**Kesäkuun kullanmurut 2014** Tammikuussa

Moikka!

Tänne ei mitään kummempaa, aika matelee ensi viikon rakenneultraa odotellessa. Maha on aika pieni vielä, mutta selkeesti kasvanu tässä muutaman viikon aikana. Liikkeitä tunsin päivittäin vielä tossa viikko- kaks takaperin, nyt ovat vähentyneet? Sydänäänet kuitenkin kuuluu että kyllä siellä elossa ollaan :)
Paino ei oo ihme kyllä noussut kuin 2 kiloa raskauden aikana vaikka oon syöny ku hevonen!

Mä aion ottaa äitiyspakkauksen vaikka en läheskään niistä kaikista edellisvuosien pakkausten vaatteista pidä, mutta siellä on sitten kaikkea muutakin tarpeellista. Saisi jo kela julkaista uuden pakkauksen, innolla sitä odotellaan :)

elpukka & papu 19+0
 
Sanoinkin tuosas jo aiemmin että en ota pakkausta. Ostelen silä rahalla sitten kirppareilta ja kaupasta.Toki pakkauksessa on ihaniakin vaatteita...Reiman tehtaanmyymälästä löysin kolmisen vuotta sitten, kun nuorimmaista odotin,sen pakkauksen makuupussin 10 egellä,on siis siitäkin nyt muhkea versio=)Esikon oma kun oli pesuissa mennyt jo ihan ohkaiseksi.

nukkumisesta joku kyseli,meillä mennään ihan tilanteen mukann. Pinnasänky on ollut kaikille petattuna. Esikko nukkui sielä hyvin,toka ja kolmas oli n. 5 kk perhepedissä,ihan vaan siitä syystä,että se oli mun mielestä helpompaa.Ja tykkään siitä kun se pieni ihanuus on ihan tuos lähellä:heart:Ja meillä siis meni siirto perhepedistä pinnikseen ihan vaivattomasti,ilman mitään ongelmaa.

Hippunen on ruvennut varsinkin illalla monottelemaan oikee huolella.Ihmeen hyvin tuntee liikkeet vaikka istukka onkin edessä.

Sapuskan tekoon!!

Miinu ja Hippunen 19+3:heart:
 
Hellurei!

Täällä ostettiin tänään vaunut ;) Pakko oli, kun mutsyn 4riderit hienossa tarjouksessa ja viimeisiä vietiin! Ihanat ovat <3 vielä kun saisi sen nyytin sinne kyytiin!

Taniira ja tyllerö 19+6! <3 huomenna poksuu puoliväli, uskomatonta!

Tsemppiä kaikille rakenneultraa odottaville! :)
 
Tänään oli rakenneultra ja niin selvästi siellä uloke näkyi useampaan otteeseen, että kyllä meidän perheen miesylivoima senkun kasvaa. Totesin vaan, että seuraava koira on kyllä sitten narttu! ;)

Vaatetta on siis jo ennestään riittämiin ja vaunut, kaukalot yms. on tallessa, joten eipä tässä suurempia hankintoja tarvitse tehdä. Tänään kävin kyllä ultra jälkeen muutaman pikkuruisen bodyn ostamassa :heart:

Kiloja tuli joulun mässäilyn takia ja nyt hieman kuria syömisiin, ettei ihan mahdottomasti jatka nousuaan. Liikkuminen on vaan ollut viime viikkoina vähäistä sitkeän flunssan takia. Kurkku on taas niin niin kipeä, että mie kohta romahan!

viikkoja jo 21+2!
 
Täälläkin odotellaan äitiyspaketin julkistusta. Sen viime vuoden paketin värit ei oikein miellyttäneet silmää. Paitsi se sininen. Paketin otan ehdottomasti, kun siinä saa vaikka mitä. Ja aina haaveillessani raskaudesta ja vauvasta, on osana haavetta ollut se paketin haku postista ja sen tutkiminen. :D

Vatsastani on ilmeisesti tullut temppurata. Siellä heitetään volttia ja kuperkeikkaa melko paljon. :D Ja syönnin jälkeen heti alkaa riehuminen ja potkiminen. <3 Viime yönä tunsin myös eka kerran yöllä liikkeet.

Nemelia ja Pirpana rv 19+1
 
Täällä käyty lääkärissä toispuoleisen puutumiisen vuoksi. Kiireellisenä sairaalaan ja vahva epäily ms-taudin aktivoitumisesta. Oireet ja magneettikuvat tukevat asiaa. Punktio tehdään vasta synnytyksen jälkeen.
 
En meinaa ottaa äitiyspakkausta. Esikon jäljiltä hirmuisesti vaatteita ja harsoja yms. mitä siinä pakkauksessa tulee, ja se laatikko oli meillä tosi epäkäytännöllinen viime kerralla - liian iso ollakseen sängyssä meidän kanssa ettei liiskata vauvaa ku nukutaan ja liian matala ollakseen lattialla sängyn vieressä. Täysin hyödytön. Se harja on hyvä mikä siinä tulee, mutta sellaisen ostin Tallinnasta viikonloppuna. Kestovaippoja ei käytetty/käytetä, joten ei siinä kauheasti jää jäljelle mitään minkä takia sen laatikon ottaisi. Se 140 euroa tulee käytettyä sitten pinnikseen ja hoitotasoon ja muuhun mitä me oikeasti tarvitaan.

Esikko oli sängyssä meidän välissä kolme viikkoa ja sitten siirtyi pinnasänkyyn nukkumaan yksikseen toiseen huoneeseen. Meni hienosti tuo siirtyminen. Tällä kertaa en oo kauheesti miettiny mitä tehdään, ehkä se vaavin ensisänky heti alkuun ja sit katsotaan miten imetykset ja yöheräilyt menee, että siirretäänkö samaan huoneeseen esikon kanssa vai ei. Siinä onkin sitten tuleva ekaluokkalainen ja vauva samassa tilassa - saas nähdä miten alkaa sujumaan.

Voi että miten mulla onkin taas nälkä. Ei muuta ku syömään.

Lettu ja Kornelius 20+1
 
Hei vaan taas!

Nin kateellisena täällä lueskelen teidän juttuja koska tunnette liikkeet ja osa päässy jo rakenneultraankin :headwall: Toisaalta kyllä, aika menee niin nopeasti että ei itsekkään enää pysy mukana, huomenna ois jo 19 viikkoa täynnä... Ens tiistaina ois seuraava neuvola eikä mies haluais tulla ollenkaan ku sai eka neuvolassa nootti sen verenpaineesta ja ylipainosta :whistle: Se ois vaan se voimavara keskustele missä miehenki pitäis olla mukana, toisaalta kyllä jättäisin sen itsekin mielelläni väliin..

Meillä töissä kaikki tietää raskaudesta, kyseessä siis pieni kauppa (5 työntekijää+kauppiaat) pomolle kerroin ensimmäisenä ja jo viikolla 5 :D Isovanhemmatki sai tietää vasta ultran jälkeen xD
Meillä ei vaunuja osteta ollenkaan, ystävältä alias miehen siskolta otetaan lainaan tai sitten miehen äitiltä ku on säästäny nuorempien lasten vaunut, en oo vielä niitä livenä nähny niin en tiiä kummat ottasin :)
Oloista sen verran että minusta tuntuu että tämä vois olla tyttö koska pojan raskaus oli niin erinlainen, toki kyllä sillon oli enempi ylipainoa ja liikuin vähemmän joten voi johtua siitäkin, siis supistuksia yms muita vaivoja oli puolesta välistä asti... painoa on tullu kyllä nyt suurinpiirtein saman verran ku edellisessä eli n. 4 kiloaa.. en ole kovin huolissaan painonnoususta, kyllä ne kilot sieltä karsiutuu sitten synnytyksen jälkeenki :D Edellisessä raskaudessa tuli 18 kiloa ja kaikki jäi laitokselle :) Eihän sitä kyllä sais verrata raskauksia toisiinsa mutta kyllä sitä väkisinki tulee tehtyä.. Enkä siis osaa itselle kuvitella tyttö, aina ajatellut että minä en saa ku poikia... Senki takia haluan rakenneultrassa kysyä kumpi tulee että osaan suhtautua sitten tyttöön jos se on tullakseen, ihan kumpi vaan kyllä kelpaa mutta pakko saada aikaa sulatella :D Olen itse aika poikatyttö ollu, ehkä siksi vaikea sulattaa että minun pitäisi osata kasvattaa rinsessa ;)

Hedeliini & Nyytti 18+6
 
Huomenna neuvolakuulumisia, saako minkäänlaisia allergialääkkeitä käyttää raskausaikana? Ainakin se mitä oon syöny oli ehdottoman kielletty. Mutta tää aivastelu on pakko saada kuriin ja siitepölyaika on kauheaa ilman lääkkeitä..
AB 17+5
 
Histeciä ja heinixiä saa ainakin käyttää raskauden aikana. Mulla ei kyllä pahimpaan siitepölyaikaan noi oo tehonnu, täytyy lääkäriltä kysellä sitten lähempänä muita vaihtoehtoja. Aikasiemmin oon syöny kestineä mutta en tiiä saako sitä syödä raskauden aikana, ei varmaan..
 
Allergialääkkeistä suositellaan eka kokeilemaan silmätippoja ja nenäsumutteita, sitten vasta tabletteja. Mulle on suositeltu yleensä zyrteciä, xyzalista ei ollut ainakaan pari vuotta sitten vielä varmuutta.

Näissä on niin kahta eri koulukuntaa, yksi suositteli mielummin ottamaan kortisonia, kuin antihistamiineja, toisesta valtaosasta antihistamiineista ei ollut juuri haittaa. Mulla on allergioita, aika pahojakin, mutta olen kumma kyllä selvinnyt raskausajat ilman sen suurempaa lääkitystä. Toivottavasti näin on myös tällä kerralla.
 
Oi onnittelut kaikille rakenneultrassa käyneille <3 :)
Täällä sitä odotellaan vielä lopullisia kromosomituloksia tuskastuneena. Nyt on tasan kaksi viikkoa kulunut lapsivesipunktiosta. :/
Jos ja toivottavasti kun tämä raskaus tästä etenee niin äitiyspakkaus kiinnostaa kovasti, sillä esikoista odottelen ja koen pakkauksen tärkeäksi. Mitään hankitoja en ole uskaltanut pikkutytölle vielä tehdä tilanteen vuoksi. Niitähän ehtii sitten onneksi vielä.
Mukavia raskausviikkoja kaikille ja toivottavasti kaikille tulee pelkkiä hyviä uutisia <3

MMMJ + tyttövauva 17+0
 
Yötä!
Loma lusittu ja sorvin ääreen palattu. Saa nähdä, kuinka lähtee tästä sujumaan.. Olen siis yökkö ja vanhuksia pyörittelen.:) Maha on ainakin loman aikana puksahtanut niin esiin, että jokainen iltahoitaja kysyi ensimmäisenä "Onko sulle vauva tulossa?!":D

Tuosta äityspakkauksesta. Mekin ollaan se ottamassa, kun esikoinen vasta tulossa, ja intona odotan uutta pakkausta.
Kyselin tuttavalta, joka työnsä puolesta asioista jotakin tietää, milloinka se uusi tulee, niin sanoi, että yleensä uusi julkaistaan, kun vanha alkaa olla jaettu. Eli ilmeisesti vanhoja pakkauksia vielä sen verran jäljellä, että jakavat ne alkuun pois.. Mutta veikkaili, että viimeistään maaliskuussa ilmestynee.:)

Aapaliini, kiitos selvennyksestä tuon sr:n suhteen. Itsellä ei siis kovinkaan suurta riskiä, kun äiree ja neljä siskoa monisynnyttäjiä ja kenelläkään ei ole tuota vaivaa odotuksissaan ollut.
Ja MMMJ, peukkuja pitelen täällä sinun puolesta..

Jaha.. kai se on lähdettävä tarkistelemaan, kuinka mummot makaa..:)
Jansson 18+0 POKS
 
Äitiyspakkaus julkistetaan tosiaan kevättalvella, aiemmin sitä täällä jo kuuluttelinkin ja lukee kuulemma Kelan sivuillakin. Mä en vielä tiedä otetaanko, koska kaikki on esikoiselta tallella. Vähän tekisi silti mieli :) Mutta esikoista odottaessa suosittelen kyllä ottamaan!
 
Kyllä mäkin esikoisesta otin pakkauksen, se on tosi kiva ja onhan siinä "hintaansa" enemmän tavaraa arvoltaan. Mutta tällä kertaa tuskin otan, kun makuupussit ym on tallessa esikoisen pakkauksesta. Odotan, että tällä kertaa sais käyttöön sen toppapuvunkin, kun vauva on varmaan aika sopivan kokoinen talvella. Marrasvauvalle se oli auttamatta iso ekana talvena ja toisena jo liian pieni...

Meillä ainakin oli siellä myös villainen välihaalari, ne on jo pelkästään aika kalliita ja sitten kevytvanupuku esim. syksyn ja kevään autoiluun ja vaunuiluun ja sitten se varsinainen toppapuku ja vielä makuupussi. + vaatteita kasa tietysti. Osassa vaatteista ne kokomerkinnät oli ihan väärin, että kannattaa kyllä lajitella ne enempi silmämääräisesti eri kokoisiin pinoihin. Jäi pari vaatetta käyttämättä kokonaan itsellä nimittäin...
 
Uma82, toivottavasti siellä on kaikki kunnossa! Kuulosti aika pelottavalta :(? Tsemppiä!!

Paljon tsemppiä myös MMMJ:lle! Toivottavasti tulokset ovat kunnossa ja saatte hyviä uutisia!

Nenäsuihkeista, itsellä on nyt pari viikkoa kestänyt nuha, johon on pakko ollut käyttää nenäsuihketta, kun nenä on ollut ihan tukossa. Minulla on Vicks-nenäsuihke, jota saa käyttää raskauden aikana. Varmistin tämän vielä neuvolasta, tosin olin sitä jo melkein viikon ehtinyt käyttää. Nyt alkaa helpottamaan ja yritän päästä eroon tuosta suihkeesta.

Äitiyspakkauksen meinaan ottaa, kun on esikoinen tulossa.

Rakenneultrassa käytiin aamulla ja kaikki on hyvin :) Ja tyttölupaus saatiin :heart: (voi päivittää etusivulle). Kaikki mitat oli kunnossa ja kuulemma ”niin kuin oppikirjan mukaan”. Mitat vastasivat viikkoja 20+3 – 20+5. Hoitaja oli aivan ihana ja huudahteli koko ajan innoissaan, ”voi että, katsokaa nyt näitä jalkoja ja katsokaa nyt näitä käsiä” :LOL: Siellä se tyyppi oli välillä jalat ristissä nilkoista ja taputti käsillä päätään ja laittoi sormia suuhun ja heilutteli meille. Hoitaja myös innostui ottamaan paljon meille kuvia, kun vauva oli niin kuvauksellisella tuulella ja saatiinkin 11 kuvaa mukaan!!?? Pari päivää on taas tuntunut liikkeet selvemmin, joista olen ollut helpottunut. Kyllähän tämä raskaus taas konkretisoitui ja nyt on ihanaa, kun tietää odottavansa tyttöä eikä vaan vauvaa.

Onnea kaikille muillekin, jotka ovat ru:ssa käyneet ja hyviä uutisia saaneet :)

Onnellinen ja helpottunut Karoliina & Kepa-tyttö 20+3
 
Minäkin aion ottaa äitiyspakkauksen koska kyseessä on esikoinen eikä oikeen mitään hajua mitä tarvitaan. Vastasyntyneen vaatteet saadaan luultavasti lainaan sukulaisilta. Tuntuisi tyhmältä ruveta ostamaan uusia, jotka sitten mahtuu muutaman viikon...

Maanantaina ois rakenneultra. :) Innolla sitä odotetaan. Tällä viikolla kävin viimeksi neuvolassa. Kaikki oli hyvin. Kerran kuussa käy näköjään ensikertalaiset täällä näin alussa ja siitä sitten käyntejä lisätään loppua kohti. Ihan mukava juttu kun ei ole itellä kotona doppleria tai mitään. Käynneillä lähinnä jutellaan ja kuunnellaan sydänääniä.

Oon nyt viikon ollu flunssan kourissa. Toivottavasti saisin tän nyt selätettyä. Töissä oon ollu muuten mutta tänään pidän sairaslomapäivän kun ei muute tunnu tauti häviävän.

Tänään 20+1
 
Kyllä me ainakin meinataan ottaa äitiyspakkaus koska esikoista odotellaan. :D Ja sillä 140€ ei hirveesti nykyaikana saa mitään vauvan tarvikkeita,paitsi netistä käytettynä tai kirppiksiltä. :) Maanantaina oliskin jo rk-ultra. :) huh aika menny ihan kamalan nopeasti. Viime yönä jo näin unta et olin rakenneultrassa ja poikahan sielt oli tulossa,saapa nähdä tuleeko. :p Onko muilla ollu ihmeellisiä unia tässä raskauden aikana?
 
Ihania ultrakuulumisia täällä, itse saa vielä vähän reilun viikon odotella rakenneultraa...
Liikkeitä on alkanut tällä viikolla tuntumaan ihan kunnolla, ei vaan iltaisin rauhassa köllötellessä vaan työpäivän aikaan... Aika mojovia potkuja ja mylläyksiä masussa tehdään :)

Hirmusesti tekisi mieli jo vaunut tilata, ajattelin vaan odotella rakenneultraan, jos vaikka vinkit sais sukupuolesta... Tutekin Turranit ovat kyllä vieneet minun sydämen ja ne haluan :D

Jaksuja uma82 ja MMMJ !!

Amy & masuasukki 19+0
 
Just kun eilen kirjoitin et liikkeet on vähentyneet niin illalla nukkumaan mennessä alkoi kauhee myllerrys ja potkiminen. En oo aiemmin noin voimakkaasti pikku kuperkeikkoja ja potkuja tuntenut, ihanaa <3

elpukka & papu 19+1
 
Tänään oli nla ja kaikki oli kunnossa. Nlatäti oli tosiaan vaihtunut ja tämähän ei sitten ultrannu. Kuunteli kylläkin sydänäänet 150krt/min. Paino oli noussu 121g/vko ja verensokerin mittausta saan vähentää kun arvot on ollu hyvät. Seuraava nla on vasta 3.3! Rakenneultra on sitä ennen. Käski ottaa töissä rauhallisemmin kun välillä on supistellu mutta nyt kun joulukiireet loppui, on töissäkin jaksanu paremmin. Aikoi selvittää allergialääketilanteen lääkäriltä kun mulla oli semmoinen nimihirviö käytössä ennen raskautta kun desloratadine actavis :D aion ottaa äitiyspakkauksen vaikka edellisetkin vaatteet on tallessa.
AB 17+6
 
Bläh, olen ihan skeptinen ja epäilen onko mitään elämää kun mitään ei oikein vielä tunnu -huomenna tulee rv17 että eihän tässä hurjilla viikoilla mennä mut silti ;)

Me ei oteta äitiyspakkausta, osa jutuista tallessa ja kirpparilta saa niin kivaan hintaan kudetta (äitiyspakkauksen vaatteet polkuhintaan).
 
Äitiyspakkauksesta: pitää olla tosi makeat värit että ottaisin sen. Tykkään hillityistä väreistä vauvalla, valkoinen ja vaaleanharmaa maustettuna vaaleanpunaisella tai -sinisellä, vaaleanvihreäkin on kaunista. Hirvittää ne valtavan kirkuvat värit joita pakkauksessa suositaan. Se harja ja harsot on ainoat tosi tärkeät siellä, ne vosini ostaa uutenakin.
Minulla ei ollut mitään säästössä vauvalle sillä olin elellyt siinä uskossa että ainakin viimeiset 5v. että lapsiluku on täysi...... Hups!!!
Mutta nyt kun tässä tilanteessa ollaan niin huomaan olevani yllättävän innoissaan. Olen ostanut jo todella isot kasat vaatteita, 0,5€-3€ löytyy tosi siistejä vaatteita. Kirppikseltä kelpuutan vain uudenveroiset. Ostin äp-toppapussin hintaan 3€! Sen villahaalarin mikä on tämän vuoden pakkauksessa olen nähnyt hintaan 2-4€ joten voipi olla että haalin kaiken käytettynä. Toppapukujakin pyörii pilkkahintaan, en tiedä minkä vuoden on sellainen valkoinen mutta se on kaunis! Uskoisin että se vielä eksyy meille. 140€ on kirppisvaluuttana valtava summa.

Vaunuista: olen yrittänyt löytää käytettyjä mutta tehtävä näyttää olevan toivoton! Budjetti minulla on n. 300-400€ suunnilleen. Ilmoitukset käytetyistä on tyyliin "5v. vanhat Briot, kulumaa, haalistumaa, puuttuu osa X, asumme Käpykylän perällä ja vain nouto, hinta vaivaiset 500€". Mitä nämä myyjät oikein miettii mielessään :O
300€ saa jo hyvät, uudet kärryt joten pitäkööt ylihintaiset kärrynsä mun puolesta.
Joku mainosti Tutekin Turraneita ja wau mitkä kärryt! Pitikin mennä katsomaan ! Nyt mietin miten saisin perusteltua itselleni että tarvitsemme juuri sellaiset. Näkyi olevan valkoista nahkaa yksi vaihtoehto *kuolaa iPadille*.

Minähän itkeskelin täällä meidän asunnon tilannetta, eli törkeän pieni asunto kerrostalon ylimmässä kerroksessa, ei hissiä, ei mahista pitää vaunuja missään, ei-inhimilliset olosuhteet kaikenkaikkiaan ja tämä nyt syntyvä neljäs lapsi olisi saanut jakaa huoneen kolmen sisaruksensa kesken jotka on jo kouluikäisiä? Eikä muita lapsiperheitä mailla halmeilla.
No kannatti vinkua täällä sillä ongelma ratkesi! Uskaltauduimme katsomaan asuntoa tuosta ihan vähän matkan päästä ja huh huh. Onhan se kallis mutta..... Unelma. Meillä olisi sauna ja kodinhoitohuone (voi olla tällä pyykin määrällä ihan jees!). Riittäisi tilaa tehdä vaikka kolmoset seuraavaksi. Koko talossa ei asu muuta kuin lapsiperheitä joten saisin seuraa hiekkalaatikolle. Pääsen siis pakkaamaan muuttolaatikoita mitä todennäköisimmin. Ikävä tulee kyllä tätä vanhaa kämäistä kotia, kauan on tässä luukussa asuttu (=kärsitty, mut hei onhan tää halpa ja siinä ne hyvät puolet sitten olikin).

Nukkumisesta: vauva nukkuu päikkärit pinniksessä ja yöt vieressäni niin kauan kun imetän, luulisin.

ÄKN kiittää ja kuittaa, rv 16+5
 

Yhteistyössä