**Kesäkuun kullanmurut 2014** Maaliskuussa

Meillä kaveri pyörii ihan hyrränä välillä potkut tulee ylös välillä alas ja kaikkea siltä väliltä. Tänään neuvolassa th oli sitä mieltä et on sivuttain pää oikealla. Ultra taas parin viikon pääs niin siellä se selviää. Mulla painoarvion sanoi äippäpolilla ultrannu lääkäri neuvolassa ei olla otettu kantaa millään tavalla.

Musta tuntuu et juoksen neuvolassa koko ajan. Seuraava aika olis ollu 2 vko päähän mut silloin on taas äippäpoli niin pyysin jos sen vois skipata. Sain ajan sit kuukauden päähän. Äippäpolilla katsovat kuitenkin ne samat perus tarkastukset kun neuvolassakin.

Lettu mulle sanottiin tänään siitä perätilasta et meillä odottavat rv36 asti neuvolassa jos kaveri kääntys itse ja sen jälkeen pyydetään vasta arvio lääkäriltä joka samalla tekee sen synnytystapa arvion. Itse toivon et kaveri osais itse asettua lähtökuoppiin kun on valmis :D

Mä siirryn ens viikolla virallisesti äitiyslomalle :) Menin lupaamaan lapsille et käydään Tukholmassa kun jään mammikselle ja nyt vähän jänskättää lähteä päiväksi Stokikseen pyörimään kun kävely on hidasta. Mut toisaalta saa pojat vähän laatuaikaa mun kanssa ennen vauva-arjen alkua! ;)

Ihana keväinen fiilis valtaa mielen, mittari näytti 12,5 astetta, pääsin kampaajalle pitkästä aikaa ja neuvolassakin vaan sanoi painon noususta et mietitään sitä sit synnytyksen jälkeen ja se sai kans hyvälle mielelle :)

S 30+0

Moi!
Mulla on kans vauva perätilassa. Ja tosi ylhäällä, kohtu painaa keuhkoja ja olo hankala. Hengästyn hetkessä ja muutenkin tuntuu kivuliaalta. En halua minäkään käännöstä (ja on etuseinä istukkakin) enkä synnyttää perätila vauvaa eli jos ei käänny, pyydän sektion.
Ensi tiistaina on neuvola, pitää jutella siellä. Painoarvioita ei täälläkään tehdä, paitsi jos pääsee äitipolille.
Mun jalat kramppaa edelleen tosi pahasti, viime yönäkin piti hypätä monta kertaa seisomaan, että helpotti.
Mutta ihana aurinko piristää kummasti! :)

-julianna40 rv 30

Sockervadd - onpa sulla tiuhaan neuvola-aikoja jos 2 viikon säteellä tulee uusi aika. :D Musta on jotenkin hämmentävää miten niitä on niin eri tahtiin eri puolilla asuvilla. Mulla Hgissä asuvalle uudelleen synnyttäjälle mm. äitiyspolin aikoja 3kpl - nt - ru ja synnytystapa-arvio, väliin jokunen nlakäynti ja 1x nlalääkäri.

Tosta radista piti sanomani vielä, että noiden vihannesten/kasvisten syöminen mullakin tosiaan auttaa noiden arvojen tasasuuteen aterioilla. Siitä oli myös juttua siinä kirjassa ( en muista kuollaksenikaan mikä se oli mut joku glykeeminen vallankumous tai joku vallankumous kuitenkin). Siinä oli jotain tosi yllättäviä tuotteita jotka nostaa verensokeria nopeammin kuin joku toinen jne. Mulla ei herkut oo mikään suuri huoli, arvot laskee nopeasti normitasolle mut suurin ongelma on säännölliset ruoka-ajat - jos napsin siellä täällä mitä ikinä niin eivät tuukkaan alas riittävästi ja no.. eipä se paljon muuta tarvikkaan.. "harmiton" mandariini "ihan vaan huvin vuoksi kun tekee mieli" tai napsinpa muutaman pähkinän siellätäällä sotkee seuraavien aterioiden arvot :p Herkutkun tulis syödä aterioiden yhteydessä. Oon ollu kans vähän laiska mittailemaan, paastot menee mut noi 8-mittauksen päivät tekee vaikeeta. Olen kertakaikkiaan liian liikuvaista sorttia.

Jesper Junioreissa on sitten puolihintapäivät, jos joku mielii hypistellä vaavelille jotain :)

Sabsu

Säikähyksellä selvittiin ainaki tällä kertaa tuosta raskaushepatoosista, kutina kyllä vielä jatkuu että pitää sitten myöhemmin vaatia uusia testejä jos ei helpota muutaman viikon kuluttua...

Tänään kävin porisemassa työnantajan kanssa ja todettin että mun ei kannata ottaa enää turhia riskejä, käyn tekemässä nuo seuraavan kahen viikon listan työvuorot pois (olikohan jopa hurjat 7 työvuoroa) ja sitten jään kesälomalle :)

Multa ultrattiin sunnuntaina ku kävin synnärillä pyörähtämässä vatsakipujen takia ja lääkäri katto kullervon painoksi tarkat 1224 g :D Kullervo on ollu nyt raivotarjonnassa mitä ovat ultrailleet. Vielähän tuolla on tilaa pyöriä miten haluaa, 36 viikolla on toinen neuvolalääkäri, eiköhän se sitten kato miten päin tuo pieni tuolla on :)

Hedeliini ja Kullervo 28+5

Huhhuh!

Työssä ja elämässä varsin kiireistä. Viikon kun jaksaa vielä puskea, niin olisi viikon loma etelässä edessä. Ensi viikon tiistaina lääkärineuvola, jospa siellä kurkattais ultralla (on kyllä tosi kätynen ja vanha ultra) ja jospa saisi vähän hajua tuosta alakerran tilanteesta ja jotain painoarviota. Tosin musta kyllä tuntuu, että kaikki on hyvin niin alakerrassa kuin painon suhteenkin. Vauvakin möyrii nykyisin ihan mukavasti. Tuntuman olisi, että on pääalaspäin. Pikkusen alkaa masu oleen kumarrellessa tiellä ja jalat kramppaileen öisin, mutta ei mitään suuremmin häiritsevää.

Meillä on synttäriputki menossa. Esikoinen täytti tänään 9-vuotta ja mä täytän ylihuomenna ja kuopus sitten viikon päästä 7-vuotta. Miehen synttärit on melko lähellä laskettua-aikaa, eli saa hänkin sitten "synttärikaverin".

Mukavaa viikonloppua jo kaikille etukäteen, meillä se varmaan menee juhlatunnelmissa!

AnnaOnni 26+5

Jebajee.. Omanapaisia terveisiä täältä yövuoron keskeltä.
Taitaa olla tehtynä nyt nämä työt.. Nimittäin ykäilyksi mennyt tämä oleminen. Ilmeisesti kohtu ja vauva painaa nyt niin mukavasti vatsalaukkua, että täällä mummojen kääntelyt ja kuivitettelut kurotteluineen saa aikaan sen, että kaikki tulee ylös.: /
Närästystähän on ollut jo yli kk:n, mutta sen nyt on ihan vielä "sietänyt".
Armoton päänsärky päällä, kun ei ole oikeen tuota energiaa ehtinyt saamaan. Ja kuitenkin, kun pakko on tehdä se, mitä asukkaat tarvitsee..
No, aamulla lääkäriin. Jospa se päästäis kotio lepäilemään.:)

Vauva kyllä vetänyt rallia mahassa koko yön.:) Vinhan tuntosta, kun tyttö potkaisee alhaalta vauhtia ja tökkää sitten päällä ylävatsaan.:D

Eli täälläkin siis perätilassa ollaan. Tosin, en siittä vielä näillä viikoilla osaa huolestua..
Ja vaikka olis perätilassa loppuun saakka, en kyllä anna kääntää. Kummityttö syntyi toissa kesänä hätäsektiolla kääntöyrityksen jälkeen. Istukka oli revennyt ja vauvan hb syntyessä alle 80. Yli 2kk:a joutui olemaan sairaalassa, kun veriarvot eivät meinanneet nousta. Oli kouristuksia ja väliin epäiltiin epilepsiaakin. Onneksi ei kuitenkaan ole! Kehitys sen verran hidastui, että muuten vilkas tyttö oppi kävelemään vasta 1,5v iässä.
Tokihan tämä on vain yksi tapaus, mutta itse ihan läheltä seuranneena en halua kyllä samaa kokemusta. Syntyköön sitten vaikka jalat edellä.:)

Mukavaa alkavaa vkl:a!
:) Jansson ja tyttö 28+1

Täälläkin saitsulla taas säännöllisten supistusten vuoksi. Lääkäri ei kovin huolissaan ollut kun kondunkaulalla ei havainnut mitään muutoksia. Pitäisi hieman rauhallisemmin ottaa ja kuunnella omaa kroppaa. Vaikeata sinänsä kun mulla supistukset tulee lähinnä iltaisin, ja olen silloin useimmiten sohvalla pötköttelemässä, ei voi oikein enempää levätä sillä hetkellä :)

Mulle on tehty ja ultrissa painoarviota, mutta ksittääkseni ne ei vielä tässä vaiheessa yleensä kerro mitään lopullisesta vauvan painosta, kun vielä muistaakseni lähinnä kasvattaa pituutta ja tärkeitä elimiä, loppuvaiheessa sitten kerää eniten painoa. Tällä viikolla muuten lääkäri sanoi että vauvalla on vieläkin tilaa kääntyillä kohdussa, joten toivottavasti suurin osa meidän vauvoista ymmärtää mennä oikeaan asentoon vielä. En sitä kyllä muista että koska se tila sieltä käy vähiin kääntymisen kannalta.

Täälläkin malttamattomana odotellaan äitiyspakkausta, pitäisi tulla minä päivänä hyvänsä kun kelankin päätös siitä tuli jo viime viikkona. Olen nyt hankintoja tehnyt vasta yhden body-housu-setin verran (meillä oikestaan kaikki muut isommat tavarat vaunut jne vielä tallessa edellisiltä lapsilta).

T.Orange80 28 plus 5

Hei vaan taas!

Aamulla on silmät auki saatu ja neuvolassa käyty, siellä kaikki ok. Nyt sitten keräilen itseäni ja voimia työntekoon. Mutta ehkäpä sitä päivä tästä vielä liikkeelle lähtee. Väsyttää kyllä koko ajan. Hb olikin taas laskenut, joten ei auta kuin popsia rautaa. Onneksi kelit ovat hienot, niin jaksaa ulkonakin olla iltapäivisin. Sokerirasituskin oli mennyt tiistaina hyvin, puhtaat paperit tuli siitä.

Muksun kääntyily tuntuu todellakin olevan vielä ihan helppoa. Tänä aamuna napero heitti volttia. Muutenkin kyllä nuo liikkeet ovat aktiivisia (onneksi) ja lapsi pyörii ihan miten sattuu ja potkii ties minne. Esikoinen kääntyi viimeisen kerran joskus viikolla 35-36, muistan kuinka ikävältä se tuntui, kun olin vielä autossa ratin takana ja ahtaassa kohdussa tyyppi heitti ympäri. Kuopus asettui raivotarjontaan jo hyvissä ajoin.

Iltaisin on alkanut närästys vaivaamaan nukkumaan mennessä. Melkoisen ärsyttävä vaiva. Täytyy varmaan alkaa lisäämään tyynyjä, että saan kylkiasennossakin pään ylemmäs. Selällään ei enää kyllä pysty juurikaan olemaan.

Supisteluita on minullakin, lähinnä iltaisin. Päivällä niitä tulee, jos liikun liian reippaasti. Jalkojen pieni turvotus on ollut pysyvää, tänään vaihdoinkin mataliin kenkiin, jos se vaikka vähän helpottaisi iltaisin ikävältä tuntuvaa turvotusta. Iltaisin itsekin tulee vietettyä aikaa lähinnä sohvalla. Itse asiassa kuopus on nykyään sitä mieltä, että minun pitää olla sohvannurkassa ja hänen kainalossa viltin alla. Tyttö tulee ja kiskoo sohvalle kanssaan jos olen vaikkapa keittiössä jotain puuhailemassa.

Aurinkoista perjantaita kaikille!

Annales 27+0

Orange80 ja muut supparisaikkulaiset. Paljon teillä oikein noita suppareita tulee? Mulla on normityöpäivänä aamusta iltaan supistusten välit 10 min - 40 min, etäpäivänä ja vapaapäivänä noin 30 min - 1 h välein (kestot noin ½-1 min) ja työmatkakävelyt+autolla ajot kestosupparia 15 - 30 min. Rauhoittuminen vaatii ainakin päivän totaalisänkylevon. Suurin osa vaan epämukavia ja osa juilii kyljissä, vatsassa tai alaselässä. Suppareita tullut rv 18 saakka ja kohdunkaula 4 viikkoa sitten 3cm kiinni ja kiiinteä. Ens viikon neuvola näyttäisi nyt vihdoin varmistuneen, joten pääsee näistäkin vihdoin puhumaan, mutta olisi mukava kuulla miten muiden raskauden seurannassa noihin suppareihin on reagoitu.

NancyC 30+4

NancyC: mulla tuli vain noin 5-10 supparia, täysin kivuttomia 30 s kiristyksiä, mutta kohdunkaula kypsyi, oli eteisistukka jne, joten olin saikulla 6 viikkoa. Nyt supistelee työpäivinä saman verran ja edelleen kivuttomasti, mut en oo saikulla, kun kohdunkaulan kypsyminen loppui ja istukka on siirtynyt marginaaliseksi. Se on vissiin tosi yksilöllistä, että kenellä ne supparit tarkottaa mitäki. Lähes kaikilla niitä kai kuitenkin tulee. Mut meijän neuvolassa niihin suhtaudutaan kyllä aika tiukasti. Mulle sanottiin, että joko oot töissä tai liikut päivittäin, mutta molempia ei voi tehdä, koska esim. kävely mulla aiheuttaa kestosupistusta (niinku sullaki). Tosin, löysin nyt pyöräilyn, se sopii rauhalliseen tahtiin mulle liikunnaksi, ei supista sen aikana eikä jälkeen. No minä haluan olla mieluummin töissä kuin saikulla taloudellisista syistä ja kun neuvolassa sanottiin, että ehdin kuntoilla sitten hieman myöhemminkin ja vapaapäivinä niin oon hyvällä omalla tunnolla löhönnyt sohvalla työpäivien jälkeen :)

Painoa on tullut yhteensä 8 kg : > Mut toisaalta samat farkut mahtuu mitä ennen raskautta, paitsi nappi ei mee kiinni, minne ne kilot on oikein menny? Kun paidatkaan ei kiristä jne. Varmaan aika tasaisesti ympäri kehoa, ettei sitä huomaa. Minusta kasvotkaan ei ole muuttuneet pyöreämmiksi. En oo tosta noususta huolissaan, tavoite on max 12 kg.

Hb on vaan 105, vaikka oon syönyt rautaa, ei ihme jos huimaa.

Kuinka nopeasti saitte äippäpakkauksen postista päätöksen tulon jälkeen? Me saatiin päätös liki 2 viikkoa sitten 17.3 ja vieläkään pakettikorttia ei oo tullu...

T. Kärsimätön RBB 28+2

Vauvan asennosta ei ole tällä hetkellä tietoa. Neuvolalääkärissä rv 27+3 vauva oli raivotarjonnassa. Lääkäri ultrasi ja arvioi painoksi ”keskikokoisen” vauvan. SF-mitta oli tuolloin yläkäyrällä 27 cm. Sitten 4D-ultrassa rv 28+6 vauva olikin taas perätilassa ja lähinnä oikealla puolella. Silloin painoarvio oli 1382 g. Nyt tuntuu, että vauva potkii ja nyrkkeilee ihan joka puolelle vatsaa. En siis tiedä yhtään, miten päin se siellä on :confused: Seuraava ja viimeinen neuvolalääkäri on rv 36. Jos vauva on tuolloin vielä pt:ssa, niin varmaan mietitään sitä kääntämistä? Yritetäänkö kääntämistä, vaikka istukka on edessä? En kyllä haluaisi sektioonkaan, mutta en myöskään halua yrittää normaalia synnytystä, jos vauva ei ole oikeassa asennossa :stick:

Neuvolakäynnit näyttäisivät nyt tihentyvän. Ensi viikolla rv 31+0 on seuraava neuvola ja sitten kahden viikon välein 36 viikolle saakka ja sen jälkeen kerran viikossa. Tai näin ainakin on meidän kaupungin neuvolan nettisivuilla. Ja nämä koskevat siis ensisynnyttäjiä. En tiedä yhtään, ottaako oma terveydenhoitaja SF-mittaa ollenkaan, vaan onko se vain neuvolalääkärin hommia. Ajattelin kyllä kysyä asiasta ja pyytää mittaa sekä tietoa vauvan asennosta.

Mulle on tullut kummallinen vaiva. Aivan tuossa vatsan yläosassa, heti rintojen alla on pienehkö, kämmenen kokoinen alue, joka tuntuu koko ajan kirvelevän tai polttelevan. Ei siis ole normaalia kutiamista vaan tuommoista kummallista kirvelyä / polttelua. Ihossa ei ole mitään jälkiä tuossa kohdassa. Mitähän ihmettä tuo voisi olla? On nyt tuntunut noin 3-4 päivää putkeen. Alue on ihan semmoinen kosketusarka. Täytyy ihmetellä neuvolassa asiaa.

Vielä yksi iso hankinta on tekemättä ja se on turvakaukalo + telakka. Jospa ensi kuussa ehtisi käydä ostamassa. Vaatteita on nyt kertynyt niin paljon, että en varmaan ehdi kaikkia niitä vauvalla edes pitämään :p Niin ja hoitopöytä on vielä hommaamatta, mutta se taidetaan ostaa käytettynä. Kaikki pieni tilpehööri on vielä hankkimatta, esim. vaipat, rasvat, talkit, pyyhkeet yms. mutta näitä ehtii sitten äitiyslomalla hamstrata.

RBB: meille äippäpakkaus tuli muistaakseni viikon kahden sisällä päätöksestä. Eiköhän se pakkaus teille ensi viikon aikana tule :)?

Tämän päivän jälkeen enää 18 työpäivää jäljellä! Ja saldovapaita on tosiaan kertynyt nyt kolme päivää, jotka pitäisi ehtiä pitämään pois ja työmatkalla menee kaksi päivää, joten vähiin käy :D Työmatka Ruotsiin on viimeisinä työpäivinä ja siitä viikko eteenpäin, niin lähdetään miehen kanssa Päivä Tukholmassa -risteilylle, eli kaksi laivareissua peräkkäisinä viikkoina tulossa :D Toivottavasti kunto on hyvä vielä tuossa vaiheessa. Tulipahan samalla mietittyä vapun ohjelma, kun ollaan siellä laivalla. Varmaan viimeinen yhteinen pieni irtiotto arjesta ennen vauvaa. Yhdet häätkin on pääsiäisen aikoihin, joten ohjelmaa tuntuu riittävän. Ja tänään kummitytön 2-v. synttärit. Ostettiin hänelle ihana punainen Brion leikkihella ja kahviastiasto :heart: Mies lähteekin viikonlopuksi humputtelemaan polttareihin ja minä taidan suunnata äidin lihapatojen ääreen :wave:
?
Aurinkoista viikonloppua kaikille!

Karoliina & Kepa 30+3

Laitanpa minäkin eilisiä neuvolakuulumisia. Kaveri istuu tanakasti, ihan niin kuin epäilinkin. Terkkari vahvisti sen mitä muistelen lukeneeni, eli jos on istukka etuseinässä, ei välttämättä edes yritetä lähteä ulkokäännökseen ja jos siihen päädytään, on riskit korkeammat juuri esim. istukan irtoamisen vuoksi. Me ollaan päätetty miehen kanssa, että jos on pienintäkään riskiä, ei käännöstä tehdä. Mutta onhan tuolla vekaralla tosiaan vielä aikaa kääntyä, eli tällä en jaksa stressata itseäni lainkaan :) Vissiin aika moni kuitenkin lopulta ymmärtää mennä raivotarjontaan ihan itsekseen? Vatsa on iso, mutta helpotti kuulla että kohtu on kuitenkin ihan normaalimitoissa, sf-mitta menee toki edelleen yläkäyrällä, mutta ei vielä sen yli.

Sokereita seuraan nyt kotona tarkemmin. Muutaman viikon päästä taas neuvolaan, katsotaan uudelleen tarjontaa ja mietitään pitääkö sokereille tehdä jotain vai saanko ne nyt itse aisoihin.

Ihanan aurinkoinen päivä, näitä lisää!!!

Isonalle ja Pikkunalle 30+2

Aikasta moni täällä on sokeriseurannassa. Niin myös mekin jouduimme. Kotona arvot ovat onneksi olleet normaalit. Hb ei ole noussut yhtään, edelleen 98. Rauta-annos tuplattiin. Meillä vaavi on tosi alhaalla, irtoaa kumminkin vielä lähtökuopasta. Kohdukaulaa jäljellä 3 cm ja paikat puolipehmeät ja hieman auki yhdestä reunasta... saikku alkoi eilen. Ei saa rehkiä, joten lapset vien hoitoon ja nautin rauhasta:)

Kirjoitanpa pitkästä aikaa :D

Tosiaan mulla synnäri siis kättäri.

Painosta näin alkuun vähän. Mulla on tullut nyt jo ainakin 13kiloa. En kamalasti jaksa siitä stressata, eikä neuvolassakaan ole sanottu mitään, mutta aloin vähän miettimään mitkä housut laitan, kun synnäriltä pääsen kotiin. Sovittelin tosin tuossa juuri vanhoja farkkuja ja kyllä ne näyttäisi menevän.... paitsi tietenkin nappi nyt kun on maha. Ellä toivon kovasti, että niillä pääsen kotiin :D Johonkin se paino on vaan siis hävinnyt. Paidat mahtuu ihan normaalisti ja näköjään sitten housutkin suht hyvin, että en sitten tiedä?!

Mua on alkanut vähän jännittää synnytys. Vaikka onkin yksi ihana synnytys takana. Mutta jänniittääkin lähinnä siksi, että osaanko lähteä sairaalaan, kun on sen aika. Ensimmäinen nimittäin käynnistettiin, eikä mun mielestä kivut olleet missään vaiheessa niin kovat että olisin välttämättä tajunnut, että on tosi kyseessä :D. Täytyy varmaan vaan sitten aika herkästi lähteä sairaalaan kun alkaa LA olla lähellä ja tulee jonkinlaisia supistuksia. Mulla on aika korkea kipukynnys, ja synnytys meni niin helposti, missään vaiheessa ei tehnyt mieli edes irvistää kivusta. Tokihan voi olla että tämä toinen synnytys on erilainen, mutta silti jännittää. Jos mulle synnäriltä sanottais, että tulet sitten kun et enää kestä kipua, kuten kai monille sanotaan, niin mä synnyttäisin kotiin :D

Muuten tämä odotus menee hyvin nyt. Tokihan tämä on raskaampaa kun on yksi 3,5vee, jonka kanssa täytyy jaksaa ihan eritavalla kuin ekassa raskaudessa, mutta toistaiseksi olen vielä jaksanut. Yksin kuitenkin odotan tätä toista, joten ei ole sitä miestä tässä yhtään jeesaamassa.

-Tipa ja papunen 30+1-

Painoarviosta vielä sen verran, että mulla ultrattiin juuri viime viikolla ja paino oli 1460g ja vauva on niin keskikäyrällä kun olla voi :D

Mulla on satunnaisia kivuttomia supistuksia päivittäin, niistä ei ole ollut huolta. Mutta sairaslomaa sain kivuttomista säännöllisistä supistuksista jotka päivä päivältä kävi yleisemmäksi. Mulla ne on selkeästi iltapainotteisia, kivuttomia mutta kuitenkin täytyy aina vähän hengitellä. Tiheys niissä on ollu pahimmillaan parin- 10 minuutin luokkaa muutaman tunnin ajan. ja kestot alle minuutista noin kahteen minuuttiin. Mulla nää ei kuitenkaan oo saannu aikaiseksi mitään kohdunsuulla.

Ohjeeksi neuvolalääkäri sanoi että jos supistukset tulee sarjassa (viidenkin sarjassa) tai ovat kivuliaita niin voi olla yhteydessä polille. Ja muutenkin aina voi soittaa sinne jos ei ole varma. Neuvolan täti vielä sanoi ettei noista supistuksiata ikinä tiedä vasta kun jälkikäteen, niin sen vuoksi mielummin ollaan varovaisia. Mut tällä kertaa mulla ei ole varsinaista lepoa määrätty, eli saan touhuilla kuitenkin jotain kotonakin. Ja näinhän se on että ovat nämäkin yksilöllisiä. Mulle ainakin nuo on aiheuttanu huolta, ja levolla kun ovat vähentyneet niin mielikin on piristynyt ja vointi kaikin puolin parempi. Yritän vielä ens viikon jälkeen mennä töihin, kerkeis kuitenkin kuukauden vielä olla. Tosin lääkäri jo sanoi että jos supistukset vielä uusivat, niin määrää loppuajan sairaslomaa.

T.Orange80

Moi! :)

Tänään käytiin taas sairaalassa painoarvio ultrassa ja keskikäyrällä vielä kasvaa. Huh mikä helpotus.
Sokerit on koko ajan vaan paremmat ja siis jo lähes täydelliset, jes! Vauva taas perätilassa, mikä nyt vähän jännittää, mutta kääntyy varmaan vielä monesti ympäri ennen synnytystä. Joku saattaa muistaakin, että kyselin synnytyspelko asioita täällä jokunen viikko sitten. No, tänään sitten sainkin luojan kiitos ajan sypelle jo ensi viikolle! :O ja taas helpotuksen huokaus :)

Äitiyspakkaus mulla tuli viikon sisään hakemuksesta jo.

Älkää huoliko painosta sielä naiset, tänne on tullu jo 20kg niin että hujahti! Mutta sain tämän anteeksi, koska lopetin heti raskauden alussa nikotiinikorvaushoidon ja sillonhan se paino sitten pyrähti. Nyt ei ookaan sit tullu moneen viikkon mitään. :)
Meillä kesävauvat ja kilot karisee varmaan vahingossakin melkein, ku ulkoillaan :) näin mä ainakin haluan uskoa :D
Mutta pääasiassa tänne kuuluu ihan hyvää ja aurinkoiset ilmat piristää. Yksin odottaminen on vielä vähän haikeeta, mutta saan niin paljon tukea suvulta ja ystäviltä että pärjään mainiosti.

No olikohan siinä taas tarpeeksi omaa napaa. :)

Mami&möntti 27+5 (vauva 1079g)

Moikka!

Tänne ei mitään kummempaa, saikulla ollu jo monta viikkoa ja maanantaina taas lääkäriin lisää hakemaan.

Mulla ei oo mitään hajua miten päin vauva on tuolla mahassa, välillä potkut tuntuvat ylhäällä, välillä alhaalla. Rakenneultrassa oli perätilassa, viimeks lääkärineuvolassa ei ollut mitään puhetta koko asiasta. Vähän yli viikon päästä mulla on neuvolla niin siellä varmaan sit kokeilee miten päin on :) Harmittaa vähän kun ei enää pääse ultraan ellei mene yksityiselle. Ois kiva ennen synnytystä nähdä että kaikki ok ja saada kunnon painoarvio.

Äitiyspakkaus mulla tuli muistaakseni 16 pv päätöksestä.

Painoa tullut nyt 9 kg ja kyllä ärsyttää! Aluksi tuli vain muutama kilo ja nämä loput tulleet ihan lyhyen ajan sisään. Noh, itteeni tästäkin voi syyttää kun en paljoo oo syömisiäni tarkkaillut :ashamed: Kyllähän sitä pakosti tuleekin koko ajan lisää mutta silti se ahdistaa.

Mulla on aivan järkyttävät nämä liitoskivut.. Nivusiin sattuu kävellessä ja välillä lonkkiin. Yöllä ei pysty kääntymään sängyssä ilman kamalaa kipua. Ostin just käytettynä imetystyynyn jonka kanssa oon nukkunut, se vähän onneks helpottaa.
Mulla oli viime viikolla se fysioterapiakäynti ja sieltä sain tukivyön käyttöön. Mua se ei kyllä oo yhtään auttanut, ennemminkin ahdistaa tosta mahan kohdalta :/

Aurinkoista päivänjatkoa! :)

elpukka & papu 29+1

Karoliina81: mulla just samanlaista kirvelyä/polttelua rinnan alla! Enkä yhtään tiedä mistä johtuu, ei aiemmissa raskauksissa ole vastaavaa ollut! Pitänee jutella neuvolassa ens viikolla.
Mulla myös lievää liitoskipua havaittavissa. Ekassa ja tässä vikassa raskaudessa on ollut selkävaivoja ja liitoskipuja, mut kahdessa keskimmäisessä ei kumpiakaan!
Olen lukenut teidän rd-arvoista ja meillä päin taitaa olla vähän eri suositukset, koska paasto pitää olla alle 5.3, 1h arvo alle 10 ja 2h arvo alle 8.6. Minkälaisia suosituksia muilla siis on? Mulla ei nyt raskausdiabetesta ole, mutta joudun silti seurailemaan arvoja satunnaisesti runsaan painonnousun takia.
Leppoista viikonloppua mamat! :)

-julianna40 rv 30

Julianna, mulla samat viitearvot kun Sabsulla. Noi sun arvot kuulostaa aika samoilta kuin minkä alle piti olla varsinaisessa sokerirasituksessa - nyt kotona mittaillessa siis eri lukemien alle pitää päästä. Ja kotona ei tartte mittailla 2h ruuan jälkeen arvoja, mä ainakin silloin jo vetelen seuraavaa ruokaa tai välipalaa :)

Oma terkkari on muuten ihana :) Vaikka oonkin täällä jotain sijaista jo ehtinyt mollata... Jännitin mitä sanoo kun mun arvot on alkaneet heittelehtiä, mutta oli ihanan kannustava ja asiallinen. Kun arvot lähti heittelemään, oli alussa ennen lounasta arvo poskellaan, sitten ennen välipalaa, sitten ennen iltaruokaa. Aina kun sai edellisen kohdalleen, siirtyi ongelma seuraavaan ruokaan. Nyt oon salapoliisihommissa jo niin pitkällä että heittely on ennen iltapalaa. Sen kun vielä sais kohdalleen...

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Isonalle ja pikkunalle 30+3

Kiitos naiset kommenteista! Tutkailin verensokerivihkoani ja esim viime viikolla oli kolmena päivänä 1h arvo yli 7.8!! Nyt aloin miettii, ett miks täällä on eri arvot ku muualla?! Neuvola-lääkärikin sanoi, ett pitää 2h arvojakin mittailla. Ihmeellistä! :/

-julianna40 rv 30 (huomenna alkaa rv 31) :)

Julianna - googletas luotettavalta sivulta. Noi sun arvot tosiaan kuulostaa labra-arvoilta tjs. Liekö lekurikaan tietää muusta kun eihän hän niitä sillain seuraile kuten neuvola? Et jos katsonut vaan oman alueen labra-arvot jotka neki on netissä niin muusta ei tiedä?

Sabsu

Heipähei,

Mulle saa päivittää iäksi 32 vuotta.

Tänään aion vetää lonkkaa, niin tiukka synttärirutistus ollut, kun molempien poikien kaverisynttärit on vietetty ja illalla oli vielä sukua meidän kolmikkoa juhlimassa. Äiti oli ostanut työkaveriltaan muutaman kestovaipan tulokkaalle. =) Ja veljen perheeltä tulee vaatteita meidän vauvalle, kun siellä kuopus täytti just 4 kk. Voi vitsit, mä olen jotenkin todella onnekas. Ai niin ja Teneriffalle näytettäisi lupaavan mukavia kelejä meidän loman ajaksi. Tiistaina on lääkärineuvola, toivottavasti sielläkin on kaikki hyvin.

Äiti puhui muuten tukisukkien hankkimisesta lennolle, onko teillä sellaisia käytössä, auttaisikohan ne tosiaan jalkojen verenkiertoon?

Mukavaa päivää kaikille!

AnnaOnni 27+1

Hei tuli tuosta AnnaOnnin viestistä kimmoke :) - tietääkö joku mistä nettikirpparilta löytyy "parhaimmat" apajat kestiksiin? Tietty jos asuu pk-seudulla voi myös kertoa kirppareita josta on löytänyt sopuhintaan :) Vekarakirpparilta olen itse muutaman bongannut. :)

AnnaOnni - lentosukkia moni kehuu pidemmillä lennoilla, ihan ilman raskauksia joten uskoisin niiden olevan pätevät :) Aika kade tuosta Riffasta, mä tahdon kanssa lämpöön. :) Vieläkin tulee vesikielelle niiden ryppyperunoista ja kanista :) Sangria oli uskomatonta kun puristavat tuoreista hedelmistä, tekevät varmasti ilman alkoholiakin :D Ihanaa lomaa teille! :)

Sabsu

Kiitos noista supparikokemusten jakamisesta

Mulla on tukisukat stayup mallina ollut jo pitemmän aikaa ihan jokapäiväisessä käytössä. Huomaan selkeän eron, että jalkoja väsyttää huomattavasti vähemmän kuin aikaisemmin. Samalla jäivät myös polvitaipeeseen tulleet kivut, joten ainakin itse suosittelen. Vielä kun noista muiden paikkojen laskimovaivoista pääsisi eroon... Laskimovaivoihin, turvotukset/väsymykset/kivut jne, ainakin auttaa hyvin. Hankin omani ihan kunnon terveysvälinekaupasta ja huomaan selkeän eron peruskauppojen mammasukkiksiin/tukisukkiksiin/sukkiin verrattuna joita olen taas käyttänyt raskauden alusta saakka ja osin ennenkin kun olen halunnut ehkäistä kohjuja.

NancyC 30+6

Yhteistyössä