**Kesäkuun kullanmurut 2014** Maaliskuussa

Heipat!

Yksi flunssainen ilmoittautuu myös. Plaah. Taitaa olla sitä liikkeellä oikein urakalla..

Eilen oli neuvola, sf-mitta 26cm ja yläkäyrällä ollaan. Painoa tullut lisää sellaset 600g/viikko.. Nyt siis yhteensä jo jotain 10kg luokkaa alusta asti. Hb oli nyt 129! Viimeksi 115. Vaihdoin Obsidanin Floradixiin ja näyttäis toi nestemäinen siis toimivan paremmin ainakin mulla. =) Muutoin ei ihmeempiä neuvolassa, ens kerralla sitten lääkärineuvola.

Vauvan liikkeistä: Itsellä ei ainakaan mitään käryä miten päin tuolla masussa möngitään. :D Liikkeet tuntuu kyllä tosi selvästi ja näkyy mahan päällekin jo. Asentoa siellä kyllä kovasti vaihdellaan, koska liikkeet tuntuu milloin missäkin. Suurimmat potkut yleensä sivuilla ja neuvolassa sanoikin, että taitaa pötkötellä jotenkin poikittain siellä vielä. :)
Kivuttomia supistuksia on täällä kai ollut myös? Nostelen (yritän kyllä välttää..) aika painavia tavaroita töissä ja kävelen paljon yms. touhua riittää ja varsinkin eilen oli alamaha aivan pinkeenä töissä ja töiden jälkeen. Oli tosi tukala olo koko loppupäivän, joten kyllä täytyy katsoa, ettei tule raahailtua mitään suuria ja painavia paketteja enää.
Loma mulla alkaa jo tuossa kolmisen viikon päästä! En malta odottaaaaaaa...

Kelahakemukset laitoin menemään viime viikolla ja äippäpakkaus pitäisi tulla parin viikon sisällä postissa, jee :) Äippä- ja vanhempainraha selviää vasta ens kuun puolella, kun pyysin työnantajaa toimittamaan mun 6kk tulot Kelaan sitten, kun tän kuun palkka on selvillä. En ole täysin varma onko mulla palkka noussut sen 20%, mutta katsotaan! Itse oon aikamoisen pihalla noista jutuista ja meni vaan hermo, kun niitä yritti itse laskea. :D

pikkumöntille jaksamisia! Tosi mälsä tilanne. :/ Ei noiden miesten ajatuksia tai päähänpistoja taida koskaan kukaan saada selvitettyä. Mutta koita olla stressaamatta sitä, että stressaat. :) Täällä palstalla ainakin on äidit kertoneet, että vaikka ovat stressanneet raskausaikana niin ihan normaaleja pienokaisia ovat saaneet. Pitää vain yrittää miettiä positiivisia juttuja, kuten sitä omaa masuasukkia :)

Sitten suihkuun - ja sitten pankkiin asuntokaupoille! Tänään ollaan sitten taas omakotitalon omistajia ja ens kuun alussa muuttoa. Sitten alkaakin kunnon sisustus- ja lastentarvikkeiden hamstraus! Luultavasti saan minäkin Ikeaan ja muihin kauppoihin muutaman pennosen menemään..... :D


Cherry 26+2
 
Hemmetti! Täällä itketään, aamusta alkoi, eikä loppua näy.

Stressaa niin paljon, ja siihen päälle nämä hormonit :/

Raha-asiat siis lähinnä, teen nyt keikkatyötä ja tänään laskin että en jää edes plussalle verrattaen siihen mitä saisin työttömänä, ja työ on rankkaa vanhustyötä.. ja itken iltaisin selkää kun iskias vaivaa ja kivut häntäluun alueella ja pelkään koska supistukset alkavat aukomaan paikkoja, tänään vielä soittivat, että palkkaakaan ei tule vaikuttamaan äitiyspäivärahaan, niin aiheet itkulle on valmiina. Kyllä kai se ketuttaa liikkua supistusten ja kropan kanssa muutenkin riskirajoilla ja huomata ettei sillä ole mitään merkitystä.

Soitin sitten tänään neuvolaan ja kysyin uskallanko vielä kolme viikkoa töitä tehdä supistusten ja selän kanssa, johon tyly vastaus, ettei lääkärineuvola aikoja ole saatavilla, saikkua haettava/asia tarkistettava terveyskeskuksen puolella.. Että ottaa päähän. Ei sillä ettäkö keikkaa tekevänä mitään sairauspäivärahoja saisin, mutta kai nyt varmistuksen tahtoisi. Voi kettu sanon minä.

Miten te muut ootte päässeet ultraan tms kohdunsuita tarkistamaan? Täällä pääkaupunkiseudulla ei selvästikään pääse.

Pahoittelen omanapaisuutta.

Taniira ja pikkuinen 28+4 <3
 
Taniira, mulle sanottiin jo valmiiksi et jos tulee supistuksia tms joka saisi sairasloman tarvetta miettimään niin täytyy mennä terveyskeskukseen ihan normi lääkärin vastaanotolle hakemaan sairaslomaa. Kohdunsuuntilannetta ei siis sairaslomaa myönnettäessä enää automaattisesti katsota.
 
Joo, mä päätin että varaan ajan nyt sinne terveyskeskukseen ja selvitän tilanteen sieltä, otin paripäivää nyt vapaaksi ja taidan lopettaa työt loppuviikon vuorojen jälkeen kokonaan, ei tästä muuten tule mitään, mielenterveys jo kärsii kun miettii raha- ja terveysasioita ja vauvan vointia.

Jotenkin vaan pitää niellä oma syyllisyys lomalle jäämisestä, kun tuntuu ettei vielä "saisi" jäädä. Ja varsinkin kun tietää että työpaikalla huutava pula työntekijöistä ja nyt joutuu jättämään pulaan heidät.
 
Ultrassa käyty tänään avonaisen kohdunsuun takia.. huh, säikähdyksellä selvittiin. Ultrassa näkyi, että kohdunsuu oli kiinni ja kohdunkaulaa jäljellä 3cm. Lääkäri sanoi, että pehmentyminen kuuluu asiaan tässä vaiheessa. Kahden viikon päästä uusi tarkastus, muuten saa elää normaalisti =) Tosin olen saikulla sen 3 vkoo minkä neuvolalääkäri määräsi. Kiva oli pikaseen ultrassa nähdä oma vauva, painoarvio oli 1.1 kg.. normaalin kokoinen viikkoihin nähden :heart:
redwing blacbird mulla kans supistukset tuntuu samoissa asennoissa. Öisin jos nukun selällään ja jalat suorassa niin rupee supistelemaan kivuttomasti. Sama jos välillä kävelee nopeasti...
pikkumöntille tsemppiä ja jaksamisia :hug: vaikea miettiä mitä noiden miesten päässä liikkuu..

satulu ja pieni ihme 27+3
 
elpukka: tarkotin kliinisellä kokemuksella potilaiden hoitamista: esim. gynekologit voi "luvata" käyttää potilaalla jotain migreenilääkettä, esim. sumatriptaania, vaikka se on pharmaca fennicassa kielletty raskaana olevilta, sen takia, että lääkäreille on kertynyt tietoa (usein ulkomailta), että sillä ei ole vaikutusta sikiöön satunnaisessa käytössä. Jos kuitenkin määrää reseptin raskaana olevalle sumatriptaanista, niin ne apteekissa asiaa ihmetellään ja saatetaan soittaa terveyskeskukseen, että onko tämä resepti oikein... Tottakai farmaseuteilla on kokemusta lääkkeistä ja niiden käytöstä, mut toisaalta ne ei hoida potilaita, monesti lääkkeitä käytetään vähän eri lailla, mitä suositukset sanoo.. Suositukset perustuu aina tutkittuun tietoon ja tekstit lääkepakkauksissa myös, jos jostain on vaan "mutua", niin lääkettä saatetaan silti käyttää, vaikka tuoteseloste/lääkefirma selustan takaamisekseen määrää.. Esim. Hiivalääkekapselia ei saa PF:n mukaan raskaana oleville määrätä, mut silti joskus näin tehdään, raskaana olevien kohdalla poikkeus tehdään kun katsotaan, että hyödyt on satunnaisessa käytössä haittoja suuremmat.

Me käytiin viimein tilaamassa vaunut ja päädyttiin sitten kummiskin Emmaljungan Edge Duo Combiin. Mahtui erinomaisesti peräkonttiin, mistä oltiin yllättyneitä :O Oltiin ihan varmoja, että ei mahtuis ilman renkaiden irroitusta, kun autossa on matala kontti ja netissä saa lukea siitä miten Emmaljungat on isoja, mutta näköjään kannattaa ensin kokeilla ennen kuin hosuu... No saatiin oikein mieluisat, kivan väriset, ilmakumirenkailla ja otettiin hoitolaukku, Maxi Cosin Cabriofix turvakaukalo ja siihen Familyfix base autoon ja adapteri, että saadaan Emmaljungan runkoon kiinni. Päätökseen vaikutti Emmaljungien todella helppo kasaaminen, kaikki osat meni klikkauksella paikalleen ja tuntui helpolta käyttää. Ainut miinus oli se, että ei otettu kääntyviä eturenkaita, mut tultiin siihen tulokseen, että ei tarvita niitä. Oishan sitä voinut ottaa erilaisen rungon vaunuihin, mutta kun se ei sit jotenki miellyttäny muuten, perus runko tuntui ihan tarpeeksi ketterältä meijän käyttöön ja paljon kestävämmältä, vähemmän rikkoutuvia muoviosia ja vaunut vaikutti vakaammalta pukata ilman kapeampaa etuakselia. Kannattaa tosiaan oukata vaunuja hieman myös ulkosalla, kaupan siloinen lattia ei anna kyllä kuvaa siitä millasta vaunuja on pukata ulkona.

Mulla on nyt ollu mielialavaihteluja kans. Tuntuu, että kaikilla on nyt tällä itkua ja hammastenkiristystä, liittyyköhän se tähän raskauden vaiheeseen, väsymykseen yms? Pikkumöntti: kamala tilanne, voimia sinulle jatkaa yksin :hug: Tuntuu pahalta ajatella, että kun tämän pitäisi olla ihanaa odotusaikaa, niin jäät yksin. Toivottavasti sulla on ystäviä, joiden kanssa viettää aikaa ja puhua asiasta. Musta tuntuu, että mulla nyt väsymys tekee kaikista harmeista ihan maksimaalisia. Mutta kun vertaa teidän joidenkin kokemuksiin, niin pieniä harmejahan nämä ovat. Raha-asiat kauhistuttaa meilläkin. En oo uskaltanut vielä laskeskella yhteen meijän tuloja sitten kun alkaa äitiysloman palkaton kausi. Pitäs varmaan etukäteen laskea ja varautua jotenkin, mutku ahdistaa kun monet tuntuu pystyneen säästämään etukäteen. Me ei voida kyllä säästää mitään, hyvä kun saadaan tulot ja menot nyt tasoihin. Tokihan me oltais voitu enemmän ostaa kirppikseltä vauvatavaraoita.... Mut me mieluummin ostetaan laatua se mitä ostetaan ja jätetään loput kokonaan ostamatta :D Kukin tyylillään...

Mä puhuin tänään kelan edustajan kanssa puhelimessa. Se tarkasti mun hakemukset ja korjasin jotain päivämääriä. Kuulin, että työnantaja tekee automaattisesti Y-todistuksen sitten lähempänä äitiyslomalle jäämistä, että mitään palkkatodistuksia ei olisi tarvinnut, kun haen 6 kk säännöllä äitiysrahaa. Eli munki osalta on nyt tuet haettu, äitiyspakkaushakemus on kuulemma käsitelty ja pakkaus tullee kahden viikon kuluessa, ihanaa!

Voimahaleja kaikille kesäkuun massuille, meillä ei ole enää kauan siihen kun tulee ihana toukokuu ja suurin osa jää viimein äippälomalle! Sitten levätään, nautitaan keväästä ja laitetaan viimeisiä vauvan tarvikkeita paikoilleen. Sit saa laittaa jo parvekekukkia ja ulkoilukin alkaa olla mukavampaa, ei tarvi pelätä liukastumista eikä tarvi ahtautua piukkoihin toppavaatteisiin (nim. kuminauhalla housut kiinni)...

RBB 27+0
 
Pikkumöntille sen verran, että täällä kans odotetaan yksin, tai siis ainakin ilman lapsen biologista isää. Katsoin myös, että asustelet pääkaupunkiseudulla, joten laita mulle vaikka viestiä, jos haluat juttuseuraa :)

Lääkärissä käyty ja saikkupaperit saatu. Kohdunsuu ok, mutta sanoivat ettei kannata tehdä töitä enää, ettei ala avautumaankaan. Alan siis lomalle _tänään_, huomenna ilmoitan uutiset töihin, varmaan ratkeavat ilosta.. :/

Tänään myös laskeskelin supistuksia ja neljän jälkeen on tullut jo yhdeksän supistusta.. Mutta ilmeisesti siis mulla supistusherkkä kohtu.
 
Rb se lääke oli muistaakseni Oxamin tai jotain sinne päin ja googlettamalla osoittautui joksikin masennuslääkkeeksi :O Onhan se tilanne kohdunsuulla saattanut muuttua viidessä päivässä mutta kuitenkin epäilen ettei tää lääkäri ollut ihan kartalla vaan joku perus jamppa yleislääkäri joka oli saanut neuvolavuoron :D

satulu hienoa et sait varmuuden asiaan. Ultra on kuitenkin se paras väline näissä hommissa ja kun siellä tutkimassa on asiantuntija niin sen tiedon pitäs olla luotettavaa :)

Ihan paska päivä tänään toivottavasti huomenna vähän parempi fiilis |O Tänään on ollut ihan kauhea päänsärky koko päivän. Jouduin laittaa aurinkolasit päälle kun kävin kaupassa kun en kestänyt valoja. Otin vielä Panadolia et sain sen vähän helpottumaan. Mulla ei usein ole ollut näin pahana päänsärkyä. Toivottavasti ei enteile muusta kuin niska jumista... Närästys on kans tullu takaisin ja Rennietä menee useampi päivässä, onneksi on vielä auttanut suht hyvin. Lopuksi vielä kunnon tappelu esikoisen 9-v kanssa rajoista ja käytöksestä. Tekis mieli vaan painua nukkumaan ja jättää kakarat iltahommiin mut pakko se vaan on jaksaa hammasta purren vaikka tämä äiti onkin hiukka väsynyt :headwall:

S 28+6? tai jotain en muista...
 
Pikkumöntti Oon tosi pahoillani puolestasi. Ei voi käsittää miltä tuntuu, kun mies jättää tuossa kohtaa raskautta yksin. Saatko tukea jostain? Oon samaa mieltä, kun Lettuperkele, että kysy neuvolasta, että saisitko sitä kautta tukea. Meidän kunnassa on tarjolla ainakin neuvolapsykologin palveluja ja neuvolasta voi tulla perhetyöntekijä kotiinkin käymään. Aikooko mies osallistua lapsen elämään, vai osaatko vielä edes sanoa?

Meidän kunnassa pääsee supistelun vuoksi neuvolalääkärille. Itsekin siellä jo kerran kävin sen vuoksi! Varmasti tosi paljon kuntakohtaisia eroja. Tosin meillä ei saa mitata hemoglobiinia, jos siinä ei oo ollut poikkeuksia alussa tai ei oo oireita sen laskusta.. säästösyistä..

Raskausdiabetes Mulla on paino täällä tippunut 1-2 kg riippuen punnitusajasta. Tää raskausdiabetesruokavalio tekee sen. Oon aika tiukkana ollut enkä ylimääräisiä syönyt. Yritän pitää sokerit ihanteissa enkä anna nousta lähellekään huonoja arvoja. Neuvolasta sanottiin, että pieni painonlasku ei haittaa mitään. Nyt tän alkujärkytyksen jälkeen mua ei yhtään haittaa tää radi. Tuleepahan syötyä terveellisesti pakon edessä ja opeteltua vähän jatkoakin varten terveellisempiä valintoja ruokavalioon. Oon oikeestaan nauttinut siitä, että ei oo sellainen sokerirasvajauhopöhnä koko ajan. Ootteko muut radilaiset huomanneet mitkä asiat teillä nostaa arvoja? Mulla selkeesti valkoiset jauhot nostaa pahiten. Sokeri ei niinkään.

Hankinnoista Meillä kaikki tärkeimmät hankinnat tehty. Äippäpakkaus pitäs tulla tällä viikolla tai viim. ens viikon alussa. Tilasin toissa sunnuntaina sen. Ainoastaan puuttu sellasta pientä, kuten rasvaa, vaippoja, topspuikkoja ym. pientä vauvanhoitovälineistöä. Vaatteita en hanki etukäteen kauheesti. Ei mitään käsitystä millaisia vaatteita sitä tarvii, kun eka lapsi vasta tulossa. Äippäpakkaus, lahjoitukset ja muutamat ite ostetut ihanaiset bodyt saa riittää. Prisma on auki myös synnytyksen jälkeen.

-Nuppu- ja Vauva 29+2 (hullua, että näin paljon jo!!!!! Kohta vaihtuu kymmenetviikot!!!)
 
pikkumöntti inhottava tilanne. Toivottavasti sinulla on läheisiä ihmisiä tukena. Tsemppiä ja jaksamisia :heart:

Mä oon myös tässä viime aikoina stressannut kauheesti raha-asioita ja mietityttää just että mitenköhän se vaikuttaa vauvaan.. Täytyy vaan koittaa olla stressaamatta ja mennä päivä kerrallaan eteenpäin :)

Vaunut me ostetaan ensi kuussa (tai anoppi ostaa :D). Oon nyt kahen vaiheilla, joko Emmaljungan duo edget tai Brion happy classicit. Molemmista oon kuullut niin paljon hyvää että en osaa päättää. Kellään kokemuksia kummat kannattaisi ostaa?

Redwing blackbird Näinhän se on :) Ajattelinki lähinnä et jos ei oo kokenut lääkäri. Meillä töissä esim. on tosi paljon kiertäviä lääkäreitä ja sit välillä sattuu sellanen jolla ei oo juurikaan kokemusta tai tietoa lääkkeistä ja on saattanut määrätä tiedon puutteesta johtuen potilaalle jotain lääkettä, joka ei sovellu jonkun toisen lääkkeen kanssa yhteen. Näissä tapauksissa just on apteekista sit soitettu takaisin ja asia on saatu korjattua. Mutta kyllä mäkin gynekologin tai kokeneen lääkärin lääkemääräyksiin luotan!

Huomenna aamulla ois eka käynti fyssarille!

elpukka & papu 27+6
 
Kiitos tsempeistä teille! :)
Höpöttelin tänään äitin kanssa tästä tilanteesta. Lupas tulla kiireellä Mikkelistä kun synnytyssupistukset sitten joskus alkaa. Eli siis tukihenkilö on mitä parhain, vaikka se lapsen isä ei sinne haluakaan. Lupas olla sitten tekemisissä lapsen kanssa, mutta yksinhuoltajahan musta tulee. Harmittaa tosi paljon, koska mulle oli nimenomaan tärkeetä, että ollaan perhe. Viime vuoden keskenmenon jälkeen aloin käymään psykiatrilla ja varmaan sielä käyminen taas alkaa sitte tän asian tiimoilta. En kuitenkaan halua romahtaa sitte lapsen kanssa! Ja onhan mulla tietenkin pari hyvää ystävää tässä ihan lähellä. Saan purettua surua ja toisaalta myös muuta ajateltavaa.
Eikai tässä oo vaihtoehtona kun selviäminen! Onneksi on tällänen palsta olemassa !
<3 :)

Ps. Tänään tuli äitiyspakkaus!! Sitä oli ihana tutkia. Muutama vähän poikamainen vaatehan sielä oli tälleen tyttöä odottavan silmin, mutta oon tyytyväinen siihe silti :)
 
Olisipa muuten hienoa, jos saisi nukuttua kokonaisen yön joskus, hieman korpeaa nämä heräilyt ja ihan vaan ilman mitään syytä. Tai kait tällä kertaa tama flunssa sen tekee, ettei saa kunnolla nukutta. Ennen puoli kuutta tuli itkuinen ja tärisevä esikoinen valittamaan, että sattuu joka paikkaan. Kuumeisena jäi tyttö kotiin minun kanssa sairastamaan. Ikävä tama tauti tuntuu olevan, kun lapsella särkevät niveletkin. Itse keskityn vain yskimään keuhkot pihalle, räjäyttämään pään ylettömällä limantuotannolla ja potemaan voimattomuutta. Kuume on minulla, onneksi, harvinainen vieras.

Paino on viime viikkoina ollut noususuunnassa, mutta nyt tama tauti kyllä vie sitä alaspäin. Ei oikein mikään maistu ja ajatus syömisestä etoo. Täytyy kaivella pakastimesta marjoja edes tässä päivän kuluessa ja koittaa tehdä jotain kiisseliä syötäväksi.

Meillä ei ole laitettu yhtään mitään valmiiksi vauvaa odottamaan. Enkä varmaankaan tee asialle yhtään mitään ennenkuin jään vapaalle. Kuopuksen pitäisi muuttaa pinniksestä isompaan sänkyyn, mutta se on vielä käytössä esikoisella, joka taas saa isomman sängyn, kun yläkerran huoneet ovat käyttökunnossa ja rakennustarkastaja antaa muuttoluvan niihin. Eli ei mitään hätää vielä hetkelleen. Tämä tauti nyt pitäisi kyllä saada pikaisesti taittumaan, jotta pääsisin petsaamaan ja lakkaamaan lattian lähipäivinä.

Äitiysavustuksen, -rahat ja lapsilisähakemuksen tein tällä viikolla. Henkilöstösihteerille olen asiasta ilmoittanut, mutta eipä hänestä ole kuulunut yhtään mitään reiluun viikkoon. Nooh... onhan tässä vielä aikaa työnantajallakin hoitaa asiat.
 
Tulenpa kesken työpäivän kirjoittelemaan, hyiminua, täysin tapojeni vastaista.

Olen pikkuisen huolissani. Kahtena iltana on ollut melkoiset kivuttomat kestosupistukset päällä. Tiistaina ja eilen. Molemmat työpäivät ovat jatkuneet pitkään ja sisältäneet autolla ajoa lähes 100 km kokousmatkoineen. Kaiket päivät olen istunut palavereissa enkä ole päässyt makoilemaan kyljelleni kuin vasta kahdeksan jälkeen illalla, supistuksien pakottamana. Tiistaina edes makoilu ei auttanut, vaan supistus pysyi "päällä" lämpimän suihkun ja makoilun ajankin ja nukahdin sitten klo 21:30. Eilen illalla sain supistuksen loppumaan puolen tunnin makoilun jälkeen. Kipua ei ole, mutta maha aivan piukeena ja olo tukala. Kysymys: Pitääkö tästä huolestua? Lääkärineuvola on 1.4. Voisinkohan odottaa sinne asti?

Aamulla olin sokerirasituksessa, se meni melko kivuttomasti. Litkun juomisen jälkeen ehkä vartin-puolituntia oli ällöttävä olo, mutta se meni sitten ohi ja verikokeet meni helposti ja samoin nälkä pysyi yllättävän hyvin loitolla. Huomenna soittelen tulosket.

AnnaOnni 25+5
 
Heh ja hui... muistatteko kun joskus jokunen sivu taaksepäin kerroin ettei multa ole kyselty niitä virtsan stiksauksia. Kävin tossa esikoisen kanssa neuvolassa ja tsekkasin sitten huvikseni tuon, no eikös se ole 1+! Laitoin nyt soittopyynnön sinne nlan takaisinsoittojärjestelmään, kirjatkoon tuon ylös. Olen töissä samassa rakennuksessa joten taidanpa ottaa tavaksi viikottain stiksailla. Eihän tuo nyt automaattisesti raskausmyrkytystä lupaile, valkovuodostakin saattaa nostaa jopa kahdelle plussalle kuulemani mukaan mutta kuiteskin, päänsärkyjä mulla kuiteskin ollut tavanomaista useammin. Kaikkea sitä...

Pikkumöntille jaksamisia, itse en yksin odottele mutta lähipiirissä olen päässyt vierestä seuraamaan. Toivotaan että mies on sen verran järki-ihmisiä että pysyy lapsen elämässä mukana ja osallistuu erinäisiin ratkaisuihin.

annales: Sanos muuta noista unista, oon ihan helisemässä niinä arkiaamuina kun tarttis kuudelta herätä ja tunti taaksepäin on saanut silmällisen unta edellisen kerran. Joinain öinä nukun kuin tukki mutta harvenemaanpäin on tämä ihanuus :/ Mun on hirmu vaikea löytää iltaisin enää edes hyvää nukkuma-asentoa, selällään voin olla enää hetken ennenkuin rupeaa ahdistamaan, kylkiasennonkin mukavuus riippuu ilmeisesti siitä miten toi muksu tuolla pötköttää. Toissayönä en saanut mahakarnevaalien takia unta, piti sellaset pidot ettei toista -- juurikun olin päässyt ahdistelemasta ettei se taas liiku!

Onkos se kanssaodottajat nyt niin, että äitiysavustus, äitiysraha ja lapsilisät on ne jota tässä Kelalta nyt ennen synnytystä tulis hakea? Taidan palkkoihin laitella pyyntiä sen 6kk mukaan, työtkin kun aloitin vasta viimevuoden tammikuun lopulla ja palkatonta pidin parisen viikkoa. Liekö sen oleva se 20% mutta samapa tuo.

Letulle kiitos vinkistä tuon Ikean pinniksen ohjeiden hakuun, enpäs tajunnut englanniksi sitä tehdä - suomeksi haeskelin kyllä ;) Toivotaan että nuo englanninkielisten ohjeet on samat kuin suomen Ikean, hieman näytti eroavan pinniksen jotkut funktiot. Ikeahan ei Leksvik sarjaa näyttänyt enää edes myyvän :/

Sabsu 25+5
 
Viimeksi muokattu:
Lettu - sama tapaus, Suomessa myytävissä ei tuota päätyä saa "puolikkaaksi" lastensänkyyn siirryttäessä, niinkuin noissa näyttää olevan. Toivotaan että muuten olisi kokoaminen sama :D

Soittelivat nlasta, laittaa labrakokeet niin kattovat tarkemmin ton protskun, mullakun noita hedareita on ollut kuitenkin jatkuvasti ja turvotustakin löytyy (tosin iltapainotteista), valorinkuloita en kyllä näe eikä ylävatsaoireita niitäkään ole, ellei napatyrän kipuilua oteta huomioon. Toivotaan ettei nyt mitään kuitenkaan.
 
Pikkumöntille tsemppiä! Älä jää yksin ajatustesi kanssa, vaan juttele ja hae tukea lähipiiriltäsi ja tietty meiltä!:)
Minä olen saanut aikaiseksi pienen huolen. Kun aloin ajattelemaan asioita ja näitä tuntemuksia ja aiempia raskauksia.. Mulla tulee niitä supistuksia aina kävellessä ja viime aikoina alapäätä alkanut jomotella tosi inhottavasti, en tiedä voiko sitä paineentunteeksi sanoa vai mitä lie, mutta tänäänkin kun pari tuntia käveleskelin asioilla niin tuo tunne alapäähän jäi ja jatkuu edelleen vaikka lepäillyt olen.
Aloin sitten miettiä josko olisi hyvä saada jotain tilannearviota :) Eli siis varasinpa huomiselle lääkäri+ultra-ajan. Mä olen aiemmissa raskauksissa joutunut saikulle juurikin kohdunsuun kypsymisen vuoksi ja nyt kun tähän väliin ei säästösyistä lääkärineuvolaa tarjota niin ihan oman mielenrauhan vuoksi haluan lääkärin mielipiteen vaikka sitten omalla rahalla.
Toki se mietityttää kun puhutaan siitä et kohdunsuuta ei saa turhaan ronkkia yms mut tuntuu et hyvä tietää tilanne nyt ettei tule mitään ikäviä yllätyksiä :/
 
Terve kaikille pitkästä, pitkästä aikaa!

Kiirettä on ollut lasten kanssa, hyvä kun on ennättänyt ajatella olevansa raskaana...Tosin viikkojen kertyessä tässä pikku hiljaa rupeaa väkisinkin tuon tosi seikan huomaamaan ;) Laskettu aikani on mennyt reippaasti eteenpäin tuosta 6.6. ja niinpä se onkin nyt 19.6. Synnytyssairaalaa en vielä tiedä. Ja ikääkin on kertynyt 36 vuotta.

Innukka ja vauva 27+0
 
Supistuksista: Minulla ei ole vielä ollut kipeitä supistuksia ollenkaan. Kuitenkin joka päivä supistelee. Jos kävelen liian nopeasti tai kiipeän töissä portaat kolmanteen kerrokseen, tulee supistus yleensä heti. Joskus niitä tulee ihan sohvalla istuessakin. Olo on muuten ollut hyvä ja supistuksia ei tule montaa peräkkäin (ehkä 2 kerrallaan), niin en ole ollut vielä kovinkaan huolissani.

Äitiyspakkaus: Kelan sivuilla näytti lukevan, että pakkaus tilataan huomenna. Jospa se tulisi mahdollisimman pian!

Täällä päin riittää tekemistä. Ostettiin eilen talo ja huomenna viedään jo ekat kamat sinne. Lauantaina on sitten varsinainen muutto. Ja heti ensi viikolla pitäs aloittaa remppa. Me majaillaan ensin alakerrassa ja rempataan yläkerta ja sitten päinvastoin. Tarkoitus olisi vielä tehdä pieni laajennos, jotta saadaan kodinhoitohuone, mutta se taitaa jäädä loppukeväälle/kesälle.

Eilinen meni tosiaan töiden jälkeen kauppoja tehdessä. Ensin talokaupat, sitten käytiin vakuutusyhtiössä ja lopuksi käytiin lunastamassa uudet kodinkoneet. Koneet lupasivat toimittaa ensi viikolla. Yllättävän paljon meni aikaa ja vasta iltakahdeksan aikoihin ennätin istumaan ja lepäämään. Sitten vähän jo supistelikin ja tänä aamuna taas liitoskivut oli pahemmat. Liikkumaan onneksi pääsee. Huomenna kyllään varmaan myös odotettavissa liitoskipuja, sillä pakkailin melkein koko illan muuttolaatikoita...

Nemelia ja pikkujätkä rv 28+1
 
Heippa!

Sokerirasituksessa tuli käytyä, ja ekan kerran meni näin sujuvasti! Tää oli jo ainakin viides kerta, kun olen käynyt. Kaikista raskauksista (3 kpl) ja sitten kun kuopuksesta oli rd, niin synnytyksen jälkeen oli vuosi kontrolli. Ei tullut ees kauheen huono-olo, lievää kuvotusta vain.

Flunssa vaan jatkuu ja jatkuu. Koko perheellä.

Joku kehoitti kokeilemaan sängyssä tyynyjä, niin on helpompi nukkua / löytää asento. Juu on mulla polvien välissä tyyny, pään alla kaksi, joskus myös selän takana tai kainalossa. :D

Vauvan vaatteita olen pessyt ja viikannut kaappiin, mutta esim. talvivaatteet, täkit, makuupussi, petivaatteet jne on vielä pesemättä. Hankintoina on ostettu vain turvakaukalo ja babysitter, muut on onneksi tallella, mutta varastossa.

Hyvää viikonloppua kesämasut! :)

-julianna40 ja ihan kohta rv 30 (hui)
 
Täällä on nyt reilun viikon ajan saanut miettiä mitä laittaa suuhunsa ettei sokerit nouse liian korkealle. Osasin odottaa tätä, kun esikoisessa oli sama homma: ensin sai syödä mitä vain ja arvot oli aina super. Loppua kohden sai alkaa miettimään lähinnä annoskokoa. Niinpä tuo näyttää olevan nytkin, tosin alkoi vaan vähän aikaisemmin. Eli annoskoko pienemmäksi mulla ja pikkuvälipaloja useammin. En oo huomannut vielä että mikään tietty ruoka-aine nostaisi arvoja, lähinnä vaan "liika" ruoka, vaikka se oliskin terveellistä ja ohjeiden mukaista. Liian vähänkään ei kuitenkaan voi syödä, koska se nostaa taas seuraavaa ennen ruokaa otettavaa arvoa. Ja ruisleipä toimii mulla ihmeruokana, eli sitä pitäisi jaksaa vetää joka välissä.

Mites te jotka ootte verenpaineseurannassa, millaisia lukuja olette saaneet? Oon aina välillä mittaillut kotona, alussa oli alapaine 70-75 välillä, siitä nousi hiljalleen 80 tienoille. Nyt oon muutamana päivänä mitannut ja alapaine huitelee 90 molemmin puolin. Yläpaine on yleensä 120-130, eli kai vielä aika hyvä. Pitää kysyä ensi viikolla neuvolassa tuostakin...

Ja vielä lapsen asennosta... Mä olen aika varma että tää kaveri istuu tai on edelleen poikittain. Potkut tulee tosi alas ja navan yläpuolella ei tunnu koskaan mitään. Oon päättänyt nyt olla googlailematta, mutta muistelen jostain kuulleeni, että jos istukka on etuseinässä ei kääntöyrityksiä tehtäisi. Onkohan näin vai oonko keksinyt itse koko jutun? Onhan tällä toki vielä rutkasti aikaa kääntyä raivotarjontaan, eli en vielä stressaa mitään, mutta aina sitä tulee miettineeksi kaikenlaista :)

Isonalle ja istuva Pikkunalle 29+2
 
Perjantaita kaikille...

Mäkin kävin hakee "sokerimittaus kamppeet" neuvolasta.. tässä sitten vähän tullut mittailtua.. Pitää ihan kokeilla, että mikä nostaa ja minkäkin verran, kun mielestäni suht. terveellisesti tulee syötyä..

Kelan hakemuksetkin laitoin toissailtana menemään, oli päätös tehty jo pakkauksen ja lapsilisän osalta. Eli pakkausta odotellessa =) Vaunut myös saapuu ensi viikolla, joten kaikkea kivaa tiedossa.

Flunssa vaivaa edelleen ja nenä ihan älyttömän tukkoinen. Osittain varmaan jo raskauden saattelemaa, mutta tosi inhottava, kun ei ilma kierrä kunnolla.
Maanantaina jos töihin yrittäis, johan tässä taas viikko saikulla oltuna..

Jaksuja kaikille tasapuolisesti ja pikkumöntille myös :hug:

Hyvää viikonloppua!!!

Amy & masuasukki 28+0 :heart:
 
Lääkärillä käynti takana ja hyvä fiilis jäi :) vaikka maksoi 160e.. Ei tutkinut kohdunsuuta muuten kuin ultralla, koska sanoi että tärkeämpää on tilanne mikä nähdään ultralla: sisäsuu on kiinni, mittaa vielä hyvin jäljellä 35mm (joskin hieman lyhentynyt). Kohtu on melko supistusherkkä, minkä tiesinkin:) Kirjoitti mukaan lapun neuvolaan vietäväksi jossa suosittelee lääkärin tutkimusta neuvolassa aikaistettuna parin kolmen vk päästä (ei siis vasta rv36 niinkuin nykyisen ohjelman mukaan olisi). Vauvalla kaikki hyvin, sain niin ihania kuvia mukaan <3 Lääkäri käytti oikein aikaa siihen että sai otettua hienoja kasvokuvia 4d:nä. Ja meidän vauva painoi jo hurjat 1160g. Ja rv nyt 28+1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: eltsu81
Heips!
Täällä supistaa ja paljon! Eilen päivä meni kun supisteli puolentunnin välein, ja nyt tänään kaupassa käynti oli jo tuskaa, alaselkä/häntäluun alue niin kipeä että ruokakärryjen työntö ja kävely tuotti tuskaa.. Nyt tullut jopa 10min välein supistuksia ja tuntuvat inhottavammilta kuin aiemmin, mitähän tästä nyt pitäis ajatella, kun kuitenkin kohdunsuu oli kiinni ja ok vielä toissapäivänä.. Koska lähteä näytille? Äh, jos tämä nyt tähän menee, ettei kaupassakin voi käydä ilman tuskia, toisaalta levossakaan nämä ei helpota..
Odotanko maanantain neuvolaan?

Taas omanapaisuutta.. Silti oikein hyvää viikonloppua kanssaodottajille!! :)

Taniira ja pikkuinen 29+0 <3
 
Viimeksi muokattu:
Taniira, kannattaa soittaa synnärille ja kysyä niiden mielipidettä tai lähdet vain näytille. Tilanteethan saattaa muuttua nopeastikin. Jos ovat "oikeita" supistuksia niin siihenkin on lääkkeitä joilla niitä yritetään hillitä yms. minä en uskaltaisi kovin kauaa katsella kotona varsinkaan jos supistukset ei levossa helpota.
 

Yhteistyössä