Piti synnytyksestä tulla kertoilemaan, mutta eipä siinä isompia ollut... helpompi oli ku mitä olin kuvitellu, kestoksi tuli n 20 tuntia, kun merkattiin alkaneeksi kipeistä supistuksista, iltapäivällä sunnuntaina 3.6. alko kolmen aikaan, sairaalaan mentiin kuudelta, sormelle auki... kylpy ja kaurapussit oli käytössä, puolilta öin ei ollu tapahtunu juur mitään... oli 1-2cm auki, sain petidiiniä kankkuun kuuman suihkun jälkeen ja kahen aikaan yöllä alko tuskaset supparit... kaurapusseilla piti pärjätä ja koko synnäri oli täynnä, kaikki halus tulla sit samana yönä synnyttään... aamulla n. puol kuuden aikaan olin jo niin kipeä, et oksensin(ekaa kertaa koko raskauden aikana =) ) ja kätilö tarjos epiduraalia... olin vannonu, et sitä ei sitten missään nimessä ja kätilön kysyessä oisin voinu ottaa aivan mitä tahansa kunhan se kipu loppuis... oisin varmaan mummonikin myyny, jos se ois auttanu noh, samoihin aikoihin n. 6.40 sain epiduraalin ja kalvot puhkastiin... 10.20 oli jo kaikki auki, 8-10 senttiin aukes ihan 5 minsan sisään ja sit sai alkaa ponnisteleen... supistusheikkous iski(vaikkakin oksitosiini tippa oli koko ajan), episiotomia tehtiin, ihan pieni pintanaarmu tuli lisäksi, pojan pää oli ihan hilkulla suulla, mutta imukupilla piti auttaa ulos, napanuora oli kahdesti kaulan ympärillä ja poju pääsi hetkeks happikaappiin virkoomaan... pisteet oli 8-7-7... pipo oli 35,5 ja tosiaan painoa 3665 ja pituutta 52... hyvän kuntonen jässikkä=)
ei jääny mitään traumoja, vasta näin jälkeenpäin oon tajunnu, et ois voinu huonostikin käydä... mä ite olin ihan tajunnan ja hämärän rajamailla loppuvaiheessa, joten en oikein osaa sanoa mitään repäsevää=)
nyt taa poju heräsikin napavarsi irtosi 10pv:n ikäsenä ja ekat kyläilytkin on tehty...
mut palaillaan...
maariana ja poju 12pv
ei jääny mitään traumoja, vasta näin jälkeenpäin oon tajunnu, et ois voinu huonostikin käydä... mä ite olin ihan tajunnan ja hämärän rajamailla loppuvaiheessa, joten en oikein osaa sanoa mitään repäsevää=)
nyt taa poju heräsikin napavarsi irtosi 10pv:n ikäsenä ja ekat kyläilytkin on tehty...
mut palaillaan...
maariana ja poju 12pv