**Kesäkuun kullanmurut 2014** Tammikuussa

Ainiin ja allergioista (puheripuli päällä, anteeksi!) minulle sanoi neukkulääkäri että voi ottaa lääkkeitä kunhan varmistaa neuvolalääkäriltä ensin lääkkeen sopivuuden.
Minulla on kolmen A:n pyhä kolminaisuus astma-atopia-allergiat joten kesäisin lääkkeitä ja rasvaa kuluu. Olen käyttänyt muiden allergia- ja astmalääkkeiden lisäksi pahimpina aikoina kuureittain Atarax-nimistä lääkettä joka lopettaa öisen kutina-raapimisen-pyörimisen kokonaan, sehän on tietty nyt kielletty :(
Mutta jospa kesästä hengissä selviäisi ilmankin.
 
Mulla on kans atooppinen iho, allerginen nuha ja paha käsiekseema( todettu pari vuotta sitten) rahalle allerginen ja oon kaupassa töissä joten hanskat kädessä työskentelen. Kumihanskat ei käy vauvan pyllyn pesussa, olen niillekin allerginen..haastetta tuo pyllynpesut yms. Käsiekseema puhkesi esikoisen ollessa vuoden ikäinen joten jatkuvat pesut herkisti kädet..joo ja rasvoja kuluu!!18 poksuu rikki :)
 
Meille tulee Bugaboon Donkey Duo - tuplavaunut. Ihastuin noihin heti, kun tutkin tuplia ja puhelin sitte miehelle ja ne tilattiin sit viime tiistaina. Saapuilee perille tossa ens viikolla. Hih, en malta odottaa. Ajoissakan tässä ollaan liikeellä, mutta minkäs teet, kun on tällänen malttamaton immeinen.

Onnittelut kaikille ru kuulumisista!
Alkaa vähän jännittää, en kyllä tiedä miks.

Nukkuminen, menee luultavastu samallalailla, kuin esikoisenkin kanssa, eli nukkuu alusra asti pinnasängyssä, joka on meidän makkarissa. Ja sitte varmaan siinä puolen vuoden iässä omaan huoneeseen niinkuin esikoinenkin. Hyvin meni esikon omaan huoneeseen siirtyminen, joten katellaan miten tämän kohdalla onnistuu.

Äitiyspakkaus, otetaan kyllä ehdottomasti, vaikka esikoisen raskaudessa otettu pakkaus on vielä tallella ja vaatteet myös. Mutta silti haluan äitiyspakkauksen.
Koen, että enemmän tossa pakkauksessa on tavaraa, mitä sit taas sillä 140e sais. Voin toki olla hurjasti väärässäkin, mutta näin mä itse siis koen.

Täällä potkitaan nyt oikeen urakalla. Ja yleensä se alkaa nukkumaan mennessä, joten nukahtaminen venyy aina ihanasti, kun ei saa unta potkuilta ja kuperkeikoilta.

Mua vähän hävettää, että en tänne kirjoittele useammin. Mutta jotekin se aika kuluu niin nopeasti, eikä sitä sit jaksa tai ehdi oikein kirjoittaa..

Susanna#1 & Pupunen 18+6
 
Moikka!
Meillä on hirmu vilkas pikkunen vissiin masuasukkina. Eilen tuntu paljon myllerrystä pitkin päivää ja illalla nukkumaan mennessä mulla ihan keskeyty kirjan lukeminen ku säikähin ku semmonen potku jysähti masuun. Kivahan se on, että potkiikin :) oli vaan eka tälläne kunnon potku.
Viime viikolla oltiin neuvolassa ja sydänääniä kuunneltiin, reilu 150 oli sillon syke. Mutta ei mitannu sf mittaa. Luulin että mittailis. Vai oliks se liian aikasta sille, siis 16+5?
Ja verenpainetta pitää mittailla kun neuvolassa se oli 138/80. Mun mielestä melko normaali..
Masu on sen verran jo kasvanu että oli tilattava iso imetystyyny että sais paremman nukkuma-asennon.
Meillä kanssa ihan varmana otetaan äitiyspakkaus. Vaikka siitä 2014 pakkauksesta on sanottu, että se on suppeempi.. Kohtahan sitä jo pääsee tilaamaanki, ni voi saada vielä sen 2013 pakkauksen. :)
Ihanaa tää odotusaika! <3

Mami ja möntti 18+0 poks!
 
Ihania ultra kuulumisia oli tullu!!!Itteäki rupes jännittämään..lähinnä siis se sukupuoli..Oonko mä jotenki pinnallinen?!:D

Jo kyllä se varmaan niin on että enemmän saat ku otat pakkauksen jos ostelet vaan uutena.Mutta niin kuin joku toinen jo sanoi niin kirpparilla toi 140 euroa on ihan älyttömän iso raha.Ja ensimmäsitä odottaville suosittelen sitä kyllä lämpimästi,vaikak ne vaatteet olikin mun mielestä vähän hassun kokoisia.Ku ei sielä hirveesti ees ollu niitä pieniä,oliko esim 50-56cm ollenkaan??!ja meillä meni aika pitkään esim 56cm vaatteet.

Meidän hippunen on kyllä kans innostunut tuon liikkumisen kans.Illalla ei meinaa tv kattelemisesta tulla mitää, ku keskityn vaan kuulostelemaan toisen muuveja:heart:Ja se on jo sellasta kunnon rumbaa,et näkyy päälle päin.NAUTIN!!

huomenissa poksuu puoli väli,Jei!!

Miinu&Hippunen 19+6:heart:
 
Täällä odotellaan rakenneultraa kanssa malttamattomana. En mä ainakaan ajattele että on pinnallista kun haluaa tietää sukupuolen etukäteen. Itselle ainakin konkretisoituu vauvan tuleminen paremmin, kun tietää kumpi on tuloillaan. Kaipa siihen liittyy sekin että voi tehdä muitakin kuin neutraaleja hankintoja.

Nyt taidan uskaltaa jo sanoa, että pahoinvointi on taakse jäänyttä. 3 kuukautta sitä saikin kestää. Nyt on ollut viikon aika hyvä olo, ellei jopa loistava. Toki muita vaivoja tullut tilalle, mutta kaikki toistaiseksi siedettäviä. Elämä alkaa taas maistumaan....:heart:

Lyde 18+4
 
Viimeksi muokattu:
Omaa napaani tulin taas tänne jauhamaan..:)
Pari päivää ollut tässä vähän hankalampaa. Luulin, että johtuu vain töitten alkamisesta ja yövuoroista. No, äsken sitten stiksasin virtsan ja selkee tulehdushan se siinä näkyi.. Huoh, kiinnostaa kiviäkin alkaa huomenna soittelemaan lääkäriaikaa.:(

Meidän osastonhoitajalle kerroin perjantaina aamulla vauvasta ja tulevasta äippälomasta. Oli ihan positiivista, kun sanoi, että pitää jäädä tietenkin heti saikulle sitten, kun alkaa yhtään haitata työnteko.:) Muutenkin suhtautui ihanasti ja siinä mielessä nyt on hyvä mieli.:)

Ihana lukea teidän ultra-kuulumisia kyllä.:) Itsellä sinne vielä pari viikkoa ja odottavan aika tuntuu kyllä pitkältä.. Onneksi pieni ilmoittelee väliin itsestään heitteelmälllä kuperkeikkaa vatsassa.:)

Mites muuten, kun tuolla eräällä toisella palstalla puhuttiin siittä kuulluisasta "raskauden hehkusta". Oletteko tuntenut kaunistuneenne raskauden takia?
Itsellä ainakin niin nuutunnut olo, että hehku tästä on kaukana:D

Jansson 18+4
 
Viimeksi muokattu:
Kai minäkin vielä kannan korteni kekoon ja totean, että me otetaan äitiyspakkaus, vaikka on jo toinen tulossa ja ekasta kaikki tavarat vielä jäljellä. Tuplahaalaria tms ei taatusti tarttettais, mutta sen voi sitten laittaa eteenpäin jos tulee vastaan joku joka sen haluaa. Mutta muuten vähän uusia vaatteita piristämään :)

Ja raskauden hehkusta... En kyllä hehku, mutta iho ei ole ollut näin hyvässä kunnossa kuin ennen murrosikää ja edellisessä raskaudessa, eli se on positiivista. Ei se kyllä hehku :) Pikemminkin oon jatkuvasti nuutuneen näköinen, koska oon taas kerran hereillä jo aamuyöstä kun en vaan saa nukuttua. Tarttiskohan Hesari uusia jakajia...

Ootteko jo saaneet kommentteja vatsasta, onko vieraat kosketelleet tms? Mulla on muutama työkaveri hipaissut, kun on onnitellut ja ihmettelen, että se ei ole ärsyttänyt, koska ajattelin ettei kenenkään tartte tulla paijaamaan mun mahaa. Mutta nää onkin mukavia, vähän jo vanhempia naisia ja tehneet sen jotenkin niin vaivihkaa, että en ole melkein edes tajunnut koko hommaa. Voin kuvitella, että jos joku ärsyttävä tyyppi tulee hipelöimään, poltan pinnani saman tien. Mutta sen sijaan mua ärsyttää vatsan kommentoijat: ai sulla on jo noin iso vatsa, kyllä on selvästi tyttö tulossa kun on noin levinnyt sivuille (no kiitti, siellä on läskiä edellisen jäljiltä...), teille tulee taas varmaan iso lapsi jne. Ehkä sitä on sitten joku raskausherkkyys päällä, mutta en siedä yhtään kommenttia, jossa koen että jotenkin arvostellaan mun mahaa (en mäkään kerro että sulla on nyt erilaiset mahamakkarat kuin pari kuukautta sitten, ootko vaihtanut pullasta viineriin) tai epäillään isoa vauvaa. Esikoinen ei ollut pieni, joten kiitos, kyllä mä ihan itse osaan arvioida että ei tämäkään ehkä mikään kirppu tule olemaan, jos täysiaikaisena syntyy. Ei vaan ole kiva kuulla muilta että voi voi, sitä on sitten hankala synnyttää, toista se oli minun kultani kanssa kun oli vain 3400g...

Saatteko te muut nyt raskausaikana kaikki mahdolliset taudit, mitä liikkuu? Musta tuntuu, että oikein kerään ne itselleni. Esikoista odottaessa oli yksi pieni flunssa, sen muistan. Ei muuta. Sillon sitä jo loppuvaiheessa ennen äitiyslomaa oikein toivoikin, että tulis nyt joku pikkuflunssa että sais jäädä kotiin lepäämään ja katselemaan telkkaria. Nyt on menossa tässä raskaudessa jo kolmas tosi rasittava flunssa. Yhdestä jouduin jo syömään antibiootit, kun meni pahasti poskiin ja keuhkoputkiin, toivottavasti tää olis kevyempi versio ja selviäisin pelkästään niistämisellä ja yskimisellä.

No siinäpä oli tän aamun avautuminen :) Rakenneultra tällä viikolla, vähän jo alkaa jännittämään...

Isonalle ja Pikkunalle 20+5
 
Kyllä mäkin sukupuolen haluan tietää, minusta se on jotenkin tätä päivää... Haluan myös tehdä hankintoja vähän sen suhteen onko tyttö vai poika. On toki ihmisiä ketkä eivät halua sukupuolta tietää, ja sekin on ok.
Aiotteko muuten kertoa sukulaisille/läheisille, jos ja kun sukupuoli teille itsellenne selviää?
Me ei esikoisesta kerrottu, toki varmuus sukupuoleen saatiin vasta rv 30... En usko, että kaikille huudellaan sukupuoli, vaikka itse saataiskin ensi viikolla tietää. Pitäähän muillakin olla jotain jännitettävää!

Raskauden hehku... hmm.. mulle ainakin väsymys alkanut hiipiä taas uudelleen kehiin, joten tiedä sitten hehkusta. Iho kyllä on hyvässä kunnossa, toki ei nyt suuria ongelmia ennenkään... Varmaan tietynlainen hehku joo, kun raskaus alkaa näkyä ja siitä alkaa nauttimaankin, varsinkin kun masussa myllerretään niin ahkeraan :heart:

Kommentteja masusta ei hirmuisesti ole vielä tullut, katseita kyllä sitäkin enempi :LOL: Ja hyvin huomaa, ettei moni varmaan uskalla vielä kysyä, vaikka mieli tekisi.
Esikoisen aikaan olin ihan raivoissani, kun eräs tuttava EI IKINÄ osannut sanoa muuta, kuin "onpa sulla jo iso maha"... siis todella raivostuttavaa, ikinä ei mitään muuta sen ihmisen suusta kuulunut. :mad:

Viikon päästä olisi rakenneultra, jännitystä...

Amy & masuasukki 19+3
 
Äitiyspakkausta ei oteta, esikoisestakin tuli oikeastaan käytettyä sitä makuupussia. Äiti päällysti sen, nyt on enemmän meidän tyylinen. Oli sellainen pastellisävyinen. Mä en niin tykkää sellaisista valjuista, neutraaleista väreistä, meillä on kirkkaampia yksivärisiä pikkuvaatteita varastossa ihan riittämiin. Ja tosiaan, meillä on käytetty 44-50 senttisiä vaatteita eka kuukausi, ei äitiyspakkauksessa ole ollut sopivia.

Hehkusta, täällä ei hehkuta, ei pätkääkään, mutta serkku (miespuolinen vielä) oli arvannut raskauden meillä käydessään. Mun naama näytti kuulemma samalta kuin aikaisemmin. Mulla tippuu aina paino raskaana ollessa, alan näyttää rusinalta. Posketkin on tosi klommolla, en ole ollenkaan terveen näköinen. Kauniin harmaa ja kärsivän näköinen.

Taudeista, niitä täällä on ollut ihan riittämiin. Oon ollut oikeastaan syyskuusta saakka koko ajan vähän kipeä. On ollut yskää, kurkkukipua ja nuhaa. Yhtään ab-kuuria en ole kuitenkaan syönyt, kuumettakaan ei ole ollut. Oon tosi puolikuntoinen ja ihan kypsä tähän jo. Olin viikon terve ja nyt taas kurkkuun sattuu niellessä. Hermot menee, tulispa kevät vaan jo. Mulla on limakalvot nenästä ja poskionteloista ihan rikki, varmaan vaikuttaa tautien tarttumiseen oleellisesti. Verta tihkuu, kun enemmän tuhisen.

Mies sai juuri kuulla, että toukokuussa olisi sellainen koulutus, joka miestä kiinnostaisi tosi kovasti ja olisi hyödyllinenkin tulevisuuden kannalta. On joka viikonloppu, koko toukokuun. Ja seuraavan kerran onkin vasta ensi vuonna. En usko, että pikku-ukko ulkoistuu ennen kesäkuuta, mutta pelottaa miten pärjään ison mahan ja kahden termiitin kanssa yksikseni koko kuukauden. Viikollakaan ukkoa ei sitten tule näkymään, koska tekee kolmivuorotyötä ja joutuu korvaamaan viikonloppujen poissaolot tekemällä vaihtovuoroja ja tunnit sisään viikolla.

Hyvää alkanutta viikkoa!
Apanapa ja pikku-ukko 21+4
 
Hehei taas!

Hehku, no en hehku. Iho hilseilee (kiitos pakkanen!), hb matelee anemian lukemissa ja väsyttää. Aamupäivät jaksaa olla virkeänä, mutta siihen se sitten loppuu. Iltapäivisin leuat karkaa toisiltaan ja sohva alkaa kutsumaan.

Äippäpakkaus jää tällä kertaa muille, käydän mieluummin sen 140 e joko sisarusrattaisiin (pääsen lenkillekin ensi talvena) tai manducaan/ergoon, jos tulokas ei kantoliinassa viihdy. Vauvakampetta on niin paljon, ettei suuria tarpeita ole. Kaikki ovat meillä olleet vielä kesävauvoja, joten siinäkin päästään melko helpolla.

Flunssa on ollut sitkeää minullakin. Yskä on vaivannut kohta kaksi kuukautta ja välillä ääni tuntuu salpautuvan. Mikä ei nyt erityisen hyvä homma ole, kun osa työstäni on opetusta. Mutta jospa se kohta jo taittuisi. Migreeni ja muu päänsärky ovat suurimmat vaivat tällä hetkellä alhaisen hb:n lisäksi. Eilen kului taas buranaa ja vielä aamustakin otsalohko jumitti. Ja tämähän yleensä loppuu vasta ihan viime metreillä tai synnärillä.

Minulle ei vielä ole kukaan alkanut mitään kommentoimaan tai kyselemään. Mutta inhoan suuresti kaikkea mahan/vartalon kommentointia. Esikoista odottaessani sain siitä tarpeeksi ja olen vähintäänkin yliherkkä nykyään niille lausahduksille, joita ihmiset päästävät "huumorilla". Enkä oikein ymmärrä sitäkään miksi niin yksityisestä asiasta kuin odottajan vointi tehdään työpaikan kahvipöydän asia, ihan kuin se ulospäin näkyvä asia kuuluisi kuitenkaan yhtään sen enempää kenellekään muulle kuin odottajalle ja hänen perheelleen itselleen. Me emme ole kertoneet edes isovanhemmille vielä. En vaan jaksa sitä hössötystä ja kysymystulvaa, joka ei edes lopu, kun sanon etten jaksa/halua asiasta puhua (tiedän esim. anoppini puhuvan asioistani eteenpäin jos en erikseen kiellä). Ugh. Tulipa avaus. Mutta muuten menee mukavasti :)

Meillä on talossa yläkerran remppa asuttavaksi menossa. Viikonloppuna saatiin kivasti kattoa paneloitua, mutta on sitä vaan vielä tehtävänäkin. Onneksi juhannukseen on vielä aikaa :)

Annales 17+3
 
Täällä käyn edelleen joka päivä (ja enemmänkin kuin vain muutaman kerran päivässä) lukemassa teidän kuulumisia, vaikka fb:ssä pyörinkin! :wave: Ja onnea hyvistä ultrakuulumisista!

Hehkusta en tiedä, mutta nyt on alkanut jäätävä väsymys taipumaan ja olen ollut todella energinen viime viikot! Treenaminen ja liikkuminen maistuvat taas, ja olen ollut hyvin positiivisilla mielin. Harmittelin tässä vain sitä, kun en heti alussa aloittanut pitämään sellaista raskauspäiväkirjaa, mihin olisi voinut kirjata kuulumisia ja muutoksia omassa kehossa, ja jonka voisi sitten myöhemmin antaa lapselle tämän ollessa jo isompi! Mutta nyt ajattelin korjata vääryyden ja aloittaa ihan perinteisen päiväkirjamuotoisen raskausmuistikirjan, johon kirjoittelen ajatuksiani ja havaintojani ylös ja liimailen kasvavasta masusta kuvia :heart: Täytyy yrittää muistella myös ihan alkuraskauttakin (onneksi olen kalenteriin merkkaillut joitakin asioita ylös), niin voi niitäkin sinne sitten alkuun kirjailla!

Ei kait minulla muuta tällä erää :) RU ensi viikon ti - ei maltettaisi odottaa! :heart:

PS: Tuleva isi sai tuntea eilen ensimmäiset potkut massun läpi (itse olen niitä siis tuntenut jo pari viikkoa) :heart:

ToKa89 & Papu 19+4
 
Mä olen kans ollut luvattoman laiska kirjoittelemaan, ahkerasti luen kyllä! :)

Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista, meillä vielä jännitetään 3 viikkoa.. Tänään oli 3. neuvola, kaikki ok ja se sykkeen jumputus oli taas ilo kuulla. :)

Täällä ei hehkusta voi todellakaan puhua, iho kukkii kuin teineillä ja tukka rasvoittuu.. Sitä kuuluisaa hehkua siis odotellessa! Massu sentään on söpö. ;)

Nelina 17+3
 
Heips!

Onko teillä muilla ollut supistuksia? Mulla nimittäin tullut niitä nyt esim autoa ajaessa ja ihan illalla telkkariakin katsoessa.. Soitin neuvolaan, josta käskettiin soittamaan kättärille ja sieltä ohjattiin neuvolalääkärille ja koska niitä aikoja ei ole, niin joudunpa ihan terveyskeskukseen sitten päivystykseen, näin siis neuvolasta ohjeistettiin, plus sitte pissanäytteeseen laittoi lähetteen. Supistukset ollu aika kivuttomia, lähinnä tuntuu vaan tosi epämukavalta, mutta kai se on silti hyvä tarkistaa, ettei ole mitään avaavia.

Että sellasta tänne :/ ärsyttävää pompottelua täällä pääkaupunkiseudulla..

Taniira ja typykkä 20+3 <3
 
Niiiiiin ja hehkua en ole tavannut, jo ennen plussaa alko kukkimaan naama ja selkä ja rinta.. Kesää odotellessa. Lisäksi tukka tippuu päästä. Ei naurata tämä aihe, varsinkin kun odottava kaveri hehkuu juuri niinkuin puhutaan.. Tyttöähän minulle povattiin, että liekö johtuu siitä vanhankansan sanonnasta sitten ;)

Äitiyspakkauksen otan, ja toivon sen olevan jotain ihan muuta kuin viimevuonna, en pitänyt siitä yhtään :/ mutta ottaisin vaikka ei mieleen olisikaan :)

Nukkumisesta sen verran, ettei mulla ole hajuakaan kuinka se järjestyy, isovanhemmat haluavat ehdottomasti vanhan pinniksen tänne tuoda, mutta siitä ei saa pohjaa nostettua, joten mietin täällä ahtaassa makkarissa, kuinka tulee toimimaan pienellä.. Pahvilaatikossa en halua lasta nukuttaa, joten olen miettinyt josko pitää hommata alkuun joku kehto/ensisänky? Vai onkohan mahdollista jotenkin saada sitä pohjaa kuitenkin nostettua siitä vanhasta..? Jos keinoja löytyy niin kertokaa toki! :)
 
Viimeksi muokattu:
Iltaa kaikille kanssaodotajille!

Me otetaan äitiyspakkaus. Ymmärrän kyllä hyvin, että uudelleen synnyttäjät ei monet ota sitä. Sillä rahalla saa ison kasan vaatteita kirppikseltä. Me otetaan se, koska halutaan kokea sen saaminen! Eli sen nouto ja avaaminen ja ihmettely. Ihana päästä osaksi tosi vanhaa suomalaista perinnettä ja olla osa sitä pitkää jatkumoa vanhempia, jotka saa sen avata. En voisi kuvitellakaan, että jätettäisiin väliin sitä nyt esikoisen kanssa. Toisen kohdalla sitten joskus pitää miettiä asiaa eritavalla.

Hehkusta. Mä en voi sanoa mitenkään erityisesti kokevani hehkuvani. Mulla on aika neutraaliolo kyllä. En oo huomannut missään muutosta mihinkään suuntaan. Toki on kaunis olo sillai, että onhan tää maha tosi ihana ja kaunis ja sitä on ihana esitellä. Mä tykkäsin jo ennen raskautta pukeutua tiukkoihin vaatteisiin, joten jatkan samaa linjaa raskaanakin. Maha saa näkyä ja kauas. Oon ylpeä siitä <3

Taniira Mulla on ollut supistuksia. Mä en oo niistä huolestunut kuitenkaan vielä, kun ovat ihan selvästi niitä harjoitussupistuksia. Eli maha menee kovaksi yhtäkkiä, tuntuu pientä menkkamaista kipua ja menee hetkessä ohi. Äitiyspolilla sanottiin, että se on ihan normaalia. Mutta tietty kannattaa mennä heti lääkäriin, jos tulee kipuja ja itselle huolta asiasta.

Tänne ei kuulu mitään erikoista uutta. Eilen nähtiin mahan läpi illalla, kun vauva potki. Ihan maha tärisi ja aina painautui välillä pikkukäsi tai –jalka vatsanpeitteiden läpi ja näkyi mahan päälle! Hassua. On se vaan voimakas tyyppi siellä.

-Nuppu- ja Vauva 21+0
 
Taniira, mulla on ollut supistuksia jo viikkoja. Jostain viikolta neljä-viisitoista alkoivat ja nyt hiukan helpottaneet kun olen jättänyt kävelylenkkejä vähemmälle ja lepäillyt selkäkipuisena. Mulle sanoivat (kanssa) Naikkarilla kun kävin rakenneultrassa että neuvolalääkäriin yhteys, mutten ole vielä saanut aikaiseksi. Neuvola on 31.1. ja samalla pyydän että katsotaan aika valmiiks lääkärille, joka saa sitten tutkia tilanteen, ettei nää oo avaavia tms.

Jaahas, näyttää (ja tuntuu) siltä että täällä olis taas tulehduksia päällä. Hetkenhän ne pysyikin poissa lääkityksen avulla. *huokaus* No, tarkkaillaan. Selkä myös on niin hemmetin kipeä ja tänään olin töissä viikon sairasloman jälkeen ja voin sanoa että jos huomenna samanlailla kipuilee niin menen takaisin lääkärin juttusille. Kipu saa mut muutenkin tosi äkäiseksi, ja tuntuu että mä vaan tuittuilen kaikille, jopa lapselle. Tosi aikuismainen olo on, joo. : /

Ääh, tässä nää tällä kertaa. Ei mitään yltiöpositiivista.

Lettu ja Kornelius 20+5
 
taniiratäälä myös supisteluja menny ja tullu päivittäin,en ressaa,näitä ollu kaikis raskauksissa. Niin ja piti kommentoida tuosta vanhasta pinnasängystä. En tiedä miten tykkäät tuunailla vanhaa,mutta siis vaniliahouse blogissa on juuri päivitetty ihana pinnis.ja siinäkin oli tuo ongelma,et pohjaa ei saanu nostettua,niin oli laitettu neljä patjaa päällekkäin,kaikissa eri värinen lakana...Niin suloisen näköinen!!!

Eipäs muuta tähän hätään...

Miinu ja Hippunen rv 19 POKS!!:heart:
 
Kyllä täälläkin on supistellut... Harjoitussupistuksia, masu menee yhtäkin ihan pinkeeksi... Pitää seuraavan kerran neuvolassa helmikuun alussa mainita näistä, mutta neuvolassa alussa sanottiin ettei ne ole vaarallisia, jos ei kipuja tule samalla. Epämiellyttäviä kylläkin... ja olen huomannut, jos olen stressaantunut niin tulee herkemmin supistuksia...

Potkuista, meilläkin kyllä mies tuntenut myllerrykset ja potkut jo jokusen viikkoa, ja päiväpäivältä tuntuu enenpi ja voimakkaampana. Jotenkin niin ihanaa :heart:

Amy & masuasukki 19+4
 
Onko kenelläkään muulla todettu marginaalista istukkaa (reuna osittain kohdunsuulla) tai eteisistukkaa?

Sain taas viime viikolla verenvuodon (onneksi ei kovin runsas tällä kertaa) ja kävin ylimääräisessä ultrassa. Siellä lääkäri totesi istukan
reunan olevan osittain kohdunsuun päällä. Eli sitä nyt seuraillaan ja täytyy raskaimmat hommat jättää pois. Muutoin kaikki oli hyvin, kohdunkaula oli 4 cm, eikä keskenmenon riskiä näkynyt.

Vauva oli liikkuvainen ja painoi 230 grammaa (tuolloin 19+0), ja näytti siltä, että poika olisi tulossa :)

Odottava73, 19+4
 
Ihanan aurinkoista päivää kaikille! tänään oli neuvola ja meillä oli tuo ns. voimavaraneuvola eli käytiin vaan laput läpi mitä miehen kanssa täyteltiin. Sykkeetkin kuunneltiin, eli reipas 120 syke nyytillä, neuvolatätiki kyseli että onko sulla yhtään tyttöolo :D Kyllähän tuota on nyt itseki alkanu aattelemaan että tyttö sieltä tulee ku pojan raskaus oli niin erinlainen :) Mutta senpä näkee sitten 3 viikon päästä rakenneultrassa :p

Tuosta äippäpakkauksesta en oo ihan varma,riippuu ihan että mitä siinä tän vuoden pakkauksessa tulee, pitää seurailla ja katella :)

Ihana kuulla että suurinosa tuntee liikkeet, itse vielä odottelen niitä päivittäisiä liikkeitä... Pitkästä aikaa eilen istuin kassalla ollessa(siis töissä, yleensä seison kassalla) ja satuin tuntemaan potkut pyllyyn, pitää vissiin alkaa enempi istumaan niin tuntee liikkeet :D Ois kyllä mahtava jos mieski ne jo tuntis..

Täälläkään ei kyllä raskauden hehkua tunnu :D Naama kukkii ja hilseilee, hiukset rasvottuu ja paksuntuu, mahaan kasvaa taas karvaa ja muutenki karvojen kasvu on kiihtyny niin ku ensimmäistä odottaessa... eli ei todellakaan mitenkään hehkuva olo ole :D Yks asiakas kyllä on raskauden alusta asti sanonu mulle että kylläpä sinä näytät niin onnelliselta, vaikka ei siis ole tienny asiasta kuin vasta pari viikkoa sitten ;)

Mulla ei oo kyllä supistuksia hirveesti ollu, joskus jos on huono asento niin vetää mahan pinkeäksi mutta asentoa muuttamalla sekin menee ohi. Ja jos olen töissä nostellu päivän liha- ja maitolaatikoita niin illalla kyllä on maha hellänä, vielä en kuitenkaan ole luovuttanu ja nakittanu muille näitä hommia :p

Hedeliini ja Nyytti 19+4
 
Hehkusta, ei näy täällä :D Ei vaan, olo on ollut kaikin puolin hyvä, mutta en nyt koe erityisemmin hehkuvani. Kasvot ovat ihan hyvässä kunnossa, mutta selässä on näppyjä, kiitos myös näiden pakkasten. Olen kyllä kovin yrittänyt rasvailla. Hiukset tuntuivat alkuun rasvoittuvan tosi nopeasti, mutta mielestäni tilanne on nyt normalisoitunut.

Kommentteja vatsasta ei ole vielä oikeastaan tullut. Töissä yritin vähän peitellä rakenneultraan asti, mutta nyt ajattelin, että voisin alkaa käyttämään kireämpiäkin paitoja. Tai niin, sanoihan mun esimies loppiaisen jälkeen kun palasin töihin, että on tainnut jouluherkut maistua, kun on noin vatsa kasvanut :popcorn: Ihan siis hyvässä hengessä, ei sanonut pahalla. Hän on 50 v. mies. Mutta kukaan ei ole tullut vielä koskemaan ja ihan hyvä niin :) Mutta masu on mielestäni ihanan näköinen, eikä enää näytä vaan vähän lihoneelta... Kyllä se näyttää ihan vauvamasulta.

Sukupuolesta kertominen, ollaan kerrottu, jos joku on kysynyt. Ei siis tuputeta tietoa, mutta kerrotaan, jos joku haluaa tietää.

Supistuksista, eivät ole täällä olleet vaivana. En tosin ole ihan varma, että miltä niiden kuuluisi tuntua, mutta masussa ei ole tuntunut kipuja tms., joten en usko, että supistuksia on ollut.

Vaunuja käytiin ekan kerran katsomassa viikonloppuna. Nyt on vähän käsitystä siitä, millaiset olisi hyvät vaunut. Kääntyvät etupyörät vaikuttavat näppäriltä, mutta pyörien pitäisi olla myös isot. Yhdistelmävaunut meinataan ostaa. Pitää olla irrotettava kantokoppa ja mieluusti myös semmoinen ominaisuus, että turvakaukalon saa niihin vaunuihin kiinni. Eli semmoista turvakaukaloa katsottiin myös, mikä tulee telakalla autoon, jonka saa kokonaan nostaa pois autosta, ettei tarvitse vauvaa herättää, jos se nukkuu. Mutta mitään ei olla vielä ostettu, katsellaan rauhassa.

Odottava73, minulla on kyllä istukka etuseinämässä, mutta se ei ole kohdunsuulla, vaan jossain ylempänä.

Vauva tuntui eilen liikkuvan enemmän kuin kertaakaan aikaisemmin. Moneen otteeseen päivän aikana tuli potkuja ja muljahduksia. En usko kuitenkaan, että tuntuvat vielä vatsan päältä. Sunnuntaina ensimmäistä kertaa ihan säpsähdin potkun voimakkuudesta tai ehkä se osui juuri sopivasti virtsarakkoon tms. mutta vähän vihlaisi. Muuten potkut ja liikkeet ovat vielä sen verran hentoisia, ettei niistä säpsähdä, vaikka ne hyvin jo tunteekin. Iltaisin usein alkaa oikea myllerrys ennen kuin olen menossa nukkumaan. Yöllä en ole vielä herännyt liikkeisiin.

Viikon päästä neuvola. Saakohan ne Kela-laput jo mukaan sieltä…? Ja tulkaahan muutkin kertomaan niitä ru-kuulumisia :)
?
Karoliina & Kepa 21+0 POKS!
 
Odottava73, miulla on istukka takana ja alhaalla. Sitä ultraaja ei sanonut, että miten paljon/vähän istukka on kohdunsuun päällä, kontrolli on kuitenkin viikolla 32. Näin itsekin, miten istukka oli ns. vauvan pään alapuolella(RT). Vuotoja ei ole ollut, eikä toivottavasti tulekaan, kohtu on vain erittäin supistusherkkä.

Kävin lääkärissäkin, kun tuli valtava paineentunne yht'äkkiä. Selkää poltti, supisti, maha meni sekaisin ja tuli ihan epätodellinen olo, hikoilutti ja tärisytti, hyi. Vauvalla oli kuitenkin kaikki hyvin, samoin alakerrassa. Lenkkeilystä oli kuitenkin luovuttava ja sairaslomalle olisin päässyt/joutunut, jossen hoitaisi tenaviani kotona.

Nää supistukset, ai saaatana. Joku sohvalta nouseminen saa jotain tällästä aikaan, puh huh. Hellittäis edes >_<
Enpäs sitten kirjotakaan enempää tällä kertaa.

cherrrye ja hippu 21+6
 
Neuvolassa käyty ensimmäistä kertaa. Oli kiva kuulla vauvan sykkeet ( 146-160 ) myöskin ensimmäistä kertaa:) Painoa ei ole tullut yhtään. muttei ole tullut muissakaan raskauksissa paljoa... Sokerirasitykseen joutuu viikolla 24-26... Ultraan pääsen kuulema aina kun siltä tuntuu, ihana tuo meidän neuvolan-täti:)

Hehkua ei kyllä ole täälläkään. Istukka on minullakin alhaalla takana. Varmaan rakenneultrassa tarkistetaan tilannetta:)
 
Heipsis!

Supistuksista joku kyseli - täällä, minä minä! Ei kipeitä mut tympeitä kylläkin. En ole niistä erityisen huolissani, kyselen sitten lähemmin. Liikun työssäni kokoajan ja kävely usein aiheuttaa noita päivittäin. Jokunen muljahtelu/potku tuntunut jo mutta odottelen noita "vatsanahka paukkuu-tuntemuksia" vielä :) Meinasin varmistella sydänääniä torstaina kun haen sen vs-mittarin ;)

Sukupuoli otetaan selville ja kerrotaan jos kysytään, ei kyllä mitään tuntemuksia suuntaan eikä toiseen. Hankintoja sitten sen mukaan :)

Tarttis varmaan alkaa suunnittelemaan pomolle ja työtiimille kertomista ;) Onko kaikki jo töissä kertoneet? :)

Sabsu ja 17+3
 

Yhteistyössä