuntenut, mutta välillä on niitä päiviä, jotka tuntuvat yhdeltä isolta supistukselta aamusta iltaan tai ainakin usean tunnin ajan... Ja mun arkeni on yhtä isoa nostamista ja kantamista tuon poikakullan kanssa... Uskaltaako tässä nyt odotella vielä 28.3. asti lääkärineuvolaa ja ihan oikean asiantuntijan arviota tilanteesta? Oma th on nyt lomalla ja siellä on joku sijainen, joka sijaistaa kuulemma samaan aikaan kolmea eri th:aa..

Piti vielä vastata ainakin vaunu-, nimi-, kutina- ja sukupuolimerkkikyselyihin, mutta ne saa jäädä seuraavalle visiitille ;)

Kreecherille synttärionnittelut! :flower: Meillä vanhetaan kanssa kahden viikon sisällä, mutta mulle tulee jo 28v. täyteen ja miehellekin 27. :eek:

Tervetuloa kaikki uudet! Tämä ON loistava pino =)

-ebbuliini ja neiti rv 25+5-
 
VOi hurrrjaaa!!!!
Donsku
Isosti onnea!!Ihanaa että poika voi hyvin ja kasvaa hienosti,se on tosiaan pääasia!!

Moonlight
Hepatoosiin ei kuulu mitään ihottumaa ja kasvojen kutinasta en ole kuullutkaan.
Laiton tänne jollekin kutisevaiselle infoa että googlettaa raskausihottumaa,sitä tulee toisille ja se on melko ikävää ja siihen kuuluu ihottumankaltaista röhelmää.
Hepatoosiin ei auta se että on ajattelematta taikka rasvaus.Se tosiaan on kuin nokkosilla olis hakattu.On tosin hetkiä kun ei kutise niin,ja päiväsaikaan sitä ei välttämättä huomaa.Mutta mä kyllä kehoittaisin sua pyytämään hepatoosirutiinit neuvolassa.
Ihan varoiksi.

Riina-Niina
Puhu neuvolassa tuosta,jos yöllä levossa häiritsee kannattaa tutkituttaa.Joskus vajaatoiminta voi raskausaikana pamahtaa päälle,taikka jos sulla oli virus juur,se voi olla tehdä ikäviä jälkitauteja.

Hauskoja nuo PikkuMyyn romaanit!!! =)
Mulla taipuvaisuutta samaan.
Ja neuvolalekurit on tuollasia,törppöjä!!Mullakin oli niin kovakourainen että.

Maariana
Lepoa nyt vaan ja koitahan jaksaa.Onneks olet tarkkailussa joten tuo tauti ei varmastikaan tee pahojaan.
Ja kun viikkoja alkaa olemaan noin kivasti niin vauvallakin on asiat suht kivasti.Kuten Donskun vauvan tarina kertoo!!

Ebbuliini
Mä teen tuota kans,mutta vähän useemmin!!!Siis tutkin kohdunsuuta..
Mutta mä kehoittaisin rauhoittamaan jotenkin tilannetta,tiiän että vaikeeta,onhan mullakin tuon muun katraan lisäks tytteli 1 v ja 8 kk joten tiiän että pakko nostella ja nehän on pahimpia.Koita välttää nostamisia ja onko ketään ketä vois päivisin vaikka autella?
Mulla äiti hoitaa tosi paljon MAisaa,sillä oli viimeyönkin siellä.
Ja käy lääkärissä näyttämässä.Ihan varoiksi!

En muista onnittelinkos Kreecheriä Jo,tuo dementtia pukkaa päälle!! :flower: Puska sulle jos en ole onnitellut!!!

TÄällä on supparit rauhoittuneet ja olo ihan ok.Ja kuten arvelinkin niin kukaan meistä supistelevista ei tehnyt ekaa vaavia,mä luulen että me mennään yliaikaisiks!!
No,mulla käynnistellään varmaankin mutta ei se ihan sanottua ole!!
Oon silti kirjoitellut tässä kesäkuisissa vaikka vauva tosiaan tulee toukokuun puolella.;Mutta musta on kivaa kun ollaan melko samoissa.

Kata 29+5
(jukra kun päivät menee hurjaa vauhtia!)
 
Huomenta!

Nyt on sitten taas tuore kuva profiilissa, jos jotakuta kiinnostaa. Tuli siitä vähän edustavampi kuva. Aika ylhäällä näyttää toi mun masu olevan... Oletteko sama mieltä? Eihän sen tosin vielä tarviikaan valahtaa, joten saakin pysyä tollasena. Ehkä ei sit tarvi jänskätä äkkilähtöä synnärillekään.

*Muoks* Kyssäriä tähän vielä... Jos vauva on perätilassa vielä synnytystapa- ja kokoarviossa rv 36, voiko vielä kääntää? Haittaako hirveesti tuo edessä oleva istukka? Ite oon pariin kertaan pyörähtäny takasin, joten... Vähän jo hirvittää. :/

Mukavaa päivää kaikille!

PikkuMyy-80 ja poikanen 28+5<br><br>
 
Söpö massu siellä Myy!!
Tota,mä en oikein tiiä onko ihan mahan mallista kiinni onko vauva alhaalla,meinaan jos tota mun profiilia kattoo,niin mustakaan mun maha ei kauheen alhaalla roiku..
Mutta lääkäri sanoi vauvan olevan alhaalla.En tiiä voiko mahan mallista päätellä kuinka alas vauva on laskenut.
Mulla meinaan oikein tuntui sellanen humahdus,tosin vauva kääntyi raivotarjontaan silloin varmaan samalla.Siitä asti on keikkkunut pää alaspäin!

Mutta se painon tunne on vähentynyt ja varmaan siks että oon levännyt enemmän.


 
Kiitos Kata, myös lohdutuksen sanoista! Sä olit nopee... :)

Mulla tuntuu vauvan hikka tuolla ihan häpyluun lähellä eli kai se jätkä sit möllöttää aika alhaalla. Luulis siellä sit tilaakin olevan vielä ihan reilusti. Alkaa kyllä kylkiluut saamaan jo osumaa istuessa, mut ei toi mun vyötärö toisaalta mikään korkee ole.

Illalla melkein huolestuin... Mikähän juttu siinä on, että heti kun puhutaan liikkeitten laskemisesta, hiljenee masussa? No nyt aamulla on kyllä jumpat onneks jatkunu.

Pitäis noita opintojakin varmaan yrittää työstää... :whistle:

Palataan...<br><br>
 
Heipä hei kaikille pitkästä aikaa!
En ole juurikaan tänne aikoihin kirjoitellu, mutta päivittäin olen kyllä käynyt juttujanne katelemassa! =)
Ensimmäisenä haluan toivottaa donskulle paljon onnea pojan johdosta! USkomaton tarina... :heart: Onneks kaikki on hyvin!

Itellä elo ollu melkoisen tasaista. Kaikki tarvikkeet hoitopöytää ja pinnistä lukuunottamatta olen saanut haalittua (käytettynä tosin). Rahaa on palanut siis kauheesti, vaikken uutena oo muuta ostanu ku vaunut (Brion Duot, vm 2006). Vaatteita en oo ostanu yhtään, kun oon saanu kaverilta neljä muovisäkillistä, eiköhänne riitä, ku vielä äippäpakkauskin tulee! =)

Vointi ollu suht hyvä, masu kasvaa koko ajan, ja vauvelin liikkeet tuntuu n. puolen-1 h välein. Potkii välillä niin lujaa, että koko masu heiluu :LOL: Hauska seurata...

Hb oli viime neuvolakäynnillä pudonnu sinne 100 lisäraudasta huolimatta, ja nyt jos vielä siitä laskee, niin sit laittavat joihinkin lisätutkimuksiin. Painoa tullut sellaset 10kg, joka on minusta aivan järkyttävän paljon! Koskaan aikaisemmin ei vaaka ole näyttänyt 70kg, mutta nytpähän on koettu sekin! Painon nousu stressaa mua kaikista eniten, mutta lääkäri yritti mua kovasti lohdutella...

Hormooninäppylöitä rinnassa on edelleen, ja se tökkii kans, ovat niin ällön näköisiä. Ilmeisesti ne ei lähde pois, kun vasta synnytyksen jälkeen...plaah!

Huomeena pitäs lähtee luokkakamujen kanssa sairaanhoitajapäiville. Yövytään laivalla, joten tiedossa varsin ratkiriemukas loppuviikko! =) Valmistujaiset ja äippälomakin lähestyy hurjaa vauhtia!

Vielä vähän omaa napaa: mulla tosiaan napa noussu aika hyvin tasaiseksi, toivottavasti ei tuu "yli". Supisteluja tulee päivittäin, mutta onneksi ei ole yleensä kovin kipeitä.

Mutta, nyt mun on mentävä koirien kanssa lenkille.
Mukavaa päivänjatkoa kaikille!!! =) :heart:

Terveisin: Kesäheinä-81 27+2
 
:eek: :eek: Paljon onnea Donsku poikavauvan johdosta!! :hug: Hienoa että kaikki on kunnossa vaikka poikanen ottikin vähän varaslähdön! Yllättävän isoja nuo pienet tässäkin vaiheessa jo on, aika hurjaa! Kuitenkin tarrasukkia kaikkien vauvoille että pysyis kuitenkin vielä pari viikkoa matkassa ja saisivat kasvaa rauhassa! Hensku ja auramaria, koettakaahan malttaa levätä!


Vaunut odottelee tuolla jo, ovat Oran Jovi Airit, samoin turvakaukalo ja muut kalusteet on valmiina. Oltiin aika hyvissä ajoin liikkeellä :)..

Kutinasta vielä mua kutisi muutama viikko sitten ja oli ihottumaa, kyselinki siitä Katalta.. Se rauhoittui yllättävästi heti parin päivän sisään kun lopetin karkinsyönnin. Suklaata ja muuta edes vähän vähemmän huonoja herkkuja kuten kotipullaa syön siis vieläkin mutta kaikki värikkäät lisäaineelliset karkit jätin pois. Kannattaa kokeilla :). Kun nyt malttaisi pitää näpit erossa jatkossakin noista..

Neuvolaa ja napaa.. Neuvolassa oli kaikki ok, aika pikainen käynti taas ja lääkäri oli hieman inhimillisempi kuin viime kerralla :). SF-mitta oli edelleen ihan yläkäyrällä eli 27cm (viikot 27+2) mutta oli kasvanut ihan tasaisesti ja ei kuulemma haittaa koska oon tosi pitkä. Syke oli 150 ja raivotarjonnassa pieni kökötteli siellä :heart: . Kohdunsuu oli supistuksista huolimatta kiinni ja kiinteä, mittaa oli saman verran kuin viime kerrallakin. Huh siis siitä :).
Painoa oli kyllä tullut kokonaista 782g/vk :ashamed: !! Oli jo syytäkin ruveta rajoittamaan karkinsyöntiä siis!! Lähtöpainoon on tullut 6kg lisää kuitenkin eli ihan kohtuudella. Ehkä osa tuosta painosta on turvotustakin, en tiedä.
Napa painui tosiaan sellaiseen monttuun, mutta itse napa ei enää ole yhtä syvä kuin ennen.. Mies oottaa innolla ja mielenkiinnolla josko se sieltä popsahtaisi esille joku päivä :LOL: .

Nimiä ollaan mietitty jo aika alusta lähtien mutta nyt on oikeastaan tultu siihen tulokseen että katsotaan sitten kenen nimiseltä pieni näyttää :). Ristiäisten pitäminen onkin sitten aika haaste koska sukulaiset asuu pitkien matkojen päässä, mutta eiköhän sekin asia jotenkin järjesty.

Tais taas tulla aika omanapanen viesti vaikka muille on tapahtunut niin paljon kaikkea :ashamed: ..

Niini ja massuasukki 27+2
 
Donskulle paljon paljon onnea! Hienoa että pikkuinen voi hyvin vaikka tosiaan oli aika malttamaton poika kun nyt jo halusi nähdä mitä masun ulkopuolella on! :) Tällänen tieto helpottaa varmasti monia muitakin että vaikka pienokainen syntyi noinkin paljon etu ajassa niin kaikki on silti hyvin!:) UPEAA!

Mulla olis huomenna neuvolalääkäri! Aika rauhallisin mielen sinne mennään koska kaikki on mennyt tähän mennessä tosi hyvin... Ei ole ollut mitään ongelmia! Paitsi että viime ultrassa (rakenne) kätilö sanoi että istukka taitaa olla aika lähellä kohdun suuta. :/ Kontrolli käynti on 19.4 joten sillon ollaan sitten siitä viisaampia...

Viiko 27 lähti tänään käyntiin!
 
Huomentapäivää!

Neuvolasta juuri tulin ja heti pitää tulla raportoimaan tänne neuvolakuulumiset. Siellä olikin tälläkertaa joku opiskelija ja varsinainen th vaan pyörähti paikalla. Sokerirasituksen olin läpäissyt hienoilla tuloksilla 4.6/5.9/6.7. Painoa oli tullut ihan hirveesti, eli 1305g/vko :eek: en mä kyllä mielestäni ihan noin paljoa ole syönytkään, th kyllä rauhoitteli, että vauva on varmaan kasvanut nyt hurjasti. Vaikka toisaalta sf mitta ei kovin suuresta kasvusta kertonut, eli oli nyt 25cm, kun 7 viikkoa sitten se oli 21 cm, silloin mentiin yläkäyrän yläpuolella reippaasti ja nyt oli vain hitusen keskikäyrän yläpuolella. Vähän jäi kyllä mietityttämään kasvaako vauva normaalisti. Pissa oli puhdas ja verenpainekin kohtalainen 128/96, sydänäänet pompotti n.160.

Tälläkertaa pelkkää omaa napaa, täytyy alkaa siivoomaan!

Teppana & pikku-ukko 27+2
 
Katti71
Olipas täällä ihania uutisia! Paljon onnea Donskulle ja poikavauvalle :flower:

Itsekin jo alkaa haikailla vauvantuoksua, kovasti yritän halailla vatsan "läpi" vauvelia, juttelen ja silittelen :)

Nyt kyllä huomaa, että alkaa tuo vatsa painaa, äsken paistoin lapsille 1,5 l:n taikinallisen lättyjä ja siinä tuli seisottua yli tunnin verran... nyt onkin hyvä syy tässä istuskella.

Nuo harjoitussupparit vähän askarruttavat. Eilen illalla istuskelin sohvalla telkkarin ääressä ja supisteli ihan kamalasti... parin minuutin välein, mutta ei kuitenkaan yhtään kivuliaasti. Aika outo juttu. Sitten makuullle mennessä ei enään tuntunut mitään, mutta kuitenkin yöllä herätessä oli omituinen jomotus alaselässä.

Mietiskelen vaan tuota kohdunsuun tilannetta, kun kertaakaan ei ole vielä tehty sisätutkimusta. Ekan lääkärin aikoihin olin sairaana ja sitten se jotenkin unohtui... täällä maalla terkkarikin on vain joka toinen viikko paikalla, ja lääkäri 3krt/viikko, joten aikoja ei aina niin helposti saa.

Toisaalta kun sitä kipua ei niin kovin tunnu, niin kai sitä voisi odottaa sinne ensi viikon ä-polikäynnille asti.

Vauva kuitenkin monottaa ihan mukavasti ja mahtuu kääntyilemään. Välillä hikka tuntuu tuolla ihan nivusissa ja sitten hetken päästä alhaalla on taas ihan tyhjää ja kovasti pungerretaan poikittain =) Aika vilkas epeli ja aivan varmasti vesijumppa alkaa aina silloin, kun äiti olisi valmis nukahtamaan.

Hauskaa kevätpäiväntasausta kaikille!

Katti ja maha 29+3
 
kolmas
Moro kaikille! Ihan ensimmäisenä superonnittelut Donskulle poikavauvan johdosta!!! :flower: Uskomatonta, että nyt jo päätti poika tulla maailmaan! Onneksi kaikki on hyvin!

Mullakin oli lekuri tänään, ja aika nopea suoritus oli. Kaikki ok, kohdunsuu kiinteä ja kiinni, 2 cm. Sf-mittaa ei ottanut, sydämen lyönnit kuulema hyvät, sykettä ei merkannut minnekään tai sanonut? Eli nopeasti tarkastus ja seuraava potilas.. neuvolatäti ihmetteli mun vatsan kasvua sitten viime näkemän, on nyt poksahtanut kunnolla! Sokeria oli taas virtsassa, huomenna kiikutan aamunäytteen. Tämän raskauden aikana on joka kerta ollut sokeria virtsassa, mut aamunäyte on ollut puhdas. Nyt th sanoi, että pitää seurata jos massu kasvaa tätä vauhtia, että josko sittenkin pitää lähettää rasituskokeisiin. Hemoglubiini on hieman parempi kuin viimeksi (118) eli rauta on ruvennut puremaan.

Tänään on kyllä maha ollut tosi raskaan tuntonen, heti aamusta huomasi eron eiliseen. huh-huh.. jospa se tästä.. lekuri kyseli onko supistellut, ja sanoi, että jos ei ole kivuliaita, niin ei hätää. Jos kipua tuntuu, niin pitää ottaa iisimmin.

Tänään pitäisi päättää se, että otanko sen äitiyspakkauksen vai en.. pitää vielä käydä kelan sivuilla katsomassa paketin sisältö.

Hyviä vointeja kaikille! Ja muistakaa, jos on kivuliaita suppareita, niin ottakaa rennosti!!

:) kolmas + beba
 
Selvisin neuvolasta, kaikki vaikutti olevan ok, ainoa että mun pitää mennä uudestaan sinne sokerirasitukseen (PLAAH!!!), kun viikkoja oli edellisessä testissä vasta 22 ja oli niin niukin naukin että läpäsin. Eli ensi viikolla uusinta.

Kohdunsuulla ei ollut tapahtunut muutosta, vauva oli masussa poikittain, mutta onneksi tässä nyt on vielä aikaa kääntyä raivotarjontaan.

Hieman huolissaan lääkäri oli tästä mun tilanteesta, vaikka pissa oli ihan puhdas ja verenpaineet ok, niin epäili, että vikalla kolmanneksella voisin käydä ä-polilla ylimääräisellä käynnillä, vaikka mitään ongelmia ei ilmenisi.

Paino oli noussut 800g/viikko (apua!!!) ja sf-mitta oli jo 30cm!!! :eek: :whistle: :D

Onko täällä muita iso massuisia??

Niin ja jo kahden viikon päästä seuraava neuvola.

Joku nuista nimistä jutteli, niin täällä on tullut pyöriteltyä vaikka kuinka monta nimeä jo ympäri, eikä vieläkään olla päädytty mihinkään. Tytöistä vahvoilla on Julia, sitä ajateltiin jo esikoiselle, mutta olikin poika ja nyt mä olen ihastunut pojan nimeen Joosa, mutta mies ei ole hirveän innoissaan.
Onneksi tässä nyt on aikaa vielä.

Niin ja kyllä joku niistä ristiäisistä puhui, niin kyllä mäkin olen jo stressannut missä voidaan kahvit järjestää, kun meitä on ihan älyttömästi (vajaa 30henkeä) vaikka kutsuttais ihan vaan kummit ja lähisuku (ei siis tätejä, serkkuja tms.).. Että eihän tässä olla yhtään aikaisessa :D

Kantoliinan ajattelin tilata kuun lopussa, olen nyt päätynyt Amazonasin CarryMe -compoliinaan.. Kerkeää sitten vähän ennen kesää harjoitella sen laittoakin :)

-Hiiviö & Elvis 27+3-
 
Pikaisesti käyn toivottamassa Donskulle ja koko perheelle onnittelut pikkuisesta pojasta!!! :flower: Ihanaa kun ensimmäinen kesämassu-vauva on putkahtanut maailmaan!! Alkoi jo vähän jännittämään, että koskakohan se oma pikkuinen päättää tulla :heart:

Hiiviö, täällä on toinen isomassuinen, eli mulla oli sf-mitta noin kaksi viikkoa sitten 30cm, ja nyt siis on viikkoja 29+5, mut mittanauhaa en kyllä omiin käsiin ole uskaltanut ottaa... Vauvan koko meillä ainakin oli ihan "standardi", eli viikko sitte koko arvio oli 1338g. Et vaikka sf-mitta on suuri, niin ei sieltä mitään jättiläistä kait ole tulossa :LOL:
 
Donskulle ihan huipusti onnea
:flower:
Jotenkin tuli ihan liikuttunut olo, kun luin vauveli-uutisia. Eka Kesämasujen pikkuinen on siis saanut jo nähdä päivänvalon. Ihanaa, että kaikki on hyvin Donskun perheellä. Varmasti hurjaa, että yhtäkkiä suunnitelmat muuttuvat ja pieni päättääkin ponnistaa maailmaan. Olen käynyt kurkkimassa välillä muiden kuukausien pinoja ja näyttäisi siltä, että melkein jokaisesta löytyypi ainakin yksi varhainen vauva.
Saa nähdä, kuka jakaantuu seuraavaksi. Hauska arvailla... Joku veikkaisi Kataa, mikä ei hullumpi veikkaus olekaan. Arvelen, että meidänkin pieni ponkaisee ulos kohdun turvasta jo toukokuussa. Tai sitten vain toivon lujasti niin. Ei kyllä tarvitsisi vielä alkukuusta syntyä, mutta loppukuu olisi hyvä ajankohta. No, nämä asiat ovat Korkeimman kädessä, joten ei muuta kuin päivä kerrallaan eteenpäin ja katsotaan, mitä tapahtuu. Uskon, että Joku viisaampi tietää nämä aikataulujutut paremmin kuin minä itse:)

Kylläpä monella tuntuu olevan jotain remppaa ja supisteluja. Itselläni tuli viime yönä jokin outo selkä-maha kipu. Olisiko se voinut olla supistus? En oikein tunnista, mikä on supistusta, mikä jotakin muuta. Enimmäkseen olen tulkinnut supistuksiksi sellaiset kiristymiset ja kovettumiset masussa. Ne ovat olleet kivuttomia, mutta viime yönä sattui ja kipu tuntui joltakin krampilta selässä ja heijastui masuun. Mikähän se oli?

Väsymys on ottanut lujan otteen ja olen jo alkanut vilkuilla kalenterista, milloin se äippäloma alkaa...Kuukausi vielä. Olisin kyllä mieluusti tuon ajan töissä, jos vain kunto kestää. Opiskeluja riittäisi vielä toukokuulle, mutta ne saattaapi jäädä kesken.

Onko teillä istuminen hankalaa? Mie oon huomannu, että on tosi tukala istua pitkiä aikoja paikoillaan. Sitten on ihan hassua, kun välillä syödessä alkaa hengastyttää. Kai maha jotenkin painaa.

Onpa lohdullista, että täällä on muitakin kilojen keräilijöitä kuin minä. Kaksi uutta kymppilukua on posahtanut täällä rikki. Huh, ekaa kertaa olen miekin kiloiltani yli seitsenkymppinen, kuten joku toinenkin kirjoitteli.

Vaunuista oli puhetta...me saatiin serkultani käytetyt Emmaljungan yhdistelmät. Vaikuttavat hyviltä ja niissä on suloinen delfiini-kuvio. Tykkään niin delfiineistä ja olin jopa pahoillani, kun meidän piti uuden suihkukaapin takia luopua delfiinisuihkuverhosta. Hihii, oonkohan vähän lapsellinen.

Nimistä..meillä olisi tytölle aivan ihana nimi meidän kummankin mielestä. Paljastan sen sitten, jos masuasukkimme on tyttö. Pojan nimi on kovasti mietinnässä, sillä minusta tuntuu, että tuleva perheenjäsen saattaa oll prinssi. Oikeastaan meillä oli jo ihan vahva nimiehdotus pojallekin, mutta siitä meni vähän maku, kun miehen sisko kertoi, että hän on ajatellut, että antaisi lapselleen juuri tuon saman nimen(ei tosin ole vielä raskaana edes). Hän ei siis tiennyt meidän aatoksistamme, asia tuli puheeksi muuten vaan. Nyt tuntuu, että varastaisimme miehen siskon nimiehdokkaan, vaikka me ehdimme tuon nimen kirjoittaa jo aivan raskauden alussa sairaalapapereihin. Meiltä siis kysyttiin jo syksyllä nimivaihtoehtoja äippäpolilla.

Meillä' muuten alkoi perhevalmennus maanantaina. Vaikutti ihan mukavalta. Meillä on pieni ryhmä, neljä pariskuntaa, joista yksi oli heti poissa. Juteltiin vanhemmuudesta ja parisuhteesta. Sitten on ohjelmassa juttua synnytyksestä, imetyksestä, vauvaperheen arjesta ja vierailu synnytysosastolla. Apua, en tiedä uskallanko katsoa sitä synnytysjuttua, kun en haluaisi ajatella koko asiaa. Varmaan synnytysosatolla käynti jännittää. Harmikseni mies ei edes pääse silloin mukaan.

Ai niin, ristiäisistä piti kysymäni, kun aihe jo on otettu puheeksi... Aiotteko järkätä isotkin kekkerit? Onko yleensä tapana pyytää sukua enemmänkin mukaan kuin vain ihan lähiperhe? Oon jotenkin ajatellut, että siinä ristiäisten aikoihin saattaa olla vielä tosi uupunut olo synnytyksestä ja elämänmuutoksesta. Tavallaan haluaisin pyytää vaan lapsen kummit ja mieheni äidin, isän ja siskot ja ehkä mummon ja papan. Sitten onkin hassua, että mun puolelta ei tulisi ketään, koska äitini ei ole matkustuskunnossa huonon vointinsa takia ja sisaruksia mulla ei ole. No, onhan tässä aikaa miettiä...

Pitänee ottaa neuvostanne vaarin ja kopioida teksti ennen lähettämistä.

Nyt piste tähän ja hakemaan autosta sinne unohtunutta kännyä.

Voikaa hyvin ja iloitkaa orastavasta keväästä!

Manteli ja Masumatkaaja 29+4<br><br>
 

Yhteistyössä