Kesäkuun lapsettomuushoitojen plussaajat, PART III

Tervetuloa mukaan Anju! :wave: :heart:

Tuli tuossa muuten mieleen kun oliko Kitty (?) joka kyseli vaate määrästä. Juuri sain viimeisetkin pikkuisen vaatteet kaappiin ja kyllä niitä vaan on paljon! :whistle: Yhtään en ole itse ostanut, kaikki joko siskon muksuilta tai äippäpakkauksesta, ostan sitten vasta jos tarvetta ilmenee jollekin. Vielä olisi veljen luona vaatteita, käyn joku päivä sieltä katsomassa mitä tarvitsemme. Jotain varmasti sieltäkin mukaan tarttuu. Mutta tosiaan nyt jo kaapissa ahdasta... Vaatii siis hieman uudelleen järjestelyä... :D Mutta tosiaan kyllähän noita tuolla on isot pinot, tosin seassa sekä tyttöjen, että poikien vaatteita. Joten jotain varmasti jossain vaiheessa tulee karsittua mahdollisesti pois. Jos en halua pojalla pitää kukkamekkoa/ tytöllä traktori haalaria. ;) Vaikkeihan sinänsä asialla merkitystä vielä pienenä. :)

Mutta eipäs taas kummempia, ruoka-aika! :wave:

Nampula
 
Roosa, eipä haittaa vaikka kirjoititkin edelliseen väärin. Tunnistin itsenin kuitenkin. Kaikki käy. ;) :wave: Täällä kovasti odotellaan jo koska Roosalle tulee lähtö ja pojat sitten pian äidin sylissä. Tsemppiä! :hug:
 
Anju, tervetuloa mukaan! :)

HH: Joo, pitänee laittaa kassi valmiiksi. On outoja tuntemuksia kohdunsuulla, sellaista viiltelyä ja "sukkapuikkovihlontaa" ja eilen illalla sattui niin että piti oikein hengitellä + mullakin kestosupistusta iltaisin. Tulit jostakin syystä mieleen kävelyllä, mulle tuli yhtäkkiä sellainen olo että "onkohan Hormonihirviöllä alkanu synnytys?". Mulla ei kyllä ole mitään taipumusta ennustamiseen. ;)

Jiksu
 
Hui sua Jiksu :LOL: vaikka kyllä mää tänään sanoin ukolle että eiköhän laiteta tää vauva syntymään kun olen niin väsynyt |O Ei auta vaikka käy ulkona koirun kanssa, klementtiinejä menee pari joka päivä ja vitamiinit päälle. Kahvikaan ei piristä :eek: On tämä kummaa väsymystä. Nupsu ja Kuu-ukko oliko teillä tämmönen super väsymys ennen synnytystä? Hemppa oli ok viime viikolla että ei pitäs siitäkään johtua. En kyllä jaksa siivota, enkä saunoakkaan, seksi menis varmaankin :LOL: lahnana maaten.....
Niin ja teretulemast Anju! Meillä näköjään vain muutama hassu päivä eroa la:ssa.

HH
 
Tervetuloa mukaan Anju! Vielä ehdit :)

Superväsymystä on HH täälläkin! Muistan etä se tuli viimeksi ennen synnystystä, mutta en ole ihan varma menikö siinä viikko vai muutama päivä. Nukuin viime yönä pitkästä aikaa hyvin, ja nyt en herää ollenkaan kunnolla. Olo on raukea ja turta, tuntuu ettei millään ole juurikaan mitään väliä...

Hormonit varman valmistaa äitiä synnytyksen. Nyt ei ole aika rehkiä, vaan kerätä voimia ponnistukseen ja vauvan hoitoon (eli älä HH siivoa enää vaan maka mielummin lahnana... :LOL: ) Sain muuten kutsun ensi tistaille synnytystapa-arvioon. Tuli sellainen olo, että jäänkin siitä synnyttämään jos lääkäri on yhtään kovakourainen. Esikosta nimittäin jäin kontrollikäynniltä ensin käyrille ja sitten altaaseen... Ja viikotkin on melken samat! (37+1 vs 36+6)

Siitä tulikin mielen, että mahtaakohan Kitty palata lääkäristä vielä kotin!? :x

Suuria supistuksia ja pontevaa ponnistusta kaikille, joille se on jo salittua! Muille jaksamista viimeisiin päiviin ja viikkoihin!

Lampukka 35+6
 
Pikaisesti lukemassa kuulumisianne.
Suuret kiitokset teille kaikille onnitteluista.
On se aivan mahtavaa, kun kaikki meni loppuun asti onnellisesti. Se vauvan tuhina ja ilmeet on jotakin aivan ihanaa kuunneltavaa ja katseltavaa.

Anju Tervetuloa viime hetkiksi seuraan ja jatkamaan tarinointia tuolla vauvojen puolella.

roosa70 :Raskausoireiden ja liikkeiden perusteella veikkasin sitä tyttöä. Tietysti tyttöä hiljaa mielessä toivoin menetettyäni sen tyttären , mutta tämä pieni poika on suloisuudellaan sulattanut äidin sydämen ja on kyllä aivan yhtä rakas kuin toivottu tyttökin. :heart: :heart: :heart:

Palaan, kun ehdin kirjoittelemaan jotakin synnytyksestäni.

kuu-ukko ja poika 8vrk
 
Tervetuloa Anju! Vielä tosiaan ehtii mukaan ihanaan odotuksen jakamiseen ja ainakin sitten vauva-arjesta höpisemiseen =)

Täällä on nyt sitten syöty kerralla kaksi laskiaispullaa ja parituntia siitä piti vielä ahtaa kismet :eek:
Ei minkäänlaista itsekuria. Miten tuota makeaa voisi syödä vaikka kuinka.
Sitten luin pari tuntia vinkkejä mitä ilman kaksosperheet eivät tule toimeen ja millä ovat arkea helpottaneet. Tuttipullot oli kova sana ja niitä pitää olla reilusti toistakymmentä. Meillä on vain neljä pulloa ja rintapumpun pullo. Nyt pitäisi sitten lähteä ostamaan lisää. Haluaisin hoitaa asian vielä tänään. Samalla reisulla voisi ostaa vielä muutaman tutin.
Väsymystä näyttää olevan myös ilmassa. Onko se edelleen tämä matalapaine vai nämä hormoonit. Jaksamista kuitenkin kaikille
:hug:

Nyt lähden sinne tuttipullo ostoksille.

Roosa 38+3
 
Täällä sama meno kuin Roosalla... Eli kun laskiaispullat sain tehtyä, niin johan niitä piti vetää kaksin kappalein! Tuo tiineenä oleva koirakin tuli katsomaan, että "jos sä kerran saat kaksi pullaa, montako minä saan...". Lupasin sitten maistiaisen. :D Mutta kuten Roosa sanoi, makeaa menisi vaikka kuinka. Onneksi mulla kuitenkin olotila aina välillä sanoo makealle stop. Pahaolo kun iskee välittömästi jos vain makeaa syön. :p

Semmoiset pullaterkut tällä erää!
 
Moi kaikille!

Neuvola takanapäin... kaikki näytti olevan ok. Vauva pysynnyt raivotarjonnassa mutta ei vielä kiinnittynyt, mutta että saattaa syntyä ihan milloin vain. Neuvola tätsy lupas lähettää Falunin sairaalan toiveen että jos vaan mahdollista niin saisin Suomen kielen taitavan kätilön tai ainakin hoitajan synnytykseen. Toki mies tulee mukaan, mut ei ainakaan sen tarvis enää siinä toimia tulkkina. Sillä varmaan on ihan tarpeeks hommaa siinä mun hoivaamisessakin =)
Neuvolassa kysyttiin että jännitänkö kovasti synnytystä...no en oikein osaa jännittää ku en tiiä mitä tuleman pitää. Mies kyllä jännittää sitäkin enemmän. Hänellähän on kokemusta synnytyksistä kun edellisestä liitosta on lapsia ja tietää mitä tuleman pitää...

Mulla alkoi muuten viikonloppuna nähtävästi nyt sit nämä liitoskivut...nivuset on kipeät,häpyluuhun koskee ja alapäässä vihloo. Öisin kääntymiset tuottaa tuskaa kun sattuu niin paljon.
Kaupassa käydessä tänään tuntui että vaapuin kuin ankka kun alapäähän sattui niin paljon kävellessä =)
Supparit on alkanut oleen vähän kivuliaita ettei enää maha vaan mene pelkästään kivikovaks.

Tänään tässä tais ollakin kaikki vaan pelkästään omaa napaa :whistle:

Tervetulo toivotukset vaan Anjulle minunkin puolesta, kyllä joukkoon vielä mahtuu.

Mai 36+1
 
Tervetuloa Anju mukaan meidän rinkiin vielä loppuajoiksi.Jatketaan juttua sitten vauvautuneiden puolellakin!

Täällä ollaan vielä..yhtenä kappaleena! Pahus sentään, ei vieläkään käynnistyspäätöstä...ainakaan päivän tarkkuudella. Lääkärivisiitti ei ollut kyllä kovin antoisa.Kysyin onko vauva kiinnittynyt, ja eivät oikein tunnu käyttävän tuota termiä täällä, vastauksena ei juuta eikä jaata. Paikat vielä suhteellisen kiinteät.En nyt saa ollenkaan irti noista lekureista mikä on tilanne, kun ei kerrota silleen kuten Suomessa. Veren määrä virtsassa oli lisääntynyt ja passittavat mut heti huomen aamulla virtsan viljelyyn, sitten vielä KTG käyrille sairaaalaan sekä kätilön kanssa viimeiset hengitysharjoitukset. Luvassa hektinen päivä siis huomenna. Ja minä kun niin haluaisin vaan nukkua aamut pitkään |O

Ensi viikon maanantaina on uusi aika lääkärille, ja loppuviikosta mitä ilmeisemmin käynnistetään, ja yritetään alatiesynnytystä. Jos ei paikat aukea eikä vauva suostu tulemaan, se on sitten sektio edessä. Ei kuulemma odotella päivääkään yli rv40.

Kuu-ukko saikin sitten pienen hurmuripojan :heart:
Kovasti on poikia tulossa ketjuumme.....mutta eikös nyt Amodinilla ja HH:lla pitänyt olla rinsessat tulossa kuitenkin...olikos muilla? Mä veikkaan että Nampulallakin on tyttö kyydissä ;)
Mikäköhän ennustaja tässä luulen olevinani, mutta sellanen tunne vaan on.

Pitäisi mennä vielä iltakävelylle, lääkärin käskystä, jos vaikka auttaisi saamaan enemmän suppareita aikaan :headwall:

Kitty+nykerö 3370g
 
kuola valuen luen teidän laskiaispulla juttuja :p :p :p
tai no, itseasiassa näin Runebergin päivän kunniaksi voisin kyllä napata sen tortunkin, siitä on varmaan lähemmäs kymmenen vuotta kun olen ehtaa Ruunea syönyt.Olen muuten kotoisin herra Runebergin kotikaupungista, ja yhdessä vanhankaupungin idyllisessä 1800-luvun kahvilassa saa maailman parasta Runebergin torttua haudutetun teen kera :p

Mitäköhän sitä nakertaisi pahimpaan makeanhimoonsa...taidan mennä penkomaan kaappeja :headwall:
 
No täällähän on tapahtunut :D

:heart: Paljon Onnea Kuu-ukko :heart: Perustuiko tyttö-veikkaus ultraan vain johonkin muuhun? (Kyselen vain kun meillä on kaikki vaaleanpunaista ultra-arvion jälkeen :) ) Pistä tosiaan synnytystarinaa kehiin kun kerkeät!

Anjulle Tervetuloa! Täällä on hyvä gängi ja mukaan mahtuu.

Juu, meille Kitty tosiaan pitäisi tulla tyttö. Tietenkin loppupeleissä aivan sama kunhan saataisiin lapsi terveenä maailmaan, mutta huvittaa se ajatus, että meille tulisikin poika. Olis pakko käydä vaihtamassa Emmljungan pinkki maastokuosi johonkin miehekkäämpään. Sait siis alatiesynnytys asiassa tahtoasi aika hyvin läpi? Miksi ei odotella yli rv40, jos lapsi ei vain halua tulla? Toivottavasti kuitenkin homma lähtee käyntiin sitä ennen.

Tuli kutsu äippäpolille 18.2. Elättelen edelleen toivoa, että tyttö ymmärtäisi kääntyä sitä ennen. Nyt muuten on mullekin valjennut,että äitiysloma ei ole mikään KELAn tarjoama kiitos-/urheilu- tai huvitteluloma lapsen tekemisestä, vaan että sitä tarvitaan. Alkaa yövalvomiset, pissaamiset, masu ja aamuherätys -yhdistelmät syömään naista. Huomenna vika duunipäivä. Mutta edelleenkin sellainen olo, että "en ole valmis". Enkä halua vielä mahasta eroon. Voi kun saisi pitkän äikkärin. Viimeinen aika elämässä ennen eläkettä, jolloin saisi olla omilla ehdoillaan. Ehkä.

Supervoimia suppareita toivoville!

Amodini 34+5
 
Iltaa vielä.

(.) Käytiin tutustumassa synnärillä ja osastolla. Aika karuja ne synnytyshuoneet on, mutta tapaamistamme kätilöstä ja hoitajista jäi ihan hyvä kuva. Amme on vain yhdessä huoneessa, joten pitää olla aika hyvä säkä, että sattuu juuri sen huoneen saamaan. No, en takerru siihen, ei mulla ole mitään sen kummempia synnytystoiveita, kunhan menisi kaikki hyvin ja pysyisi jotenkin tolkuissaan ja vauva tulee terveenä maailmaan niin muulla ei väliä. :)

HH: Tavattiin hoitaja joka oli sun synnytyssairaalasta tuuraamassa, ja se kehui että teillä päin on jo sisäistetty tosi hyvin vierihoidon merkitys ja tärkeys. Samoin ei kuulemma ole täällä meillä... että pitää olla tosi aktiivinen ja jämäkkä asian suhteen että saa lapsen pitää vierihoidossa, vievät kuulemma tosi herkästi lastenhoitohuoneeseen. Ärsyttävää jos pitää ruveta siitä asiasta vääntämään kättä heti synnytyksen jälkeen... :/

Menkkamaisia tuntemuksia jo toista iltaa, mitähän se meinaa? Hui... toisin kuin Amodini, mä toivoisin, että synnytys olisi suhteellisen pian edessä, ettei ainakaan menisi yli lasketun ajan. Mä haluan tästä mahasta eroon ja vauvan taloon! :D

Jiksu the Kärsimätön
 
Huomenia!
Anju Tervetuloa mukaan! :wave:

Huonosti nukuttu yö takana, kiitos koiran ja painajaisten. :kieh: Heräsin kahdelta painajaisen jäljiltä ja hirveä sydämentykytys oli päällä. Säikähdin jo, että tuollainen jympsytys haittaa jo vauvaakin. Pulssi oli varmasti jotain 140.
Ja koira vinkui ja hinkui koko yön, kun täällä on lauha keli ja ulkoa kuuluu lumen tömpsähdysääniä ja se pelottaa koiraamme. :(
Mulla on megalomaaniset liitoskivut. Toisaalta väsyttää ja toisaalta ei huvita mennä makuulle, kun tietää olevansa tosi kankea ylös noustessa.

No tässä tämän aamun kuulumiset...

Haalistunut ja vaavi 38+0

P.S. Meille on tehty jo niin monta tyttöarviota ultran perusteella, että luulisi pitävän paikkansa, kun itsekin näin sinne alapäähän tosi hyvin.
 
Onnea Kuu-ukolle :flower: :heart: :flower: :heart:

Iiks, meillä oli samana päivänä laskettu aika! No, minä menen ylihuomenna äippäpolille sitä ulkokäännöstä varten - saa nähdä kääntyykö vai mennäänkö sektioon!?!

Eilen oli aika rankka päivä - lähdimme tyttäreni kanssa aamulla ajamaan Ikealle (matkaa 400km suuntaansa) ja siellä pyörittiin neljä ja puoli tuntia ja taas 400km takaisin kotiin. Oli vähän puhki olo ja kyllä supistelikin aika reilusti. Mutta saatiin me paljon tavaraakin mahtumaan pieneen autooni ;)

Nyt pitäis taas jatkaa vauvan vaatteiden laittamista ja ehkä harkita jopa sairaalakassin pakkausta - perjantaina kun pitää mennä syömättä äippäpolille jos sattuisi käännöksessä jokin komplikaatio ja jouduttaisiin hätäsektioon (harvinaista kuulemma kuitenkin)...

Vipukka ja typy 37+4
 
Täällä oli jännittävä yö :whistle: Olin just nukahtamassa ja heräsin kun salama kirkkaalta taivaalta Auts! tuli siis 3 ihan peräkkäistä supistusta ja ne kävi kipeetä!! Sen jälkeen oli pienempiä vihlaisuja pyllyn ja häpykummun tienoilla. Että mää säikähdin että nyt se synnytys alkaa... alkoi ihan pelottamaan (hitto se synnytys käy kipeetä jos ekat supparitkin noin tuntuu, ihan kun ois puukolla vetastu häpykummun yläpuolelta). Tuskanhiki iski ja hengitys salpaantui. Tulin alas n. 00.00 aikaan ja yritin nukkua sohvalla kunnes siirryin taas yläkertaan 6 aikaan.
Nyt pitäs lähtä ostaan se nojatuoli, kaikki muut onkin valmiina.... paitsi vauva :heart: ja toivottavasti se on tyttö kun ostin sen vaalpun toppiksen ja tein pinkin unipussinkin yms tuttipullot jne punaisia.....
Nyt tulee valkoista limaa, ei näy verirantuja ainakaan vielä....

Hormonihirviö 36+4 jännittää mitä päivä tuo tullessaan...
 
Huomenta täältäkin!

Minä se aina onnistun painamaan hiiren tuota sivunappia, joka peruuttaa edelliselle sivulle... Olin romaanin kirjoitellut... kunnes naps... sinne hävisi se teksti. :headwall:

Mutta siis asiaan: Olipas HH:lla jännittävä yö! :hug:

Itsellä tuli eilen illalla eka kipeä supistus, jonka siis supistukseksi tunnistin. Teki kipeää, mutta jäi sitten siihen yhteen. Onneksi. Kivuttomia suppareita on ollut viime päivinä melko tasaiseen tahtiin, lähinnä iltaisin. On sen verran eroa aiempiin, että nousevat tasaisesti alhaalta ylös ja kestävät sen muutaman kymmenen sekuntia. Kipeitä eivät siis ole, mutta pysähtyä pitää jos liikkeessä olen.

Viipukalla tiedossa huomenna jännä päivä. Tsemppiä! :hug:

Kitty, et ole eka joka tyttöä veikkaa meille. Saapi sitten nähdä kumpi tulee. Omat tuntemukset kun vaihtelevat hetkittäin. :)

Tuli sitten illalla syötyä vielä se kolmas pulla... Yöks! Se kiitos riittää tälle laskiaiselle. :p

Nampula 34+5
 
Heippa! Kyllä oli alakuloinen yö :'(
Mielialat näköjään heittelee sitten laidalta toiselle ja hermot alkaa olla hiukan rajalliset tän pitkään venyneen odotuksen kanssa. Rasittaa kun ensin peloteltiin kuukausi että varmasti vauvat syntyy ja kaikki sairaalareissut veivasin taksilla kun ei saanut autolla ajella. Nyt sitten ei mitään.. No tänään on aika yksityiselle ja pääsen juttelemaan synnytyksestä ja siitä miten kauan kaksosia pidetään masussa jos ei ala mitään tapahtumaan. Lähinnä ajattelen miten yliaikaiseksi päästävät.
Yöllä kun ei nukuttanut ja asentoa oli taas vaikea löytää tuli vielä itku kun ajattelin, etten ole täyttä yötä nukkunut heinäkuun jälkeen. Nyt kun vielä vauvat tulee kuluu varmasti vuosi ennenkuin saan nukkua koko yön! Olen jo valmiiksi väsynyt äiti!
Muutenkin tuo monikkoarki alkoi taas ahdistaa..Vaikka onnellinenhan minä vauvoista olen.
Sellaista valitusta omasta navasta täällä..

Viipukka, Oletpa ollut ahkera ja ajellut vielä uskomattoman matkan. Ei ihme jos hiukan illasta supistaa! Ihanaa, että voit vielä noin hyvin ja pystyt ajelemaan. Onnea myös tulevaan kääntöyritykseen! Pidetään peukkuja.

HH, Nyt ne on sinullakin sitten alkaneet kivuliaat supparit. Ainahan se ei vielä tiedä synnytystä ihan heti..mutta valmistautuminen on näköjään alkanut. No, hyvillä viikoillahan sinä jo oletkin! Jännitävää!
Itse oikein odotan noita kipeitä suppareita tulevaksi enemmän mitä tähän asti on tullut!

Vielä olis neuvola tänään ennen lääkäriä. Pitää nyt alkaa pukemaan jos sukkien kanssa menee taas tovi..

Roosa ja pojat 38+4
 
Roosa juu tiedän että synnytys ei välttämättä ole vielä lähellä ja toivonkin että nuo kipeät supparit aukoisivat paikkoja ennen synnytystä. Oli vaan aika jännää kun en odottanut noin kipeiksi noita suppareita. Mulla huomena neuvola ja saan kuulla sitten onko vauva jo kiinnittynyt, eilen kyllä tuntui jotain alaspäin porautumista taas.
En löytänyt vielä sopivaa nojatuolia, pitää ikea vielä käydä perjantaina katsastaan, siellä näytti olevan ihan jees mallinen mutta sittenhän sen näkee kun saa istua siihen että onko mun tuoli vai ei.
Miehelle tullut kauhea vimma ostaa uus telkkari ja talletava digiboxi+dvd, joo eikä maksa paljon.... :eek: Kaupoissa on tälläkin hetkellä katsomassa mikä on paras ja kait se sony on tällä hetkellä.

HH 36+4
 
Täällä kyllä kaivattais jo niitä suppareita |O Juuri tulin polilta, ja KTG käyrälle piirtyi muutama hassu vaimea supistus, joista minä en tietenkään tuntenut mitään. Mä alan jo uskomaan että paikat on niin ummessa kuin olla ja voi, ja synnytys tuskin käynnistyy edes lääkkeillä tai oksitosiinitipoillakaan.

Kätilön kanssa sitten käytiin läpi hengitysharjoituksia.Plääh, tuntui niin typeriltä jotenkin.Yhdessä vaiheessa tuntui jo että taju lähtee siitä läähättämisestä. No kai niistä sitten tositoimissa voi olla jotain hyötyä, jos siinä tilanteessa enää mitään muistaa. Pääasiassa nuo hönkäilyt taitaa auttaa äitiä rentoutumaan ja viemään ajatukset muualle kivusta.
Minä kyllä aion ottaa kaikki mahdolliset kivunlievitykset hyvällä omallatunnolla. Petidiiniä kuulemmä käytetään yleisesti alkuvaiheessa, ja sitten vaan epiduraalia kehiin!

HH: hui, sullahan oli sitten jo oikein suppariyö takana,iiks hieman esimakua tulevasta :eek: ...no sä voisit kyllä pliis lähettää mullekin muutaman että eteenpäin päästäis. Musta tuntuu että nykerö on nyt puskemassa peppua vaan ylemmäs - meinaakohan poitsu potkaista vauhtia mun keuhkoista, vai mitä tämä nyt on :kieh:

Hämmästyttävää Roosa että sulla todellakin on noin harvakseltaan noita seuranta-aikoja vielä näin loppumetreillä. Eikös kaksosraskaus ole aina kuitenkin ns.riskiraskaus ja 35 vkolta eteenpäin pitäisi olla lääkäri tai neuvola-aika joka viikko? Ei kai siinäkin asiassa ole iskenyt resurssipula?
Tosi kurjaa että saa sitten yksityisellä juosta oman mielenrauhansa takia! Toivon ja uskon että ensi viikolla Roosa olisit jo synnärillä tositoimissa. Uskalla vaatia käynnistystä, se varmaan sujuu sulla hyvin kun paikat ovat jo pehmenneet ja kohdunkaulan tilanne otollinen! Onko tuossa yliaikaisuudessakaan mitään mieltä, ihmettelen? Onko niistä lisäpäivistä käytännössä mitään hyötyä, kerta vauva on jo täysiaikainen, vai minkä takia pitää pitkittää ja pitkittää?
Onko pojat olleet hyvin liikkuvaisia vielä kuitenkin?
Nykerön meno on rauhoittunut kyllä aikalailla. Aamun pikkutunneilla jotain räpeltää tuolla masussa, yrittää saada kai äiteen aamupalalle.Sitten voi olla ihan puoleenpäivään asti hiljaista ja iltapäivällä ajoittaista venyttelyä ja möyrintää.

Amodini se kyseli miksi täällä ei odoteta vaan käynnistetään viim.rv 40.
Tästä oli puhetta joskus puolessa välissä raskautta kun ihmettelin kuinka niin monella tutulla täällä on käynnistetty viimeistään laskettuna aikana kun viikkoja 40+0. Yksityisellä puolella ainakin se on sääntö enemmän kuin poikkeus, ja lääkärit eivät halua olla vastuussa jos jotain menee vikaan ns.eräpäivän jälkeen. Ilmeisesti ihan lääketieteen tutkimukset puoltavat että rv 40 jälkeen, istukan toiminta ja napavirtaukset (mahdollisesti)heikkenevät, lapsivesi vähenee ja on se vaara että vauva ulostaa lapsiveteen aiheuttaen myrkytyksen jne. Olen kuullut että näissä tapauksissa korvausvaatimukset yksityisellä puolella ovat hurjia summia, mikäli yliajalla jotain tapahtuu. Mene ja tiedä sitten mikä on koko totuus, näin mulle asia selvitettiin.

Ensiviikkoa siis odotellaan aika sekalaisin tunnelmin. Nyt kyllä taidan mennä päikkäreille kun olen jo kukkunut tikkana aamu 04.00 alkaen :wave:

Kitty 38+2
 
Moikka,
Onnea Kuu-ukolle! Ihanaa, että pääsitte jo aloittamaan vauvantuoksuisen arjen kotona!

Meidän poika se on edelleen sairaalassa. Täysihoidossa, kerromme kaikille kyselijöille. Kyllähän omat fiilikset on olleet vuoristorataa, mutta nyt tuohon sairaalassakäyntiin alkaa olla oma rutiininsa. Onhan jo kolmas viikko menossa. Ja kun olen lopettanut odottamasta sitä, että milloin luvataan kotiin, niin on paljon helpompi itsellekin. Eli menen päivä kerrallaan onnellisena siitä, että saan hoitaa omaa pikkuista siellä sairaalassa.

En ollut pariin päivään käynyt lukemassa keskustelua, mutta mukava tänne on tulla lukemaan teidän tuntemuksianne, kun itsellä jäi nuo "viimemetrit" kokematta. Haikealta tuntuu, kun ketään ei ole enää masussa möyrimässä ja potkimassa! Miten, onko teidän vaavien liikkeet muuttuneet nyt viimeisten viikkojen aikana?

Miesten roolista synnytyksessä: itselleni mies oli hyvä tuki ja edusti siellä synnytyksessä sellaista rauhallisuutta ja vakautta. Ja kannattaa jutella miehen kanssa niistä omista toiveista synnytyksen ja mm. kivunlievityksen suhteen. Itselle nimittäin kävi tosiaan niin, että supistusten kourissa "sulkeuduin" ja yritin handlata itsekseni kipuja, joten mies sitten toimi edunvalvojanani, ja vaati järeämpää kivunlievitystä, vaikka epiduraalia ei enää voinutkaan saada. Ja olen kyllä todella onnellinen ja kiitollinen siitä, että spinaalin sain.

Vauvanvaatteita olen itsekin hamstrannut lisää, ja todella ne bodyt ja erilliset housuosat vaikuttaa ainakin tuolla sairaalassa kätevimmiltä. Ja tietty ne kietaisubodyt on todella hellävaraista pukea päälle, mutta en ole niitä löytänyt kauppareissuillani. Sairaalassa on myös todella käteviä flanellisia liinoja, pienempiä esim. pyllyn kuivaukseen tai puklujen pyyhkimiseen ja suurempia esim. kapalointiin tai hoitopöydälle. Ne on todella pehmeitä ja lämpimiä ja niitä on kiva käyttää. Niitä täytyisi vielä jostain hommata/ostaa ompelutarpeet.

Niin, ja nauttikaa vielä isoista masuistanne, ja muistakaa ottaa kuvia niistä. Mulla ainakin masu läsähti heti synnytyksen jälkeen, eikä voi enää kuin muistella, miltä se näytti, kun poju oli vielä sisällä!

Nupsu ja poika 2,5 vkoa
 
Huomenta!

Melkein läpi yön itketty täällä. :'(
Yöllä nousin käymään vessassa ja yhtäkkiä jokin nuksahti tuolla haaravälissä. Hirveä kipu vei melkein tajun. En tiedä mitä tapahtui, mutta aivan hirveät tuskat on tuolla häpyliitoksen seudulla.
En meinannut enää sänkyyn päästä, saatika sängyssä kääntämään kylkeä. Aivan hirvittävä kipu, jouduin ottamaan 2 Panadolia (harvemmin edes käytän särkylääkkeitä näin raskausaikana) ja tuntuu, ettei kivut hellitä siltikään.
Purskahdin ulvovaan itkuun, kun vähänkin yritin vaihtaa asentoa ja mies oli tietenkin hädissään.
Nyt vauvakin tuntuu olevan tosi levoton ja liikehtii paljon ja hikkailee kovasti.
Pelottaa!
Nyt pitäisi jotenkin saada itsensä raahattua neuvolatarkastukseenkin kaiken lisäksi, vaikka tekisi mieli vain olla tässä tuolissa, tässä kun kipua ei tunnu lainkaan.
Yöllä ajattelin jo, että kuolen näihin kipuihin.
Miten sitten synnytyksen kanssa edes olisi voinut onnistua, jos se olisi tuolta ahtaasta pitänyt ennestään kovien tuskien kanssa punnailla. :kieh:
Toivottavasti kivut hellittävät päivän aikana. :'(

Haalistunut ja vaavi 38+1
 
Haalistunut: :hug: Toivottavasti kivut hellittävät. Venyiköhän sieltä joku liitos vähän liian reippaasti? Hyvä että pääset neuvolaan tarkastukseen.

(.) Neuvolalääkäri takana. Kaikki ok, masuasukki laskeutunut ja pää on lantiossa mutta ei vielä kiinnittyneenä. Hb ja kaikki arvot ok, mutta paino sen kun jatkaa nousua... mulle on tullut 19!!!!!!!! kiloa raskauden aikana! Meinasin pyörtyä kun tajusin sen, mutta lääkäri lohdutti että kun lähtöpaino on alhainen ja on tätä pituuttakin melkein 180 senttiä niin ei se ole paha juttu. Kauhealta se silti tuntuu... :eek: :eek:

Pitäisi jaksaa kävelylle, jos tämä turvotus laskisi... on vaan niin raskasta tätä ruhoa mihinkään liikuttaa... :kieh:

Jiksu 36+1 (uudelle viikolle!!)
 
Haalistuneelle kovasti voimia ja tsemppiä! :hug: Toivottavasti kaikki on hyvin ja kivutkin helpottavat!

Mulla nyt päällä aivan armoton väsymys. Muuta ei jaksaisi kuin nukkua. Sitten kun hetken koittaa jotain tehdä, niin vetää taas paikat veteliksi ja voimat pois. :( Viime yö meni normaaliin tapaan, pissalla ravatessa. Ainoa ero se että olin turkasen väsynyt, hyvä että jaksoin kävellä vessaan. Meinasin jo matkalle uudelleen nukahtaa. |O

Massu hieman oudon oloinen, mutta kun pikkuinen veti kuitenkin aamulla normaalit jumpat niin enpä huolestu. Eiköhän tämäkin asiaan liity.

Kiva muuten Nupsu kuulla teidän kuulumisia! Toivottavasti poika jo pian pääsee kotiin ja pääsette normaalia arkea elämään pikkuisen kanssa. :hug:

Tuosta miehen mukaan tulosta. Meillä mies tulee mukaan, olen jo alusta asti sanonut että sen on tultava matkaan. Tosin en epäillytkään ettei tulisi. Luulen että siitä on jopa apua minulle ja paljon. Hän kun osaa pitää olla tarkka asioista ja katsoo että kaikki hoituu niin kuin pitää. Joten jos itse en osaa huolehtia asioista, hän varmasti sitten huolehtii niistä.

Mutta nyt koitan piristyä ja saada yhden kaapin siivottua... jos jaksan.

Nampula 34+6
 
Alkaa omat yöt kuulostamaan helpoilta kun lueskelen teidän juttuja :eek: Minua tutkittiin aikanaan todella kivuliaiden vatsakramppejen vuoksi. Kipu oli niin hetkellisesti valtava, että oli vaikea ola tajuissaan. Sanoin gynelle, että "jos joskus saan lapsia niin tämä oli kai esimakua synnytyskivuista". Gyne siihen, että "ei nyt ihan sentään". Muistan ajatelleeni, että me ei sitten hankita lapsia ikinä.. (huom. ajatusmuoto ennen lapsettomuutta "hankita":xmas: )

Roosa: Rakkaat kummilapseni kuluttivat tosiaan 16 tuttipulloa päivässä. Ei mikään huono suoritus. Kaksosraskaus ja -vanhemmuus voi olla oikeasti rankkaa. Parhaimmillaan tietysti sitä, että lapset ovat vatsavaivattomia ja nukkuvat samaan aikaan. Pahimmillaan jotain aivan muuta. Olen itse kokenut läheisen roolissa valtavaa avuttomuutta kun kaksosten äiti ei suostunut ottamaan apuna pitkiä päikkäreitä itselleen tai yöbreikkejä. Sivusta seuraaja näkee, että kohta tilanne räjähtää käsiin. Monikkopalstoilla varmaan riittää juttua ja asiantuntemusta näistä asioista. Itse on vaikea sanoa mitään kun kokemus on oma kuitenkin ainoa asia miten tilannetta voi todella ymmärtää. Toisaalta teillä on täysaikaiset lapset tulossa, joten keskosvaivoja ei ole. Toinen läheinen kaksosäiti sanoo, että hän ihmettelee kun kylillä ihmiset tulevat ottamaan osaa rankkaan elämään. Heillä vauva-arki sujui ilman sairasteluja, ja vauvat herätettiin yöllä väkisin syömään. Toivottavasti saatte pojat maailmaan mahdollisimman pian! Tuntuu kyllä kummalliselta, että synnytystä ei voi jo käynnistää. Jaksuja! :hug:

Kitty pääsi hengittelemään niin kuin elokuvissa! Suomessahan noita läähätyksiä ei kai tehdä enää missään? Paitsi kätilö voi ohjeistaa synnytyksessä...

Rinnoista tulee aina välillä jotain kirkasta nestettä. Onko teillä samanlaista kokemusta?

Mulla eka äikkäripäivä. Olen saanut sairaalakassia pakattua vihdoinkin. Ja pesukone pyörii yötäpäivää vauvanvaatteita.

Toivotaan, että lääkäri lähettäisi ainakin Roosan asap tositoimiin.

Tsempityksiä

Amodini 35+0

 

Yhteistyössä