**Kesäkuun kullanmurut 2014** Toukokuussa

Moikka :) tänään menin klo 8 synnytysosastolle lapsivesipunktioon selvittämään onko epo arvot kunnossa ja keuhkot kypsät. Ihan hirvee kokemus oli. Mulla on ihan järkyttävä piikkikammo elikkä vaikeeta oli. Happikin loppu ja joutu vähän maskista sitä hengittämään. No, mitäpä sitä ei äiti lapsensa eteen tekis. <3
Tulokset tosta tulee iltapäivällä. Jos kaikki on ok niin käynnistellään maanantaina :) jos epot koholla niin huomenna, jos keuhkot epäkypsät niin odotellaan vielä viikko. Mulla on itellä terveydentila nyt vähän huono niin se on yks syy synnytyksen vauhdittamiseen :)

On se pikku neiti jo tervetullut <3

Mami & möntti 35+4

Ps. Tuun vielä iltapäivällä kertomaan että mitä tässä tulee tapahtumaan :)
 
Täällähän on taas ollut vilkasta :) Letun kuulumisia varmaan kuullaan pian...! Hassua ajatella, että ollaan jo niin lähellä h-hetkeä, ts nyt niitä vauvoja alkaa tulla varmasti kiihtyvällä vauhdilla.

Tänne kuuluu sitä samaa, mitä aikaisemminkin, eli raskausmyrkytystä ja sen oireiden seurailua. Todennäköisyys käynnistykselle kasvaa koko ajan, mutta koska se tapahtuu, sitä ei tiedä kukaan. Ehkä mä olen täällä vielä heinäkuussa odottelemassa 44+5 viikoilla että jotain tapahtuisi :) Onneksi on kivat ilmat, niin voi nauttia rennosta oleilusta ulkona varjossa ja silti on lämmin. Nyt ei enää ahdista tuo diagnoosi niin paljon ja kontrolleissa käyminenkin alkaa jo mennä vanhalla tottumuksella. Hyvähän se on, että seuraavat sekä vauvan että mun vointia tarkkaan.

Isonalle ja poika 38+1
 
Ihanan vilkasta täällä meidän palstalla. :) Mitähän Letulle kuuluu?!
Neuvolassa käyty, nyt mullakin lievä alkava raskausmyrkytys. Seurailen paineita tiiviisti ja jos alapaine on 90 tai yli -> heti synnärille. Normaalisti toi on ihan ok arvo vielä, mut ei mulle, kun paineet tosi alhaiset normisti. Neuvolassa alapaine oli 87, kotona 81. Päätä on särkenyt koko päivän, turvotusta on, välillä näköhäiriöitä...ja tää huono-olo... :(
Terkkari soitti synnärille ja olis laittanut mut näytille, mutta eivät huolineet. Maanantaina meen kuitenkin lääkärille vielä, ja voi olla, että se lähettää mut käynnistykseen pari pvää sovittua aiemmin. Täti kyllä sanoi, että hänellä olo, että synnytän viikonloppuna! :D
Sf-mitta huitelee ihan omalla käyrällä käyrien yläpuolella,eli vatsa on valtava!! Käsikopelolla täti arvioi vauvan olevan vähintään 3,5kg. Ja hieman poikittain...

Kova hellepäivä ollut tänään, ja olen ollut koko päivän ulkona. Nyt olo nuutunut, hikinen ja huono. Viileä suihku voisi helpottaa!? :)

Jännityksellä odottelen kaikkien kuulumisia, meillä on super-kiva ryhmä! :)

-julianna rv 38
 
Jaksatteko vielä puuhailla näillä ilmoilla? Tuntuu, että väsyn ja ärsyynnyn näillä helteillä kun en jaksa kotona tehdä mitään ja mies puuhailee vaan ulkosalla omia juttuja joten sisällä on kamala siivo! En taivu tämän mahan kans mihinkään ja tosiaan mitä vauvan katselijoille tarjoaa kun en jaksa leipoakaan mitään.
Jäätelö auttaa ahdistukseen :D
AB 35+5
 
Oiskohan Letulla jo oma pallero sylissä?? Ihanaa ja omaa jännitystä herättelevää seurata, miten kesäkuisia alkaa tulla maailmaan :)

Täällä poika kovasti venyttelee ja koputtelee nyrkeillä <3 välillä venytykset tuntuu jopa ikäviltä, mutta yritän nauttia niistä vielä sen aikaa, kun niitä saa tuntea :) mutta nyt kun aika alkaa käydä vähiin, jännitys on alkanut oikeasti nostamaan päätään..! Jännitys synnytyksestä, vauvan luonteesta, tulevaisuudesta- kaikesta mahdollisesta... <3

Olo on alkanut olla tukala näillä helteillä - ei tartte tehdä muuta kuin nousta sohvalta ylös niin hiki jo virtaa :/ että siinä mielessä poika saisi tulla jo vähä aikasemmin!

Maanantaina pitäisi mennä kontrollilabraan, kun sappiarvot olivat eilen vähän koholla.. Katsotaan nyt sitten, että mitä silloin selviää!

Nyt nappaan kulhoon jäätelöä ja lössähdän takaisin sohvalle! :)

ToKa89 + Papu 37+0
 
Oon kirjoittanut ihan hirveän vähän, mutta nyt on jännät paikat. Tänään irtosi limatulppa... voihan se olla että menee vielä viikkotolkulla aikaa synnytykseen, mutta toivossa on hyvä elää :D Kävin eilen äitiyspolilla ja lääkäri teki aika kovakouraisen sisätutkimuksen, jonka ansiosta kai tämä. Mutta ois se niin kiva jos jotain alkais jo tapahtua!

Miten teillä muilla uudelleensynnyttäjillä on mennyt limatulppa... onko synnytykseen mennyt vielä kauan? Mulla kun eka käynnistettiin, niin en tiedä.


-Tipi ja papunen 37+6-
 
Tipi mulla tehtiin esikoisen aikaan sama kovakourainen tutkimus ja limatulppa lähti seuraavana päivänä ja tyttö syntyi siitä seuraavana yönä! Että voi hyvinkin olla kohta lähdön hetket käsillä! :)

Itse kävin tänään lääkäri neuvolassa ja sain vaan itselle pahan mielen... Sf mitta oli 34 cm! ! Joten lääkäri laittoi lähetteen äitipolille koko arvioon, koska esikoinen syntyi 37+0 ja painoi 3100g. . Ettei tämä vaan pääsisi kovin isoksi koko raskauden on kyllä kasvanut keskikäyrällä... ja oma paino on noussut nyt 9kg. . Kohdunsuu oli pehmentynyt ja kanavaa oli vielä 2,5cm. .

viuh_ti 35+5
 
Isonalle ja julianna40 Minullakin oli paha raskaumyrkytys ensimmäisessä raskaudessa, jouduin osastolle jo viikolla 31, en saanut liikkua mihinkään muualle kuin vessaan. Oli muuten pitkät neljä viikkoa kun synnytys sitten vihdoin käynnistettiin ja 10 pisteen poika syntyi rv 35+3. Pakko oli kirjoitella koska tänään tämä raskaus on tismalleen samassa vaiheessa menossa kuin tuo esikoisen syntymä. Te ootte päässy jo tosi pitkälle eikä teillä ole enää hätää vauvan koon ja kehityksen puolesta, onnea matkaan vielä loppumetreille. :)

Oma olo ihan ok, tämä helle yhistettynä pakolliseen tukisukkahousujen käyttöön on kyllä tuskaa!!! :| Lääkäri laittoi eilen lähetteen synnytystapa-arvioon ja vauvan koko arvioon, alimmalla sf käyrällä menty koko raskauden ajan.

Myhkäri+"Turo" 35+3
 
Väliaikakuulumisia: kalvot puhkaistu aamusta ja vähän vain tehottomia supistuksia tuloksena. Huomenna suoraan saliin puolelta päivin ja oksitosiini kehiin. Jos ei tuollakaan lähde kunnolla liikkeelle niin sitten sektio. Huomenna pitäisi vihdoin olla nyytti sylissä. Oma jaksaminen tällä kertaa ok, vaikka pitkittynyt käynnistys jo toistamiseen. Ei vaan löydy synnytysgeeniä tästä kehosta.

Kiitos kaikille tsempeistä, toivottavasti ensi kerralla voin jo jakaa jotain mukavampaa infoa teille. Ja jaksamisia jokaiselle!

Lettu ja Kornelius 38+2
 
Anteeksi joudun tässä hyppimään muutaman sivun yli ja onnittelemaan kootusti kaikkia kullanmurunsa saaneita ja tsemppejä kaikille niitä tarvitseville. Nimittäin muuten en taaskaan ehdi jakamaan ilo uutista eli 12.5. päätti pikkumies lopettaa napanuoran puristelun ja lähteä tutustumaan isoon maailmaan. Rv:t jäivät 37+3 ja strategiset mitat 2820g sekä pituus 48 cm. Koitan päästä vähän lisää kertomaan, mutta elämässä on pahasti eri tahti tällä hetkellä :)
 
  • Tykkää
Reactions: Hedeliini
NancyC, onnittelut pikkuisesta pojasta :flower:

Letun vauvauutiset varmaan sitten seuraavana :)

Viuh_ti kyseli vauvan kotiutumisvaatteista. Meiltä tosiaan ajaa sairaalaan noin 10-15 minuuttia, joten mitään kovin ihmeellistä en ole ajatellut ottaa mukaan. Varmaankin bodyn ja päälle hiukan paksummat potkarit+sukat, tumput ja lakki. Ja tarvittaessa joku peitto.

RBB, joo, olen kuullut, että sairaalassa voisi pitää omia vaatteita sekä itsellä että vauvalla. Mä kyllä ajattelin, että ollaan kumpikin niissä sairaalan vetimissä, niin ei tule sitten itselle pyykkiä kotiin, jos täytyy vaikka useammankin kerran päivässä vaihtaa vaatteita. Ja jos nyt mieli muuttuu, niin mies voi tarvittaessa tuoda kotoa vaatteita meille. Omia alkkareita voisin ehkä ottaa parit mukaan, samoin ne imetysliivit. Ja tosiaan, se sairaalakassi pitäisi pakata.

Miinu84, täällä kohtalotoveri. Herkut kyllä maistuu :headwall: Ja varsinkin jäätelö tässä viime päivinä! Ja täälläkin vielä pitäisi tehdä ruokaa ja leipomisia pakkaseen.

Briit, nukkumisvaikeuksia. Löytyy. Melkeinpä joka yö olen 1-2 tuntia hereillä joskus aamuyöstä. Niinkuin nytkin. Onneksi on voinut nukkua päikkäreitä tarvittaessa.

Meinaatteko muuten ottaa perhehuonetta sairaalassa? Me ajateltiin pyytää, jos niitä vaan on vapaana. On se kiva, että mies saa olla sitten ensi hetkistä mukana vauvan kanssa. Ymmärrän tietysti hankaluuden niillä, joilla on jo lapsia kotona.

Miten teillä mies pitää isyyslomaa/kesälomaa vauvan syntymän jälkeen? Meillä mies jää lomalle 2.6. ja on 4 viikkoa ensin kesälomalla ja siihen heti perään 2 viikkoa isyyslomalla. Yhden viikon jättää ilmeisesti elokuulle. Toivottavasti vauva tulee siis lähellä laskettua aikaa (3.6.), jotta mies ehtisi olla mahdollisimman paljon vauvan kanssa samaan aikaan kotona.

Käytiin eilen synnärillä käyrillä. Olin koko päivän touhunnut ja ollut menossa ja illalla sitten tajusin, etten ole tuntenut kunnolla liikkeitä oikeastaan koko päivänä. Tein illalla liikelaskentaa ja tönin ja painelin vatsaa, eikä yhtään potkua tullut takaisin. Verenpaineet olivat 157/101. Soitin sairaalaan ja pyysivät käymään. Siinä sitten käyrillä istuessa alkoi tuntua liikkeitä ja päästiin noin vajaan tunnin päästä takaisin kotiin. Supistuksiakin oli käyrälle piirtynyt, mutta en tunne niitä itse mitenkään, paitsi vatsan kovettumisena. Kätilö vaan totesi, että saa tulla herkästikin käymään ja heti kun tulee huoli. Kyllähän se vähän säikäytti, kun vauva on ollut viime päivinä kuitenkin aktiivinen.

Täällä on nyt äippälomailtu jo 4 viikkoa ja aika menee ihan hirveää vauhtia eteenpäin. Vieläkin olisi paljon asioita tehtävänä. Olen kyllä niin nauttinut näistä päivistä, kun on pystynyt tekemään kaikenlaista. Vaikka olo on ollut entistä tukalampi viime päivinä, niin ei kuitenkaan ole tarvinnut petipotilaana olla.

Tänään on aamupäivällä toivottavasti viimeinen neuvola. Laskettuna päivänä on vielä varattu aika neuvolalääkärille, joka saa katsoa vauvan kokoa, jos ei ole sitä ennen syntynyt.

Karoliina & Kepa 38+3
 
Viimeinen lääkäri käynti ohi ja siellä kaikki kunnossa, tai no sain verenpainelääkityksen mutta muuten kaikki ok. Kohdunsuu kiinni ja pehmeä, pituus 3 cm, sf mitta oli 35 mutta siihen oli syy kun vauva on vielä aika ylhäällä, eikä kuulemma ehkä laskeudukkaan kun vasta synnärillä. Hemoglobiini 138 eli oli taas noussut ylös päin. Lapsivedenmäärä normaali ja vauva oli raivotarjonassa, painoarvio on 2561g eli hoikka vauva vielä tässä vaiheessa ja jos syntyy laskettuna aikana on painoa n.3000-3500g eli ei mikään kauhean iso vauva. :)

Onnea synnytykseen pikkumöntti :heart:

Sanna-M ja Papu rv 36+1
 
Onnea Nancylle! Toivottavasti Lettu olet jo tositoimissa ja Pikkumöntillekin tsemppiä maanantaihin! Yritin selailla vanhempia viestejä, mutta ei sattunut silmään, eli mikä tää epo-juttu on? Ts miksi niitä mitataan?

Voin myhkäri vaan kuvitella kuinka pitkiltä neljä viikkoa on tuntunut sairaalassa! Millainen tilanne sulla oli siinä vaiheessa kun lopulta päätettiin käynnistää? Tuliko vauva ihan normaalisti alateitse? Seurattiinko sun vointia sairaalassa vielä synnytyksen jälkeen? Mulla tosiaan on viikkoja jo kivasti kasassa, ts olisi ihan täysiaikainen, joten sen puolesta voi rentoutua.

Isonalle
 
Isonalle Ei ne oikeastaan koko aikana kertoneet mulle mikä tilanne on, eivät varmaan halunneet säikäyttää. Pari päivää käynnisteltiin ja kolmantena päivänä kalvot puhki ja oksitosiinilla synnytys väkisin käyntiin. Poika meinasi jäädä kiinni joten imukupilla vedettiin ulos, pienihän hän oli, kasvu oli pysähtynyt lääkärin mukaan jo viikolle 31, painoi 1990g. Istukka ei irronnut vaan jouduttiin käsin irroittamaan nukutuksessa. (niin kuin myös seuraavassa raskaudessa joka sujui muuten normaalisti, nyt kolmannessakin varaudutaan jo synnyttämään mennessäni kaavintaan leikkaussali varauksella). Sehän siinä olikin kummallista kun en tuntenut olevani ollenkaan sairas ennen synnytystä, synnytyksen jälkeen en kestänyt tolpillani moneen päivään, menetin kyllä paljon vertakin ja vasta kovan taistelun jälkeen kun vaatimalla vaadin lisäverta tiputettavan niin siitä heti seuraavana päivänä pääsin vauvaa hoitamaan. Itse olin viikon sairaalassa syntymän jälkeen ja poika kasvatteli itseään kaksi viikkoa. Muuten siis täysin terve ja hyvävointinen, oli vaan niin pieni ettei rasvakerrosta ollut juuri ollenkaan.
 
Kiitos kaikille onnitteluista! :) Olette ihania! :heart:

Tsempit kaikille tositoimissa oleville, ja onnittelut vauvan saaneille täältäkin! :)

Tosiaan siis, täällä kaikki tapahtui viikko sitten niin yllättäen että oksat pois. Menin keskiviikko iltana ihan normaalisti nukkumaan (RV 35+1), eikä ollut mitään pienintäkään merkkiä siitä että makaisin vielä saman yön aikana ambulanssissa matkalla sairaalaan.
Yöllä heräsi klo 2.00 käymään vessassa, ja jatkoin unia, vauva möyrysi niin kuin normaalistikin.. ja sitten.. klo 4 herään siihen että koko sänky ui lapsivedessä.. Soitin synnärille että mitäs tässä nyt, odotellaanko supistuksia kun vauva oli tosiaan poikittain massussa, ja ohjeistivat kylkiasentoon makaamaan ja ambulanssilla sairaalaan.
Sairaalassa ultrasivat ensimmäisenä ja totesivat että jalat edellä olisi tulossa, makasin käyrillä ja sain miettiä sektio vaihtoehtoa.. Supistuksia tuli säännöllisesti, kunnes kovan supistuksen aikana sydänäänet romahti ja hätäsektio päätös.
Sitten olikin hetken päästä pieni maailmassa, tyttö syntyi siis torstaina rv 35+2 , 3040g ja 49cm. Hyvänkokoinen viikkoihin nähden, pari ensimmäistä päivää oli teholla vahvistamassa keuhkoja kun niissä vielä epäkypsyyttä. Sitten päivä tarkkailussa syömisharjoituksissa, jonka jälkeen vierihoitoon. :)
Nyt olemme vihdoin kotona tuon ihanan nyytin kanssa.

Sektiohaava on kipeä!! ja tuntuu hautuvan ja hikoovan näillä helteillä.. huhh. No, ainakin palkinto tästäkin kivusta on paras mahdollinen. :) Nyt meillä on pienen suuri taapero prinssi ja ihana pikkusisko ja perhe tuntuu kokonaiselta.

bumbis & prinsessa 1vko 1 vrk :)
 
Viimeksi muokattu:
Työkaverit kahvitettu ja esikoinen jäi eilisten kevätjuhlien myötä kolmeksi kuukaudeksi kesälomalle. Jatkaa syksyllä kerran viikossa virikepaikalla. Mieskin lähtee töihin vasta 20.8, pitää sairasloman jälkeen vielä kesäloman. Elämä hymyilee, kun saisi vielä pikkuprinssin tähän maailmaan <3
Päivät matelee 35+6
 
Onnea Nancylle pikkusesta!

Tsemppiä letulle ja jaksamista!

Nyt alkaa iteltäni helpottamaan tämä vyöruusu silmästä. Särky siinä on vielä aika kova, mutta ei niin haitta. Alkaa olla niin kuuma pihalla että en paljoa pysty pihalla oleen. Kertyy nestettä joka paikkaan niin kovin paljon.
Nyt on käyty synnytysvalmennuksessa mikä oli kyllä todella pikainen. Oli niin ihana kätilö joka sen veti että menen synnyttään "takki auki" niinkuin se kätilö sano. Eilen käytiin tutustumassa taysiin. Sieltäkin sai ihan hyvää tietoo.
Jännityksellä odottelen enään että milloin alkaa tapahtua.

Aurinkoista jatkoa kaikille!

Norappi 36+4
 
Me käytiin yksityisellä gynekologilla tänään tarkistamassa tilannetta, neuvolassa SF-mitta oli jo 35,5, mutta olen ilmeisesti niin lyhytselkäinen ja lapsivettä oli vielä normaalisti, että pelkäämäni suurikokoinen vauva osoittautui varsin normaalikokoiseksi, painoarvio nyt 36+3 oli 2800g eli syntymäpaino olisi 3,5 kg. Lisäksi vartalon ja pään mitta vastasivat viikkoa pienempää, sen sijaan vauva vaikutti gynekologin mielestä pitkältä, eli sekin voi selittää mahan kokoa. Vauvan pää oli kiinnittynyt lantioon, kanava oli 2 sormelle auki, pituutta pari senttiä, kanava vielä takana. Katseli lantiota, että pitäisi mahtua syntymään, vaikka kuulemma lantioni hieman suippenee alaspäin, kuulemma normaalivariaatiota. Istukka, virtaamat suonissa jne oli normaalit. Lisäksi saatiin söpöjä 4D-kuvia vauvan kasvoista <3 Tutkimuksen jälkeen tuli hieman verta ja alamahaa on sen jälkeen jomotellut välillä, mutta synnytys ei ainakaan vielä käynnistynyt :) Eikä tarvi käynnistyäkään, koska huomenna on puolison valmistujaisjuhlat ja meillä on talo täynnä yövieraita :D Mutta ei haittaa vaikka ensi viikon jälkeen jotakin alkais tapahtua. Aika monella on tullut täällä vauva 35-37-viikoilla, minusta jopa yllättävän monella. Onnea kaikille vauvan jo Saaneille!
RBB 36+3
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä