**Kesäkuun mammat 2014** Syys-lokakuussa

Aela, itellä samat ajatukset tuosta Facebookin ryhmään liittymisestä - liityn mukaan vasta sitten kun raskaus on jo paremmilla viikoilla. Mietin vielä varhaisultraan menoa. Neuvola kolmen viikon päästä, odotan nyt ainakin sinne asti. Jos vaikka neuvolassa suostuisivat ultraamaan epäsäännöllisten kuukautisten takia. :)

Raskausvitamiineja on jäljellä viime raskaudesta, ne pitääkin ottaa taas käyttöön.

Onko muilla samanlaista, että tekis mieli kertoa kaikille raskaudesta? Olen kertonut vain yhdelle kaverille, mutta koko ajan meinaan lipsauttaa kaikille! :D

marilou / 4+2
 
  • Tykkää
Reactions: Taniira ja Aela
Surkein päivä aikoihin.. huoh, kaikki mikä voi mennä pieleen, niin meni :/ (No okei, ei ihan kaikki kuitenkaan ;) ) Mutta silti jotenki se että aamukin alko pahoinvoinnilla, ei tiennyt hyvää. Töissä ihan pää pökkyrällä koko päivän ja niin ei sais kyllä olla, ku ammatissani pitäis olla skarppina.. No, huomenna parempi päivä, toivon :)

Miten muuten hammaslääkärissä toimitaan, tai mitä pitää ottaa raskauden takia huomioon? Mulla huomenna aika tarkastukseen ja varmaan paikkaavatkin, mikäli jotain löytyy. Onko jotain esteitä, esim. se puudutus?

Huomenna käynnistyy seitsemäs viikko, ja mahakin turpoaa illaksi päiväpäivältä isompana :D

Eli 5+6 täällä :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Mä haluaisin kans kertoo kaikille. Siks varmaan tuun roikkumaan täällä riesaksi asti, kun haluan purkaa ajatuksiani..

Mulla on varhaisultra 29.10. Viikkoja on tuolloin 7+2. Neuvolaa en oo viel varannu, haluan ensin varmistuksen digitestillä, jonka teen vkl.

Emotar 4+4
 
Ai niin, oireista unohdin kirjoittaa! Aika samoja kuin monilla muillakin: väsymystä, lievää kuvotusta suurimman osan päivästä, palelee niin että sormet on välillä siniset ja rinnat on tosi arat. Turvotustakin on, mutta onneksi aika hillitysti vielä :)
 
Heippa kaikille!

Liityn porukkaan, toki hieman varovaisin mielin. En vielä voi uskoa plussaa todeksi. :) Mutta 9.10 tein positiivisen testin, oireita on ja kuukautiset ovat myöhässä. Toivoisin, että jouluun asti saisin pidettyä salassa, mies ja sisko tietävät.

Neuvolaan en ole aikaa varannut, odottelen nyt rauhassa vielä pari viikkoa.

18.6/ ~Viipukka~/32/1. lapsi/SeKs

~Viipukka~ 5+3
 
Viimeksi muokattu:
Taniira: Riittää ihan että sanot hammaslääkärille että oot raskaana. Ei se ainakaan mulla ole puudutuksiin tai muuhunkaan vaikuttanut, mutta tieto on hyvä olla heilläkin.

Voi jeesus -- heräsin kaksi tuntia sitten pahoinvoipana ja nälkäisenä. Ajattelin että syön jotten oksenna. No niinhän siinä sitten kävi että söin ja oksensin samaan aikaan. Tätä järkyttävää lamaannuttavaa pahaa oloa on kestänyt tasan 24 tuntia -- mä en tiedä miten mä jaksan jos tää kestää taas viisi kuukautta niin kuin esikoisen kohdalla. Mä en edes muista juuri mitään viime raskaudesta koska olin ihan taju kankaalla ja selviytymismoodi päällä niin monta kuukautta. Toivon niin kovasti rauhallisempaa odotusaikaa ettei ole tosikaan.

Ja taas kerran tervetuloa uusille! :wave:

Lettu ja Kornelius 6+2 (tai 6+5)
 
Kyllä tekisi mieli huutaa keskellä kylää "meille tulee vauva!" :LOL: Vieläkään tätä ei ihan täysin usko ja sisäistä, niin se kertominen tekee siitä koko ajan todellisempaa :)

Aela, maksamakkaraa voi syödä enintään 200grammaa viikossa ja kerralla max 100g. Päivittäin käytettynä sopiva annos on alle 30g. Eli ei sen mukulan siitä yhdestä leivästä pitäis säikähtää, eikä vielä toisestakaan :) Tuo rajotus johtuu a-vitamiinista, sitä on maksassa paljon ja voi isoina annoksina olla haitallista. Osaan kohta ulkoa nää ruokasuositukset, kun plärään eestakas näitä oppaita :D

Järisyttävää pahoinvointia ei ole ollut, mutta iltapäivisin olo on heikoimmillaan ja tuntuu, että koko ajan pitäis mussuttaa jotakin ettei heikotus iske. Eilen holautin kiireessä melkein kupillisen teetä kerralla, meinas hyökätä takasin päin eli juon teeni tästedes rauhassa :D Muita oireita edelleen satunnaiset juilinnat liikkuessa ja selän jomottelu (venymiskipuja?), väsymys, päänsärky, mielialanvaihtelut sekä arat ja turvonneet tissit, joista tihkuu maitoa :eek: normaaliahan se vissiin on, kun ei tule suihkuamalla, ihan vain nimeksi. Todella hämyä :D

eilen oli poks-päivä, tänään Slallu & Mugelo 6+1 (7+1) :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Aela
Tänään lukemat 5+0, kaapin perältä löytyneessä PC testissä vahva plussa komeili edelleen. Vielä ei uskalla kauheasti iloita, aiemmat keskenmenot ja pettymykset sen verran vahvana mielessä. Mutta sentään tänne asti jo päästy!

Niin ja mulla on ollut vajaa 2 viikkoa kauhea himo maksamakkaraan ja olen syönyt sitä reilun pötkön...ei edes tullut mieleen että siitä voisi olla jotain haittaa :/
 
Viimeksi muokattu:
Mieli tekis saada nopeasti varmuus onko masussa elämää, mutta toisaalta en raaskis laittaa mitään 100 euroa varhaisultraan.. En käynyt ekallakaan kerralla. Vähän häiritsee, että plussat on ollut hieman haaleita, vaikkakin selkeitä, tänään tein vielä yhden testin ja nyt viiva oli lähes kontrolliviivan vahvuinen eli vahvistunut kyllä. Aina sitä jostain saa stressiä revittyä :D

Minulla oli äärettömän helppo raskaus viimeksi, joten sikäli en hirveästi mitään pahoinvointia yms odottelekaan (vaikka toki raskaudet voi olla erilaisia). Mutta tavallaan ne oireet tekisi raskauden konkreettisemmaksi :) Nyt ei ole kuin se turvonnut maha ja silloin tällöin nälkäisenä hieman etova olo.

Ajattelin yrittää soitella neuvolaan tänään tai maanantaina, loppujen lopuksi se viikko 11 tulee sieltä aika pian kun se ultran aika sitten olis..
 
Tulin tänne esittäytymään, mut unohdin sit laittaa tiedot, eli
Minnah88...... 25v.....ensimmäinen lapsi, la alustavasti 8.6 ja synnäri on Kys

Oireista ei mitään tietoa. Ei turvotusta, ei yletöntä väsymystä, ei pahoinvointia.. Siks en kai oo sisäistäny et tässä raskaana oltais :)
 
Mä varasin jo neuvolanki, vaikka en ookkaa sitä digiä tehny vielä. Neuvolaan meen 4.11. Silloin viikkoja 8+1. Jostain se nla-täti katsoi että 8+0, mutta ei se niin mee, mulla viikot vaihtuu aina ku kalenteriviikotki, eli sunnuntaisin tulee viikko täyteen. No, oon aika varma, että ultrassa siirtyy la eteenpäin, joten eipä nuilla tänhetkisillä viikoilla oo niin isoa merkitystä.

Mä oon napsinu foolitabletteja, ja aattelin jotku vitamiinit ottaa käyttöön. Aiemmissa raskauksissa en oo syöny vitamiineja.

Minäki jo hätäsenä yritin katsella ens vuojen äippäpakkausta, ja laskin millon vois aloittaa varhennetun äitiysloman yms. :)

Hammaslääkäriaikaki tuli sopivasti 24.10. On ollu tapana aina raskausaikana hoidattaa hampaat kuntoon. Loppuraskaudesta se ei mulla onnistu, ku en pysty oleen selällään kauaa, happi loppuu ja pyörryttää.

Oon niiiin onnellinen etten tiiä miten päin olisin! <3 Oispa jo se ultra ja neuvola ja kaikki! :D

Ollaan muissa raskauksissa kysytty rakenneultrassa sukupuoli, ja oikein ne on veikanneet kaikki, paitsi ekassa ei näkyny, ja luultiin koko ajan, että poika tulee, kaikki vaatteet ja kamat ostettii poikamaisia, mutta tyttöpä sieltä sitten tuliki! :D

Ompa ihana lukea, että täällä on myös tosi pitkän prosessin jälkeen plussanneita! Ihan itku tulee kun kuulee sellaisia uutisia. <3 Onnea!!! Ja Onnea kaikille meille kesäkuisille! <3

Emotar 4+5

Ps. En osaa laittaa tekstiin väriä, mutta laittakaa joku joka osaa:
Emotar, ikä 34, la 15.6, 6.lapsi, Oys
 
Jippii täällä myös eka neuvola varattuna 22.10 ja 7+2 sillon :) onko se vaan lähinnä sellaista jutustelua vai tekevätkö jotain tutkimuksia myös?
Onneksi mies pääsee mukaan :) varhaisultraan ajattelin maanantaina varailla aikaa jos sen saisi neuvolan kanssa samalle viikolle.
Oireista sen verran että rinnat ei enään niin kipeät mutta painavat tosiaan ja kasvaneet reilusti, mikä passaa näin A-kupin omaavalle :D
Etova olokin on pahentunut ja tulee todella helposti jos en syö kunnolla. Kauhulla odottelen jos ensi viikolla pahenee. Töissä voipi olla mahdoton olla jos oksennus lentää. On niin pitkät matkat vessaan ja en joka tilanteessa pääse heti lähtemään joten ehkä pitää joku oksupussi ottaa taskuun :D

Minä oon kyllä niin malttamaton että aika monelle tullut kerrottua. Mieltä kaihertaa vain kun läheisimmän ystävän kanssa en ole viitsinyt fiilistellä kovin kun hän on kolme keskenmenoa saanut vuoden sisällä :( enkä halua pahoittaa toisen mieltä.
Saa nähdä miten huomenna kun tosiaan juhlat olisi missä koko suku ja tutut ja tutun tutut, samantien voisin varmaan laittaa kyltin kaulaan: kyllä olen raskaana :D

Nannenen ja pieni 5+5

Ps. Onnea isosti ja tervetuloa uusille plussanneille :))
 
Oletteko ajatelleet selvittää sukupuolen etukäteen?

Me ei haluta selvittää sukupuolta. Mulle on ollut aina ihan selvää, että en tule selvittämään. Musta on ihana ajatella se hetki, että vauva syntyy ja sitten selviää kumpi hän on ja sitten voi kertoa kaikille ihmisille senkin uutisen!

Ymmärrän kyllä hyvin, että suurin osa ihmisistä selvittää.. olisihan se ihanaa ja välillä tuntuu, että pitäiskö kuitenkin.. olis niin paljon helpompi ostaa kaikkia vaatteita ja tavaroita.

Mulla ei oo ainakaan vielä yhtään mitään fiilistä kumpi voisi olla.. Eikai se sukupuolikaan oo vielä määräytynyt näillä viikoilla.

-Nuppu- ja Vauva 6+1
 
Heipsis!

Täällä tänään ollut huono olo aamusta iltaan, helpottaa kun syö ja sekös vasta hankalaa onkin, kun sen ruuan tai muun laittaminen on niin ällöttävää siinä tilassa :D Olen siis löytänyt funktion miehelle, sen pitäisi olla aina laittamassa ruokaa pahoinvoivalle äidille! :D

alavatsa tänään ollut arka ja kipuillutkin hieman, mutta varmaan kuuluu asiaan?

Täällä tänään kerrottu äidille, joka tietenkin aivan innoissaan siellä jo mummoillee, vaikka koitin sanoa kyllä, että eihän sitä vielä tiiä mitä käy..

Onko teillä muilla puberteetti tullut uudestaan? Täällä jo ennen plussausta tuli enemmän finnejä kuin normaalisti ennen menkkoja, ja selkäänkin pientä näppyä, ja jatkuu edelleen, kun yksi naamasta poistuu niin kolme uutta tilalla.. Turhauttaa, ei siis mitään tietoa mistään raskauden hehkusta :D

Hammaslääkärissä muuten olivat heti ottamassa röntgenkuvia, mutta onneksi kysyivät raskaudesta ja jätettiin sitten kuvien otto "vuoden päähän" niinkuin lääkäri sanoi, mutta muuten näytti purukalusto hyvältä, hammaskiveä tosin poistavat sitten suuhygienistillä marraskuussa :) Toivottavasti ei vauva vie hampaiden kuntoa, niinkuin joillakin on käynyt :/

Tämä huono olo kyllä järkyttävää, mutta silti mukava että on oireita, siksi uskalsin jo ädillekin kertoa :) Mutta ei tarttis kyllä kauaa jatkua!

Nyt siis 6+0 :heart:

Muoks. Kyllä sukupuoli selvitetään mikäli sinne asti päästään :) Tyttöä kaikki jotka tietää toivoo ja povaa, mutta isin suvussa tulee pelkkiä poikia, että ehkä tämäkin sitten, vaikka kuka sen tietää ;)
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa mieleen, että ootteko käyneet/aiotteko käydä varhaisultrassa? Mihin aikaan se olis viisasta? En haluis odotella millekkään 8viikolle, kun kokemusta on keskenmenosta ja kohdunulkoisesta. Suurin pelko tällä hetkellä, että papunen ei ole kohdussa taaskaan, eli haluaisin siihen varmistuksen. En tarvi välttämättä sydämen sykettä enkä muuta tietää, kunhan vain sen, että voinko iloita siitä, että raskaus on oikeassa paikassa? Tämä raskausviikkojen määritteleminenon vaikeaa koska en tiedä ovulaatioajankohtaa, ja kierto oli yli 50 päivää..
Tän raskauden kohdalla aion ottaa iisisti, enkä kerro kenellekkään ennenkuin tiedän että oikeassa paikassa ja sydän lyö, ja päästään yli 12 vko:n..
Ja sukupuoliasiaan haluan tietää! Oon niin kaikkiheti tyyppi etten malta oottaa niin isoo tietoo. Mut muille en kyllä kertois etukäteen :)
Ja sairaalaan, eli kysiin on 60km matkaa, eli tulee olemaan pitkät kilometrit kun sen aika on :D
 
Viimeksi muokattu:
Heippa,
Ilmoittautuisin joukkoon. Viikko sitten sain vaaleat plussat, ja tänä aamuna tein sivun joka antoi sitten mulle varmistuksen ja uskalsin liittyä tänne. Eli mulla olis nyt menossa raskausviikot 4vk 5pv ( kun puhelimesta en löydä plussaa niin laitoin noin :) ).

Elikkäs:
Orange80/ikä 33/3.lapsi/laskettu aika 15.6./ekks nyt eikyllä tällä uudella kaks plus sivuasetuksilla kännykällä löydy punasta väriä :( täytyy hiukan opetella...

Muoks. Siis tein eilen aamulla digitestin ( ihana Lumia ja sen oikoluku) josta sain varmistuksen, en täytelly mitään ihme sivuja :D
 
Viimeksi muokattu:
MinnaH88, niinhän se taitaa olla että 6+jotain syke on nähtävissä mutta kai siellä jo aiemmin näkyy että missä sikiö on..
Kannattaa soittaa ja kysyä.
Minä varasin Ultran viikoille 7+5.
Nyt taitaa olla 5+1 ja tein eilen digin joka sanoi raskaana 3+. :) Ei mitään ihmeempiä oloja vielä.
 
Ihailtavaa malttia Nupulla :) olisihan se aivan upeeta vasta synnytyksessä saada selvyys sukupuolesta. Oma, eikä kyllä miehenkään kärsivällisyys ei kyllä sinne asti riitä :D
Aika vahva tyttöfiilis mulla ja samoin niillä jotka tietävät. Mutta saapi nähdä miten käy :)
Eikös se sukupuoli määräydy jo heti hedelmöityksessä tai joskus sillon? :D

Mites onko teillä muilla nuhaisuutta ollut oireena? Itelläkun tuntuu että räkä ei lopu koskaan ja pitkään jo ollut, vai lieneekö joku super sitkeä nuha vain.. :(
 
Keskusteltiin sukupuoliasiasta eilen miehen kanssa. Mie toivon tyttöä ja mies poikaa, vaikka tottakai on loppujen lopuksi aivan sama minkä mallinen se lapsi on. Olen kuitenkin toivonut aina ensimmäiseksi lapseksi tytärtä ja toiseksi poikaa, osittain varmasti siksi, että miulla on nuorempi veli. Mie haluun tietää sukupuolen ennakkoon, mies ei ole vielä varma. Olen vähän huono pitämään asioita itselläni (siis omia asioitani, toisten salaisuudet kyllä pidän), mutta lupasin miehelle jo nyt yrittää olla kertomatta sukupuolta jos hän ei sitä halua tietää.

Nannenen täällä on räkää! Podin kyllä kunnon flunssaakin kolmisen viikkoa ja oli pari viikkoa sitten jo menossa pois, mutta nyt lima on lisääntynyt taas. Muita flunssaoireita ei oo, joten oon pohtinu voisko liittyä raskauteen.. :/

Koska varhaisultraan en oo menossa, oon harkinnu dopplerin ostoa. Ootteko käyttäny aikasemmissa/aiotteko hankkia?
 
Mulla on oma doppleri, täytyykin muistaa pyytää se kaverilta takaisin kun ei sitä enää varmaan tarvitse. Kovassa käytössä oli edellisraskaudessa, mies tahtoi joka päivä kuunnella :)
Mulla ei muuten mitään flunssaa ole, mutta nenä on ollut enemmän ja vähemmän tukossa jo monta viikkoa. Ärsyttävää :mad:
Varhaisultraan ei vissiin mennäkkään. Marraskuun loppu ja np-ultra tulevat kuitenkin aika nopeasti ni jos jaksettaisiin jännätä sinne asti :)

Ja vielä tervetuloa uusille ja onnea plussauksista :heart:

.nenna. + pikkukakkonen 5+5
 
Tällä kertaa mä en haluais selvittää sukupuolta etukäteen. Mies jankuttaa et kyllähän se selvitetään. :/ En mä kestä sitäkään jos mies tietää ja mä en. :eek: Ois nii ihanaa ku se selviäis vasta synnytyksessä. :)

Mun siskolla on doppleri, ja saan sitä lainailla tarvittaessa. Sisko on nyt 18-viikolla raskaana.

Meinaatteko ottaa äitiyspakkauksen? Ne on aina niin poikamaisia... Mutta aattelin silti ottaa, ku eihän mulla oo vauvalle mitään. Oon lahjottanu kaiken pois. Toki siskolta varmasti saan vaatetta sitä mukaa kun ne käy hänen pikkuiselleen pieneks. Siskolla la on maaliskuussa.

Eilen vaatekaupassa katse hakeutui aina sinne vauvanvaateosastolle. Oli nii suloisia pieniä vaatteita. Jumpsuitteja ja muuta. <3 Tyttöki intoili et oispa jo ens kesä. :)
 
Meilläkin kyllä varmaan halutaan tietää sukupuoli etukäteen. Mulla on jo nyt jotenkin kauheen vahva tyttö tunne..

Jostain flunssan tapaisesta täälläkin "kärsitään".
Niin ja eilisestä lähtien aivan järkyttävä närästys.:kieh:

Viime yönä näin painajaisia, tein r.testin jonka viivat oli tosi haaleet ja sitten loppujen lopuksi hävisivät kokonaan, verinäytteetkin unessa otettiin ja lekuri sano että, et sie ole raskaana ollutkaan.. Aamulla kyllä ahdisti ja kävi mielessä että täytyykö apteekkiin lähteä.

Keskiviikkoon asti jännäilyä edessä kun on se varhaisultra, toivottavasti siellä jotain näkyy.
 
Kyllähän se sukupuoli määräytyy tosiaan jo hedelmöityksessä, "tyttö- tai poikasiittö" (x- tai y-kromosomia kantava siittiö) hedelmöittää munasolun ja näin ratkaisee sukupuolen :)

Joku mietti mitä ensimmäisessä neuvolassa tehdään, ei siellä paljoa muuta kuin käydään omat tiedot läpi ja jutellaan mukavia. Ekalla käynnillä ei yleensä vielä tutkimuksia tehdä (ellei jossain neuvolassa ultrata, meillä päin sellaisesta voi vain haaveilla). Tietenkin verenpaine, hemoglobiini ja virtsanäyte otetaan useimmiten. Yleensä sydänääniäkään ei kuunnella vielä niin varhaisilla viikoilla, niitä harvoin saadaan kuulumaan vaikka kaikki hyvin olisikin. Turhaan ei odottajia haluta huolestuttaa :) Eli varmin keino on käydä yksityisellä varhaisultrassa, jos haluaa tietää onko masussa elämää ennen ensimmäistä virallista ultraa.

Täällä menkkaoireet vähän lieventyneet. Viimeset viis päivää tullu rusehtavaa/vaaleanpunaista vuotoa vähäsen, onneks ei oo lisääntynyt siitä. Täytyy toivoa että se on normaalia alkuraskauteen kuuluvaa vuotoa.. Kyllähän se aina säikäyttää. Muutenkin olo on hyvä ja ihanat ilmat houkuttelee ulkoilemaan :)
 
Viimeksi muokattu:
Huh vihdoin rauhallinen hetki anoppilan vierailun ajan ja piti heti päästä kirjoittamaan tänne. Onneksi olen kyllä ehtinyt juttujanne lukemaan mikä on kyllä helpottanut taistelua kun huono olo meinaa viedä voiton. Enkä ole edes oksentanut, että eihän tässä voi edes valittaa! Hitto nyt anoppi tuli ja tämä pitää pitää vielä salassa.

Väärä hälytys toikin vain koiran sisään :) Meillä siis tavoitteena pitää miehen vanhemmat vielä jouluun asti pimennossa. Tiedetään jo niin etukäteen että homma lähtee niiltä niin käsistä. Omat saa tedon ehkä ultrien jälkeen kun niillä säilyy tolkku.

Itsellä tuntuu kahtena iltana olo vähän helpottaneen joko jäätelön tai b6-vitamiinin voimalla. On kyllä ollut ihanaa kun muutaman tunnin olo on ollut suht normaali järjetöntä väsymystä lukuun ottamatta. Eniten ärsyttää että tuntee itsensä työkyvyttömäksi. Hävettää olla töissä tällaisenä kun meillä täytyisi olla koko aika skarppi ja viemässä asioita eteenpäin.

Itselle on ollut selvää että sukupuoli selvitetään. Ainut haitta siinä on se jos se arviodaan väärin. Elä vähän tyttöfiilif on mutta saattaa olla vain toiveajattelua.

Tsemppiä kaikille!

NancyC +alien 6+5 (olo on kun joku muu ois ottanut kehon hallintaan)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä