~Kesäkuun Kullannuput -10~Varaslähtö Toukokuuhun <3 14 Kullannuppua syntynyt <3

Onnea Myntti! :flower:

Kivunlievityksestä: Tuolla jo aiemmin kerroinkin oman kokemuksen siitä pudendaalista, joka on käsittääkseni yksi versio kohdunkaulan puudutteesta. Sen laitto sattui eniten koko synnytyksessä. Never ever again. Kahdessa synnytyksessä nyt laitettu spinaali, kun lääkäri on ollut aina niin myöhässä, että epiduraalia ei oo ehditty laittaa. Vie kivut, KAIKKI kivut. Näin niinku nopean synnyttäjän näkökulmasta voin suositella sitä spinaalia, mutta ei ne kai kovin herkästi sitä ainakaan ensisynnyttäjille anna, koska siinä tosiaan ei tunne mitään ja vaarana suppareiden katoaminen tms. Mulle kylki/makuuasennossa ponnistaminen ei oo ollu mikään ongelma. En ymmärrä miksi kaikki sitä niin pelkää? Jalkoihin on aina vähän voimaa jäänyt niin, että niitä voi pikkusen varovasti liikutella. Nopeesti se tunto jalkoihin on palannut ja ihan ite oon suihkuun köpötellyt heti synnytysten jälkeen. =) Nyt kun mietin tarkemmin, en oo koskaan kuullut kenenkään katuneen saaneensa spinaalin... No, kukin tyylillään. Onhan niitä sellaisiakin, joiden mielestä kipu kuuluu synnytykseen ja äiti on jotenkin parempi ihminen, jos vetää synnytyksen luomuna. Ihan sairasta.

Täällä nännit voi hyvin ja maitoa tulee paljon, jee, musta tuli täysimettäjä! Mulle se on jotenkin niin tärkeä juttu...

Meille tuli pari päivää sitten silmätulehdus: Pyrylle molempiin silmiin, esikoiselle toiseen silmään ja mulle toiseen. No, oon ahkerasti turauttanu tulehtuneisiin silmiin tissistä maitoa ja saldona kaikki parannettu! Ihme ainetta toi rintamaito! Toi ei oo siis mikään mun oma keksintö, vaan ihan yleisesti neuvotaan rintamaitoa silmätulehdukseen. Kannattaa pitää mielessä...

Mikä tää tässä vyötärönseudulla on tää kapeempi kohta... Se on VYÖTÄRÖ! Mulla on vyötärö! Ihanaa!

Mä tästä menenkin hehkuttelemasta, kun toisilla vielä raskausvaivoja ja kaikkee... :ashamed:
 
Lenniina tervetuloa :D

Ilmeisesti liikaa rasitusta leivonnasta. Kipeitä suppareita taas iltapäivän tullu. No jos malttais levätä taas hetken. Nyt ei ois mahollisuutta lähteä synnyttämään, kun huominen on juhlille varattu :D

Odottamattomalla söpö maha B) Mulla on napa pullahtanu ulos jo alkuraskaudessa... miten muilla pysyy noin nätisti se?

Uudet mahtuu hienosti mukaan näin loppusuorallakin :wave:

Nyt jalat kohti kattoa hetkeksi :heart:
 
Milkei olipa hyvä, että mainitsit liivinsuojat. Itse ostin Ainun pestäviä Medela liivinsuojia ja muistin nyt, että nehän pitää pestä ennen käyttöönottoa.

Mussupussu Olipa hyvä tietää, että rintamaitoa voi käyttää noinkin. Niin ja hehkuta pois vaan, perässä tullaan, toivottavasti :)

Tupajumi, mun työkaveri otti tavakseen joka päivä tarkastaa mun mahan ja puolestaan päivitteli sitten "onpas se taas kasvanut, miten sun napa ei ole vieläkään pullahtanut?! Sä oot outo!"
 
Ai niin ja sitä piti kysyä, onko täällä kuinka moni kiinnostunut kokeilemaan tai kokeillut vaipattomuutta?
Minusta vaikuttaa tosi mielekkäältä vaihtoehdolta ja olisi kiva kuulla, jos jollain on kokemuksia.
 
tuplaonnet myntille!! :flower: =)
Tupajumin kakut kuulostaa ihanalle! :p itekki aamusta väsäsin pari peltiä piirakkaa ja kanelikakun, jos ees osa jäis pakkaseen, vauvan kattojia varten..mut epäilen.. :whistle:
Odottamattomalla odotuksella komea masu! :)

Itellä olo ok. Vauva jo painattaa kohunsuuta ja pitemmät kävelylenkin saa loppuajaksi unohtaa, vielä muutamapvä sitte meni 1,5h sauvakävellen, nyt selvästi vauva alenpana ja alkaa kiinnittyä, kun niin juilii ja painattaa tuonne pepunkin puolelle.
Epämääräistä kipuilua ollu alamahassa ja selässä..muutamia suppareita tullu. Joten eiköhän se sieltä parin-kolmen viikon sisään tuu!!!

Sain vauvan vaatteet laitettua kaappiin, harsoja ostin, niitä kuviollisia ja ihanan värisiä! :heart: sairaalavaatteet laitoin vauvalle, itelle katon kassin sit ku lähtö tulee.. :whistle:
Muutakin tarviketta ostin; pumpulipuikkoja, septidiiniä, puhdistuspyyhkeitä...ym tarvetta ja 50cm bodyjä, sukkiksiä, lakkeja..ym.

Rintapumppua oon huutiksesta huutanut. Aventin pumppua, kovasti on sitä kehuttu,niin jospa sellasella päästäis ilman rintatulehuksia alku läpi! Mulla tahtoo tulla alkuun ni paljon maitoa et tulehuksia ollu 3...ei oikein vauva saa rintoja tyhjäksi ja niin huono pumppu on ennestään, et sitä alkua vähän ressaan..

Puudutuksista
ollu puhetta, mä tahtosin spinaalin, muuta en suostu ottamaan. jos en sitä saa, sitte oon ilman! kohdunkaulan puudute tekee vaan takapakkia, meen ihan lukkoon ku se laitetaan, en yhtään enään pysty rentoutuun ja tuntuu että kipiämmäksi vaan menee ja laitto sattunu aina ni paljon.. :kieh:

semmoisia, nyt ukkokulta lähtee saunailtaan, mä suuntaan siskolle illaksi ja jos siinä samalla kylällä kävis kaveria moikkaan! =)
inkkukinkku rv37
 
Onnea Myntille pojista :flower: :heart: :heart:

Bannah: Tsemppiä sektioon!

Tupajumi: kuulostaa todella herkulliselta:p

Milkei: Kertissuojista mitä olen kokeillut Natusan merkkiset oli parhaat. Ne on tosi pehmeät ja niissä tarrakiinnitys. Loppuimetysajasta tajusin, että noitahan on myös kestoja ja ostin ihan jostain Prismasta ja nekin toimi. Nyt mulla on näköjään (löyty tuolta vauvanvaatelaatikoista) myös Ruskovillan kestosuojia, niitä pitääkin testata heti aluksi. Muuten olen ollut tosi tyytyväinen Ruskovillan tuotteisiin, että luulisin noidenkin olevan hyvät.

Puudutteista: Mulla toi epiduraali ei oikein auttanut, sitä piti laittaa muutama lääkeannos lisää, ennen kun tehos edes jotenkin.. ei kyllä vaikuttanu jalkoihin mitenkään?!Sitte ponnistusvaiheessa sain tonne alas jonku joka vei kivut kokonaan ja mähän huokasin, että ihanaa, vihdoinkin saa nukkua, johon kätilö totes että nyt vasta aletaankin hommiin.. Pitäis oikein tarkistaa mikä puudute oli ku tehos liianki hyvin eikä sen pisto ees sattunu. Kuten huomaatte, en pahemmin oo perehtyny sen enempiä noihin menetelmiin, ihan sängyssä maaten onnistui synnytys ja varmaan kokeilen sitä uudelleen, ellen sitten innostu selvittämään muita vaihtoehtoja =)

Meriheponen: Tervetuloa joukkoon :wave:

Inkkukinkku: Täällä yks joka suosittelee Aventin pumppua, mulla vielä se käsikäyttöinen ja herutti maitoa enempi kuin sairaalasta lainaksi saatu kone. Aivan ykkösjuttu.

Unna ja Nuuk 38+4
 
Puudutuksista mun mielestä ketään ei saa arvostella sen takia, ottaako puudutuksia vai ei. Ymmärrän hyvin niiden käytön, mutta en myöskään sanoisi luomusynnyttäjistä että se on sairasta. Aika kovasti sanottu mielestäni. Synnytys on hyvin henkilökohtainen tapahtuma, ja tärkeintä on mun mielestä, että äiti kokee saavansa synnyttää niin kuin itse haluaa, kuului siihen sitten lääkkeellinen kivunlievitys tai ei.

Itse suhtaudun kivunlievitykseen myönteisesti, myös siis puudutuksiin, mutta haluan silti yrittää edetä synnytyksessä mahdollisimman luonnollisesti, niin, että saan vapaasti liikkua ja vaihdella asentoja.Esikoisen synnytyksessä en tajunnut/voinut liikkua, vaan jäin sänkyyn makaamaan jo melkein alusta saakka, mikä vain pahensi kipuja. Liikkuminen oikeasti auttaa kivun kestämisessä. Ajatuksena on mennä "pehmeämmillä" keinoilla aluksi, mutta lääkkeistäkään en kieltäydy jos/kun kivut yltyy liian koviksi.

Kohdunlkaulanpuudutusta aion kokeilla, jos/kun kivut yltyvät liian koviksi. Olen kuullut siitä pelkkää hyvää lähipiirissä, ja se on kuulemma oiva puudutus onnistuessaan. Sitä voi tarpeen mukaan lisätä, eikä se heikennä omia supistuksia yhtä paljon kuin epiduraali. Esikoisen synnytyksessä mulla oli epiduraali, ja auttoi kyllä oikein hyvinkin kipuihin, mutta tunto lähti kyllä jaloista, ja jouduin myös ponnistamaan puoli-istuvassa ja kylkiasennossa. Luontevammalta itselleni olisi ollut ponnistaa vauva ulos pystyasennossa, mutta valinnanvaraa ei ollut, kun jalat oli hyytelöä. Kohdunkaualanpuudutusta lähden koeilemaan juurikin ihan sen takia, ettei se vie tuntoa jaloista, koska se on ns.paikallinen puudutus. Spinaali ja epiduraali lienevät ne tehokkaimmat kivunpoistajat, mutta itse koitan nyt välttää viimeiseen asti niitä, sillä se mahdollinen sänkyyn kahliutuminen kauhistuttaa itseäni.
Jos homma menee liian kivuliaaksi, ja se kohdunkaulanpuudutus ei vaikka toimikkaan, niin aina voi sitten pyytää esimerkiksi sitä spinaalia vielä, jos ehtii sen saamaan.
Tilanteen mukaan koitan mennä. =)
Toi TENS mua kiinnostaa, ja en malta odottaa, että pääsen testaamaan sitä ihan tositoimissa.

Tulipas sepustus..

 
Olen samaa mieltä pikkuvarpusen kanssa. Ketään ei voi eikä saa arvostella sen mukaan haluaako kivunlievitystä vai ei. Jokainen toimii omassa synnytyksessään niin kuin parhaakseen katsoo. Jokainen kestää kipua eri tavalla. Itse en voisi kuvitella mitenkään luomusynnytystä, koska olen niin kipuherkkä. Mutta en tuomitse sellaisia, jotka siihen ryhtyvät. Jokainen tekee omat valinnat synnytyksensä suhteen.
 
Itse olen kans aika kipu herkkä, mutta silti lähden synnyttämään mahd.luomusti. Toki avoimin mielin eli jos kipu menee hirveeksi niin toki sitten tahdon lievitystä, mutta lähden periaatteella että ottaisin vain homeopaattisia valmisteita ja kaikella muulla yritän lievittää kipua. Itsellä on jotenkin niin sellainen olo että jos ottaa jotain niin se vaan pidentää synnytystä. Ja olen kuullut niin paljon kaikkea positiivista siitä että ei ole mitään "kovempia" lääkkeitä ottanut. Itse ja vauva palatutuu synnytyksestä nopeammin, imetys lähtee paremmin käyntiin ym. Toki minun on vaikea sanoa vielä mitään ku esikoista odotan, mutta näillä mennään katotaan sitten ku H-hetki tulee että kuis käy :p
http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=3 Tuolla on minusta hyviä vinkkejä.
 
mjm
Onnea Myntille ja perheelle pojista! :flower: =)

Meriheponen, tervetuloa! :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja PikkuVarpunen:
Puudutuksista mun mielestä ketään ei saa arvostella sen takia, ottaako puudutuksia vai ei. Ymmärrän hyvin niiden käytön, mutta en myöskään sanoisi luomusynnyttäjistä että se on sairasta. Aika kovasti sanottu mielestäni. Synnytys on hyvin henkilökohtainen tapahtuma, ja tärkeintä on mun mielestä, että äiti kokee saavansa synnyttää niin kuin itse haluaa, kuului siihen sitten lääkkeellinen kivunlievitys tai ei.
Hienosti ilmaistu PikkuVarpunen, komppaan täysin! =)

Jaksuja ja haleja kaikille! =) :hug:

 
Myntille paljon onnea! :flower:

Ja meriheposelle tervetuloa joukkoon!

Mipsun tyttö on myös aivan ylisöpö noissa kuvissa!

Pikkuvarpusta komppaan täysin minäkin:)
Mä koen itse asian niin että kipu kyllä kuuluu synnytykseen. Hyvä sanoa ensisynnyttäjänä, otan kyllä varmasti kaikki mahdolliset kivunlievitykset vastaan jos tarve tulee, mutta pieni masokisti minussa oikeasti haluaa kokea sen synnytyskivun. Mua oikeasti siis kiinnostaa, kuinka pahaksi kipu voi yltyä ja miten kestän sen... Tuun sitten kertomaan miten kantti kesti vai kestikö :whistle:
Ja jokainen tosiaan tavallaan!

Jonna H, muakin kiinnostaa toi vaipattomuus, mutta haluisin kans kuulla siitä enemmän. Jonkin verran oon lueskellut netistä, mutta en tiedä oisko musta oikeesti siihen. Eli kokemuksia saa jakaa!

Kestoliivinsuojia tilailin netistä bravadon malleja, en muista kuka täällä heitti tän linkin aiemmin, mutta tuolta tilasin myös imetysrintsikoita kun hinnat oli postikuluineenkin huomattavasti Suomen hintoja alhasemmat: http://www.nursingbra.co.uk/
Toimitus oli myös hämmästyttävän nopea. Eli kiitos hänelle kuka tuon linkin täällä nyt alunperin jakoi:D
En tiedä onko nuo bravadon suojat millaisia, mutta tuleepahan nyt kokeiltua. Ostin jostain prismasta myös niitä ainuja, saa nähdä kummat voittaa kummat:)

Hyvää viikonlopunjatkoa ja jaksamisia vielä kaikille!

Salma ja Sintti 39+0 (hui! tajusin ettei tässä voi mennä enää kolmea viikkoa kauempaa!)
 
zinazkii munkin mielestä noi Bebesin sivut on ihan älyttömän hyvät. Itse sain myös kaverilta lainaksi Active Birth- kirjan, mitä oon lukenut ihan innolla.Pelot synnytyksessä vähenee, kun on perillä mitä siinä synnytyksessä meille tapahtuu ihan fysiologisesti. Mun mielestä synnytys on itseasiassa älyttömän mielenkiintoinen tapahtuma. Meidät naiset on oikeasti luotu siihen hommaan, ja mihin kaikkeen meidän upeat kropat pystyykään! Ollaan ylpeitä! =) Mun mielestä kipu tiettyyn pisteeseen asti myös kuuluu synnytykseen, siksi valitsen (jos tarvitsen) puudutuksista sen "keveimmän". Mutta TENS:illä, ammeella/ suihkulla koitan pärjäillä niin kauan kuin vain kipu on hallittavissa.

Salma Bravadon suojia mäkin tilasin tuolta samasta nettikaupasta. On muuten edullista tilata imetysliivinsä tuolta!Suosittelen!


Mukavaa loppuviikonloppua tyttelit!Ja nautitaan vikoista raskausviikoista, ja pyöreistä ihanista masuista!


:hug:
 
Tj10 :heart:

Saatii tänää miehen kanssa ostettua uus sohva (lopultakin) pienen kärhämän jälkeen myyjän kanssa. Yllätys yllätys, ett mie ja miun raskaushormonit olivat osallisena :D
Vauvan huone on valmis :heart: Onneksi mies oli auttamassa, laittoi äityispakkauksen vaatteita kaappiin ja yhdessä ihmeteltiin vaatteita ja mietittiin kaikennäköstä ja suunniteltiin mitä pitäisi ostaa lisäksi. Sanoin miehelleni suoraan, että ahdistaa yksin laittaa kaikkia sen takia välttänyt loppuun asti. Yhdessä muutenkin tutkailimme lastenvaunuja jne. Ja nyt on äityispakkaus päällystetty ja pinnasängyssä (ajattelimme aluksi pienokaista pitää äityispakkauksessa).
Nyt mies jo nukkuu, taisi olla rankka päivä hänellekkin (esikoista odotamme). Hänkin taitaa ymmärtää, että elämä muuttuu toden teolla, itsekkin olen alkanut sisäistämään asiaa paremmin.

Vielä harmittaa se sektio. Tuntuu, että jään jostain paitsi kun en saa synnyttää normaalisti alakautta. Mutta kuten joku sanoi parempi se suunniteltu sektio kun esim. hätäsektio. Mutta saapi nähä miten käy, supistuksia tulee ja kolotuksia alaselässä on, joten saapi nähdä tuleeko se lähtö kuitenkin ennen leikkauspäivää. Mutta nyt tv:n ääreen, ja huomenna operaatio sairaalakassin pakkaus (myös miehen tukemana)

Voimia kaikille, ei ole enää pitkä aika :)

-Anna ja vauvanen 37+4
 
bannah Meinasin itsekin jo vetästä tj kamman esiin:D
Pikkasen on muuten alkanut kiristää hermoja tuo sama pelko, että pikkuinen päättäisikin tulla ennen leikkausta ja kaikki saamani varoitukset pyörii päässä, miten pitäisi heti mennä makuulle ja soittaa ambulanssia. Aika ahdistavaa kun ei kohta uskalla uloskaan astua jos jotain tapahtuu ja en heti pääsekään makuulle.

Ei edes väsytä vielä kuten normisti tähän aikaan, kun ottaa niin päähän :x
 
Hurjasti onnea kaikille vauvan jo saaneille, täällähän alkaa tapahtua tosissaan :flower: :flower: !

Itse heräsin viime yönä muutamaan varsin napakkaan supistukseen ja oli aamupäivästä myös, ensimmäinen ajatus oli että enhän mä viel oo valmis/joutais synnyttään, mutta eipä se vauva taida sitä paljon kysellä, ihan hyvää henkistä valmistautumista oli. Ilmeisesti on varsin alhaalla jo.

Täällä on myös mukavasti keskustelua noista kivunlievityksistä. Hyvältä kuulostaa, että moni on lähdössä synnytykseen avoimin mielin. Minulle oli yllätys varsinkin ensimmäisessä, mutta myös toisessa, että huomasin parhaiten ottavani kivun vastaan makuullaan - kun kuvittelin kans olevani liikeellä jne. No ensimmäisessä varsinkin pallolla istuskelu toimi pitkään, mutta ilokaasu sai vaan oksentamaan ja joku lihakseen pistettävä puudutus ei tuntunut yhtään missään. Lopulta aloin olla todella väsynyt, joten epiduraali oli pelastus - sitäpaitsi siinä tunnissa kohdunsuu aukeni 4cm:stä kokonaan, joten selkeästi se myös nopeutti synnytystä. Toista "hakiessani" huonekaveri oli yrittänyt tosiaan mennä pitkään ilman mitään ja 24h jälkeen oli "luovuttanut" ja ottanut epiduraalin, jonka jälkeen vasta synnytys oli edistynyt hyvin. Eli tosiaan pelkästään ei ole kyse äidin kivuttomuudesta, vaan tutkimuksissa on jopa todettu sen usein olevan myös vauvalle hyväksi.

Toisessa synnytyksessä jaksoin aikani myös ilman mitään, mutta lopulta aloin olla taas väsynyt ottamaan supistuksia vastaan (vaikka kätilö sanoi, että hyvin osaan niissä rentoutua, alkoi voimat loppumaan) ja sain spinaalin kun kohdunsuu oli 7cm auki, eli se toimi myös ponnistusvaiheessa. Ehkä hieman heikensi ponnistustarvetta, toisaalta kun iso neitokaisemme oli yhä ylhäällä ja ensin piti työntää "alas", se toisaalta sitten oli hyväkin.

Eli mitä itse sanoisin synnytykseen valmentautuville, kuunnelkaa itseänne ja tunteitanne ja olkaa varautunut siihen, ettei kaikki mene niin kuin ennalta suunnittelee. Eli jos on ajatellut, että haluaa ehdottomasti puudutuksen - voi olla ettei sitä ehditä tmv ja toisaalta vaikka haluaisi olla aktiivinen ja luomu, siinäkään ei kannata olla turhan ehdoton ja myöntää, jos omat voimat ei jaksa. Edelleen uudelleensynnyttäjänä ei voi tietää mitä on edessä, koska synnytykset on kuitenkin aina erilaisia...
 
Miumiu83, ai onko siullakin leikkaus edessä? Itse en sentään tuolleen ajattele, paitsi silloin kun supistelee (kuten tämä koko ilta). Mutta muuten yritän porskuttaa eteen päin ja listaa kertyy asioita mitä pitäisi vielä ennen leikkausta tehdä xD
 
Joo no mulla on kans sellanen mennään ja kattotaan kuinka tilanne etenee-periaate, eli en oo oikeestaan juuri mitään miettiny, en edes kivunlievitystä, vaan mennää ihan täysin tilanteen mukaan. Eikä mua kumma kyllä edes jännitä koko synnytys, mä oon enemmänkin malttamaton ja utelias asian suhteen kuin mitään muuta.. :)

Nyt olis taasen huusholli siivottu ja saunassakin istuttu, jätkä ei näemmä tykkää löylyistä kun alkaa heti möyrimään kun heitti löylyä.. :heart:
Maha on tosiaan nyt alkanu laskeutuu, ihan selvästi ja ilmeisesti jonkinlaista supistusta taas ilmassa koska jo ennen saunaa menoa oli maha kun kivee ja tuntu siltä et joku yrittää puristaa musta ilmoja pihalle, esim. kumartuu ei pystyny yhtään..Mut se oli ja meni, joten tässä voi kohtapuoliin hyvin mielin mennä sänkyyn kattoo telkkaria ja oottelee nukkumattia/isäntää. :)

Hyvät yöt kaikille! =)
 
Bannah Juu mulla taitaa olla aika samanlainen tilanne kun sulla pt (+ahdas lantio), joten lääkäri päätti että sektioon mennään. Tuntuu välillä että on liikaakin tuota täällä jauhanut:D
Älä pidä ihan hirveää kiirettä sen listan kanssa, nauti miehen kanssa järkkäilystä :)
Täällä on kaikki valmiina ja muutama viime päivä ollu toivottoman tylsä. Onneksi oma mies jäi nyt isyyslomalle niin voi vähän ulkoilla yhdessä.

tj 3

Kauniita unia kaikille!
 
bannahille pakko kirjoittaa vielä, kun kirjoitit että sua harmittaa sektioon joutuminen,
että synnytyshän se sektiokin on.Ja muutaman ystävän sekä oman äitini mukaan ihan hyvä tapa synnyttää sekin. Mun hyvällä ystävällä on ahdas lantio, niimpä hänen molemmat poikansa ovat syntyneet suunnitelluilla sektiolla, ja muistan kuinka hän pohti myös aluksi sektioitaan negatiivisina asioina, tunsi juuri jääneensä jostakin paitsi. Hänen kanssaan monet keskustelut asiasta aikoinaan kävin. Sitten eräänä päivänä hän kertoi, miten oli saanut asian käsiteltyä itsensä kanssa, ja hän oli tajunnut, että sektio on myös synnytys, ja paras vaihtoehto hänelle ja pojilleen. :heart: Ja vaikkei lantio olisikaan luotu synnyttämiseen, niin onhan se kroppa tehnyt jo aivan mahtavan työn kasvatettuaan 9 kuukautta uutta elämää sisällään. :heart:
 
Höh. Taas mä kirjoitin kauheen hassusti ja kärjistetysti. Ei mun mielestä luomusynnyttäjissä oo mitään sairasta, vaan just siinä ehdottomuudessa, että "vaan ilman kivunlievitystä synnyttänyt on hyvä äiti". Näitäkin nimittäin on. Luomusynnytys käy varmaan jollekin oikein hyvin (kyllä mäkin sitä vaihtoehtoa mietin, jos olis normaalisti edennyt synnytys), mutta ei siitä pidä millekään jalustalle nostaa. Kipukin kuuluu toki tiettyyn pisteeseen siihen synnytysprosessiin (en oo koskaan täysin kivuttomasta synnytyksestä kuullut), mutta ei mun mielestä kenenkään oo pakko kärsiä. Varsinkin silloin, jos kipu yltyy siihen pisteeseen, että äiti ei ole enää tässä maailmassa. Synnytys ON henkilökohtainen asia ja tarinoita tässä vaihdellaan juurikin sen takia, että joillekin erilaiset kokemukset puudutusmenetelmistä voivat olla hyödyksi tulevassa koitoksessa.

Pelko ponnistaa makuuasennosta kiinnostaa minua sen takia, koska itsellä siitä kaksi erittäin positiivista kokemusta.

Toivottavasti tämä selvensi mitä tarkoitin ja kukaan ei nyt taas vedä hernettä nenään...
 
Mussupussu ihan selkeästi tuo sanoma siinä ekassakin viestissäsi mun mielestä oli, taisi tulla väärinkäsitystä varmaan :) Oon kanssasi samaa mieltä tosta että asenne "ilman kivunlievitystä synnyttänyt on ehdottomasti parempi äiti/ihminen" on naurettava. Ei kukaan ole ketään parempi tai huonompi riippuen siitä vetääkö luomusti vai ei.

Täällä hankittu perheauto, jee :D ja euroviisut katsottu, joten jospa sitä sitten yrittäisi sitä nukkumista taas...

tinysteps POKS 36+0 (35+3)
 
Kivunlievitykseen minäkin synnytyksessä loppupeleissä luotan. Jos kipuja ei olis, niin luomuna vetäis, mutta varmasti niitä tulee.

Bannah mulla eka tuli sektiolla ja olin myös sitä mieltä, että jäin jostain paitsi. Ei siinä mielessä, ettenkö olis rakastanut lasta samalla tavalla ( tosin siinäkin meni oma aikansa, ennenkuin tuli tunne, että tyttö oli oma eikä sairaalan, kun pikkukeskosena joutui olemaan niin kauan sairaalassa). Toinen tuli käynnistyksellä, joten hieman siinäkin jäi kaivertamaan, että josko tämä kolmonen lähtis luomuna käyntiin. Eikä noissa kahdessa ekassa mitään väärää tai pahaa ole, se on vaan mun mielipide, että haluaisin kokea luomusti "normaalisti" käynnistyneen/kuluneen synnytyksen. Tokassa oli myös imukuppi ja supparit hävis yms. No kunhan tää kolmonen loppuen lopuks jotenkin pihalle saadaan :D

Kohta kermakakun kuorruttamiseen. Kuopus päätti nähdä painajaisia yöllä ja isäntä toi sen meidän sänkyyn. No herätys oli ennen kuutta... Vielä pitäis sitte imuroida ja siivota keittiö. Onneks on aurinkopäivä niin sai koirat häkkiin... Kaksi ISOA koiraa sisätiloissa parinkymmenen vieraan kanssa ei oo hyvä yhdistelmä :kieh: Viime vuonna saatiin viettää helteiset pihajuhlat, mutta eihän tuolla nyt tarkene. Tosin lapset ehkä saadaan tyrkättyä pihaleikkeihin... TOIVOTTAVASTI B)

Huomenaamulla se äippäpoli. Tekispä sitten rankemman sisätutkimuksen, josko se vähän vauhdittais hommaa. Alakerran tilanteesta ei mitään tietoa. Toivottavasti noi napakat supparit ois ees jotain tehny...

tupajumi ja keijo 36+6
 

Yhteistyössä