.:: Kesäkuun kullannuput marraskuussa ::.

Vapaapäivä ja vähän helpompi olla.. ällötyksiä tullut välillä ja väsyttää. Mutta vapaapäivänä pääsee makuulleen heti kun siltä tuntuu. Ja nukuin melkein 12 tuntia. En ole vielä ainakaan pöntöllä kakonut. Tietty heti mietin et onko oireet vähentynyt, mut eiköhän ne olot voi päivittäin vaihdella.

Ripuli on hyvä tekosyy, btw. Minusta tuntuu et lähipiiri epäilee jotain kun en oo jaksanu käydä missää ja nähdä ketään. No siinähän epäilee. Kauheesti ois teille asiaa, mutta en jaksa kirjoitella. :| kuinkahan tästä väsymyksestä selviää.

tuulentyttö ja toivotoukka 6+1
 
Täällä oli eilen miehen kanssa eilen hirveä riita. Olin ihan hysteerinen ja itkin koko illan. Asia puhuttiin aamulla selväksi, mutta silti itkeskelen koko ajan tässä sohvalla maatessani. Teki jotain semmoista, joka loukkasi minua suuresti.

Mieliteoista. Lämmintä kahvia en ole pystynyt juomaan pitkiin aikoihin. Jääkahvi kylläkin maistuu.
Mandariinit/satsumat uppoaa ja syönkin niitä varmaan lähemmäs kymmenen päivässä. Samoiten kuin Kalinka-yogurtit. Tosin sen hillon on oltava siellä alhaalla.
Kaikki raikas appelsiinijäde ja minttujäde himottaa..
Äsken vedin ilmakuivattua kinkkua noiden satsumien kanssa. Sopivan suolaista se kinkku ja menikin sitten se 100g sitä.

MJ ja möhkis 7+3

PS. Mähän tiedän tarkan päivän sekstailulle ja silloin on tärppi käynnyt. Tarkoittaako se poikaa? Eikö poika siittiöt ole nopeampia? Kiva täällä leikkiä ajatuksella, kumpi se on.

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Päivitetty Ocelot ja nelHM, oliko muita? Muistutelkaa, jos multa meni huti. :)

Sellainen ihana juttu muuten unohtui kertoa tuosta eilisestä neuvolasta, että ei kuulemma tarvitse mennä sokerirasituksiin tässä raskaudessa, wuhuuuu!!

Neminka 8+2
 
Ehtoota :wave:

Täällä ihan peruspäivä, aamut menee suht hyvissä oloissa ja lenkkeilin ja touhuilin kuistia, tulipa nätti kynttilöineen ja tähtivaloineen =). Kello kun lyö puoltapäivää, niin sitten se alkaa, ihan kauheen paska olo, yrjöllä en ole käynyt aikoihin, mutta olo on kammottava. Oon sit syöny ja nukkunu. Nyt meillä istuu miehiä iltaa viettämässä ja lähden heille kuskiksi, raskaan rockin keikkaa pukkais keskiyölle =). Ihan kiva päästä ihmisten ilmoille, mutta olo voisi kyllä olla hieman eri.. katotaan kykenenkö lähtee baariin asti.

Mieliteoista: Pinaattikeitto on yksi, piti lenkillä poiketa siwasta sellanen hakee :ashamed:.. Kaikki raikas maistuu, tosin Pandan Enkelisuklaa joulukonvehtit on hyviä napsia sillon tällön suuhun :p. Ei mulla kait vielä mitään sen kummempia mielitekoja ole.

Infulenssa rokotuksesta: En aio ottaa, en ole ottanut vuosiin. Tyttö on riskiryhmässä, mutta en ole ottanut kellekkään. Sikalenssu sairastettiin ja elossa selvittiin.. kaitpa sitä selviää peruslensuunkin, jos tulee. Kuullu vaan niin paljon negatiivista noista kausirokotuksista, etten halua.

Kertomisesta: Me ei enä äsillai salailla raskautta, mutta ei nyt huudellakkaan tuolal kylillä. Kavereista jotkut tietää ja molempien vanhemmat sekä lapset. Esimiehelle oli pakko kertoa, kun piti saikkua saada, otti asian ihanasti ja soitteli mulle eilen ja kyseli vointia ja kehotti jatkaa saikkua, jos yhtään siltä tuntuu. No lupasin olla kunnossa ma, ei ois ku D vuoro, eli 7-21 ja siihen kolme aamua päälle... pelkkä ajatus pelottaa, miten ikinä jaksan!

Millasilla aloilla te työskentelette? Onko joku sellasessa työssä, että on riski olla työssä raskaana. Ite olen hoitaja, teen työtä akuutti psykan puolella. Fyysisesti ei raskasta, mutta henkisesti toki kuormittavaa työtä ja uhkatilanteitakin on aika-ajoin. Mutta sillai ehkä helpoin nakki olla työskennellä hoitajana ja olla raskaana, jos vaan oma pälli kestää :D. Saa nähdä millon tässä raskaudessa tulee liikuntakielto, joka tarkottas kyll töistä poisjääntiäkin. Toivon kyllä, että saisin olla edes maaliskuulle töissä! Tykkään työstäni.

Mä taidan lähteä kaunistautumaan.. tuntuu äkkiseltään mahdottomalta tehtävältä |O.. Mutta katsotaan minkä säkin päälleni laitan :headwall: :LOL:

Mukavaa lauantai iltaa!

Nelli ja Rusina 8+4 :heart:
 
Tänään on ollu ihan karmea päivä... Puolen päivän jälkeen alkoi niin hirveät mahakivut että en pystynyt tekemään yhtään mitään. Kipu oli aivan järjetöntä ja tuli sellaisina ihmeellisinä aaltokramppeina. Istuin vessassa ja makasin vessassa, ryömin ympäri lattioita. Pelotti ihan kauheasti mutta mitään vuotoa ei onneksi missään vaiheessa tullut. Mies soitti jo päivystykseen mutta käskivät vain ottaa panadolia, kun ei kerraan mitään vuotoa tullut. Maha meni samalla aivan sekasin.. Onneksi levon ja lääkkeen avulla vähän helpotti mutta vieläkin tuntuu ettei kaikki ihan normaalisti ole. Nyt on melkoinen huoli ja ajattelinkin maanantaina soittaa neuvolaan ja kysellä onko ihan normaalia. En oikein tiedä olisiko voinut olla mahatautia kun oksettikin kauheasti mutta voiko mahatautiin liittyä niin kovat kivut.. :'(
Nyt ei voi kun toivoa että kaikki on hyvin ja pikkusella kaikki kunnossa :heart:
 
Tunnin tirsat vedetty nyt illasta ja pelottavan normaali olo.. :O Toisaalta on ihan kiva, että viimeiset kolme päivää jatkunut ällöolo tulee nyt vain enää aaltoina, mutta silti huolestuttaa. Toisaalta oon nukkunu tän vuorokauden sisällä sen 13 tuntia, et voihan sekin vaikuttaa. Toisaalta "kiva" olla pirteempänä vähän. Muut oireet kuten rintojen arkuus ja satunnaiset repimiskivut ovat tallella. Toi pahoinvointi ei vain ole tänään ollut yhtä voimakasta kun eilen ja toissapäivänä.

Tiedän. Vahdin oireita ihan hulluna. Sen takia en varmaan uskalla hommata kotiin mitään doppleria. Vauhkoisin sitten sen kanssa. Mites teidän muiden pahoinvoinnit? Aaltoileeko vai paheneeko tasaisesti koko ajan..? Kiva Nelli et pääset vähän ulos miehen kanssa. Ja Miijane toivottavasti ei nyt miehen kanssa mitään ihan liian kamalaa tapahtunut? Voimia kovasti.. :hug:
 
Haavevauva, kuulostaa ihan samalta kuin mulla esikkoraskaudessa viikoilla 6+ ja 7+ Se kipu on jotain aivan järkyttävää. Neuvolassa ei kukaan tiennyt mistä oli kyse, kunnes hoitajaksi osui lääkäriksi opiskeleva kesäsijainen ja moninkertainen äiti, joka kertoi olevan täysin normaalia.
 
Tänään viikot 9+0... En oikein osaa kuvailla missä kipu tarkalleen oli kun en tiedä miltä sellainen kohdussa oleva kipu tuntuu. Kipu oli navasta alaspäin ja sellasta kouristavaa... Mulla on kyllä ollu joskus aikaisemminkin vastaavia kipuja menkkojen aikaan mut nyt tietysti huolettaa enemmän. Mies oli jo moneen kertaan soittamassa ambulanssia mutta en suostunut. No nyt nukkumaan, josko huomenna olisi parempi päivä. Sekin rupes harmittamaan kun meni vapaa päivä ihan persiilleen..
 
MiiJane:mäkin tiiän meidän tärppipäivän hyvin kun tuli sekstailtuu kierron aikana tasan kerran ja tikutin oviksen ja just sinä iltana peitto heilui kun aamulla oli tikkuun tullut 2 samanvahvuista viivaa samantien..että mä taas luulen että vois olla tyttö koska nehän säilyy pidempään ja ovis mulla oli sit klo 22 aikaan seuraavana päivänä,mä tunnen sen niin voikakkaasti (eli testistä 36h about) ja ultran mukaan ois hedelmöittynyt vasta perjantaina kun keskiviikkona tuli peittoja heiluteltuu =P noista mun pojista myös tikutettu ja samana päivänä peitto heilunu kun mulla on ollut ovis just päällä!=)ja tyttö taas saialkunsa just 2 päivää ennen ovista =)
 
Mulla ollut jotenkin koko ajan poika olo ja jos tuo pitää paikkansa että poika siittiöt nopeampia niin poika olis tulossa. Itse tein pe aamuna pos. ovistestin ja peitto heilui sunnuntaina. No sen näkee sitten kuinka käy :) minulle sukupuolella ei ole mitään merkitystä, kunhan lapsi olisi terve :heart:
 
Huomenta!
Mulla on täällä seurana sellainen ympärivuorokautinen kuvotus. Tänä aamuna on ollu niin heikko olo, etteimeinaa jaksaa seistä. Huh!
Joku mainitsi, että salmiakki auttaa huonoon oloon. Kokeilin pari päivää sitten. Auttoi mulla just niin kauan kun söin sitä salmiakkia, eli ei taida olla mulle kovin hyvä apu. :D

Huomenna iltapäivällä on ultra! Jännittää ihan hurjasti.

Kertomisesta: me kerrotaan mun vanhemmille isänpäivänä, kun tulevat kylään, miehen vanhemmille vähän aikaisemmin viikolla.

Täällä on pohdittu vauvan sukupuolta. Itse veikkaan tyttöä. En tiedä mistä johtuu, jotenkin on vaan sellainen tunne. Mutta sittenhän se about 13 viikon päästä ehkä selviää. =)

Mukavaa sunnuntaita!
 
Itse olen melko varma, että kesken tämä on mennyt. Vuotoa ei vielä ole, mutta muuten olo on normaali. Rinnat aristaa enää ihan vähän ja pahaa oloa ei ole (mitä nyt psyykkinen paha olo) En vain tajua miten taas näin. Huomenna yritän saada ajan ultraan johonkin.. En vain oikein keksi että mihin. Olo on sekava.. Pitää varmaan jo luovuttaa. Toisaalta ikää on vasta 30, et kait tässä vielä aikaa on. Tämä olisi sit jo neljäs km vuoden sisään. Tosin siinä oli ne kaksi kemiallista, mitä ei kait ihan lasketa.

Tuulentyttö ja toivotoukka 6+2
 
mieki täällä koitan välillä käydä kattelemassa ja lukemassa teän juttuja. kauheasti vaan tulee parissakin päivässä tekstiä tänne. ei meinaa pysyä perässä :D

Mulla on pahoinvointi onneksi jääny aikalailla taka-alalle. ainoastaan iltapäivällä tulee pieni pahoinvoinnin aalto, mutta se menee onneksi nopeasti ohi.

Suurin ongelma nyt on mun mielialat. oon aivan kauhea, tahtomattani. mie vaan tiuskin miehelle kokoajan ja olen kärttyinen. mikään ei meinaa olla muka hyvin. kiukuttelen ja itkeskelen aamusta iltaan ja alkaa olla aika raskasta ja masentavaa. Luulin, että raskaus ois jotenki iloista ja onnellista aikaa. mie olen vaan pirun masentunut. mutta olen saanut rohkaisevia sanoja ihmisiltä, tämä menee kuulemma ohi. alkuraskaus kuulemma on aika perseestä monille. :D eli odotellaan parempia aikoja.

tsemppiä kaikille!

hunajapuu 10+1
 
Mä tässä hörpin kahvia ja ei väsytä eikä ole huono olo. Menin ultraan koska pelästyin oireiden vähyyttä mutta siellä se tyyppi tyytyväisesti oleskeli!

Kohta pitää lähteä pois täältä kun on näyttö. Uusi kämppä hakusessa, Helsingin keskusta olisi etsintäalueena mutta kolmiot on ihan kiven alla. Onko muilla lapselle oma huone? Vai pärjääkö se jossain ihan missä vaan. Mietin että pitääkö skidin oman sopen olla tosi rauhallinen ja tarvittaessa pimeä vai voiko se olla keskellä normaalia arkea nukkumassa.... Musta kolmio on ehdoton mutta tuo typerä ukko kattoo vaan kaksioita :D

Mä luin tuosta sokerirasitustestistä. Tehdäänkö se järjestäen kaikille? En ymmärrä mikä järki siinä on, en usko sekuntiakaan että mitenkään suurimmalle osalle kehittyy raskausajan diabetes. En siis ole valmis laittamaan työaikaa sivuun käydäkseni jossain aikaavievässä ja pahaa oloa aiheuttavassa turhassa testissä. Voiko sen ajatella suoritettava vasta jos jotain perusteita ilmaantuu? Innostus: pyöreä nolla.

Me kerrottiin nyt kaikille, koska ultrassa lääkäri totesi että ihan vapaasti voitte ruveta kuuluttelemaan asiaa muillekin. Töissä en ole kertonut vieläkään enkä ajatellut kertoakaan vielä pitkään aikaan. Ihan toimistotyötä teen joten mikässiinä. Päivät koostuvat pääosin kokouksista joten jos niissä kykenen olemaan oksentamatta se riittää. Esimies on upseeri joka katsoo kaiken sääntökirjasta, mitään ekstrasympatioita raskaustieto ei todellakaan toisi (pelottaa lähinnä että päinvastoin).

Naene 9+4
 
täällä on myös pahoinvointi loppunut KOKONAAN=S ihan yllättäen!! mietinkin onko normaalia..nyt 7+4...vielä pitäs viikko jaksaa varttua niin vois kuunnella dopplerilla sydänääniä,jos niitä nyt siis enään onkaan...milläs viikoilla ne raskaushormoonit alkoivatkaan vähentyä tai on huipussaan??muistaako kukaan??
 
Muakin kiinnostais nuo hormoniarvot, millon ne alkaa vähentyä? Jossain oli joku aika sitten semmoinen kaavio siitä, mutta siinä ei kyllä mainittu viikkoja muistaakseni.

Sheldon 8+0 (ehkä) *poks*
 
Viimeksi muokattu:
Tuulentyttö: älä luovuta! Ei oireiden häviäminen automaattisesti tarkoita keskenmenoa. Kyllähän oireet voi vaihdella. Mutta käy ihmeessä ultrassa, niin saat varman tiedon. Tsemppiä!!

Sokerirasituksesta: raskausdabetes on nykyään varsin yleistä, eikä katso odottajan kokoa tai elintapoja: huippu-urheilijakin voi sairastua raskausdiabetekseen. On äidin ja vauvan parhaaksi, että testataan. Mä kävin esikoista odottaessa sokerirasituksessa, kun Espoo testasi (ja varmaan testaa vieläkin) kaikki tli kolmekymppiset ensisynnyttäjät. Ei ollut ollenkaan kamalaa, eikä tullu paha olo. Ei ollu diabetesta, mutta saipahan tiedon, eikä tarvinnu asiaa sitten miettiä.
 
Mä oisin jo niin valmis oireiden vähenemiseen. Tänään ollu ehkä paras aamu kertaakaan. Siitä otettu kaikki ilo irti ja oon siivonnu hulluna ja leiponu :

Painosta ollu puhetta. Mulla edelleen painokäyrä hintsun alaspäin. Plussan jälkeen lähteny n.5kg. Maha toimii tosiaan hyvin vauhdikkaasti, joten ei välipalojen syönti näy. Eiköhän tässä ehi kesään mennessä keräämään kilon jos toisenkin ;)

nelHM kyselit minkälaisella alalla työskennellään... Ite työskentelen toimistossa. (Olipahan ympäripyöreesti sanottu :D). Isokaan maha tuskin häiritsee toimistolla istuskelua tai kohdekäyntejä. Onneks liukuva työaika, joten pystyny nyt aamupahoinvoinnin kanssa vähän "liuttamaan" nuo aamut melko myöhäseks :whistle:

Täällä sokerirasitukseen joutuu kaikki "vanhat" ensisynnyttäjät, eli yli 25 vuotiaat...eli myös itse lukeudun näihin sokerirasitukseen pääsijöihin :D

Mielitekoihin mulla on tullu suolakurkut ja säilykepersikat!

kertomisesta, meillä miehen vanhemmat tietää (ite arvasivatkin ennen kun ehittiin kertoa). Muuten kukaan ei tiedä. Jouluna sitten kaikille tieto keihin sattuu törmäämään :saint:
 
mulle sanottiin että ei tarvi mennä sokerirasitukseen koska: suvussa ei ole diabetesta,mul 3 lasta eikä yheskää raskaudes ole ollut sokereis häikkää,mahtavat arvot ja neukkutäti viel kehui mun painoindeksiä joka oli 20...olisi kuulemma erittäin erittäin harvinaista että mulle se puhkeis täs raskaudes vaikka olenkin yli 30wee
 
evamaria itellä kans painoindeksi 20, eikä sukurasitusta jne. Kuitenkin paikkakuntakohtanen käytäntö, että ensisynnyttäjänä tuohon joutuu ollessa yli 25. Eihän se oo kun yks kerta jos puhtaat paperit testistä saa?
 
Naene, me asuttiin kaksiossa koko esikoisen eka vuos. :) Nyt sillä on oma huone, mutta en mä sitä sinne raaski laittaa. :D Siis eihän se vauva hirveesti tilaa vie. Päikkärit me yritettiin aluks nukuttaa makkarissa, mut siel oli niin hiljasta, ettei toi siel suostunu nukkuu, eli nukku sit metelissä olkkarissa, yleensä kylläkin parvekkeella. Toi ainakin nukkuu paremmin, mitä enemmän on melua. :)

Sokerirasitukseen en mäkään joudu. En joutunu esikoisestakaan. :) En muista mikä täällä on se ikä milloin ensisynnyttät siihen joutuu, vaikka paino asiat oiskin kunnossa.. oisko se täälläkin 25. Ite olin 21 kun esikoista aloin oottaa niin ei tarvinnu mennä.. :)

Töistä oli kans puhetta. Mä oon kotosalla, ton meiän vuosikkaan kanssa. :) Ei oo kiire takas töihin, kerkeen siellä sit olla, kun lapset on isompia..

Vähän jännittää mennä ens viikonloppuna appivanhemmille ja omille isovanhemmille, kun alkaa olee tota turvotusta :D No jospa ne ei huomais :p
 

Yhteistyössä