***Kesäkuun Vauvat 2008***Tammi

Malehalle valtavasti onnea ja tervetuloa mukaan, kuten muillekin uusille kesäkuisille! =)

Mymmy myy: Yhden lapsen imetyskokemuksella en mitään suurempia vippaskonsteja osaa kertoa. Vaikka aluksi meinasin luovuttaa, kun rinnat oli rikki ekan kuukauden ja neiti osoittautui todelliseksi tissihaukaksi. Siis välillä tuntui, ettei mikään riitä, kun yötkin sai kahden tunnin välein syöttää. Sitkeys onneksi palkittiin ja niin täysimetin ekat kuusi kuukautta ja niin kauan kuin neiti halusi eli lopulta 1,5 v ikäiseksi.

Tosta imetyksestä vielä, että se laihdutti mut ihan luurangoksi, joten en oo painonnoususta tässä vaiheessa huolissani. Paino on nyt noussut +2 kg vasta. Ekas raskaudessa tuli +20 kg, joten vielä ehdin samaan...

Kestovaippoja oon kans harkinnut. Kauhistuttaa jo valmiiksi kahden vaippaikäisen vaippaläjät. :eek:

Vaatteita en ole vielä sortunut ostamaan, vaikka jostakin kumman syystä tekisi mieli sinisävyistä vaatetta ostaa kaappiin.

Himot: Kaikki suolainen maistuu hyvin, paitsi makkarat ja nakit kuuluu inhokkeihin. Kaiken ruuan pitäisi olla hirveen simppeliä ja kaikki einekset inhottaa. Tänään lupauduin lähtemään ulos syömään mieheni kanssa, joten alkaa olla tuota ruokahalua jo ihan mukavasti!

Mukavaa viikonloppua!!

pupukana 15+6
 
Täällä on käyty keskustelua noista kestiksistä.
Itse esikoisen kanssa aloitin kestoilun täysin kylmiltään. Kukaan ystävä- tuttavapiiristä ei ollut moista harrastanut, mutta minua asia kiinnosti ja päätin kokeilla. Selvittelin erilaisia vaihtoehtoja netistä ja kyselin myyjiltä. Sitten tilasin satsin vaippoja yhdeltä nettimyyjältä ja ompelin itse froteesta lisäimuja. Myyjältä sain paljon apua itselleni sopivat vaihtoehdon valintaan. Neuloin myös parit hahtuvavillahousut.
Meillä kestot olivat käytössä kertakäyttövaippojen rinnalla ja niistä on jäänyt oikein hyvät muistot. Jos siis yhtään kiinnostaa, niin kannattaa ehdottomasti kokeilla!
Pyykkääminen ei ollut mikään ongelma, sillä vaipat voi pestä muun pyykin kanssa samassa ja vauva / lapsiperheessä sitä pyykkiä riittää, joten sinne vaan sekaan kestot.

Kestoilun kokeilemista nykyään helpottaa joillakin paikkakunnilla toimiva kestovaippojen lainaus nimellistä korvausta vastaan. Paketissa on erilaisia kestovaippoja, joita saa jonkun aikaa kokeilla jotta löytää itselleen parhaan vaihtoehdon. Ja vaihtoehtoja tosiaan riittää!

Itselläni tekisi tällä kertaa mieli laajentaa kestoilua ja kokeilla erilaisia vaippamalleja. Esikoisen kanssa ei vielä ihan pienen pienenä käytetty kestoja, koska ostamani vaipat soveltuivat paremmin vähän isommalle, enkä jaksanut niiden harsojen kanssa pelata.

Ne villahousut on muuten ihan huippuhyvät, pitävät kyllä kosteuden sisällään, eikä niitä tartte pelkän pissavaipan jäljiltä kuin tuulettaa. On olemassa myös muunlaisia kuorivaippoja, mutta itsellä on niistä huonommat kokemukset. Toki minulla oli niistäkin vain yksi malli, joten hyviä voi sieltäkin löytyä.

Summa summaarum. Kokeilkaa ihmeessä! Ja jos ei ole ihan varma innostuksestaan, niin hankkii ensin yhden tai kaksi kestovaippaa ja sitten lisää. Kyllä parikin vaippaa päivässä vähemmän kertakäyttöisiä on hyvä ensi alkuun. Ja jos ajattelee parin vaipan / päivä vaikutukset pidemmällä aikavälillä, niin aina paranee.

Toivottavasti saitte jotain tolkkua, tuli aika sekavasti selitettyä, mutta siis päällimmäisenä tarkoituksena oli rohkaista kokeilemaan.

Uppula 17+0
 
Painosta mulla on viimein laihtumisen jälkeen tullu +1 kg =)

Himot: fanta ja suklaa... nii ja pitsaa voisin vedellä kanssa...

Ehkäisystä: meillä taidetaan syödä pillereitä,
paitsi et mies tahtois toisen muksun vuoden ikäerolla..
Noh aika ei ajankohtainen juttu viel..

Vaatteet vasta kaksi vaatekertaa kaapissa
ja ns. neutraalin värisiä =)
 
Painosta: Mulla on tullu jo 1,5 kg lisää. Mulla on aina kauheat paineet asiasta ku oon ollu ylipainoinen suurimman osan elämästäni.Nyt ihan normaali kurvikas, mutta mulla ainakin on tullu terkan mielestä (aina liikaa per/viikko). Lopulta kummankaan odotuksesta on tullu se kymmenen kiloa. Suhtautuminen näyttää olevan tässäkii asiassa neuvoloissa vaihtelevaa.

Kestoilusta:Vaikka se kertisvaippajäte hirvittää ei meikäläisen hermoilla voi alkaa kestolurumbaan...saastutan siis luontoa.

Imetyksestä:En ole varmaankaan pätevä antamaan neuvoja. Riittävä juominen ja syöminen on annettu mulle ohjeeksi. Itse olen imettänyt molempia 6 kk ja riittänyt on. Meillä on kiinteät aloitettu aikaisin, taisivat olla molemmat 3 kk. Molemmilla on ollut ummetusongelmia vauvelina. Siksi terkka suositteli varovaista aloittelua aikaisessa vaiheessa.

Vauvan vaatteista:Tuskinpa ennen rakenneultraa tulee mitään hankittua....kaverit jaksavat muistutella niistä sinisistä potkuhousuista.

Himot:Ongelmana on että karkit ovat alkaneet maistua hieman omituisilta. Joulu kyllä korjasi hiukkasen tuotakin ongelmaa. Miehen mielestä tuota ei tulisi kokea lainkaan ongelmana. MIKSI?
Metvursti, valkosipuli, sipuli ja grillimakkara....haisevat hiukkasen pahalta. Kauheinta tuskaa on tuottanut ku olen joutunut hylkäämään ruokavalioni perustan eli jogurtin lähes kokonaan tämän kirotun närästyksen takia ja kasviksetkin aiheuttavat sitä...oih...lakstoositonta rasvatonta maitojuomaan olen alkanut juomaan paljon ja ruisleipäkin on ruennut maistumaan tosi hyvältä suussa!!!

Sirkka-Liisa ja Pipsa 15+1
 
No nyt teitte pahan virheen! ;) Täällä on sellainen maailmanparantaja koneen takana, etten voi olla saarnaamatta! Yrittäkää ottaa huumorilla, oon välillä vähän ehkä turhanki intohimonen tällasissa asioissa... :ashamed: Mutta nyt sitte aukee padot:

Kestovaippayhdistyksen kotisivuilta:

"Edullisimmillaan yhden lapsen kestovaipat voivat maksaa 120 ?. Kalleimmatkin ns. all-in-one-helppovaipat tulevat edullisemmiksi kuin kertakäyttövaipat (n. 1 000-1 700 ?). Lisäksi samoja kestovaippoja voi käyttää monella lapsella, jolloin kuluiksi jäävät vain pesukustannukset, noin 90 ?.

Kestovaipat ovat yleensä vähemmän hiostavia kuin kertakäyttövaipat. Monille allergioista kärsiville lapsille oikein valitut ja huolletut kestovaipat ovat terveyssyistä parempi vaihtoehto, koska ne eivät sisällä allergiaa aiheuttavia ainesosia. Kestovaippojen lämpötila on luonnollinen. Näin poikavauvojen kivesten lämpötila ei pääse nousemaan liian korkeaksi, mikä voi olla ongelmana kertakäyttövaipoissa.

Kestovaippojen käyttö voi myös nopeuttaa lapsen potalle oppimista, jos ei käytetä pintakuivaa kestovaippaa. Lapsi oppii tunnistamaan ja ilmaisemaan hätänsä.

Lapsi käyttää noin 5 000 kertakäyttövaippaa vaippakautensa aikana. Kertakäyttövaippojen maatuminen kaatopaikoilla vie useita satoja vuosia. Pelkästään pääkaupunkiseudulla vaippajätettä tulee vuodessa arviolta 5 200 tonnia. Yhden lapsen vaipoista jätettä syntyy noin 1 500 kg ja lapsiperheen tuottamasta jätteestä voi jopa puolet olla vaippajätettä. Kertakäyttövaipoista onkin tullut suurin yksittäinen kotitalouksien kaatopaikkajäte. Kaatopaikoille päätyvät kertakäyttövaipat hajoavat hapettomissa oloissa ja tuottavat ympäristöön metaania. Metaani on toiseksi merkittävin ilmaston lämpenemistä aiheuttava kaasu.


Tutkimuksen mukaan kertavaippa vaatii yli kolminkertaisen materiaalipanoksen verrattuna tutkittuun kestovaippaan. Ratkaisevaa luonnonvarojen kulutuksen kannalta on tarvittavien vaippojen määrä: kertavaippoja kuluu yhdellä lapsella vähintään 1 800 kappaletta vuodessa, kun taas pestäviä vaippoja tarvitaan enintään 30."


Tästä osotteesta löytyy lyhentämättömänä ylläoleva teksti ja paljon muuta hyödyllistä tietoa mm kestojen huollosta;

http://www.kestovaippayhdistys.fi/vaipat/index.php

Pyydän vielä anteeks. Mä oon todella poliittisesta perheestä ja mut on kasvatettu niin, että pitää olla mielipiteitä ja ennenkaikkea munaa tuoda ne esille. Täällä en vaan haluais haastaa riitaa, teen sitä kotona tarpeeks. :whistle: Mun mielestä asia vaan on niin, että nykyihminen ei voi enää olla niin naivi, et kaikki noi yllämainitut faktat tietäen, jatkais huolettomasti roskaamista. Ne on just nää meijän mahoissa kasvavat kullannuput jotka siinä saastasessa maailmassa sitte elää! Ja vaan siks, et me "ei jakseta". Joo nyt kiehahtaa, jos mä olisin vaan hiljaa... :ashamed:

Meillä on onneks mieski ihan kestoilun puolella, ni siitä ei tarvii täällä tapella.

Ehkäsy: Tää on meillä tosi vaikee juttu... Mä en enään IKINÄ syö mitään hormooneja, nyt ku tietää niistä vähän enemmän, ku silloin teininä, ku niitä aloin aikoinaan syömään. Kondoomi ei taas käy miehen paloarpien takia (poltti ittensä todella pahasti pienenä kiehuvalla vedellä :x ). Ehkä sit joku kierukka on pakko ottaa... Tai sit mennään "varmoilla päivillä" jä päälle laukeemisella. Eipä se ehkä virallista ehkäsya oo, mut jos meille toinen vauva heti ihan välttämättä haluu tulla, ni tulkoon mun puolesta. ;)

Vaatteet: Mä oon ostanu yhen sulosen bodyn vauvalle ja yhen lelun. Miehelle tein kyllä joululahjaks isyyspakkauksen, ni siinä oli jonkun veraan vauvakamaa. Enemmän ostellaan sitte rakenneultran jälkeen, jos siellä sais tietää kumpi on tulossa. Ja pakko myöntää, et mullaku ei oo sitä doppleria, ni koko ajan vähän on pelko persiissä, et ollaankos siellä vielä hengissä...

Painosta: :ashamed: :ashamed: :ashamed: :ashamed: :ashamed: Kertooko tarpeeks..?

Ja Helmi, kiitos yv:stä! Pistin takas.

rypäle ja pallopää 15+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miss Piggy:
Tervetuloa kaikki uudet, ompa meitä jo iso joukko :D

Mä en oo ees aatellu kestoja, oon niin saamarin laiska muutenkin peseen pyykkiä, että mehän hukuttais niihin likasiin vaippoihin :x

Rakkapanuu Mua kans häirittee toi mun maha, mitään muuta näkyvää ei oo tullu, kun toi ylämahan pömpötys. Eli kun toi mun vararengas oli ennen semmonen, että napa näky, niin nyt ei näy.

MP 14+5
No sittenhän meitä on ainakin kaksi. :whistle:
Se on kyllä kumma juttu. Navan alta saan painettua masua kasaan vaikka millä mitalla, mutta jos navan kohdalta tai sen yläpuolelta alan paineleen, niin kyllä tekee kipeetä...tai ei kipeetä, mutta ei tunnu hyvälle. :(
En tiiä sit. Kaippa se on kuitenkin jollain tasolla ihan normaalia.
 
Heippa kaikille!

Täällä kanssa yks kestoilun puolestapuhuja. En oikeastaan usko, että kestoiluun tarvitaan hermoja, oikea asenne riittää. Meidän neidillä kohta 11kk on käytetty koko ajan kestoja. Ainoastaan kaupungilla tai vastaavalla reissulla käytössä on kertis. En ole mitenkään fanaattinen kestoilun suhteen vaan jos siltä tuntuu, laitan kertiksen. Meillä kuitenkin pääasiassa käytetään kestovaippoja.
Mielestäni kestot ovat kaikkien kannalta paras vaihtoehto. Luontoa siis tietenkin säästää, koska siinä ei ole MITÄÄN järkeä, kuinka paljon varsinkin pieneltä vauvalta tuota vaippajätettä tulee. Vanhemmille rahan säästö on huomattava. Vauvalle kestovaippa on paljon parempi iholle kuin hajustetut kertikset. Meillä tytöllä heti vaippaihottumaa, jos ollaan vaikkapa kylässä viikonloppu, enkä kehtaa siellä alkaa vaippapesuun.
Pyykin peseminen ei ole koskaan ainakaan meillä tuottanut päänvaivaa. Muutenkin sitä on koko ajan koneellinen pyörimässä. Kestoista tulee joka toinen tai kolmas päivä yksi koneellinen. Ei vaikuta meillä kokonaiskuvaan mitenkään.
Kun ei aluksi tiedä, minkälaisista kestoista itse tykkää, kannattaa ostaa esim. huuto.netistä jokin käytetty aloituspaketti. Voi kokeilla kaikessa rauhassa erilaisia omia vauvalleen.
Kyllä ehdottomasti suosittelen kaikille kestovaippoja.

Imetyksestä sitten, että imetän siis vieläkin tyttöä. Homma alkaa kylläkin olemaan loppusuoralla. Ehkä vielä enemmän kuin kestoilussa imetyksessä on kyse mielestäni asenteesta. Se on aluksi niin rankkaa puuhaa, että pitää olla todella päättynyt pystyä siihen. Rintoihin sattuu alussa paljon ja vauva ei muuta teekkään kuin imee. Varmasti kaikilla käy mielessä, että helpommallakin voisi päästä. Jos vaan mitenkään pystyy ja jaksaa kannattaa kuitenkin jatkaa imetystä. Myöhemmin se on erittäin helppo ja hyvä tapa ruokkia omaa lastaan. Maito on aina mukana ja oikean lämpöisessä muodossa. Rahallisestikkin se on suuri etu, että pystyy ja saa imettää.
Usein naiset luulevat, että maito on lopussa kun vauva yhtäkkiä viihtyy rinnalla kaksinkertaisen ajan. Pitää kuitenkin muistaa, että vauvalla on niitä nopean kasvun kausia usein ja aina ennen niitä vauva ikään kuin tilaa maitoa lisää kasvuaan varten. Todella harvinaista on, että maitoa ei oikeasti tule.
Poppaskonsteja on kai vain kotikalja ja jotkin luontaistuotteet. Pääasiassa runsas juominen, monipuolinen ruoka ja päiväunet vauvan kanssa pitäisi riittää. Vauvaa kannattaa myös pitää paljon ihokontaktissa, jolloin vauvan imemishalu ja äidin herumisrefleksi kasvavat. Myöskään lisämaitoa ei kannata antaa, ellei ole aivan pakko. Imetyksessä kun pätee kysynnän ja tarjonnan laki. Mitä enemmän vauva imee, sen enemmän maitoa tulee.

Anteeksi kaikille jos tästä sekavasta sepustuksesta tuli saarnaava, sillä sitä sen ei ole tarkoitus olla. Ymmärrän erittäin hyvin, että kaikki eivät halua imettää. Se on välillä todella rankkaa ja vaatii paljon aikaa. Se myös voi olla liikaa perheille, jotka haluavat jakaa kaiken hoitotyön ja vastuun tasan äidin ja isän valillä. Isä kun ei tuohon imettämiseen voi osallistua sitten millään.

Painosta ei ole mitään hajua. Toinen neuvola on vasta muutaman viikon päästä ja kotona meillä ei ole vaakaa. Viimeksi tuli noin 12 kiloa, jotka lähti melkein heti synnytyksen jälkeen ja paino meni miinuksellekkin liiankin kanssa.

No jos vielä vähän omasta olotilasta. Kaikki on hyvin muuten, mutta kasvukipuja on aikas paljon. Jatkuvaa särkyä kohdussa ollut jo muutamana päivänä. Masu onki kasvanu nyt yhtäkkiä paljon. Liikkeet tuntuu jo välillä oikein kovina. Ihanaa.

Kivaa viikonloppua kaikille.

emilija 16+2
 
Ehkäisystä vielä sen verran, että kai mie renkaan taasen otan tämän vaavin jälkeen käyttöön. Hyväksi havaittu ja toimiva! =)

Vaatteita en ole nyt ostanut muuta, kuin lindexiltä tuollaisen setin, jossa olis myssy, tumput, potkareita ja jotakin muuta pientä vaatetta. Sen lisäx olen ostanut pari tuollaista ihqua "kuolalappua" lehmäkuosisena. =)

Imetyksestä sen verta, että se ei varmaan tule onnistumaan tälläkään kertaa. En tiedä, viitsinkö edes yrittää. Molemmista tytöistä mulla ei ole edes maito kunnolal noussut ja saman tein on jouduttu kääntymään lisämaitoon...sairaalassa jo. Tällä kertaa ilmoitin jo terkkarille heti alussa, että mie en sitten aio edes yrittää imetystä, mutta saapas nyt nähdä. :ashamed:

Ja painosta ... käydäämpäs vaa'alla!
*ryntäilee takavasemmalle*
3 kiloa näyttäis tuo kotivaaka joulun aikana tuoneen.
Ennen sitä se vielä tippui. Nyt luulen, että noustaan ja ryminällä taas ja viikkojakin vasta 16. :ashamed: Tarvii varmaan alkaa hiukki enempi liikkumaan. Tuo selkäkipu vain hieman rajoittaa. Tosin sekin on aina kyllä pienen liikunnan jälkeen parempi, vaikka alussa aina koskeekin. :|

En tiedä, joko on kysytty, mutta kysympä vielä, että mitä isompaa aiotte vielä hankkia tulokkaalle? Vaunut? Kaukalon?

Meillä on valmiina oikeastaan kaikki muu paitsi sitteri ja sitten joku lipasto vaavin vaatteille. Muuta ei tarvii (ainakaan muistaakseni) hankkia.
 
kestoilusta ehkä sen verran kiinnostuneena, onko niitä yö ja päivävaippoja erikseen? Ja kuinka usein niitä kestoja pitää vaihtaa? kun kertiksethän imee kuitenkin muutamat pisut...

Täysimetystä haluisin kyllä mahd. pitkään. Esikon kanssa se ei ollu mahollista kun pikkupikkukeskosena synty ja imetyksen harjottelun sain alottaa vasta kun neiti oli jo ollu sairaalassa 2kk. Ja kun pulloon oli tottunu ei tissistä paljon viittiny yrittää. Lypsinkin sen 4kk kunnes rinnat niin rikki, että lähes vaan verta tuli.

Kestoilun meinasin esikolla alottaa, mut alku oli niin rankka kotonakin, kun ilmeisesti koliikki iski kotiin päästessä. Olin ihan sippi 3kk sairaalajakson ja koliikin jälkeen...selitystä selityksen perään :ashamed:

Mutta joo...toisaalta olis kiva kokeilla kestoilua, mut pelkään et oon niin laiska.

Venla ja Tauno 18+5
 
Ehtoota!

Kestoilua ajattelin tän kakkosen kohdalla ainakin kokeilla. Mitään vaippojen vääntäjää musta ei näillä olemattomilla käsityötaidoilla saa, eli valmiina ostetaan... Ihan taloudellisista ja ekologisista syistä kestovaippojen käyttö kiinnostaa =) Ainakin osakestoilua vois harjoittaa, tyyliin kotona kestot ja kyläillessä kertavaipat tjsp.

Imetyksen toivon onnistuvan myös tämän toisen lapsosen kohdalla. Esikoista täysimetin 5 kk:n ikään ja osittaisimetys jatkui 1v7kk:n ikään asti.

Kävin tänään katsastamassa yhden ystävän viikon ikäistä poikavauvaa ja että oli sulkkunen :heart: Nyt ei sit millään malttais odottaa kesää :D

Kylkis ja Muumi 16+4
 
Kestoilusta vielä *oma puolustuspuhe esikoisen kohdalta*. Kun meidän neiti syntyi vajaat 2v sitten, asuimme miehen kotitalossa, joka on rakennettu -50-luvulla ja remppaa tehty vain sen verran, että joskus -70-luvulla siihen on rakennettu "saunasiipi". Pyykkikone oli pesuhuoneessa, jonne käynti kylmän porstuan kautta (siis käytännössä ihan sama kun olisi ulkokautta kiertänyt). Ei silloin käynyt pienessä mielessäkään alkaa mitään pyykkishowta vetämään kylmässä ja kalseassa, roudata ensin (ylimääräistä ) pyykkiä kylppäriin ja sitten takaisin sisälle kuivumaan - ihan oli tarpeeksi tavallisessa vaatepyykissäkin. Ja niinä päivinä, kun talvella aamulla heräsi, kömpi keittiöön ja huomasi sisälämpötilan olevan huimat +14 astetta ja tiedossa toinen tai kolmas peräkkäinen uuninlämmityspäivä, en olisi kyllä millään ratkennut vaippapyykille. Vaatteita kaapista löytyy sen verran, että pyykkiä tarvitsi pestä kerran per viikko tai jopa kaksi viikkoa. Liekö sitten laiskuutta vai mitä, mutta pätkääkään ei kaduta, ettei esikoisella kestoja käytetty. Mutta Rypäleelle kiitos palopuheesta, minä en ainakaan tuosta loukkantunut :) ja kuten luvattua, täällä ainakin kokeillaan kestoilua tämän uuden tulokkaan kanssa, kun nyt on vähän erimallilla nämä taloudenhoitoasiatkin ;)

Löysin muuten tänään kaupasta piparminttujätskiä, joten käyn sen kimppuun nyt :p

Illanjatkoja!
Hulda
 
Kestovaipat: Kyllä aijon kokeilla. Nyt jo ostanut halvalla kirppikseltä muutaman. Ei vaan lukemani perusteella ole niitä kaikista parhainpii merkkejä :/ Ovat kyllä ihan pienelle vauvalle, että jos sit ostais ja kokeilis muitakin m-kokoisina. Mies ei innostunut yhtään ajatuksesta :ashamed: Sanoo et sit haisee paska kämpässä koko ajan. Yritän selittää mitä tahansa niin ei se ota kuuleviin korviinsa :kieh: Jonkunhan sitä on ajatleltava ympäristöäkin. Hän haaveilee vaan tehokkaista, turbollisesta (lue paljon kuluttavasta) autosta.

Esikoiselle yritin myös nyt ihan viime aikoina kokeilla kestovaippaa, mut oli sen mielestä niin tönkon tuntoinen että parku vaan pois pois. Ostin sitten kuivaksiharjoittelu housuja. Jospa jo kohta niitä alkas kokeileen =) Viimeistään kesäksi toivon tulevan päiväkuivaksi.

Imetyksestä: Mun rinnoista tuli esimaitoa jo pari kuukautta ennen esikoisen synnytystä niin paljon että yön jälkeen liivinsuojat oli märät. Vauvan synnyttyä ne vasta sitten innostuivatkin :ashamed: En tehnyt mitään erityistä imetyksen onnistumiseksi. Poika oli 10kk kun lopulta tissin hylkäsi. Olin kylläkin vähentänyt töihin paluuta ajatellen imetyskertoja päivässä vähittäin niin että lopulta söi vain ennen kun meni yöunille. Itse uskon että joillakin maitoa tulee vaan enemmän kuin muilla. Jo edelle mainituista nikseistä on tietty joilleikin apua, mut en usko että kaikille.

Painosta: Tippunut :ashamed: Alapainoinon rajoilla aina ollut, joten ei sais. Olen nyt ollut kahdesti flunsassa vähän ajansisällä ja ruoka ei ole maistunut. Toivottavasti saan nyt nostettua ennen seuraavaa neuvola (14.1) kertaa. Neuvola lääkäri oli niin pahana et enää ei saa tippua. Yrittänyt lämmintä ruokaa syödä sen kaksi kertaa päivässä ja paljon terveellisä välipaloja. Makeakin kyllä maistuisi :D

[/b]Himoja:[/b] Yksi päivä istuin telkkaria katsomassa meetvursti paketti kädessä. Mies katsoi vähän pitkään :D Söin siis pelkkää meetvurstia varmaan puolet paketista. Tiedän ei kovin viisasta, kun on niin suolasta. En kuitenkaan voinut lopettaaa. Vielä yksi vannotin monta kertaa :D

Olette hurjan ahkerasti kirjoitelleet. En nyt enää muista mihin muuhun piti vastata.

Sukupuolesta en ole tainnut vielä sanoa, että en halua tietää. Aluksi halusin ,mut nyt kun muistelee kuinka jännää se oli synntykseen asti jännätä kumpi tulee. Se tunne kun huudahdan "se on poika" :heart: Vähän toivon että nyt voisin huudahtaa "Se on tyttö" ;)
 
Venlalle vastaus kestoilukysymykseen. Eli ei oikeastaan ole erikseen yö- ja päivävaippoja. Suurin osa kestovaipoista, kuten taskuvaipat ja sisävaippa/kuori-systeemi ovat sellaisia, että täytettä eli imuja voi laittaa tarpeen mukaan. Päiväunille ja yöksi laitetaan enemmän imevää kangasta. Meillä ainakin tehtiin niin, että kun vauva oli pienempi ja pissasi paljon yön aikana, käytimme öisin kertistä. Nyt kun vauva ei enää 11kk:n iässä heräile eikä siis myöskään pissaa, käytämme kestoja myös yöllä. Kestoja pitää vaihtaa hieman useammin kuin kertiksiä, meillä noin kolmen tunnin välein tällä hetkellä.

Mielestäni parhaita vaippoja ovat ihan vastasyntyneelle ihan pelkkä harso taiteltuna muotoon ja esim. äitiyspakkauksen kuori tai villahousut. Harsot kuivuu nopeasti ja kun vauva kakkaa usein, on harsolla helppo pyyhkästä pieni pylly. Vähän myöhemmin taskuvaipat toimivat meillä parhaiten. Ne ovat ohuita, pinta tuntuu aina kuivalta ihoa vasten ja ne kuivuvat pesun jälkeen muutamassa tunnissa. Helpoimmilta varmasti kuulostaa all in one -vaipat, mutta niiden kuivumisessa menee ikuisuus.

Toivottavasti tästä oli jotain apua.
 
emilja: kiitos tiedoista. oli kyllä apua. Eilen itseasiassa jostain kestoilun sivulta opiskelin vaipan ompeluohjeita. Ihmettelin vain, että eikö se kuori ( joka ilmeisesti pitää olla, jotta pissa pysyy sisällä? ) hiosta kun siinä on se muovi? Varsinkin kesällä? Mikä olisi paras kangas tehdä se kuori?
 
Miun on pakko sanoo et tässä o sellain äippä joka on niiiin laiska pyykinpesussa jotta käyttää puhtaalla omalla tunnollaan kertakäyttö vaippoi muksullaan.
En edes käy kokeilemaan kestovaippa rumbaa.

Himoja ei oo kummallisemmin...kaik menee suusta tasapuolisesti :D

AadaOlavi 17+1
 
NASU-masu! Sä oot mun pelastaja :D Nukuin viime yönä ihan tavikset yöhousut jalassa JA pitkävartiset villasukat kintuissa, eikä PÄTKÄÄKÄÄN särkenyt. Uskomatonta!! Varpaat oli kyl niin kuumissaan, et suurimman osan ajast nukuin varmaan koivet peiton päällä, mut ei sen väliä! Heräsin siis yöllä tasan kaks kertaa ja nekin koiran takia, wooh!

Sun pienen pieni vinkki koitui siis suuren suureks iloks. KIITOS!

Mun masukin kasvaa, jei! Yritän laittaa, tai siis laitan, vatukuvan profiiliin. Ja luen samalla yv:t, kiitos!

Helmi & Raimo 15+3
 
ÄH!

Hansu tai joku muu kuvansa profiiliin laittanut. Mä tosiaan YRITIN, moneen kertaan, mut kuva ei vaan lataudu mun tietoihin! WHY..?! Tiedosto on jpeg ja saan sen tohon latausruudukkoon asti, mut sit kun yritän tallentaa muutoksen, koko sivu muuttuu valkoseks (kaikki shiish häviää) ja jumiutuu siihen. Odotan 5min eikä mitään tapahdu. Toistan kaiken saman uudelleen eikä mitään edelleenkään tapahdu.

Auttakee!

Helemi
 
Helmi mammaksi: Loistavaa!! Tosi kiva juttu että oli apua sullekin :) Sellanen lisäkikka mulla on vielä, että jos ne jalat särkee jo nukkumaan mennessä niin kannattaa käyttää jo päivällä "ennaltaehkäisevästi" villasukkia/säärystimiä, jos mahdollista. Silloin jalat pysyy lämpiminä ja säryt ei useimmitenkaan edes ala. Koska mulla ainakin ne säryt ja levottumuus jaloissa alkaa siinä vaiheessa kun pysähtyy, eli menee nukkumaan. Päivällä kun on liikkeessä ja touhuaa koko ajan jotain ei mitään särkyjä kerkiä huomaamaankaan...

Tänne ei kuulu mitään ihmeempiä. Olo on hyvä, närästys on kutakuinkin hävinnyt, pahoinvoinnista ei tietoakaan! Joten oikein iloisin mielin voi aamulla heräillä. Nyt olen ollut tuntevinani pieniä liikkeitäkin ensimmäisiä kertoja, mutta varma en ole... kokemusta kun ei ole millaisilta ne liikkeet sitten tuntuvat. Mutta katsellaan josko ne tuosta alkaisivat voimistumaan. Dopplerin kautta tänään koitin kuullostella, niin sellaista ylimääräistä pulinaa ja ihme töytäsyjä aina välillä kuuluu. Ja monesti sydänäänet vaihtoivat sen jälkeen "paikkaa", niin ajattelisin että vauvan asento vaihtui ja äänet tosiaan tulivat liikkeistä. Silloin viikolla 12 nt-ultrassa vauva liikkui ainakin hurjaa vauhtia, ei meinannut millään paikallaan pysyä :)

NASU-masu 18+6
 
Himotuksia/inhotuksia ei ole mulla kyllä ollut. Ainoa selvä ero on se, että ennen raskautta en syönyt juuri lainkaan makeaa ja nyt maistuu jäätelö, karkit, mehut ja limut. :snotty:

Painonnousuun se ei ole vielä ainakaan vaikuttanut, nyt kiloja tullut 1-1,5 lisää. (rv 16+1)

Kestovaippoja ajattelin kokeilla sitten kun ensimmäisistä viikoista selvitään. Ajattelin että alussa on muutakin murehdittavaa ja ihmeteltävää kuin vaippojen peseminen... ja niitä tarttis aika monta ekojen viikkojen aikana. Kait. Mähän oon ihan noviisi tässä hommassa!!

APUA! Nyt se iski: miten mä osaan muka hoitaa sitä vauvaa? HUI! :eek:
Vauvanvaatteet: Mä kävin pyörimässä kaupoissa et ostaisin jotain söpöä vauvalle, nii mä en osannu ostaa mitään!!! En ees sukkia!!! :LOL: :ashamed:

Enkä mä tiiä millon mun pitää mennä sinne kelaan, ja miten ne nyt menee ne kaikki vanhempain-, äitiys-, isyys-, ja hoitovapaat!!!??? Nii ja paljon sitä äitiyspäivärahaa saa? Niin ja pitääkös mun pitää mun vuosiloma ennen äitiyslomaa?! Minkälaiset vaunut on hyvät? Mitä jos se lapsi saa jotain henkeensä ja menee ihan siniseks? mitäs mä sitten teen!!! ARGH.

|O

Huh. Pahoittelen purkausta. Ehkä se helpottaa kohta. Mä en vaan malta odottaa tätä vauvaa.... :LOL:





 
Miulla paino noussu n. 3kg lähtöpainosta ( 54kg ). Yleensä tullu kaiken kaikkiaan n. 16kg. Ei onneks ole jääny ylimääräistä,miten lie nyt kun ikää tulee ja kilot ei lähdekkään niin herkästi....

Kestovaippailua ei meillä tulla harrastamaan...pyykkiä on jo muutenki joka nurkka täynnä kun ei kerkeä pesemään sitä mukaa kun sitä tulee. Siitä pitää nämä teini pojat huolen + kohta 4v. neiti joka vaihtaa vaatetta mielesä mukaan...

Kunnon liikkeitä odotellessa...ajatelkaas, vaikka kuudes on tulossa nii en ole varma tämän nasukin liikeistaä. Jotain tökintää mahassa välillä tuntuu, mutta en osaa olla varma että onko ne nyt sitten "niitä". Aikaisemmissa odotuksissa kun on tuntunu ensin sellaista pieniä hipaisuja...
Onkin tullut mieleen että jos nasukilla onkin jokin vika, ettei se potkisi oikeasti ollenkaan :ashamed: no sen näkee 30.1 kun on rakenne ultra

 
Meitin ei tarvii hankkia enää mitään vauvalle kun on jo kaikki entuuvestaan.
Tekis kyllä mieli saaha uudet vaunut kun entiset on vm-89 tai jotain :LOL:

Yhdet potkuhousut ja bodyn oon ostanu syksyalesta,en vielä muuta. Jos ultrassa suostuuvat kertomaan kumpi on tulossa niin voin sitten ostaa lisää uutta vaatetta. Pitäähän jokaisella uudella tulokkaalla jotain uutta ja omaa olla =)
 

Yhteistyössä