Paluu arkeen, ankeaa. Olen niin jouluihminen kun olla ja voi, vuosi pitää taas odotella seuraavaa juhlaa.
Kaikki ( no ei ehkä ihan kaikki, mutta valtaosa) on käyneet sokerirasituksessa, mulle ei ole edes asiasta puhuttu. Esikoisesta kävin, kun pissassa oli aina sokeria, pääsin kuitenkin läpi puhtain paperein. Viimeksi pissassa oli sokeria 3 plussaa ekassa neuvolassa, mutta paastosokeri oli kunnossa, joskus viikolla 28 kävin rasituksessa ja eka arvo heti litkun jälkeen oli 0,1 koholla. Pissasta ei sokrua enää löytynyt, mutta ruokavaliota noudatin loppuraskauden. Ja siitä huolimatta lapsi ei pitänyt sokereita syntymän jälkeen, sai pussin sokerilitkua ja 3 tunnin välein piti ruokkia ekat 6 tai 8 viikkoa. Nyt ei olla rasituksesta edes puhuttu, luulisi, että jotain olisi sanottu. Kaksi kertaa olen ollut neuvolassa, lekuria en ole nähnyt, vaikka np-ultrassa kehotettiin tarkempaan seurantaan edellisten raskauksien ongelmien takia. Ensi viikolla on sitten rakenneultra, pikkasen alkaa jo jännittää.
Ensisängystä oli jollain juttua. Suosittelen lämpimästi. Meillä oli kaverin sellainen viimeksi lainassa ja oli ihan loistava. Jos ei kaverilta saada lainaan, niin sitten vuokraan sen. Vauvaa rullailin kotona mukana, oli siellä suojassa makaamassa, ei esim. sohvalla, jossa isoveli teki hieman lähempää tuttavuutta heti kun silmä vältti. Puoli vuotta meillä jätkä mahtui siihen, sitten siirsin pinnikseen ja hyvät yöunet jäi, sänky oli liian iso ja tyyppi pyöri ympäriinsä, pikkusängyssä ei ollut siihen tilaa.
B-dualeista joku myös kyseli. Mä ihastuin aikoinaan niiden monipuolisuuteen, sai laitettua lapset vaikka millä tavalla. Mutta testiajolla totesin ne meille sopimattomaksi. Kavereilla niitä on jonkin verran ja lähes kaikki on tykänneet. Mä suosittelen testaamaan Phil&Tedsejä, meillä ne on toimineet todella hyvin.
Onko muilla kuopus vielä pinniksessä? Meillä nuorin on pari vuotias keväällä ja nukkuu nyt pinniksessä, laita on otettu pois. Pinnis on niin iso, 120cm pitkä, että sinne mahtuu esikoinenkin ja usein jätkät on siellä kahdestaan unilla, kun yksinään on niin tylsää. Nyt mietinkin, että pitäisikö kuopus siirtää isoon sänkyyn ennen vauvaa (pitäisi varmaan aloittaa siirto jo nyt), ettei kerralla tule liikaa muutoksia. Kuopuksella on hirmu uhma vielä, jotenkin ei houkuttelisi nyt aloittaa tätäkin ruljanssia. Joulukuusi on kaadettu noin 10 kertaa tässä kiukunpuuskissa ja muita purraan, hakataan ja tavarat lentävät. Meidän jätkät on vielä tosi temperamentikkaita tapauksia, jotenkin alkoi pelottaa vauvan tuleminen ja etenkin tuon nuoremman suhtautuminen asiaan. Esikoinen oli aikoinaan jo kuiva, kun pikkuveli syntyi, mutta aloitti kiusallaan pissimään joka nurkkaan vauvan tultua. Sen suuremmilta ongelmilta vältyttiin, esikoinen on kyllä luonteeltaankin ihan erilainen kuin meidän pikkutirppa.
Apanapa ja nimetön 19+5, puoliväli häämöttää