Osanottoni Vivvi ja jaksamisia!
Ursulainen: Mä olen kanssa tuon parvorokko asian kanssa ollut tekemisissä. Ystävän lapsella oli jotakin rokkoa mistä ei tiedetty mitä se on. Oli tosi pienen pieni mahdollisuus, että parvorokkoa olisi, mutta otettiin nyt kuitenkin verikoe tai vasta eka koe on otettu. Ennen rv 20 se parvorokko voi olla huono homma. Se systeemi menee niin, että eka verikoe otetaan 16 vrk mahdollisen altistuksen jälkeen ja sitten siitä kaksi viikkoa eteenpäin toinen verikoe. Tulosten saannista en oikein tiedä, kun eivät labrassakaan tienneet...Kävin vasta 1,5 viikkoa sitten enkä ole niiden tulosten perään kysynytkään. Mutta ilmeisesti ainakin 1,5 viikkoa menee ennen ekoja tuloksia ja en tiedä saako sittenkään mitään tuloksia vai pitääkö odottaa se toinenkin verikoe. Olin aika yllättynyt, että joutuu noin kauan odottelemaan ennen verikokeisiin pääsyä edes...Omalla kohdallani en ole asian kanssa stressannut, kun mahdollisuus tosiaan on niin pieni eikä kenelläkään perheessämme ole mitään oireita ollut. Tosin se voi olla melkolailla oireeton. Ainakin puolet aikuisista on sairastanut rokon, vaikka ei sitä itse tiedäkään.
Parvorokkohan tarttuu viikkoa ennen oireiden alkamista. Jossain kyllä lukee, että tarttuu vielä oireiden alettuakin, mutta ainakin nimenomaan jo ennen oireita. Eli mahdollinen tartunta lapsiin koulussa on varmastikin päässyt jo tapahtumaan etten tiedä hyödyttääkö lasten koulusta pois olo enään. Lisäksi se voi kiertää sielä, vaikka kuinka kauan...Tosin lasten kanssa työskenteleviähän kehoitetaan olemaan töistä pois niin kauan, kun rokkoa on liikkeellä. Hankalia hommia nuo...
Nalletar ja itu 19+2