~Kesäkuun Kullannuput 2010~ Tammikuussa -10 (kaikki lisäys ja päivityspyynnöt YV:llä)

mjm
Nopeesti vaan kommentoin tota tukkoisuuden hoitoa. Mul on allergian vuoksi määrätty tarpeen mukaan käytettäväksi Nasonex (kortisoninenäsumute) ja Buventol (avaava lääke astmaattisiin oireisiin). Teratologisesta on tarkistettu, ett paikallisesti vaikuttavina ovat turvallisia. Flunssien aikaan ja siitepölykaudella joudun noita pääasiassa käyttämään. Muuten oon helpottanu oloani apteekista saatavalla sarvikuonolla l. nenäkannulla, jolla huuhdellaan nenäontelot suolavedellä. Suosittelen! :D Ei se ihan täysin avaa, mutta yötä vasten käytettynä oon kokenu saavani apua. Ja kans flunssien aikaan ja siitepölykaudella ihan ehdoton.

Kuulostipa mielenkiintoiselta toi ihokontakitoppi. Täytyypä perehtyä. Kantoliinaa varmaan tulee kakkosenkin kanssa käytettyä, kun tykkäsin jo esikoisenkin kanssa käyttää.

Rentouttavaa viikonloppua kaikille mameille! :wave: =)
 
Iltaa! :wave:

Tänttärä kyseli toppatakeista, mä tässä tilasin netistä just uuden isomman takin ku tuo nykynen alkaa masun kohalta puristaan sen verran uhkaavasti, että jos nää kovat pakkaset jatkuu kovinki pitkään nii ei tuu takki mahtuun enää nii kauaa päälle.

Jatkuvasta janosta, täälläki se tosiaan vaivaa, mut mulla nuo sokerit on kunnossa, että ei siitä ainakaan pitäis johtua. Yritän myös välttää liian suolasen ruuan syömistä, mut kyllä mua silti janottaa usein ja vettä litkin reilusti pvän aikana.

ON: ei mitään sen erikoisempia. Vauva on tänään ollu tosi vilkkaalla tuulella, potkinu kovasti koko päivän =) Huomenna mennään tilaan meille ne Oran vaunut, tosin saadaan ne vasta sitte huhtikuussa, ku ei niitä sen aiemmin kannata tänne ottaa seisoskeleen =)

Rentoa viikonloppua mammat! :flower:

Niisku- ja kullervo 22+2 :heart:
 
Heippa! Nasolintippoja olen joskus käyttänyt nenänavaamiseen yöksi. Nyt tyhmänä sinnittelin tukkosella nenällä. :headwall: Totta niin kun joku sanoi, ettei luulis olevan noista haittaa, jos ei jatkuvasti tartte käyttää.

Se kontaktitoppi täytyy käydä tarkistamassa. Kantoliinaa jonkun verran käytin kuopuksen kanssa ulkoillessa, repun totesin ihan turhaksi...

Kuopus sai nostettua eilen kuumeen ja uuden taudin :kieh: En oo sitten nukkunut oikeesti. Pieniä pätkiä jatkuvasti ja olo on oikein hehkee. No jos oma nuha antais tänään periksi lähtä vähän vaik lumitöihin esikon kanssa. Pakkastakaan ei näyttäny olevan kun -7, joten sen puolesta pääsee pihalle :D

Päätin alkaa hemmotella itteäni, vaikka rahaa ei liiemmin olekaan :ashamed: joulupukki toi jalkahoidon, johon menen parin viikon päästä ja viikon päästä permanenttiin :D täytyy saada tähän kuontaloon jotain eloa.

tupajumi ja salamatkustaja 19+5
 
Heips kaikki :wave:
Kyselisin että onko muilla alkanu vielä tuota maitoa tulee, mulla kun heräsin tänä aamuna oli rinnus vähän märkä.. :/ Ei esikoisen kans vielä tässä vaiheessa maitoa nostellut, mut nouseekohan uudelleen synnyttäjillä aiemmin tms?!
Tilasin eilen vihdoin me&i:lta esikoisjätkälle kahet housut, toiset haalarimalliset. Ihan mielettömän ihanat, ja oon niitä jo kauan halunnut.. Jeiiiiii! :D
Joo mutta lähden rymyämään esikoisen kanssa :)
Hyviä vointeja ja viikonloppua! :)
SisunÄiskä & Aarre 19+5 :heart:
 
Huomenta! Täällä on luontoäiti vastannut mun koti-ikävään viimeisen viikon aikana - pelkkää lumimyrskyä ja miinusasteissakaan ei ole säästelty :kieh:

lilli80, tajusin juuri, että täällä tuolla neuvolassa ovat kaikki kätilöitä ja varmaan sen vuoksi hieman erilainen tatsi näihin asioihin kuin terveydenhoitajilla. Mene ja tiedä. Tähän mennessä kuullut vain positiivisia kokemuksia tulevilta äideiltä, tosin en kovin moneen ole vielä törmännyt.

Mie jo laitoin viestiä tuosta ihokontaktitopista, jotta ehtiskö toimitus siskon luo kun olen Suomessa käymässä.. täällä ollaan kohta kaikki tuubit kainalossa :D Mussupussuhan vois kohta vaatia jonkinlaista provisiota itselleen, haha.

Talvitakista. Mie oon sen kanssa tuskaillut jo pidemmän aikaa. Aamulla menee kyllä päälle ihan kivasti, mutta iltaisin kun maha on turvoksissa niin kinnaa kyllä pahasti. Anoppi lupas tuoda mulle nyt maanantaina lainaksi takin, ettei tarvii siihen rahoja laittaa. Voi sitten ostaa jotain muuta kivaa sillä rahalla (esim tuon ihokontaktitopin :D).

Jatkuva jano on täälläkin. Oon ollut aina huono vedenlitkijä ja alkuraskaudesta vesi aiheutti pahoinvointia. Nyt heräilen öisin sekä pissalle, että juomaan, kun on tosiaan kitalaki kuin lapanen, niinkuin joku täällä kuvaili. Ja ei ainakaan kätilö tarkastuksessa mitään sanonut sokereista. Vai voiko ne sokerit kahtoo vaan sillä rasituskokeella? Oon taas ihan tampio. :ashamed:
Tämän vaivan lisäksi tuo häntäluu on alkanut nyt tosissaan taas vihoitella, joutuu pian hankkimaan sellaisen istuinrinkulan. Haluisin niin kävelylle, mutta kun pahenee vaan liikunnasta. Ehkä pitäis koittaa sitä akupunktiota.

Luin eilen koko joukon artikkeleita hyppykiikusta ja kävelytuolista ja tulin siihen päätökseen, että meillä ei niitä tulla käyttämään laisinkaan. Ei kai ne nyt lapsen elämää ihan pilaa, mutta oman laiskistumisen välttämiseksi myös parempi ehkä niin.

Maitoa ei kyllä ainakaan vielä ole tullut. Siskolla ei tullut kuin vasta synnytyksen jälkeen, saas nähdä, koska itsellä. Toivottavasti vain tulisi sitä maitoa ylipäätään.

Ainiin, hankinnoista vielä. Käyttääkö kukaan teistä jo äideistä tuota korvakuumemittaria? Vai onko se rektaalimittari kuitenkin vain paras? Mies on tänään menossa ostoksille Kanadassa ja siellä nämä ovat niin paljon halvempia, että pyysin tuomaan ainakin tuon rektaalimittarin.

 
pakko kommentoida pikaisesti... :D olen silti todella kateellinen milkei sulle... toivon että itelläkin olis joku kätilö tai vastaava neuvola hommissa... ku aina jää pahan maku suuhun ku sielä käy,joko ei tajuta mitään tai muuten vaan menee kaikki ristiin.. tarvii varmaan muuttaa jonnekkin muuhun maahan.... :D

kävelyhärvelistä vielä... me saatiin pojalle sellain tutuilta lainaksi.. olin itekkin ensin että ei käytetä,mutta mieli muuttui ku poika osottutuikin melko riippuvaiseksi kaveriksi,mitään ei kertakaikkiaan pystyny tekemään,ei mitään... sit pidin aina välillä vartin verran että sain sain syötyä tai tehtyä tärkeimmän asian pois... mutta eipä poika ensin sillä edes halunnu liikkua. siinä pöydällä oli sellain piano niin se kiinnosti paljon enemmän ku liikkuminen sillä mööpelillä.... hyppykiikkua ei otettu vaikka oltais saatu... jokaisnen tekee kuin parhaakseen näkee. näin mietittynä niin en toiselle aio ostaa moista vekotinta,mutta en myöskään vanno etten ikinä osta....

ite mietin myös tota korvakuume mittaria mutta edes kellään tutulla ole ollu sitä,joten kokemuksia kaivataan...

täältä ei maitoa ole vielä tullut. alkuun tuli kellertävää nestettä mut sekin loppui... muuta ole tapahtunu ku tissiliivit suurenee... ;) kai tästä voi kohta itteään pamelaksi kutsua... :LOL:
 
Heip taas :wave:

Milkei, Kap Verdellä vietettiin viikko - auringonvalo tuli kyllä tarpeeseen! Ja oikeassa olet, parempihan tuo on että seuraavat tarkasti jo tässä vaiheessa, laittoi vaan miettimään kun raskaus on pahoinvointia lukuun ottamatta sujunut niin helposti. Pääsimpähän mäkin siis murehtivien joukkoon..

Painoarviota en mäkään ultrassa saanut. Taisi katsoa pään ja reisiluun ja jonkun mitat + sydämen kammiot, mutta tyyppi heilui niin että ultraaja valitti vaan koko ajan miten hankalaa on saada kunnon kuvaa ja niitä mittoja. Oli kuitenkin kuulemma 2 pvä laskettua aikaa pidemmällä, joten kaipa siellä kasvetaan ihan käyrien mukaan sitten.
Ja kuten OdottamatonOdotuskin tais hämmästellä, mua kanssa se ultraaminen ihan oikeesti sattui kun sillä laitteella painettiin niin lujaa. En ite uskaltais murjoa vatsaani ainakaan siitä kohtaa missä vauvan pää on sellasella voimalla. Mutta kaipa nuo osaa asiansa..

OdottamatonOdotus, me ei olla ainakaan vielä käyty 4D:ssä, mutta oon kyllä kuullut siitä vain ja ainoastaan tosi positiivisia kokemuksia. Neuvolatädiltä nyt en oo asiaa tiedustellut, mutta tuttavat, jotka siinä on käyneet, ovat kuvailleet ihan mielettömäksi kokemukseksi. Eikä ne kerro sitä sukupuolta jos ette halua:)

Mussupussu, ihania kuvia teidän tytöstä!

Vauvantavaroita uskalsin vihdoin ostaa-tosin vain yhden jutun, ruskovillan pipon vastasyntyneelle. Bebesissä ei ollut kaikkia kestovaippoja pienintä kokoa varastossa, oisin muuten ostanut. Vaikka siellä luultavasti tyttö polskiikin, en ihan viittis ostaa pelkkiä vaaleenpunasia vaippoja ja vaatteita, kun en osaa luottaa sataprosenttisesti siihen ultran arvioon, vaikka tyttöolo tässä onkin. Saatiin myös tuttavilta gracon kantoreppu, joka vaikuttaa tosi kätevältä. Haluisin vielä jonkinsortin kantoliinankin, mutta voipi olla että hankin sellasen vasta lähempänä.
Kantoliinasta innostuin oikeastaan vasta nyt, kun näin tuolla lomaillessa niin monen paikallisen kantavan nyyttejään sellaisessa ympäriinsä. Vaikutti huomattavasti kätevämmältä pyöriä kaupungilla (tai ihan vaan kotonakin), jos selkä vaan kestää vauvan kantamisen:)

Myös Mussupussun suosittelema ihokontaktitoppi vaikuttaa tosi näppärältä! Tuommoiseen voisi hyvinkin investoida.

Kestoilustakin oli kait puhetta, mä en oo missään vaiheessa osannut kuvitellakkaan, että ostettais kertakäyttövaippoja. Tai siis tietysti varmasti sellaisiakin hetkiä tulee, mutta oon kuullut niin paljon hyvää kestovaipoista (ihan jo lapsen siistiksi oppimisenkin suhteen), että koitetaan pysytellä kestoissa vaikka se varmaan hankalalta aluks tuntuukin.

Talvitakista, ,mulla on nyt vaan yks suosikkitalvitakki jota tykkään käyttää näillä keleillä, ja se on onneksi a-linjainen ja sellainen, että menee vielä just kiinni. Lämpimämmille säille pitäis varmaan ostaa joku takki myös, ettei tarvii sentään takki auki kulkea!

Kiitti vielä kaikille näistä mitä kannattaa ja mitä ei-vinkeistä, ovat oikeesti tosi hyödyllisiä!

Ja onnea kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille, jaksamisia kaikille joille jäi sieltä vielä stressattavaa :flower:

Täällä ihan ok olo kun on saanut levättyä. Onneks ens viikolla neuvola, jos siellä osaisivat kertoa mulle siitä istukka-asiasta vähän enemmän. Mietittiin jo miehen kanssa että lähdetään ylimääräiseen ultraan yksityiselle ennen seuraavaa ultraa (vasta huhtikuun puolvälissä), mutta en sitten tiedä onko se siellä oleva kalvojuttu sellainen, joka poistuu ajan kanssa jos on poistuakseen. Olis kuitenkin kiva tietää mitä sitten, jos se ei poistukaan - onko edessä pakollinen sektio vai mitä muuta kamalaa.

Salma ja Sintti 22+0 (pokspokspoks!)

(anteeks että kirjotin taas pienen romaanin.)
 
Korvakuumemittarista... meiltä sellainen löytyy, ja itse en pois antaisi. Eli hyväksi koettu kapistus, nopea kuin mikä, kunhan vaan muistaa että näyttää aina vähän enemmän kuin normaali kainalomittari. Ja yölläkin on helppo mittailla isommaltakin lapselta (pian 3v.) herättämättä tai muuten unia häiritsemättä.
 
Zizilisko: Onnea hyvistä ultrakuulumisista ja pojasta :flower:

Tänttärä: Meillä on sun kanssa sama la ja sama sf-mitta (mulla rv 20+4). Myös sokereita seurataan molemmilta, sulla vaan valitettavasti tarkemmin. Painoa mulle on tullut lähtöpainosta jo 6 kg, mutta ennestään mulla ei ole ylipainoa. Ja vauvan painoarvio mulla oli jo n. 400g (rv 20+3).
Villakangastakkini menee vielä päälle ja pidän peukkuja, että kevät tulee aikaisin ja sit pärjäisi keväisellä takilla ja esim. villapuserolla. Tarvittaessa saan ehkä äidiltäni jonkun takin lainaan.

Tupajumin perheeseen paranemisia ja muillekin, joilla flunssaa/tukkoisuutta havaittavissa! :hug:
 
Pikaisesti omasta 4D ultrasta
Niinkuin joku jo kirjoittikin niin näillä viikoilla eli ennen rv23-25 sikiö näyttää luiselta koska eihän hänellä ole vielä rasvakudosta. Meillä ultra oli TODELLA onnistunut. Saimme kasvoista kauniita kuvia. Kaikki oli pienellä hyvin, kaikki mitat ja painoarvio vastasivat viikkoja. Ja todellakin tulossa on POIKA. Ensin sukupuolta ei näkynyt kunnolla, ultraaja veikkasi poikaa mutta sanoi ettei mitenkään varmaa voi olla napanuorankin heijastuma. Sitten poika räväytti jalkansa auki ja saimme kuvan pippelistä ja kiveksistä :D
Sikiön rakenteet normaalit, aivojen rakenne normaali, vatsanpeitteet ehjät, munuaiset normaalit, mahalaukku ja virtsarakko normaalit. Sydämen situs, koko ja akseli normaalit, samoin nelilokerokuva. Suuret suonet ristiävät normaalisti, kaaret normaalit ja niissä normaali virtaus. Venapaluu normaali, ei lisälyöntejä, selkäranka ehjä ja raajat normaalit. Huuli ehjä.
Biparietaalimitta 43mm, reisiluu 28mm, vartalon ympärys 138mm, painoarvio 265g. Laskettu aika pysyi samana. Minulta sitä ei kyllä voi muuttaakkaan koska hedelmöitysaika tiedetään tarkalleen. Onnellisia olemme!! :heart:
 
Hitsi, ku tullu paljo juttua, eihän tässä pysy kärryillä... :ashamed:

Nenäsumutteesta oli ollut juttua. Täällä menee Nasonexia ja on sanottu ihan turvalliseksi raskaanakin! Käytän siis tarvittaessa vaikka jatkuvastikin. Lääkäri sanoi, että suurempi haitta vauvalle on se hapenpuute, mikä herkästi tulee, jos mamma on tukossa, kuin et käyttäis vaikka tuota sumutetta jatkuvastikin.
Nasolinia en voi käyttää ollenkaan, tekee kamalat sydämentykytykset ja muljuamiset.

Korvakuumemittaria olemme käyttäneet perus-digitaalisen rinnalla jo vuosia ja ihan on näppärä kapistus pienten kanssa! :) Lapsetkin tykkäävät.

Vauvantarvike, jota en pois antaisi, on ehdottomasti NenäFrida! NäsFrida täälläpäin.
En tiedä, miks kaikki ei tykkää, mut minusta ihan ehdoton! :saint:
Tahtoisin jostain löytää HYVÄN tuttipullonkuivaustelineen, mut sitä en ole vielä löytänyt.
On ollut joskus joku halpa versio ja se meni ihan palasiks. Jos löytyis metallinen(ruostumaton), tukeva jostain, ostaisin heti! En ole vielä keksinyt hyvää tapaa kuivattaa pulloja, tuntuu et niillä on oltava oma telineensä! :xmas: Aina kaatuilevat pitkin poikin.

(.) Täällä tuntuis olevan kaikki ihan normaalisti. Flunssa vaan vaivaa ja epäilen angiinaa.
Muksut myös räkäisiä. Olen siivonnut 2 päivää hiki hatussa, kun tuli se innokas talonostajaehdokas taloa katsomaan...no nyt meillä on sitten SIISTIÄ, mut talokauppoja ei tullut. :xmas: No eipä siinä. Sit me asutaan vielä tässä.

Jaksamisia jokaiselle! :hug:

-Elettaria & murunen 21+0
 
Nasuliinih 157? jäi itselle maksettavaa kelakorvausten jälkeen. Klinikalta ei saanut lainkaan edes ennen rv23 kelan suorakorvausta ilman ettei siihen ollut perusteita. Tätä ei mainittu puhelimessa kun varasin aikaa. Minä kuitenkin sain suoraan korvauksen, koska ultralle oli perusteet mun "sairauden" pohjalta. Kun ihmettelin tätä korvaus asiaa niin hoitaja sanoi, että on heille helpompi jos asiakas hakee itse korvausta kelalta eli maksaa itse ensi 250? ja hakee korvausta kelalta. On tullut paljon kelalta kyselyjä/ tarkennuksia miksi ultra on tehty. Se on sitten vaikeaa kun he ovat jo klinikalla antaneet asiakkaalle kelan korvauksen ja sitten kela perii heiltä takaisin korvattua osuutta ja he taas asiakkaalta. Kysyin sitten, että eikö korvausta pitäisi saada automaattisesti rv22 asti niin siihen ei sanottu mitään. Kuitenkin on kyseessä klinikka joka on erikoistunut sikiödiagnostiikkaan ja 4D:n ja on suomen huippu paikka. Ehkä hoitaja oli vain uusi eikä tiennyt käytöntöä.
oli puhetta tuttipulloista Mä niitä sitten esikoiselle hankin pulloja jo ennen syntymää. Eka kuukausi kun meni sairaalassa niin nenämahaletkun jälkeen poika ei syönyt ikinä pulloa vain tissiä. Eli meille jäi pullot täysin käyttämättä.
korvakuumemittari saa multakin täyden kannatuksen. Tuloshan on viitettä antava ja esimö kainaloläpöä aina 0.5 astetta kokeampi. Mutta kipeältä lapselta on huippu helppoa napata korvasta lämpö kuin riisua vaippa esim. yöllä ja mitata pepusta.
jano johtuu mulla sokereista. Mutta raskauden aikan tulisi juoda reilusti vettä ja kehon oma tapa ilmaista "veden puute" on se jano/ suun kuivuminen. Suun kuivuminen mulla johtuu ainakin tukkoisesta nenästä mikä taas johtuu kuivista limakalvoista ja tämä saa aikaan suun kuivumisen.
 
Heipä hei taas!

Minulla on myös tota nenän tukkoisuutta mistä ollaan puhuttu. Muutenkin on kroonista nuhaa mutta nyt selkeästi enemmän. Kokoajan saa olla niistämässä :(

Korvakuumemittari hankitaan tännekin heti kun sellainen löytyy. Ainakin ennen joulua oli sellaiset loppu joka paikasta. Meillä oli lahjakortti mikä piti käyttää ja olisi ollut sopiva tuote mutta ei vaan löytynyt.

Mitä kaikkea olette jo ostaneet tulevalle vauvalle? Meillä on vaunu tilauksessa, pieni pino vaatteita, yksi tuttipullo, vastasyntyneen kertakäyttövaippoja, pehmoleluja sekä "kuolauslappuja". Eli puuttuu vielä mm hoitopöytä, sänky ja turvakaukalo sekä isompi auto. Auto on pakko vaihtaa kun siinä on vaan kaksi ovea eikä mahdu rattaat takakonttiin.

Omaa napaa: Vatsa on kasvanut silmissä parin viimeisen päivän ajan ja olo tuntuu jo tukalalta vaikka tää on ihan mini. Mitenköhän sitten lasketun ajan lähestyessä :LOL: Huomenna poksutaan 19+0! Harmittaa kyllä tuo eteisistukka, haluaisin jo niin tuntea vauvan liikkeet. Olenkohan ainoa joka ei vielä ole tuntenut potkun potkua? Elossa vauva kyllä on. Välillä olen yrittänyt keskittymällä tunnustella mutta suolisto siellä vaan myllertää.

tinysteps 18+6
 
tinysteps: tarvikkeista... hommattuna meillä on vaunut, ja tänän ostettiin kylpyamme, jonka esikko testasi äsken saunareissulla :) tytölle olisi esikoisen jäljiltä vaatetta, mutta pojalle taasen olisi hommattava kaikki... No jospa pikkuinen suostuisi vilauttamaan maanantaina (vitsi, jo ylihuomenna jes) jalkoväliään.Isommista hankinnoista puuttuu kaukalo ja sänky. Tuttipullo tilanne pitäisi käydä varastosta tarkistamassa, kun en muista olenko säästänyt vaiko en. Sitteri ja rintareppu on vielä jemmassa... mutta puuttuukohan mitään kovin oleellista vielä, onneksi on aikaa ennen kesää miettiä ja suunnitella mitä ostaa ja mitä ei.
 
Jee, mä löysin pari vanhaa varastossa ollutta talvitakkia jotka mahtuu vielä päälle :D Jos noilla nyt pärjäis lopputalven, niin ei tarvis uutta ostaa.

Maitoa mulla tuli esikoista odottaessa tosi runsaasti jo odotusaikana. Aina oli paidassa märät läikät tissien kohdalla, jos oli liivinsuojat unohtuneet :D Seuraavissa raskauksissa maitoa ei ole tullut kuin rintaa puristamalla.

Korvakuumemittari olis varmasti tosi kätevä. Me ollaan mitattu lapsilta lämpö aina kainalosta. Tosin toi meidän 1v. inhoaa kuumeen mittaamista ja tekee kaikkensa ettei se onnistuisi. Muutaman kerran on siinä touhussa tullut mietittyä miten helppo tuo korvakuumemittari olisi.

Me ollaan juhlittu tänään esikoisen 14v. synttäreitä ja muutama pala kakkua tuli syötyä, vaikka ei olis saanut :ashamed: Mutta jos nyt sallisi itselle pienen lipsumisen juhlapäivien kunniaksi. Niitä onkin tässä kevään mittaan joka kuukaudelle :whistle:

zizilisko + nuppu 23+1
 
mua huolestuttaa toden teolla toi painoasia. yritän syödä vaikka kuinka paljon,
mutta terveellisesti, ja painan edelleen 3kg vähemmän kuin ennen raskautumistani. ja silloinkin painoin vaan 49kg, joten ei sitä ylimääräistä ollut yhtään. sanookohan ne pian
neuvolassa jotain asiasta..
 
Hankinnoista: Meilla esikoisen kanssa turhia oli tuttipullot, ei koskaan tarvittu.
Nyt pitaa hankkia sisarusrattaat kun ikaeroa tulee 2v ja kun ei autoa vaunut tulee tarpeeseen. Edullisia kaytettyja olen metsastanyt, nain pienituloisena kun ei uusiin ole varaa.
Esikoisen kanssa jai kayttamatta kaikki vaatteet alle 60cm, ei niita kylla montaa ollutkaan. Pituutta kun oli syntyessaan 55cm. Eli nyt tarvii vain vahan vaatetta 60-74 cm. Kun noita +74 kokoja on. Tosin jos tulee poika joutuu enemman hommaamaan.
Hyvaa su jatkoa kaikille!

Tiistaina vihdoinkin se ultra!

Leena ja masu asukki 21+1!
 
Huomenta kaikille! =)

Eilen käytiin ostamassa vauvalle turvakaukalo, kun esikoisen oma on ehitty jo myydä. Mentiin Lastentarvikkeesta katsomaan, jos sais halvemmalla viime vuoden värejä. No kuinkas kävikäään, mukaan lähti uusi 2010 malli ja väri.. :ashamed: :D Ostettiin Gracon Logico (entinen autobaby). Samanlainen oli esikoisellakin.
Katsottiin samalla myös uusia matkarattaita, kun vanhat on esikoisen jäljiltä aika huonossa tilassa ja selkänoja on toosi huono. Gracoja katsottiin kun halutaan, että kaukalon saa niihin rattaisiin kiinni. Ihastuin täysin 3-pyöräsiin baby joggereihin, joihin myös saa tuon Gracon kaukalon. Onneks maksoivat sen verran, että ei raaskinut heti mukaansa ottaa.. Saa nyt sitten rauhassa miettiä, että mitkä haluaa ja ostaa.

Varmaan energinen vaihe raskaudesta menossa, koska sain itseni jumppaan raahattua tänä aamuna. :wave: Heti tuli sellanen olo, että tätä pakko saada lisää! Jos nyt taas vähän aikaa jaksais käydä, koska kilot huolestuttaa myös täällä. Nyt on saldo jo, riippuen mistä laskee, 5-7kg. :kieh:

Ens viikolla pitäs edelleen olla neuvola, mutta en ole saanut vieläkään uutta neuvolaa tilalle.. Jos maanantaina sitten taas soittelis asiasta..

Papuneiti ja Tyyppi 21+1
 
Hei mammat pitkästä aikaa!

Oon ollut pois linjoilta kun muutettiin ja läppäri oli korjauksessa :) Kämppä on edelleen hyrskyn myrskyn, vaikka jo kuukausi täällä asuttu.. Maalaamaan ei ehditty ennen muuttoa kun murto-osa, joten se(kin) on hidastanut menoa, enkä muutenkaan viitti ottaa turhaa stressiä, kyllä tässä pitäis vielä neljä kuukautta olla aikaa laittaa tavaroita paikoilleen :D

Tekstiä on tullut niiin paljon etten ole kaikkea kahlannut läpi, Mutzillan ja jdalmiinan kokemat menetykset pistivät silmään ja itkuhan siinä pääsi.. :'( En voi edes kuvitella millaista on kokea tuollainen menetys, varsinkin jos takana on useampi km.. Erittäin paljon voimia molemmille :hug:

(.) Rakenneultrassa käytiin viime viikolla ja kaikki näytti olevan hyvin :) Olin tiedosta erittäin huojentunut, koska pelkäsin että kaikki ei ole hyvin. Terve poika siis näyttäisi olevan tulossa :)
Liikkeet olen tuntenut joulusta asti säännöllisesti, ihan ensimmäiset jo joulukuun alussa, vaikka en silloin ihan varma ollut onko ne niitä :) Papu tykkää ilmeisesti ruoasta kun aina syönnin jälkeen alkaa riekkumaan :D
Jotain vaatteita oon jo kirpparilta ostellut, jotain saadaan myös miehen veljen perheeltä ja mun kaverilta. Vähän oon hukassa et miten se nyytti pitäs sit pukee ja kuinka monta mitäkin potkuhousuja, -pukuja ja bodeja tarvitaan :ashamed: Mut eiköhän noilta vanhemmilta saa sit vinkkejä :) Mutsi on jo ruvennu virkkaan vaunun peittoa ja kyselee kovasti että käytetäänkö me sitten kestovaippoja :) Vaunuja ja muuta ei olla edes ajateltu vielä, kun muutenkin raha tiukilla, mut eiköhän ne ehdi, suurimmaks osaks käytettynä yritetään hankkia. Auto saatiin onneks ostettua tossa viime vuoden lopulla, ihan kreivin aikaan kun tuli ne pakkaset ja vanhasta ei lämppäri toiminu enää :whistle: Isompikin se on et mahtuu sit vaunut matkaan.

Joo, jos lähtis ulos lumitöihin kun sitä on taas tullut kiitettävästi (omakotitaloasumisen riemuja :))

Pikkuapina ja Papu 23+2 (en nyt muista miten oon laskenu noi viikot mut mennään taas menkkojen mukaan, vaikka hän muutaman päivän nuorempi onkin)
 
Liikunnasta
Olisiko täällä konkareita kertomaan eri liikuntamuotojen turvallisuudesta?
Netistä luin jo jonkin verran mm. BodyPumpista, mikä on kuulemma hyvä harrastus jatkaa raskaudenkin aikana? Mietin vaan kun aina paasataan painavien asioiden nostelusta, onko sitten vain otettava pienet painot itsensä suojelemiseksi?
Kokemukset Pilateksesta ja hyviä harrastusmuotoja jalkojen/reisien/pepun kunnossapitoon olisivat myös hyvin tervetulleita!

Alkaa rassaamaan kun alkaa turpoilemaan laiskuuttaan muualtakin kuin masun kohdalta! :)

21+1 :heart:
 
Tosta Bodypumista ainakin sen verran, että kyykyissä pitää tehdä pienemmillä painoilla. Siinä paine tulee just tonne alas. Muutenhan oli, että syke ei saa olla pitkään yli 160. Mutta varmasti bodypump on hyvä, kunhan ei tosiaan tee millään himopainoilla.
 
Odottamaton, en oo konkari, mutta en oo uskaltanut ite aloittaa mitään sellaista, mitä en aikaisemmin ole jo tehnyt. Kun on niin helppo sit satuttaa ittensä jos tekee väärin. Mie ruukaan vähän joogailla kotosalla kun oon niin antisosiaalinen nykyään, netistä "löytyi" pari videota.. Kunpa sitä ois ollut aktiivisempi ennen raskautta! :kieh: Oon kyllä niin supervarovainenkin edellisen km:n takia, että ei tarvis. Eiköhän ne ohjaajatkin tiedä sanoa, mitä on hyvä välttää siellä tunnilla :)

 
pilates kiinnostais täälläkin.... :) olis niin kiva ku olis joku kaveri kenen kanssa liikkua ja muuta mutta mä menetin kaverini esikoisen odotus aikana... ihan ku olisin tappavaa tautia kantanut.. :( ja eipä niitä ole sen jälkeen näkynytkään...
mutta se siitä... olen itekki ollu todella todella laiska ja nyt pitäis oikeasti saada jotai aikaiseksi... ensin oli ihan hullut pakkaset ja nyt poika kipeänä ettei taaskaan pääse edes lenkille... :/ inhottavaa...
 
Lämpimät ja aurinkoiset terveiset lomalta! Eilen on kotiuduttu ja kyllä teki valo hyvää.

Ja kyllä on tullut viikossa tekstiä, ihanaa! Kaikkea en vielä ole ehtinyt lukea ja silmätkin alkoi jo mennä ristiin tavaillessa :)

Kiloista oli puhetta ja murhetta suuntaan ja toiseen. Minulla on juuri se yläsuunta ja kyllä ottaa päähän! Aivan, kuin olisi valaana rannalla. Kiloja olen varmaan kerännyt tässä vaiheessa eniten koko pinosta, sillä niitä on tullut jo nyt 10 :ashamed: Ihan hävettää. Lähtöpaino ollut kuitenkin ihan normaali ja edellisissä painoa tullut n. 12kg, että en tajua. Pahaan oloon olen syönyt, kuin porsas. Ensi viikolla tulee neuvolassa varmasti sanomista.

Tykyttelyistä kärsitään täälläkin. Minulle jouduttiin laittamaan lääkityskin päälle, kun olen saanut tosi hurjia taky-kohtauksia. Sydän hakkaa aivan vimmatusti ja tätä saattoi jatkua tunti tolkulla niin, että hetkeksi rauhoittui ja sitten taas jatkui. Taju meinannut siinä mennä ja oksennuskin tullut. Lääkkeiden aloituksen jälkeen heti helpottanut. Ei ole kiva vaiva. Minulla tosin samaa ollut jo ennen raskautta.

Huomenna vihdoin koittaa aamulla minullakin rakenneultra. Pientä jännitystä alkaa jo pukkaamaan ja miten lie uni sitten illalla tulee. Sukupuolenkin haluaisin kuulla. Pieni salainen toive siitä olisi, mutta terveys tietysti tärkein asia, jota katsotaan ja jännitetään.
Joskus olen lueskellut ketjuja, joissa toiset eivät voi ollenkaan käsittää/sietää sitä, että joku toinen toivoo enemmän tiettyä sukupuolta ja usein koen itsekin, että se on varsinainen tabu aiheeksi, mutta uskalsin nyt kuitenkin kertoa teille, että pieni haave olisi... Älkää lynkatko, tai ainakaan kovin kovasti satuttako :ashamed:

Nyt jatkan taas teidän muiden kirjoitusten lukemista, jotta pääsen perille missä mennään :)

Oikein hyvää ja kauniin valkoista alkavaa viikkoa kaikille!

-unelias-
 

Yhteistyössä