**Kesäkuun kullanmurut 2014** Tammikuussa

Tervetuloa uusille! Mukavaa, että joukko kasvaa :)

Töihin on palattu parin viikon lomailun jälkeen ja yllättävän hyvin olen jaksanut aamuheräämiset :) Mua niin rupes eilen naurattamaan, kun kesken palaverin alkoi tuntua kunnon muljauksia masussa. Yritin vaan pitää pokan :) Liikkeet ei ole enää pientä kutittelua mahan sisällä, vaan nyt ne ovat semmoisia muljahduksen tuntuisia. Ei kuitenkaan mitään teräviä potkuja.

Ei mekään olla hirveästi vielä hommattu mitään vauvalle. Jotain vaatteita olen ostanut, neutraaleja, jotka menevät kummalle tahansa. Siskolta saatiin vauvan amme ja miehen veljeltä saadaan pinnasänky. Kaikki muu täytyy ostaa joko uutena tai käytettynä.

Meilläkin on seuraava neuvola se voimavaraneuvola. Saatiin kotiin mukaan täytettäväksi semmoinen lomake, joka kummankin pitää täyttää ja sitä käydään sitten ensi kerralla läpi.

Sokerirasitukseen meinasin joutua kahteen kertaan , mutta kun sukurasitetta ei ole eikä ylipainoa, niin yksi kerta riittää ja se taisi olla joskus rv 24-28 aikoihin. Varmaan tuolla seuraavassa neuvolassa mainitaan siitä.

Alle viikko puoliväliin ja ensi viikolla rakenneultra!!

Karoliina ja Kepa 19+1
 
Hei Lyde, millä nimellä löytyy facesta ryhmä ja onhan sellanen ettei näy muille jos sinne liittyy?
En meinaa ollenkaan facessa raskautta paljastaa, läväytän sitten kesällä vauvan kuvan kera tiedon :D töissä tietää esimies. Muutama mun kaveri ja poikien aikaset odotusryhmät naamiksessa.

Me ostettiin vaunut jo 12 viikolla :D en nyt muuten olisi mutta sopivasti veronpalautukset kun tuli niin ei tuntunut missään maksaa niistä. Tyhmänä myin maaliskuussa meitin edelliset yhdistelmät pois kun aattelin että tiellä vaan on kun ei nuorempi poitsu jaksa rattais istuu :D
Muuten meil on ihan kivasti tavaraa, vaatteet 80centtiin asti pitää kaikki hommata kun oon myyny. Uus syöttötuoli myös, seisomalauta ja pinnasängyn reunapehmuste. Siinä ne.

Nyt nukkumaan yövuoron jälkeen, kunhan ensin masu saa riisimuroja :D
 
23.6.14/36v/mirkku78/Toinen lapsi/ K-sks tai Kys

Liittyimpä nyt minäkin ryhmään eli tiedot saapi laittaa ylös :)

Toinen lapsi olisi tulossa ja esikoinen on nyt 1v5 kk. Nyt mennään viikoilla 16+2 ja kovasti odotellaan potkuja :)
Tosin odotusta varjostaa esikoisen n. 4 kk sitten todettu leukemia joka on pistänyt meidän elämän uusiin uomiin ja ihan sekaisin. Asumme jkl:ssä mutta vietämme suurimman osan ajasta Kuopion yliopistollisessa sairaalassa ja siksi laitoinkin mahdolliseksi synnytyspaikaksi Ksks ja Kyssin. Jos kohtalotovereita löytyy samassa tilanteessa olevia niin olisi ihana jutella.
 
Viimeksi muokattu:
Onko muille alkanut ilmaantua univaikeuksia? Oon huomannut, että nyt parin viikon ajan olen melkein joka yö heräillyt keskellä yötä ja sitten ei meinaa uni tulla takaisin. Mitään muita elämänmuutoksia tai stressiä ei ole. Eikä kyse ole myöskään siitä, että tarttis nousta vessaan yöllä.
Melkein kaipaan niitä alkuraskauden totaaliväsymyksiä (kaikessa kauheudessaan), koska silloin sammui sänkyyn illalla aina samantien ja aamuun asti nukutti hyvin.
 
Mä oon kans joka yö reilun viikon verran heränny ilman syytä. No toki vessassa oon joutunu käymään välillä. Hieman meinaa hajottaa kun herään aamuvuoroon ennen viittä ja viime yönäkin kahdelta heräsin ja sitten uni ei tule heti..saa pyöriä ja hyöriä sängyssä. Sitte kyllä väsyttää kun täytyy nousta ylös :|
 
Moi pitkästä aikaa! En oo alun muutaman kerran jälkeen kirjotellut kun ei oo oikeen ollut mitään kerrottavaa ja oma fiilis on ollut tosi alakuloinen.

Oon tosi pahoillani menetyksen kohdanneiden puolesta.

Tervetuloa uusille! Meitä onkin jo aikamoinen porukka. Onkohan kesäkuussa synnärillä ruuhkasta:)

Liikkeitä on tuntunut jo useamman viikon ja oon ollu tosi yllättänyt kun esikoisesta tuntui ihan just ennen rakenne ultraa. Ensin oli sellaisia muljahduksia alavatsalla ja nyt jo selvempiä liikkeitä ja paljon ylempänä, kai ne on ihan potkuja jo. Ihme kun tuntuu kun istukka on edessä. RU onkin aika lailla tasan kahden viikon päästä. Tarkotus ois kysyä kumpi siellä majailee jos on näkyäkseen.

mirkku78 voimia teidän tilanteeseen! On varmasti raskasta!
 
Hei - jospa sitä uskaltaisi jo liittyä keskusteluun mukaan. Sivusta oonkin jo jonkin aikaa ehtinyt keskustelua seurata..

Toinen lapsi on siis tulossa ja esikoinen on nyt reilu 4 v. Raskauden suhteen kaikki on sujunut tähän asti ongelmitta ja np-ultrassa oli kaikki hyvin. Rakenneultra on vasta kuukauden päästä. Nyt siis viikkoja 16+3. Selviä liikkeitä en oo vielä tuntenut muuta kuin muutaman kerran joitakin epämääräisiä muljahduksia =)

Neuvolassa oon nyt käynyt kahdesti, neuvola 10+3 ja lääkärineuvola 15+3 ja lisäksi ollut np-ultra 11+4. Näin siis Oulun lähikunnassa. Seuraava neuvola on vasta helmikuun lopussa, nyt siis tulee aika pitkä väli neuvolakäynneissä. Onhan se tosin se rakenneultra tässä välissä.

Vaatteita suurempia hankintoja meillä ei tarvitse oikeastaan tehdä vauvaa varten, ollaan säästetty esikoisen vauva-ajoilta pinnasänky ja vaunut yms.

22.6./PikkuToka/26/2.lapsi/OYS
 
PikkuToka meilläpä on sitten lähekkäin lasketut ajat joten tiedä vaikka OYSin käytävillä törmäillään :D Mulla on kyllä yksi neuvola vielä ennen rakenneultraa.. joku voimavarakäynti. Mutta sitä ennen oli lääkärineuvola ja yksi terkkakäynti. Tosin olen ensisynnyttäjä joten voi olla minulla niitä enemmän.

terkuin Jepu ja toukka 16+0
 
Täällä jälleen uusi mamma rohkenee liittyä mukaan, sivusta olen seuraillut jo pidemmän aikaa. Esikoista odotellaan, takana 1 keskenmeno elokuussa -13. Kuvotus ja väsymys jokapäiväisiä seuralaisia, jospa pian helpottaisi. Massukin alkaa näyttämään jo vauvamasulta. : ) Liikkeistä en tiedä, luulen tunteneeni jo jotain hyvin hyvin pientä liikehdintää, mutta onko sitten ilmakuplia vai vauveli, en tiedä. Muutaman pienen hankinnan olen jo tehnyt (vaatteita+hoitolaukku), käytetyt vaunut ja kaukalokin ovat tiedossa. Malttamattomana odotan uuden äitiyspakkauksen julkistamista, onko sisältö millainen.

-Nelina ja pieni 15+5

Nelina/1.lapsi/27/la 27.6
 
Mulla on ollut koko raskauden ajan univaikeuksia, kun ihan alusta asti on herännyt yöllä vessaan ja sitten sen jälkeen uni ei meinaa uudelleen tulla. Pahinta on, jos herää klo 2.30 tai myöhemmin - takuu varmasti uni ei sitten tule, vaan saa valvoa pari tuntia keskellä yötä. Vaikka töihin ei tarvitse aamulla herätä, on aamulla noustava ennen seiskaa, kun pienin herää ja koululaiset pitää lähettää kouluun.
Joku mainitsi suurperheelliset :) Meidän perheeseen tulee myös jo viides lapsi, vaikka itselleni hän on vasta kolmas, mutta miehellä on kaksi tyttöä aiemmasta suhteesta ja he asuvat meillä. Välillä tuntuu hurjalta tuo lapsimäärä, mutta toisaalta ei viisi muuta asioita niin paljoa kuin neljäs lapsi (piti mm. ostaa 7-paikkainen auto).
 
Hei kaikille :) Vieläkö mahtuu mukaan? Olen aikani taustaillut mutta nyt voisi jo ilmottautua mukaan ;)

Olen siis yhden 5v pojan 36v. äiti pk-seudulta ja istuskelen par'aikaa sokerirasituksessa. :p LA olisi 28.6 ja KOS:lle tarkoitus kun aika tulee.

Raskaus mennyt tähän asti aika pitkälle kuin ensimmäinenkin, pahoinvointi tosin alkoi aiemmin mut nyt ei ole mitään kremppaa. Raskaus tuntuukin todella kaukaiselle kun mitään ei oikeen ole.. no paitsi turvotusta ja tunteelle et olis koko ajan nälkä. Pientä liikehdintää ilmeisesti tapahtuu kun monasti mietin että olikohan tuo nyt vai ei.. ;)

Muutoin aika menee kotona ja töissä (2-vuorotyö) ja kovasti kohta ryhdyn suunnittelemaan äitiyspökien hankintaa ;)

Olikos FBssä vielä joku ryhmä auki? :)
-Sabsu ja mini 15+5
 
Auton hankintaa olen itsekin miettinyt, minulla on "kauppakassina" farmariauto joten siihen ei enää kesäkuussa meinata mahtua..... Usein otan myös meidän autottomat mummot kyytiin joten ahdasta jo nyt.
Minibussi olisi aika kova sana mutta olen tosi kiintynyt nykyiseen autooni enkä millään raaskisi myydä.
Pitää varmaan vaan siirtyä kahdella autolla jos jonnekin mennään, miehellä on onneksi oma auto, eihän tästä muuten mitään tulisi kun kaksi käy töissä epäsäännöllisen säännöllisesti milloin missäkin.

Ostaa päräytin pinnasängyn käytettynä, se siitä " mä tässä oottelen rakenneultraan asti ennen isoja hankintoja"-linjasta.
Hyvä tekosyy mennä viikonloppuna ostamaan patjat yms. siihen, samalla voi katsella muita vauvaromppeita.

Unet on ihan jotain hirveää täälläkin, herään monta kertaa yössä ja käyn veskissä, pyörin sängyssä, välillä supistelee ja milloin mitäkin. Toisaalta ei sitten hajota herätä vauvan kanssa sen 100 kertaa yössä kun on tottunut jo raskausaikana pätkäuniin.

Mä räjähdän mun S-koon äippähousuista ihan näinä päivinä ulos, paino hyppäsi yhtäkkiä kun ruoka on taas alkanut maistumaan, +2kg ihrasaldo nyt.

Mutta missä ihmeessä viipyy äitiyspakkaus 2014?!?! Julkistus pitäisi olla tammikuussa. No nyt on tammikuu, kuinka kauan pitää vielä odottaa? :D

Rv 15+3
 
Mulla oli tossa tiistaina neuvolakäynti ja neuvolatäti sano et ootko kuullut semmoista et 16raskausviikon jälkeen ei sitten suositella nukkumaan selällään pitkiä aikoja koska silloin kohtu painaa suuria verisuonia? En ollu koskaan kuullu.
Onko kukaan muu?
 
Noi mun S-koon upeat, mustat, suorat äippähousut on ostettu kirppikseltä. Henkkamaukka taitaa olla ainoa paikka meilläpäin missä myydään äippähousuja, olin lentää pyllylleni kun ostin tässä muutamat pöksyt ja mun piti ahtautua kokoon 42 :attn: Onpa tosi hoikka ja sporttinen olo, joo-oo. Jos jollakin on vinkkejä hyvistä nettikaupoista niin ne otetaan kiitollisena vastaan!
Onneksi loppuraskaus on sitten kesällä niin voi laittaa jonkun kätevän teltan ruhon peitoksi, huh.
 
Kaverin lähetys Lissabonista saapui just tänään, Primarkista äitiyshousut! Niillä on mun kokoa ja pituuskin riittää housuissa, niin kaveri lupautui katsomaan jos löytyy sopivia ja postittaa sitten -- ja niin vaan oli! Nyt on kokoa UK 20 ja ei kiristä, pituuskin on just eikä melkein. Kerrassaan ihanaa! Täältä ei tosiaan mulle oo löytynyt sopivan kokoisia ja olin jo vaipunut epätoivoon. Kesällä menee vielä jos on raskaana loppumetreillä, kun voi pitää vaikka vaan mekkoja ja neuleita, mutta näin talvella ja keväällä on tosi kenkkua jos ei oo mukavia vaatteita kun muutenkin saa pukea niin hirveästi ylle. Jes, tää kyllä kruunas tän päivän!

Muutenkin alkoi ruhtinaalliset kolmen päivän vapaat ja lauantaina suunnataan hotellireissulle Tallinnaan lapsukaisen kanssa kun mies on Amsterdamissa ystävineen. Vähän jotain kivaa meillekin. Mun paikallinen ystävä jo meitä odotteleekin innolla, raahaa meitä sitten ravintolasta toiseen. :D

Mukavat viikonloput jo näin ennakkoon! :wave:

Lettu ja Kornelius 19+1
 
Heiduli89, oon kuullut, että loppuraskaudesta ei sais nukkua selällään, mutta en tiennyt, että nuin aikaisin ois kielletty. Oon kyllä välillä (harvakseltaan), nukkunut nyt selällään, koska oikee puoli tahtoo puutua muuten.

Meidän vaunut tuli tänään. :) Nyt odottelen, että mies tulis kotiin ja raahais laatikon sisälle asti (paketti on vielä autossa). En itse saa pakettia liikuteltua kunnolla, kun maha alkaa olla tiellä. Matkahuollon setä kantoi paketin autoon, niin ei tarvinnut edes sitä väliä raahata.

Nemelia + Pirpana rv 18+1
 
Terve,

Mä tilasin Bebesiltä ihanat äitiysfarkut merkkiä Love2wait. Oli tosi ihanat, mutta ihan liian pitkät mulle. Palautin ne tänään, kun sain eilen Espritin paketin, jossa oli kahdet just oikean kokoiset äitiyshousut. Toiset oli farkut ja toiset farkkukangasta myös, mutta väritykseltään viininpunaiset. Espritin vaatteita tilailen normioloissa. Niillä on hyvä ja luotettava nettikauppa.

Me mennään myös ensi viikon viikonloppuna Tallinnaan, että jos teillä on sinne antaa äitiysvaateliikevinkkejä, niin otan vastaan. Työvaatteita on jonkin verran hankittava, ainakin joku mekko ja hame.

Mutta nyt lenkille!

AnnaOnni 15+5
 
Heips!

Täällä olo edelleen mukavan normaali, ei suurempia kolotuksia ja ruoka maistuu normaalisti jne, kaikki kunnossa :)

Mulla on ainakin nukkumisesta ollu yhessä raskaussovelluksessa, että vasenta kylkeä suosia, silloin veri pääsee virtaamaan parhaiten, ja selällään nukkumista ei suositella just tuon takia, et joku suoni tukkeutuu.. Mutta minä oon ainakin sellanen nukkuja, että pyörin kokoajan, joten huonosti näitä neuvoja pääsen noudattamaan.. Oon miettinyt ison imetystyynyn ostamista, josko sen avulla pysyis paremmin nukkumaan aloillaan..?

Täällä tuntuu liikkeitä, ainakin haluan niin uskoa, mutta ei ne vielä kovin voimakkaita ole, joten saatan vain kuvitellakin :)

Ultra aikaa odotellessa.. Saa nähdä koska kätilöopistolle on aikoja, tekisi mieli jo vähän sinne soitellakin, tiiättekö antaako puhelimitse, vai pitääkö odotella postia saapuvaksi?

Taniira ja pikkuinen 18+6 <3
 
Heiduli89, mulle on ainakin sanottu, että sitä kääntyy luonnostaan toiseen asentoon, jos kohtu painaa verisuonia liian pahasti. Mulle on jo tullut pari kertaa paha olo selällään maatessa ja rakenneultrissa paikallaan makaaminen selällään on ollut epämiellyttävää. Nukun muutenkin paljon kyljelläni, mutta nyt on jo tullut käsien tai sormien puutumista ja välillä kylkeen sattuu. Loppuraskaus on kyllä nukkumisen kannalta aika ärsyttävää.

Tänään 20+0 ja se kauan odotettu puolväli. Neuvolassa käyty, sf-mitta 19-20cm, joka on ihan käyrän ylärajalla. Musta ei raskautta vielä juuri huomaa, vaikka olenkin pieni. Paino oli laskenut taas, menee aika samaa kaavaa kuin aiemmat raskaudet, vasta loppusuoralla olen yli alkupainostani. Syke oli matalampi kuin pojista ja kovaa meni karkuun, kunnon sydänääniä ei saatu kuunneltua. Hemppa oli yli 130 ja verenpaine kunnossa. Käskettiin soitella sokerirasituksesta jossain vaiheessa labraan.

Mulle on tullut vähän tyttöolo. No, ensi viikolla tähän aikaan ollaan ehkä jo viisaampia, ru on torstaiaamulla. Meillä on kaikki tarvikkeet jo olemassa, turvakaukalo on sukulaisella lainassa. Jos vauva on tyttö, villiinnyn varmaan ja hankin vaikka mitä pinkkiä rimpsupukua, jos poika, niin ei luultavasti kovasti uutta tule osteltua. Meillä on ollut talvivauvoja aikaisemmat, ehkä jotain ohuempia hattuja vois ostaa. En laita mitään vauvalle valmiiksi, esikoisesta laitoin kaikki ja sitten sain tulla kotiin tyhjin käsin, kun vauva jäi sairaalaan. Itketti pyöriä pienen pedatun sängyn ja kamojen keskellä, kun ei ollutkaan sitä vauvaa sylissä. Katson tarvittavat kamat valmiiksi ja mies saa ne pestä,sitten kun vauva on maailmassa turvallisesti, sängyn kerkiää pedata, kun vauva on kotonakin.

Apanapa ja olio 20+0
 
Taniira, tuliko sulle aikanaan Kättärille aika vaan np-ultraan? Mulla tuli sillon samassa kutsussa ajat molempiin ultriin.

Nukkumisasennosta... Mä nukuin edellisessä raskaudessa tosi hyvin selällä, ei koskaan tullut huono olo. Joskus äitiysloman alkupuolella tuli neuvolassa tosta puhetta ja mun käskettiin alkaa nukkua kyljellä. Ahdisti, kun se ei olis ollut mulle sillon luonnollinen asento ja aina jos oli oikealla kyljellä, tuntui että lapsi alkoi potkia ihan hulluna. Kättärillä sitten lääkäri totesi, että kyllä luonnostaan kääntyy sellaiseen asentoon, että lapsella ei ole huono olla. Eli jos ei itselle tule huono olo, saisi ainakin tuon lääkärin mukaan nukkua selällä vaikka ihan synnytykseen asti. Nyt huomaan, että nukahdan paremmin kyljelle (aiemmin nukahdin vatsalleni), mutta herään aina selälläni.

Ja uniongelmista, niitä täällä löytyy... Nyt taitaa olla jo reilut kaksi kuukautta täynnä sitä, että herään aamuyöstä ja sitten kukutaan eikä enää saa unta :( Pahin on just tuo jonkun mainitsema 2.30 aikoihin, silloin melkein takuuvarmasti jää kukkumaan. Nyt alkaa jo mennä vähän paremmin, eli tossa joulun jälkeen oli jo muistaakseni viiden yön putki, että sain uudestaan unta kun havahduin hereille. Mutta nyt ollaan taas valvomisputkessa. Eilen heräsin 2.45 ja tänään vasta 4.30. Hyväntuulinen nainen siis täällä välillä... Mutta parempaan päin kuitenkin menossa ja illalla voi sitten torkkua sohvalla kun tv pauhaa vieressä :) Tiedän, että kun vuoden päästä mietin tätä, en tajua miten olen jaksanut. Mutta jotenkin sitä vaan jaksaa, vaikka kyllä täällä on kyyneliä vuodatettu useampikin uniongelmien kanssa.

Isonalle ja Pikkunalle 19+1
 

Yhteistyössä