**Kesäkuun mammat 2014** Syys-lokakuussa

Me ei vielä olla kerrottu kellekään. Ajateltiin, että tuon ekan neuvolan jälkeen kerrotaan kaikille. Ensin vanhemmille ja sisaruksille ja sitten parhaimmille ystäville. Töissä kerron sitten heti esimiehelle ja läheisimmille työkavereille. Sen jälkeen taidan tehdä niin, että loput ihmiset saa huomata kun huomaa tai kuulla, jos asia tulee puheeksi. Sanahan varmaan leviää kulovalkean tavoin nopeasti kyllä :)

Onneksi nyt ei ole mitään juhlia, että joutuisi alkoholista kieltäytyä. Viime viikonloppuna olin yksissä juhlissa, mutta näppärästi join alkoholitonta viiniä ja repäisin etiketistä vähän siitä kohtaa, jossa luki, että no-alcohol! Kukaan ei huomannut mitään.. tosin aika pahaa oli se viini, että en uudestaan sitä osta. Osan kaadoin vessassa lavuaarista alaskin, kun ei sitä viittinyt huvikseen juoda.

Mä en ite nyt ainakaan vielä halua Facebook-ryhmään lähteä. Haluisin ensin vähän täällä tutustua ja ootella, että raskaus tästä varmasti etenee.

Tänään ei oo ollut mitään oireita! Väsymystä vaan. Mulla tuli eilen pientä veristä vuotoa.. heti tietty googlettelin, mutta selvisi nopsaan, että verinen pieni vuoto on ihan normaalia, kun istukka kasvaa. Huh onneksi! Ehdin kyllä pelästyä, kun iltalenkin jälkeen tämän asian totesin. Tuntui, että jalat pettää, kun järkytyin niin!

On tää alkuraskaus aika stressaavaa. Koko ajan miettii onko siellä joku kyydissä ja oonko laittanut suuhun jotain väärää ruokaa.
 
Me ei aijota kertoa kenellekkään ennen np ultraa / rakenneultraa ei ennen kuin kaikki on varmasti kunnossa ja jos on tarvetta istukkabiopsiaan/lapsivesi tutkimukseen niin niiden tulosten tultua. Masu tietty voi paljastaa mut ainakin aikaisemmissa raskauksissa oon levinnyt enemmän leveyssuunnassa niin ei masu ole pullahtanut selvästi esiin kuin vasta pitkälle yli puolenvälin. Esikoisesta taidettiin kertoa omille vanhemmille ja muutamalle hyvälle ystävälle puolenvälin jälkeen ja kuopuksesta np ultran jälkeen. Keskeytyneistä olemme kertoneet odotusaikana vanhemmille ja ystäville vasta menetysten jälkeen. Useat keskenmenot ovat saaneet todella varovaiseksi.

Raskaus oireita ei ole edelleenkään paitsi se että täytyy juosta vessassa aina kerran yössä. Se oire on mulla ollu merkki raskaudesta ennen testin tekemistä usean kerran aikaisemminkin.

Neuvolaan en taida vielä uskaltaa soittaa, ehkä ens viikolla tai sitä seuraavana... Ollaan Naistenklinikan sikiötutkimusyksikön "asiakkaita" ja ainakin np ultra hoidetaan siellä ja jatko sit tapauskohtaisesti. Niin paljon ikäviä muistoja siihen paikkaan liittyy ettei sinne haluaisi mennä mutta kun ajattelee että siellä on Suomen parhaat lääkärit ja saa parasta hoitoa ei voi jättää menemättäkään.
 
Sockervadd saanko kysyä kuinka monta keskenmenoa siulla on takana?
Itse kun on vasta ensimmäistä kertaa raskaana ja pelkää silti kaikkea mitä voi käydä, en voi edes kuvitella, mitä sinun mielessäsi liikkuu :/ Toivottavasti kaikki menisi hyvin ja pelot olisi turhia :heart:
 
Nyt on täälläkin neuvola-aika varattu. Vasta viikolla 10+0, mutta mua ei haittaa että meni niin myöhäiseen. Käydään varhaisultrassa sitä ennen ja meillä ei kuitenkaan ekalla kerralla neuvolassa ultrata tai kuunnella sydänääniä, jutellaan vaan. Laskeeko teillä muillakin neuvola automaattisesti viikot sen mukaan, että kierto olisi 28 päivää? Meillä laskee, mikä musta on hassua. Kyllä ne taas kysyi että mikä on kierron pituus, mutta silti ilmoitti että 28 päivän mukaan lasketaan viikot kunnes on np-ultra takana, että siellä vasta muutetaan viikkoja jos on tarpeen. Esikoinen oli neuvolan mukaan np-ultrassa 11+4, kokonsa (ja kutakuinkin mun oman arvioin) mukaan 12+2. Nyt käy varmaan samalla tavalla, mun kierto kun siis ei ole se 28...

Mietin onko mulla mitään oireita, kun eilen ei ollut sitä tuttua matkapahoinvointiakaan. Että jos olin kuvitellut koko jutun... No, se on tullut taas takaisin :( Ja kun lueskelin teidän viestejä, huomasin että hei, mullahan lähtee myös hiukset päästä ja suu on kuiva koko ajan. Onko jollain muulla oireena ruokahaluttomuus? Mun ei tee mieli syödä oikein mitään. Osittain johtuu varmaan tuosta pikkuetomisesta, mutta tuntuu että koko ruokahalu olisi kadonnut. Ja uskokaa, mulla sitä kyllä normaalisti on! :)
 
Onnea uusille plussaajille! :flower:

Me ollaan kertoiltu mun vanhemmille ja itse olen kertonut yhdelle ystävälle, jonka kanssa on yhtäaikaa vauvakuumeiltu :heart: Lisäksi mäkin olen asian paljastanut esikoisen ajan fb- mammaryhmässä.. :D Musta on mukavaa, että joku tietää, koska jos sattuukin jotain, on sitten tukea saatavissa.

Neuvolaan soittelin juuri, ja sain ajan 18.10 jolloin viikkoja 7+2(3). Pohdin juuri tuota varhaisultran ajankohtaa, olisin halunnut 17.päivälle, mutta ei ole aikoja, joten ehkä se sitten menee seuraavalle viikolle. En kuitenkaan liian aikaisin halua mennä.. =)

Oireiden kanssa on vielä aika hiljaista.. Joten hieman on epätodellinen olo vielä. Eilen digillä varmistin, että viikot on ainakin nousussa, se näyttikin onneksi 3+.
 
Soitin äsken neuvolaan ja ensimmäinen käynti on jo maanantaina (7.10), terveydenhoitajan kanssa jutustelua vissiinkin :) Aika jännä, että näin ajoissa täytyy jo mennä. Maanantaina viikkoja on oviksesta laskettuna 4+5 ja menkoista laskettuna 5+1.

Eilen jutskailin äiten kanssa asiasta, niin sanoi että täällä on yleensä eka ultra ollu 7+--> Eli ilmeisesti aiemmin kuin muualla. Mutta sen näkee nyt sitte maanantaina koska mennään ultraan :)
 
Viimeksi muokattu:
Mietin tuota sairaalan valintaa. Kättärillä synnytin esikon, ja siellä oli niin upea henkilökunta salissa - kolme kertaa ehti vaihtua porukka ja yhtäkään poikkipuolista sanaa ei ole sanottavana heidän toiminnasta. Lapsivuodeosasto taasen oli jotain aivan muuta, ja just kokemukset siltä kolmososastolta pistää mietityttämään että pitäiskö tällä kertaa valkata Naikkari. Tosin siellä oon juossu muissa asioissa ja i n h o a n koko rakennusta, enkä siellä haluaisi koskaan käydä enää jollei ole pakko. Että ehkä se on sitten kuitenkin se Kättäri.

Mä en ole täysin varma miten pitkällä olen. Mulla on aina ollut epäsäännöllinen kierto enkä oikeastaan ole pitänyt suuremmin lukua päivistä, viimeisimmät menkat alkoi 25. - 28.8. Neuvola tarrasi tuohon 25.8 ja sitä itsekin olen pitänyt laskuripäivänä -- mutta sitten toi kierto on ihan eri juttu. Joskus on ollut tyyliin 40 päivää, joskus alle 20. Joku ultra varmaan olisi asiallinen, mutta en tiedä tekevätkö niitä epäsäännöllisen kierron perusteella Helsingissä. Taitaa olla vaan odottelua. *huokaus*

Ja onnea uusille plussaajille täältäkin! :flower:
 
Huomenta kaikille! Voisin liittyä joukkoonne=) Digitesti näytti illalla 2-3 viikkoa raskaana:) Nyt 4+0... varasin juuri neuvolasta parin viikon päähän alkuraskauden ultran. Takana geneettinen keskeytys 22+1. kemiallinen sekä tuulimuna... Toivottavasti nyt kaikki menisi hyvin:)
 
Varasin neuvola-ajat itselle ja esikolle ni saatiin peräkkäiset ajat 28.10. :), viikkoja silloin 8+6. Tiedättekö muuten saako np-ultraan ottaa esikoista mukaan? Kun tyttö on nyt vasta 5kk, itse olen vanhempainvapaalla ja mies töissä eikä ole varma saako töistä vapaata ultran ajaksi.
 
Moikka. Mä voisin myös liittyä mukaan ryhmään. Eli Nannu32/ 32v / 3.lapsi/ OYS

Eli tein testin sunnuntaina kun menkat oli myöhässä pari päivää. Järkytyshän se oli mulle mutta mieheni taas todella onnellinen. Järkyttynyt lähinnä siitä syystä ett meillä alle 2v poika ja tyttö on jo 9 v. En ikimaailmassa kuvitellut tekeväni ku ehkä yhden lapsen, kahesta puhumattakaan ja kolme on kyllä ihan täysin uskomatonta. Tämä oli siis täysin vahinkolaukaus :) Mutta onnellisia ollaan ja eniten pelkään ehkä miten selviän kahden pienen kanssa ku 2v pojalle pukkaa uhmaikää päälle niin saa nähä onko sitä hullujenhuoneella sitten :D

Oireita ei ole vielä oikeestaan mitään, siksikin tämä tuntuu niin epätodelliseltä. Neuvolaan soitin eilen ja ajan sain 25.10. Laskurin mukaan laskettu aika olis 3.6 mutta sehän selviää sitten NP-ultrassa.
 
Oon kertonut yhdelle hyvälle ystävälle ja mies kertoo varmaan vkl myös yhdelle. Joillekkin kavereille saatetaan kertoo ennen np-ultraa, mutta pääsääntöisesti vasta sen jälkeen. Toisaalta ois hauska olla sanomatta mitään ja kattoo koska porukka huomaa, mutta esim. omalle isälle haluisin kertoo ja sit jos kertoo sille, pitää kertoo miehen vanhemmille jne.

En oo facebookissa ollenkaan.

Enpä muistanut soittaa neuvolaan soittoajalla. Jospa huomenna...

Tietäiskö joku edullista varhaisultrapaikkaa Jyväskylän seudulla?
 
Yksi plussaaja ilmottautuu mukaan odotukseen :)
Viime lauantaina haaleaksi plussan sain ja on se siitä hienosti lähtenyt vahvistumaan, viisi testiä sen jälkeen tehnyt ja josko se kohta iskostuisi päähän että raskaana sitä ollaan. Ensimmäistä odotetaan ja kaikki tuntuu niin jännälle ja samalla stressaavalle :D
Neuvolaan en vielä ole soittanut, ideana oli maanantaina soitella. Josko raskaus sitten tuntuisi todemmalta.
Laskurin mukaan nytten olisi 4+4 kaiketi :)
Oireina väsymys alkanut painamaan ja nännit tuntuu sanovan poks kun kävelee ja ovatkin jo aika kivasti tummuneet (mieskin jo huomautti) :D

Juku tämä on vaan niin uskomatonta :)
 
Slallu neljä keskenmenoa on tullut viikoilla 8-10 2kpl, 15+ ja 18+. Silti sitä löytyy uskoa ja toivoa että se kolmas vauva mekin vielä saataisiin :heart:

Olen yrittänyt olla ajattelematta liian asioiden edelle ja huomaan kuin varkain testailevani erillaisia laskureita netissä. Duunissakin kun oli juttua jostain kevään projekteista niin jäin miettimään miten niistä jutuista pääsis kauniisti kiertämällä eroon kun ei voi (vaikka haluaisinkin) sanoa että pidän muutaman vuoden loman vapusta alkaen :kieh:

Ei muutakin päivä kerrallaan kevättä kohden :D
 
Tervetuloa uusille ja paljon onnea plussasta!

Mie soittelin neuvolaan ja sain ku sainkin ajan ultraan epäsäännöllisen kierron takia. Ultra ois 21.10, ja silloin ois viikkoja kasassa omien laskujen mukaan 7+4. Neuvola ajan saan sitten ultran jälkeen. Tää reilu parin viikon odotuskin tuntuu ihan kamalan pitkälle -_-

Mie oon kertonu raskaudesta kahdelle ystävälle ja isälleni. Appivanhemmat tosin arvaa varmaan viimeistään parin viikon päästä, kun juhlitaan silloin keskimmäisen synttäreille heidän luona. Vähän jännittää miten anoppi suhtautuu, ainakin neljännestä haaveiluun suhtautui todella ynseästi :/

Menhit ja Itiö 5+0 <3
 
Lettuperkele: Naikkarihan on remontissa, käsittääkseni ne ei sinne ota kuin ensisijaisesti riskiraskaudet yms. eli Jorviin tai Kättäriin "normaalisynnyttäjät"? Eli Naikkarille ei välttämättä pääse.
Oho! Mä en tosta edes tiennytkään. Viimeksi kaksi vuotta sitten joutunut Naikkarilla asioimaan ja silloin oli ihan normaalisti toimintaa. Jorvia en edes ajatellutkaan vaihtoehtona. Kiitos infosta, -PikkuMyy.
 
Eli täällä nyt 5+0, mikä tuntuu jo ihanalta :)

Oireita ei kummosemmin ole, vaikka ennen testiä olinkin jo aika varma tuloksesta, vaikka järki sanoikin, ettei varmasti tule kahta viivaa :D Nyt Rinnat kipeät ja mahaa nippailee muutamia kertoja päivässä, ja ällöä oloa ollut, mutta mennyt ohi ilman oksentamista :)

Tupakka loppui eilen, ja tänään eka kokonaan ilman tupakkaa päivä, just lemahti ikkunasta tupakansavu viereiseltä parvekkeelta, piti laittaa ikkuna kipin kapin kiinni ;)

Neuvola varattuna 5.11, jolloin ultrataan ilmeisesti ja ennen sitä ei ole aikeissa käydä missään, jos ei mitään poikkevia merkkejä tule
.
Kaikki jännittää hurjasti, äitilläni ollut keskenmenoja ja kohdunulkoinen ikäisenäni ennen minun saamista, eikai nämä mitenkään periydy? Syytä en näille tapauksille tiedä, enkä viitti nyt kyselläkään, ettei äiti liian nopsaan arvaa tätä :)

Menisipä aika nopeaan tuonne neuvolaan, ja oispa kaikki kunnossa sitten :) :heart:
 
"Onneksi olkoon! Laskettu aikasi on 13. kesäkuuta 2014 ja olet 4 viikkoa ja 0 päivää raskaana!" Näin sanoo vau.fi raskauslaskuri :) Plussasin toissapäivänä kahdella testillä ja ei tätä meinaa todeksi uskoa vielä. Meillä on yritystä ollut 02/12 lähtien ja Väestöklinikallakin ollaan käyty, seuraava vaihe olisi ollut inseminaatio, mutta siihen meidän ei nyt sitten tarvitsekaan mennä ;) Ainoa hoito mikä käytiin läpi on miehen syömä Clomifen -kuuri.
Ennestään minulla on 10v poika, joten olo on verrattavissa ensikertalaiseen.
Nyt vaan pidetään yllä toivoa, että kaikki menee hyvin <3

Ainiin, ensimmäinen neuvola on 18.11 ja varhaisultraan varattiin aika, se on 22.10.
 
Viimeksi muokattu:
Jei, porukka kasvaa hurjaa vauhtia, onnea kaikille uusille plussanneille :) :heart:

Lukaisin eilen ton lokakuun Kaksplussan digilehtenä, siinä oli pieni juttu odotusajan neuvolakäytännöistä ympäri Suomea. Ihmettelin kun sain ekan neuvolan niin pian, mutta Itä-Suomessa neuvolakäyntejä on ilmeisesti keskimäärin muutenkin enemmän kuin esim. pääkaupunkiseudulla.. Johtuuko resurssipulasta vai mistä, mutta harmillista ettei kaikille pystytä tarjoamaan samoja palveluja :/ Itse kyllä olen tyytyväinen ensikertalaisena että eka neuvola on heti alkuun, kysymyksiä nimittäin on jo jonkin verran :D

Huomattiin miehen kanssa eilen että ollaan tehokkaasti vältelty seksiä plussatestin jälkeen, ehkä jopa hiukan pelätty koko touhua, kun raskaus tuntuu niin epätodelliselta :eek: Tilanne on nyt korjattu eikä mitään vahinkoa ainakaan vielä näy tapahtuneen :) En ole uskaltanut liikkuakaan kuten ennen plussaa, flunssakin jarrutellut, mutta pelko keskenmenosta on suurempi syy... :/ Ensi viikolla on pakko päästä johonkin rehkimään, kun flunssakin alkaa talttua. Jospa pelot helpottaisi neuvolan jälkeen hiukan :)

Slallu & Mugelo 5+2
 
Viimeksi muokattu:
Miekin voisin varovaisesti liittyä joukkoon. :) Eli Muumin/9.6/25/1.lapsi/PKSSK

Haamulaisia torstaina ja tänään aamulla plussa digiin! :))

Viiden päivän ajan menkkajomotuksia, väsymystä,turvotusta, itkuherkkyyttä ja ailahtelevaista mielialaa :D Mieskin kysyi että mikä hitto sulla on?! :D Nyt alkaa tissit turvota ja aristaa.. Pientä etovaa oloa havaittavissa välillä, toivottavasti jää tuohon!

Takana kaksi kohdunulkoista joissa ei oireita ennen kipuja..Joten toivottavasti tämä kaveri olisi nyt oikeassa paikassa. Maanantaina soittelen neuvolaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mietin muuten eilen nukkumaan käydessä meidän pinon nimeä, kun Nuppu kirjotit ettet keksinyt mitään hauskaa k:lla alkavaa nimitystä. Keksin ainakin Kultamurut, Kultsit, Kaivatut ja Kipinät/Kipunat. Tällaset tulee mieleen aina nukkumaankäydessä ilman mitään syytä.

Että jos halutaan joku Kesäkuun kanssa mätsäävä nimitys, niin siinä jotain ehdotuksia :) Ei kyllä ole itselle ainakaan niin just, pääasia on pino itsessään ja me kaikki :kiss: :D
 

Yhteistyössä