**Kesäkuun kullanmurut 2014** Toukokuussa

Paljon onnea NancyC, ihana että siellä pieni kasvaa ja kehittyy..
Ja paljon onnea Lettu, sekä voimia toipumiseen kovasta urakasta! Raskas on ollut sulla odotus ja synnytys, mutta onneksi Korneliuksella kaikki hyvin.:)

Sekä paljon tsemppiä kaikille teille, joilla on/on epäilyksiä raskausmyrkytyksestä tai muita ongelmia.. Muistakaa levätä ja kuunnella itseänne!:hug:

Omaa napaa: Viimeviikolla lääkärineuvolassa kun tutkittiin tuo alakerran tilanne, niin siellä ei ollut tapahtunut kerrassaan mitään. Paikat kiinteät, kaula pitkä, eikä mitään pehmenemisiä. Sen lisäksi vauva on edelleen ihan kohdun peränurkassa eikä ole yrittämistäkään siihen suuntaan, että mihinkään olis laskeutumassa saati kiinnittymässä.
Senpä takia en ole viimepäivinä jaksanut miettiä noita kantamisia ja kurotteluja.. Jospa se hommia tehdessä alkais vauvakin kyllästyä ahtaaseen yksiöönsä ja pyrkis alakautta ulos. Nyt kun yrittää vain navan tai kylkiluiden kautta.:)
Helle turvottaa ja näännyttää. Käveleminen on raskasta, kun vatsa painaa. Samoin yöt on repaleiset, kun lantio on niin löysä, ettei ilman kipua pysty kääntymään. Mutta eipä paljon muuten..
Kai tässä sitten vielä sitkutellaan se viis viikkoa.:( Odottavan aika on piiiiitkä.:)

Kärsivällisyyttä ja voimia kaikille toivotellen..
Jansson 36+3
 
Eilen juhlittu tytön 5-vuotissynttärit, kivaa oli. Tänään vain ei olekaan yhtään virtaa... Täytyy siis vain laiskotella:) Meillä täällä pohjoisessa ei helle haittaa. Luntakin vielä hieman pihalla...
pötkylä 37+2
 
Kiva kuulla NancyC että pieni kasvaa hyvin!

Romanssi lupaavalta kuulostaa, mahdatkohan olla seuraava? :)

Täällä kotiuduttu sairaalasta taas vaihteeksi, tällä kertaa siellä menikin 5 tuntia! Lääkäriä sai odotella 3,5 h :mad:
Virtsassa edelleen valkuaista, sain nyt noi pöntöt mihin huomisaamusta lähtien kerään 24 tunnin virtsat ja vien ne sit tiistai-aamuna sinne labraan. Keskiviikkona on lääkärille aika, joka kertoo tulokset ja mietitään miten toimitaan. Voi olla kuulemma käynnistys edessä, riippuen tietenkin siitä proteiinin määrästä, verenpaineista ym.
Lääkäri teki myös samalla nyt sen kasvukontrollin ja ei tuo pieni juurikaan ollut kasvanut 11 päivässä vaikka istukka ja napanuoran virtauksen hyvät. Painoarvio oli nyt 2370 g. Vauvalla kuitenkin kaikki muuten mainiosti <3

Tsemppiä muillekin loppumetreille, koitetaan jaksaa!

elpukka & papu 37+3
 
Isonalle oliko niin että sä keräilit tota vuorokausivirtsaa myös? Ja joku toinen tais olla kanssa.. Mietin vaan että ne ei antanut mitään ohjeita että missä sitä virtsaa säilytetään? Jääkaapissa vai huoneenlämmössä, osaako kukaan sanoa?
 
Harmi elpukka että jouduit meidän kanisteriäitien joukkoon :( Sen pöntön voi kotona säilyttää ihan huoneenlämmössä, ei tartte olla jääkaapissa. Ja jos kelit viilenee niin voi viskata vaikka parvekkeelle. On niin nätti tuo ruskeanoranssi pönttö tuossa vessan hyllyllä, että mitenkähän sitä tulee aikanaan pärjäämään ilman moista koriste-esinettä...

Mä olen tällä hetkellä taas täydellisen kyllästynyt koko touhuun, niin raskausmyrkytykseen kuin koko raskauteenkin. Nyt alan asennoitua siihen, että pissin purkkiin vielä kuukauden.

Isonalle 38+4
 
Hellou ladies!

Helteet ilmeisesti takana, ainakin ukkonen kävi ja ennusteet lupaavat viileää viikkoa. Mä en sinänsä noista helteistä valita, tosin olenkin ilmeisesti jotenkin poikkeava tältä osin, yleensä on aina kylmä ja nyt on kerrankin ollut mukavan lämmintä. Puuhastelen sen mitä jaksan ja muuten motivoin lapsetkin lepuuttelemaan kirjojen parissa tms.

Tänään saatiin peruna istutettua, kasvimaa kylvettyä ja kukkapenkkejä kunnostettua. Sekä päivän urotyö, meidän isoin nurmikkopalanen tuli leikattua. Mies meinasi ettei pidä rehkiä itseään kipeäksi. No eihän sitä pidä, mutta pitkästä aikaa oli virtaa tehdä taas jotain vähän enemmän. Alkaa ilmeisesti työväsymys vihdoin ja viimein taittumaan. Aamullahan sen tietää kuinka koville tämän päivän pihatouhut otti.

Turvotusta tämä helle on tuonut tullessaan ja se on tietysti inhottavaa. Nilkat tuntuvat paksuilta ja jalkaterät ovat pöhöttyneet. Mutta ehkä se tuossa yön aikana helpottaa. Ihmeellisen hyvillä fiiliksillä olen, tosin pinna on kyllä edelleen lyhyt.
 
Huomenta kaikille!

Vaivaako/onko muita vaivannut pahoinvointi loppuraskaudessa nyt tai aiemmilla kerroilla?

Täällä kärvistellään kolmatta päivää etovan "krapulaisen" olon kanssa. Suunnilleen sama olo kuin alkuraskaudesss mutta jatkuvampaa ja vielä tukalampi olo kun maha painaa jne. Yöt entistä rikkonaisempia kun silloinkin kuvottaa. :(

Tänään onneksi neuvola, jospa siellä osaisi jotain sanoa. Jos tää on tälläistä loppuun asti niin onpa kiva! Onneksi ehdin nauttia energisestäkin olosta.

Viikonloppuna ystävät oli järkännyt ihanat ylläri vauvakutsut. Saivat kyllä yllätettyä ihan täydellisesti ja kiva päivä oli!

Nelina 35+3
 
Pahoinvoinnista, mulla ei ole ollut tässä loppuraskaudessa ollenkaan pahaa oloa.

ON: Verenpainelääkitys auttaa ja paineet on olleet hyviä, vauva liikkuu hyvin ja oma olo on ok, nyt kun on ollut todella lämmintä niin nukkuminen on vaikeaa, mutta sitten otan päivällä päiväunia. Mutta olisin kyllä pikku hiljaa valmis siirtymään synnyttämään :) On niin iso olo, tän masun kanssa kävely on vaikeaa..

Seuraava neuvola on 3.6.

Sanna-M ja Papu rv 36+4
 
Synnytystapa-arvio takana - olipa suppeahko; ei sisätutkimusta edes. Katsoi koon ja istukan toiminnan ja lapsiveden määrän ja puff pihalle.
Streptokokkia ei automaattisesti tutkita ellei siihen ole joku syy, "vain" 20% äideistä se ylipään edes löytyy. Jahas.

Saneli käynnin siinä mun odottaessa, eli tutkimus itsessään ehkä 5min, sanelun kuuntelua 10min. Keskikokoinen 3.7kg olisi odotettavissa. Kohdunsuun tai muun tilanne ei kiinnostanut, sanoi vaan että turha sitä ihmetellä kun on hyvät viikot ja koko jos vaikka tulisikin jo. Jahas jahas.

Odotus jatkuu, näillä mennään. Alaselkä on ruvennut vihottelemaan, sitä vaivaa ei viimeksi ollut :/

Sabsu 35+2
 
Mun olo alkoi päivän mittaan kohentua toissaöisen supistelusession jälkeen. Illalla olo oli jo normaali ja viime yönä nukuin kuin tukki 8 tuntia kertaakaan heräämättä. Aamulla herätessä jopa vähän harmitti. Kyllähän tässä toivoisi jo että supistelisi enemmän ja piakkoin pääsisi tositoimiin. Toisaalta tässä yritin muistuttaa itseäni siitä että vielä vajaat 3vk laskettuun aikaan ja nyt voi vielä nauttia kiireettömästä oleilusta ja tehdä juttuja joita sitten taas pienen vauvan kanssa ei niin vain tehdäkään.

Pahoinvoinnista, mulla oli eilen aamupäivän ajan olo kummallisen huonovointinen johtuen varmaan siitä supistelusta ja valvomisesta. Joillakin kai huonovointisuus ennakoi synnytystä. Toisaalta taas olen lukenut että monilla pahoinvointi on palannut taas loppuraskaudesta vaikka aamupahoinvoinnit yms on pysynyt jo pitkään poissa.

Romanssi rv 37+4
 
Helou naiset!

Täällä vietellään kiireistä äitiysloma-aikaa. Vielä en ole oikein sisäistänyt, että vois ottaa vähän rauhallisemmin. Ja koko viikko on tukittu täyteen ohjelmaa. Torstaina vietin ekan äitiyslomapäivän ja osasin melkein ottaa rennosti. Luin kaksplussaa ja söin Dajmia ja makoilin auringossa pihalla. Pojillakin oli koulussa kahden päivä. Perjantai meni ensiapukurssilla ja illalla lähdettiin mummun ja lasten kanssa risteilemään. Siinä se viikonloppu sitten vierähtikin. Tänään oli aamusta neuvola ja sitä suoraan kauppareissulle ja nyt vihdoin kotona. Tähän viikkoon mahtuukin sitten kaikkea, kokouksia (joo työjuttuja), pullatalkoot, pojan jalkkispeli, papan hautajaiset, yhdet läksiäiset ja valmistujaiset... Jospa sitten ensi viikolla rauhottuisi. =D

No niin, ne neuvolakuulumiset. Eli kaikki, ainakin melkein, hyvin. Hb noususuunnassa, nyt 116. Paino tullut 325 gr/vko, yhteensä vajaa 7 kg. Paineet hyvät 63/114, sf 30,5 ja vauvan sykkeet 130-140. Pissassa oli valkuaista, se ei tietty ollut hyvä. Mutta ei aiheuta toimenpiteitä, kun ei ole turvotusta juuri ollenkaan, eikä painet koholla, eikä päänsärkyä. Vauvan pää jo tykysti alhaalla, muttei kiinnittyneenä kuitenkaan. Supistuksia on ja tukalaa oloa vauvan liikkuessa, juteltiinkin siitä, että mahtaako mennä laskettuun saakka. Tosin näin on ollut ennenkin. Tunne, että eihän tämä millään pysy sisällä loppuun saakka ja silti on mennyt yli, kuopus jopa sen melki 2 vkoa. Eli odotellaan rauhassa. Neuvoksi sain lähteä heti kohti sairaalaa, jos säännöllisiä kivuliaita suppareita tai menee vedet, vaikka synnärillä toppuuttelisivatkin. Aiemmat synnytykset kun on olleet aika reippaita ja nyt matkaa on melkein 100 kilometriä enemmän kuin aiemmin. Seuraavaksi sitten lääkärineuvola 10.6.

Jeps, mutta nyt ryhdyn kotihommiin. Mies palaa tänään reissultansa, jolle lähti torstaina ja olisi kiva saada koti kuosiin ennen kuin tulee. Esikoinen kuuluu pihalla leikkaavan ruohoa, joten se homma on hanskassa. Kyllä elämä on mukavaa!

Hauskaa viikkoa kaikille ja tsemppiä haasteiden kanssa painiskeleville! Niin ja onnittelut niille, jotka jo ovat päässeet vauvantuoksua nuuhkimaan!

AnnaOnni 35+2
 
Viimeksi muokattu:
Nelina, mulla oli viime- ja toissaviikko jatkuvasti krapulainen olo. Neuvolassa th meinas, että kun kohtu alkaa olla korkeimmillaan, niin etova olo johtuu siittä. Nyt vkl:n aikana olo (siltä osin) helpottunut. Ilmeisesti vauva tullut vähän alemmas.:)

Tänään tehty pottumaata ja siirretty halkopino. Käytiin myös kaupoilla, jossa vierähti pari tuntia.. Nyt nilikat kolmen kokoisena ja olo kankea, mutta vatsassa ei mitään tuntemuksia. Työleiri siis jatkukoon.;)
 
Valtavasti onnea NancyC & Lettu!!!! :) Letulla olikin rankka raskaus ja ilmeisesti synnytyskin tuotti ylimääräistä tuskaa... kovasti voimia toipumiseen!!

Täällä ollut erityisen huono päivä, supistellut vuorokauden todella kipeästi 5min välein, menkkajomotusta koko alakropassa, selkä kipeä, lonkat kipeät, liitoskipuja... huh huh. Kävin ylimääräisen neuvola reissun tänään, ihan jo sen raskausmyrkytys epäilyn takia, mutta kohdunsuulla ei muutoksia (ei voi olla totta!!!) eikä enää verenpaineetkaan ole koholla. Turvotusta on ja painoa oli tullut 5:ssä pv:ssä +600gr!! Mulla on painoa kertynyt aivan hurjasti... :( (n.16-18kg)

Kyllä on ollut pahoinvointia täälläkin!! :( Mulla on oikeestaan ollut koko raskausajan, välillä todella voimakastakin. Pahimmillaan sitä on yleensä iltaisin&öisin. Inhottava yöllä herätä vessaan, kun ei meinaa unta saada uudelleen oksettavan olon takia. Joskus on ämpärikin sängyn vieressä...

Mulla on synnärille aika keskiviikkona, toivottavasti saan jäädä ja kotiudun viikonlopuksi nyytti kainalossa! :) Synnytys kyllä pelottaa ihan älyttömästi.... pelottaako muita?

TSEMPPIÄ NAISET! :)

-julianna rv 39
 
kaks tuntia sitten poksahti kalvoihin reika. Ainakin oletan niin. Viela ei supistele, mutta synnytyssaliin meen tarkistettavaksi parin tunnin paasta. (anteeksi vaillinaiset aakkoset. mobiili...) ja nyt on viikot 38+5. ei kylla tunnu yhtaan silta etta saattaa syntya jo.
 
Jousitar kerrohan sitten kuulumisia!
Julianna uskomatonta ettei muutoksia ole tapahtunut vaikka noin on supistellut! Tuon kuuleminen kyllä vähän masensi muakin, kun oon ollut niin toiveikas näiden omien tuntemuksien suhteen.
Eilen illalla sohvalla makoillessa alkoi taas tuntua menkkajomottelua ja yöllä supisteli monta kertaa, ei kauhean tiheästi koska ehdin aina niiden välissä torkahtaa. Mutta kipeitä ne oli, alapäätä jomotti kamalasta ja polte tuntui reisissä asti.
Nyt olo taas melko normaali, olen tarkoituksella yrittänyt rääkätä itseäni tässä aamupäivän siivoilemalla, saapa nähdä vaikuttaako vointiin. Yleensä näköjään supistelut alkaa kun rauhoitun illalla sohvalle tai sänkyyn.

Romanssi rv 37+5
 
Hei vaan!

Jousitar: mulla alkoi esikoisen synnytys tuolla tavoin, lapsiveden tihkuttelusta meni jokunen tunti, että aloin supistukset tuntemaan. Tsemppiä matkaan! :)

Oma olo on taas kohtuullinen. Eilen tein aamupäivän remppahommia, kivuttomat supistukset vähän haittasivat, mutta tulipa tavoite saavutettua. Hieman myöhemmin sitten tulikin napakampi kipeä supistus, mutta se jäi ihan yksittäiseksi lajissaan. Iltapäivän piristys oli hammaslääkärissä käynti. Ei sillä, että erityisesti nauttisin siellä käynnistä, mutta nyt oli niin jumalaisen komea mieslekuri, olisin voinut ihan hyvin ottaa muutaman lisäkäynnin ja paikkauksen siitä ilosta :D

Mä en ole edelleenkään laittanut yhtään mitään vauvalle valmiiksi enkä alkanut mitään pesemään. Pitäisi varmaan kohta alkaa tekemään asialle jotain... Äitiysavustuskin odottaa tilillä sijoituskohdettaan. Manducan hankintaa olen pohtinut, mutta ensin kyllä kokeillaan viihtyykö vauva liinassa, kun sellainen on entuudestaan olemassa.

Painoa on tullut koko aikana nyt n. 14 kg kotipuntarin mukaan. Osa siitä on kyllä turvotusta, mutta onhan tuota vararavintoakin ehtinyt kroppaan kertymään. Toistaiseksi ei ahdista, mutta ensimmäiset viikot vauvan syntymän jälkeen voivat kyllä jotain pientä ahdistumista aiheuttaa löllön vatsan takia. Onneksi kävely sulattaa tehokkaasti kertyneitä kiloja ja ihokin on palautunut aikaisemmin kohtuullisessa ajassa.

Annales 35+ jotain
 
Letulle paljon onnea! :flower: Aika rankalta kuulosti synnytys, toivottavasti olet jo palautunut hyvin.

Tsemppiä Jousitar, jos siellä on synnytys käynnistynyt!

Pahoinvoinnista en ole joutunut kärsimään koko raskauden aikana. Inhottavaa, jos nyt loppuraskaudesta tulee vielä tuommoisia ylimääräisiä vaivoja.

Olipa ihana viime yö, nukuin 00.30 – 10.30 :) En muista, koska olisin viimeksi nukkunut noin hyvin. Kyllä tämä viileä sää on vaan mukavaa näiden helteiden jälkeen. Jalkojen turvotuksetkin katosivat heti, kun sää viileni. Tykkään kyllä kovasti lämpimistä keleistä, mutta nyt ei kyllä haittaisi, jos olisi näitä kylmiä ilmoja aina väliin.

Täällä ei mitään merkkejä synnytykseen liittyen. Ei limatulppaa, ei supisteluja, ei lapsivettä. Kivuttomia mahan kovettumisia on pitkin päivää useitakin ja vauva painaa entistä enemmän tuonne alapäähän. Välillä on tosi hankala lähteä liikkeelle, kun sattuu niin kovin. Mutta olen jo asennoitunut siihen, että tässä voi mennä vielä se 3 viikkoakin. Muutaman kerran viimeisen viikon aikana on ollut semmoista menkkamaista kipua, mutta ovat menneet hyvin nopeasti ohi. Olo on muuten hyvä ja jaksan paljon touhuilla, niin mikäs tässä ollessa. Kovasti olen menossa vielä viikonloppunakin kaksiin juhliin. Lauantaina on ylppärit ja sunnuntaina 85-v. juhlat, kummatkin juhlat ovat noin vajaan kahden tunnin ajomatkan päässä :D

Viikon päästä on vielä ylimääräinen neuvolalääkäri. Sain vinguttua ylimääräisen ajan, kun lääkäri uhkaili isokokoisella vauvalla. Silloin siis 40+0, jos ei ole ennen sitä päättänyt syntyä. Saa katsoa vauvan koon, lapsiveden määrän ja vaikka pyöritellä ne kalvot, jos siitä olisi jotain apua.

Kärsivällisyyttä ja jaksamisia kaikille! Kyllä ne vauvat sieltä tulevat kun ovat valmiita :)

Karoliina & Kepa 39+0 POKS!
 
Oi, voimia jousittarelle! :) <3

Kyllä mä olen niin onnellinen, että tuli viileet ilmat! Viikonloppu oli jotain niin hirveetä helteineen, ettei tosikaan.. Nyt en tänä kesänä enää valita, vaikka olis pelkästään vaikka viileetä (vissiin, kun on mahasta päässy) <3 ;)

Itselläni on sappiarvot tässä nyt viikon aikana nousseet, ja käyn tänään hakemassa lääkkeet, maanantaina on kontrollilabra ja tiistaina mennään polille lääkärin juttusille.. Siellä sitten selviää, että jatketaanko lääkkeillä vai käynnistelläänkö! :)
 
Onnittelut NancyC ja Lettu vauvoista! Tulkaa kertomaan kuulumisia sitten, kun ehditte ja jaksatte!

Tsemppiä kaikille, joilla jotakin oireita. Toivottavasti vauvat tulee pian, jos niin siis toivotte :)

Mulla täällä 6 yötä laskettuun aikaan. Edelleenkään ei mitään merkkejä, että vauva syntyisi. Nyt oon lopettanut odottamastakaan enää. Aattelen, että tulee kun tulee ja siihen asti nautin tästä lomasta ja mukavasta omasta ajasta ja puuhastelusta. En jaksa enää miettiä, että milloin milloin milloin. Ihan turhaa, kun kyllä sen tietää, että kolmen viikon päästä se viimeistään käynnistetään, jos ei sitä ennen tule. Ja todennäköisesti kuitenkin syntyy sitä ennen. Hassua, että mua on koko raskausajan supistellut ja nyt, kun pitäs alkaa supistelee, niin niitäkään ei kauheasti oo enää. Mä veikkaan, että tää synnytys alkaa ihan yllärinä tai sitten menee yli ja käynnistykseen. Mulla on alkanut nyt se milloin milloin milloin tekstareiden ja puheluiden suma! Eli siis jatkuvasti tulee viestejä ja puheluita, että onko jotain tapahtunut, ootteko vielä kotona, onko syntynyt... heh, huvittavaa ja liikuttavaa samaan aikaan. Tavallaan ärsyttävääkin.. koska ehkä me ilmoitetaan, jos jotain tapahtuu tai kun vauva syntyy :)

Tänään olin neuvolassa eikä mitään erikoista uutta. Sf oli 34,5, sykkeet, verenpaineet ja pissat normaaleja. Vauva on normaalinkokoinen, kun käsillä kokeili vauvaa. Arvioi vauvan kooksi nyt 3200-3400 g. Paino noussut nyt 9 kg raskauden alusta. Viikon päästä viimeinen neuvola ja sen jälkeen äitiyspolilla jatkuu hommat, jos ei oo syntynyt sitä ennen.

Mulla on kauhea hinku keksiä kaikkea kivaa tekemistä. Ei jaksa enää viikkailla ja katella vauvantavaroita eikä siivoilla mitään. Niitä mä oon tässä tehnyt niin paljon. Jospa sitä varaisin ajan ripsien ja kulmien värjäykseen vaikka. Se vois olla ihan kiva, kun sairaalassa otetaan kumminkin paljon kuvia, niin jos sitä näyttäis vähän enemmän ihmiseltä kuvissa :)

-Nuppu- ja Vauva 39+1
 
B-streptokokista: mä kävin viime perjantaina gynekologilla (yksityinen, mutta tekee kunnallisella neuvolapuolella töitä), hän kysyin, että miksei ole B-streptokokkia vielä otettu, mutta kerroin että neuvola-ajat on menneet hassusti, että oli aika 35+5 ja seuraava on vasta 38+5, niin käski VARMISTAMAAN, että se varmasti otetaan viimeistään synnytyssalissa. Oulussa siis otetaan näyte viikoilla 36+0 - 40+0, periatteessa se PITÄÄ ottaa uudestaan, jos synnytykseen mennessä tulos on 4 viikkoa vanha. Näin sanoi terkkari ja gynekologi. Nämä ovat käsittääkseni valtakunnalliset ohjeet, mutta kaikki terveydenhuollon ammattilaisethan ei ole ajantasalla aina tiedoissaan.. Streptokokit on vaarallisia vauvoille, voi aiheuttaa aivokalvojen tulehdusta, verenmyrkytystä ym sekä äidille verenmyrkytyksen. Ja vauvoilla oireet voi edetä niin nopeasti, ettei antibiootit auta. Suosittelen VAATIMAAN näytteen. Se, että streptokokki on 20 % äideistä, kuulostaa minusta aika isolta osalta....
 
RB - niin minustakin siksi ihmettelin ja tämän minulle sanoi Kätilöopiston (se missä tartteis synnytelläkkin) lääkäri! :/ Ajattelin kanssa vaatia sen nlasta kun meen sinne parin vkon päästä! Mun mielestä noinkin vaarallinen tulee testata ilmanmuuta, joka viides ei oo mun mielestä vähän..

Se mun lekurihan ei ottanu mitään kantaa siihen edes millaisen kokoisen mä kykenen punnertamaan ( oon 153cm pitkä).

Samaten kun kysyin että jos vedet menee näin uudelleensynnyttäjällä niin tuleeko amppari kutsua - katsoi muhun ja kysyi että miksi ihmeessä pitäisi mikäli omat jalat kantaa ja vesi ei ole vihreää.
Lekuri oli mulla siis vähän nuiva kaikenkaikkiaan, ei jäänyt mikään supertyytyväinen olo. :/

Sabsu 35+3
 
Letulle suuret onnittelut vauvan syntymästä!

Ja tsemppiä kaikille, joilla on synnytys käynnissä!

Neuvola oli tänään, vauva oli kooltaan hyvänkokoinen, jos laskettuun aikaan meinaa tuolla pysyä, niin kuulemma painoltaan voi olla jo reilu 4 kilonen, mutta terkkarin/lääkärin (emmä muista kumpi se ny oli) mukaan, vauva voi syntyä jo ennen laskettua aikaa. Oli sen verran hyvin kiinnittyny ja siltä se tuntuukin kyllä. Sormelle auki (tai no kuulemma melkein kahdelle, eli pitäs varmaan laittaa, että 1,5 sormelle auki) ja kanavaa (mikäli nyt oikein muistin) niin reilusti vajaa sentti jälellä ja kohdunsuu pehmeä. Eli saas nyt nähdä. Kipeämpiä supistuksia tulee mitä aiemmin, joten tosiaan saas nyt nähdä, milloin flikka meinaa syntyä.

Painoa on tullut tähän mennessä 6,5kg. Ja tosiaan tässä on syöty mitä sattuu, mutta tosin noiden helteiden aikaan ei oo jaksanu hirveesti kyllä syödä. Mutta jotenkin on yrittäny liikkua, vaikka vaikeeta se nyt onkin, kun vauvan pää painaa tuolla alhaalla.

Viikonloppuna ois tiedossa ystävän ylppärijuhlat, ovat vasta sunnuntaina ja sinne ois tarkotus mennä. Sen takia mä en noita kaikkia edellämainittuja muistanut, kun yritin samalla miettiä jotain lahjaa ylppäreihin.

Mä kiitän jotain ilmojen luojaa, että ilmat viileni. Niin ihanaa ja saa yölläkin nukuttua vähän paremmin, kun ei ole niin kuuma. Tälläset säät vois jatkua omasta puolesta koko kesän. :D

Saatiin sovittua esikoisen hoidosta, eli siis siitä, että ketä esikoista vahtii, kun synnytyksen aika koittaa ja anoppi tulee vauhdilla tänne, heti kun ilmoitetaan. He asuu lähempänä ja heijän on helpoin tulla. Tai siis anopin on helppo sitte tulla. Appi jää sitte heijän 5v ja 2v:n kanssa kotiin.

Miehellä on viiminen työviikko ja yövuorot kaikenlisäks. No onneks perjantaina on viiminen työpäivä ja sen jälkeen alkaa miehellä kesäloma. Ja torstai on onneks vapaa, kun on helatorstai, eli suht lyhyt viikko töiden puolesta. :)

Oli mulla jotain muutakin kirjotettavaa mielessä, mutta ne häipy näköjään sen siliän tien, kun aloin miettimään sitä lahjaa.

Susanna#1 & Flikka 37+1
 

Yhteistyössä