***Kesäkuun Vauvat 2008***Tammi

hoitolaukusta meillä on aina ollut ja on nyttenkin hoitolaukku käytössä on vaan niin näppärä tuon 1v6.5kk kanssa kun sinne saa vaipat ja ruokapurkit jos ollaan reisussa ja omat tavarat.. :D

(.) olo on mitä mainioin.. :kieh: maanantainen ja eilinen kävely ja supistelu on tehny tehtävänänsä ja tää äiti on jaloista ja selästä aivan poikki..
selkään sattuu ja jalat on aivan muusina ja tänään pitäis jaksaa vielä siivota kun huomenna tulee vieraita ja viikonloppuna lähetään 300km päähän käymään nuorimman kummivanhemmilla tupperikutsuilla :LOL:

ei mutta nyt kakkapyykille ja nuorimmaista laittamaan untenmaille :wave:

tuire ja mini 19+5 :heart: :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bamse:
äitiäitiäiti:Muistatko tyynyn hintaa?Olen ajatellut tällä kertaa kokeilla imetystyynyä,mut oon ihan pihalla mikä olis hyvä :/

Siis kokemuksia imetystyynyistä :wave: :)
Parista eri paikasta katsoin nopeasti: esim. http://www.vaippatalo.fi/cat/product_details.php?p=72. Hintaharukka 35-50?.

EDIT: PItkiä tyynyjä löytyy Ellokselta: https://www.ellos.fi/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryId=9405&productId=106061&sellingflag=Prediction&ST=Predictor%20-%20proddet1,
samoin 120 cm pituisia hintaan 15?. Liinat 10?.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bamse:
äitiäitiäiti:Muistatko tyynyn hintaa?Olen ajatellut tällä kertaa kokeilla imetystyynyä,mut oon ihan pihalla mikä olis hyvä :/

Siis kokemuksia imetystyynyistä :wave: :)
Tyynyn hinta oli peräti 6 ? kun huusin Huuto.netistä. Siinä on päällinen irrotettavissa ja helposti saa pestyä kun on vetoketjulla kiinni. Totuin sairaalassa tuohon imetystyynyn mutta siellä se sisus oli jotenkin paremmin muotoiltavissa eli siihen kannattaa kiinnittää huomiota.
 
Huh huh...
Kävin siivoamassa kotona, kun oon majaillu täällä äitini luona.
Nyt on ollu eilen ja tänään ihme muljahduksia masussa,
taitaa kaveri liikkua vaan... Mutta mulle joka naksahdus on
pelkäämistä :|

Vetää suonta eikä se edes yritä loppua,
kokeilin venyttää,suihkua, lämpöä ja panadolia
mutta ei... Argh... |O



Lisäsinpä uuden kuvankin 21+3

vivvi&vauva 21+3
 
Mitäs liikuntaa muut raskauden puolivälissä olevat mammat harrastavat?

Mä jätin syksyllä taakseni rakkaan tae kwon do harrastukseni kun ei oikein huvita juuri nyt asettaa tuota keskivartaloa potkumaaliksi. Alkuraskauden väsymyksen ja etovuuden kierteessä ei tullut edes ajateltua liikkumista mutta nyt tuntuis virtaa taas riittävän.

Kävin sunnuntaina kokeilemassa Oriental&Bollywood-tanssia, se tuntui tosi kivalta! Vaikka vatsan rullaaminen aiheuttikin vähän haastetta, heh. Ei juuri hypitty, mikä tuntui hyvältä, tuota voi varmaan jatkaa aika pitkälle raskausaikaa. Harmi vaan, että tunti on vain kerran viikossa... pitäisi löytää lisäksi joku pilates tai syvävenytys tms.

Raskaana oleville tarkoitettua jumppaa en ole löytänyt mistään, synnyttäneille näyttää olevan tarjolla vaikka mitä...
 
Selvä juttu, kyllä sellainen hoitolaukkukin täytyy sitten jostain bongata! Kiitos kaikille vastanneille :) Mulla on hiukan sama juttu kun viipperällä, tahtoo samaa "sarjaa" kun vaunutkin on. Ja se saattaakin teettää hieman haastetta, kun olen hankkinut Brion Kombit käytettynä vuosimallia 2005. Täytyy varmaan huutonetistä koittaa kattella. Tai sitten osta joku perus musta tai beige yksivärisenä, niin sopii ihan kivasti sekin.

Viipperä kyseli myös harrastuksista. Itse olen aina harrastanut aktiivisesti liikuntaa, nuorempana joukkuevoimistelua kilpailujoukkueessa ja nyt vanhempana kaikennäköistä jumppaa laidasta laitaan. Tällä hetkellä ole Step-aerobicissä ja tav. aerobicissä. Mollemmissa pysynyt tosi kivasti mukana tähän asti ja jos tulee hyppyjä sarjoihin, jätän vain yksinkertaisesti hyppimättä. Ainoa mitä tähän mennessä on tullut ettei pysty tekemään on selkälihakset - vatsallaan ei pysty makaamaa. Mutta niitäkin pystyy sitten tekemään seisten, vaihtoehtoja löytyy kyllä. Neuvolastakin kysyin heti alkuun, onko jotain rajaa kuinka kauan saa harrastaa, niin vastaus oli ihan niin kauan kun hyvältä tuntuu! Ja niin pitkään aionkin olla mukana vain kun oma kroppa sallii :) Lisäksi sitten miehen kanssa käydään kävelyillä - välillä useammin ja välillä on pidempikin väli...

Vivvillä jo ihana masu :) Nyt mullakin on alkanut hieman pyöristyä, tarttis napsasta kuva itekin.

NASU-masu 22+3
 
Meillä tuo hoitolaukku ei ole ollut niin tarpeellinen, riippuu varmaan miten liikkuu. Itse käyn vaunuilla ainoastaan kävelyllä lähimaastossa ja lähikaupassa, eli siihen ei tarvitse mukaan oikeastaan mitään mikä ei mahdu vaunun kuomun taskuun / alakoriin.
Jos lähdetään ostarille tai muualle reissuun, mennään autolla ja sitten on sama millainen laukku mukana kunhan tavarat mahtuu.
Hoitolaukku tuppasi usein kyllä jäämään autoon ostarille mennessä joten ostin sellaisen olkalaukun itselleni johon mahtuu pari varavaippaa ja hoitoalusta ( ei pehmustettu.. :LOL: ) yhteen taskuun.
 
liikunnasta Itse olen TODELLA laiska liikkuja, nyt oon yrittäny aina sillon tällön käydä edes pienellä kävelyllä. Ainut liikunta mitä harrastan säännölisesti ja missä tulee hiki pintaan on peittojen heiluttelu miehen kanssa ;) Ja sormet liikkuu turhankin ahkerasti tässä näppiksellä :LOL:

Menhit ja Ella(-Viljami) rv 22+risat
 
Rakenneultrassa käyty. Kaikki oli mun suureks helpotukseks hyvin. Olin mennessä ihan paniikissa. Vauva oli iso ja hyvin kehittynyt. Kaikki tarvittava löytyi, eikä mitään ylimäärästä ainakaan noin päällisin puolin ollut havaittavissa. Ei haluttu tietää sukupuolta, vaikka olis kuulema näkynyt hyvin. Jännenpää sitte synnytyksessä se saada tietää. Poikaolo on kyllä vahva ja ultrassa vielä vahvistu entisestään. Vauva oli kyllä profiilikuvien perusteella ihan esikoisen kaksoisolento, joka on siis tyttö. No mutta sen näkee sitten.

Ulkona on ihan taianomainen tunnelma. Valo on sininen, ku aurinko just laskenu ja maa ja puut ihan valkoset. Lunta satelee hiljalleen. Ihanaa.

Liikunnasta
viime raskaudessa kävin joogassa ja pilateksessa melkein loppuun asti ja nyt on tarkotus kans käydä. Sitä pystyy hyvin tekemään, kun ei tarvii pomppia. Vatsallaan tehtävät liikkeet teen aina kontallaan. Oon kans ollu melkein koko elämäni joukkuevoimistelija, niin on vaan pakko jotain jumppaa saada tehdä. Raskausaikana se jooga vieläpä tuntuu erityisen ihanalta. Ja vauva aina potkii ihan hulluna. Seki jumppaa ja venyttelee.

Kivaa keskiviikkoa kaikille. Ja parempia vointeja kaikille poteville.

emilija ja rontti 20+0
 
Liikunnasta Mä olen harrastanut jo pidemmän aikaa syvävenyttelyä ja mainiosti oon voinut tähän asti jatkaa, toivottavasti tästäkin eteenpäin. Kaikki venytykset ei enää vatsallaan onnistu, mut ohjaaja aina neuvoo jonkun korvaavan liikkeen. Fitballissa kävin kans aikasemmin mut siitä luovuin jo kun pelkäsin et joku kerta muksahdan sen pallon päältä liian lujaa alas ;)

dodona ja masuvauveli 19+4(?)
 
Hoitolaukku on minusta hyvä keksintö!
Meillä se on ihan aina mukana. Vaunujen kanssa menee niin kätevästi ja kylään lähdettäessäkin tulee kätevästi mukana. Sinne mahtuu sopivasti kaikki tarpeellinen. Ja voihan se toki olla muukin laukkku, kuin juuri hoitolaukuksi tarkoitettu laukku.

Liikunnasta joku kysyi. Mie täällä harrastelen vaihtelevalla menestyksellä ihan vain kävelyä/sauvakävelyä. Lattari tunnit jäivät noin 2 viikkoa sitten, kun hypyt alkoivat tuntua inhottavilta vatsassa.
Joku venyttely/rauhallinen jumppa vois olla selälle aika jees, mutta jotenkin ei oo tullut lähdettyä :/
 
Pakko tulla purkaantuu....tuli muksuje koulust ilmotus että siellä parvorokkoa :eek:

Huomeaamul sit äkkiä puhelu neuvolaa...kai ne jonki verikokeen ottaa.

Mietin vaa et pidänkö nyt muksut koulust varmuudeks pois vai luotanko onneen ettei se meihi tuu???!!!
 
iltaa!

osaottoni vivville :'( :hug:

rakenneultrassa
täälläki eilen käyty ja kaik oli ok.. sukupuoliki saatiin selville (eka kertaa, keltään muulta ei oo kysytty)
5v nti oli mukana ultrassa (ko sille piti luistimet ostaa samalla reissulla, ni saa nyt 3vuotiaskin luistella) nii eipä se oikein tajunnu niistä kuvista et mikä missäkin (tosin rakenneultrassa ei sitä vauvaa kokonaisuudessa katota nii on se itellekki vähä vaikia kattoa ja ei ees hoksannu ku lääkäri sano et kumpi se on.. ei viel ainakaan paljastettu)

mua vaan aina huvittaa niis lapuissa se ku tääl saa niitä käyräjuttuja mukaan et millä käyrillä mennään pään koossa tms ja siel on se paino arvio lopus et minkä kokonen vauva syntyy (siis prosenttilukuina) ja mulla oli nyt kaikki käyrät keskikäyrän alapuolella ja silti vauvan arvio oli 4,5kg (ja on jokaisella ollu) ja silti syntyy alle 3kg vauva.. tosin mulla varmaan istukka toimii lopussa heikommin ja vauva ei kasva nii paljon..

mutta täällä toivotaan helpompaa synnytystä.. ko mulla tämän sukupuolen synnytykset ollu aavistuksen verran helpommat
:heart:
 
Osanottoni Vivvi ja jaksamisia!


Ursulainen: Mä olen kanssa tuon parvorokko asian kanssa ollut tekemisissä. Ystävän lapsella oli jotakin rokkoa mistä ei tiedetty mitä se on. Oli tosi pienen pieni mahdollisuus, että parvorokkoa olisi, mutta otettiin nyt kuitenkin verikoe tai vasta eka koe on otettu. Ennen rv 20 se parvorokko voi olla huono homma. Se systeemi menee niin, että eka verikoe otetaan 16 vrk mahdollisen altistuksen jälkeen ja sitten siitä kaksi viikkoa eteenpäin toinen verikoe. Tulosten saannista en oikein tiedä, kun eivät labrassakaan tienneet...Kävin vasta 1,5 viikkoa sitten enkä ole niiden tulosten perään kysynytkään. Mutta ilmeisesti ainakin 1,5 viikkoa menee ennen ekoja tuloksia ja en tiedä saako sittenkään mitään tuloksia vai pitääkö odottaa se toinenkin verikoe. Olin aika yllättynyt, että joutuu noin kauan odottelemaan ennen verikokeisiin pääsyä edes...Omalla kohdallani en ole asian kanssa stressannut, kun mahdollisuus tosiaan on niin pieni eikä kenelläkään perheessämme ole mitään oireita ollut. Tosin se voi olla melkolailla oireeton. Ainakin puolet aikuisista on sairastanut rokon, vaikka ei sitä itse tiedäkään.

Parvorokkohan tarttuu viikkoa ennen oireiden alkamista. Jossain kyllä lukee, että tarttuu vielä oireiden alettuakin, mutta ainakin nimenomaan jo ennen oireita. Eli mahdollinen tartunta lapsiin koulussa on varmastikin päässyt jo tapahtumaan etten tiedä hyödyttääkö lasten koulusta pois olo enään. Lisäksi se voi kiertää sielä, vaikka kuinka kauan...Tosin lasten kanssa työskenteleviähän kehoitetaan olemaan töistä pois niin kauan, kun rokkoa on liikkeellä. Hankalia hommia nuo...

Nalletar ja itu 19+2
 
Vivvi: Kokeilepas siihen suonenvetoon magnesiumia tai sit ihan mineraalivettä..sitä ei tosin kannata paljoa juoda ettei sit pääse nuo verenpaineet nousemaan, vaikka eihän ne toki nouse jos ei altistusta korkeille paineille ole.Itselle ainakin tuosta magnesiumista oli viime raskaudessa apua.

Liikunnasta: Täytyy kyllä myöntää että nyt tää liikkuminen on melkein kokonaan jäänyt vaikka se tekis hyvää sokereillekin..Mutta mun selkä on siinä pisteessä että noin kilsan lenkki vaunujen kera, tietää loppuillan alaselän pakotusta ja yöt on sit sitä huonoimpia. Normaalisti vaunuttelen päivisin noin vajaa 5 kilsan lenkin ja on riittänyt vallan hyvin. Kas kun en mikään himoliikkuja ole ikuna ollut.

Dodona: Mitä on tuo syvävenyttely?? Kuulostaisi ainakin siltä joka vois olla mulle sopivaa kun mietin noita omia selkä lihaksia jotka on jo reilun vuoden olleet tosi huonona johtuen kuopuksen imetyksestä kun jouduin kylki makuulla imettää koko imetys ajan...

Huomenna aamulla pitäsi lähteä ajamaan kohti tamperetta ja sieltä sit hyvinkäälle.Ehkä yö pari ollaan reissussa. Saa nähdä kuinka mukava reissu tulee :whistle:
 
Hei.

En olekaan pitkään aikaan kirjoitellut tänne. Oli tosiaan hieman epäselvä tilanne raskauden suhteen, kun jäätiin veriseulassa kiinni. Lapsivesipunktio otettiin ja eilen saatiin tietää, että kromosomit ovat normaalit ja poikaa odotetaan :heart:
Nyt uskallan taas nauttia raskaudesta täysillä.

Liikunnasta: Käyn kaksi kertaa viikossa tanssitunnilla ja kerran viikossa vesijumpassa. Niinä päivinä, kun ei ole harrastuksia, niin harrastan erilaisia kevyitä liikuntamuotoja, kuten kävelyä tai venyttelyä. Olen aina liikkunut paljon, joten tuntuu hieman oudolta, että raskausaikana keho ei taivukaan enää samaan tahtiin, kuin ennen, mutta ei se haittaa. =)

Melike ja pikkuinen 19+3
 
Nalletar:Että noi kauan kestää noi verikokeide ottamiset..no minkäs tekee.
Sitä jäin juur pohtii että kun sanotaan et jos on työpaikal jossa parvorokkoa useammal ku yhdel nii pitäs raskaana olevie ottaa sairaslomaa ja että raskaana olevat eivät saa olla suoras kosketukses parvorokoon sairastuneen kanssa et kui tää toimii omie laste kaa?!

No jospa neuvolantäti osais kertoo...yritän olla tressaamatta joka on nyt vaikeaa.

AadaOlavi 20+6
 
Jaahas, vois sitä kait itsekin joskus tänne jotain kirjoitella eikä aina vain lueskella teidän juttuja. Milloinkahan itse olen viimeksi jotain kirjoittanut??? :eek:

Meillä oli kauan odotettu rakenneultra maanantaina. Kaikki oli onneksi hyvin, ja poika näyttäis meille olevan tulossa. Sitä tuo mies meinaskin kun masua mulla ei oikeastaan vielä ole niinkuin ei ollu tuota esikoista odottaessakaan näillä viikoilla. Esikoinen siis poika, kun taas tytöstä masu tuli paljon aikaisemmin "esille".

Väsymys meinaa välillä vaivata, olen kyllä yrittänyt rautaa napsia mut jotenkin se tuppaa aina unohtumaan kun sitä ei suositella otettavaksi maitotuotteiden kanssa samaan aikaan. Vitamiineja popsin aina aamulla ensimmäiseksi...

Missäs vaiheessa te työssä käyvät meinaatte jäädä kotiin? Itse tuossa laskeskelin, että jos äippäloman aloittais varhennettuna ja sit pitäis kesäloman :LOL: sitä ennen niin sitä voisi jäädä JO pääsiäisen aikoihin kotiin. Toivottavasti tuo pääsiäiseltä kotiin jääminen onnistuis. Ollaan siitä pomon kanssa jo alustavasti juteltu...

MiksiSiksi 20+0
 
Näistä on keskusteltu ennenkin, mutta kyllä se vaan on ankeaa kun menee pari päivää eikä oikein kunnolla tunne vaavin potkuja ollenkaan.

Meillä on musta viikko, kuten joskus tuossa alkuviikosta mainitsinkin: mieheni hyvä ystävä teki itsemurhan ja sitä järkytystä nyt elämme läpi. Meillä on ollut viimeisen puolen vuoden sisään ihan kamalasti menetyksiä (nyt tulossa 5. hautajaiset...) ja jotenkin ei enää ihan joka hetki jaksa uskoa siihen, että raskauden suhteen kaikki menisi varmasti hyvin. Se, että vauva tuntuu lakanneen liikkumasta juuri kun tieto viimeisimmästä kuolemasta tuli, ei helpota asiaa yhtään.

Jos ei tänään ala liikkeitä kuulua, täytynee soittaa neuvolaan ja pyytää ihan lyhyttä hätäaikaa pienen sydämen kuulemiseksi...
 
Eilen illalla käytiin yksityisellä rakenneultrassa, täällä kun se ei kuulu tarjontaan (maksoi 230 e |O , eikä kelakorvauksestakaan ole varmuutta |O ) . Ihana lääkäri, ja selitti tosi tarkkaan kaiken mitä näkyi. Kaikki rakenteet kunnossa, koko vastaa viikkoja ja painoarvio nyt 384 g. Tyttö näyttäisi olevan tulossa :heart: mutta ei tietenkään sanonut sitä varmaksi. Minun vaistot on kyllä ollut molemmilla kerroilla ihan pielessä, kun esikoisesta väitin että kyllä se tyttö on (poika tuli) ja nyt olen ollut yli 95% varma, että poika on... Tässä ja edellisessä raskaudessa ei ole ollut siis mitään toisistaan poikkeavaa, joten sen vuoksi olen tähän saakka kovasti poikaa odotellut. Istukka onneksi takana ylhäällä eli ei ole lähelläkään sektioarpea.

Liikkeitä tuntuu kyllä ihan jatkuvasti, on oikeastaan tuntunut jo 17 viikolta saakka. Eilenkään ei meinannut pysyä kuvissa, kun heilui niin kovasti. Mielessäni olen todennut, että onneksi ei ostettu sitä kotidoppleria, kun sydänääniä ei kuulunut neuvolassakaan 17+6 ja jo sitä ennen on liikkeet tuntuneet selvästi.

Häpyluun seutu on ollut jonkin verran kipeä, eli en mielellään kovinkaan pitkiä matkoja kävele (se siitä liikunnasta :ashamed: ) ja tyyny pitää olla nukkuessa polvien välissä, muuten häpyluunliitos rutisee (ja kovaäänisesti) aina kylkeä kääntäessä. Olenkin poikkeuksellisesti nukkunut nyt paljon selällään tuon takia.

Kata ja tytöntylleröinen (?) 21+0
 

Yhteistyössä