~Kesäkuun Kullannuput 2010~Maaliskuussa -10 <3 ensimmäinen rakkauspakkaus syntynyt <3

miumiu83
Onko teillä muilla muuten jo ollut jonkinlaista tutustumista synnytysosastoon? Ja missäköhän vaiheessa tulee tietoa synnytysvalmennuksesta tms.?
^^ turussa ainakin oli siellä vapaaehtoisessa vanhempainvalmennuksessa kuvia synnäriltä ja kätilö kertomassa, kun sinne ei enää pääse tutustuun. Sitten samalla käynnillä kun saatiin kelan paperit niin kerto päivämäärän millon on neuvolan synnytysvalmennus. se on meillä siis kolmen viikon päästä eli rv30+.

sokerirasituksesta vielä et mulla oli sitä colan makusta, joka oli vähän kun olis colamehujää sulanu ja sen jois :) joku oli tykänny siitä, eikä se mullekaan tuottanu mitään ongelmia, se oli kylmää, mulla oli jano ja muutenkin tykkään syödä/juoda jotain makeaa aamusin :kieh: :p

muoks: niin ja vapaaehtonen toi rasitus mulla oli, ei ollu tarvetta mut halusin kuitenkin mennä varmuuden vuoks :)
 
Laiskamato ilmottautuu taas..
Käyn kyllä lueskelemassa jutut, mutta jostain syystä en vaan saa aikaseksi kirjottaa. Nyt ei sit taas muista mihin kaikkeen sitä pitikään kommentoida.

Uskomatonta, että yksi kesäkuinen on jo syntynyt! Onnea ja jaksamista tvvolle ja perheelle!

Kelan paprut laitoin jo pari viikkoa sitte eteenpäin. Eli siis eka palkanlaskijalle, joka laitto Kelaan. Eilen tuli päätös, että huomenna olis äitiysavustus tilillä. Otettiin sitte rahana vähän ajan mietinnän jälkeen. Vaatteet varmaan tulis käyttöön, mutta sit se kaikki muu on melko turhaa. Meillä kun on tallessa lähestulkoon kaikkea noitten isompien jäljiltä. Äitiyspäivärahasta ei oo vielä päätöstä tullu.

Sokerirasituksessa olin minäki viime viikolla. Ei ollu mitään kivaa, ku kolme kertaa samasta suonesta otettiin näytteet. Ei toisesta kädestä löytäny tällä kertaa suonta. Huonoa oloa ei tullu, mutta väsytti ja tylsistytti kuitenki. Tulokset oli ihan normaalit ( 4,8 / 7,8 / 4,7).

Nimiä ei oo meillä vielä päätetty, ei juurikaan ees mietitty. Ei me aikasemmillakaan kerroilla olla päätetty nimeä ennen syntymää. Vasta ku vauva on nähty, ni on osannu nimen päättää. Ehdotuksia on kyllä ollu.

Ens viikolla oli mulla se toinen lääkärikäynti. Ainaki viimeks lääkäri myös ultras pikasesti, eiköhän nytki. Terkka ainaki sano, et siellä olis ultra (täällä on lääkäri muuttanu paikkaa tällä välin). Ajattelin, että kysäsen sitte vielä uudestaan, josko on pysyny sukupuoli samana.

Omaa oloa: Närästys on näköjään tullu takas. Eilen närästi kamalasti, vaikken mitään erityisen närästävää syönykään. Sama tänään, melkein jo paha olo on. Selkä jumittaa aina välillä ja supisteluja on ollu kans jo jostain 15 viikosta aina sillon tällön. Ei onneks yleensä kipeitä ja tulee miten sattuu. Vielä oon töissä pystyny oleen, paitsi tän viikon lomalla. Huhtikuun viimenen päivä alkais äippäloma, siihen asti pitäs jaksaa. En ees luultavasti pysty pitämään kertyneitä lomia ennen sitä, ku on tän ja ens kuun aikana tulossa organisaatioon muutoksia. Noh, jos ei töissä jaksa ni sit saikkua. Työ kun on kuitenkin melko lailla fyysistä.

Tän päivän oon ollu kotona yksikseen, onpa kivaa vaihteeksi! Mies on töissä ja lapset mummolassa. Oon saanu jopa aikaseksi jotain täällä kotona. Huomenna pitäs lähtee toiseen mummolaan 500km päähän. Saa nähä kuinka selkä kestää autossa istumisen. Viimeks käytiin vuoden vaihteessa ja sillon meinas jo ruveta kiukutteleen. Mut ei kai se auta, ku käskee vaan miestä pysähteleen useemmin et pääsee jalotteleen.

Tillintallin ja pallero 26+3

(HUH, ku tuli taas tekstiä)
 
Creu: Mukavaa, että haluavat seurata ja ultrata vielä uudelleen. Ei tarvitse jäädä yksin miettimään asiaa. Toivottavasti seuraavassa ultrassa kaikki hyvin.

Jane: Minä jännitin sokerirasitustestiä ennakkoon, mutta se olikin helpompi juttu kuin uskoin. Nälkäisenä ja janoisena litkun sai helposti juotua. Pistämisiä inhoan, mutta ne meni suht ok, kun onneksi pystyttiin vuorottelemaan käsissä ja pistäjä oli hyvä. Tsemppiä!

Tänttärä: Hienoa, että näyte oli kunnossa. Minullakin oli viime viikon näytteessä proteiinit yhdellä plussalla, mutta viljely ok.

Rapu: Kiitos Firkon suosittelusta. Tilasin eilen Firkonin F7-vaunut. Ensi viikolla saan ne kotiin. Ensin meinasin mummulareissulla käydä hakemassa paikan päältä, mutta kysellessäni kuulin haluamaani kuosia olevan enää muutaman jäljellä. Niinpä laitoin tilauksen ja maksun menemään.

Lenniina kyseli esikoisen kuvioista: Esikoinen (5,5-v.) on jatkanut päiväkodissa sairauslomallanikin ollen hoidossa klo 9-13 ja samoin jatkuu siihen asti, että muutamme joskus toukokuussa. Hänelle suositeltiin päivähoidon puoleltakin hoidossa pysymistä, koska on herkkä tyttö, joten esikoulua ja koulua ajatellen ryhmässä olo on tarpeen. Lisäksi itse pystyn tällä hetkellä hyvin rajoitetusti puuhailemaan hänen kanssaan, joten päätimme antaa olla hoidossa 4 tuntia päivässä. Tosin vapaapäiviä on hänelle tullut joka viikko arkipäivillekin. Syksyllä esikoinen menee sitten esikouluun, joten kerho sun muita aktiviteetteja ei tarvitse suunnitella enempää. Mukavaa, kun saan olla kotona esikoisen esikoulun ajan ja sitten koulun aloituksenkin, niin pystyy pitämään hänen päivät lyhyinä ja olemaan läsnä enemmän.

Onko muilla alavatsakipuilua? Minulla on aika voimakasta painon tunnetta ja kipuilua alavatsalla aina, kun liikkuu. Istuessa ja maatessa ei tunnu, mutta liikkeelle lähtö on tuskaa, kun ei meinaa päästä liikkumaan kivulta. Kipu vähän hellittää liikkeelle päästyä, mutta ei lopu. Supistuksesta tai liitoskivuista ei tunnu olevan kyse. Tiedä sitten olisiko kohdun kasvusta/painosta johtuvaa kipuilua. Onneksi on perjantaina taas äitiyspolikäynti, niin voi kysellä.

-Sh ja Milla rv25+2
 
Aika moni vaikuttaa käyneen sokerirasitustestissä. Mulla oli tänään pissassa yksi + sokerissa ja kätilö sanoi, että jos on ensi kerrallakin niin pitää varmaan ottaa testi. Olen syönyt viimeisen viikon aikana runsaasti karkkia ja aamulla join ennen äitiyspolille lähtöä cocistakin. Pitää varmaan rajoittaa sokerinkäyttöä.

Pojalla oli ultrassa kaikki hyvin ja hänen olosuhteet kohdussa olivat nyt täysin normalisoituneet leikkauksen ja TTTS:n jäljiltä.

TVVO on ollut kovasti mielessä.

Saagatar & Valo 24+2 ja enkelipoika Toivo 22+0
 
Moi!

Onnea hyvistä sokerirasituskokeiden tuloksista :flower:

Tvvo on täälläki ajatuksissa, mitenhän pieni jakselee?

Mä aion kysyä seuraavalla neuvolakäynnillä tosta synnytysvalmennuksesta ja siitä pääseekö täällä tutustumaan synnärille ennen h-hetkeä.
Tietääkö täällä joku joka Kys:llä on synnyttänyt?

Mulla alko tänään 12 pvän talviloma, tuli kyllä niin tarpeeseen =)

Voikaahan paksusti! =) :flower:

Niisku- ja kullervo 27+0 POKS :heart:
 
Niiskuneiti, Miumiu ja muut asiaa miettivät,
Meillä (Hki) ainakin neuvolassa kerrottiin jo tammikuussa perhevalmennuksesta, johon kuuluu siis myös synnytysvalmennus. Eka kerta oli helmikuun puolivälissä, käytiin läpi lähinnä vanhemmuuteen liittyviä asioita, seuraavalla kerralla (parin viikon päästä) on synnytysvalmennusta ja sitten vielä (kolmen viikon päästä) vauva-asioita ja imetystä.
Viime kerralla neuvoivat tuolla perhevalmennuksessa ottamaan myös itse yhteyttä synnytyssairaalaan ja varaamaan sieltä ajan tutustumiskäynnille. Ovat kuulemma suosittuja, joten patistivat jo nyt varaamaan aikoja. On kuulemma todella suositeltavaa käydä paikan päällä katsomassa!

Tajusin tässä muuten, että vaikka oonkin ilmottautunut tonne haikaranpesään niin jos vauva haluaa tulla ulos jo toukokuun puolvälissä, oon buukannut itseni vielä yhdelle viikonloppukurssille Jyväskylän liepeille :whistle:
Jotenkin epäilen että vauva aikoisi syntyä etuajassa, mutta jos niin käy, eiköhän paikallinen sairaala (pitäisi varmaan ottaa selvää mikä ) , osaa hoitaa hommansa. Enempi harmittaisi sitten se, ettei mies pääsisi paikalle ainakaan kovin nopeasti, eikä kotimatka olisi ihan niin helppo kuin haluaisi.. Saas nähdä miten käy, en vaan millään haluaisi perua tuota kurssiakaan :ashamed:

Eli jos ja kun askarruttaa, kannattaa varmaan omasta neuvolasta kysellä jos eivät jole vielä maininneet mitään:)


saagatar:
mukava kuulla että poika voi hyvin vatsassa!

Salma kuittaa ja palaa niistämään...
 
Tosiaan moni on käynyt sokerinrasitustestissä... ei ole vielä meikäläistä sinne laitettu, vaikka neuvolantäti siitä aiemmin mainitsikin. Sitä siis odotellessa...

Esikoisen hoitopuoli: Meillä esikoinen pysyy osa-aikaisena tarhalaisena, kun tuntuu pitävän tarhasta kovasti ja menee sinne niin mielellään, että luulen ajan käyvän pitkäksi jos on pelkästään kotona äidin ja vauvan kera. Niille päiville, kun esikoinenkin on kotona, keksitään varmasti yhteistä mukavaa tekemistä. Näin on suunniteltu siis...

Oma napa: Sairaslomalla loppuviikon, sillä lonkassa tuntuu riesana olevan tällä hetkellä tulehtunut rasitusvamma, joka tekee yöunista ja liikkumisesta aivan mahdotonta. Levolla ja särkylääkkeillä hillitään sitä, mutta todennäköisesti tulee vaivaamaan koko loppuajan jos meinaan olla töissä. Töistä johtuvaahan tämä on, kun on koko päivän jalkojen päällä kävellen ja kyykkien. Itse ajattelin ensin, että onpas liitoskivut, mutta hermosärkyähän tuo on ihan selvästi. :(

Ja ei kun lepäilemään vaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja salmander:
Liikunnasta tuli mieleen, oon siis edelleen juossut muutaman kerran viikossa ja koiraa kävelytän muutenkin joka päivä useampaan kertaan - varmaan ihan typerä kysymys, mutta pitääkö mun alkaa vähentämään liikuntaa jossain vaiheessa? Tällä hetkellä ei tuo liikkuminen tunnu oikein missään kun en mitään kamalia rääkkejä vedä.
Millasta liikuntaa te siis harrastatte tässä vaiheessa raskautta? Entä sitten loppuraskaudessa?
Oman fiiliksen mukaan liikut! Mikä tuntuu hyvältä, ei voi olla pahasta.

Mulla oli niin raju tahti (liikuntaa 5-7 kertaa viikossa ja tähän ei nyt lasketa koiran kanssa lenkkeilyä 3 kertaa päivässä, eikä tytön perässä juoksemista), että jouduin siis lääkärin määräyksestä jättämään juoksun ja kuntosalin. Nykyään käyn joogassa, pilateksessa ja kevyillä yhdistelmätunneilla sekä uimassa yhteensä n. 3-4 kertaa viikossa ja se määrä tuntuu oikein sopivalta. =) Tänään just liikuntakeskuksen saunassa yks nainen vähän ihmetteli, että kuinka jaksan raskaana jumppailla. Sitten totesi, että varmaan seitsemän kuukauden paikkeilla pitää lopetella liikunnallisia harrastuksia, johon mä, että no mä oon nyt sillä 7:llä kuulla... Musta tuntuu, että tää maha on jo tosi iso, mutta ei se kai sit oo, kun kaikki aina veikkaa raskausviikot alakanttiin. Jumppaopekin kysyi, kun yhtä liikettä neuvoi, että: "Ootko yli rv 16:sta jo?" :whistle: Sitten törmäsin naapurin rouvaan, joka päivitteli, että onpas jo iso maha, että mitenköhän iso siitä tuleekaan lopussa... Mitä tästä opimme?
Kaikilla on se oma mielipide MUN mahasta. Liian iso, liian pieni, liian pysty, liian sitä ja tätä...

Salmanderille vielä, että eikös tää nyt ole sitä loppuraskautta jo... Vai miltä viikoilta TE oikein miellätte loppuraskauden alkavan? Onko se niinku äitiysloma, eli ne vikat 5 viikkoa vai miten?

MP & Pyry rv 27+2
 
Onpas taas tullu tekstiä.. Mä käyn kyllä joka päivä lukemassa, mutta aika ei tunnu riittävän kirjottamiseen :/
Olin nyt 3 päivää töissä ja tää päivä olis vielä ollu, mut eilen iltapäivällä jo päätin jäädä kotiin. Edellisyönä vessassa käydessä paperiin jäi sellanen reilu peukalonpään kokonen verensekainen limaklöntti (sori tarkka kuvaus...). Sen jälkeen ei tullut mitään eikä muuta vaivaa ollut. Mitähän lie ollut? Lähdin sitten aamulla töihin, matkalla alkoi vähän supistelemaan, mutta päätin kuitenkin mennä töihin ja seurailla. Päivä menikin suht ok, vain muutamia supistuksia, kun sattui olemaan rauhallista eikä tarvinnu paljon nostella, mut iltapäivällä supisteli sitten enemmänkin ja aivan hirveä painon tunne alapäässä. Tuntui siis siltä että kohta vauvan pää on mun reisien välissä :/ en pystynyt kunnolla kävelemään, joten ilta meni sit sohvalla makoillessa. Lisäks välillä tuntu ihan kuin puukon iskuja kohdunsuulla.. Äsken vein pojan hoitoon, niin rattaita työntäessä lumihangessa kun ei oltu vielä aurattu alkoi taas supistamaan :/
Syyshortensia: Mulla on supistusten yhteydessä ollu painontunnetta. Jo ekassa raskaudessa oli ja lääkäri sano että se ei ole hyvä asia. Nytkin sain ohjeeksi että jos supistukset TAI painontunne lisääntyy huomattavasti niin pitää herkästi lähteä sairaalaan näytille. Eilen en halunnu lähteä kun olin niin väsyny ja siellä menee aina monta tuntia odotellessa. Mulla on tiistaina äitipolille aika niin sitten näkee mitä se eilinen on saanut aikaan..
Sokereiden kanssa taistellaan täällä edelleen, vielä ei ole annostus kohdallaan, kun paasto arvot on kohonneet :| Eilen mittasin pitkästä aikaa ennen ja jälkeen päivällisen, niin se ennen arvo oli myös koholla.. Mulla on nyt niin kova stressi siitä että minkälaiseks jättiläiseks tää vauva kasvaa ja mitä voi syödä ja mitä ei, että haluaisin et tiistaina alotettais suoraan vaan lyhytaikanenkin insuliini..
Meillä esikoinen jatkaa päiväkodissa 2 päivää/vko kun vauva syntyy. Tai no kesän on tietty kotona, ettei tarvi vieraaseen päikkyyn vaihtaa ja kun isikin on lomalla ja isyyslomalla niin tottakai ollaan sit koko perhe lomalla, mut syksystä sitten hoitoon. Syitä tähän on: Meidän kunta ei takaa samaa hoitopaikkaa ja tuo päikky on vastannu täysin odotuksia ja lisäks on kaikista lähimpänä meidän kotia. Lisäks viime vuonna lopetettiin kotihoidontuen kuntalisä, koska tutkimuksen mukaan se tuli kalliimmaksi kuin päivähoito :eek:, täällä ei siis tueta/arvosteta kotihoitoa.. Tärkein syy on kuitenkin se että poika nauttii päiväkodista hirveesti ja se on tehnyt hälle hyvää, kun on luonnostaan aika herkkä ja arka poika niin nyt leikkii kavereitten kanssa ja oikein odottaa viikonloppunakin heidän näkemistään. Ja gardenin tapaan uskon että elämä kävisi pojalla liian tylsäksi, jos jäisi totutut virikkeet kokonaan pois.. Täällä virikekerhoihin on ikäraja 4vuotta, joten ne on poissuljettu vaihtoehto. Muskarissa kävin pojan kanssa 3kk ikäisestä siihen asti kun aloitti hoidossa ja nyt olen ajatellu että ilmottautuisin sisarusryhmään ja kävisin molempien kanssa siellä lauleskelemassa ja samalla saisi itekin aikuista seuraa. Pari kaveria on kotona lasten kanssa vielä, joten heistä varmasti silloin tällöin saa seuraa myös.

-minttu ja rimprenssa 27+2
 
Heip.

Enpäs ole taas käynyt täällä kirjottelemassa. Lähettiin Rovaniemelle työhaastattelu ja sukulointi reissulle.. ei varmasti työpaikkaa irtoo, kun sanoivat, että haluavat heti täyttää viran.. en oikein tajunnu, et miks ne miut pyys haastatteluun, kun hakemuksessakin luki, etten voi heti alottaa.. nooh, ihan sama.. onpahan vähän lomaa :) Esikko on mummolassa.. on kyllä jo hirmu ikävä, mut huomenna nähdään taas :) <3

tvvo:lle täältäkin jaksuja.. toivotaan, että pieni kasvaa ja selviää rankoista ekoista kuukausista.

Mie meen kans ma sokerirasitukseen.. ois pitäny mennä jo viime ti, mut siirsin aikaa, kun täytyi lähteä tänne Rovaniemelle.. ei varmaan paljon haittaa, jos viikolla siirtyi.. ei se minustaan ainakaan esikon aikaan niin kamala ollut.. sitä pistämistä eniten inhoan ja oottelua.. mut kai siitä nytkin selviää kunnialla :) pitää soittaa tänään neuvolaan, et siirretäänkö neuvola aikakin ensi viikkoon vai meenkö nyt pe sinne siltikin, vaikka en vielä rasituksessa käynytkään..

Mie otin esikon pois ryhmiskestä.. 1v8kk on nyt joten aattelin, että on aika pieni kuitenkin, eikä niin kaipaa sellaista ryhmän seuraa... on vähän arkakin, niin hieman liian iso ryhmä ehkä oli hälle tuo ryhmis.. pph oli parempi silloin, mutta hän jäi eläkkelle :( Pitää kattella, mikä tilanne sitten syksyllä on.. jos on tosi rankkaa ja haastava vauva, niin sitten saatan miettiä uudelleen tuota hoitoa.. mutta uskoisin, että jaksan hänetkin kotona pitää :) pitää vain kehitellä kaikkea tekemistä, ettei jäädä 4 seinän sisälle kotiin vain.. mutta, jos esikko olis sellanen 3+ vuotias, niin varmaan osa-aikaisesti pitäisin hänet tarhassa.. nyt kun se on sellasta itkun tuhertamista aika usein ollut se hoitoon lähtö vaikka ihan suht ok jääkin hoitoon, niin en sitten raaski häntä viedä sinne.. on paljon kärttyisempikin iltaisin kun on ollut hoidossa, mitä on niinä iltoina, kun ollaan kotona.. joten luulen, että hoitoon vienti tulisi vain raskaammaksi loppupeileissä kaikille..

Mut juu.. eipä tässä muuta.. masussa riehutaan ja kaikki tuntuu olevan hyvin.. reipas kävely alkaa mahaa kivistää ,mutta muuten olen säästynyt supistuksilta :) Aletaan äitin kanssa käymään aamu-uinnissakin nyt, kun mieksin jäi työttömäksi, joten hän voi muutamana aamuna viikossa katsoa tyttöä aamuisin, että äippä pääsee vähän uimaan :) se on sopivaa liikuntaa, kun ei ole liian rankaa.. jos ui siis rauhallisesti :D

Mut nyt lopetan :)

Anzzu ja pieni rv jotain.. en ees enää tiiä :D pitää tarkistaa
 
Mä olen aika lailla eri tilanteessa kuin suurin osa teistä muista, mutta mulle lääkäri sanoi eilen, että mitään ei saa enää nostaa (nostin tuolia lääkärin vastaanotolla niin hän sanoi, että tuo ei enää kuulu sun tehtäviin) ja liikkua voi siten kuin pystyy käyttäen vertauksena, että tänään 100 m ja huomenna ehkä 50 m.

Mulla ei ole ollut kohdunkaulan kanssa mitään ongelmia vaan on pysynyt aivan samanlaisena alkuraskaudesta lähtien, mutta mulla on kaksosraskaus ja toinen sikiö kuolleena kohdussa. Mulle on kuitenkin koko ajan sanottu, että kaikkea saa tehdä, mitä pystyy tekemään.
 
Kiitti kaikille vastauksista kysymyksiini :flower:

Salmander: Liikunnasta: Juoksin bussiin yksi aamu viime viikolla, matkaa oli ehkä 20m. Loppupäivän oli masussa kiputuntemuksia, joten en enää juokse ollenkaan. Nyt on alkanut myös kävellessä (eilen ja tänään) tuntumaan vähän ikävältä alamasussa, eivätkä ole supistuksia tai liitoskipuja. Pitänee siis senkin suhteen ottaa rauhallisemmin. Venyttelyjumppaan yritän vielä päästä, mutta nyt flunssan takia ollut sekin tauolla. Mutta jatka sinä niin kauan kuin tuntuu hyvältä =)

Saagatar: Hienoa, että Valolla kaikki hyvin :hug:

Garden: Jaksuja kipuihin!

Minttu: Toivottavasti kaikki hyvin ensi viikon äippäpolilla :hug:

(.) Sokerirasitustulokset oli rajoissa, joten normaali elämä jatkukoon. Jos sitten alettaisiin myöhemmin epäillä, että vauva kasvaa liikaa, tutkitaan asiaa uudelleen, muuten ei. Ja nyt ei ainakaan vielä ole viitteitä liian suuresta kasvusta.

Eilen sain toimitettua esikon kerhopaikkahakemukset ensi syksyä varten ja tänään olisi tarkoitus toimittaa Kelan paperit palkanlaskentaan jatkotäyttöä varten...

Lenniina ja pieni neiti 26+6
 
salmander Joo soitankin heti tänään nevolaan ja kyselen perhevalmennuksesta, katsoinkin just Espoon kaupungin sivuilta että ovat ilmeisesti jo alkaneet. Minulle ei ole infottu mitään :kieh:
Tarkoitus oli ottaa asia esille seuraavassa neuvolassa, mutta en nyt voikaan odottaa sinne asti. En kyllä olisi tästä itse osannut tarkemmin kyselläkään. Oletin että ehkä joku valmennuskerta on, mutta myöhemmässä vaiheessa.
Muistuu taas niin raskauden alku ja istukkanäyte mieleen, tarkempaa tietoa ei saa ellet ITSE ole googlettamassa. Ottaa päähän.

Nyt ei enään keskittyminen riitä muuhun, mutta pikaisesti lueskeltua ilmeisesti muillakin on alkanut olemaan enemmän "vaivoja ja supistuksia. Niin täälläkin, tällä viikolla oli ensimmäistä kertaa olo että vatsa on iso ja askareet kuten lakanoiden vaihtaminen hankalaa:D

ps. On se kiva että täältä saa aina neuvoja apua :)

Muoks. Jorvin synnärin tutustumiskäynnit pitää kuulema soittaa rv 34

Miumiu&pikkuinen 26+3
 
Mä ihan unohdin laittaa tänne viime viikon lääkärineuvolan kuulumiset:
Rv 24+5

RR: 113/74 (105/76)
Paino: 73.9 (72.2) +800/vko |O Alkaa pian olla 10kg täynnä..
Pissa: sokeri + (sama viimeks)
Sf-mitta: 23.5 (21) Kuulemma sirohko.. Vaikka vähän yläkäyrän alapuolella.
:heart: : 155 (135)
Liikkeet: ++

Kohdunsuu kiinteä, pituus 3cm, mutta yhdelle sormelle auki. Kuulemma tavallista tässä kohtaa, kun ei ole ensisynnyttäjä.. Tiedä sitten..
Sokeriasiaan ei mitään selkeyttä, uudelleen sokerirasitukseen rv 30 ilmeisesti. Lääkäri vaan heitti, että ootko ruokavaliolla, että voisit kokeilla sitä.. En tajua miks, kun ei mulla verensokereissa ollut mitään, kaikki arvot normaaleja. Ja tällä hetkellä ei ole mitään siihen viittaavaa, että vauva olis kasvanut liikaa.

Neuvolalääkäri ei kirjoittanut sairaslomaa vaan käski mennä kokeilemaan töihin ja olin tällä viikolla yhden päivän töissä ja tiistaina taas sairaslomalla, alaselkä tuli heti niin kipeeks. Tosi vaikeeta saada sairaslomaa, neuvola käskee hakea työterveydestä ja työterveydestä ei saa lääkäriaikaa. Tiistainakin seuraava vapaa aika olis ollut 18.3. Neuvolassa ei ole lääkäriä joka päivä, eli ei sieltäkään saa aikaa heti. Ja sitten, kun pääset lääkärille, kirjoitetaan 3-4 pv kerralla... :eek: |O

Esikoisen hoidosta: Meidän 4v jatkaa hoidossa, vaikka olen vauvan kanssa kotona. Miehen kanssa molemmat oltiin samaa mieltä asiasta, että näin on parempi. Poika tykkää olla hoidossa ja menee sinne mielellään ja uskon, että oppii enemmän ja saa virikkeitä paremmin hoidossa, kuin kotona. Toki kesällä saa olla kotona, kun isi on isilomalla ja kesälomalla. Muutenkin lyhennetään hänen hoitopäiväänsä ja pidetään jotain säännöllisiä vapaita kuukaudessa.

Liikunnasta: Mä noudattaisin myös sitä, että tekee sen mikä tuntuu hyvältä. En kyllä juoksis enää tai hyppis hirveesti. Oma liikunta on ollut 2vkoa tauolla selän takia, mutta sitä ennen kävin 3 krt/vkossa jumpassa ja silloin ainakin vielä tuntui hyvältä. En tehnyt sellasta mikä ei tuntunut hyvältä ja en hyppinyt.

Valmennuksesta: Ei ole ollut mitään puhetta asiasta edes. Että en tiedä onko. Esikoisen aikana käytiin valmennuksessa kyllä. Synntyssairaalassa kun käytiin II-ultrassa, kerrottiin ne tutustumiskäynnit sinne kyllä.

Ei jaksais odottaa äippäloman alkua... :ashamed:

Seuraava neuvola maaliskuun lopulla 24.3. Sen jälkeen kuulemma tiheämmin neuvola-aikoja.

Papuneiti ja Tyyppi 25+5
 
Oikein hyvää huomenta arvon mammat! :) Viimeinkin tuli nukuttua ja kunnolla! :D

Salmander
Jos oot la:n tienoilla Jyväskylän liki niin synnyttämäänhän sitten koko keski suomen alueella mennää KsKS:iin, mut toivotaan josko vaavi malttais kotiin asti ootella.. :)

Saagatar Mä itseasiassa yhtenä iltana just mietin tota sun tilannettas, että miten se niinku käytännössä menee..Onneks toinen poika voi ja jakselee hyvin... :heart:

Tvvo ja pieni mies on ollut joka ilta myös mielessä, toivottavasti kaikki on edelleen hyvin. :heart:

Jaksamisia ja parempia vointeja kaikille jotka tuskailee kipeenä tai supistusten kanssa, ei ole mitään herkkua nuo... :hug:

Liikunta, mikä liikunta?Mä en oo ikinä liikkunu sen enempää mitä koiran kanssa on pakko ja kynnykseltä autolle... :p Eli mun ei tästä tartte ainakaan vähentää alkaa... :D Tosin tuumailin mä tuossa ja kiroilinkin jo kun ei eilen tk:lla päässyt missään puntariin, koska oon melko varma että painonnousu on nyt himmaantunu ja varmasti turvotus mikä reissun jäljlitä neuvolassa käydessä oli on menny pois, on sen verran kevyempi olo itellää.. :) Saas nähä kuinka pahasti oon ollu hukassa kun meen sinne lääkäriin ens viikolla... :LOL:

Valmennus
, ei oo ollu siitä mitään puhetta, ei myöskään mistään muustakaan tällä alueella tapahtuvasta toiminnasta..Sillä mä vähän pettynyt olinkin kun neuvolasta tulin koska odotin et täälläkin nyt edes joku hemmetin kerho olis ollu missä olis muita mammoja voinu tavata mut ilmeisesti ei...Tietenkin jos läksis Seinäjoelle niin siellä vois olla enemmän jotain..Sen verran th sanoi että synnytät Seinäjoellä ja jäin vähän siihen käsitykseen et mun pitäis kai ite soittaa sinne ja kysyä koska voi tulla kattoo..?Mut saas nyt nähä, täytyy tiistaina sen lääkärin aikana udella noita juttuja. :)

Nöttis on ollu toissapäiväisten supistelujen jälkeen tosi hiljanen, liikkeet on ollu ihan minimaaliset normaalin verrattuna, tai sitten siinä kävi niin että se meni kääntymään. Oli miten oli, sais se pikkuhiljaa alkaa antamaan elonmerkkejä itestään enemmän, on ihan ennenkuulumatonta ettei se ala meuhkaa ees sillon kun pistän pitkälleen..
Mistä tulikin mieleeni että onko moni vielä selällään? Mä nimittäin herään aika useesti selälteen ja makoilen muutenkin niin..Joskus se on tuntunu inhottavalta mut riippuu kamalasti siitä missä asennossa vauva on, mietin sit vaan et onko se jollain tapaa vaarallista? Luulis että ei, kerta itestä ei pahalta tunnu....?

Multa lohkes prkl eilen puolet takahampaasta, sain ajan ihan peräti kk päähän..Nyt alko vaan mietityttää se et tod.näk. ne joutuu repii koko hampaan pois ja haluisivat varmaan leikata ton mun viisurin joka kasvaa sivusuuntaan eikä ylöspäin, poies, jotenkin mulla on sellanen fiilis et hammaslääkäri kammoisena ja raskaana en anna niitten ainakaan siihen viisuriin koskee.. :whistle:

Mutta päivänjatkoja :wave:

Maira ja eemeli 26+2
 
Saagatar: Mukavaa, että ultrassa kaikki hyvin.

Minttu: Hurjalta kuulostaa nuo sinun tuntemukset. Harmillista, että tilanne ei rauhoitu. Toivottavasti äitipolilta ei tule ensi viikolla kovin huonoja uutisia. Kiitos vastauksesta noihin painon tunteisiini. Huomenna kuulen oman tilanteeni. Todennäköisesti asiat kunnossa, mutta varmaan täytyy vielä enemmän himmata. Jaksua! :hug:

Garden: parempaa vointia!

Lenniina: Onnea hyvistä sokerirasitustuloksista!

Papuneiti: Onpas tehty hankalaksi tuo lääkärille pääseminen ja sairausloman saaminen. Tsemppiä!

On: Nyt minulla on menossa jokin tuhlailukausi. Tosin tarpeellistahan tuo ostelu on, mutta kauhistuttaa silti. Eilen ostin ne vaunut ja tänään olen tilannut esikoiselle yöpukuja ja vaatteita sekä itselleni kahdet imetysliivit. Oli pakko hankkia imetysliivit, kun Bebesissä oli vihdoinkin minun kokoa (75 f-g). Noista on varmaan iloa jo nyt, kun nämä rinnat painaa aivan mielettömästi! :( Minun olkapäät, rintalihakset, niska ja hartiat ovat täysin jumissa näiden kantamisesta, vaikka kuinka olen hommannut parempia liivejä. Täytyy vähän himmailla ostoksien tekoa, että voi sitten loppukuusta ostella me&i-vaatteita kutsuilta eikä kaikki säästöt kulu. :kieh:

-Sh ja Milla 25+3
 
Saagatar kiva että kaikki on Valolla hyvin masussa! :heart: :hug:

Maira kerro kun haluat rahaa tilille niistä kestoista! =)

Ja selällään nukkumisesta, mua rupee jo nyt ahdistaa jos olen selälteen. Jotenkin vauva varmaan painaa jotain suonia (olikos se se selitys). Sama juttu oli esikon odotuksessa. Kyljelteni nukun.
Issias alkanut vaivata, ei kiva. :'(

Johanna 23+4
 
PikkuVarpunen Hyvä kun muistutit!Mä olisin ihan kokonaan unohtanu, tuolla ne äp:n päällä kyllä on oottanu edelleen lähetystä mut aina mä ne unohan... :whistle: Laita mulle yv:nä sun tiedot niin laitan tulemaan, ilmotan sitten paljon maksoi. :) Varmaan tulevat postin kautta ihan maksikirjeenä tms.


Ei prkl, mulle ei ole vieläkään tehty mammaraha päätöstä!Mikä ihme siinä voi kestää...Kk ollu jo paperit sisällä, äp on kuitenkin tullut..Vai onko niillä vaan sit ruuhkaa...
 
kauheeta valitusta tulee taas.. mä en vaan jaksa =(

kävin neuvolassa tänään ja suluissa edellis käynti

26+6 ( 25+5)

paino
83,8 =( (82,5) +453/vk

verenpaine
97/73 ( 123/86)

pissa
++ (+)

kohdunpohjankorkeus 29!!! ( rv 22 20)

tarjonta rt (rt)

ja sit kauheet sepustukset eli pissa oli lähes kahdella plussalla TAAS vaikka just tiistaina oli neg kun oli yhellä plussalla nyt sit 2 päivän aikana kohonnut ++...ärgh!!! tiedän että on taas kaikki ok mutta ärsyttää tosiaan tää ravaaminen =( nyt joudun ottaan vuorokausipissan eli sunnuntaina joudun säilöön kaikki pissat (ja niitähän tulee) ja säilöön niitä jääkaapissa maanantaina kiikutan sitten labraan.
huomenna joudun käymään verikokeissa labrassa =( =( ihan saletti tuo pissa on taas ok mutta tarvii nyt sit taas käydä tarkastuttamassa.

toinen oli sit tuo mun kohdunpohjankorkeus joka huitelee yläkäyrän ylä puolella taidan tehdä enkan =) eli eka tää opiskelia mittas ja sai 32cm!! no mittas ja mittas ja sano et jos oikein tiukalla mitalla ottaa niin vois olla 30cm no epäili et mittaa väärin niin pyysi toisen terveydenhoitajan siihen joka sai mitaks 30cm mutta tiukalla mitalla huikeat 29cm joka laitettiin sit neuvolakorttiin. mutta korkealla huitelee.

kauheeta valitusta taas kotonakun olin niin pursakahdin itkuun..mä oon niin kypsynyt tähän raskauteen ja aamulla taas sokeritkin heitteli =(
eka meinasivat et mun pitää mennä kyssiin äippäpolille missä oon sen vuorokauden ja jätän pisut sinne mutta onneksi sen voi tehdä kuitenkin kotona.

no sano että alkuviikosta sitten soittavat jos pisussa on häikkää jas ei niin sit loppuviikosta noista sokereista.
 
Noniin, pitääpä tulla heti korjaamaan minun "kiukun lietsonta :D Ilmeisesti joillain paikkakunnilla perhevalmennukset alkaa vain aikaisemmin kuin toisaalla. Täällä Espoossakin on tainnut säästökuuri iskeä, kun netissäkin oli vielä virheellistä infoa. Valmennus alkaa kuitenkin vastaa huhtikuun puolella, siksi siitä ei oltu vielä puhuttu.

papuneiti Lääkäriin pääsemisen vaikeus on itselläkin joskus ollut syynä, että on sitten ihan lykännyt koko asiaa. Inhottavaa, ei saisi olla niin.

Maira Täälläkin on taas ollut vähän vähemmän liikkeitä, viikonloppuna vielä heräsin keskellä yötä kun pikkuinen potkaisi niin kovaa. Oli aika ennenkuulumatonta. Näin viikolla liikkeitä rekisteröi jostain syystä vähän vähemmän.

Täälläkin tuntuu aina välillä epämukavalta makoilla selälteen, onneksi nukun lähes aina kyljeltään, joten se ei haittaa.

Saagatar Hienoa että Valolla kaikki hyvin! Oli lopullinen tai ei, Valo on kaunis nimi:)

syyshortensia Tuhlailusta puheenollen, täällä mennään lauantaina Ikeaan:D Sikäli en kyllä koe ainakaan vielä tuhlaavani, kun saadaan pinnasänky+nätti lipasto satasella. Mutta..ties mitä muuta sieltä tarttuu mukaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ripe72:
Heippa!
Naistenklinikalle menijät :attn: Sain nyt veuvolasta tiedon että Naistenklinikalla on myös oma perheosastonsa (61) ja siihen liittyen valmennus.
Minä en ainakaan tästä tiennyt. Pitää soittaa sinne heti huomenna ja kysyä lisätietoja!
Soitin tänään Naistenklinikalle ja olin sitten saanut väärää tietoa Neuvolasta!
Eli Naistenklinikalla on Perheosasto no 61, mutta heillä ei ole omaa valmennusta. Tuonne osastolle pääsee jos on tilaa ja jos raskaus ja synnytys on mennyt normaalisti!

T.Ripe + Elvis 26+3 :heart:
 
Maira Mä synnytän molemmat pojat sitten kun sen aika on. Kysyin eilen lääkäriltä, että vaikuttaako kuollut sikiö jotenkin synnytykseen tms. niin ei vaikuta. Mikäli elävä sikiö on tulossa pääpuoli edellä ja ensimmäisenä ja muuten kaikki on ok, niin synnytän normaalisti.

Kuollut poika on siinä vaiheessa jo varsin hauras, kun on ollut niin kauan kohdussa elottomana, mutta haluan nähdä hänet, vaikka se pelottavalta tuntuukin. Musta tuntuu etten muuten täysin ymmärrä, että kohdussani on asunut kaksi pientä poikaa, joista toinen on menehtynyt. Suren nyt sitä, että synnytyksessä joudun lopullisesti luopumaan toisesta pojastani, nyt hän on vielä masussani, kanssani.
 
Kiitos kaikille kipumyötätunnosta =) Heräsin äsken pieniltä päiväunilta, kun yö oli taas mitä oli ja toista lonkkaa särkee vallan vietävästi taas...

saagatar Sulla on kyllä sellainen tilanne, että en varmaan itse jos samassa tilassa olisin, niin osaisi sitä edes käsitellä raskausvaiheessa. Se on ehkä tosiaan ihan hyväkin nähdä toinen synnytyksen jälkeen, niin asian tajuaa paremmin ja sitten voi tehdä vaadittavan surutyönkin.

maira Täällä nukutaan aikas usein vielä selällään, mutta sekin taitaa johtua noista lonkkakivuista, kun ei oikein pitkään salli olla yhdellä kyljellä.

tänttärälle Jaksamista ja toivottavasti pissan ++-kierre loppuisi pian! Kohdunpohjankorkeus-mitta kuulostaa kyllä huimalta, mutta saattaahan se vaikka tasoittua hyvinkin. =)

garden ja reiska 27+5
 
Täällä ollaan sairaslomalla ens viikon loppuun supistusten takia.. :|
Aamulla alko menkkamainen jomotus alaselässä ja ennenkin on ollu, mut on loppunu kun on lähteny liikkeelle. Nyt ei, vaan jatku koko aamupäivän aaltoilevasti ja alavatsan veti kans välillä kovaks ja kipeäks. Olin niin huolena et tuli ihan paha olla. Lähdin sit töistä kotiin lepäileen mut jomotus tuntu maatessakin. Neuvolasta sanoivat et soita äippäpolille kun heidän lääkäriaikansa menee muutaman päivän päähän. Polilla sit kattoivat virtsan (ilmeisesti ok) ja lääkäri teki sisätutkimuksen ja ultras ja otti vielä bakteeriviljelyn. Paikat oli edelleen kiinni ja kiinteät, Papu oli perätilassa ja voi hyvin, kohtu oli paineltaessa supistusherkkä. Ens viikolla sit neuvolalääkäriaika, jospa sais jo pidemmän sairasloman, en kyllä jaksa uskoa että töissä pystyisin enää kauaa olemaan.. Kaikki se nostelu, kumartelu ja kyykistely ei tee hyvää. Mut nyt vaan sit lepäilen, liikkua toki saa supistusten mukaan ja sit yhteyttä jos jatkuu/pahenee tai tuntuu painontunnetta.

Vähän tuli tyhmä olo kun oon kuitenkin aika huoletta tehnyt mm. lumitöitä ja töissäkin avuntarjoamisesta huolimatta nostellu ite. Mutta onneks kaikki on ok eikä ainakaan vielä ennenaikaisuuden riskiä.

Pikkuapina ja Papu rv 27+6
 

Yhteistyössä