Kesäkuun kullannuput **LOKAKUU**

Hölmöläinen kysyy, että miten tällainen varhaisultrajuttu oikein toimii? Saako sen kaikki jotka haluaa kunnallisella ja onko jokin syy miksi se kannattaisi mennä ottamaan? Mä olen jotenkin niin hoopo että mennään neuvolaan kun sanotaan ja ultraan sitten kun sanotaan. Muuten eletään vaan niinkun ennenkin. Tulee sellainen olo että olenkos liian välinpitämätön, pitäisikö tässä jotain enemmän tehdä kuin vaan odotella. :D

Tällä yrjöfiiliksellä en mielelläni menisi mihinkään mihin ei ole aivan pakko. Salilla pyrin käymään ja ulkona olemaan mahdollisimman paljon, töissä nyt on pakko olla. Mutta that's it, muuhun en itseäni nyt juuri viitsi tunkea :)
 
Naene, ei ole pakollinen saati tarpeellinen normi odottajalle ja maksaakin törkynä.. :D Mä en tiedä pääseekö kunnissa edes, ellei kuulu hoito-ohjelmaan? Jonot luulis joka paikassa olevan sitä luokkaa, ettei ole resursseja "turhille" käynneille. Mä kävin aikanaan Mehiläisessä duunin piikkiin kontrolloimassa munasarjakystan. Olisin sen kontrollin varmaan jättänyt väliin, ellen olis juuri sopivasti raskautunut. Halusin siis lähinnä oman mielenrauhani vuoksi nähdä missä tulokas majailee, kun en endometrioosin ja toistuvien kystien takia oikein luottanut kroppaani. Lähinnä mamit ostavat itselleen hetken mielenrauhan, kun tää alku on niin jännittävää aikaa..
 
Viimeksi muokattu:
Kun soitat neuvolaan aikaa, voit kysyä, onko heillä ultralaitetta eli onko neuvolassa mahdollista ultrata ennen ensimmäistä virallista nt-ultraa. Joillakin paikkakunnilla/neuvoloissa sellainen löytyy. Mikäli ei löydy ja hysteerisenä tai muuten huolestuneena haluat varmistella, onko masussa eloa, voit varata yksityiseltä gynekologilta ajan ultraukseen. Periaatteessa siitä ei pitäisi saada kela -korvausta ellei kyseessä ole jokin epätavallinen oire/syy (kipu, verenvuoto jne) miksi ultrataan tai todetaan keskenmennyt/tuulimunaraskaus. Kuitenkin kaikki lääkäriasemat eivät tätä kelan uutta ohjeistusta noudata, vaan käyttävät diagnoosikoodia ( vatsakipuja tms.), jolla kelakorvauksen saa. Ilman kela-korvausta hinta on n. 110-120 ja kela-korvauksella 80€ pintaan. Mä olen onnistunut käymään aina lääkäriasemalla, jotka eivät vilunkia harrasta eli olen joutunut maksamaan koko summan ilman kela-korvausta paitsi silloin, kun oli tuulimunaraskaus.
 
Kiitos tiedoista! Ensimmäinen raskaus kun on kyseessä mä vaan ajattelen että tämä kaikki on normaalia joten ei ole mitään henkistä saati fyysistä tarvetta käydä missään. Voipi olla että tokan kohdalla asenne on eri? Jos vointi poikkeaa ensimmäisestä. Oon kyllä niin pihalla oleva akka etten varmaan muista tästä mitään mahdollisen toisen raskauden kohdalla :D

Nännit on muuten muuttuneet, kai jotenkin kasvaneet. Toivottavasti ne palautuu ne pienemmät oli kivemmat :D
 
Naene: Minä menen ihan omasta tahdosta yksityiselle tutkimukseen. Kunnallisesta ei saa täällä päin varhaisultraa eikä neuvolassa ole ultrausmahdollisuutta. Menen yksityiselle, koska ensimmäisen odotuksessa oli alkuraskaudessa ongemia (jolloin jouduin ultraan yksityiselle menemään, kun kunnallisen kautta eivät ottaneet asiaa hoitaakseen) ja jouduin odottelemaan lopulta erittäin piiiiiitkät viikot sitä kunnallisen jatkotutkimusta, kun edes ongelmien jälkeen en kunnallisesta apua saanut. En halua ruotia tätä tässä enempää. Joka tapauksessa, nyt haluan mennä varmistamaan, että kaikki on ok, maksoi mitä maksoi. Haluan välttää tällä tämän esikoisraskauden aikaisen odottelun epävarmuuden. Vaikka eihän se ultra mitään takaa, ongelmia voi silti tulla.

Yhtä kaikki, ei sinne varhaisultraan tarvitse tosiaan mennä, jos kaikki sujuu hyvin! Ja valtaosalla odottajista ei mitään ongelmia olekaan. Minut ajoi edellisellä kerralla ultraan kivut, tällä kertaa tieto/kokemus/pelko siitä, ettei kaikki aina mene niinkuin toivoisi. :)

Kommentoin muihin keskusteluihin enemmän myöhemmin paremmalla ajalla.
 
  • Tykkää
Reactions: Naene
Minäkin menen varhaisultraan omakustanteisesti oman mielenrauhan takia. En halua odottaa nt-ultraan jossa todetaan että raskaus ei ole edes kohdussa tms. Turhaan siitä on sitten iloittu. Viimeksi menin varhaisultraan jossa alkion todettiin olevan pienempi mitä piti. Syke kyllä löytyi ja lääkäri väitti ettei kannata huolehtia. Vähän sen jälkeen kasvu oli loppunut ja tuli keskeytynyt keskenmeno. Osasin henkisesti varautua siihen koska alkio ei ollut vu:ssa vastannut viikkoja. Vaikka kkm olikin aikamoinen shokki, olisi se todennäköisesti ollut suurempi järkytys jos olisin luullut että kaikki on hyvin. Ravaisin ultrassa varmaan joka viikko jos se olisi halvempaa.
Lapsettomuushoidoissa vu kuuluu käsittääkseni kunnallisellakin "ohjelmaan".
 
  • Tykkää
Reactions: LittleOne
Heippa kaikki :)

Vieläkin on epävarma olo ultran jäljiltä,
mutta hormooni noussu(en muista mikä se sen "nimi" on) oli noussu kahdessa päivässä 18 000:sta 23 000:teen,
lääkäri sanoi että kaikki näyttäs olevan kunnossa,sanoi että myös tuulimuna voi nostaa tuota hormonia,mutta luvut ei todellakaan ole noin korkeat.

Nyt vaan sitten jännäilemään ja odottamaan neuvolaa.
 
^^ Joo varhaisultraan on kunnallisella mahdollisuus mennä lapsettomuushoidoissa olevien. Mehän ei ehditty mihinkään testeihin/hoitoihin edes, ensikäynnin jälkeisenä viikonloppuna tein positiivisen raskaustestin. Soitin polille ja sanoivat että on mahdollisuus tulla jos haluaa, tottakai mennään mutta pari piiiiiitkää viikkoa joutuu odottaa.
 
Täällä kuuluu 3 ultraa kunnan/kaupungin puolesta + seulonnat jos niihin osallistuu. eli 5 ultraa. Mulla on just sillon 2.11 eka ultra ja se on siis ilmanen! Sen jälkeen on sitte nt ultra :) Ja minulla itelläni kun tosiaan on 1 tyypin diabetes olen äippäpolilla seurannassa. Ekassa ja tokassa raskaudessa pääsin jo rv 5+4 j 6+3 ekaan ultraan mutta nyt en :( Diabeteshoitaja on vaihtunut ja on uusi virassaan joten en tiiä onko syy hänessä vai onko käytäntö muuttunut. Harmittaa kun tosiaan aiemmissakin olen päässyt heti ultraan ja nyt pitää odottaa melkein kolme viikkoa vielä. :(

Kotiäiti & Nappula rv 5+3 :heart:
 
Täällä myös 2 ultraa. Just tuo niskapoimu 11-12 viikol ja sit rakenne ultra 18-20.

Mulla kyllä kaikissa kolmessa edellisessä raskaudessa ollut aina jotai ongelmaa, joten on sitte ravattu useamminkin... Mutta se rumba yleensä alkanut sitten +30 viikoil.

Tää taitaa painuu nyt päikkäreille. Kaks edellistä yötä menny pyöries :(
 
varhaisultraan mekin mennään yksityiselle. Täällä onneks yksi yksityinen, joka huomattavasti muita edullisempi (50e ilman Kela-korvauksia). Sinne siiis mennään ihan vaan puhtaasti oman mielenrauhan takia.

Tilasta ollu puhetta... Meillä oma talo, joten ylimääränen huonekin löytyy valmiina. Ei puutu kun asukas sinne (jos koiraa ei lasketa) :heart:

Naene mulla nännipihat ja nännit tummentunu : /
 
mäkin meen yksityiselle ultraan ja kallis onkin..kävin viime raskaudessa samalla lääkärillä (femedan Brunolla jolla parhaat laitteet) viikoilla 6+1..silloin näkyi jo syke ja pieni alkio,vaikka normisti noilla viikoilla ja huonoilla laiiteilla ei näkyisi juuri mitään noilla viikoilla..hinta tais olla 140 luokkaa..ja siis mä ainakin haluan varmistaa että onko raskaus oikeassa paikassa,onko tulossa 1 vai tyyliin 2 lasta ja ovatko viikot oikeat..oman mielenrauhan vuoksi..en tahdo tuhlata aikaa ja luulla että kaikki hyvin jos ei olekkaan!
 
Meillä käydään myös varhaisultrassa sitten varmaan marraskuun alussa. Mua on jo ultrattu, kun on vaikeita raskauksia ja endometrioosia taustalla ja nytkään ei voida olla varmoja onko raskaus kohdunsisäinen. Huomenna uusi ultra. Näillä viikoilla (4+5) kun ei tahdo vielä oikein kunnolla nähdä, mutta tahtovat kuitenkin seurata hCG:n kehittymistä ja epämääräistä aluetta vasemman puolen munajohtimessa. Mut siis kunnon varhaisultraan mennään sitten, jos siellä on nyt kaikki hyvin. Tsekataan uudelleen tilanne ja siitä kun saa sen dvd:n muistoksi, niin kivaahan se on, vaikka maksaa tietysti sitten. Täällä on yks yksityinen, jossa sen saa 90 eurolla. :)
 
LittleOne Huomasin että sullakin oli synnytys sairaalana oys ja olit menossa varhaisultraan.ollaan varmasti menossa samaan paikkaan,ku määkin meen sinne 50euron paikkaan=) Millonkas sulla se ultra olikaan? Oon käynyt tuolla yhesti aijemminkin varhaisultrassa ja sen jälkeen leijuin pilvissä kun se epäuskosuuden tunne muuttukin onnelliseksi raskaana olon tunteeksi.Oonhan mää nytkin toki onnellinen raskaudesta mutta en kyllä uskalla täysillä nauttia ennen tota ultraa.Mulla painaa muistissa kokemani keskenmeno ja kohdunulkoinen joten haluan varmistaa että vauva on siellä missä pitääkin,sydän sykkii,on oikean kokoinen viikkoihin nähen ja tietysti myös kiva tietää onko tulossa yksi vai enempi;) Nyt on ainakin sellanen tunne että yksi siellä majailee.Luulis että ois tupla paha olo jos oottasin useampaa.

Kävin tänään kaupungilla ja uimassa 2vuotiaan kanssa ja kaupungilla tuli taas yhtäkkiä tunne että maito nousee rintoihin.Ihan samanlainen tunne kuin imetysaikoina kun maito on oikeesti välillä pamahtanu tisseihin niin että sitä on alkanu tippasemalla valua liivinsuojiin.Jännä tunne,mutta nyt sitä ei onneksi kuitenkaan ruvennu valuun pitkin paitoja;)
Vielä jaksoin aika hyvin tuota kaupungilla kiertelyä mutta välillä piti ottaa välipalaa ku tuli vähän heikko olo.Vauvanvaatteita tuli taas kateltua.On ne niin hellyttäviä ja varsinkin sellasen pikku kullannupun päällä:heart:

Voi että ku tulis tuo varhaisultra nyt nopeeta ni pystys alkaa nauttiin erilailla tästä odotuksesta.Nyt on kuitenkin pieni pelko että jos vauvaa ei ookkaan tai vaikka kehitys pysähtynyt.

Nyt lasten kanssa pelailemaan muumipeliä,autopeliä ja sukkahirviötä:D

rakkaudesta äiti ja kesän lapsi:heart: rv.6+4

Ps.Joka aamu herätessä tunnen suurta kiitollisuutta siitä että oon yhä raskaana.Tiedän että varsinkin näin alussa asioita voi vielä mennä pieleen ja sen vuoksi oon jokaisesta uudesta raskauspäivästä niin onnellinen.Ens viikolla täyteen tuleva rv.7 rauhottaa mieltä varmasti entisestään ku aijempi keskenmenokin tapahtui ennen sitä viikkoa ja samoin se kohdunulkoinen havaittiin ennen 7rv Joten kun raskausviikko kuusi on ohitettu niin olo alkaa huojentua=)
 
Mustikkasuu/ 37/2./PS

Moikka kaikille!
Ilmoittaudun mukaan keskusteluun :) Kesäkuulle täälläkin odotetaan. Mulla on jo ikää melkoisesti ja olen aivan onnessani tästä raskaudesta:heart:. Hiukan piinaavina pidän näitä ensimmäisiä kuukausia..ja menin minäkin pöhkö lukemaan km. juttuja. Nyt haluan olla NIIIn raskaana ku vaan voi :)
Mulla oireilu on ollut lähinnä tissiaristusta, vilua ja väsymystä. Raskaus alkoi menkkaoireilla ja melko runsaalla tiputteluvuodolla. Olin täysin varma että menkkahanat aukeaa parin päivän sisällä...nepä ei alkaneetkaan ja vuoto tyrehtyi parin päivän tihkuiluun. Sitten viikko siitä testasin plussan ja se oli ja on edelleen aivan mahtavaa :kiss: Mulla meni muutama päivä ohi kun en osannut ku suunnilleen änkyttää! Ekaa raskautta tehtiin paaaljon pidempään kuin tätä. En todellakaan voinut kuvitella että nappaisi jo kolmannella yrityskierrolla näillä vuosiluvuilla.

En ole vielä soittanut neuvolaan..ajattelin vasta viikolla 8 soitella. Toisaalta tuo varhaisultra kiinnostaa mutta taidan vähän säästellä..vähän ehkä hassua mutta jotenkin en vielä jaksa sitä neuvolahässäystä vaikka on niin ihanaa että meillä on huippuhyvä neuvolajärjestelmä.

Nautinnollisia odotteluhetkiä kaikille. :popcorn:

Mulla viikkoja omien laskujen mukaan tänään 5+6

Mustikka
 
Hyvää sunnuntaita kaikille kesäkuisille!

Itse en ole vielä edes neuvolaan soittanut. Unohtunut ihan täysin, mutta joskos huomenna sinne sitten pirauttaisi.
Mulla on viikon syysloma, joten on viikon aikana kiva hoidella kaikki asiat ja kärsiä rauhassa tästä valtavasta uneliaisuudesta.
Olo on vieläkin hyvä, ei ole kuin tissit/nännit ihan hirveen kipeinä.

Varhaisraskauden ultraan en usko meneväni. Viimeksi, kun tilasin ajan, tuli keskenmeno.
Meillä on kaksi ultraa tarjolla, joten niihin olen menossa. En tiedä, onko nykyään joitain seulojakin, mihin pitäisi osallistua.

Minulla on keskimmäinen ollut reilu 5-kiloinen, joten olen aika tiukassa seurannassa lasten koon vuoksi. 2-tyypin diabetes on aina ollut riesana. Nyt tosin olen reilu 8 vuotta ollut vähillä hiilareilla, ja sokerit on pysyneet kurissa. Katotaan, kuinka nyt käy.

Muilla voi olla tupakanpoltto lopetettava, minulla Zeron juominen. Olen nyt ollut päivän ilman sitä myrkkyä, mutta katotaan, kuinka loppupeleissä käy. Noita light-limuja ei ainakaan v.2003 saanut juoda hirveesti.

Nyt jos menisi sohvan nurkkaan pötkölle.

MiiJane ja Möhkis 4+4
 
Täällä ollaan ahkeroitu koko viikonloppu ties minkä askareen parissa ja väsy on kova. Onneksi loppuviikolla on vähän lomaa :)

Mekin siis yksityiselle ultraan menossa ja lähinnä sen takia, että haluamme tietää mahdollisimman pian että kaikki on varmasti niiinkuin pitääkin. Ja haluan nähdä jotain konkreettista, koska oireitakaan ei ole nimeksikään. :) Soittelin muutamaankin paikkaan ja hinnat olivat lähellä 200e ja eivät olleet edes varmoja saako kelakorvausta, mutta onneks löyty yks paikka alle satasen niin raaskii just ja just maksaakin. Täällä kunnalla mun ymmärtääkseni kuuluu 2 ultraa np ja rakenne, ja se tuntuu tosi vähältä. Onko moni ajatellut 4d ultraa? Itsellä on ajatukset jo välillä niin kaukana että sitäkin oon miettinyt, mutta saattaapi olla että piheys iskee... :ashamed:

Kaippa sitä pitäis tansseja ruveta katselemaan. Hyviä vointeja kaikille tasapuolisesti seuraavaan viikkoon! :flower:
 
Oireita on, mutta kamalan voimakkaina ei ole muita ku palelu. Se on jotain niin hirveetä, et tuntuu niinku ois ihan syväjäässä. Väsynyt oon kans nyt ollut eilen ja tänään ihan pitkin päivää.
Huono olo ei oo vielä oikeastaan ollut ja kahvikin maistuu. Tupakka ja alkoholi ei ole mulle ongelma, koska oon ollut satunnainen käyttäjä ennen raskautta, eikä tee kumpaakaan yhtään mieli. :)
Oireista vielä listattakoon, että rinnat on arat (paineluarat, mahassa välillä juilii, pissattaa vähän väliä ja herään kesken unien pissalle), väsymys, mielialavaihtelut, jatkuva aivastelu ja tukkoisuus, finnit, palelu.

Milloin mua pidemmillä olevilla on se pahoinvointi iskenyt?
 
Hiirunhenkeyksen tapaan mulla oli kanssa ekassa raskaudessa ongelmia kunnallisen puolen lääkärien/ultrauksien suhteen. Loppuraskaus mulla menikin sitten niin, että kävin yksityisellä ultrassa mm. rv 35 (jätin kunnallisen ihan väliinkin) joka lopulta ennusti oikein, että vaavi oli jo lähtökuopissa ja muutama päivä eteenpäin niin vauva syntyi, ennenaikaisesti siis. Enempää mäkään en tässä tätä asiaa ruodi, mutta aion todellakin käydä yksityisellä ultrassa nyt varhaisvaiheessa ja sitten ainakin 3/4 d:ssä. Todennäköisesti jonkun muunkin kerran..

Terese rv 4+6
 
Itselläni se syy mennä varhaisultraan on omaa tm kokemustani vielä suurempi erään tutun kokemus kahdesta peräkkäisestä kohdunulkoisesta, jossa molemmissa menetti munajohtimen. Lopputuloksena siis lapsettomuushoitot ja vailla positiivista lopputulosta :( Sinällään tuo varhaisultran hinta on pieni siihen verrattuna.

Ollaan molemmista käyty 4d:ssä Brunolla ja mennään nytkin. Tosin tällä kertaa ei haluta tietää sukupuolta.

Meille tulee mahdollisesti toinen koira! Ollaan aikuista pikkukoiraa etsitty koiramme kaveriksi ja nyt kuulemma hyväluontoinen olisi meille tulossa näin ensi alkuun vkon koeajalla. Jos kaveruksilla kaikki sujuu hyvin, niin otamme hänet. Saamme hänet reissumme jälkeen, joten nyt on kaikenmoista mukavaa tiedossa loka-marraskuulle. On siis myös prinsessoidemme synttärit :)
 
  • Tykkää
Reactions: häpimama
Hei!

Täällä nyt mahdollisesti meneillään 7+0. Tänään illalla varhaisultra, jossa pitäisi saada varmistus. Mä meen kanssa oman mielenrauhan vuoksi. 3,5 viikkoa sitten tein ensim. positiivisen raskaus testin ja mulla on ollut niin epäilevä olo siitä saakka vaikka oireita on ja raskaustestit vahvistuneet hienosti. Jotenkin en vain uskalla uskoa. Siksi siis tänään varhaisultra Mehiläisessä ja toivotaan parasta!

Oireet: etovaa oloa, tosin viikonloppu meni vähemmällä pahoinvoinnilla (mikä heti saa epäilykset nousemaan). Oksentanut en ole kertaakaan, enkä viime raskaudessakaan. Nälkä kova, mutta esim kahvia ja ruisleipää ei pysty edes ajattelemaan. Rinnat kipeät, kasvaneet, nännin muuttuneet. Vatsa turpea. Lämmöt ed. koholla. Väsymystä on, ei oikein saa aikaiseksi paljoa asioita ja koko viikonlopun oli ihan krapula olo. Eli jos vaan luottaisi lisääntyviin oireiseen ja tänään toivottavasti näkee sydämenlyönnit.

4d ultrassa kävin viime raskaudessa myös Bruno Cacciatoren vastaanotolla femedassa, kun halusin sukupuolen tietää. Tällä kertaa en ole varma haluanko niin paljon selvittää tuota sukupuolta. Jos näkyy normiultrassa niin haluan toki kuulla, mutta en erikseen EHKÄ lähde selvittämään.

Nyt iltaa odottelemaan. Ihanaa alkavaa viikkoa kaikille mammoille!
 
Onko kellään mitään lääke-ehdotusta pahoinvointiin? Mä en enää kestä tätä töissä. Huomenna ois aamusta iltaan kokousta, mä en pysty kyllä. Saako mitään ilman reseptiä edes? Jos joskus oon uudestaan raskaana niin toivottavasti en joudu olemaan töissä.
 
Hellou! Pidin viikonlopun taukoa netistä ja tänne olikin tullut mukavasti tekstiä.

Varhaisultraan olin ajatellut mennä yksityiselle, mutta neuvolassa terkka sanoi, että kyllä hän voi lähetteen tehdä äitiyspolille. Olin sitten vaan, että jaa, no mennään sitten sinne. Siitä maksetaan sitten itse poliklinikkamaksu 27,50 eur. Se on tasan viikon päästä ja en kyllä malttais odottaa. Syyt mulla mennä vu:hun on mielenrauha, la:n muuttaminen (tiedän että heittää n.10 päivää menkoista laskettuun aikaan) ja sitten on mukavampi kertoa läheisille, kun tietää, että siellä joku asustaa. Sinne 12 viikkoon en kertomista halua venyttää, kun nytkin on tosi vaikeeta olla hiljaa. Niin ja normaaliultrat täällä päin on nuo nt- ja rakenneultrat. Esikoisesta tehtiin tämän lisäksi automaattisesti synnytystapa-arvio raskauden loppupuolella, mutta luulisin, että se tehdään vain ensimmäisestä lapsesta.

4d:hen mennään niin kuin ensimmäisestäkin. Haluan tietää sukupuolen etukäteen ja se on tutkimuksena niin älyttömän kattava verrattuna tämän seudun rakenneultraan, että ehdottomasti haluan tästä toisestakin.

Oireet on voimistunut aika paljon. Pahoinvoinnin perään huutelin niin sitä saa mitä tilaa... :x Ne tulee oikein sellaisina kohtauksina, että töissä olo on kyllä välillä tosi kamalaa. Olen huomannut, että syöminen auttaa siihen, joten yritän syödä väh. 3 tunnin välein jotain. Jos se vaikka auttais. Muita oireita on edelleen palelu, vatsan turvotus, väsymys ja hajuille herkkä nenä. Naene En tiedä kyllä mistään lääkityksestä mitään. Sun kannattaa varmaan mennä lääkäriin. Kai sitä sairaslomaakin saa raskauspahoinvointiin, jos ei ole työkykyinen.

Mukavaa päivää kanssaodottajille! :flower:

rockstone & mini 6+0 (7+3)

*muoks. nyt lähti tilaukseen pahoinvointirannekkeet... http://www.pahoinvointi.fi/
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä