~Kesäkuun Kullannuput 2010~ Tammikuussa -10 (kaikki lisäys ja päivityspyynnöt YV:llä)

Terveiset neuvolasta!

Kaikki on kuulemma tosi hyvin, meinasin kapsahtaa mun hoitajan kaulaan kun hää on niin loistava. Sanoi, että näytän kuulemma tosi terveeltä raskaana olevalta :D Painoa on tullut lisää alkulukemista nyt 10kg ja totesi siihen vaan, että "loistavaa!". Vaikka siis en todellakaan mikään alipainoinen ollut lähtöpainoltakaan (70kg/173cm). Oli melkoinen yllätys ja samalla huojennus. Ja sanoi, että jos on yhtään mieltäpainavia asioita, niin mieluummin varataan lisää tarkastusaikoja, kuin että antaa stressin vallata.

Tässä muutamia lukemia tältä päivältä, vk 19+4 (suluissa vk 8+4):

Paino: 80 kg (74 kg)
HB: - (132) ei siis mitattu, koska viimeksi ollut niin hyvä.
Pissa: Puhdas! (puhdas) eli ei bakteereja, toisin kuin naistenklinikalla minuu peloteltiin
Verenpaine: 122/75 (129/71)
Vauvan syke: 147 ja totesi, että hirmu vahvalta kuulostaa :heart:

SF-mittaa ei katsonut. Seuraava aika maaliskuun alkuun ja sokerirasitus maaliskuun lopussa. Sokerirasitus tehdään täällä siis kaikille. Kysyin samalla, että onko paljon samaan aikaan synnyttäviä, ja sain sellaisen käsityksen, että synnytysosastolla on odotettavissa ruuhkaa :whistle: Häntäluusta sanoin, että vihoittelee edelleen (olen sen joskus murtanutkin teininä) ja sanoi, että jos ei meinaa mennä ohi, niin laittaa lähetteen terapeutille, voi kokeilla vaikka akupunktiota.

Siinäpä nuo!

Jane69, varaa nyt ihmeessä sinne yksityiselle aika. Vai ootteko jo löytäneet jonkun? Mulla verenpaineet oli stressin alla sitä 140/75 luokkaa kun viime viikolla kävin klinikalla sen housujenkastumis/paineentunne-episodin takia. Ihan siis vauvankin hyvinvoinnin kannalta. Ja parisuhteen. Ja oman pään.
:hug:
 
Jane69 eiks kela korvaa sen 20% yksityisellä käynnistä? Mulla ainakin joka käynnillä korvaantui edellisessä raskaudessa (ihan paikan päällä vähensivät sen kun maksoin :) ) Ja monta ylimääräistä käyntiä kävin kun halusin tarkkailla vaavia... Ja hinnaksi tuli yleensä n70-90e, riippuen mitä tehtiin et oliko samalla ronkkimustutkimus tms.. :) Mut mee ihmeessä, kerran se maksukin vaan kirpaisee.. =) Ja ne siellä yksityisellä vastaa sun kysymyksiin ja ei mee homma niin liukuhihnalla niinkuin joskus julkisella puolella :/ Ja sit saat kans ihania kuviakin mukaan :):)
SisunÄiskä & vähäliikkeinen Aarre 19+3
 
Tänään oli kauan odotettu rakenneúltra. En tiiä johtuuko väsymyksestä ja hormoneista ku jäi hieman paha mieli.

Kaikki oli kätilön mukaan loistavasti, aivan kuin oppikirjasta :) Minnuu ja miestäni harmittaa ettei saatu nähdä ns. koko kuvaa pienokaisesta sekä kätilö ainoastaan tutki sisäelinten kehittymistä. Olisimme halunneet tietää onko hää muuten kehittynyt normaalisti viime ultrasta. Rupesin jo miettimään pitäiskö varata yksityiseltä uusi uä-aika. Osaatteko te yhtään sanoa hintoja tälle tai 3D-ultran hintaa?
Minnuu rupes huolestuttamaan, kun pienokaisen koko ei vastannut viikkojani. Paino arvio oli 280g ja viikkoina olisi vastannut rv19. Ja laskujen mukaa miun pitäisi olla rv20+2.
Oma äitini lohdutti jo minua ettei se mitään vielä kerro, ja parempi vaan kun on hieman pienempi pääasia on, että kaikki muut on hyvin. Myös mieheni rauhoitteli ja yritti piristää minua. Mitä mieltä te olette? Eikö vaan, että turhaan huolestuin? Kätilökin yritti sanoa minulle ettei mittää hätää ole, ja enhän ole edes vielä lihonut kuin kilon raskauden aikana, että ihan ymmärrettävää ettei vauva niin iso vielä ole.
Sekä harmittaa jäi ettei pienokainen suostunut avamaan jalkoja, itse olisin halunnut kovasti tietää sukupuolen. Mutta kai minun on luotettava mieheeni ja omiin vaistoihini, että kumpi siellä on tulossa :)

Mutta aivan ihanaa on se, että joka päivä yhä enemmän ja enemmän tunnen pienokaisen liikkeet. :) Tämä lohduttaa ja auttaa jaksamaan näissä kovissa pakkassäissä.

Hyviä jatkoja tänne päin, ja hienoa lukea myös muiden rakenneultra kuulumisista, onneksi kaikki näyttää olevan hyvin myös muilla :)
-Anna ja vauvanen rv 20+2
 
Bannah, mielestäni ihan turhaan huolestuit. Meidän poika painoi tiistaina 252g rv 19+1 eikä siellä kätilö eikä tänään hoitaja neuvolakäynnillä sanonut mitään, että olisi jotenkin pieni. Mussupussukin laittoi linkin tuonne vau.fi:n sivuille. Meillä mennään ainakin aikas lailla niiden mukaan, ja sinullakin näyttäisi näin menevän: http://www.vau.fi/raskaus/Raskaus-viikko-viikolta/19-uker/ . Itsekin ensin pelästyin tuota suurta kokoeroa mitä täällä muut ovat arvioita antaneet, mutta tajusin sitten, että tästä lähtien alkaa nuo otukset kasvaa huimaa vauhtia, joten viikon ero saattaa olla hyvin 100-200 grammaakin. Elä murehdi!
 
Ihanaa lueskella kaikkien voinneista, ne jotka tuntevat olonsa huonoksi, niin ei muutakuin ajattelemaan sitä ihanaa tunnetta kun saa vauvan syliin :heart: Sitä tunnetta ei voi mistään saada, eikä mitenkään muuten kokea.

MairaOletko käynyt tarkistuttamassa verensokeritason? Siinä ainakin ihan yleinen vaiva on kova janontunne ja pissalla käynti. Toki tuo voi liittyä normaaliin raskauteenkin, mutta runsas juominen kannattaa tutkituttaa.

Kauhea kuin viikot menee nopeasti, ei meinaa pysyä raskaudessa mukana.. mutta onneksi se pysyy minun mukana =) Omaraskaus menee hyvin, ainoa kiusa on nuo vähänväliä tulevat supistukset, ei onneksi kivuliaita.. vähän menkkamaisia tuntemuksia. Ihme miten niitä tulee vaikka vain istut tietokoneella liikkumatta, ei mitään järkeä. :whistle:
Vauva potkii kovasti joka päivä, painoki varmaan minulla ainaki jo taivaissa.. jos laskee suklaa papereita.. :ashamed:
 
milkei: Ihan täysiaikaisena tuo syntyi, vain 9 päivää ennen LA:ta. Otti hassusti pituuskasvussa ikätoverinsa kiinni siinä 4-6kk kieppeillä ja nyt reilun vuoden ikäisenä pidempi, kun muut saman ikäiset tytöt. Samanlainen touhukas kirppu, kuin minä pienenä. :D Eli kaikille mitoista murehtijoille voin sanoa, että ei todellakaan kannata miettiä noita juttuja! Onko sellaista "keskivertovauvaa" edes olemassa?

Mariann: Mulla on supistanut tänään koko päivän! Siis sellaisia ei kivuliaita, mutta ei kivuttomiakaan. Mainitsin miehelle asiasta ja hän tuli työmatkalta päivän liian aikaisin kotiin. Tässä vähän mietin, että johtuuko tuo nyt mistä ja voiko johtua niistä vahvoista kipulääkkeistä... Kai se on vaan paras lähteä tarkastuttamaan asia, siis huomenna, jos vielä suppailee. Mä vaan inhoon lääkärikäyntejä, kun sitten määräävät jotain vuodelepoa, mutta se ei vaan ton taaperon kanssa ole mahdollista. Ja kaikki hoitojärjestelyt lääkärikäynnin ajaksi. Ja se ronkkiminen. Äl-löt-tä-vää.

Kurjaa, kun monet ovat kipeinä. :( Pienten lasten kanssa se on vielä kurjempaa.

Niille mammoille, jotka tarttee lisää vaatteita ja jotka ovat valmiita maksamaan hiukan enemmän, suosittelen kurkkaamaan isabellaoliver.com. Siellä on nyt final sale ja esim. IO farkut on puoleen hintaan! Mulla on ne tosi usein päällä ja kaikki aina kehuu, että miten voi mammafarkut istua noin hyvin ja miten sulla on noin kapeet reidet (mulla ei todellakaan oikeesti oo, vaan noi hoikistaa). Hyvin istuvia farkkuja on oikeesti tosi vaikee löytää, oli raskaana tai ei. Sit ne poolot ja tunikat! Aaah! Mulla ei oo MITÄÄN valitettavaa noista vaatteista ja se on jo paljon mun suusta.

Noninoni, nyt nukkumaan.
 
En ole vielä varannut yksityiselle, koska mies sanoi ettei mennä...
Saattoi olla että tunsin eilen illalla jotakin liikettä mahassa...
Parempia liikkeitä odotellessa. :p
Lauantaina kirppareille ja muutenkin vaan ostoksille!

Mulla on kokoajan pissahätä, tuntuu että tyyppi painaa rakkoa.
Sitten kun menen pissalle niin pieni lirpsis vaan tulee.
Välillä tuntuu että nyt tulee housuun! :LOL:
Ei tunnu siltikään siltä että olis tulehdus.

Kiva kun on nyt pitemmän aikaa mennyt palstalaisilla hyvin!

Jane ja veijokeiju 20+4
 
Mullakin jäi vähän kurja olo rakenneultrasta. Olin odottanut sitä niin hirveästi mutta menikin melkeinpä "ohi" koko homma :/
Enpä ollut tajunnut että aamulla syöminen vaikuttaa siihen liikehdintään ja yhden pikaisen jogurtin jäljiltä vauva olikin hyvin haluton yhteistyöhön. Maha on hellänä kun ultraaja taputteli ja tökki vauvaa pepulle että olisi kääntynyt kameraan päin. Pikkuinen piti jämäkästi kuitenkin kädet naaman edessä, eikä suostunut kääntymään. Heristeli vain nyrkkiä, potkiskeli ja paranteli asentoaan. Koitettiin pitää kävelytaukoa, ollaa kyljellään ja vaikka mitä, mutta eipä toista kiinnostanut poseerata tänään. En saanut myöskään kuulla mitään painoarviota, enkä siinä harmeissani ymmärtänyt kysyäkkään. :ashamed: Lopuksi sain vain neljä epäselvää kuvaa lähinnä selkärangasta -.- Tärkeintä tietysti on, että kaikki oli vauvalla hienosti ja koko heitteli nykyisiin viikkoihin vain kaksi päivää edelle. Laskettu aika pysyi 12.6

Istukka on jämäkästi etuseinässä, hyvällä paikalla mutta huonolla tunteakseni liikkeitä. Kunnon potkuja saakin sitten varmaan odotella, möyrimistä kyllä tuntuu.
Miten teillä jotka ette odota ensimmäistänne, onko ollut istukka etuseinässä ja jos on niin miten/milloin ovat liikkeet näkyneet ja tuntuneet? :|

4D-ultra alkoi kyllä tämänpäiväisen harmituksen vuoksi kiinnostamaan totisesti. Hinnat ei kuitenkaan ole mitään taivaitahipovia, sen verran voisin hyvin satsata tähän. Viime neuvolakäynnillä tätsy tosin sanoi että ei itse tykkää niistä, koska vauva ei ole sen näköinen millaisena sitä ajattelee, vaan luisempi ja ei niin suloisen näköinen. Nyt sitten pohdin sitäkin, en halua huonoa kokemusta enempää. Meillä on myös esteenä se ettei haluta selvittää sukupuolta, mutta tietoja etsiessä löysin kuitenkin monta kommenttia, joissa sukupuolta ei ole huomannut muuten kuin kysyttäessä? kokemuksia ?

Harmitellen vilpoiseen pakkaspäivään;
Nea ja ujopiimä 20+6 :heart:
 
Jane 69
Mulla on samanlaista "pissavaivaa" ollut lähes alusta asti, välillä saatan juosta vartin putkeen vessassa, kun heti noustessa on taas hätä. Kuitenkin tuloksena on aina puolikas tippa -.-
(Toivottavasti liikkeet alkavat löytymään!) :heart:
 
OdottamatonOdotus Mulla on istukka eessä ja viime yönä tuli kunnon ekat potkut!

Hipasujahan oon tuntenu jo viikoilta 15 koska toi möyryää sivulle päin, mut viime yönä kun olin menossa maate niin eka tuntu mahassa pikku poks, sitten toinen poks, sitten julmetun iso poks!:heart: Onha se sellasia pikku mätkyjä tosiaan jo antanu, mut nyt tuli niin komeesti et maha hyppi!Sit mua alko harmittaa ku isäntä ol töissä eikä saanu tuntee niitä..Sekin ongelma korjaantu koska nousin ylös ku isäntä tuli aamuyöllä, pööpöilin hetken ja menin takas sänkyyn niin eikö se ralli alkanu uudestaan!Voi luoja isännän ilmettä kun se huuti tolla "nyt mäkin tunsin!" :D :heart:

Jane kyl ne liikkeet sieltä pikkuhiljaa alkaa tulemaan esiin! :)


Mut mä lähen tekee aamupalaa, meillä nimittäin vasta noustiin.. :ashamed: Komeesti isännän yövuoro sekoittaa munkin rytmit..

Maira ja eemeli 21+3
 
Mulla taas on semmoinen ongelma, että nöttönen on huomannut miten äiskän saa juoksemaan. Napakka potku virtsarakkoon toimii joka kerta. :D Ensin sellainen pikkuinen tönäsy, sitten otetaan voimaa ja potkastaan kunnolla. Eilenkin meinas pissat lirahtaa housuun. :LOL: Muutenkin liikkuu oikein vilkkaasti.

Ikäviä ultrakokemuksia teillä. Mulla ainakin merkattiin painoarvio nla-korttiin. Kummaa että te ette edes kuullut. :|

Mulle iski nyt sitten vuosikymmenen ensimmäinen flunssa. Nenäliinoja menee kilokaupalla. Eilen meni nenä tukkoon ja yöksi suihkautin nenäsumutetta, että pystyi nukkumaan. Ei sitä vissiin saisi käyttää? Katsoin netistä kyllä että Nasoliniahan saa kai käyttää pikkuisen. Sitä ei tosin ole vaan Naso-ratiofarmia. Yliopistonapteekin verkkosivujen mukaan Nasolinin korvaava. Kai se on ok? :) Aivastuttaa ja nenä on kuin vesihana. Toivotaan että tämä tästä menee ohi.

mipsu ja nöttönen 21+0 (POKS) :heart:
 
Rapu: Paranemisia koko perheelle :hug:

Salmander: Toivottavasti kaikki kunnossa ja tutkivat varmuuden vuoksi :hug:

Niiskulle paranemisia hiivaan!

Tupajumi: Täällä sama aivastus->lirahdus -ongelma. Onneksi ei ole nyt flunssaa! Paranemisia sulle!

Garden: Erikseen kysyin vauvan kokoa, niin kätilö sanoi, että vaikea tarkkaan sanoa, mutta painoarvio n. 400g (Rv 20+3).

Mussupussu: Ihka ihania kuvia tytöstäsi!

Papuneiti: Onnea ultrasta :flower: Harmi, että sukset meni ristiin oman neuvolan kanssa!

Anzzu: Onnea ultrasta :flower: Paranemisia tytölle ja toivottavasti vauvalla kaikki hyvin! Mäkin olen 158 cm pitkä ja mieheni on 184 cm. Esikon pituusennuste on 190 cm :eek: ja nyt vauvasta kätilö sanoi, että pitkät reiden - isäänsä tullut. Mä kauhuissani odotan, miten pärjään lasteni kanssa muutaman vuoden päästä, kun painavat musta pituuskasvussa ohi!

Mammaliini: Peukut ja halit :hug:

Myntti: Paranemisia perheellesi ja onneksi poikasi sai avun!

Bannah ja Odottaman odotus: Hienoa, että ultrissanne kaikki hyvin, mutta harmi, että jäi paha maku suuhun :hug:

Milkei: Olen miettinyt ja mietin vielä lisää, mutta tässä pari asiaa. Ei kannata hankkia rintapumppua kuin vasta tarpeen vaatiessa. Kannattaa hankkia itkuhälytin, vapauttaa kummasti ainakin omakotitaloihmisen touhuamaan toiselle puolelle pihaakin ja vaikka naapuriin kahville vauvan nukkuessa jai tarvi talvella pitää ikkunaa auki kuullakseen vauvan. Kantoliina meillä jäi käyttämättä osaamattomuuttani. Kävelykarryä/hyppykiikkua ei suositella kenellekään (max 10 min/pv), sanoi esikon fysioterapeutti aikanaan.

(.) Tänään käymme hakemassa vauvalle vakuutuksen.

Eilen/tänään olen käynyt kaikki esikoisen vauvavaatevarastot läpi. HUH että oli homma! 2 pahvilaatikollista löytyy 50-80 cm unisex- ja tyttövärisiä, joten ei tarvi ostella mitään ensimmäisenä vuotena, jos ei halua.

Itselläni näköjään tapana nyt syödä jatkuvasti liikaa, ku ruoka maistuu niin hyvälle :ashamed: mutta olo ylensyönnin jälkeen on kamala/valasmainen!

Lenniina ja pieni neiti POKS 22+0 POKS :heart:
 
mipsu: Älä vaan nyt mene lukemaan noita keskenmenopinoja! Siellä monet yhdistävät tuon Nasolinin keskenmenoihinsa! Mä luin ennen meidän matkaa (olisin tarttenu lentokoneeseen sumutetta) ja en sit laittanu ja kärsin. En kuitenkaan ihan oikeesti usko, että se vois vauvalle mitään aiheuttaa, ainakaan kerran käytettynä. Hae apteekista suolaliuostippoja. Niitä, joita vauvoillekin laitetaan. Ja mun äiti neuvois laittamaan valkosipulinkynnet sieraimiin. :eek: Sillä se toimii joka kerta, mutta mä oon toistaseks tyytynyt raakaan sipuliin sängyn reunalla...

Potkuista: Mä odotan toista, istukka keskellä etuseinässä, mutta niin ne potkut on vaan tuntuneet jo monta viikkoa. Pari viikkoa vatsan läpi jo. Esikoisesta sama homma. Tällä hetkellä Pyry on kova potkimaan alaspäin. Hassu tunne sellanen ruplutus alapäässä. Eikös tämä nyt ole todella yksilöllistä ja kyllä niitä potkuja sitten tuntee ihan tarpeeks monta viikkoa kyllästymiseen asti.

Pissahädästä
: Mulla oli esikoisesta just tollasta, että juoksin vessassa tiheään ja joskus tuli niin kiire, että hyvä kun just ehti vessaan. Ja sitte tuli se pikkuinen tippa vaan. Mä yhdistän sen liikunnan puutteeseen ja huonoihin lantionpohjalihaksiin, koska nyt tokan odotuksessa mulla ei ole mitään tuollaista. Oliskohan se se jooga...

Just tein lumityöt, kun oli taas kivasti tullut lunta yöllä. Ihana juoda posket punaisena kuumaa teetä takkatulen äärellä. =) Tänään ei siis supista. Onneks.

Mukavaa pakkaspäivää mammat!
 

tänne olikin tullut 4 sivun verran viestiä kun en oo hetkeen käynyt kaikki kuitenkin luin.

jane69 olipa ikävä ultra toivottavasti seuraavalla kerralla ois kivempi täti

mulla elmerin painoarvio oli 320g rv 19+6

veden juonnista täällä tulee juotua vettä yhellä juonti kerralla 4-5dl =) ja monta kertaa päivässä

neuvolakuulumiset

tuli kauheen paha mieli tai siis neuvolatäti oli super mukava mutta tuntu että kaikki oli taas ihan pielessä itsestähän se johtuu.

no suluissa edelliset käynnit

rv 22 ( rv 17+3)
paino 81,6 :( ( 75,6) painoa tullut nyt 1,3kg VIIKKO hyvä etten purskahtanut itkuun. alussahan mun paino laski ja nyt sitten on tullut koko raskaudessa tähän mennessä n. 4kg huoh en uskalla syödä enään yhtään mitään =(
verenpaine 105/75 ( 116/81)
pissa puhdas (pissa ok)
kohdunpohjan korkeus 20 (-) joka menee siis jo keskikäyrän yläpuolella lähellä yläviivaa NYT JO sieltä tulee joku mammutti vauva =(

eniten harmitti tuo paino ja sit tuo että vauveli menee jo lähempänä yläkäyrää.. mun pitää suosiolla jättää tuo vähänenkin herkuttelu pois ja mitään muuta pahetta ei ole.
terkkari sanokin että jos eivät nyt ens viikolla soita kysistä mulle (niinkun niiden piti välitieto infoa kysellä sokereista) niin mun pitää ite soittaa. vaikka mun sokerit ollut nyt suht hyviä niin terkka vähän epäili että joutusin käymään äippäpolilla näytillä tässä välissä ennen ultraa (rv 25)

aivokystasta kysyin tältä terkaltakin mutta se ei nähnyt syytä huoleen kun kaikki muut rakenteet on ok ja monilla kuulemma löytyy. silti mä vaan ressaan kauheesti enkä saa mielenrauhaa ennen kun oon päässyt sinne ultraan.

brion pinnasängyn sit ostin eli yks harkinta vähemmän muut kyllä saa mennä kevääseen kun ei oo tilaa. tuo ihanan vihreä sänkykin sai mennä sängyn alle pölyttyyn kun ei mahtunut mihinkään muualle.

tänttärä ja elmeri rv 22

kelan paperit sain myös äippäpakkausta en ostakkaan vaan otan rahan jolla sit ostan vaikka käytetyt vaunut tai hoitopöydän.
 
Lenniina: Hyviä vinkkejä Milkeille! Samaa olen kuullut hyppykiikusta, joten jäi meilläkin ostamatta. Siinäkin on sellainen mukavuustekijä, että kun vauvan opettaa siihen, se alkaa vaatia sitä ja sitten hypitään ja pompitaan ja hypitään ja pompitaan. Hyvään sitteriin kannattaa panostaa! Me hankittiin DooMoon säkkituolisitteri, joka on edelleen tytöllä käytössä. Laitan siitä linkin tähän: http://www.bebes.fi/kauppa/product_info.php?cPath=24_58&products_id=1852
Liivinsuojuksia, sekä pestäviä että kertakäyttöisiä on myös hyvä olla hankittuna. Kosteuspyyhkeitä myös. Ja ihokontaktitoppia en vaan voi hehkuttaa liikaa! Esikoinen oli siinä ihan alusta asti, kunnes ei enää pysynyt siinä. Nopeuttaa myös äidin synnytyksestä palautumista ja tehostaa maidontuotantoa. Tyttö myös nukkui ja söi topissa! Se on vähän niinkuin kengurupussi! Sitä ei saa kaupoista, vaan se pitää tilata sen suunnittelijalta Päivi Kiililtä. Bongasin hänen käyntikorttinsa Bebesistä, joten sieltä kannattaa asiasta kysyä jos kiinnostaa. Manduca on myös superkätevä. Meillä on myös toinen kantoreppu, mutta ostettuani Manducan, se jäi kokonaan käyttämättä. Kyllä sitä ostettavaa keksii! Bumbo-sitteristä olen kuullut huonoa ja se on myös vauvalle epä-ergonominen...
 
Ensinnäkin mipsulle paranemisia!

Lenniina ja Mussupussu, kiitos vinkeistä, näitä senkun lisää vain! Anoppihan meni ostamaan ystävättärensä tyttäreltä jo aikoja sitten lapselle juurikin tuon hyppyasian JA kävelytuolin :D Taisipa siinä tuo kantoliinakin olla mukana paketissa :D Sen siitä saa, kun menee kysymättä miulta ostelemaan asioita. Myyn ne sit vaiks pois tai lahjotan eteenpäin. Tuo toppi kuulostaa mielenkiintoiselta kyllä, saakohan niitä täältäkin jostain... täytyy tutkia!

Tänttärä, saako kysyä, onko siulla ennestään liikakiloja paljon kun noin huolissaan asiasta? Suomessa ilmeisesti ollaan kovinkin kilovastaisia, koska täältä foorumistahan mie oon myös saanut kilokammoni ja sit kuitenkin hoitajan mielestä ei mun kiloissa mitään moittimista, vaikka niitä 10 on jo kertynytkin. Ihme homma. Ärsyttää hieman suorastaan. Turhaa aiheuttavat stressiä odottaville, herkille äideille. Ei siis niin, että pitäisi rauhassa saada mättää suuhun sokeria, rajansa kaikella tietenkin. Mutta esim siskolle olivat valittaneet, kun sillä oli alusta ylipainoa ja piti pitää ruokapäiväkirjaa, ettei edes HEDELMIÄ saa syödä kun nehän ovat jälkiruoka. Olisin sille hoitajalle soittanut kun kuulin, mutta sisko ei tohtinut antaa numeroa :kieh:

Tuli muuten mieleen noista hormonien aiheuttamista kehonmuutoksista, että mulla on tukka nopean kasvun ja kuivahtamisen lisäksi TUMMUNUT ja hieman kihartunut. Iho näyttää kyllä myös hieman tummemmalta kuin yleensä, eilen rasvaillessani huomasin. Kaikkea sitä!

Mutta tosiaan, lisää näitä kannattaa- ja ei kannata -hankintoja vain! Saattaa säästyä piiitkä penni :)
 
milkei saat kysyä eli liika kiloja on ja paljon :( eli olisin normaalipainoinen n. 65kg ekassa neuvolassa painoin sen 77kg (liikakiloja +12) mutta sit paino laski 74kg ja nyt sit mukavasti nousu suunnassa. terkka kyllä sanoi että se 10kg on ok eli n. 87kg asti mutta jos mulla tämä yli 4 kilon kuukausi vaihtu jatkuu niin eihän tuohon kauaa mee kun tuo menee rikki. enkä tietty itekkään halua kovin paljon sitä painoa kerryttää.

terkka kans ehdotti että kun oon tiedon saanut että joudunko sinne kyssiin meneen ennen helmikuun loppua niin tässä jossakin välissä kävisin ravitsemus terapeutilla..

mua itteeni tuo paino ressaa paljon enkä halua että 100kg menee rikki mutta oon aiemmissakin raskauksissa saanut kerättyä painoa 15-20kg ja jokasesta vähän jäänyt roikkuun vyötäisille.

jotenkin niin hassua kun ekaa aloin odottaan painoin 55kg lopussa painoin 84kg ja pidin itseäni mammutti norsuna vaaka ei ollut ikinä näyttänyt yli 60 kiloo

tokaa aloin odottaan 60kg 5kg jäi roikkuun edellisestä ja taas paino vierähti 75kg

kolmatta aloin odottaan 70kg eli tässä jo vähän yli painoo

ja nyt neljättä 77kg (painoin tammikuussa 85kg mutta tiputin painonvartioilla -10kg mutta sit alko lipsuminen
eli kyllä se paino vaan on mukavasti noussut vuosien varrella toisin oon päättänyt että kun tämän masusta pois saan niin pakko on alkaa kiloja tiputtaan ja tehokkain tapahan on imetys =) ja hyvä sit kesällä tehdä vaunu lenkkejä =)
 
Täällä edelleen flunssaisia,lisäksi niskat jumissa ja selkää särkee :ashamed:

Nuhasumutteita en ole uskaltanut ottaa,vaikka nenä on tukossa :/

Ensi sunnuntaina pitäs mennä koiran kanssa koiranäyttelyyn,saa nähdä menenkö kehään itse vai saako mies esittää koiran :whistle: Ulkokehä kyseessä ja sellanen rotu,jonka kanssa olis juostava,pelkään liukastumista tai sitten jos hengästyn oikein kovasti :/

Rapu ja :heart: 22+3
 
ainiin ja piti kysyä toppataksta onko teillä muilla takki pulmaa??

mulla on itellä huikeat 2 toppatakkia "hienostelutakki" ja tavis takki molemmat kokoa 40
no tämä "hienostelutakki" ois pituudeltaan ok mutta siinä on hakaset ja koska mun maha pömpöttää jo ihan hyvin niin mä oon varma että hetkenä minä hyvänsä siitä sinkoo yks hakanen pois niin pinkeenä se on kiinni

no sit tää tavis takki vetoketjulla niin maha kun on iso niin vetoketju menii kii mutta nousee takaa ikävästi ja tuntuu että selkä on paljoona.

en haluais ostaa uutta toppatakkia tämän takia mutta ei noikaan kauaa päälle mee. sais jo kevät tulla :)

housuja mulla on 3 + farkkulappuhaalarit joita en oo käyttänyt + yhdet caprit jotka on ihanat kotosalla ulkonakin käyttäsin jos ois lämpösemmät kelit ja sit farkkuhame joka nytkin päällä
mutta paita pulma on toinen oon omilla paidoillani ollut mutta kai tässä joku paita pitää ostaa kun puol mahaa loistaa paljaana kun oman paidan vetää päälle. on mulla muutama pitempi tunika jotka ok mutta useemmassa paidassa ala masu jää näkyviin.

yhden imetys t-paidan ostin kirppikseltä mutta ei sitäkään voi vielä ihan hetkeen käyttää.

selkävaivoja ollut ja terkkari sano että jos haluan neuvolasta saa tukivyön lainaks en kuitenkaan halunnut kun en oo ikinä sellasta käyttänyt.
 
Mussupussu - Tuo ihokontaktitoppi on juuri se tuote mitä olen kaivannut. Kun kantoliinalla en osaa sellaista sidontaa, että olisi iho ihoa vasten. Kiitos paljon vinkistä! :flower: Lähtee ainakin täältä heti tilaukseen ja sitten keväällä pakataan mukaan sairaalakassiin :) Googlettamalla löytyi vähän lisää tietoa. http://www.mammaliina.fi/sivut/ihokontaktitoppi.html

Mä en ole pitkään aikaan tänne kesäkuisiin mitään kirjoittanut, mutta lukenut olen teidänkin kuulumiset ihan päivittäin. Nyt on tosin muutenkin tullut oltua paljon vähemmän tässä koneen ääressä, kun on ollut niin paljon kaikkea tekemistä ettei ole kerennyt.
Mutta näin pikaiseen, niin ultrassa käytiin kuun alussa ja siellä kaikki oli ihan kunnossa ja kolmas poika olisi meidän perheeseen tulossa. Ei tuo mies näköjään muuta osaa tehdä kuin noita poikia :D No onneksi mulla on tuo esikoistyttö minun nuoruuden suhteesta, niin on sitten kumpaakin lajia.
Neuvolassa kävin viikko sitten ja sielläkin kaikki ok. Painoa oli tullut vähän enemmän kuin olisi tarvis, mutta nyt on herkut pannassa ja jospa se painonnousu siitä sitten tasoittuisi. 10 kiloa on nyt tullut yhteensä. Sf-mitta oli myös aika iso 24cm (rv22).
Talvitakkia en saa enää kiinni ollenkaan ja huutiksesta ja alemyynneistä olenkin nyt yrittänyt katsella. Pitäis varmaan yrittää vielä jonnekin kirppikselle raahautua, jos löytyisi muutamalla kympillä joku kolttu mitä kehtaisi seuraavat pari kk käyttää.

Mutta nyt tuo kolmonen tuolla heräilee, joten :wave: Voikaahan hyvin mammat :)

zizilisko+nuppu 23+0
 
Talvitakista sen verran että kävin alennusmyynnistä ostamassa semmoisen a-linjaisen villakangastakin. Toivon mukaan sopii myös ensi talvena. :D On mulla toinenkin semmonen perus toppatakki, mutta sitä en ole hetkeen kokeillut. Tulisi nyt se kevät äkkiä ennenkuin olen törsännyt omaisuuden uusiin vaatteisiin.
:kieh:

Nuhasumutetta olen nyt joutunut käyttämään. Jos mulla kerran on vain se yksi flunssa per talvi ja nenä on oikeasti inhottavan tuntuinen niin otan riskin. Muutenkin tämä hapentarve on kasvanut niin on mukavampi olla kun nenä ei ole tukossa. :)
 
Ehdottomat vauvatarvikkeet:
Onpa ollut mielenkiintoista lukea, mitä kukakin on vastannut. Osittain samoja asioita on tullut, mutta myös eroja. Näissäkin asioissa näköjään toinen tykkää siitä, mitä toinen taas ei koe tarvitsevansa. Jospa kuitenkin luettelisin omat suosikit sekä ne, joita en tarvinnut.

Meillä esikoisen hurjan allergisen vauva-ajan ehdottomasti tärkeimmäksi tarvikkeeksi kohosi kantoliina. Ilman sitä en olisi selvinnyt öisistä kanniskeluista. Monta esikoisen vaatetta ja tarviketta olen laittanut jakoon, mutta parhaimman kantoliinan jätin itselle.

Toinen ehdoton suosikkini oli imetystyyny. Tein esikoisen odotuksessa sen jo aikaisin, koska sitä oli mukava käyttää itse nukkuessaan löytääksen hyvän asennon. Lisäksi imettäminen oli mukavampaa sen kanssa eikä hartiat kipeytyneet. Nytkin hankin imetystyynyn jo rv 13, koska esikoisen aikaisen tyynyn olin antanut jo jakoon. Lisäksi imetykseen liittyen pestävät liivinsuojat olivat suosikkini ja rintapumppu tarpeen, kun maitoa tuli minulta aivan mahdottomasti.

Meiltä ei löytynyt esikoisen vauva-aikana sitteriä, hoitopöytää eikä hyppykiikkua jne. Niitä en kokenut tarvitsevani silloin enkä taida nytkään hommata.

Vauvanvaatteista: Esikoisen aikana meiltä löytyi paljon 50 senttisiäkin vaatteita. Meillä oli niille pitkään käyttöä, vaikka tyttö oli ns. normaalikokoinen syntyessään (49 cm ja 3290g). Tosin allergioiden ja kasvun hitauden vuoksi meillä on aina käytetty joka kokoa pitkään.

Talvitakki: Pääsääntöisesti minulla on käytössä toppatakki ja hienosteluun musta kangastakki. Tuo toppatakki sopii vielä, mutta pian tekee tiukkaa. Tuo musta takki varmaan menee melko pitkälle, mutta se ei ole kovin lämmin. Vaatekaapista löytyy myös pari ei-suosikki talvitakkia, joten kait jotain löytyy päälle lopputalveksikin. :p

Ihokontaktitoppi kuulosti mielenkiintoiselta. Täytyy perehtyä.

on: kipeät supistukset vaivaa edelleen. Päivässä tulee useampi kymmen, joista osa säännöllisesti 2-3 tunnin jaksoissa. Eli ei uutta tähän huusholliin.

Mukavaa viikonloppua!

-Syyshortensia ja Milla 20+4 (mahan ympärys navan alta mitattuna 89 cm!) =)
 
no niin,vihdoin pääsee taas kirjottelee... hirveästi tullu tekstiä,näinkö muistan puoliakaan...olen ollu aivan poikki... :( ja tuo poika vie loputkin voimat... ja koko päivän on kääntäny mahaa joten pelkään kovasti vatsatautia... sehän tästä puuttuisikin...

milkeisullahan on aivan ihana neuvolatäti!!! mä en omani kanssa tahdo tulla toimeen.. on ihan liian tosikkoluonne :( mitään ei voi leikillään heittää ku heti katotaan kieroon... ja noista kiloista ku on ollu puhetta niin ite sain todella tuimia katseita esikoista odottaessa.. turposin ku hiiva taikina ja kiloja räpsähti 30.. kyllä meikäläiselle luetiin lakia,vaikka vaikeaa oli estää nesteitä kertymästä... nyt olen taas ihan karvat pystyssä että jos tulee taas kiloja yhtä paljon... :( tosin nyt koko aikana on tullu vaan 85g mutta maanantaina uus neuvola että varmasti lukemat muutuu...

Jane69 voi surkeus mikä ultrakokemus... :eek: eihän tosta voi muuta jäädä ku surkea fiilis... nyt vaan sanot miehelles että aika varattava yksityiselle,ei sitä ite osaa olla huolehtimatta onko pienellä kaikki hyvin.. me oltii miehen kans alkuu sovittu että toisen kanssa ei mennä 4d-ultraan,kunnes ite sitten kuitenkin halusin ja siitä käytiin kunnon vääntöä. meillä olis parit häät tulossa + siihn päälle parit polttarit. molemmat parit on miehen ystäviä,ite tuskin heitä tunnen... joten ilmoitin kyllä että häihin täytyy laittaa miljoona menemään mutta ei voi mennä ultraan... tein kyllä selväksi mikä mulle on tärkeämpää... ja vaikka sain tahtoni läpi niin omasta pussista maksan sen käynnin... ja saan rauhan itelleni... =)

Mussupussu ihokontakitoppi... kiitti vinkistä,pakko käydä kattoo jo ihan uteliaisuutta... :)

äitiysvaatteita en ole hankkinu,omat menee vielä... esikoisesta oli parit housut ja paita mutta kiloja jäi 8 roikkumaan syntymän jälkeen niin nekään ei enää mahdu... yritän viimeiseen asti venyttää ostoa.. eipä mulla tota mahaakaan vielä oikein ole... eikä rahaakaan niihin älyttömästi laittaa ku ite jouduin työttömäksi juurikin tovi sitten ja mies opiskelee ainakin vuoden vielä,eli rahassa ei todellakaan kieritä... mutta hengissä ollaan selvitty.. :D

aika sekavaa kirjotusta,anteeksi :ashamed: poika pyörii jaloissa ja käsissä niin ei tahdo pystyä keskittymään.. maanantaita ja keskiviikkoa siis odotellessa,ihanaa viikonloppua kaikille ja täytyy yrittää tulla viimeistää keskiviikko-iltana kertoo ultra kuulumiset... =)

lilli ja rusina 19+3
 
nii oli myös puhetta nenäsumutteesta ja sen käytöstä... ite olen kyllä nasolinia laittanu lääkärin määräämänä kovaan flunssaan... oltii thaimaassa joulukuussa ja siellä jo sairastin keuhkoputkentulehduksen ja kotiin tullessa nappasin järjettömän räkätaudin ja korvatulehduksen niin olisin ensin saanu jotain nappeja helpottaa tukkoisuutta mutta nepä ei soveltunu raskaana oleville... joten määräsin käyttää nasolinia tarpeen mukaan... yleensä laitoin vaan yöksi että sain yöt jotenkin nukuttua... että jos ei ole tarve koko aikaseen käyttöön niin kyllä sillä voi oloaan helpottaa... ei sitä muuten saisi laittaa jos siitä tulisi jotain suuria jälkiseuraamuksia...
 

Yhteistyössä