~Kesäkuun Kullannuput 2010~Huhtikuussa -10 <3 2 rakkauspakkausta syntynyt <3

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Tänttärä Pakko kysyä, mitkä paperit työkkäriin pitää viedä? :eek: Mulle sanottiin et soitto riittää...
ei mitään sen kummempaa mä vaan tein tuossa niitä tuuraus päiviä niin piti viedä työsopimukset näytille etten vaan huijaa =) onneks ei tarvi sinnekkään taas ihan hetkeen mennä..

ja unohtu omasta viestistä kävin kaupassa ja unohdin käydä kurkkaan sen mansikka-lime alkoholittoman pitää näyttävästi oikein ostoslistaan se kirjottaa en mä muuten mitään muista. ja huomenna tai pe käydä kaupassa

tänään istuun tulevien esikoululaisten vanhenpainiltaan..voi mun ahteri parka =) näytti lapussa lukevan että 2½ tuntia kestäs..
 
tänttärä ei ole supistellut täälläkään, et ole ainoa. Mutta ei mua supistellut esikoisestakaan muuta kuin 38 viikosta eteenpäin aina välillä.Silti tyttö syntyi ihan "ajallaan" laskettuna päivänä. Eli nou hätä! =)

JonnaH kiitos, laitoin viestiä takaisin! =)

Miesten kanssa kinasteleville voimia! :hug:

Vappu menee uutta kotia laitellessa ja varmaan ihan rauhallisissa merkeissä. Esikoinen menee maalle mummolaan, joten saatetaan me muutama ystävä pyytää uutta taloa katsomaan ja saunomaan. Itselleni varaan jääkaappiin varmaan simaa ja munkkeja, nakkeja ja perunasalaattia ja voisin maistaa tuota alkoholitonta maniskka-lime sidukkaa.Rupesi tekemään mieli, kun täällä siitä kirjoittelitte.

( . ) Odotan jo äitiyslomaa kuin kuuta nousevaa. Aika ei riitä nyt mihinkään, ja jätin vauvan tavaroiden paikoilleen laiton, vauvan vaatteiden pesut sun muut kaikki suosiolla äitiyslomalle. Työt ja tavallinen arjen pyöritys vie kaiken ajan. Välillä unohdan olevani raskaana.
Tämän viikon jälkeen enää 2 viikkoa töitä, aika hurjaa.
Aika on mennyt kuin siivillä.
Linea negra on "laajentunut" niin, että kun se aiemmin oli vain navasta alaspäin, näkyy se nyt myös navasta ylöspäin. Selkävaivat on hallinnassa, mikä on ihan huippu juttu.
Eilen kun laitoin uutta kotia, huomasin, että hengästyn edelleenkin vain helpommin. Samoin kävelystä on väkisinkin alkanut tulla "vaappuvaa", vaikka kuinka yritän kävellä normaalisti. Vatsa ja vauva alkaa jo painaa, ja sen huomaa ihan kaikessa mitä teen.
Ensimmäistä kertaa eilen mulle tuli ikävä mun omaa sopusuhtaista vartaloani, vatsallaan nukkumista ja omia normaaleja paitojani ja mekkojani. On ihanaa olla raskaana,mutta ei sitä loputtomiin jaksaisi.
=)

Johanna 31+3
 
Nyt on sitten pikkuveijarin syntymäpäivä päätetty :) . Kesäkuun ensimmäiseksi päiväksi on sektio varattu, ellei hän nyt sitten saa päähänsä aiemmin syntyä.

Oma olotila on vaan niin kaamea, etten tiedä miten tässä vielä viisi viikkoa jaksaa.. Jokapaikkaa särkee ja kolottaa, hengittäminen on vaikeaa, huimaa jne jne. Valivali. :ashamed:

Eniten olen kyllä järkyttynyt veijarin koosta; sisarukset ovat olleet syntyessään 3 kilon molemmin puolin ja nyt oli painoarvio 3.1 kg (viikot 34+0). SIIS YLI KOLME KILOA. HALOO!! Mikä jättiläinen sieltä on tulossa ?? Ilmankos tässä on vähän tukala olo, kun toinen puskee takapuolta kylkiluita vasten.

No, loppusuorallahan tässä ollaan, pakko vaan kestää.

Siiri 34+0 POKS

 
Jane Hyvä että saitte mieheskans asiat selviksi. Voin vaan sanoa, että mun mies ei ota hirveänä, käy kyllä pakolliset saunaillat, pikkujoulut, varpajaiset jne, mut ei oikeastaan muuten. Mutta meillä on koko tämän 7.5 vuoden ajan ollu sama ongelma: jos tulee riitaa, niin mies ei puhu eikä pukahda. Ei vaan yksinkertasesti osaa puhua! Ei tääkään välillä helppoa ole tuommosen mykänkans :kieh:
Eilen alko niin sapettamaan ja v..tutus käyrä alko oleen jo täysi, niin annoin taas kyllä kuulua tästä hellyydestä. Siis mä ymmärrän jos mies ei halua seksiä näin loppupuolella (ei tässä itelläkään mikään haluttava olotila ole), mutta kyllä minä sitä hellyyttä kuitenkin haluan. Tää on taas jotain ihmeellistä, en tajua tippaakaan mitä mun ukon päässä liikkuu. Halusi vauvan ja alku meni hienosti, oli kiinnostunut, helli, paijasi jne. Itselläki oli olo niin loistava vielä silloin, ja nautin tästä raskaudesta paljon enempi kuin nyt. Mutta nyt mies on ottanut takapakkia ja kovasti. Ei helli, ei hirveänä kysy miten voin, ei yritä tunnustella vauvan liikkeitä. :( Itse yritän lähestyä miestä päivittäin, halata, pussata jne.. mutta ukkko vaan ns "työntää" pois. jos ei saa mitään vastakaikua tähän, niin ei se paljo itelläkään nappaa, mieluiten vetäytyy nopessti syrjään ja tuntee olonsa loukatuksi :'( .
Mä sitte yritin eilen puhua, ja sanoa miltä tuntuu, mutta ei siltä saa mitään vastausta mihinkään. Pistin hälle pari viestiä töihinki ja yritin laittaa omasta mielialasta jne, mutta ei mitään vastausta kuulu.
Eniten ottaa päähän se kun mies lähtee aamusin töihin, niinkö mitään ei olis tapahtunut. aina tulee sama selitys "anteeksi en tarkottanu", ja sillä pitäs olla kaikki pois pyyhitty. :kieh:

Mutta mä haluanki nyt tietää muilta, että onko teidän mielestä parisuhteessa normaalia se, että joka helvetin ilta pitää sanoa ja pyytää, että etkö vois vähän niinku tulla lähemmäs ja helliä!? Mies ei voi ikinä olla oma-aloitteinen. Ennen kuitenki muisti sanoa, että rakastaa, mutta enpä ole tuotakaan kuullut aikoihin.. :'(

siiri71 jaksamista oloon, täällä vähän samat fiilikset. mitta siis täysi tän raskaudenkans :|

tänään hoksasin sitte kunnon turvotuksen jaloissa. jalkoja myös jotenkin särkee/kolottaa :(

Onko muilla tämmöstä täyttä oloa, siis tuntuu että ei saa mitään ruokaa mahutettua mahaan, kun tulee ähky? Täällä podetaan sitä, mutta ilmeisesti ei ole mitään haittaa, kun paino nousee kuitenki mukavasti :whistle:

Lähenpä hakemaan muksut hoidosta, ja tulen taas iltasella lukasemaan tekstejä =)

Jaksuja kaikille :hug:
 
En siis onneksi ole ihan ainut painonnousun kanssa kamppaileva, kiitos kiitos niiskuneiti, jane ja minttu! Ja jos tästä nyt kauheasti painoa jää, niin hikijumppaa on siis odotettavissa et saa itsensä taas kasaan.
Muillekin joilla on kolotuksia ja vaivoja :hug:

siiri onpas mukavaa, kun tiedät syntymäpäivän jo etukäteen. Itse kauhistelen sitä, jos menee vielä yliajalle, kun olo on nyt jo ihan kyllästynyt ja laskeskelen päiviä sinne laskettuunaikaan ja toivon et syntyy hieman aiemmin...

Vappupallo on nyt ennakkoon ostettu esikoiselle, kun käytiin kaupoilla. Muuten vappu taitaa mennä kotioloissa ja vapputorilla käydessä.
Kampaajalle tekisi mieleni varata aika, jos vaikka mieli piristyisi siitä käynnistä. =)
 
Heissan pitkästä aikaa!

Ihana ilma ainakin Helsingissä! Mäkin varasin ajan "parturiin", tai itse asiassa kävin jo, nimittäin siistimässä tota bikinirajaa... Alkaa olee haasteellista pitää karvat kurissa, kun mitään nää ja höylääminen alkaa olee jo aika vaarallista jopa!! No, mutta nyt on siistit, hetken ainakin. Ihan oikeaa parturiaikaakin pitäis varata, mutta yritän malttaa vielä jokusen viikon, niin ei ihan heti tarvi mennä vauvan syntymän jälkeen. Jalkahoitoonkin olen menossa parin viikon päästä. Näköjään jotkut äitin-huolto-viikot menossa, nyt kun vielä ehtii.

Kävin tänään neuvolassa ja uudet kymmenet paukkuivat painon osalta...
Lähtöpaino oli 72 ja nyt tuli täyteen 90... ihan hirveetä! Turvotusta on jonkin verran, mutta paljon on rehellisesti ylimääräistäkin, nyt olisi otettava itseään niskasta kiinni ja jätettävä herkut loppuajaksi.. saas nähdä. Ensimmäistä odottaessa painoa tuli vajaa 25kg ja 10:ssä viikossa olin entiselläni, eli en panikoi kilojen kanssa, mutta ei ne mukavaltakaan tunnu.

Muuten kaikki ok. Supisteluja ilmaantuu silloin tällöin kivuttomina, eli masu menee kovaksi.

Synnytys on alkanut pyörimään mielessä ja koska ensimmäinen käynnistettiin, niin mietityttää se, että kuinka synnytys käynnistyy ja meneekö paljonkin yli. Toivottavasti ei...

Mun näkemys erilaisista palveluammateista, esim juuri sairaalat ja kätilöt, on semmoinen, että niin metsä vastaa, kun sinne huudetaan. Eli on muistettava, että kätilöt ovat tekemässä työtään, josta heillä on kokemus. Joskus synnyttäjät tarvitsevat jonkun joka sanoo mitä tehdä ja että nyt keskitytään olennaiseen, mutta töykeyttä ja huonoa käytöstä ei tarvitse kenenkään osakseen saada. Silloin on musta asiallisesti ilmoitettava, ettei pidä ko. henkilön käytöksestä ja missä vika. Synnytys voi olla pitkäkin joten muistakaa avata suunne, jos jokin asia mietityttää tai ahdistaa. Ihmisiähän ne kätilötkin on.

Laakerikohan kertoi mies-ongelmasta.... Meillä vähän samansuuntaisia juttuja. Reilu kuukausi sitten kirjoitin kirjeen mun miehelle, jossa kerroin mitä mietin; että jatkuva torjuminen syö itsetuntoa. Meillä on hyvä suhde, mutta ollaan tosi erilaisia. Mä rakastan hellittelyä ja koskettelua ja seksiäkin... ja mies taas on vähempääjn tyytyväinen. Meillä on ollut aiemminkin keskusteluja samoista asioista. Meillä on vaan yksi elämä, josta pitäisi saada nautittua. Haluan myös parisuhteesta kaiken irti, en halua tyytyä vähempään.. No, mies kyllä mietti asioita ja lupasi kirjoittaa mulle kirjeen takaisin.. mutta koska riitely siis on jo ohi, niin hän on kuin ei mitään olisi ollutkaan. ÄRSYTTÄÄ!! Arki menee siis loistavasti, mutta mä kaipaan hellyyttä, eikä se musta oo liikaa pyydetty!! Noh, tulipahan papatettua.

Ensi viikolla alkaa äitiysloma, jaiks, ja synnytys lähestyy, kohta on vauva toivottavasti turvallisesti kainalossa tuhisemassa.

Linnea 34tasan
 
Täällä viimein pikkupyykkiä pestään :heart: ai että nuo on vaan niin hellyttäviä. Vielä harsot sun muut pitäis kaivaa esiin ja laittaa pyörimään.

Oottekos muut mitannu mahan ympäryksiä ;) mä nyt huvikseni mittasin ja 106 näytti... esikoiselta oli loppuajasta vajaa 120, saas nähä päästäänkö samaan nyt :)

Yks takiainen roikkunu koko päivän lahkeessa ja ihme kitinää vaan pitää, mikää ei oo hyvin. Päikkäreille ei alkanut ollenkaan mutta silti väsyttää... pitäis lähteä matkahuollossa käymään ni jospa torkahtais ees hetkeksi autoon...

Sain simatkin viimein käymään, saa nähä uskallanko ite maistaa, mulla menee jalkoihin ihan sima ja kotikaljakin! :LOL:
 
Ihan valtavasti tullut tekstiä! En edes yritä kommentoida sen kummemin, muuta kuin alkoholittomiin juomiin liittyen :D

Jos kuivemmasta siideristä tykkää, niin Strongbow:ta löytyy low alcohol-versiona, eli pullossa on 0,5% alkoholia, eli vähemmän kuin kotikaljassa. Maistuu lähes tulkoon samalta kuin original holillinen versio ja itse olen tuota silloin tällöin nauttinut saunajuomana tai iltaa istuessa. Alkoholittomista kuohareista suosittelen Alkon valikoimista löytyvää saksalaista Söhnlein:ia, voitti hesarin alkoholittomien viinien testin taannoin. Ja meillä sittarista löytyy lisäksi alkoholittomien oluiden valikoimasta Bavaria-merkkistä persikka- ja omenaolutta :p Ai miten niin on perehdytty holittomien juomien tarjontaan... :D

Esikoiselle löytyi eilen Puuha Pete-vappupallo - kyllä oli 1,5 vuotiaalla leveä hymy, kun tuon pallon sai! :) Vappu vietetään ystävien luona grillaillen ja ehkä saunoen. Muutama lapsi ja monta raskaana olevaa mahtuu joukkoon, joten melko rauhallisesti taitaa aatto sujua. Eipä tuon porukan tapana kyllä ole muutenkaan lähteä örvelles-linjalle.

Simat pörisee pulloissa jääkaapissa, toivottavasti ehtivät vapuksi valmiiksi.

Myntti ja kaverit :heart: :heart: (ja viikot oli... ehkä 32+5?)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Siiri71:
Eniten olen kyllä järkyttynyt veijarin koosta; sisarukset ovat olleet syntyessään 3 kilon molemmin puolin ja nyt oli painoarvio 3.1 kg (viikot 34+0). SIIS YLI KOLME KILOA. HALOO!! Mikä jättiläinen sieltä on tulossa ?? Ilmankos tässä on vähän tukala olo, kun toinen puskee takapuolta kylkiluita vasten.

Siiri 34+0 POKS
Mulla oli kokoarvio kanssa rv 34 ja vauva painoi 2,9kg
;) Kaksi edellistäkin ovat olleet 4kg ja yli :heart:

Nyt on ostettu kaikki loputkin vauvajutut,uusi turvakaukalo,hoitopöytä,vaipat,liivinsuojukset :D
Tänään on ton reissun jälkeen mukavasti supistellut :whistle:
Mua edelleen kirveltää ja pissattaa usein,nyt oon 5 tablettia ottanut.

 
Hei leidit!

Täällä on ollut touhukas päivä, pakarakipu on poissa! En tiedä auttoiko uinti, TENS, pilatespallon päällä istuminen vai hieronta, mutta tänään ainakin siis on saanut kävellä normaalisti (hieman reippaampaa mummovauhtia siis, maratonille en lähtis) ja pyöräilinkin miehen vastusteluista huolimatta... Pientä painetta tuntui pyöräillessä tuolla alakerrassa, mutta muuten ehdottomasti helpompaa touhua, kuin kävely. Jee! Pitää nyt nauttia, huomisesta ei koskaan tiedä :D

Siidereistä, täältä löytyy sellaista ihanaa, kuivaa omenajuomaa "siiderikaraktäärillä", kun eivät saa siiderinä mainostaa. Harboen panimon, tanskalainen on vissiin. Oli ihan luksuslöytö, mie kun myös pidän Strongbowsta ja Crowmoorista eniten ja täällä kun kaikki siiderit on muuten yleensä niin imeliä (ei löydy kuivia lainkaan baareista, ruotsalaisia siis).

Vapun vietän yksin kotona, mies on ties millä työmatkalla taas. Muttei täällä kukaan muukaan vappua niin vietä. Simat on valmiina ja hyvää tulikin, oliko se nyt Myntin ohje vai kenen, en nyt muista :ashamed: Munkkeja aattelin huomenna paistella ja viedä miehelle töihin perjantaina, siinä se sitten olikin. Tosin en ole koskaan perustanut vapusta, olen itse kaikki vaput nuoruudessa ollut töissä vapputorilla Tampereella ja kyllä minuu kauhistutti, kun vanhemmat kännipäissään heiluvat lasten kanssa siellä. Lapset itkevät, kun äiti/isi ei halua tuhlata paria euroa johonkin lakuun tms, mutta monen euron tuopin ollessa kyseessä aukee nyssäkkä alta aika yksikön. Ihan järkyttävää touhua. Jos saisin vappua viettää Suomessa, haluaisin luultavasti grillailla rauhassa kavereiden kera kaukana teekkareista ja muista örveltäjistä. I don't get it.

Mammaliini, miul toi ympärys oli tuon 106cm noin kuukaus sitten :D Tässä sattu oleen mittanauha just sopivasti käsillä, niin 119cm näyttää :whistle: Että juu, on siis massu kasvanut ja sitähän se vaakakin koko ajan huutaa :whistle:

Mies ei täälläkään ole mikään hellyyden perikuva, mutta nyt on alkanut tulla sellaisia hellyttäviä piirteitä esiin. Eilen illalla antoi ihanan kokovartalohieronnan (ah, se weledan laventeliöljy on taivaallista!) ja siinä sitten mutisi huolissaan, että on varma, ettei se pysty minun oloo helpottamaan siinä synnytyksessä ja että tuun vaan raivoomaan sille koko ajan kun sattuu :) Ressukka. Valmennus alkaa ens viikolla, ehkä siellä osaa kätilö vakuuttaa miehillekin, että niiden osa on hyvin tärkeä. Mie yritin vakuutella kovasti eilen, että tärkeintä on, että on siinä ja vaikka pitelee kädestä, muttei tuntunut ihan tyytyvän siihen.

Josta tuli mieleen, että uskallauduin katsomaan ensimmäistä kertaa synnytysvideota netistä tänään... miult pääsi pieni paniikinomainen itku kyllä, täytyy myöntää. Ja au naturel ei kyllä tule kysymykseen, se on yks, mikä on vissi! :D

Nyt jos vähän imurois ja veis lisää pyykkiä pyykkitupaan!

Edit: Ainiin minttu1, ihana kuulla, että siellä tykättiin pöllöistä :) Lapset ne on niitä kriittisimpiä kriitikoita, joten lämmittää hurjasti mieltä!
 
Milkei! - Mä muistelen, että kun asuttiin Taalainmaalla, niin vappuna poltettiin jotain kokkoja... en kyllä muista miksi ja oliskohan joku ilotulistukin järjestetty ilmeisesti kuninkaan synttärin kunniaksi. Ootko huomannut teillä samankaltaisia juttuja, vai ootko ennen vappua Ruotsissa viettänyt? Me taidettiin silloin grillailla suomalaiskavereiden kanssa ja naurettiinkin, että yhden päivän aikana sai kesäkauden avattua grillailemalla, juhannusta fiilisteltyä kokon avulla ja uusi vuosikin vaihdettua rakettien paukkeessa, kätevää!

 
JonnaH: Kiitos!

Maira: Mukavaa, että mies haluaakin synnärille.

Pikkuapinalle paranemista!

Minttu: turvotus hus pois!

Tinysteps: Toivottavasti kampaajareissu sujui hyvin!

Garden ja Siiri: Jaksua ja :hug: viimeisiin viikkoihin oireiden kanssa!

Salmander: Synnytyslaulukurssilla en ole ollut, koska kurssit ovat sen verran kaukana, mutta kirjahyllystä löytyy kurssin vetäjän kirjoittama kirja aiheesta. Sen ohjeiden mukaan olen harjoitellut ja itse asiassa joutunut käyttämäänkin menetelmää, kun näitä tosi kipeitä ja säännöllisiä supistuksia on riittänyt tässä raskaudessa. Koen synnytyslaulun auttavan kropan rentouttamisessa ja supistuksen sietämisessä. Aion kokeilla synnytyksessäkin. Haluaisin meinaan mahdollisimman luomun synnytyksen, mutta saa nähdä miten käy. :)

Jane: Hienoa, että miehen kanssa on riita sovittu.

PikkuVarpunen: Onnea uuteen kotiin! :flower:

Laakeri: :hug: parisuhdekiemuroihin!

Paino: Täälläkin yksi, jolle kertynyt ihan kiitettävästi. Enemmän kuin esikoisen raskaudessa, kun tässä raskaudessa nuo supistukset on estäneet liikkumiset, mutta ruoka on tietenkin maistunut normaalisti. Th ei edellisessä paikassa ollut lainkaan huolissaan, toivottavasti uusikaan ei ota stressiä. Johan tässä riittää, kun itseä välillä harmittaa.

vappu: Aatto varmaan kotona ja vappupäivänä käymme lähikaupungin vapputorilla yhdessä siskon perheen kanssa.

Vauvavalmistelut: Suurimmat hankinnat on melkein tehty. Vain turvakaukalon pitäisi hakea ja ostaa siskon kaverilta. Muutamia pieniä hankintoja on lisäksi. Pessyt en ole vielä mitään, enkä laittanut mitään valmiiksi, kun on ollut tämä muutto. Tosin muutenkin olen ottanut tällä kertaa ihan lunkisti, kun en usko kiirettä vielä olevan. Kun kerran kipeitä joka päiväisiä ja säännöllisiäkin supistuksia on tullut rv 14+ asti eikä mitään ennen aikaisen synnytyksen merkkejä ole ilmaantunut, niin eiköhän tässä taas yli lasketun ajan mennä. Eli josko sitten juhannuksena syntyisi meidän musikka. B) Juu, mutta pitäisi oikeasti varmaan alkaa pestä noita vauvanvaatteita ja laittaa tavaroita paikoilleen. Kestovaippojakin pitäisi joka tapauksessa pestä useamman kerran ennen käyttöä, joten josko lähipäivinä alkaisi siihen hommaan.

Turvotus: Täältäkin löytyy iltaisin, öisin ja ihan aamuvarhaisella. Sormukset otin viime viikolla pois ja ripustin kaulaan, kun tuntuu turvotusta ja ihottumaakin on riesaksi asti sormissa. Naamavärkki puolestaan on pöhöttyneen näköinen aamuisin, mutta turvotus laskee onneksi nopeasti. Jaloissa lähinnä sukat kiristää, mutta muuten ei huomaa mitään.

Hyviä vointeja!

-Sh ja Milla rv 33+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja milkei:
Josta tuli mieleen, että uskallauduin katsomaan ensimmäistä kertaa synnytysvideota netistä tänään... miult pääsi pieni paniikinomainen itku kyllä, täytyy myöntää. Ja au naturel ei kyllä tule kysymykseen, se on yks, mikä on vissi! :D
Mä en oo vielä sellasta videoo kattonu missä näytettäis paraatipaikalta tapahtumat, mut tänään kun katoin jonkun vauvaohjelman neloselta aamulla niin siinä oli vesisynnytys eikä paljoo kyl siinäkään nähny mut sen naisen huuto oli jotain ihan kauheeta ja mua rupes jopa vähän huimaamaan :eek: Mitä enemmän synnytystä ajattelen niin sitä enemmän mua pelottaa. Välillä iltasin sängyssä kun miettii niin tulee ihan paha olo :ashamed: Pelkään et oon niin paniikissa et saan jonkun kohtauksen tai et se sattuu entistä enemmän jos ei pysty peloltaan rentoutuun.. Pakokauhu taitaa kuvailla tuntemuksia parhaiten :|
 
Heippa!

TVVO:lle paljon voimia sanoinkuvaamattoman surulliseen tilanteeseen :hug: Itkulta en välttynyt minäkään kun viestisi luin. Olen suunnattoman pahoillani perheenne puolesta.

Muut ajatukset taisi melkein taas hävitä päästä... Ikä-asioita oli ainakin pohdittu. Minultakin on useamman kerran kysytty tämän raskauden aikana, että "ensimmäistäkö odotat?" ja kun vastaan, että kolmatta ja edelliset jo koululaisia, niin aina ihmetellään kuinka nuorena olen heidät saanut. Ja ikää jo 34v. Kiva näyttää nuorelta :) Usein kuitenkin huomaan, että esim. vanhempainilloissa olemme nuorimmasta päästä. No nyt tämän tulijan kanssa ei enää näin tule olemaan.

Lenniinalle kiitos hoitopöytävinkistä :flower:

Kopparbergin alkoholittomia siidereitä minäkin suosin. Niitä on tullut välillä ostettua ja nyt varmaan taas pari vapuksi. Simasta taisin tehdä niin hiivaista, että taitaa prosentit nousta niin ylös, ettei sovi lapsille eikä raskaana oleville :headwall:

Huomenna lääkäri supisteluiden takia. Saapa nähdä mitä sanoo. Vähän jännittää, ettei vaan sänkyyn määräisi. Sillehän ei sitten vaan mitään voi.

Hyviä vointeja kaikille!

-unelias-
 
Multa otettiin tänään strepto- ja hiivanäytteet. lääkäri tosin sanoi, että mun tapauksessa streptolla ei ole merkitystä, koska minut leikataan ja se ei voi tarttua vauvaan muuta kuin alatiesynnytyksen yhteydessä.

Valolla oli ultrassa kaikki hyvin ja poika oli pysynyt edelleen kasvukäyrällä, joskin alarajalla, niin kuin hän on koko raskauden kulkenut. Valon painoarvio oli 1500 g. Tavoite tässä raskaudessa oli, että saataisiin Valo 1000 g ennen syntymää, joten tilanne on loistava.

Saagatar & Valo rv 32+2 ja enkelipoika Toivo rv 22+0

 
Tänään on ollut huono päivä.

En enää ikinä mene loppuraskaudessa kampaajalle. Eka tunti meni hyvin hiuksia raidottaessa mutta sitten alkoi hikoilu, päänsärky, pahoinvointi ja silmissä sumeni. Ajattelin jo että pyörryn tähän tuoliin. Otimme pieniä jaloittelutaukoja, sain juoda kylmää vettä ja työ saatiin valmiiksi mutta yh mikä olo jäi. Onneksi sentään hiuksista tuli hienot.

Sitten meni pari muutakin asiaa mönkään ja viimeinen silaus päivälle oli tämä uutinen
http://www.iltalehti.fi/ruoka/2010042811559874_ru.shtml
Saattaa olla että meillä oli kyseistä kalaa avattuna jääkaapissa viikon (tosin suljetussa säilytysrasiassa) kun vieraat toivat mukanaan. Todennäköisesti ei ollut sama erä koska siitä on jo parisen viikkoa aikaa mutta jotenkin ärsyttää tollanen uutinen kuitenkin. Että mitä jos siinä kalassa olikin listeriaa ja mitä jos se on jotenkin saastuttanut meidän jääkaapin ja muut tuotteet. No, sainpahan ainakin vähän todistetta niille jotka pitävät neuvolan vältettäviä ruoka-aineita hysterisointina :kieh: Ärsyttää. Haluan jo vaavin pihalle ettei tarvis olla niin ylitarkka kaikessa mitä syö...

Huono päivä.
 
Piti tulla kiittämään Milkein pöllösistä :flower:
Aivan superihana kolmen kopla saapui tänne Ruotsista.
Täällä oli yksi lapsikriitikko myös aivan ihastuksissaan. Tosin ei millään tajunnut, että hänelle on vaan yksi pöllö. Kanteli kaikkia onnessaan, että on hänen ;) Siellä nyt tuutumassa uusi pöllö, vanha kaupasta hankittu pöllö sekä rätit vieressään. Meillä ei ole vielä tuota uniharsosta vierotusta raaskittu tehdä. Olen nyt ostanut vauvalle uudet harsot ja eri kuvioinneilla. Valkoiset voi siirtää vauvalle, mutta nuo muutama kuviollinen pitää vielä olla uniriepuina.

Täällä myös yksi, jonka paino on uusissa ulottuvuuksissa ja ruoka maistuu. :ashamed:
Heti huomaa, kun syö jotain suolaista että turvotusta on enemmän. Sormukset jätin tällä viikolla suosiolla kaappiin ja sukista tulee rannut jalkoihin. Mahanympärys 115 cm, oli jostain syystä jäänyt mittanauha koneelle. Nyt tosin Nuuk myllännyt koko päivän ja maha on ihmeen pinkeä muutenkin.

Mistä tuli mieleen Lenniina, tuo Nuuk on vain siitä ohjelmasta missä Unna ja Nuuk. Ei olla sen kummemmin vielä mietitty nimeä. En halunnut, koska esikoiselle jäi "työnimi." Se vain tuntui jo niin omalta, kun monta kuukautta kutsunut sillä nimellä. Kyllähän tuo Nuuk toisena nimenä menisikin ihan kivasti..

Supistuksista: kivuliaita ei ole ollut ollenkaan, harjoitussupistuksia oli jossain vaiheessa enempi, nyt ei pahemmin ole ollut niitäkään. Tosin, jos paljon kumartelee, siis kerää esim. esikoisen leluja lattialta niin maha saattaa mennä hetkeksi kovaksi. Samoin, jos oikein kovaa kävelee. En edes ennen tätä raskautta tiennyt, että mahan kovettuminen on harjoitussupistus.

Piti tulla vaan pikavisiitille, mutta ei se näköjään onnistu ja silti jää puolet sanomatta mitä piti kommentoida kun luki tekstejä vaikka tässä raskaudessa dementiakaan ei ole niin paha kuin edellisessä..

Unna ja Nuuk 34+1



 
Täällä riittää juttua, ehdin vasta koneelle..en taida edes yrittää kommentoida mitään ennen perjantaista lomaa.
Paitsi Mammaliini83 oli pakko mielenkiinnosta mitata mahanympärys ja näytti 98:)

Jep, tänään oli neuvola - kaikki muu erinomaisesti mutta ei poika ole osannut kääntyä..PThän se oli ja pää on minusta ollut koko ajan siinä samassa kohdassa :/ Kovasti siellä kuitenkin on hyöritty - yritystä on. Ens viikolla lääkäri - joka kuulemma luultavasti laittaa lähetteen ultraan.
Vähän alkoi pelottamaan kun th sanoi, että jos nyt jostain syytä menisi vedet/tulisi lähtö, niin pitäisi soittaa ambulanssi.

Miumiu&poika 34+2
 
^Meillähän ollaan kans pt, muttei mua millään lailla ohjestettu mihinkään, sanottiin vaan et katotaa rv36 uudestaan... :whistle:
Hyvin huomaa kuinka käytännöt jne vaihtelee..Ja mä keskustelin asiasta kuitenkin synnytyssairaalan lääkärin kanssa..Mut onpa hyvä tietää tuokin! :)
 
Täällähän tullut juttua. Huomasin minäkin tuon kalajutun ja minua se tavallaan lohdutti - oon välttäny koko ajan työpaikan salaattipöydän savulohta, vaikka kiusaus on ollut suuri...se on ollu salaattiannokseni vakio-osa ennen raskautta. Että ehkei se ole turhaa... Aikaisemmissa raskauksissa ei moista tajuttu edes varotella.

Vyötärönympärys oli nyt 105cm (33+2), lohdullista että muillakin on sataset paukkunut, tuntui alkuun niin hurjalle.

Juomista - mäkin oon muutaman kerran ottanut pullon tuota Strongbow:in low alcoholia, se on selkeästi parasta. Yllättävän hyvin nykyisin ravintoloissa alkaa olla tarjolla alkoholittomia viinejä, kun joulun alla oli monta "hienompaa" juhlaa jne. Jotakin alkotonta kuoharia tuli juotua uutena vuotena, nimeä en kyllä muista, mut mielestäni oli yllättävänki hyvää...
 
Iltaa kaikille!

Se olis sitten huomenna töihin mentävä ainakin hetkeksi. Aamupäivällä tosin on jo lääkäriaika, kun käsien puutuminen ja särky ei ole helpottanut yhtään. Yritin tänään täältä kotoa käsin vähän työposteja selvitellä, mutta oli pakko lopettaa, kun sormet ei enää taipunu näppikselle. Huomenna on myös fysioterapeutti, katsotaan, mitä se kykenee enää näillä viikoilla tekemään asialle.

Laakeri onko miehesi ollut ennen odotusta samanlainen vai onko tuo hellyydettömyys tullut vasta nyt? Jos se on hänen tapansa reagoida uuden tilanteen tuomiin pelkoihin ja jännitykseen. Toivottavasti saatte asiat selvitettyä.

Linnean kanssa mennään samoissa lukemissa painonnousussa. Itse olen huomannut, että mulla liikunta auttaa kaikkein parhaiten hillitsemään painonnousua, ruoan suhteen puolestaan tuntuu, että on ihan sama mitä syön tai miten paljon, vaa'alla näkyy pääsääntöisesti nousu suorassa suhteessa liikunnan määrään. Tiedä sitten johtuuko jostain stressistä myöskin, kun paino nousee kaikkein vähiten silloin kun en ole töissä.

Saagatar kiva kuulla hyviä uutisia. Toki kaikkien kohdalla niitä toivoo, mutta sinulle erityisesti.

Olikohan se juuri tuo Strongbown low alcohol, joka oli tosi hyvää ja ei niin makeaa? Maistoin jotain tuollaista low alcohol versiota, mutta merkki ei jäänyt mieleen, muistan vain, että siinä oli 0,5 % ja pullon kyljessä oli odottavan naisen kuva ja kieltomerkki päällä :LOL:
Uutena vuotena ostin jonkun alkottoman kuoharin ja se oli ihan kamalaa, maistui ihan homeiselle kellarille... olisko ollut jotenkin pilaantunutta :x

Jonttu & jättis 33+3
 
Mistäköhän saa Strongbown alkotonta siideriä? En oo koskaan nähnyt... Mä tykkään tosta Jonnan mainitsemasta Stowfordin alkoholittomasta, jota tykkäsin juoda ei-raskaanakin. Se on pieni, läpinäkyvä lasipullo ja on Brittityyppistä omenasiideriä, eli ei niin makeaa. Mulle on myös monen muun tapaan riittänyt tässä raskaudessa se limppari. Varmaan 2 kertaa oon ostanu tota Stowfordia. Nyt rupes tekee mieli sitä mansikka-limeä, vaikka en tykkää siitä alkoholillisesta versiostakaan. :eek: Nuorempana olin monta vuotta baarimikkona, joten maistuvat holittomat drinkit taittuu ihan kädenkäänteessä. Holiton mansikka-margarita on kesällä ihan ehdoton, eli blenderiin kourallinen pakastemansikoita (tai tuoreita + jääpaloja) ja tilkka lime- tai sitruunamehua ja surrur! Mä tykkään kirpeästä, mutta jos makeutta haluaa, niin sokeria, sokerilientä tai makeutusainetta voi lisätä oman maun mukaan. Tuli vaan todettua tuossa pari päivää sitten, että mansikat aiheuttaa kamalan närästyksen, niin mun täytyy varmaan tyytyä ihan muihin drinksuihin.

Miehestä & vapusta No mä en oo koskaan käskenyt tai halunnut käskeä mun miestä tai olla se "nalkuttava ämmä", vaan haluan, että se ite tajuaa asioita ja esim. valitsee mielummin perheen kanssa oleskelun kuin ryyppäämisen. Harvoin se mun mielestä dokailee, eikä toi vappu oo mulle mikään ongelma. Ymmärrän, että se kuuluu siihen teekkarikulttuuriin. Yhden vapun olin jopa mukana roikkumassa, mutta se oli niin hirveetä, että pakkohan siinä oli itekin kauheet perskännit vetää. Ei niitä juttuja kestä selvin päin. Tämä tapahtui siis ennen lapsia. :attn: Ei mulla oo nykyään edes tarvetta lähteä mihinkään "bilettämään". No mutta, kysyin vapusta mieheltä ja se sanoi ottavansa perjantaina ihan iisisti. On töissä aamusta iltaan ja siinä samalla ottaa muutaman ja tulee siistissä kunnossa illalla/yöllä kotiin. Kysyi multa, että mitä tehdään (siis koko perhe yhdessä) lauantaina! :eek: Olin ihan, että me ainakin mennään tytön kanssa vappulounaalle ja stadiin pyörimään... Mies haluaa viettää tuon lauantain ihan vapaaehtoisesti, hampaita kiristelemättä meidän kanssa. Oho. No, nyt pöytävaraus onkin sitten KAHDELLE aikuiselle yhden sijaan. Kai se mies sitten on vihdoinkin kasvanut aikuiseksi tai jotain. :kieh: Perjantaina mennään tytön kanssa kahdestaan tuttavaperheen luo saunomaan, jossa, yllätysyllätys, myös mies on rilluttelemassa ja äiti lapsen kanssa kotona.

Lilli mä puhuin niistä Mamas&Papas -vaatteista. Oon ostanut niitä Brittien eBaystä. Just ostin ihan uuden, käyttämättömän setin, jossa cargo-housut, kauluspaita ja neuleliivi vastasyntyneelle yhteishintaan 7 euroa. Postikulut oli 5 euroa, eli setin hinnaksi jäi 2 euroa. :D Sit löysin eBaystä nettikaupan, josta sai korikehdon (moses basket) vaihtopäälliset! Niitä ei saa Suomesta mistään, vaikka noita kehtoja täällä myydäänkin. Esikoisella tietysti vaaleanpunaiset päälliset ja nyt vaihdettiin ne beigeihin/luonnonvalkoisiin. Myös ovaalin muotoisia lakanoita tohon kehtoon löysin netistä. Mun mielestä se mamasandpapas.co.uk ei toimita Suomeen, vai onko ne ruvennu toimittamaan? Olis jo aikakin! Stockalla Mamas&Papas -tuotteet maksaa mansikoita!

Tänpäiväsen luennon asiat vaan pyörii päässä! Huomenna vika kurssipäivä. Huh, siitäkin sit selvitty. Nyt kyllä nukkumaan! Miten toi kello on taas noin paljon?
 
Huomenia!

Vika duunipäivä ja olin täällä jo klo 6! Vein ukon töihin ensin, siksi niin aikaisin täällä. Eipä täällä muita vielä olekaan. Ja lähden äippäloman viettoon kyllä jo puolen päivän jälkeen.
Nyt saa riittää! :)
Tosiaan kone piti tulla tänne tuomaan ja vähän pitää opastella jäljellejääviä.

On kyllä sellainen olokin, että ihan viime hetket lopettaa nämä hommat kokonaan.
En tosiaan tiedä johtuisko nyt vaan siitä, että on pää alaspäin ja liikkeet tuntuu tosi alhaalla, olisko jo hyvin laskeutunutkin, niin kivut ja jomotukset ja supistukset ovat lisääntyneet tämän viikon aikana. Hyvä kun jotenkin pääsee kävelemään! No toivottavasti alkava vapaa ja lepääminen auttaa ja Eltsu pysyy kyydissä vielä!!

Sateisesta päivästä huolimatta kaikille ihanaa torstaipäivää!!
Ja hyvää äitiyslomaa kelle alkaa myös nytten! Meitä oli kai muutama.

T.Ripe + Elvis 34+3 :heart: ja äitiysloma!!!!!!!!!!!!! kohta.....
 
Minttu: Hieno asenne alkoholi/lapset -asiassa, itse samalla linjalla! Toivottavasti ei ole raskausmyrkytys!

Tinysteps: :hug:

Garden: Jaksuja oloihin! :hug:

Salmander: Supistuksista: Esikon aikana tuli silloin tällöin kivuttomia harjoitussuppareita (=masu kovaksi), mutta oikeat, heti tosi kipeät ja tauottomat alkoivat vasta 5 tuntia lapsiveden menon jälkeen (en ehkä olisi supistuksiksi tunnistanut, koska ei ollut taukoja ollenkaan, mutta kipu oli kyllä sitä luokkaa, että sairaalaan olisin lähtenyt, vaikka vedet olisi vielä masussa olleetkin). Nyt ei ole ollut pahemmin edes noita harkkareita. Mutta huoleen ei ole syytä, vaikka supparit puuttuvatkin - meillä esikko syntyi ilman ennakkovaroituksia rv 36+6 =) Paranemisia koirallesi!

Jane: Ihanan sovun olitte saaneet aikaan :heart:

Niiskuneiti: Odottelemme - toivottavasti puhtaita - verikoetuloksiasi!

Tänttärä: Onnea virallisesta äippälomasta, jäämme odottelemaan äippäpolikuulumisiasi =)

Siiri: Jaksuja oloihin!

Laakeri: :hug:

Unelias: Supistuksettomuutta :hug:

Saagatar: Onnittelut hienoista ultranäkymistä! :flower:

Ripe: Onnea äippäloman alkamisen johdosta :flower:

(.) Neuvola oli eilen:

rv 34+5 (30+4)
Paino/vko +270 g (-130g) yht.ensi neuvolasta tullut nyt 7,5 kg.
Turvotus + (+)
RR 105/72 (110/69)
Valkuainen - (-)
Sokeri +++ (++++)
Hemppa 122 (129)
Sf 31 (29)
RT

Kerroin th:lle, että sormia särkee, niin voi kuulemma loppuraskaudessa johtua jonkun hormonin (en muista nimeä :ashamed: ) erityksen lisääntymisestä ja turvotus pahentaa tilannetta, mutta normaalia siis on.

Istukkaveren luovutuksesta kysyin, th ei oikein tiennyt, sanoi, ettei ole synnäriltä asiasta kukaan tiedottanut mitään pitkään aikaan, joten ehkä jatkuu ennallaan eli kysyvät synnytykseen tullessa luovutushalukkuutta tai voi itse sanoa haluavansa luovuttaa. Kirjoitin sitten itse synnytyssuunnitelmaani luovutushalukkuuteni.

Rh neg- vereni takia tuli lähete vasta-aineverikokeisiin ensi viikolle ja parin viikon päästä onkin jo loppuraskauden lääkäri =)

Liikelaskentaohjeet sain myös - ihan rutiinijuttu kuulemma, että annetaan jokaiselle. En vain esikoisen aikaan muista saaneeni niitä - silloin th olin nuori sijainen.

Lenniina 34+6
 

Yhteistyössä