Kesäkuun kullannuput **LOKAKUU**

Huomenia kaikille :)

Meillä edessä myös remonttia. Yks makkari tehtävä lisää. Tuosta autotallista se sitten tehdään meille ja vauvalle. Meillä tällä hetkellä kaks makkaria ja kun kaikki lapset on meillä niin hiukka ahdasta :LOL: (silloin siis meitä täällä 6 ihmistä ja koira, kohta toinenki koira) Myöskin vessaa pitää vähä muuttaa ko ei siinä oikei pysty pesee vauvan takapuolta.. Mutta onha tässä onneksi vielä aikaa. Pientä laittoahan täällä koko ajan ko vanha talo. Tänää ohjelmas piipun katkasu jotta saa uuden pellin sinne. Voi jestas sitä sotkun ja pölyn määrää kohta siis.. Kaiken päälle pientä muutto touhua ko vast nyt virallisest muutan tänne eli luovun omasta kämpästä :LOL: . Vaik toki omas kämpäs en oo ollu ties millo. Vaatteet yms ja lasten tavarat tääl ollu jo hyvän aikaa :)

Tämä tuleva vauva tosiaan siis meidän ensimmäinen yhteinen lapsi. Hällä ennestää yksi ja mulla siis se kolme... Lapset meillä joka toinen viikonloppu ja lomat...
 
Ens viikolla 17.10 olis sitten kolposkopia... kuulemma pakko tehdä kun muutokset niin vahvoja. Hieman pelottaa nyt ettei tapahdu mitään pikkuselle sen takia :/ ja sitten ois varhaisultra 29.10, siihen en kyllä jaksais oottaa!
Missä muuten muut ovat käyneet varhaisultrassa? Me päästään sinne lapsettomuusklinikalle kun siellä ehdittiin kerran käydä. Mietin lähinnä että kuuluuko kunnallisella varhaisultra peruskäynteihin vai käyttekö yksityisellä?
 
Elba toivotaan ettei tuu mitää siit kolposkopiast! :hug: Mulle tehty se muutama vuosi sitte monesti sekä konisaatio..ei ollu kivaa. En toki sillon ollu raskaana.

Oloista piti sen verta, että eilen illalla mentiin sitten saunaa.. Kylläpä tuli huono olo ja meinas pyörtyä! Ikävä homma ku tykkään saunassa käydä :( . Josko tuoki menis ohi sitten jossai kohtaan.
 
Täällä alkoi nyt sitten alkuraskauden närästysoireet. Mulla oli ihan sama ongelma esikkoa odottaessa 2,5 vuotta sitten. Myös pientä pahoinvointia, erityisesti aamulla, on ollut.

Tänään oli pakko uusia viikkonäytteinen digitesti ja kyllä siinä viikot olivat edenneet 2-3 viikkoa raskaana- kohtaaan. Ens viikolla kun pojalla on 2 vuotisneuvola taidan varata samalla ajan itselle sekä sitten varhaisultraan mun luottogynelle ;)

Mäkin pohdin tuossa missä te käytte varhaisultrassa? Osasta viesteistä saa sen käsityksen, että käytte kunnallisella.. Tarjoaako teidän kunnat tuollaista ylellisyyttä? Yksityisellä aion käydä itse niin kuin edellisessäkin raskaudessa.

Mulla oli toi eka raskaus henkisesti aika rankka: Jäin kiinni seulassa ja sitten piti odotella pitkään punktioaikaa ja niiden tuloksia. Terve poika meille kuitenkin tuli, mutta kyllä niiden tulosten odottelu oli aivan kamalaa. Nyt jo tässä vaiheessa pelottaa noi seulonnat miten nyt käy. Ikää on kuitenkin jo 2 vuotta enemmän kuin silloin :(

Terese rv 4+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja häpimama;27316629:

Oloista piti sen verta, että eilen illalla mentiin sitten saunaa.. Kylläpä tuli huono olo ja meinas pyörtyä! Ikävä homma ku tykkään saunassa käydä :( . Josko tuoki menis ohi sitten jossai kohtaan.


Pakko kommentoida tähän: Mullakin tuli tosi huono olo saunassa heti alkuraskaudessa kun esikkoa odottelin ja mulla kävi niin etten voinutkaan saunaan mennä kun vasta synnytyksen jälkeen seuraavan kerran :(

Terese rv 4+5
 
Heissan taas ja uusille varsinkin :)
Eilisillasta lähtien olo on ollut huolestuttavan "täynnä" ja aamulla tilanne vielä pahempi - siis nytkö se kuvotus sitten alkaa... Tarkistin muistiinpanoistani ja kyllä vaan, kahden edellisen odotuksen aikana olen oksentanut 8.-10.rv:lta lähtien :$ Esikoiselta vielä aikaisemmin.
Mutta jos mitään positiivista, niin sen pitäisi tarkoittaa että raskaus etenee normaalisti.
Nyt on niin väsy, että taidan hipsiä päiväunosille. :wave:

Rakkauslapsi 6+2
 
Tervehdys!

Kävin eilen siellä verikokeessa ja se arvo oli noussut nyt yli 800, eli hyvä juttu. Jännää, että lääkärin mielestä se on matala, kun taas kaikilla mahdollisilla raskaussivustoilla toi ois just normaali ja keskimääräinen raskaushormoniarvo tässä kohtaa. Mene ja tiedä. Mä oottelen taas maanantaihin ja sillon otetaan uus koe ja ultra, kun sitä ulkosta poissuljetaan. Siihen asti oon taas niin raskaana ku olla ja voi. :D

Oireita on tullut lisää; tukkosuutta, ihan hirveä (siis tooooosi hirveä) palelu ja jatkuvaa aivastelua, nännejä kihelmöi ja maitoa tulee. Lopetin siis imetyksen vuos sitten ja sen jlk tullu puristamalla paksua maitoa mut nyt tulee ihan maitoamaitoa. :D

Me ollaan kerrottu jo meidän vanhemmille ja aivan lähimmille kavereille. Ollaan sitä mieltä, et iloitaan yhessä ja tarpeen vaatiessa surraan yhessä ja saadaan puhua jollekulle, jos meistä siltä tuntuu ja on paha olla, eikä tartte teeskennellä heille, et kaikki on aivan hyvin. Muille kavereille kerrotaan pikkuhiljaa, kunhan varmistuu hieman enempi tämän pikkuihmeen sisälläpysymisen mahdollisuudet. :)

Mahtavaa, ku meillä vielä melkein kaikki nuorimman lapsen vauvakamat jäljellä eikä tartte oikeen mitään hankintoja tehä. Äitiyspakkaustakaan ei haluta, kun ei me niitä kamoja kauheesti käytetty, tuli itse osteltua juttuja. :)

Pele ja Riisi 4+4..
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on kanssa nuo olikos ne multivitan vitskupamaukset jotka otetaan kerran päivässä. Mutta en saa niitä nieltyä, kidutusta tuollaisia myydä ihmisille jotka kakoo jo muutenkin :D Jos joku keksii helpommin nieltäviä raskausvitamiineja niin kertokaas! Pakotan nuo loput alas kun en viitsi uusia ottaa ennenkun vanhat on syöty mutta sitten riitti.

Toivottavasti olen vallan normaali siinä mielessä että kun etoo ja väsyttää ja olo ei ole mitenkään parhaimmasta päästä, ei tee mieli jutella mistään raskausasiasta kellekään. Saakoot muut huomata sitten aikanaan vaan, ei kai mulla ole mitään velvollisuutta millekään ilmoituksenlaatimiselle :D

Mutta housut on jo mahan kohdalta tosi epämukavat töissä, mä meen ostamaan varmaan jotkut mammahousut jo nyt päivittäiseen käyttöön! Josko se vähän jeesaisi oloa! Viikkoja kasassa olisi nyt kai 6+4. Musta on nyt kyllä aika inhottavaa olla töissä. Jos kokous venyy liian pitkälle mua rupeaa tärisyttämään ja joudun tarttumaan pöytään tai omaan jalkaani välillä pidetelläkseni pahaa oloa ja joskus myös pyörryttää yhtäkkiä ihan liikaa. Toivottavasti menee ohi tällaiset.

Finnejä löytyy kivasti myös, tässähän ollaan kuin mitäkin teinejä :)

Mun mielialaan saattaa tosin vaikuttaa se, että koira kuoli tällä viikolla, se ei ole koskaan helppoa. Mutta se nyt on vaan elämää se. Normaalisti olen melkolailla pirteämpi tyyppi kuin nyt tällä viikolla olen ollut.
 
Anteeksi, tarkoitin MultiTabseja, niitä on vaikea niellä :D Se tarttuu kieleen/kitalakeen/kurkkuun... ei koskaan mene alas suosiolla. Jos on olemassa joku vaikkapa kapselimuotoinen vastaava, se voisi olla kiva!
 
Moi kaikille! :)

Minä en apteekista löytäny raskaana oleville ku jotain kalanmaksaöljy kapseleita :kieh:Ostin sitten ihan tavallisia multivita tabletteja, kai ne ihan saman asian ajaa? :ashamed:

me asutaan rivari neliössä joten tänne kolmas muksu saa luvan sopia. (ostettiin tämä reilu pari kk sitten) Lapsilla tällä hetkellä omat huoneet, mutta sitten kun tämä syntyy nukkuu aluksi tietenkin meidän makkarissa ja joskus 2-vuotiaana varmaan siirretään sitte tyttö tai poika siskon tai veljen kanssa samaan, kumpaa sukupuolta nyt sitten onkaan tämä tuleva pikkunen. :)

Joku kyseli onko suunnitelmissa lisää lapsia vai joko viimeinen tuloillaan. Me ollaan ajateltu miehen kanssa että meidän lapsiluku tulee nyt tämän kolmosen myötä täyteen :) Toki en sano etteikö koskaan enään mutta saattaa olla ettei me enempää saatais tehdäkkään. (kaksi ekaa syntyneet sektiolla, samoin tulee tämä kolmonen syntymään) Joten voi olla ettei enempää saada tehdäkkään.

Täällä on ruokahalu kasvanu heti! :ashamed: Muutenkaan en ole mikään laiheliini joten pitäisi koittaa tarkkana olla mitä suuhunsa pistää. Väsymys taitaa kaikista pahin oire tällä hetkellä olla. Rinnat arista edelleen, iltaa kohti ehkä enemmän. Menkkakivutkin jatkuu, välistä ei tiedä mitään ja yhtääkkiä saattaa mahaan koskeakkin. :( Toivottavasti on kutenkin normaalia kohdun kasvuun liittyvää. Ja valkovuoto, mistä sitä riittää, ärsyttää!! :kieh:

Minä tosiaan kerroin jo omille vanhemmillekkin tästä tulevasta pikkuisesta. Olivat aika yllättyneitä mutta kuitenkin iloisia. :) Eivät kuulemma olleet osanneet odottaa ainakaan hetkeen meiltä tämmösiä uutisia :D Muutenkin tekis mieli kailottaa kaikille että meille tulee vauva, mutta jotenkin haluan tämän viimesen kohdalla nauttia hiljaa tästä kaikesta. Olishan se kiva nähä ystävien, miehen sisaruksien yms.. naamat ku näkevät kun maha alkaa kasvaa :D

Kotiäiti & Nappula rv 5+2 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäiti-88;27317342:
Minä en apteekista löytäny raskaana oleville ku jotain kalanmaksaöljy kapseleita :kieh:Ostin sitten ihan tavallisia multivita tabletteja, kai ne ihan saman asian ajaa? :ashamed:
Raskausajan vitamiineissa ei ole A-vitamiinia ja ne sisältää paljon rautaa ja foolihappoa. Joku juttu tossa A-vitamiinissa oli että sitä ei saa raskaana olevat syödä.
 
täällä syödään minisun-multivitamiinia,tai oikeestaan aloitin niitä popsimaan jo 1,5 kuukautta sitten kun meillä alkoi lapsentekoyritys..=P söin samalla rautaa joka päivä ja nyt kun kävin neuvolassa mun rauta-arvot oli 138 hui ku korkeat=P neukkutäti sanoi että lopetappas sen syöminen..noh mutta musta tuntuu että sen takia raskauduin yhestä ainoosta kerrasta (koko kuukauden aikana peitto heilui vain kerran ja siitä poks) ja kierrosta..ehdittiin yrittää vaan yksi kierto =) olo on hyvin epätodellinen..mulla ei siis mitään raskausoireita..masu on vaan pompsahtanut esille (mulla tosiaan neljäs kersa tulossa ni kasvaa kohtu nopsaa) eikä ihme kun mun tokan ja kolmannen ikäero on vuosi ja nyt tää kolmas kersa/kuopus on vast 8kk..mä sain toissapäivänä digitestiin 2-3 viikkoa/raskaana..ja silloin mul oli 4+1 kaiken järjen mukaan =) ens viikolla pakko vielä testaa josko ois muuttunut 3+ toi tulos=P varaan myös varhaisraskaudenultran pian viikoille 6+5-7+0..=) mulla ei ole takana yhtään keskenmenoa joten sekin ihmetyttää että en voi olla niin onnekas että nytkin raskaus menis putkeen...
 
Neminka Hieno juttu:) Mä voin ottaa sitten taas jollekkin toiselle kuukaudelle uudelleen. Mää en oo koskaan aikasemmin tehnyt/päivittänyt tämmöstä listaa ja onkin vähän sen näkönen:D että jos intoa riittää tee vaikka kokonaan uusiks:D

Saunasta Mä huomasin esikoisen aikana saman,että alkuvauheessa oli tosi hankala olla saunassa alkoi ahistamaan. Tykkään saunoa ja oon tupla ajan saunassa mieheen verrattuna. Ihmettelin joulun aikoihin kun mä en voinut kun kävästä ja aattelin vaan,että meillä tais olla sauna liian kauan päällä(en siis tiennyt,että oon raskaana):D

Vitamiinit alotin heti kun alko yrityskin eli oon nyt puolitoista kuukautta syönyt.Taitaa olla jotain multivitaa ja sitten otan ihan D-vitamiinia sitä suositellaan lisäks viellä raskaus ja imetysaikana kesät talvet Mä en vaan oo koskaan ollut semmonen ,että muistasin ihan joka päivä ottaa:ashamed:


Mulla on ollut vähän omantunnon tuskia vaikka tää raskaus onkin toivottu niin en oo jotenkin niin innoissaan kun esikoisen aikana:ashamed: (vai olinkohan yli aktiivinen esikoisesta:D)
Jotenkin mua pelottaa moni asia tässä:eek:

Noh...nyt täytyy mennä.pitää kirjottaa paremmalla aikaa.
 
Moi !

Pele, sinulla siis tulee jo maitoa ! Mietinkin että kuinkahan yleistä
on että toisessa tai kolmannessa raskaudessa rupeaa maitoa tulemaan
jo ennen synnytystä, onko muilla kokemuksia aiheesta ?

Joku kysyi lapsiluvusta, kyllä tämä meidän viimeiseksi jää, jos vain
nyt kaikki menee hyvin synnytykseen saakka ja sen jälkeen.. Ikää alkaa
olla jo niin paljon, että enempää en enää uskalla tehdä.. ja tosi onnellinen
olen jos tämän yhden vielä esikoisen lisäksi saan :heart:

Vitamiineista, syön D-vitamiinia, Minisun multivitamin mama sekä multitabs raskaus omega 3:sta. Viimeksi mainittua lähinnä siksi että en syö kalaa..ollenkaan -
makunystyrät eivät kertakaikkiaan sulata sitä..

Raskauden ajan seulonnoista kävin lukemassa ja mietin miten niiden kanssa tekisin.
Edellisessä raskaudessa kävin seulat läpi eikä niissä ollut mitään hälyttävää. Nyt kuusi
vuotta vanhempana vähän arveluttaa, kun tilanne kuitenkin se, että vaikka siinä kiinni
jäisinkin en todennnäköisesti uskaltaisi mennä lapsivesipunktioon keskenmenon pelossa - miksi siis oikeastaan mennä seulaankaan ? vai onkohan tuolle punktiolle jokin muu vaihtoehto...

Äitiysvaatteita kävin jo katsomassa bebesin sivuilta, ihania olivat ja masupinosta
vakoilin alle 20 rv masuja.. Ihania nekin. Hyvin isoja tosin, esikoisesta oma massu
tuli näkyviin vasta Joulukuussa kun La oli jo huhtikuussa. Neuvolassa sanoivatkin
että kohtu on pieni. Saa nähdä miten nyt käy, turvotusta ainakin on tosi paljon.. ehkä toisen lapsen kohdalla massu antaa nopeammin periksi..:)

Terveisin Mikaela ja pikkuruinen rv 5+6
 
Heips!
Me kerrottiin mun vanhemmille livenä, muille skypen kautta kun asuvat eri maassa. Olivat kaikki ihan positiivisesti yllättyneitä (erityisesti anoppi). Miehen sisko sen sijaan ei mitenkään yllättynyt ja kuulemma odotti uutisia heti meidät nähtyään, kun oltiin kuulemma "sen näköisiä". Yrittämisestä vaan kaverit on tiennyt, joten ei ihme et oli yllättynyttä porukkaa perheessä :D Ollaan menossa sinne "meidän kotimaahan" viettään joulua niin miehen sisko ehdotteli paikan mis ite kävi (sillä 7kk vanha poika) jossa tehdään 3D-ultraa edullisesti ja jo vk 14 jälkeen voi jo saada sukupuolenkin selville mahdollisesti. ;) Saa ottaa kuulemma perhettäkin mukaan, niin vois olla kiva heidänkin puolesta nähdä pientä vauvaa, kun ehtivät Suomeen vasta ens kesänä :) Toivottavasti saadaan sinne järkättyä ajan!!

Oireista niin sanon vaan, et kiukuttelen ihan olemattomista (mikä on mustakin ärsyttävää) ja kauhee mikä turvotus mahasta (oon aika hoikka maha-alueelta normaalisti). Tisseissä ei tunnu mitään onneks. Välillä huimaa ja edelleen koko ajan semmonen "outo olo".

Melkein ostin kirpparilta hyväkuntoisia mammafarkkuja, mut ajattelin ehkei oo ihan viel ajankohtaista :D Ostin sen sijaan pinon jatkoks muutama siisti vauvan vaate. :D

Oon syönyt jo heti lopetettuani pillerit heinäkuussa Minisun Mama-merkkiä, koen ihan hyviks, helppoja niellä. Purkin kyljessä kuva tabletin koosta. En tie syönkö sit muita lisiä, kun ruokavalio on suht. monipuolinen.

Näitä juttuja on kiva seurata. Kiva, kun on kokeneita äitejä täällä sekä meikäläisiä ekakertalaisia. :)
Hyviä vointeja ja mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille! :)
 
Yyyyhyiii...eka kerta oksennettu sitten tänää...not fun! ois niiku 4+6 menkoist laskettun, mut jospa sen teki vaan tuo remppapöly. Ettei tarvis kovin usein olla halaamas pönttöö... Keskimmäisestähän oksensin 20 viikkoo!

Saunast mul ei oo ennen tullu mitää tosiaa. Nyt sitten. No jos ei muuta ni pääseehä sinne saunaa sit 9kk pääst jos ei ennen pysty :LOL:

Lapsiluku No mun mielest tää vois olla viimonen mut mies sitä mieltä et toinen yhteinen vois kans tulla tän jälkee... Kahtotaan ;)

Mutta mukavaa La illan jatkoa kaikille :)
 
Vitamiineista: mulla käytössä ihan perus multivita toistaiseksi ja kalkkitabletit ilman d-vitamiinilisää sekä maitohappobakteerit ehkäisemässä hiivatulehduksia, joita mulla tuli esikkoa odotellessa muutamia :( Paljonko tota d-vitamiinia oikein tarttis syödä, kun monet teistä ottaa monivitamiinin lisäksi vielä lisänä sitä? Mun multivitoissa kun on jo yhdessä 200% päivän saantisuosituksesta. Omega 3 pitänee ottaa vielä käyttöön kun en kalaa kanssa syö juurikaan.

Sugarmama:lle sanoisin vielä, että kannattaa miettiä keitä haluaa mukaan ultraan mukaan ottaa. Mä olen karu, mutta ultraus on kuitenkin aina lääketieteellinen tutkimus ja kaikkea saattaa tulla eteen:( Mitä jos kaikki ei olekaan silloin hyvin? Mä nimittäin ekan raskauden nt ultrassa pyörryin ja sain paniikkikohtauksen kun kuulin, että kuulun riskiryhmään suhdeluvulla 1:120. Siellä ultrassa voi siis aina tulla myös huonoja uutisia, niin karulta kun se kuulostaakin :( Oma mielipiteeni on se, että missään nimessä siellä ei kannata ainakaan lapsia olla mukana.
 
Höpsis muffi, tää on just hieno! Ei nyt uusiks ainakaan aleta tekeen ku näin hyvin tätä keskusteluakin jo, sekottaa vain turhaan. Mä voin ainaki sen marraskuun hoitaa, katsellaan sit taas uusiksi, koska vastuun jakamisessahan noin ylipäätään ei ole mitään väärää.

Hitsi, oon alkanu miettii uusiks sitä varhaisultraa, olishan se kamalaa rakastua ja intoilla viikkotolkulla, ja saada sit vasta ne huonot uutiset, mieluummin sit kertarysäyksellä heti alkuunsa. Mutta katsotaan ja koitan tsempata lippua takas ylös. Miks tässä nyt muka huonosti kävis?
 
Meidän kunnassa ei ole ultralaitetta, joten yksityisellä se on tehtävä, jos varhaisultraan halajaa. Ekasta raskaudesta olin varhaiultrassa. Tokassa päätin, että en ole enää yhtä hysteerinen ja odotan sinne np-ultraan. No rv 9+1 tuli yhtäkkiä kumma fiilis ja varasin samaksi pväksi ultran ja todettiin tm. Seuraavassa raskaudessa taas varhaisultraan vauhdilla ja näin ajon nytkin.

Me ostettiin kolme vuotta sitten keskeneräinen okt ja sitä mies on tehnyt koko ajan kaikki vapaa-aikansa eli käytännössä vkonloppuisin ja lomilla. Yhä alakerta kesken. Siten meidän tytöt nukkuvat toisessa makkarissa ja me toisessa, alhaalla sitten valmistuu kaksi makkaria lisää joskus ja toivottavasti ensi syksyyn mennessä... Koko piha ollaan myös tehty itse eli 3v. orjatyötä takana ;)

Sain tänään nukkua 9.30 asti. Aamulla kuulemma työt alkavat kotona heti lasten herätessä, joten pitänee kai mennä ajoissa nukkumaan. Taisin eilenkin mennä klo 22.30, joten ihmeellisesti uni jo maittaa.
 

Yhteistyössä