***Kesäkuun Vauvat 2008***Tammi

En malttais millään odotella ultraa, kun luen teidän kaikkien ultrakuulumisia. Viikko viel pitäis jaksaa... No, onneks aika on menny tähänkin asti nopeasti, ni eiköhän yks viikkokin vierähdä äkkiä :) .

Mulla on eilen ja tänään ollu samanlaisen ällöttävä olo, kun alkuraskaudessakin. Ei okseta, mut on tosi kuvottava olo ja ruokia pitää alkaa taas valikoida. Miksköhän ne olot tuli takasin... :x Kaupasta halusin välttämättä päivällä ostaa kalaa ja nyt voisin viskata sen kalan mettään...yök!!! Jäi syömättä. |O
Jospa tää olo olis hetkellistä... Mehujää ainakin uppoaa... :D

Kissantassu ja Napsu 19+2
 
Mullakin vielä melki viikko ultraan. Ihana nähdä pikkanen :heart: Tänää oli neuvola ja kaikki oli hyvin, paitsi hemppa tippunu aika paljon ja rautaa pitää syödä ahkerammin. Painoa tullu silleen sopivasti, hassua vaan että nyt on tullu melkeen sen verran painoa mitä koko tytön odotusaikana :D Mut sillo vauhdista piti huolta kaks vilkasta pientä poikaa ja niitten rattaita tuli työnneltyä pitkin kylän raittia ni ei kerenny paino nouseen, ite vaan laihduin :) :heart: äänet pikkaselta kuulu tosi voimakkaasti ja potkas kerran dopleriakin oikeen kunnolla :D
 
Täällä myös yksi, jolta nyt flunssan aikana tullut verta nenästä niistäessä. On kai sitten jotensakin "normaalia".
Täälläpä ei muuten mitään uutta. Vaavista varmaan tulee futaaja, kun on niin hirmu kova jo liikkumaan. =)
Öitä lasketaan edelleen siihen rakenneultraan, joka on 04.02.

rakkis+masu 19+4
 
Mulla kanssa ultra 4.2 :wave: Kovasti sitä odotellaan koska tää vauveli tuntuu liikkuvan paljon vähemmän kuin isommat sisarukset aikoinaan... Kiva olis jo päästä varmistamaan et kaikki varmasti ok, kun viimesestä neuvolastakin jo aikaa :/

dodona ja masuvauva 19+3
 
Nopiaa se aika menee. Perjantaina on neuvola ja saan sieltä kelan paperit ja pääsen äitiyspakkausta jne kinuamaan. Ei taideta tämän vuoden pakkausta saada, vaan menee toi viimevuotinen :O

Menhit ja Ella(-Viljami) rv 22+2
 
Mulla neuvola 4.2 ja mietinkin, pitikö meidän nyt sitte täytellä ne kelan laput? Kaipa se niin on. Mietin vaan tässä, että pitäiskö mun käydä terkalla tänään, kun viikon nyt öisin ylävatsa kipee ja päätä särkee joka päivä :( Paineet on kuitenkin ok, eikä turvotuksia pahemmin. Voihan se olla närästystäkin ja päänsärky huonosti nukutuista öistä. Mut pelko persiissä :( Viime yönä heräsin kaameaan vatsakipuun. En tiiä oliko suppareita vai mitä, mut kamala kipu. Plus sitte se ylävatsakipu...

Venla ja Tauno 22+3
 
Venla: kyllähän sitä kannattaa neuvolassa käydä jos oma olo mietittyttää, saat sitten ainakin mielenrauhan.

Täällä iha hyvin nukuttu yö takana, mutta aamulla taas karu herätys kun talon toisessa päässä alettiin taas seittemältä piikkaan yhen asunnon lattiaa auki. Ihan helvetinmoinen jurina koko ajan ja jatkuu tänäänkin varmaan taukoamatta tuonne kolmeen neljään asti. Onneks pääsee illaks töihin ni ei tarvitte tuota kuunnella.
 
Aika monella tuntuu jo supistelevan.

Mullakin on jo supistellut pari viikkoa ja olin saikullakin sen takia mut nyt en ole yhtään varma onko nämä supistuksia vai mitä!?

Mahaa juilii menkkamaisesti hetken aikaa, pitkin päivää. Juuri sama tunne kuin menkkojen alkaessa. Ja näitä tulee varsinkin silloin kun tekee jotain raskasta.(Työntää hoitomuksuja rattaissa tai jotain) Onko ne siis suppareita vai kuuluko raskauteen muuten vaan tälläiset kivut? Maha ei kovetu tms... vastatkaa kokeneemmat.

Edelleen odotan vauvan liikkeiden tuntuvan. Vois jo ilmoitella ittestäs!!
Hetki sitten olin tuntevina jotain töytäisyjä mutta ne loppuivat samantien kun alkoivatkin....

vkoja 18+6
 
maleha: tulin just terkkarista, niin sano, et saattaa olla kohdunkiinnike kipuja, mitkä on ihan normaaleja. Siis sellaset alavatsatuntemukset.

Leukkarit oli kahella plussalla. Pitää viedä uus pissanäyte huomenna. Muuten ei mitään kun seurailua... Ukko saa kyllä nostaa sängyn päädyn ylös, jos se vaik helpottais tohon ylävatsakipuun. Ja täytyy varmaan jättää kahvi ja tummaleipä taas pois. Just kun niitä pysty alkaa syömään :( Ja nytkin tekee kahvia mieli. Painoa oli tullu 600g/viikolle :ashamed: ruoka maistuu hyvin.

 
Venla:Kysäseppä neuvolasta,ihan oman mieleterveyden vuoks...turhaa huolehtimist ei oo.

Käin ite sit nla:ssa...
Paino:hurjat +700g :ashamed:
rr: 121/77
hb: 112...rautaa taas säännöllisesti
kohdunpohjan korkeus:21 :whistle:
sydänäänet:144-160

Seuraava nla onkin vast 5vkon pääst...ite näi halusin.
Ennen sitä uudet hepatoosi kokeet...nyt olivat viitearvois,mut nlatäti haluu nähä onko nousussa.

AadaOlavi 20+5
 
Vivville ja Elinamarialle iso :hug:

En olekaan aikoihin päässyt koko kaksplussalle lukemaan saati kirjoittamaan, sillä meillä on niin hidas nettiyhteys, etten jaksa odottaa latautuuko sivut vai jääkö jumiin.

Mullakin oli ultra viime viikolla, kaikki oli hyvin, vauva on hyvän kokoinen ja liikuskeli hyvin. Sykkeet on 140 noin. Sukupuolta ei kysytty.
 
Terve!

Meilläkin neuvola 5.2. ja sielloin kattellaan kela-paperit kuntoon.

Nyt kysymys kokenemmille: Onko hoitolaukku tarpeellinen kapistus? Kun käytännön kokemusta ei ole vauvan kanssa liikkumisesta, niin mitä kaikkea sitä tarvii kanniskella aina mukana? Että tarviiko hoitolaukun, vai ootteko vaan napannu omaan laukkuunne mukaan tarpeellisen? Pikkasen hölmö olo kun tällasta kyselee :ashamed: mut ei viitteis sit turhaankaan hankkia sitä hoitolaukkua, jos käyttöä ei sitten olekaan...

NASU-masu 22+3
 
hoitolaukusta....meillä oli edellisillä mukana aina sellanen liberon-laukku jonka sai sairaalasta. saakohan sellasen vieläkin, tietääks kukaan?
Nyt meille tuli vaunujen mukana laukku jota meinaan pitää matkassa mukana...
 
Alkuperäinen kirjoittaja NASU-masu:
Terve!

Meilläkin neuvola 5.2. ja sielloin kattellaan kela-paperit kuntoon.

Nyt kysymys kokenemmille: Onko hoitolaukku tarpeellinen kapistus? Kun käytännön kokemusta ei ole vauvan kanssa liikkumisesta, niin mitä kaikkea sitä tarvii kanniskella aina mukana? Että tarviiko hoitolaukun, vai ootteko vaan napannu omaan laukkuunne mukaan tarpeellisen? Pikkasen hölmö olo kun tällasta kyselee :ashamed: mut ei viitteis sit turhaankaan hankkia sitä hoitolaukkua, jos käyttöä ei sitten olekaan...
Omasta ei ole kokemusta, mutta kun hoidin siskon vauvaa 24/7 iät 3-7kk, niin mulla oli hoitolaukku aina mukana. Mahtui ruuat, maitopullo + tölkki korviketta, pari vaippaa varmuuden vuoksi, pukliliinoja 1-2, vaihtobody jos vaippa vuotaa ja tietty talkkipullo ja kosteusrasvaa. Eli kyllä sitä kannattaa kantaa, ellei halua kaikkea tota kantaa käsilaukussa ;) Riippuu tietenkin "matkan" pituudesta.
 
Ja omatkin kuulumiset voisin laittaa :D

Eli tänään on masu hyvällä tuulella, harkitsen vakavasti pitkää kävelylenkkiä tossa ihanassa ilmassa!

Venla- mitä nlatäti sanoi ylävatsakivuista? Mistä voi johtua/ mitä niille voi tehdä?

Mulla on neuvolalääkäri vasta helmikuun lopussa, ja seuraava punnitus/veriarvot/ym. vasta maaliskuun lopussa :eek: Hirmuisen pitkä väli, reilu 2kk. Mähän ehdin lihota ainakin 300kg!

Kysymys Onko kellään tietoa pitkulaisesta n. 1,5m pitkästä tyynystä? Mistä voisi moisen hankkia ja mihin hintaan? Mun maha on aina aamusta ihan lytyssä ja Möykky varmaan taistelee eri jooga-asennoissa jotta pysyisi elossa, pyllähdän aina vatsalleni. Olis hienoa jos olisi se tyyny polvien välissä ja toinen pää tyynystä pään alla, siinä asennossa aina kuitenkin nukahdan.

Elppa & Möykky 22+1
 
Meillä erittäin rikkonainen yö takana |O Esikoinen sai nyt sen flunssan mitä on liikkeellä :(

Hoitilaukusta:Kyllä se vauvan kanssa on kätevä.Kaikki varavaatteet ja vaipat sai kätevästi mukaan.Ja voihan se olla joku kotoa löytyvä isompi kassikin,jos ei halua ostaa varsinaista hoitolaukkua.Me saatiin se kylkiäisenä kun ostettiin vaunut.
Sellasen liberon laukun saa tietääkseni vieläkin sairaalasta mukaan.

Venla:Mulla ylävatsakivut liittyy vatsahappoihin,kahvikupin jälkeen saa mennä sikiöasentoon lattialle,koska kipu on niin kamala...En siis juo kovin usein kahvia,vaikka mieli tekis.Olisko sulla jotain saman suuntaista..

Bamse 21+5
 
Nasu-masu: Hoitolaukku on kyllä ihan kätevä pitää mukana. Vaipat ja vaihtovaatteet on aika ehdottomat kantaa mukana joka paikassa.

Elppa: Minäkin olen etsinyt pitkää tyynyä, en tosin vielä löytänyt :/ . Ilmotelkaa ihmeessä, jos joku tietää mistä niitä saapi. Nyt ei vielä ole tarvinut kuin yhden ylimääräsen tyynyn, mutta loppuvaiheessa tarviin kuitenkin jo kolme... :D

Kissantassu ja Napsu 19+3
 
Osanotto Vivville ja jaksamista!

Itselläni on ollut tuon kuvan tyylinen imetystyyny tukityynynä käytössä, oli esikoisen aikaa imetystyynyä kuten toivon mukaan tulokkaallakin kesällä, toivon mukaan.. mitä tässä on nyt sattunut ElinaMarialle ja Vivville, muistuttaa että mitään ei voi ottaa itsestäänselvyytenä..

http://www.vaunuaitta.fi/tuotteet/hoitotarvikkeet/imetystyyny/

Kaukaloista oli aiemmin puhetta, itsekään en uskaltanut laittaa etupenkille kaukaloa vaikka olisi ollut varmaan kätevä esim. tutin laitossa. Hommasin sellaisen autoleulun jossa peili jonka kautta näen taustapeilin kautta tytön.. ei kylläkään apua tutin laitossa.. :D
Meillä on Maxi Cosi Citi kaukalo ja olikin pitkään käytössä, reilun vuoden ikään, eli tilaa on ja kevyt kantaa, muistaakseni 2.6 kg. Suosittelen.

äää + Vilperi 20+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elppa:
Mä voisin itseasiassa vaikka tehdä itse sellaisen tyynyn - voisinhan tehdä niitä muillekin! Oooh, tekemistä! Ihan bisnesidea kuulkaas, apus :LOL:

Mä kun oon kehno käsitöissä, ni tilaan heti yhden!! :wave: Tai laitetaan kaks, on sit molemmilla puolilla kun kääntää kylkeä... :D

Plääh! Mulla tulee taas paha olo. Taidan lähteä haukkaamaan koirien kanssa vähän happea. Tosin pieni lenkki vaan, kun näemmä vihlookin hieman alavattaa. Taas. :/ Onneks kerkesin ennen pahaa oloa vetästä pari Paula suklaavanukasta... :LOL: Ne on tänhetkinen intohimo...
 
Ylävatsakivuista: Mullahan oli alkuraskaudesta tosi pahat kivut. Ruokavaliolla helpotti, ja kun alkuraskauden pahoinvointi hävis. Nyt alkanu uudestaan ja luultavasti ruokavaliolla helpottais. Tosin mun täytyy seurata kyllä tarkasti ettei noi paineet lähe nousuun sen ed. raskausmyrkytyksen vuoksi. Mutta siis ruokavalio, ei kahvii, mausteit, tummaa leipää, huonosti sulavia esim. tuorekurkku, banaani yms. Samoten kokeillaan, josko se sängynpäädyn nostaminen auttas. Täs alkaa tuntemaan ittesä tosi vanhaks :D Kaiken maailman vaivoja :LOL:

Kävin eilen ostaas ekat hahtuvalangat ja nyt teen vaippahousuja. Äsken ompelin yhen kuoren ja nyt jatkan kutomista kunnes perunat on kiehunu :p Tajuton nälkä....
 
Oli musta ihan ehdoton ainakin esikoisen kanssa, meillä oli sellainen malli jossa molemmissa päissä oli tasku tuttipullolle - no vauvoja oli vain yksi joten toisessa taskussa oli mulla aina oma vesipullo, jolle todellakin oli käyttöä varsinkin imetysaikana! Kaikenmaailman tavaraa on kuitenkin pakko kuljettaa vauvan kanssa: vaippoja, riepuja, vararuokia, varavaatteita, eivätkä ne ihan helpolla käsilaukkuun mahdu. Hoitolaukussa on vielä se hyvä puoli, että se kiinnittyy vaunujen työntöaisaan eli kaikki tavarat on koko ajan siinä ihan käsien ulottuvilla.

Eilen käytiin päivittämässä vanhat Teutonian Timmy-rattaat vastasyntyneen tarpeisiin eli ostettiin kantokassi - ja uusi hoitolaukku, mun piti saada saman värinen kuin se kantokassikin eli turhamaisuus iski. Vanhat Brion vaunut ja pienet matkarattaat olin jo aikaisemmin myynyt pois, mutta vanha tummansininen hoitolaukku on vielä kotona, täytyy laittaa myyntiin pian että saa sen kaapeista pois. (Nyt jos jotakuta kiinnostaa tummansininen Brion pehmeä hoitolaukku, voi laittaa mulle yv:ta, niin laitan kuvia.)
 

Yhteistyössä