**Kesäkuun kullanmurut 2014** Tammikuussa

Neuvolakäynneistä... Vaihteleekohan ne pk-seudullakin kunnittain tai jopa neuvoloittain? Oon nimittäin kanssa uudelleensynnyttäjä ja mulla oli eka neuvola sillon joskus rv 10 tienoilla ja toka neuvola oli rv 16. Sain sillon valita käynkö lääkärillä vai terkkarilla. Ja nyt sitten seuraava on viikko rakenneultran jälkeen. Olin yllättynyt, että oli tuo "välikäynti", koska luulin kanssa että seuraava on vasta rv 2x aikoihin. Ja oon siis ihan normaali tapaus enkä riskiraskaus :) Sitä en kyllä tiedä tuleeko vielä se puolivälin lääkärikäynti vai jääkö se kokonaan pois ja miten tästä eteenpäin on käyntejä. Ja enpä tiedä onko siitä nyt niin suurta iloa siellä ravata jatkuvasti... Ekan kanssa oli, mutta nyt on jotenkin paremmin kartalla koko hommassa. Tosin sitten kun menee taas yli lasketun ajan, käyn taatusti ihan mielelläni kuuntelemassa sydänääniä jne.

Mä jään kanssa tänne kirjoittelemaan enkä taida liittyä fb-ryhmään, kiva että on muitakin ketkä tänne(kin) päivittelee kuulumisia!
 
Mä jään myös tänne, en viitti liittyy fb-ryhmään.

Tänään oli eka työvuoro kahteen viikkoon, ensiks olin viikon saikulla kun oli se flunssa ja nokkosihottuma ja sit alkokin suoraan loma. Kyllä taas tuntuu selässä ja vatsassakin ajoittain viiltävää kipua jolloin on pakko lopettaa työnteko ja istahtaa alas. Mulla on fyysisesti rankka työ, oon siis vanhusten hoivakodissa. Täytyy katella miten tää tästä lähtee sujumaan vai täytyykö hakea saikkua..

elpukka & papu 17+4
 
Mäkin jään tänne kirjottelemaan kun en facebookissa ollut vähään aikaan.. Kiva etten ole ainoa :D

Liikkeistä täällä on ollut puhetta.. Ensimmäiset hipsutukset tuntui joskus rv15+ ja sen jälkeen niitä on tuntunut lähes päivittäin ja vaihtelevasti. Saattaa mennä päivä tai pari ettei tunnu yhtään mitään, ja sitten taas joku päivä tuntuu oikein urakalla. Eilen tuli kunnon monotuksia vasemmalle puolelle, tänään aika hiljaista.. Lähinnä tunnen noita liikkeitä selvästi oikealle tai vasemmalle puolella, koska istukka olla möllöttää keskellä etuseinää.. :) Doppleri tuo kivasti mielenrauhaa jos liikkeitä ei ole pariin päivään tuntunut, vaikkakin sekin ihan normaalia näillä viikolla :)

Sokerirasitus oli viime viikolla ja tulokset hyvät. Joudun kuitenkin varmaan uuteen rasitukseen koska meillä tosi vahva sukurasite diabeteksen suhteen.. Mites muut jotka jouduitte sokerirasitukseen näillä viikoilla, riittääkö kerta vai tehdäänkö kaksi kertaa? Lähinnä vaan mietin kun viime raskaudessa oli vaan yksi rasitus ja sekin lähempänä viikkoja 30, ja tämä oli nyt näin aikasin?

bumbis & pipana 16+6
 
Ihanaa kun arki alkaa, huomenna takaisin reilun parin viikon loman jälkeen ja mulla on ollut tosiaan ikävä töihin! :D tykkään työstäni, lasten parissa. Kevätkin lähenee, ja pian ollaan jo laitoksella... ;) mää meen vähän asioitten edelle.

Tarvikkeista oli puhetta täällä..itse olen kerännyt jo vuosia vauvan vaatteita ja tarvikkeita, ja niitä löytyykin kaapeista melko paljon. Toive pikkuisesta on ollut pitkään ja aina kun on nähnyt jotain ihanaa, olen ostanut sen (kirpparilta tai tarjouksesta), ainoastaan turvakaukalo on uusi (saatiin se Brion kaukalo kun tilattiin vauva-lehti) ja Emmaljungan duo mondial combit (valkoiset <3 ) ostettiin uutena ja niitä maksellaan vielä muutama kuukausi...ostettiin ne vaunut tosiaan jo viime kesänä kun olin raskaana, mutta sitten tuli keskenmeno :/ mutta tuolla ne vaunut odottelee käyttäjää. Meillä on myös toiset vaunut, punaiset Briot, mummolassa. Ostettiin ne äidin kanssa kierrätysmyymälästä, tosi hyväkuntoiset. Nyt kun ajattelee niin niilläkin olisi pärjännyt ihan hyvin, mutta onhan se kiva ettei tartte roudata vaunuja mummolaan kun siellä on toiset.

Liukastuin eilen pihalla melko pahasti, käteen ja häntäluuhun (alaselkään) kävi kipeää. Pissakin siinä lirahti ja säikähdin jo että verta tulee, mutta ei onneksi. Nyt on kipeä tuo häntäluu, täytynee käydä tällä viikolla näyttämässä jossakin. Dopplerilla kuuntelin ja masussa tuntuisi kaikki olevan ok <3

Meillä on ensi viikolla se "voimavara"-neuvola, onko teillä sitä? Se jossa mies tulee mukaan ja keskustellaan omista voimavaroista ym, siihen täytyi täyttää kaavakkeita omasta parisuhteesta ym. Ja rakenneultrasitten tammikuun lopulla, iik.
 
Meillä on neuvolakäynti kerran kuussa nyt alkuun ja sitten loppuraskautta kohden tiheämmin. Neuvolalääkäri on kaksi kertaa, alussa ja lopussa. Ensimmäisen kerran kävin neuvolassa raskausviikolla 9. Äitipolilla käyntikin tulee jossain vaiheessa, kun sokerirasituksessa ei arvot olleet niin kuin pitäisi, mutta se riippuu nyt verensokereista, että onko puolessa välissä raskautta vaiko sitten vähä myöhemmin. Riskiryhmään kuuluvat käy täällä kaksi kertaa raskauden aikana sokerirasituksessa, eka viikoilla 12-16 ja sitten myöhemmin. Voimavaraneuvolasta ei ole puhuttu mitään, sain sen kaavakkeen täytettäväksi, mutta vielä ei ole kukaan sen perään kysellyt.

Näin siis Etelä-pohjanmaalla ja olen ensikertalainen. :)
 
12.6/heiduli89/1.lapsi/PHKS, nyt jos uskaltautuis liittyä seuraan :D Edellinen kun meni kesken heinäkuussa. Mut nyt olis jo viikkoja 17+3 ja kahden viikon päästä olis rakenneultra. :) Jotenki jännittää. Pikkusia kuplimisia on jo tuntunut kun on paikallaan. Pahoinvointi on jo onneks helpottunut. Nyt vaan rupee noi housut kiristämään et jouduin/sain ostaa mammafarkut. :) Töissä jo aika moni tietää pikku "nellipapusesta". :D kaveri keksi sille tollasen nimen.. saa sit nähä kumpi sieltä olis tulossa. Toivotaan vaan et kaikki menee hyvin. En oo vielä ostanut mitään vauvatarvikkeita mut kamalasti oon jo kattellu netistä vauvatavaroita. :D
 
Noista neuvoloista ollut puhetta. Meillä ollut siis vasta yksi. Tällä viikolla on neuvolalääkäri ja sit rakenneultra pitäisi olla rv 18-21 eli ei enää monta viikkoa mutta sitä ei ole vielä varattu meille (sitä ei voi itse varata).

Eli seuraavasta neuvolasta ei ole vielä mitään käsitystä enkä ole koskaan kuullutkaan voimavaraneuvolasta. Huolestuneena olen myös lukenut että tosi monet on jo käyneet sokerirasituksessa, minä en ymmärrä miksi minua ei ole vielä ohjattu sinne sillä puolet minun (normaalipainoisesta ja liikunnallisesta) suvusta on diabeetikkoja.
Diabetes on yksi pahin pelkoni. Yritän itse pitää painoa kurissa, liikkua jne. Vähän on sellainen heitteille jätetty ja yksinäinen olo tämän raskauden kanssa.

Minä katselin illalla varmaan monta tuntia noita lastenvaunuja :D Silloin kun sain edelliset lapseni aika kauan sitten oli tosi kökkö valikoima vaunuja meidän tuppukylässä, kaikki oli (voi oksennus!) tummansinistä ja osassa oli jotain beigeä ruutua ja beigeä nallea, huh huh!
Taidan tämän iltatähden kanssa vaan kertakaikkiaan repästä ja tilata heti rakenneultran jälkeen jotkut ihanan värikkäät vaunut kun kerran hintaan 300€ sellaiset saa.

Vaatteita olen kirppiksiä kierrellessäni hamstrannut jo ison pinon. Yhdet pinkit housut ostin koska olen niin varma että tyttö tulossa. Sitten jos sieltä paukahtaa iso poika niin voi voi, käytän niitä pinkkejä housuja silti hänellä ;)

Muoks: rv oikein eli tasan 15 tänään POKS!
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!!

LettuJos viittit päivittää mulle uuden lasketun ajan?!nyt oon listalla 16.6 ja saat päivittää9.6 Miinu84/29/neljäs/seks
Kiitos!

Tänne kuuluu hyvää,olo on tosi hieno ja nyt on kolmas viikko ilman minkäänlaista vuotoa,Oon niin onnellinen:DJa liikkeitä on myös tuntunut jo usemman viikon,nyt ne on jo vahvistunutkin vähän eikä oo vaan sitä kuplimista:heart:
Joitain neutraalia vaatteita oon ostellu,en vaan malta enää pidätellä itteäni,toki loppukuun rakenne-uä jälkeen pimahdan varmaan sit totaalisesti ostelemaan:LOL:

Noista neuvola käynneistä ollut puhetta,niin mulle annettiin ne voimavaralaput kotiin ja myös miehen pitää ne täyttää ja pyydettiin ottamaan ne sit seuraavalla kerralla mukaan.Oon ollut yhessä normi neuvolassa rv 9 ja yhessä lääkärinneuvolassa rv12,ja siis nyt rv 18 on taas neuvola. Mun puolesta noita vois olla harvemminki,ku mitään ihmeempää ei oo. Mut käytännöt näköjään heittelee tosi paljon!

Uskomattoman nopeesti menee aika,eilen poksu jo rv18:Okohta jo puoliväli!!!

Ihanaa,nyt sit vaan ootellaan ultra kuulumisia:)

Miinu ja Hippunen 18+1:heart:
 
Mä oon ollut aika tiheästi :)

rv 8 neuvola, rv 10 lääkärineuvola, rv 12 np-ultra, rv 14 neuvola, rv 15 sokerirasitus ja nyt tällä viikolla 18+0 neuvola :). Mutta ihan hyvä niin, kuitenkaan tässä ei ole mitkään parhaan mahdolliset voinnit olleet.
 
Äitikohta4lle: mulle puhuttiin sokerirasituksesta ekassa lääkärineuvolassa rv12, lääkäri mun kohdalla totesi ettei sitä tarvita. Kannattaa itse kysellä siitä, soita vaik neuvolaan niin varaavat ajan jos tiedät et se tulee tarpeeseen sun kohdalla.

Minäki ostan nyt neljännelle vaunut, ehkä käytettynä jos mieluisat löytyy, monet kun myy lähes uusia aika edullisesti.

Vauvalle en ole ostanu vielä mitään, rakenneultran jälkeen ehkä pikkuhiljaa vois alkaa tutkailla mitä kaikkea ihanaa on tarjolla.
Romanssi rv 17+5
 
Mulle ei sanottu mitään että pitää olla mies mukana sillä voimavarakäynnillä. Sanottiin vaan että ensi kerralla on sitten se "voimavarakäynti". Ihan kuin minä tietäisin mitä se takoittaa.
Mulla oli viikonloppuna ehkä jotain mahataudin tynkää.. tai sitten ripulikin on jo raskausoireita. Tuntuu kyllä että kaiken voi laittaa tän piikkiin, mm. mun kiukkuilut miehelle :p
No täällä taas sorvin ääressä. Kyllä pitää sitten aina jäädä unet vähäisiksi heti kun menee töihin.. ei malta mennä nukkumaan ajoissa ja tietenkään ei saa unta heti. No enää ei ois töitä jäljellä kuin 4,5kuukautta :O

terveisin Jepu ja toukka 15+6
 
Neuvolassa oon juossu yhtä ahkerasti kun edellisissäkin raskauksissa, taidan olla jossain erikoisseurannassa vaikka kukaan ei sitä ole mitenkään erikseen maininnut. Ekat käynnit rv8 & rv12 sit lääkäri rv16 ja nyt tällä viikolla rv19 on kolmas neuvola. Näiden lisäksi vielä naikkarilla np ultra + sty extra ultra vko 16. Tasan kahden viikon päästä olis rakenneultra.

Mä en voinut alkuraskaudessa syödä mitään makeaa mut nyt on ne onnelliset ajat ohi ja voisin vetää kaksin käsin kaikkia herkkuja |O Erityinen himo on muodostunut appelsiinien lisäksi Kingis minttusuklaa jäätelöön mitä myydään sellaisissa pahvipurkeissa. Voisin vetää koko törpön yhdellä istumalla mut vielä oon onneksi saanu hillittyä itseni.

S 18+5
 
Hui.. Lueskelin teidän viestejä ja puolittain panikoiduin. Me ei olla hankittu vielä mitään vauvalle! Alunperin sovittiin, että odotetaan sinne toiseen ultraan, jos saisi sitten tietää kummalle tavaroita ostetaan.;)

Meillä oli viikonloppuna mun veljentytön häät. Olin ostanut sinne sellaisen "Riitta Väisäsen"-puseron, jonka ajattelin peittävän kumpuni. Juu, ei peittänyt.. Vanha isäni, joka lähes sokea, oli tuumannut, että "taitaa Janssonikin olla pieniin päin. Ja minä kun oon luullu, ettei se etes äitiksi halua.":D
No, samahan tuo. Eipähän tarvi enään peitellä.:)

Terveisin pömppömaha-Jansson 16+5
 
Heips!
Itsekkin pysyttelen täällä, kun naamakirjassa ei tunnuksia ole ollut useampaan vuoteen. Täällä tuleekin kurkittua keskustelua useamman kerran päivässä, vaikka oma kirjoittelu jäänyt harvemmalle.

Minulla neuvola käyntejä ollut kolme (10+0, 13+5, 16+3)+ nt-ultra. Asun tosiaan pienemmällä paikkakunnalla, joten täällä ehkä on mahdollistakin ottaa useammin. Ja soittoaikoja olen käyttänyt hyödyksi mieltä askarruttavissa tilanteissa, ja viimeksi aikaistettiinkin neuvola käyntiä viikolla.

Itselläni pahoinvoinnit helpottunut, mutta nyt on aika rajusti tullut jalkojen turvotukset. Huomaa heti jos on useamman päivän töissä. Huomisesta alkaen olisi tiedossa viisi aamuvuoroa, niin voin vaan kuvitella mahtuuvatko kengät enää viimeisenä päivänä jalkaan. Juuri turvotuksen takia aikaistettiin neuvolaani, mutta todettiin kaiken muun olevan kunnossa. Toissayönä olin yövuorossa ja luulen tunteneeni ensimmäiset supistukset.. Onneksi yövuoroja ei ole kuin seuraavassa listassa kaksi yksittäistä ja sitten meinasin pyytää ettei ollenkaan. Töissä raskauteen on suhtauduttu positiivisesti, ja viimeviikolla oli kehityskeskustelukin. Pomo ja moni työkaveri on sitä mieltä että vähintään kuukautta ennen äippäloman alkua jään sairaslomalle niiniuin kaikki muutkin odottaneet meidän työpaikalla.

Itse olen jo pieniä vaatehankintoja tehnyt,sekä vaunuja ja turvakaukaloa katellut. Mies vaan on sitä mieltä että vielä ei oo niitten aika ja en saisi hössöttää. Monesti nämä keskustelut menee sitten minun hormooni-itkeskelyksi, kun tuntuu että toinen ei masuasukista välitä vaikka ei se niinkään ole. Minkäs sille itelleen voi kun on niin innokas luonne ja nyt on vielä kaikkia alennuksiakin. Asiaan tekee vielä lisänsä että hyvä ystäväni synnytti ennenaikaisesti muutama viikko sitten, niin itsekin haluaisi varautua ajoissa.

Nyt tammikuu on sellaista odottelua, kun seuraava neuvola on 28.1 ja rakenneultra 31.1.
Toivotaan että tuolla masusta alkais liikkeitä kohta tuntumaan ja pitääpä ottaa joululahjaksi saadut kaksi bolakorua käyttöön, eri aikoina tietysti :D

Katann & PAM 17+4
 
Heips!

En taida oikeasti uskaltaa vielä julistaa pahoinvoinnin olevan ohi, mutta kohta viikkoon en ole oksentanut. Sen tilalle on tullut jatkuva päänsärky, että suo siellä, vetelä täällä.

Me ei olla tehty mitään hankintoja vauvalle. Esikolle ostettiin vasta n. kuukausi ennen laskettua aikaa kampetta. Välillä mietin tarvitaanko jotkut sisarusrattaat vielä lisäksi, mutta ehkä koitan lainata kavereilta ensin testiin aikanaan. Manducasta kuulin eilen pelkkää positiivista ja se tai Ergo nyt ehkä hieman houkuttaa. Kantoliinojakin toki on, mutta joskus sen useamman metrin kieputtaminen ei ole mitenkään mielettömän näppärää.

Vauvahankintojen sijasta mietin enemmän omia vaatehankintoja. Työ vaatii siistiä pukeutumista melko usein, joten ihan trikoot ja virttynyt villapaita ei ole se paras valinta. Täällä valikoimat eivät ole mitenkään mielettömät ja nettiostokset ovat joskus osoittautuneet melkoisiksi pommeiksi. Niinpä vähän tuumailenkin pientä omaa seikkailua tulevalla Helsingin työmatkalla pariin liikkeeseen. Toistaiseksi kuitenkin vielä tavalliset vaatteet menevät päälle. Kahden-kolmen viikon päästä tilanne taitaa kyllä olla jo ihan toinen.

Minullakin on tuo herkkujen houkutus alkanut tuntumaan viime päivinä. Onneksi kauppa on kaukana, joten ihan yhden suklaapatukan takia ei tule lähdettyä liikkeelle ja kaapit ovat tyhjinä pyhien jäljiltä. Ensi viikolla on taas neuvola, jossa onkin puntarille pompattava uusia lukemia hakemaan. Toivottavasti on edelleen kurissa pysynyt paino. Aiemmin olen kiloja kerännyt kahden-kolman odottavan edestä...

Annales 15+4
 
Heippa! Uutena kirjoittelen taalla. Olisi mukava liittya joukkoon kirjoittelemaan. Taalla odotellaan numero kutosta saapuvaksi kesakuussa. Karmiva pahoinvointi vaivaa. Se nyt verottaa aikalailla tata oloa ja jaksamista. T. Chelsea ja pikkuinen 16 tasan tanaan
 
Heippa! Uutena kirjoittelen taalla. Olisi mukava liittya joukkoon kirjoittelemaan. Taalla odotellaan numero kutosta saapuvaksi kesakuussa. Karmiva pahoinvointi vaivaa. Se nyt verottaa aikalailla tata oloa ja jaksamista. T. Chelsea ja pikkuinen 16 tasan tanaan
Tervetuloa mukaan! Mikäli haluat ekan sivun listaukseen, kertoisitko lasketun ajan, ikäsi ja suunnitellun synnytyssairaalan (jos Suomessa)?

Lettu ja Kornelius 18+6
 
Moi. Moni tuntee jo vauvan liikkeitä, niin minäkin luulin tuntevani 12-14 viikoilla mutta ei pariin viikkoon mitään! Epätoivoinen olo..doppler nyt vähän helpottaa mielialaa, kun saa sydänäänet kuulumaan. Ensi viikolla on neuvola, onneksi. En tiedä joudunko toiseen sokerirasituskokeeseen. Ei ollut viimeksi puhetta. Täällä vaihtui vuoden alusta nlatäti ja hyvä niin. Jostain syystä en oikein pitänyt siitä. Oli vastavalmistunut ja kaiken luki "papereista" ei ollut vielä työkokemusta juurikaan. Kylläpä jalat on kipeät aamuvuoron jälkeen, särkee ja turvottaa :( jollain muullakin taisi olla aamuvuoron jälkeen sama tilanne. Tulipas tässä tekstiä taas..vauvan potkuja odotellen.
Anniinaballeriina rv 16+3
 
Paluu arkeen, ankeaa. Olen niin jouluihminen kun olla ja voi, vuosi pitää taas odotella seuraavaa juhlaa.

Kaikki ( no ei ehkä ihan kaikki, mutta valtaosa) on käyneet sokerirasituksessa, mulle ei ole edes asiasta puhuttu. Esikoisesta kävin, kun pissassa oli aina sokeria, pääsin kuitenkin läpi puhtain paperein. Viimeksi pissassa oli sokeria 3 plussaa ekassa neuvolassa, mutta paastosokeri oli kunnossa, joskus viikolla 28 kävin rasituksessa ja eka arvo heti litkun jälkeen oli 0,1 koholla. Pissasta ei sokrua enää löytynyt, mutta ruokavaliota noudatin loppuraskauden. Ja siitä huolimatta lapsi ei pitänyt sokereita syntymän jälkeen, sai pussin sokerilitkua ja 3 tunnin välein piti ruokkia ekat 6 tai 8 viikkoa. Nyt ei olla rasituksesta edes puhuttu, luulisi, että jotain olisi sanottu. Kaksi kertaa olen ollut neuvolassa, lekuria en ole nähnyt, vaikka np-ultrassa kehotettiin tarkempaan seurantaan edellisten raskauksien ongelmien takia. Ensi viikolla on sitten rakenneultra, pikkasen alkaa jo jännittää.

Ensisängystä oli jollain juttua. Suosittelen lämpimästi. Meillä oli kaverin sellainen viimeksi lainassa ja oli ihan loistava. Jos ei kaverilta saada lainaan, niin sitten vuokraan sen. Vauvaa rullailin kotona mukana, oli siellä suojassa makaamassa, ei esim. sohvalla, jossa isoveli teki hieman lähempää tuttavuutta heti kun silmä vältti. Puoli vuotta meillä jätkä mahtui siihen, sitten siirsin pinnikseen ja hyvät yöunet jäi, sänky oli liian iso ja tyyppi pyöri ympäriinsä, pikkusängyssä ei ollut siihen tilaa.

B-dualeista joku myös kyseli. Mä ihastuin aikoinaan niiden monipuolisuuteen, sai laitettua lapset vaikka millä tavalla. Mutta testiajolla totesin ne meille sopimattomaksi. Kavereilla niitä on jonkin verran ja lähes kaikki on tykänneet. Mä suosittelen testaamaan Phil&Tedsejä, meillä ne on toimineet todella hyvin.

Onko muilla kuopus vielä pinniksessä? Meillä nuorin on pari vuotias keväällä ja nukkuu nyt pinniksessä, laita on otettu pois. Pinnis on niin iso, 120cm pitkä, että sinne mahtuu esikoinenkin ja usein jätkät on siellä kahdestaan unilla, kun yksinään on niin tylsää. Nyt mietinkin, että pitäisikö kuopus siirtää isoon sänkyyn ennen vauvaa (pitäisi varmaan aloittaa siirto jo nyt), ettei kerralla tule liikaa muutoksia. Kuopuksella on hirmu uhma vielä, jotenkin ei houkuttelisi nyt aloittaa tätäkin ruljanssia. Joulukuusi on kaadettu noin 10 kertaa tässä kiukunpuuskissa ja muita purraan, hakataan ja tavarat lentävät. Meidän jätkät on vielä tosi temperamentikkaita tapauksia, jotenkin alkoi pelottaa vauvan tuleminen ja etenkin tuon nuoremman suhtautuminen asiaan. Esikoinen oli aikoinaan jo kuiva, kun pikkuveli syntyi, mutta aloitti kiusallaan pissimään joka nurkkaan vauvan tultua. Sen suuremmilta ongelmilta vältyttiin, esikoinen on kyllä luonteeltaankin ihan erilainen kuin meidän pikkutirppa.

Apanapa ja nimetön 19+5, puoliväli häämöttää
 
Moikka kaikille.
Ensiksi uuteen fb-ryhmään liittyvä juttu. Jos olet laittanut minulle yv:llä liittymispyynnön ja en ole siihen reagoinut, niin laita uutta vaan tulemaan. Olen kyllä pyrkinyt kaikki lisäämään, mutta yllättäen suosiota onkin ollut melkoisesti niin on aina mahdollista että joku on välistä lipsahtanut :)

Mä odottelen täällä kärsimättömänä raskauden puoliväliä, sillä se tarkoittais sitä, että pahimmassakin skenaariossa puolet pahoinvoinnista yms. kärsitty. Kaikki siitä eteenpäin on jo voiton puolella :)

Toisekseen puolen välin jälkeen annan itselleni luvan riehaantua hankintojen kanssa :)

Lyde 16+6
 
Kiitos Romanssi, taidan kiusata sokerirasitus-asialla meidän neukkulääkäriä tällä viikolla. Mulla onkin piiiiitkä lista kysymyksiä, pääsen varmaan suosikkiasiakkaaksi heti :)

Eihän näitä hankintoja ole todellakaan mikään pakko tehdä vielä, älkää nyt hyvät ihmiset stressatko asiaa!
Mulla on aina tapa alkaa valmistautuminen ja hankinnat heti raskaustestistä alkaen, se on mun hölmö neuroottinen tapani. Teen muutenkin kaikki asiat aina heti, inhoan jättää mitään viime tippaan. Tuskin tässä asiassa on oikeaa tai väärää tapaa kunhan itsellä on hyvä olla :)

Chelsea kiva saada suurperheellinen mukaan! Me ollaan miehen kanssa vähän salaa haaveiltu vielä "pikkuvitosesta" jos tuossa parin vuoden päästä sille vielä tuntuu. Lapsena haaveilin kymmenestä lapsesta mutta jos nyt ei ihan niin monta kuitenkaan! Nyt on ollut jo yli 10v. haaveena edes yksi sijoituslapsi, saas nähdä tuleeko unelmasta totta ja mikä liuta porukkaa meiltä lopulta löytyy.

Minä se muuten poksahdan paikassa KYS sitten kesäkuussa.
 
Hei,

Lääkärineuvola takana ja kaikki hyvin. Itselle jäi vain vähän sellainen harmaa fiilis, kun ei kuunneltu sydänääniä. Sen sijaan lääkäri ultrasi mahan päältä sellaisella aneemisen vanhalla ultralaitteella. Vauva nukkui ja aluksi kuvittelin jo pahimman tapahtuneen kun liikettäkään ei tapahtunut, enkä nähnyt sykettäkään. Lääkärin piti se mulle oikein erikseen ruudulta näyttää. Paaaaljon parempi mieli olisi jäänyt, jos olisi kuullut vanhanaikaisesti jumpsutuksen. No any case, kaikki siis hyvin vauvakin sitten heilutteli käpäliään. Liikkeitä en kyllä minäkään tunne ja en yhtään ihmettele, jos tosiaan noin rauhallinen tapaus on. Kaksi aiempaa olivat kohdussa ja ovat edelleen melkoisia ikiliikkujia. Meillä mennään edelleen vanhan neuvolakäytännön mukaan, eli 3 lääkärinkäyntiä ja neuvolat nyt alkuun kuukauden välein. Tämä siis Etelä-Pohjanmaalla pikkukunnassa.

Hemoglobiini oli noussut Obsidanin popsinnalla 114->121. Verenpaineet mun paineiksi vähän korkealla, mutta kotimittauksissa olen saanut ihan itselleni oikeita lukuja. Painoa tullut alle 100gr/vko. Koko aikana 900 grammaa. Seuraava neuvola 3.2 ja rakenneultra 19.2.

Edelleen otan taskukestovaipoista suosituksia ja samoin rattaista. Isot ilmakumirenkaat ja heittoaisa täytyy olla. Käytettynä varmaankin hankitaan, mutta olisi helpompi haarukoida ilmoituksia, jos olisi vähän merkki selvillä.

AnnaOnni 15+3
 
Niin unohdin laittaa oman ikäni siihen etusivulle. :D ni et oon 24v. Ite meinasin kans joo kaikki melkein ostaa käytettynä paitsi turvaistuinta autoon. Niistä kun ei aina tiedä varmuudella et onko niitä kolaroitu vai ei. Netistä löysin aivan ihanan näköset yhdistelmärattaat mut meinasin et josko sit rakenneultran jälkeen uskaltais hankkia jo jotain pikkuselle. :D siihen olis enään kaks viikkoo.. tänään oli neuvolakäynti taas pitkästä aikaa ja kaikki oli onneks hyvin pienokaisella ja tietty miulla. :) Neuvolatäti kiitteli et painon oon saanu pidettyä tässä juhlapyhienkin aikaan samassa kuin alkupaino. :) ite en kyl meinannu uskoo kun katoin vaa`an lukemaa,ku tuntuu et jääkaappi on mun paras ystävä :) mulla alkaa äippäloma 7.5. mut päätettiin pomon kans et pidän vielä sitä ennen mun 4vk kesäloman ja viikon talviloman. :D saan lomailla oikein kunnolla ja saan valmisteltua kotona sit pikkusen tuloa. :)

Tänään poksuis 17+5
 
Viimeksi muokattu:
Anniinaballeriina mulla kans sama juttu, luulin tuntevani liikkeitä rv 14-15, sit yhtäkkii olikin tauko ettei mitään.
Nyt oon välillä tuntenut jotain muljahduksia ja muka pieniä potkuja, mutta en oo niistä varma kun esikoista odotan. Ja mulla ei mahakaan oo kasvanu paljoa, iltasin näyttää vähän raskausmahalta, muuten se on vaan semmonen ihme löllykkä :D Yks päivä oli harjoitussupistuksia kävellessä, muuten olo on kuin ei raskaana olisikaan!

Huomenna ois neuvola niin saa vähän varmuutta taas kun sydänäänet kuunnellaan :)

elpukka 17+5
 
Hellurei kaikille kesäkuisille! Uutena aloittelen kirjoittamaan. Empä aiemmin olekaan millekään sivustoille jutellut, tällä kertaa en facesta salaista ryhmää löytänyt. Kertaalleen erehdyin liittymään kesäkuisiin, joka sitten näkyikin kaikille, hippulat vinkuen eroamaan ryhmästä etten paljastu muille kavereilleni jne :D

Meille tulossa kolmas <3 LA on 18.6. Kaksi poikaa entuudestaan -09 ja -11 syntyneet riiviöt.

Tässä raskaudessa yllätyin suuresti, että neuvolakäynnit todellakin vähenivät, itse kun en koko vähennyksestä ollut kuullut aiemmin. Tasan olen käynyt kerran terkan vastaanotolla, ekassa neuvolassa rv 8+0. np-ultra 11+5 toisella paikkakunnalla ja suoraan lääkärille rv 14. Nyt jännityksellä odotellaan ylimääräistä lääkärikäyntiä tuossa puolenvälin paikkeilla. Jo tolloin 14 viikolla kopeloinnilla lääkäri huomautti, että paikat todella pehmeät, ultralla ei saanut mittaa mitä olisi jäljellä joten sitä selvitellään myöhemmin, jäiks!

Ensimmäisiä liikkeitä tunsin toissapäivänä, kyllä malttamattomasti niitä odottelinkin! Sydänääniä en ole kertaakaan kuullut joten iski pienoinen paniikki onkohan kaikki kunnossa, kyllä helpotti pienen pienet potkut oloa! Seuraava neuvolakin vasta kuun lopussa.

Alkuraskaus sujui oksentamalla, kuten edellisistäkin. Rv 13 jälkeen olo alkoi helpottumaan ja hups kun painokin nousi nopeasti 3kg, olihan se saman verran alkuraskaudessa laskenutkin. Nyt epäilen hempan laskua, jatkuvasti väsynyt kun olen.
Tällä hetkellä yritän pysyä hereillä yövuorossa mutta onneksi enää reilu 2h ja kotiin nukkumaan.

Hyviä vointeja muille masuille, yritän pysyä kärryillä ja palailla!

TriplaNasu 17+0
 

Yhteistyössä