**Kesäkuun kullanmurut 2014** Tammikuussa

Mulle ei oo koskaan puhuttu voimavarakäynnistä, olen vaan saanut laput kotiin täytettäväksi ja seuraavalla kerralla ne on melko nopeasti käyty läpi. Eikä mies ole ollut mukana kertaakaan.

Oon ostanu hm:ltä yhdet mustat äippähousut, sellaista pehmeää joustavaa farkkua, tykkään.
Sit kirppikseltä olen ostanut yhdet harmaat mamalicious farkut mutta niitä en ole usein käyttänyt koska niissä on leveämmät lahkeet jotka ei kovin hyvin mahdu mun saappaisiin. Kirppikseltä löysin eilen myös mamalicious merkkisen äitiysjuhlamekon, tummanruskea liukas (sifonkia?) jossa taakse solmittava nauha rinnan alla. Vaan 3e!
Mua harmittaa kun en voi nukkua mahallaan :/ pienet on murheet!:D
Nyt on tullu vähän himo greippeihin! Namiii!
 
No siis oishan ne varmaan tullut samalla kertaa, muttaku minähän tässä välissä muutin 800km :D Viimeviikolla kävin täällä ekassa neuvolassa, ja silloin laittoivat lähetteen kätilöopistolle, eli saa nähä kuin viimetinkaan menee! :/ Taidanpa soitella sinne huomenna, toivottavasti eivät pidä ihan sekopäänä :D Myöskin huolettaa, kun hitaasti kääntyy postit, vaikka oon jo joulukuussa tehny ilmotuksen maistraattiin muutosta, mm. neuvolassa eiv vielä 5.1 näkynyt uusi osoite, eli voi olla että kiertää se posti sitten, ja silloin ei ehi kyllä aika tulla ajoissa postin kautta, jos päivää-paria ennen tulee, niinku neuvolasta kerrottiin..
 
Heippahei!

Tervetuloauusille, ja erittäin suuret pahoittelut surun kohdanneille!

Täältä taas vähän päivitellään kuulumisia. Nyt on kärsitty supistuksista, jotka tulee rasituksen jälkeen eli esimerkiksi työpäivän aikana. Eilen tuli hieman verta, minkä takia tänään jouduinkin sitten ultrassa käymään. Kaikki oli kuitenkin oikein hyvin, ja ultraaja oli katsovinaan, että poika tänne olisi tulossa :) Tokikaan asia ei ihan varma ole, saas nähdä mitä ru:ssa sanotaan tän kuun lopussa.
Sairaslomaa mietittiin, mutta en mielelläni ole töistä pois. Katsotaan jos ens viikolla ei tää touhu lopu, että pitäskö sitten vähän jäädä lepäämään. :|

Liikkeet tunsin tänään aamulla ensimmäistä kertaa, ja tunsin ne sivulta. Syykin siihen löytyi ultrassa: istukka on etuseinämässä...

Hankintojakin on jo tehty, ostettiin Brio Kombi-vaunut, musta-siniset sekä Brio Primo kaukalo ja telakka. Ja vaatteita pikkusen on osteltu. Toki sitten meitin shoppailuhullu mummi oli päässyt vauhtiin alennusmyynneillä ja oli ilmeisesti ostanut kaupat tyhjäksi 50-68cm vaatteista.... :whistle:

jonnamo & Mötkö 18+5
 
21v./1.lapsi/LA 22.6./ NKL
Heippa hei! Oon jonkin aikaa jo seurannu sivusta, ja nyt sain vihdoin itekin liityttyä tänne :)
Mulla nt- ultra käyty ja kaikki oli hyvin. Huomenna on toinen neuvola, jossa sit toivottavasti kuunnellaan ekaa kertaa sydänääniä <3 jännittää kauheesti, yks km (tuulimuna) takana vuos sitten, joten pelko on kova :( mutta uskon et sieltä äänet löytys, kun elohiirtä ja hassua muljahtelua massussa tuntuu jo :) toivottavasti ne on niitä liikkeitä <3 ja RU on sit 31.1. ja sekin jännittää :)
Me ollaan jo vaunut ostettu, ja vaatteita on ihan sikana :)
Aiemmin ku mietin mitä tänne kirjottelen niin mielessä oli vaikka mitä. :) vaan ei enää..
Mutta ihana nähdä muiden samassa tilassa olevien kuulumisia ja kertoo omia :)
Sairastan 1 tyypin diabetesta, mikä tuo omat haasteensa odotukseen :(

T: mami ja möntti rv16+4
 
Täällä on tällä hetkellä huojentunut olo. Kromosomitutkimusten pikatestistä ei löytyny häikkää ja tytötki paljastui pikkuinen :) nyt odotellaan vielä lopullisia tuloksia lapsivesinäytteestä,jotka toivottavasti myös ok.
Vaatteita tai tarvikkeita ei ole tässä tilanteessa uskaltanut hankkia vielä ja kaikki tuttavien ja sukulaisten lapset poikia, joten heiltäkään ei vaatteita nyt liikene.
Mulla on ollut nyt kaks neuvolaa viikoilla 9 ja 13, lisäksi sitten nt-ultra ja lapsivedenotto.Eli pikkunen ollaan nähty aika useasti ja varmaan tässä tilanteessa tullaankin käymään ultrissa joka toinen viikko. yleisesti ottaen meidän kaupungissa on ainakin ensisynnyttäjälle aika hyvin neuvola-aikoja tarjolla :)
 
Huomenta, neuvolassa oltu aamulla ja siellä kuunneltiin sydänäänet ja nehän jumpsutti hienosti, 142, hemoglobiini oli 132 eli hiukan laskenut mutta ei vielä hälyyttävästi. Pissa puhdas, mutta verenpaine hiukan korkea, sain tehtäväksi seurailla painetta kotona. Ja sokerirasituksessa oli mulla kuulemma todella hyvät tulokset, eli nyt olen aikas onnellinen :) Seuraavaksi 6.2 rakenneultra. Ja painokin oli vähän pudonnut.

Sanna-M ja Papu 17+1
 
  • Tykkää
Reactions: eltsu81
Mä nukun vallan melkein selälläni ja neuvolassa sanottiin että jos ei pahalta tunnu niin antaa mennä vaan! :) Esikoisestakaan ei koskaan tullut huonoa oloa selällä ollessaan ja näin nukuin melkein loppuun asti..
 
Täällä ilmoittautuu mukaan vielä yksi kesäkuinen :wave: taustalla olen seuraillut ketjua mutta uskallaudun vasta nyt mukaan tai oikeastaan saan aikaiseksi liittyä mukaan. Yksi 7v lapsi löytyy ennestään eli jo koululainen. Laskettu aika olisi neuvolan mukaan 25.6 mutta ultran mukaan 21.6...mä menen itse tuon 21.6 mukaan :popcorn: Takana ollut 2 neuvolaa ja np-ultra. Helmikuussa olisi rakenne ultra ja sitten mennään myös 4D ultraan.

Kauheet himot ollut majoneesiin, hesen kanahamppareihin ja kananmuniin :ashamed: Aiemmin olen hesessä käynyt ehkä 1krt vuoteen jos sitäkään joten onhan tää outoa. Kananmuniakaan en ole syönyt vuosiin saatika majoneesia. Onneksi sain rajoitettua tuota hampparihimoa ja syönyt vain 3 hampurilaista tähän mennessä. Nämä himot ovat alkaneet laantua onneksi jo, paitsi tuo majoneesi himo joka kohdistuu nyt pikkelsiin kera suolakurkku voileivän :p
Tasan 2kg tullut tähän mennessä, esikoisesta tuli yhteensä reilu 25kg joten...:whistle:

Vaivoja ei ole juurikaan ollut ellei alkua oteta lukuun jolloin pahoinvointi ja järkky väsymys piinasi. Nyt on oikeastaan hyvä olla ja vatsakin toimii paremmin kuin alussa.

Onko kellään löytynyt vasta-aineita verikokeissa?
Multa löytyi heikosti anti-e vasta-ainetta. Nyt käytiin miehen kanssa verikokeissa. Pelottaa hiukan jos mieheltä löytyy tuo vasta-aine niin pahentaako tilannetta ja onko vauvan terveys kunnossa. Noiden vasta-aineiden kanssa on hemolyyttisentaudin vaara vauvalla :( Onko jollain tietoa heikosta määrästä?

Eli lisäys listaan Silent / 21.6.2014 / 2.lapsi / TYKS

Silent ja möykky 16+6
 
Viimeksi muokattu:
Voihan väsymys, kahden päivän työmatka keskellä viikkoa veti kyllä virran taas tehokkaasti pois. Mutta onnistuinpa käymään Helsingissä ollessani kivassa kaupassa ja löysin ihanan mekon sekä odotukseen että imetykseen. Vielä pitäisi muutama mamalicious -vaate tilata ja sitten pitäisi pärjätä kivasti.

Liikkeitä tuntuu, välillä potkuja, välillä muljahtelua. Onpahan tieto, että pieni on edelleen menossa mukana. Ensi viikolla on seuraava neuvola, se onkin kolmas neuvolakerta. Minulla ei varmaankaan yhtään neuvolalääkäri käyntiä tule, ellei sitten ole erikseen joku syy. Äippäpolilla ultrat tekee erikoislääkäri migreenilääkityksen seurannan vuoksi. Siinähän sitä saa samalla muutkin mahdolliset asiat läpikäytyä. Tasan kuukausi on rakenneultraan. Sitä odotellessa.

Töissä alkaa olemaan kohta edessä tilanne, että on parasta aukaista suu ja kertoa olevani jonkin aikaa taas pois rivistä. Yritän kyllä mahdollisimman pitkään viivyttää tuota kertomista ja ainakin toistaiseksi olen saanut olla melko rauhassa kovin syynääviltä katseilta. En siis kuulu niihin äiteihin, jotka haluavat jakaa odotuksensa kaikkien kanssa. Koen hyvin usein työkavereidenkin kommentit ja kysymykset melko tungettelevina. Sen enempää painoni kuin mikään muukaan muutos/olotila kropassani ei kuulu muille. Toki lähimpien kavereideni kanssa asiasta keskustelen.

Mieliteoista olen huomannut nyt viimeisen viikon aikana makeanhimon kasvaneen. Johan tässä sokerihiirellä menikin monta kuukautta jolloin makeat herkut vain ällöttivät. Täytyy vain yrittää pysyä kurissa ja nuhteessa, ettei hirmuisesti kiloja tule.

Annales 16+0
 
Heipsis!
Soitin sitte sinne kätilöopistolle, eivät pitäneet hulluna, ja vaikka neuvolan lähetettä ei sieltä löytynytkään(?), sain ajan ENS TIISTAILLE, oli tullut peruutus, muuten olisi mennyt 24.1 asti, ihanaa kun pääsee pian kurkkimaan masuun! <3 yritän olla stressaamatta ja toivon että kaikki on kunnossa, niinkuin varmaan kaikki :)

Tänään poksuu: Taniira ja pikkuinen 19+0 <3
 
Pikkasen unettomuus taas vaivaa.. tuli vaan mieleen, kuten yöllä nyt on tapana, että Huuto.netissä on hurjan paljon äippähousuja tarjolla - varmaan kyl siis muutakin mut noihin törmäsin kun niitä hain. Käykääs sieltä kurkkimassa :)
 
Aamupahoinvointi palasi?! sai käydä halailemassa pönttöä aamun alkajaisiksi :( onneksi on vapaapäivä. Liikkeitä edelleen odotellessa..
AB 17+2
On tuota täälläkin. Viikoittain aloitetaan oksentamalla railakkaasti. Onneks menee kuitenkin ohi kun saa syötyä jotain. Tosin verrattuna aiempaan en koe nykyistä oksentelua ongelmana millään asteella. :D

Lettu ja Kornelius 19+5
 
Hellurei! Pitää tulla tänne 'raatamaan', kun pelkkä miehelle ja siskolle kertominen ei näyttänyt riittävän.:D
Meillä oli tänään toinen neuvola ja jo usean päivän olen etukäteen ressannut/pelännyt/jännittänyt ja jo valmiiksi vähän äkämöinyt siittä, jos th alkaa mäkättämään kohonneesta painosta (+8kg). No, minähän suulaana ihmisenä aloin heti punnituksen jälkeen itse valittamaan sitä, kuin painoa on tullut liikaa ja herkutellut oon jne. Sainkin sitten vaan lodutteluja, että semmosta se on ja yksilöitä ollaan.:D Eipä sanonu noin ekassa neukussa.:) Ja siis lähtöpainossa olin normaalipainon ylärajoissa..

Muutenkin meni mukavasti käynti. Meikä mamma oli hyväntuulisessa puheripulissa ja papunen mahassa vilkkaalla päällä, kun karkaili anturin alta ääniä kuunnellessa.

Ai niin, meillä Lohjalla tuo voimavara käynti näyttäisi tarkoittavan sitä, että kotona täytetään lappu, joka sitten ens kerralla käydään pikaiseen läpi.. :)

Mukavaa maanantaita muillekkin
Jansson 17+4
 
Viimeksi muokattu:
Ja tää viikko meneekin sitten saikkuillessa. Selkä on niin perhanan kipeä että ei tule töissä istumisesta mitään. Kävin kokeilemassa ja tulin takaisin kotiin lääkärin kautta. Toivottavasti tästä ei nyt tulis loppuraskauden riesaa -- tosin oman kehoni tuntien uskallan sanoa että ei tää tähän jää tän kipuilun kanssa. Noh, katsotaan.

Rakenneultra ylihuomenna. Mites, onko teillä muilla kätilö tehnyt (pyydettäessä tai noin muuten) sisätutkimusta ultran yhteydessä? Mä kovasti toivon että kätilö voisi kokeilla että onhan kaikki paikat kiinni jne. kunnossa kun mulla on tätä supistelua ollut jo pidemmän aikaa, eikä mitään tietoa että onko kyse ihan huolettomista supistuksista vai kenties kypsyttävistä. En sit tiiä että jos ja kun vatsan päältä ultrataan niin onko nyt sitten ihan tyhmää vetää housut nilkkoihin ja pyytää tutkimaan. :ashamed: Mulla vaan on duunin kautta peruspalvelut ja esim. gyne pitäisi jonottaa kunnalliseen ja äippäpolitkaan ei oikein vielä vissiin jeesaa tällaisissa kyselyissä, niin en oikein tiedä minne sitä nyt sitten ottaisi yhteyttä. Neuvolaan jos soitan niin mun täti ei tiedä mitään - se on nähty. Ärsyttävä epätietoisuus.

Taidankin tästä painella sänkyyn pitkälleen, selkäkin kiittää tunnin kuluttua.

Lettu ja Kornelius 19+5
 
Heips!
Vielä ilmottautuisi yksi odottaja mukaan. Jonkin aikaa olen keskustelua seurannut, mutta nyt sain itseni vasta rekisteröityä. Ensimmäistä odotellaan, ja raskaus on sujunut alkuväsymyksestä päästyä hyvin. Eli: 20.6 olisi LA, 1. lapsi ja synnytyssairaalana KAKS. Kiinnostaisi se facebook-ryhmäkin, miten se siis tapahtuu?
 
Mä sain viime kerralla sen voimavaralapun täytettäväksi kotiin ja ens kerralla käydään se läpi.

Eilen taas töissä selkä rasittu pahasti ja sainkin nyt viikon sairaslomaa taas vaihteeksi. Heräsin yöllä myös menkkajomotuksiin jotka tuntuvat alaselässä ja vatsassa, nyt ovat jatkuneet koko päivän. Mitähän ne mahtaa olla? Ei oo mitenkään kivuliaita, mutta aika epämiellyttävä tunne koko ajan selässä ja vatsassa. Täytyy huomenna soitella neuvolaan jos ei mene ohi.

elpukka & papu 18+4
 
En ole minäkään kuullut mistään voimavara-lapusta... tosin tiedä häntä jos sellaisen vielä lätkäsevät, näitä nla-käyntejä nyt ei ole kuin ilmeisesti se 4 (+ jos paukkuu yli)... ja oisko 1 niistä lääkäri tai liekö siihenkin kuuluu tädinkin vastaanotto?! ;)

Tiedä sitten häntä joutuuko käymään useammin jos narahtaa sokerirasituksesta - niinkuin meikäläinen, odottelen juurikin uusintasoittoa nlasta kun istuin bussissa enkä viitteny kailotella siellä. Onko kukaan muu "jäänyt kiinni"?

Sabsu 16+2
 
Heeei...

Helsingin nlapalveluiden sivuilta kopioitua "Laajassa terveystarkastuksessa käsitellään perheen voimavaroja. Voitte tulostaa lomakkeen alla olevasta linkistä ja pohtia sen asioita kotona ennen vastaanottoa. Tarkastukseen kutsutaan mukaan myös isä/kumppani. "
 
Silent, onko sun vasta-aine juttu selvinnyt?

Meillä oli varhaisrakenneultra tänään. Kaikki oli ok. Kovin nopeasti katsoi rakenteet, kuulema enemmän sitten varsinaisessa rakenneultrassa... No kolme viikkoa sinne.

Minäkään en ole kuullut tosta voimavaralapusta. Varmaan ensviikon neuvolassa selviää!
 
Onko kukaan muu "jäänyt kiinni"?
Onhan meitä muutama. Mulla ihan vaan tarkkaillaan sokeriarvoja. Tietty sain noi laput ruokavaliosta mutta en mä ole muuttanut mitään - mulla oli se eka paastoarvo koholla tyyliin 0.2 siitä sallitusta, itse rasituksessa jäi reilusti 1.0 alle raja-arvojen. En koe tilannetta mitenkään kriittisenä. Ja nyt itse mittaillessa (joka toinen viikko kahdeksan kertaa yhtenä päivänä, seuraavalla viikolla neljänä aamuna "paastot") on raja-arvo ylittynyt kerran, niin että oli tasan se 5.5, eikä edes sen yli. Tajuan että näitä seurataan, mutta jotenkin tuntuu jeesustelulta - varsinkin kun tässä saa rd-leiman vaikka moisesta en edes kärsi. |O

Lettu ja Kornelius 19+5
 

Yhteistyössä